Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 april 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 13, 14 en 15 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de organisatie van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de mail van mevrouw Stefanie De Roover d.d. 20 april 2023 aan de heer Hannes Verdoodt, voorzitter van de gemeenteraad, waarbij zij meedeelt afstand te doen van haar mandaat als gemeenteraadslid;
Mevrouw Stefanie De Roover, verkozen op de lijst N-VA Ternat, dient vervangen te worden als lid van de gemeenteraad (en dus ook OCMW-raad) door een opvolger van dezelfde lijst;
Mevrouw Nele Vandenbulcke is eerst opvolgend kandidaat verkozene op de lijst N-VA Ternat en heeft aangegeven haar mandaat te willen opnemen vanaf 25 mei 2023 tot het einde van de legislatuur;
Het onderzoek van de geloofsbrieven heeft tot doel na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid, bepaald in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat aan de algemeen directeur volgende documenten werden voorgelegd met betrekking tot mevrouw Nele Vandenbulcke:
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
- een recent getuigschrift van woonst, met historiek
- een recent uittreksel uit het strafregister waaruit blijkt dat betrokkene voldoet aan de voorwaarde van goed zedelijk gedrag
- een verklaring op eer waaruit blijkt dat er geen onverenigbaarheden zoals bedoeld in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur bestaan;
Er werden geen bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden ingediend door de gemeenteraad;
Mevrouw Nele Vandenbulcke wordt uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af te leggen: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen';
Haar mandaat vangt aan op 25 mei 2023;
Op voordracht van de fractie N-VA Ternat;
Artikel 1. - De raad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Stefanie De Roover als effectief gemeenteraadslid met ingang van 25 mei 2023.
Artikel 2. - Raadslid Stefanie De Roover wordt als effectief lid van de gemeenteraad en de OCMW-raad vervangen door de eerst mogelijke opvolger, mevrouw Nele Vandenbulcke die haar mandaat opneemt met ingang van 25 mei 2023.
Artikel 3. - De geloofsbrieven van mevrouw Nele Vandenbulcke als raadslid worden goedgekeurd. Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Artikel 4. - Mevrouw Nele Vandenbulcke legt volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;,
Gelet op artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de structuur van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 454 van het decreet lokaal bestuur d.d. december 2017 betreffende de jaarrekening van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad keurt de agenda en de daarbij horende documentatie voor het onderzoek van de agendapunten van de buitengewone en gewone algemene vergadering goed.
De buitengewone algemene vergadering heeft de volgende agenda:
Artikel 2. - De HR-manager van de gemeente Ternat wordt afgevaardigd om deel te nemen aan de buitengewone en gewone algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 26 mei 2023 om de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer onmiddellijk kennis hiervan geven aan het secretariaat van Poolstok cv.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dat dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Intradura dat werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegend dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief van 26 april 2023 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1. - De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Intradura d.d. 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 425 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de oprichting, toetreding, duur, verlenging en ontbinding van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités;
Gelet op de oprichtingsakte en statuten van ERSV Vlaams-Brabant VZW van 8 december 2004;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2021 houdende goedkeuring tot de ontbinding van ERSV Vlaams-Brabant VZW;
Gelet op de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 30 mei 2023 om 17u in de raadzaal van het provinciehuis te Leuven met volgende agenda:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Goedkeuring te geven aan de agenda van Buitengewone Algemene Vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW en de vertegenwoordiger ter zake te mandateren:
Verslag Algemene Vergadering van 30 maart 2021.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur betreffende de structuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Farys ov;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van Farys ov op 16 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Overwegende dat de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023 volgende agendapunten bevat:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Overwegende dat deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
hetzij per elektronische post, 20230616AVFarys@farys.be.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de structuur van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
Gelet op ons raadsbesluit van 28 februari 2019 tot aanstelling van de gemeentelijke volmachtdragers voor de algemene vergaderingen van Havicrem;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat bij schrijven van 4 mei 2023 werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op woensdag 21 juni 2023 om 18u30, in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil);
Gelet op artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
De goed te keuren agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2022;
2. Jaarverslag 2022;
3. Jaarrekening 2022: goedkeuring
- Resultatenrekening en balans
- Verslag bedrijfsrevisor
- Verslag raad van bestuur
- Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor;
4. Financieel vooruitzicht 2023;
5. Varia;
Overwegende dat met al deze punten kan worden ingestemd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De effectief vertegenwoordiger van de gemeente en zijn plaatsvervanger, aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019,worden gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en maakt dit, ter kennisgeving, over aan het secretariaat van de CV Havicrem.
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 16 van de statuten van Poolstok is de Raad van Bestuur samengesteld uit minstens 3 en maximum 14 leden, al dan niet vennoten, die benoemd worden door de Algemene Vergadering. Daarbij moet ten minste de absolute meerderheid van de bestuursleden benoemd worden op voordracht van de A-aandeelhouders (i.c. VVSG vzw, Cevi vzw en Cipal dv). De overige leden van de Raad van Bestuur worden benoemd op voordracht van de B-aandeelhouders (i.e. alle andere vennoten van Poolstok);
Overwegende dat het mandaat van de huidige bestuursleden namens de B-aandeelhouders een einde neemt op de eerstvolgende Algemene Vergadering van 26 mei 2023;
Overwegende dat vijf nieuwe leden namens de B-aandeelhouders dienen verkozen te worden;
Overwegende dat aan het lokaal bestuur Ternat gevraagd wordt om desgewenst een kandidaat voor te dragen;
Overwegende dat eventuele kandidaturen kunnen bezorgd worden uiterlijk tot 12 mei 2023 t.a.v. de heer Raf Drieskens, voorzitter van de Raad van Bestuur, via Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal én per mail op info@poolstok.be. We ontvangen van de kandidaat graag een cv en motivatiebrief.
Overwegende dat het college in zitting d.d. 4 mei 2023 voorstelt om niemand voor te dragen als bestuurslid van Poolstok namens de aandeelhouders;
Artikel 1. - De raad besluit niemand voor te dragen om als bestuurslid van Poolstok namens de B-aandeelhouders.
