De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 24 oktober 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Ingevolge het nieuwe BVR RPR openbaart zich een nieuw scala aan mogelijkheden waarvan elk lokaal bestuur gebruik kan maken. In samenwerking met de TARL-gemeenten werd een vernieuwde rechtspositieregeling uitgewerkt zoals toegelicht tijdens de gemeenteraadscommissie van 14 november 2024.
Er is een principieel protocol voor niet akkoord vanwege de vakorganisaties met betrekking tot de uitvoering van het ontslagdecreet, dit betreft echter hogere wetgeving en is aldus uitgesloten van de onderhandelingsprocedure.
Er is achterliggend vanwege de vakorganisaties wel een akkoord voor de overige inhoudelijke reglementen.
- In bijlage het protocol voor niet akkoord van het onderhandelingscomité van 8 oktober 2024 in verband met de vernieuwde rechtspositieregeling voor het personeel algemeen.
- In bijlage het protocol voor akkoord van het onderhandelingscomité van 8 oktober 2024 in verband met de vernieuwde rechtspositieregeling voor jobstudenten en flexijobs.
- In bijlage het protocol voor akkoord van het onderhandelingscomité van 8 oktober 2024 in verband met de verdeling van de alternatieve voordelen ter uitvoering van het sectoraal akkoord 2020. Betreffende het aanwenden van de gezamenlijke VIA5-middelen wordt de netto-premie van € 40 omgeruild in een verhoging van de bestaande ecocheques met € 40.
Artikel 1. De raad keurt het ontwerp rechtspositieregeling voor het personeel, de jobstudenten en de flexijobs van het lokaal bestuur Ternat goed.
Artikel 2. De raad keurt de omruiling van de netto-premie van € 40 naar een verhoging van de ecocheques met € 40 goed.
Artikel 3. Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 4. Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst Personeel en de dienst Financiën.
De wijzigingen in het arbeidsreglement zijn nodig, rekening houdend met veranderende wetgeving en de optimalisatie van de werking in de organisatie. De projectfiche ter vernieuwing van het arbeidsreglement werd op 23 augustus 2023 door het college van burgemeester en schepenen en het MAT goedgekeurd.
ACOD gaf een principieel ongunstig advies met betrekking tot de uitvoering van het ontslagdecreet in beide documenten, maar dit betreft hogere wetgeving en is aldus uitgesloten van de onderhandelingsprocedure. ACV gaf een globaal gunstig advies met evenwel een expliciet niet akkoord voor alles wat direct en indirect te maken heeft met het ontslagdecreet en het uitvoeringsbesluit ervan.
Artikel 1. De raad keurt het ontwerp arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat goed.
Artikel 2. Een gecoördineerde versie van het arbeidsreglement zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, de dienst Personeel en de dienst Financiën.
De wijzigingen in het personeelsplan en organogram zijn gemarkeerd in kleur.
Volgende wijzigingen worden aangebracht in het personeelsplan:
Een nota van bovenstaande wijzigingen is terug te vinden in bijlage.
Simulatie meerkost:
Functie |
Dienst |
Totale loonkost |
|
|
|
2025 |
2026 |
Deskundige Overheidsopdrachten |
Financiën |
€ 34.671,86
|
€ 69.343,72
|
Deskundige Groen |
Milieu |
|
€ 40.176,85
|
Ploegbaas Onderhoud |
Onderhoud |
€ 12.213,79 |
€ 12.213,79 |
De nodige kredieten zullen met de eerstvolgende budgetwijziging voorzien worden in het exploitatiebudget van het jaar 2025. Indien er geen budgetverschuiving plaatsvind, zullen nieuwe functies 'on hold' worden geplaatst.
Artikel 1. De raad keurt de aanpassingen in het personeelsplan en het organogram goed.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst Personeel en de dienst Financiën.
