Terug Gemeenteraad

Thu 25/05/2023 - 20:15 raadzaal

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

Openbaar

Secretariaat

  • Mevrouw Stefanie De Roover doet afstand van haar mandaat als gemeenteraadslid voor N-VA Ternat vanaf 25 mei 2023. Dit betekent dat haar opvolger, mevrouw Nele Vandenbulcke, wordt aangeduid als nieuw gemeenteraadslid, tenzij deze afstand doet van haar mandaat.

    Overeenkomstig artikel 6 §3 van het DLB worden de geloofsbrieven van de opvolger onderzocht en legt deze de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

  • De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de buitengewone en gewone algemene vergadering van Poolstok op vrijdag 26 mei 2023 om 10u in zaal Auditorium - Lamot Mechelen, Van Beethovenstraat 8 te 2800 Mechelen. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd.

  • Het gemeentebestuur van Ternat maakt deel uit van Intradura Opdrachthoudende vereniging. Zoals elk jaar dient de gemeenteraad de agenda van de statutaire gewone algemene vergadering goed te keuren en het stemgedrag van haar vertegenwoordiger te bepalen.

    Voorgesteld wordt de agenda goed te keuren en onze vertegenwoordiger op te dragen alle voorgestelde besluiten goed te keuren.

  • Het lokaal bestuur Ternat is nog steeds lid van het ERSV (Erkend Regionaal Samenwerkingsverband) Vlaams-Brabant vzw in vereffening. ERSV is klaar om de vereffening af te ronden. Er rest enkel nog de taak om te beslissen over het batig saldo van de rekeningen, nadat deze rekeningen door de Algemene Vergadering zijn goedgekeurd.

  • De gemeente Ternat wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van Farys ov. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd.

    Voorgesteld wordt de agenda goed te keuren en onze vertegenwoordiger op te dragen alle voorgestelde besluiten goed te keuren.

  • De gemeente Ternat werd bij schrijven van 4 mei 2023 opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op woensdag 21 juni 2023 om 18u30, in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil);

    De goed te keuren agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2022;

    2. Jaarverslag 2022;

    3. Jaarrekening 2022: goedkeuring

    - Resultatenrekening en balans

    - Verslag bedrijfsrevisor

    - Verslag raad van bestuur

    - Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor;

    4. Financieel vooruitzicht 2023;

    5. Varia

    Voorgesteld wordt de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren, de vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de CV Havicrem op 21 juni 2023 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.

  • Poolstok zet zich in om haar vennoten een professionele P&O-dienstverlening te kunnen aanbieden. De Raad van Bestuur vormt hierbij een sterke ruggengraat die de organisatie stuurt en mee verder uitbouwt.

    Het mandaat van de huidige bestuursleden namens de B-aandeelhouders neemt een einde op de eerstvolgende Algemene Vergadering op 26 mei 2023. Daarom zullen op de eerstvolgende Algemene Vergadering vijf nieuwe leden namens de B-aandeelhouders worden verkozen.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting d.d. 4 mei 2023 voorgesteld om niemand voor te dragen als bestuurslid van Poolstok namens de aandeelhouders.

Financiele dienst

  • De vaststelling van de beleidsrapporten moet gebeuren in overeenstemming met artikel 249 §3 van het DLB van 22 december 2017. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Deze goedkeuring stelt het beleidsrapport in zijn geheel definitief vast.

  • Ingevolge artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven aan de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten. De jaarrekening van de kerkfabriek St.Catharina sluit af met een exploitatieoverschot van €47.116,87 en een investeringsoverschot van €19.576,00 en er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke exploitatietoelagen noch investeringstoelagen. Nazicht van de jaarrekening toont aan dat de kastoestand overeenkomt met het gecombineerd overschot van exploitatie en investeringen.

    Aangezien er geen opmerkingen geformuleerd worden kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten.

    De jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis sluit af met een exploitatieoverschot van €564.791,09 en ondanks een exploitatietekort van €11.188,10 op het eigen boekjaar en een overboeking van  €1.815,00 naar de investeringsenveloppes. Er werd geen beroep gedaan op exploitatietoelagen. De gemeentelijke investeringstoelage van €15.000,00  conform de MJP, werd niet aangewend voor het hoofdgebouw eredienst.

    Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot opmerkingen, er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;

    De jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef sluit af met een exploitatieoverschot van €23,98 en een investeringsrekening in evenwicht. Er werd een gemeentelijke exploitatietoelage van €3.499,13 toegekend. Er werden geen gemeentelijke investeringstoelagen toegekend.

    Het nazicht van de rekeningen heeft niet geleid tot opmerkingen. Er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;

    De jaarrekening van de kerkfabriek St.Remigius Wambeek sluit af met een exploitatieoverschot van €1.062,49, niettegenstaande een tekort op het boekjaar van €3.594,42 en een investeringsbudget met een overschot van €11.947,92. Er werd geen beroep gedaan op exploitatietoelagen, en ook geen gemeentelijke investeringstoelage. Het investeringsoverschot is het gevolg van enerzijds ontvangsten geboekt en anderzijds lager dan verwachte uitgaven omwille van het niet uitvoeren van geplande uitgaven aan de kerk, het orgel en de pastorie.

    Het nazicht van de rekeningen heeft niet geleid tot opmerkingen. Er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf. Zij kan deze positief of negatief adviseren of opmerkingen formuleren.

Burgerzaken

  • In 2019 werd gestart met een procedure tot ontknekelingontruiming van Perk B op de begraafplaats van Ternat. Dit omvatte een eerste kennisgeving naar de nabestaanden door het plaatsen van een banner op de begraafplaats. Later werd dan begonnen met het aanschrijven van de nabestaanden. De nabestaanden konden dan hun concessie verlengen, voortijdig beëindigen of gewoon de vervaldatum laten respecteren. Zij werden ook op de hoogte gebracht dat het graf van hun dierbare overledene zou worden verplaatst naar een andere rij in perk B of Perk K (nieuw gedeelte). Steeds was er overleg met de nabestaanden om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen. We volgenden ook de wettelijke procedure door een aankondiging te plaatsen aan het graf zelf gedurende minstens 1 jaar. In praktijk hebben deze bordjes er meer dan 2 jaar gestaan. Op donderdag 13 april 2023 hebben wij een infomoment ingelast voor de nabestaanden om uitleg te verschaffen over het verdere verloop, de procedure, de timing, enz. Hier kwamen een 25-tal nabestaanden op af. Nu de hele procedure werd doorlopen gaan we over tot de volgende stap: het aanduiden van een aannemer die de werken zal uitvoeren, vandaar de opmaak van het bestek ter goedkeuring. De eigenlijke 'werken' omvatten:

    -       39 verplaatsingen van grafzerken, inclusief stoffelijke resten (volle grond/kelder), naar een ander perk en/of een andere rij (volle grond/kelder);

    -       3 verplaatsingen van stoffelijke resten (volle grond) met bijzetting in een bestaand graf (volle grond) in een ander perk en/of een andere rij);

    -       +/- 150 ontgravingen van stoffelijke resten volle grond of kelder, inclusief restanten van kisten of grafkelders;

    -       verdichting en nivellering van de ontgraven percelen alsook het klaarleggen om in te zaaien. Inzaaien zal gebeuren door onze eigen groendienst;

    Enige vertraging in de procedure kwam door o.a. corona en afspraken in verband met funerair erfgoed.

    In het ontruimde perk zal een nieuw urnenveld gecreëerd worden en zal de ingroening van dit perk een voorbeeld uitmaken voor de vergroening van de rest van de begraafplaats. Een gedeelte van dit perk zal ook ingericht worden voor begravingen in volle grond (kist of kist/urne).

Interne zaken

  • Sinds 2007 is een deontologische code verplicht voor de lokale mandatarissen.  

    De huidige deontologische code is aan herziening toe.  Bovendien moeten alle lokale besturen door een wijziging in het decreet lokaal bestuur vanaf 2 maart 2023 een deontologische commissie oprichten, zowel voor gemeente als OCMW.  De deontologische code die ter goedkeuring voorligt, regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.

  • Voor de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV dient een convenant te worden goedgekeurd waarin een aantal voorwaarden worden vastgelegd. Met Derby nv, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat werd in 2022 reeds een convenant afgesloten.  Deze kansspelinrichting heeft nu een nieuwe uitbater. Bijgevolg dient er een administratieve aanpassing te gebeuren aan het convenant, inhoudelijk wordt er niets gewijzigd. 