Artikel 2. - Poolstok zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en het besluit van de Vlaamse regering d.d. 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het positief advies van het MAT in vergadering van 27 april 2023;
Overwegende dat, nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze worden samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening;
Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting d.d. 11 mei 2023, voor advies is voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting d.d. 11 mei 2023, ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat de jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 mei 2023;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van de gemeente Ternat vast te stellen.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 3.919.158 | 2.786.192 |
a. Ontvangsten | 22.841.446 | 22.678.690 |
b. Uitgaven | 18.922.288 | 19.892.498 |
II. Investeringssaldo | -2.329.983 | -4.017.045 |
a. Ontvangsten | 123.712 | 388.354 |
b. Uitgaven | 2.453.694 | 4.405.400 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.589.175 | -1.230.854 |
IV Financieringssaldo | 1.123.366 | 1.049.449 |
a. Ontvangsten | 2.511.319 | 2.630.152 |
b. Uitgaven | 1.387.953 | 1.580.703 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.712.542 | -181.405 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 8.254.126 | 8.254.126 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.966.668 | 8.072.721 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 10.966.668 | 8.072.721 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 3.919.158 | 2.786.192 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.164.117 | 1.145.510 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.319.431 | 1.322.703 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 155.315 | 177.193 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.755.041 | 1.640.681 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa |
7.662.120 | Schulden |
29.014.718 |
Vaste activa |
62.861.174 |
Nettoactief |
41.956.930 |
Totaal activa |
70.523.295 |
Totaal passiva |
70.971.648 |
Staat van opbrengste en kosten 2022
Kosten |
21.696.180 |
Opbrengsten |
23.022.461 |
Operationeel overschot |
1.342.839 |
Financieel overschot |
-16.558 |
overschot van het boekjaar |
1.326.281 |
Artikel 2. - De jaarrekening 2022 van het OCMW Ternat, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -1.926.691 | -1.776.583 |
a. Ontvangsten | 1.936.123 | 2.215.732 |
b. Uitgaven | 3.862.815 | 3.992.315 |
II. Investeringssaldo | -479.122 | -540.956 |
a. Ontvangsten | 95.000 | 245.000 |
b. Uitgaven | 574.122 | 785.956 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 2.405.813 | -2.317.539 |
IV Financieringssaldo | -55.138 | -55.138 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 55.138 | 55.138 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.460.951 | -2.372.677 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -2.790.559 | -2.790.559 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -5.251.510 | -5.163.235 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -5.251.510 | -5.163.235 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -1.926.691 | -1.776.583 |
II. Netto periodieke aflossingen | 55.138 | 55.138 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 55.138 | 55.138 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.981.829 | -1.831.721 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa |
710.279 |
Schulden |
1.968.479 |
Vaste activa |
5.482.195 |
Nettoactief |
3.775.642 |
Totaal activa |
6.192.475 |
Totaal passiva |
5.744.122 |
Staat van opbrengsten en kosten 2022
Kosten |
4.585.102 |
Opbrengsten |
1.987.832 |
Operationeel tekort |
-2.649.188 |
Financieel overschot |
51.918 |
Tekort van het boekjaar |
-2.597.270 |
Artikel 3. - De jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur definitief vast te stellen met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 1.992.466 | 1.009.609 |
a. Ontvangsten | 24.777.569 | 24.894.421 |
b. Uitgaven | 22.785.102 | 23.884.813 |
II. Investeringssaldo | -2.809.105 | -4.558.001 |
a. Ontvangsten | 218.712 | 633.354 |
b. Uitgaven | 3.027.816 | 5.191.356 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -816.638 | -3.548.393 |
IV Financieringssaldo | 1.068.228 | 994.311 |
a. Ontvangsten | 2.511.319 | 2.630.152 |
b. Uitgaven | 1.443.091 | 1.635.841 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 251.590 | -2.554.082 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 5.463.568 | 5.463.568 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 5.715.158 | 2.909.486 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 5.715.158 | 2.909.486 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 1.992.466 | 1.009.609 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.219.255 | 1.200.648 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.374.569 | 1.377.841 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 155.315 | 177.193 |
III. Autofinancieringsmarge | 773.212 | -191.039 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | ||
I. Autofinancieringsmarge | 773.212 | -191.039 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -407.290 | -404.018 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.374.569 | 1.377.841 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 1.781.859 | 1.781.859 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 365.922 | -595.057 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | ||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 5.715.158 | 2.909.486 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 123.354 | 461 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 5.838.512 | 2.909.946 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 773.212 | -191.039 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 169.862 |
46.968 |
Totale Autofinancieringsmarge | 943.074 | -144.071 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 365.922 | -595.057 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 190.777 | 88.898 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 556.699 | -506.159 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa |
8.372.400 |
Schulden |
30.983.197 |
Vaste activa |
68.343.370 |
Nettoactief |
45.732.572 |
Totaal activa |
76.715.769 |
Totaal passiva |
76.715.769 |
Staat van opbrengsten en kosten 2022
Kosten |
26.281.282 |
Opbrengsten |
25.010.293 |
Operationeel overschot |
-1.306.349 |
Financieel overschot |
35.359 |
Overschot van het boekjaar |
-1.270.989 |
Artikel 4. - Overeenkomstig art. 286, 287 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur gebeurt de publicatie van het beleidsrapport op de website binnen de 10 dagen na de raadszitting en wordt gelijktijdig gemeld aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet d.d. 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit d.d. 9 maart 2023 waarbij de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Catharina – Sint-Katharina-Lombeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Catharina te Sint Katherina Lombeek, ons ter kennis werd gebracht op 4 april 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Catharina afsluit met een exploitatieoverschot van €46.724,47 en een investeringsoverschot van €19.576,00, dat er geen beroep werd gedaan op gemeentelijke exploitatietoelagen noch investeringstoelagen;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecombineerd overschot van exploitatie en investeringen, zijnde € 66.300,47;
Overwegende dat in de afsprakennota overeengekomen is dat de kerkfabriek zijn investeringsgelden zal inzetten om in eerste instantie het kerkelijk patrimonium te onderhouden en dat het saldo mag en kan aangewend worden om (bijkomend onroerend) privaat patrimonium te verwerven, dat blijkens de staat van bezittingen de kerkfabriek een patrimonium van €2.368.957,55 bezit en schuldenvrij is;
Overwegende dat de kerkfabriek zelfbedruipend blijft;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot verdere opmerkingen, er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke toelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Catharina Sint-Katharina-Lombeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. - Dit besluit wordt, via Religiosoft, elektronisch overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet d.d. 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 15 februari 2023 waarbij de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Gertrudis te Ternat, ons ter kennis werd gebracht op 4 april 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis Ternat afsluit met een exploitatieoverschot van €564.791,09 en ondanks een exploitatietekort van €11.188,10 op het eigen boekjaar en een overboeking van €1.815,00 naar de investeringsenveloppes. De kerkfabriek werd geconfronteerd met grote onderhoudskosten voor de de energierekeningen voor de kerk (€21.826,97); de vernieuwing van de centrale verwarmingsinstallatie van de kerk, waarvoor een voorschot van €44.436,65 werd betaald; het appartementsgebouw Borredam 15 waarin o.a. in 3 appartementen de gasstookketel werd vernieuwd (€17.404,83); het appartementsgebouw Statiestraat 42 waarbij o.a. een nieuwe gasstookketel, een nieuwe boiler en de automatisatie van de 4 garagepoorten werd gerealiseerd (€13.768,09);