In het kader van de opdracht “Busvervoer gemeentelijke basisscholen De Kiem” werd een bestek met nr. OND/2024/002 opgesteld door Gemeente Ternat.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Occasioneel busvervoer (op afroep)), raming: € 27.346,00 excl. btw of € 28.986,76 incl. 6% btw;
* Perceel 2 (Regelmatig busvervoer), raming: € 91.976,94 excl. btw of € 97.495,56 incl. 6% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 119.322,94 excl. btw of € 126.482,32 incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en de uitnodigingen tot offerte op 2 december 2024 te verzenden. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De offertes dienen het lokaal bestuur Ternat te bereiken voor 12 december 2024 om 11u.
Omwille van tijdsdruk wordt er geopteerd om de aan te schrijven leveranciers reeds op te nemen in het besluit van de gemeenteraad.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 119.322,94 excl. btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht moet voorzien worden in jaarbudgetrekening 2025/ACT-2.1.5/0800-01/6040100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en 2025/ACT-2.1.5/0800-02/6040100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en 2026/ACT-2.1.5/0800-01/6040100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en 2026/ACT-2.1.5/0800-02/6040100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Kredieten worden voorzien in de meerjarenplan aanpassing 5: 2020-2027
Artikel 1. Het bestek met nr. OND/2024/002 en de raming voor de opdracht “Busvervoer voor de gemeentelijke basisscholen De Kiem”, opgesteld door het lokaal bestuur Ternat worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 119.322,94 excl. btw of € 126.482,32 incl. 6% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De offertes dienen het lokaal bestuur Ternat te bereiken voor 12 december 2024 om 11u.
Artikel 3. Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Reizen De Vriendt, D'Helst 23 - 9280 Lebbeke
- Pajot Tours, Brusselstraat 50 - 1750 Lennik
- Rantour, Bellestraat 98 - 1790 Affligem
Artikel 4. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst namens het lokaal bestuur te ondertekenen.
Artikel 5. Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 6. Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst Financiën en aan de dienst Samenleven.
Het lokaal bestuur kan als vennoot beroep doen op FARYS cvba via de aankoopcentrale Creat, waardoor zij krachtens artikel 47 §2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het lokaal bestuur wenst hierop beroep te doen, binnen de raamovereenkomst 'Telecom - mobiele datacommunicatie voor Internet of Things - maart 2021'.
De in de aankoopcentrale voorziene omschrijving van de opdracht voldoet aan de behoeften. De raamovereenkomst loopt van 11 maart 2021 tot 10 maart 2028.
De dienstverlener aangesteld via het raamcontract is Proximus - Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel.
FARYS cvba beschikt over know-how of technische expertise. De infofiche van het raamcontract 'Telecom - mobiele datacommunicatie voor Internet of Things - maart 2021' zit in de bijlage van dit besluit.
Voor elke afroep lager dan € 2.500 wordt een bestelbon opgemaakt, voor hogere bedragen zal een afroep gebeuren d.m.v. een besluit van het college van burgemeester en schepenen.
De nodige kredieten werden voorzien in de begroting.
Artikel 1. De raad keurt de instap in het raamcontract 'Telecom - mobiele datacommunicatie voor Internet of Things - maart 2021' goed.
Artikel 2. Het lokaal bestuur stapt in gedurende de volledige periode van het raamcontract, dat loopt van 11 maart 2021 tot 10 maart 2028.
Artikel 3. Het lokaal bestuur zal, vanaf intrede in het raamcontract, afzonderlijke afroepen overmaken aan het aangestelde kantoor in het raamcontract.
Artikel 4. Voor elke afroep lager dan € 2.500 zal een bestelbon worden opgemaakt. Voor hogere bedragen wordt per afroep een besluit van het college van burgemeester en schepenen genomen eventueel vergezeld van het nodige visum.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Creat, de dienst ICT en de dienst Financiën.
Voor de opdracht “Onderhouds – en herstellingswerken aan openbare wegenis” werd een bestek met nr. td/ow/2024/004 opgesteld door de dienst Technische Zaken.