AGM

  • Er wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerkingsovereenkomst Alternatieve Gerechtelijke Maatregelen (AGM) zodat enerzijds continuïteit van de dienstverlening kan verzekerd worden en anderzijds alle kosten hiervoor billijk tussen de deelnemende gemeenten worden gespreid.

    De overeenkomst werd ter kennis genomen door de deelnemende gemeenten.

Technische Zaken

  • De projectzone strekt zich uit langs de Terlindenstraat, vanaf de P. Van Cauwelaertstraat tot woning nr 67 (overwelving Keurebeek), de Sempstweg (tot woning nr 2B) en de T'Serclaesstraat tot aan de Kouterweg. Binnen het projectgebied worden de bestaande wegenis en riolering opgebroken. Er wordt een nieuwe gescheiden riolering aangelegd en de wegenis wordt integraal vernieuwd.

    In de T’Serclaesstraat wordt langsheen de pare zijde het voetpad tussen huisnr 2 en 20, in functie van de beschikbare ruimte op het openbaar domein, (her)aangelegd. De aanleg van de riolering gebeurd volgens de laatste richtlijnen inzake dimensionering, infiltratie en buffering, werd afgetoetst met de VMM  en is voor dit project subsidieerbaar (deels 75%, deels 100%). De uitvoeringstermijn bedraagt 130 werkdagen. Dit gezamenlijk dossier is grotendeels ten laste van de rioolbeheerder Farys en wordt door deze laatste dan ook aanbesteed.

    Het gemeentelijk aandeel wordt voor dit dossier geraamd op €175.055,40 excl. btw.

Klimaat

Mobiliteit

Toerisme

MAT

  • Het vernieuwde organogram is een aanzet tot het loslaten van het hiërarchisch topdown-model. De verandering in een organisatiestructuur van het klassieke functionele model naar een transversaal verhaal (over de diensten heen samenwerken, nadenken en overleggen). Als MAT willen we in 2023 een eerste stap zetten in deze richting.

    Het organogram is een grafische weergave van de organisatiestructuur. Het vormt een leidraad voor medewerkers.

    Ter verduidelijking volgende bijlagen:

    - Het vernieuwde organogram

    - Nota ter verduidelijking van de wijzigingen in het organogram

    - Naar aanleiding van de laatste wijzigingen in de organisatiestructuur werd het personeelsplan eveneens aangepast. De wijzigingen worden aangeduid in kleur. Het gewijzigde personeelsplan en de budgettaire vertaling ervan geeft aanleiding tot een geraamde bijkomende financiële impact van € 129.165,55 voor het boekjaar 2023 (Indien er geen samenloop meer zal plaatsvinden met de clustermanager Samenleven en dit jaar geen coördinator communicatie en ICT wordt aangesteld wordt het verschil geraamd op € 92.279,72). Dit in de veronderstelling dat o.a. de bijkomende aanwervingen kunnen worden gerealiseerd en afhankelijk van het moment van effectieve indiensttreding.

Besloten

Ruimtelijke Ordening

  • In het Ruimtelijk Structuurplan van Ternat wordt het kasteeldomein als de belangrijkste groene ruimte aanzien van de dichtbebouwde kern. Voor het ganse parkgebied werd in 2013 een landschapsbeheerplan opgesteld.

    Het park wordt als biologisch waardevol beschouwd. Gelet op de ambitie om een mooi aaneengesloten parkgebied te vormen werd bij gemeenteraadsbesluit van 29 april 2021 het weidegebied van het gehucht Sempst in het verlengde van de Kasteelbeek aangekocht.

    De milieudienst opteerde om 2 stukken bij te kopen in de T'Serclaesstraat, afdeling I sectie A nr. 82a en 78a , dit met bedoeling om een bosrandontwikkeling uit te bouwen met aandacht voor het ontwikkelen van een natuurlijke mantel-zoom vegetatie.  Perceel afdeling I sectie A, nr. 78a dient nog te worden aangekocht.

    Om het rooilijnplan zoals vastgesteld op de raad d.d. 19 mei 2022 te kunnen uitvoeren conform het bijgevoegde plan, dient bovenvermeld perceel verworven te worden.

Bijkomende agendapunten