Overwegende dat geen beroep werd gedaan op exploitatietoelagen en de gemeentelijke investeringstoelage van €15.000,00 conform de MJP, werd niet aangewend voor het hoofdgebouw eredienst;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het exploitatieoverschot, zijnde €564.791,09;
Overwegende dat een inventaris van de over het boekjaar gewijzigde roerende en onroerende bezittingen is bijgevoegd en dat de inventaris d.d. 31-12-2022 geen wijzigingen vertoont t.o.v. de inventaris van vorig jaar;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot opmerkingen, kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Overwegende dat er geen exploitatie- en investeringstoelagen werden toegekend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. - Dit besluit wordt, via Religiosoft, elektronisch overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2018 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 6 februari 2023 waarbij de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Jozef – Sint Katherina Lombeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Jozef te Sint Katerina Lombeek, ons ter kennis werd gebracht op 4 april 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef afsluit met een exploitatieoverschot van €23,98, niettegenstaande er een exploitatietoelage vanwege het gemeentebestuur ten bedrage van €3.499,13 werd betaald;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef afsluit met een investeringsoverschot van €0,00 er werden geen gemeentelijke investeringstoelagen uitgekeerd;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het exploitatieoverschot, zijnde €23,98, en dat de kerkfabriek blijkens de staat geen financiële schulden heeft;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot opmerkingen, dat er bijgevolg kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Overwegende dat er een gemeentelijke exploitatietoelage van €3.499,13 werd toegekend, dat er geen beroep gedaan werd op gemeentelijke investeringstoelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef te Sint-Katharina-Lombeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. - Dit besluit wordt, via Religiosoft, elektronisch overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 7 maart 2023 waarbij de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Remigius Wambeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Remigius Wambeek, ons op 4 april 2023 ter kennis werd gebracht;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Remigius Wambeek afsluit met een exploitatieoverschot van €1.062,49, en een investeringsoverschot van €11.947,92 en dat er geen gemeentelijke exploitatie- of investeringstoelage werd gegeven. Het investeringsoverschot is het gevolg van enerzijds ontvangsten geboekt en anderzijds lager dan verwachte uitgaven omwille van het niet uitvoeren van geplande uitgaven aan de kerk, het orgel en de pastorie. Er werd in 2022 wel een herstelling aan het dak uitgevoerd na de storm Eunice, deels vergoed door de verzekering.
Overwegende dat het aan te bevelen is dat de verschillende investeringsfiches worden geactualiseerd.
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecumuleerd exploitatie- en investeringsoverschot, zijnde €13.010,41 en dat de kerkfabriek blijkens de staat van het vermogen geldbeleggingen heeft ten bedrage van €552.827,94;
Overwegende dat een actualisatie van de inventaris der bezittingen is bijgevoegd;
Overwegende dat er geen gemeentelijke exploitatie- of investeringstoelagen werden gegeven;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Remigius te Wambeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. - Dit besluit wordt, via Religiosoft, elektronisch overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op het artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de rekeningen van de boekhouding van het AGB Ternat samengevat worden opgenomen in de jaarrekening, nadat ze in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 van het AGB Ternat bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 van het AGB Ternat vastgesteld is door de Raad van Bestuur van het AGB in zitting van 5 mei 2023;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 van het AGB Ternat ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie in zitting van 11 mei 2022;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 mei 2023;
Artikel 1. - De raad brengt een positief advies uit bij de jaarrekening 2022 van het AGB Ternat, met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 238.847 | 136.968 |
a. Ontvangsten | 840.275 | 851.180 |
b. Uitgaven | 601.428 | 714.212 |
II. Investeringssaldo | -68.521 | -258.000 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 68.521 | 258.000 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 170.326 | -121.032 |
IV Financieringssaldo | -464 | 168.000 |
a. Ontvangsten | 68.521 | 258.000 |
b. Uitgaven | 68.985 | 90.000 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 169.862 | 46.968 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -46.507 | -46.507 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 123.354 | 461 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 123.354 | 461 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 238.847 | 136.968 |
II. Netto periodieke aflossingen | 68.985 | 90.000 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 68.985 | 90.000 |
III. Autofinancieringsmarge | 169.862 | 46.968 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa |
258.229 |
Schulden |
908.577 |
Vaste activa |
600.403 |
Nettoactief |
-49.944 |
Totaal activa |
858.633 |
Totaal passiva |
858.633 |
Staat van opbrengsten en kosten 2022
Kosten |
669.595 |
Opbrengsten |
657.060 |
Operationeel overschot |
-12.511 |
Financieel overschot |
-23 |
Overschot van het boekjaar |
-12.534 |
Artikel 2. - Dit besluit zal, overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, bekendgemaakt worden.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift zal, ter kennisgeving, overgemaakt aan het AGB Ternat en aan de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Ontknekeling op de begraafplaats van Ternat” een bestek met nr. BZ/begraafplaatsen/2023 werd opgesteld door de Dienst Burgerzaken;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 123.966,94 excl. btw of € 150.000,00 incl. 21% btw (€ 26.033,06 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op jaarbudgetrekening 2023/BD-03/ACT-1.2.2/0990-00/2220000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. BZ/begraafplaatsen/2023 en de raming voor de opdracht “Ontknekeling op de begraafplaats van Ternat”, opgesteld door de Dienst Burgerzaken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 123.966,94 excl. btw of € 150.000,00 incl. 21% btw (€ 26.033,06 btw medecontractant).
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - De heer M. Vanderhasselt, burgemeester en mevrouw S. De Mulder, algemeen directeur, worden gemachtigd om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 4. - Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 5. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst burgerzaken.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 39 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de werking van de gemeenteraad;
Gelet op de huidige deontologische code voor lokale mandatarissen;
Gelet op het ontwerp van deontologische code, zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat de gemeenteraad een deontologische code moet aannemen;
Overwegende dat door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een moeten oprichten, zowel voor gemeente als OCMW;
Overwegende dat de deontologische code van de gemeenteraad volgende regels dient te bevatten over de deontologische commissie:
samenstelling,
werking en bevoegdheid;
Overwegende dat de deontologische commissie van de gemeenteraad minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad moet bestaan;
Overwegende dat aan de hernieuwde deontologische code, zoals gevoegd in bijlage, "Naleving en handhaving van de deontologische code” werd toegevoegd;
Op voorstel van het schepencollege;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt de deontologische code voor lokale mandatarissen, inclusief de bijlagen en zoals gevoegd in bijlage van dit besluit, goed.
