Terug Gemeenteraad

Thu 28/11/2024 - 20:15 raadzaal

Notulen van de vorige zitting

  • Notulen van de vorige zitting

    De raad bespreekt de notulen van de vorige zitting, keurt ze goed of geeft eventuele aanpassingen aan.

Openbaar

Personeelsdienst

  • Ingevolge het nieuwe BVR RPR openbaart zich een nieuw scala aan mogelijkheden waarvan elk lokaal bestuur gebruik kan maken. Samen met de andere TARL-gemeenten en onder begeleiding van Jurplus werd nagegaan hoe we elk als lokaal bestuur omspringen met de nieuwe mogelijkheden. De vernieuwingen werden in grote lijnen op elkaar afgestemd. Het ontwerp van de vernieuwde rechtspositieregeling werd vervolgens intern afgetoetst. 

    In het ontwerp worden de bestaande salarisschalen (het loonhuis) nog niet actief 'omvergegooid'. Deze vervolgoefening kan ten vroegste gebeuren met informatie uit de werklastanalyse, functieweging, de strategische HR-visie en met oog op het nieuwe meerjarenplan.

  • De huidige arbeidsreglementering tussen de gemeente en OCMW werd in 2015 geharmoniseerd maar nog niet volledig gelijkgesteld. Hierdoor zijn er op  vandaag nog verschillen in o.a. werkregelingen en roosters. Het bestaande arbeidsreglement was verouderd en niet meer up-to-date.

    Vanuit de controle-instanties (Audit Vlaanderen en RSZ) en vanuit de organisatie zelf (via o.a. de interne omgevingsanalyse) werden ook vernieuwingen gevraagd aan de bestaande reglementeringen. Na vernieuwing van het arbeidsreglement kunnen we de twee aparte tijdsregistratiesystemen voor gemeente en OCMW samenvoegen en optimaliseren. 

    Op TARL-niveau werden de grootste lijnen op elkaar afgestemd via verschillende workshops onder begeleiding van Jurplus. Het ontwerp arbeidsreglement werd intern afgetoetst met de coördinatoren en het MAT om zo de eigenheid en de noden van het lokaal bestuur Ternat te bewaken.

  • Vanuit het MAT  werden enkele structurele aanpassingen in het personeelsplan voorgesteld. Na feedback van het college van burgemeester en schepenen van 12 september 2024 werden de wijzigingen goedgekeurd. 

    De personeelswijzigingen werden gesimuleerd rekening houdend met een gemiddelde weddeschaal en 10 jaar relevante beroepservaring voor zowel geldelijke- als schaalanciënniteit. 

Onderwijs

  • Vanaf schooljaar 2024-2025 is er nog maar 1 schoolbus operationeel die de leerlingen uit GBS De Kiem Lombeek en Wambeek van en naar het sportcentrum brengt. Het college van burgemeester en schepenen heeft in haar zitting van 23 mei 2024 haar akkoord gegeven om naast de inzet van onze interne bus ook beroep te doen op een externe busmaatschappij voor het vervoer van de leerlingen uit GBS De Kiem zowel voor de vaste ritten van De Kiem Lombeek als voor occasionele ritten (op afroep) voor De Kiem Lombeek en Wambeek.

ICT

Technische Zaken

  • Het huidig contract voor de onderhoudswerken aan wegenis, riolering en verhardingen loopt na 3 verlengingen af op 22 februari 2025. Het huidig bestek voorziet éénzelfde opdracht voor het jaar 2025 en is mogelijk 3 keer verlengbaar voor de periode van telkens 1 jaar.

    De opdracht wordt uitgeschreven via een openbare procedure en wordt ten indicatieve titel geraamd op € 207.732,50 excl. btw en herziening (op jaarbasis). De maximale afname over de volledige periode van de raamcontract bedraagt € 900.000 excl. btw en herzieningen. Het budget, deels voorzien in investeringen, deels voorzien in exploitatie wordt jaarlijks vastgelegd bij opmaak van de begroting.

Milieudienst

  • De gemeenteraad van 28 maart 2024 nam na ontvangst van diverse aanvragen van inwoners het besluit om voetweg 56 van Fossebaan naar Kattestraat opnieuw open te stellen via een gedeelte onderhoudswerken en een gedeeltelijke verplaatsing. In het kader van de gedeeltelijke verplaatsing werd beslist een landmeter aan te stellen voor de opmaak van een rooilijnplan en en schattingsverslag. Na overleg met de eigenaar van perceel Kattestraat 22 werd een rooilijnplan opgemaakt, ontvangen op 5 september 2024.

    Dit plan werd doorgestuurd naar de eigenaar van perceel Kattestraat 22 op 10 oktober 2024 en op 23 oktober 2024. De eigenaar verklaart zich per mail van 23 oktober 2024 akkoord met het nieuwe traject op het rooilijnplan en voegde enkele vragen toe  die door Plan² werden beantwoord op 30 oktober 2024.

  • Sinds 1 oktober 2024 kunnen inwoners wel nog een aanvraag bij de milieudienst indienen voor een afvalcontainer(s) voor tijdelijke evenementen.

    Intradura besteedde het leveren en ophalen van rolcontainers voor evenementen uit aan Traflux nv via een raamcontract. Het lokaal bestuur Ternat tekende hierop in. Traflux regelt de levering, het ophalen en de betaling van de rolcontainers rechtstreeks met de organisatoren. Het lokaal bestuur leent de eigen rolcontainers niet meer uit en int bijgevolg hiervoor geen vergoeding meer. 

    Als gemeentelijk verkooppunt dient het retributiereglement gewijzigd te worden met het schrappen van ontvangsten voor afvalcontainers voor tijdelijke evenementen.

    Artikel 6 in het retributiereglement - goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2021 - wordt geschrapt:

    Artikel 6. - Voor afvoer van afval, afkomstig van eetfestijnen in één van de Ternatse feestzalen, mits voorafgaande reservering, kunnen afvalcontainers van 1100 liter ter beschikking gesteld worden. Bij reservatie wordt een waarborg van € 60 betaald evenals een retributie van € 40 voor de ophaling en verwerking van het in de afvalcontainer achtergelaten vuilnis.

Mobiliteit