Artikel 2. - Dit besluit heft de eerder goedgekeurde deontologische code voor lokale mandatarissen op.
Artikel 3. - Aan ieder lid van de gemeenteraad wordt een digitale kopie bezorgd van de deontologische code voor lokale mandatarissen.
Artikel 4. - Raadsleden dienen tegen 1 juli 2023 aan de algemeen directeur een overzicht te bezorgen van hun andere mandaten, ambten en/of beroepen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers d.d. 7 mei 1999 - artikel 43/4 t.e.m. 7 waarbij bepaald wordt dat kansspelinrichting klasse IV plaatsen zijn die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen en het aannemen van weddenschappen een vergunning klasse F2 vereist en men over een convenant dient te beschikken, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers d.d. 7 mei 1999 - behoudens de uitzonderingen bepaald in §5, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV;
Gelet op de wet tot wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, en tot invoeging van artikel 37/1 in de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij - artikel 36 betreffende het feit dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten voldoen aan deze voorwaarden. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 tot vaststelling van het maximum aantal vaste en mobiele kansspelinrichtingen klasse IV, de criteria die ertoe strekken een spreiding van deze inrichtingen te organiseren en de procedure voor de behandeling van de aanvragen ingeval een vergunning vrijkomt wegens intrekking of stopzetting;
Gelet op het brandveiligheidsattest A d.d. 1 juni 2022 op basis van een brandpreventieverslag 2016/00398/003 d.d. 17 mei 05 2022, ondertekend op 23 mei 2022;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 30 juni 2022 betreffende de goedkeuring voor het afsluiten van een convenant m.b.t. de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV, nl. DERBY, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat;
De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers:
Artikel 1. - De raad neemt kennis van de wijziging in het convenant met Derby nv, met maatschappelijke zetel Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat. De wijziging is het gevolg van het feit dat de uitbater van voormelde kansspelinrichting gewijzigd is, de nieuwe uitbater is de heer Vardan Harutyunyan met ondernemingsnummer 0774.671.791. Deze wijziging is enkel een administratieve aanpassing.
Artikel 2. - Een afschrift van voormeld besluit wordt overgemaakt aan de dienst interne zaken en aan voormelde uitbater.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2018 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende alle organieke regels over de gemeenten, de OCMW’s en de intergemeentelijke samenwerking, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de ministerraad van 1 februari 1997 waar de dienst 'Alternatieve Gerechtelijke Maatregelen (AGM)' en de aanwerving van een personeelslid in Ternat werd voorzien;
Overwegende dat bovengenoemd personeelslid voor 9 deelnemende gemeenten de diensten AGM uitvoert (Ternat, Affligem, Liedekerke, Roosdaal, Dilbeek, Asse, Merchtem, Opwijk en Wemmel);
Overwegende dat de loon-en werkingskosten van dit personeelslid slechts ten dele vergoed worden door FOD Justitie;
Overwegende dat het billijk is om alle kosten verbonden met het organiseren van de AGM te verdelen onder alle deelnemende gemeenten;
Overwegende dat de organiserende gemeente Ternat jaarlijks een afrekening zal opstellen naar de deelnemende gemeenten;
Overwegende de 'Samenwerkingsovereenkomst AGM' en de raming van de kosten per deelnemende gemeente in bijlage;
Overwegende dat de 9 deelnemende gemeenten met de samenwerkingsovereenkomst instemmen zoals ter kennis genomen op volgende vergaderingen van college van burgemeester en schepenen:
Deelnemende Gemeente | Datum collegebeslissing |
Wemmel | 13/04/2023 |
Merchtem | 16/03/2023 |
Opwijk | 20/03/2023 |
Dilbeek | 08/05/2023 |
Asse | 10/04/2023 |
Liedekerke | 10/05/2023 |
Roosdaal | 10/05/2023 |
Affligem | 18/04/2023 |
Ternat | 26/01/2023 |
Overwegende dat in het kader van MJP III een spreiding van de kosten zoals boven vermeld voorzien is vanaf 2023;
Overwegende dat de geprojecteerde niet-gesubsidieerde kost per jaar op € 19 995 uitkomt, wat neerkomt op een verwachte jaarlijkse bijdrage per gemeente tussen € 930 en € 4 340, afhankelijk van het aantal werkstraffen per gemeente;
Op advies van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst AGM goed die een ingang zal hebben op 1 juli 2023.
Artikel 2. - De samenwerkingsovereenkomst wordt gedeeld met de deelnemende gemeenten ter ondertekening.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst financiën dienst en aan de deelnemende gemeenten.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet d.d. 7 december 2018, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 326 t.e.m. 341 van het decreet lokaal bestuur betreffende het bestuurlijk toezicht, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet d.d. 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 21 februari 2013 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Riolerings- en verbeteringswerken in de Terlindenstraat, Sempstweg en t'Serclaesstraat” aan Arcadis nv, Gaston Crommenlaan 8 bus 101 te 9050 Gent;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. DOM -226-13-001-2 werd opgesteld door de ontwerper, Arcadis nv, Gaston Crommenlaan 8 bus 101 te 9050 Gent;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op €1.648.947,32 excl. btw (aandeel Farys +gemeentelijk aandeel);
Overwegende dat het aandeel Farys voor deze opdracht wordt geraamd op €1.473.891,92 excl. (€968.912,82 van dit aandeel is subsidieerbaar);
Overwegende dat het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op €175.055,40 excl. btw of €211.817,03 incl. 21% btw);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Farys de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Ternat bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023 en 2024, op jaarbudgetrekeningen 2023/BD-02/ACT-1.2.1/0200-01/2240000 en 2024/BD-02/ACT-1.2.1/0200-01/2240000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. DOM -226 -13-001-2 en de raming van het gemeentelijk aandeel voor de opdracht “Riolerings- en verbeteringswerken in de Terlindenstraat, Sempstweg en t'Serclaesstraat”, opgesteld door de ontwerper, Arcadis nv, Gaston Crommenlaan 8 bus 101 te 9050 Gent. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt €175.055,40 excl. btw of €211.817,03 incl. 21% btw.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3. - Farys wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Ternat bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4. - In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5. - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 6. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 7. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 8. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de deelnemende besturen.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Burgemeestersconvenant, waarin gemeenten zich engageren om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 21 december 2010 houdende de uitbreiding van het lokaal bestuur Ternat tot de divisie Secundaire diensten van TMVW, per 1 januari 2011, en heeft ingetekend op één aandeel Sk;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 15 december 2015 houdende de uitbreiding van de toetreding tot Farys voor wat betreft het sportcentrum;
Overwegende dat het lokaal bestuur zich wil blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid;
Overwegende dat lokale initiatieven kunnen bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering;
Overwegende dat Pajopower inzake het leggen van zonnepanelen op openbare infrastructuur over een raamcontract van VEB beschikt waar het lokaal bestuur op kan intekenen;
Overwegende dat uit de gemaakte simulatie door Pajopower blijkt dat een contract met een looptijd van 20 jaar de beste keuze is voor het lokaal bestuur;
Overwegende dat het beheer van het gebouw in handen is van Farys/TMVW en het lokaal bestuur Ternat eigenaar is dient er tussen de drie partijen zijnde Farys/TMVW, lokaal bestuur Ternat en VEB/Pajopower een concessieovereenkomst te worden opgemaakt;
Voor de financiering van het project zal er vanuit Pajopower een oproep plaatsvinden naar burgerparticipatie (via burgercoöperatie);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad kiest voor een overeenkomst met Pajopower met een duurtijd van 20 jaar, waarbij de panelen na 20 jaar eigendom worden van het lokaal bestuur Ternat. De financiering voor de zonnepanelen verloopt via een burgerparticipatie traject.
Artikel 2. - Er zal overgegaan worden tot de opmaak van een concessieovereenkomst voor het leggen van zonnepanelen op het dak van het sportcentrum tussen het lokaal bestuur Ternat en VEB/Pajopower en Farys/TMVW.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst klimaat.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat in de T'Serclaesstraat digitale verkeersborden zijn geplaatst die het één richtingsverkeer regelen tijdens het begin en einde van de schooluren;
Overwegende dat de parking volleybalzaal Kruikenburg wordt opgenomen in dit aanvullend reglement;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 april 2023;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de T'Serclaesstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de T'Serclaesstraat, vanaf de Statiestraat tot de Kouterweg, in beide richtingen en aan beide zijden van de straat geldt, het stilstaan en parkeren is verboden. Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 3. - Op de T'Serclaesstraat tussen de Sportlaan en de Kouterweg, aan de kant van de woningen, in beide rijrichtingen geldt, het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 4. - Op de T'Serclaesstraat tussen de uitrit van de parking de school 'De Brug' en de Terlindenstraat, op schooldagen van 08u15 tot 09u15 en van 15u30 tot 16u30 (op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag) of van 12u00 tot 12u45 (op woensdag), van de Terlindenstraat naar de Statiestraat geldt, verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.
De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en speedpedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden C1
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12 en M18.
Artikel 5. - Op de T'Serclaesstraat ter hoogte van de Statiestraat geldt, de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B5
- wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.1 van de wegcode.
Artikel 6. - Op de T'Serclaesstraat ter hoogte van de Statiestraat geldt, voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.3 van de wegcode.
Artikel 7. - Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersborden E9b.
Artikel 8. - Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeerstekens E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GVIId.
Artikel 9. - Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen die aan de laadpaal aangesloten zijn conform art. 70.2.1.3° h.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E9a met daaronder een bord waarop het symbool van een stekker is afgebeeld.
- de verkeersbord worden aangevuld met-x-borden GXb.
Artikel 10. - Op de toegang tot parking volleybalzaal Kruikenburg vanaf de T'Serclaesstraat tot op de parking geldt, het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 11. - Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 12. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 26 september 2019 betreffende de bepaling van het begrip ‘dagelijks bestuur’ waarbij alle handelingen in het kader van overheidsopdrachten dewelke betrekking hebben op alle uitgaven waarvoor kredieten voorzien zijn op het investeringsbudget en waarvan het bedrag niet hoger is dan het drempelbedrag van de aanvaarde factuur, gedelegeerd wordt aan het college van burgemeester en schepenen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 92 van de wet d.d. 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten i.v.m. opdrachten met een geraamde waarde lager dan € 30 000, btw exclusief, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Bestuursdecreet d.d. 7 december 2018, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 14 januari 2013 betreffende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 30 maart 2023 betreffende de goedkeuring van de gunningswijze, het principeakkoord en de aan te schrijven leveranciers i.v.m. de aankoop van 12 extra snelheidsborden in het kader van '6 veilige schoolroutes binnen de gemeente'
Overwegende dat de volgende leverancier uitgenodigd werd om uiterlijk op 6 april 2023 om 12u een offerte binnen te sturen: Kryser, Brusselstraat 120A te 1740 Ternat;
Overwegende dat Kryser reeds software leverde en deze nieuwe led-borden hiermee compatibel zijn;
Overwegende dat de volgende leverancier een offerte binnen stuurde: Kryser, Brusselstraat 120A - 1740 Ternat;
Overwegende dat de dienst mobiliteit en dienst financiën voorstelt om voormelde opdracht te gunnen aan Kryser, Brusselstraat 120A te 1740 Ternat tegen het bedrag van € 47 915, inclusief btw;
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien op budgetartikel 1.2.1/0200-02/2250000/ip-2 in de begroting 2023;
Gelet op het gunstig visum 647/2023 van de financieel directeur;
Op voorstel van het college in zitting d.d. 20 april 2023;
Artikel 1. – Voormelde opdracht wordt door de raad gegund aan Kryser, Brusselstraat 120A - 1740 Ternat tegen het bedrag van € 47 915, inclusief btw.
Artikel 2. – Voormelde leverancier wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.
Artikel 3. – Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit en de dienst financiën.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 41, tweede lid, 10° van het decreet lokaal bestuur i.v.m. het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 2 6°, artikel 43 § 1 en artikel 47 van de wet d.d. 17 juni 2016 betreffende de wetgeving op de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv d.d. 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
Overwegende dat de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv d.d. 20 februari 2020 tot plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure;
Overwegende dat de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
het bestek waar het stelt (punt 3.4): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld. Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever en alle leden van de dienstverlenende vereniging verder de “afnemer” genoemd.
…verwijzend naar het selectiedocument (punt 3.5): “Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst):
Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
Alle gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten van het Brussels Gewest
het bestek waar het stelt (punt 3.3): “Cipal dv is, net als de afnemers van de aankoopcentrale, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht.
Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Overwegende dat de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv d.d. 23 december 2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth;
Overwegende dat de voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) een raamovereenkomst is met één leverancier en Cipal dv hierbij optreedt als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat de gemeente (of OCMW) van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik kan maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld zijn van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente/het OCMW gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
-de in de opdrachtencentrale voorziene smart city oplossingen voldoen aan de behoefte van het bestuur;
- het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
- Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware of ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
Overwegende dat de gemeente/het OCMW niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst;
Overwegende dat de nodige budgetten beschikbaar zijn;
Op voorstel van het college in zitting d.d. 11 mei 2023;
Artikel 1. - De raad verleent zijn goedkeuring tot een samenwerking om beroep te doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (bestek nr. CSMRTIOH20).
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst mobiliteit, de dienst financiën en de dienst ruimtelijke ordening.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat slechts 20% van de parking wordt gebruikt onder normale bezetting;
Overwegende dat bij de werken van de N285 een groot aantal bewonersparkeerplaatsen zijn geschrapt;
Overwegende het akkoord van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen N.V., met maatschappelijke zetel 1060 Brussel, Frankrijkstraat 85, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0203.430.576 (RPR Brussel), rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Marc HAUMONT, Head of Construction, Maintenance & Exploitation Stations, Directie Stations.) om de parking gratis open te stellen op werkdagen van 17u tot 7u en in het weekend van 17u op vrijdag tot 7u op maandagmorgen;
Overwegende dat de automaten en slagboom blijven functioneren maar de uren niet zullen worden aangerekend;
Overwegende dat onze werkliedendienst zal instaan voor het groenonderhoud en de reiniging van de parking;
Op voorstel van het college d.d. 11 mei 2023;
Artikel 1. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de NMBS goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit, de dienst ruimtelijke ordening, de financiële dienst en de NMBS.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de 'Lokale Ontwikkelingsstrategie' in bijlage;
Overwegende dat het LEADER-gebied een plattelandsregio is die ondersteuning verdient om het landschap, de landbouw, lokale economie en dorpen van een toekomst te verzekeren;
Overwegende dat Ternat deel uitmaakt van het LEADER-gebied;
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 22 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. - De 'Lokale Ontwikkelingsstrategie 2023 -2037' als gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - De gemeenteraad duidt de heer Geert De Feyter - P. Van Cauwelaertstraat 25 te 1740 Ternat - 0474 42 16 00 – geert.defeyter@ternat.be (met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen) aan als vertegenwoordiger en de heer Michel Vanderhasselt - Vitseroelstraat 66 te 1740 Ternat - 0475 43 47 64 – michel.vanderhasselt@ternat.be (met 22 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 0 onthoudingen) als vervanger om deel te nemen aan de Lokale actiegroep.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst toerisme.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 161 van het decreet lokaal bestuur van d.d. 22 december 2017 betreffende het gezamenlijk opstellen van het organogram van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de gemeenteraad en de OCMW-raad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeentelijke rechtspositieregeling zoals door de raad aangenomen op 29 december 2008 en zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 12 juni 2018 en het OCMW-raadsbesluit d.d. 19 juni 2018 betreffende de vaststelling van het kader voor het interne controlesysteem/ organisatiebeheersingssyteem volgens ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’;
Gelet op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité d.d. 9 februari 2023;
Gelet op het syndicaal overleg- en onderhandelingsomcité d.d. 16 mei 2023;
Gelet op het vernieuwde organogram, zoals toegevoegd in bijlage;
Gelet op de wijzigingen zoals weergegeven in het personeelsplan, toegevoegd in bijlage;
Overwegende de voorgestelde structuur volgens de clusters : Ondersteuning-Omgeving, klimaat en mobiliteit-Grondgebiedzaken-Samenleven;
Overwegende de samenstelling van MAT: 2 decretale graden, 3 clustermanagers, HR-manager en beleidscoördinator;
Overwegende de interne opbouw van de clusters in verschillende afdelingen (met aan het hoofd een coördinator) en onderverdeeld in diensten (samengesteld uit zelfsturende teams of met aan het hoofd een teamleider);
Overwegende de weergave volgens voltijdse equivalenten in het organogram zonder rekening te houden met de huidige toestand (verminderingen van prestaties zijn te consulteren in het uitgebreide personeelsplan);
Overwegende dat onderstaande benamingen worden opgenomen in het vernieuwde organogram:
- Clustermanager
- Directeur
- Leidinggevende (afdelingshoofd) wordt coördinator, leidinggevende (diensthoofd) wordt teamleider
- Ploegleider wordt ploegbaas
- Deskundige/Expert zonder leidinggevende taken
- Administratief medewerker
- Technisch assistent
Overwegende dat de wijzingen in het personeelsplan in bijlage worden aangeduid in kleur;
Overwegende dat bovendien volgende wijzigingen aangebracht worden aan het personeelsplan:
Overwegende de goedkeuring van het laatste personeelsplan door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2023;
Gelet op het positief advies van het MAT op 2 maart 2023 en 25 mei 2023;
Gelet op het CBS-MAT overleg van 9 maart 2023;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 maart 2023 en 16 mei 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties in bijlage;
Artikel 1. - De raad keurt het organogram en de wijzigingen in het personeelsplan goed.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst personeel en de dienst financiën.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op het beleidsplan ruimte Vlaanderen d.d. 20 juli 2018;
Gelet op het provinciaal beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant, in opmaak;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009 en later wijzigingen;
Gelet op de gemeentelijke RUP’s van de gemeente Ternat, in opmaak;
Context Ternat
De ruimte in Ternat staat vandaag onder enorme druk. De karakteristieken van Ternat, een groene en landelijke omgeving met vlotte verbinding naar talrijke bovenlokale voorzieningen, maken Ternat bijzonder aantrekkelijk om er zich te vestigen en dus ook om gronden te ontwikkelen.
Vanuit ruimtelijk oogpunt heeft Ternat eerder hybride kenmerken. Het noordelijk gedeelte van deelgemeente Ternat en Sint-Katherina-Lombeek kenmerkt zich door een dichtere concentratie van bebouwing. De nabijheid van de autosnelweg A10/E40 en de secundaire spoorlijn nr. 50, die een directe verbinding met Brussel bieden, versterkt de residentiële en economische functies van Ternat en Sint-Katherina-Lombeek. In het zuidelijke deel van Ternat bezit Wambeek vooralsnog een landelijk karakter, maar de druk neemt merkbaar toe. Den Bos bevindt zich qua ruimtelijke ontwikkeling op een tussenniveau. Deze kernen zijn verbonden door middel van een zeer dicht wegennetwerk met zeer sterk aanwezige lintbebouwing. Buiten de kernen zijn door de jaren heen tevens diverse woonwijken gegroeid, dewelke niet allemaal even goed ontsloten zijn en geen of beperkte voorzieningen in de onmiddellijke omgeving hebben.
De procedure voor opmaak van een RUP Open Ruimte en een RUP Bebouwde Ruimte loopt reeds meerdere jaren maar lijkt compleet geblokkeerd ondanks de urgentie. Doorheen de jaren dienen we vast te stellen dat Ternat alsmaar meer volgebouwd raakt, en niet altijd met types bewoning die wij en de bevolking verwachten of wensen.
Zo groeide het aantal woongelegenheden op 5 jaar met 254 eenheden van 6.809 tot 7.063. Wanneer we inzoomen op het type woning, kunnen we opmerken dat het aantal eengezinswoningen over 5 jaar slechts steeg met 1,3%, daar waar het aantal meergezinswoningen steeg met 17,1%.
Ook het aantal inwoners van Ternat stijgt jaar na jaar exponentieel. De afgelopen 10 jaar steeg het aantal inwoners in Ternat met 7,5%, waar dit gemiddeld in Vlaanderen maar 5,5% was.
Probleemstelling
Binnen de uitdaging om wonen anders te gaan organiseren (compacter bouwen, wonen binnen kernen,…) lijkt de exponentiële groei van meergezinswoningen ten opzichte van eengezinswoningen op het eerste zicht positief. De vaststelling is echter dat de exponentiële groei van meergezinswoningen vandaag eerder ongecontroleerd verloopt. Het gebrek aan een lokaal beleidskader met visie over welke locaties geschikt zijn voor het bouwen van meergezinswoningen en welke niet bemoeilijkt de afweging en motivering van eventuele weigeringen van vergunningsaanvragen.
Het verder ongecontroleerd laten bouwen van meergezinswoningen betekent het verder blijven organiseren van onder meer de mobiliteitsproblemen van morgen. Het bouwen van meergezinswoningen mag niet doen inboeten op vlak van woonkwaliteit, indien de kernen ook in de toekomst leefbaar moeten blijven. Een juist evenwicht tussen (verdicht) bouwen, (openbaar) groen en voldoende voorzieningen is dan ook noodzakelijk.
Voor nieuwe verkavelingen met wegenis, waarbij vandaag niet-bebouwde percelen aangesneden worden, dient overwogen te worden of het, afhankelijk van de locatie van de verkaveling, aangewezen is er in één- of meergezinswoningen te voorzien.
Om dit aan te pakken is de opmaak van een RUP Bebouwde Ruimte cruciaal. Deze liep en loopt echter grote vertraging door politieke onenigheid.
Om in de toekomst een duurzaam en kwaliteitsvol woonpatrimonium in Ternat te garanderen is ook op korte termijn echter actie nodig. Eigenaars of ontwikkelaars missen vandaag een kader waarmee ze bij projectvoorstellen rekening dienen te houden. Dit verlengt de doorlooptijd van projecten en zorgt ook voor onbegrip. Het is de taak van de gemeente om initiatiefnemers een duidelijk lokaal vergunningskader mee te geven waarbinnen initiatiefnemers dan verder creatief aan de slag kunnen.
Bouwpauze als tussenstap
De huidige ontwikkelingsdruk belast administratie en bestuur vandaag enorm met het bespreken, bijsturen en beoordelen van projectaanvragen. Deze continue dossierdruk maakt het onmogelijk om voldoende ruimte vrij te maken om aan het Ternatse RUP Bebouwde Ruimte te werken. De groei van het aantal meergezinswoningen of het aansnijden van nieuwe verkavelingen zal, bij gebrek aan een kader hiervoor op korte termijn, onoverkomelijk kwalijke gevolgen op lange termijn hebben voor de leefbaarheid in Ternat.
In afwachting van een definitieve vaststelling van dit RUP, in de huidige of in aangepaste vorm, wensen wij een bouwpauze in te lassen. Om een duidelijk kantelmoment te bewerkstelligen voor de uitrol van de vernieuwde visie-instrumenten, is het aangewezen om tijdelijk geen nieuwe meergezinswoningprojecten en verkavelingsprojecten met wegenis meer te initiëren en aldus voor deze projecten dus een tijdelijke bouwpauze in te richten.
Gezien de procedurele doorlooptijd en ontwikkeltijd van een aantal instrumenten (gemeentelijke stedenbouwkundige verordening, …) en de opgelopen vertraging bij de opmaak van het RUP lijkt een periode van 31 maanden realistisch (van 25 mei 2023 tot 31 december 2025).
Toepassingsgebied bouwpauze
We willen vooreerst duidelijk zijn dat de kleine aanvragen (eengezinswoningen en bijgebouwen in functie van eengezinswoningen) daarbij niet geviseerd zullen worden. Het blijft ook in de toekomst mogelijk om een eengezinswoning te bouwen, te herbouwen of te verbouwen. Alle andere woonprojecten worden wel tijdelijk opgeschort.
De volgende projecten vallen binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze:
De volgende projecten vallen als uitzondering op bovenstaande paragraaf buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze:
Voor projecten binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze zullen vanaf 25 mei 2023 alle aanvragen tot omgevingsvergunning voor ‘stedenbouwkundige handelingen’, ‘het verkavelen van gronden’ of ‘bijstellen van een verkaveling’ gemotiveerd geweigerd worden door het college van burgemeester en schepenen vanwege beleidsmatig niet wenselijk en niet inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.
Voor projecten buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze wordt de vergunningsprocedure, zoals bepaald in het Decreet betreffende de omgevingsvergunning en het Omgevingsvergunningsbesluit, onverminderd gevolgd. Aangezien het beoordelingskader voor deze aanvragen vandaag voldoende duidelijk is, is er geen reden om ook voor deze projecten een bouwpauze in te roepen.
Indien een aanvrager niet akkoord gaat met de middels dit besluit ingeroepen bouwpauze en in beroep gaat bij de deputatie tegen een weigering door de gemeente voor projecten binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze, zal de gemeente bij het verlenen van een omgevingsvergunning door de deputatie een verzoek tot schorsing en vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, met het oog op een niet-realisatie van de bekomen omgevingsvergunning vanwege de deputatie.
Op deze manier wenst het bestuur duidelijk en daadkrachtig aan te geven dat de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen via het RUP Bebouwde Ruimte eerst op punt moeten staan alvorens verdere ontwikkelingen kunnen worden toegestaan.
De aangestelde gemeentelijke omgevingsambtenaren zijn binnen hun rol steeds onafhankelijk in hun beoordeling. Aanvragen tot omgevingsvergunningen dienen beoordeeld te worden op basis van een wettelijk kader, waarbij ook de beleidsmatig gewenste ontwikkeling in acht genomen moet worden. De omgevingsambtenaren krijgen de opdracht deze bouwpauze als beleidsmatig gewenste ontwikkeling te hanteren.
Via communicatiecampagne gericht op de verschillende doelgroepen (burgers, eigenaars, projectontwikkelaars, …) zal het waarom en wat van deze bouwpauze zo ruim mogelijk verspreid worden.
Belastingsreglement om private lasten te compenseren
Ondanks deze bouwpauze kan het zijn dat er toch nog beleidsmatig ongewenste ontwikkelingen op hoger niveau worden vergund. De grote infrastructuurprojecten creëren heel wat private baten, maar wentelen de lasten af op de omgeving en het lokaal bestuur.
Daarom stellen we voor dat grotere woonprojecten een grotere financiële bijdrage leveren aan de gemeente in het kader van de omgevingsvergunning. Deze belasting is gebaseerd op de vaststelling dat de gemeente zowel bij kleine als grote(re) projecten van verkaveling of bijkomende wooneenheden telkens bijkomende taken of dienstverlening moet realiseren. De bijkomende taken omvatten onder meer:
Daarom is een belasting op bijkomende wooneenheden en kavels gerechtvaardigd: Deze hebben immers tot gevolg dat de gemeente geconfronteerd wordt met bijkomende kosten zoals onderhoud wegeniswerken, kosten afvalverwerking, maar ook het voorzien van voldoende publieke ruimte in domeinen als onderwijs, cultuur, vrije tijd, …, en openbaar groen. Dit dient bovendien allemaal onderhouden te worden. Met deze extra inkomsten kan de gemeente een kwalitatieve omgeving met een voldoende voorzieningenniveau beter garanderen.
We verduidelijken hierbij dat de bouw van een nieuwe woning met 1 wooneenheid op een bestaand perceel niet wordt beschouwd als een bijkomende wooneenheid. De belasting is ook niet verschuldigd voor de eerste wooneenheid op een bijkomende kavel in het geval dat de belasting voor deze bijkomende kavel in toepassing van dit reglement al betaald is.
Deze belasting is gradueel opgevat omdat de bijkomende taken die de gemeenten moet opnemen ten gevolge van het uitvoeren van een project, omvattender en groter zijn naarmate het project groter is (i.e. meer kavels omvat en/of meer wooneenheden omvat). Meer kavels of meer wooneenheden hebben bijgevolg een grotere en meer acute impact op de gemeentelijke taken of dienstverlening met telkens hogere kosten.
Het invoeren van deze belasting is daarnaast een manier om een rem te zetten op de middelgrote verkavelingen en vastgoedontwikkelingen waarbij het landelijk karakter van de gemeente onder druk komt te staan.
Vrijstellingen worden voorzien voor zorgwonen en sociaal wonen.
De belasting op bijkomende bouwpercelen/bouweenheden wordt vastgesteld als volgt:
Overwegende dat de raad zich akkoord verklaarde met de wijziging die bij amendement door CD&V en Volks werd aangebracht;
Op voorstel van raadslid Sven De Paepe namens fracties N-VA en Open VLD;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist om vanaf 25 mei 2023 tot en met 31 december 2025 een tijdelijke bouwpauze in te stellen. Tijdens deze periode zullen alle aanvragen tot omgevingsvergunning die binnen het toepassingsgebied vallen gemotiveerd geweigerd worden door het college van burgemeester en schepenen vanwege beleidsmatig niet wenselijk en niet inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.
Artikel 2. - De volgende projecten vallen binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze:
Het slopen of verbouwen van bestaande woongebouwen met het oog op het creëren van meer woongelegenheden dan er reeds vergund werden, tenzij het om eengezinswoningen gaat én hiervoor geen wegenis moet worden aangelegd.
De volgende projecten vallen als uitzondering op bovenstaande paragraaf buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze:
Artikel 3. - De door de gemeenteraad aangestelde omgevingsambtenaren wordt opdracht gegeven om uitvoering te geven aan dit besluit en de ingestelde bouwpauze te hanteren als beleidsmatig gewenste ontwikkeling.
Artikel 4. - Het bestuur zal een verzoek tot schorsing en vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen na het eventueel verlenen van een omgevingsvergunning door de deputatie met het oog op de schorsing van de omgevingsvergunning die werd afgeleverd door de deputatie.
Artikel 5. - Deze beslissing blijft van kracht tot 31 december 2025 of tot het moment dat de gemeente beschikt over een definitief en aangepast RUP Bebouwde Ruimte. Deze termijn kan uitsluitend d.m.v. een gemotiveerde beslissing van de gemeenteraad worden herzien.
Artikel 6. - Het bestuur engageert zich om tegen uiterlijk 31 december 2025 een definitief RUP Bebouwde Ruimte te hebben waar de principes van deze bouwpauze in terug te vinden zijn.
Artikel 7. - Het bestuur neemt actie om de classificatie van de Ternatse kernselecties Essenehoek en Sint-Katherina-Lombeek zoals vermeld in het provinciaal Beleidsplan Ruimte te laten aanpassen. Praktisch betekent dit een aanpassing van de classificatie ‘Hoogdynamische woonkern/vervoerskern’ naar ‘Landelijke dorpskern’. De gevolgen van deze wijzigingen dienen ook zichtbaar gemaakt te worden in het RUP Bebouwde Ruimte hoger vermeld.
Artikel 8. - Om de verstedelijkingsdruk en verkavelingsdruk te beteugelen geeft de gemeenteraad opdracht aan het college om volgens bovenstaande principes een belastingreglement uit te werken, met volgende tarieven:
De belasting op bijkomende bouwpercelen / bouweenheden wordt vastgesteld als volgt:
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Amendement dat wordt aangebracht:
Het slopen of verbouwen van bestaande woongebouwen met het oog op het creëren van meer woongelegenheden dan er reeds vergund werden, tenzij het om eengezinswoningen gaat én hiervoor geen wegenis moet worden aangelegd.
Enig artikel. - Amendement wordt aanvaard.
Gelet op artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Amendement dat wordt aangebracht: Het bouwen van meergezinswoningen of woonerven met meer dan twee eengezinswoningen. Tenzij het een project betreft van verscheidene eigenaars met het oog op hun persoonlijke huisvesting en de verhuring ervan een minderheid betreft van de gerealiseerde wooneenheden.
Enig artikel: Het amendement wordt niet aanvaard.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Hannes Verdoodt
gemeenteraadsvoorzitter