De opdracht “Onderhouds – en herstellingswerken aan openbare wegenis” is als volgt opgedeeld:
Basisopdracht – dienstjaar 2025 lopende vanaf sluiting tot 31/12.2025, de indicatieve raming bedraagt € 207.732,50 excl. btw en herzieningen. De opdracht is mogelijk 3 maal verlengbaar, telkens voor max 1 jaar: verlenging 1 loopt gedurende het dienstjaar 2026, verlenging 2 gedurende dienstjaar 2027, verlenging 3 gedurende dienstjaar 2028. De indicatieve raming bedraagt telkens € 207.732,50 excl. btw en excl. herzieningen.
De totale opdracht wordt dus indicatief geraamd op € 830.930 excl. btw en herzieningen. De maximale afname op dit raamcontract wordt vastgelegd op € 900.000 excl. btw en herzieningen. Eenmaal dit bedrag wordt bereikt eindigt het raamcontract.
Het budget, voorzien deels in investeringen, deels in exploitatie wordt vastgelegd op basis van de meerjarenplanning en de meerjarenplanaanpassingen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De opdracht betreft een occasioneel samengevoegde opdracht conform artikel 48 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Het lokaal bestuur Ternat beheert hierbij de plaatsingsprocedure en treedt op voor rekening van zichzelf en de medefinancierder TMVW/Farys.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget en exploitatiebudget van 2025-2028, op jaarbudgetrekening 2025-2028/BD-03/ACT-1.2.1/0200-01/2240000 en 2025-2028/BD-03/ACT-1.2.1/0200-01/6103510 en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1. De raad verleent goedkeuring aan het bestek met nr. td/ow/2024/004 en de raming voor de opdracht “onderhouds- en herstellingswerken openbare wegenis”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De indicatieve raming bedraagt € 830.930 excl. btw en herzieningen. De maximale afname op dit raamcontract wordt vastgelegd op € 900.000 excl. btw en herzieningen.
Artikel 2. Het budget, voorzien deels in investeringen, deels in exploitatie wordt vastgelegd op basis van de meerjarenplanning en de meerjarenplanaanpassingen.
Artikel 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 4. Het lokaal bestuur Ternat wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Farys bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 5. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 7. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens het lokaal bestuur de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 8. Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 9. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de deelnemende besturen en de dienst Technische Zaken.
De gemeenteraad van 28 maart 2024 nam na ontvangst van diverse aanvragen van inwoners het besluit om voetweg 56 van Fossebaan naar Kattestraat opnieuw open te stellen via een gedeelte onderhoudswerken en een gedeeltelijke verplaatsing. Dit voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
In het kader van de gedeeltelijke verplaatsing werd beslist een landmeter aan te stellen voor de opmaak van een rooilijnplan en en schattingsverslag.Plan² bvba, Nieuwebosstraat 4 - 9000 Gent, bezorgde op 25 april 2024 een prijsofferte voor deze opdracht voor een bedrag van € 2848,75 exclusief btw.
Met de eigenaar van perceel Kattestraat 22 werd afgesproken dat de opmeting voor het verplaatsen van het gedeelte van voetweg 56 over zijn eigendom in overleg met de dienst Milieu en de landmeter ter plaatse zou gebeuren. Afspraak hiervoor was op 30 juli 2024 op adres Kattestraat 22.
Op 5 september 2024 ontving de dienst Milieu van Plan² bvba het rooilijnplan met schattingsverslag, ook een begeleidende mail met meer duiding en foto toegang nieuw traject - in bijlage.
De breedte van de nieuwe voetweg werd door de landmeter wel wat verkleind en aangepast aan de breedte die er momenteel is tussen de bestaande carport en afsluiting ter hoogte van de aansluiting met de Kattestraat. Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 26 september 2024 het rooilijnplan goed met voorlegging aan de raad voor de voorlopige aanvaarding.
Het akkoord voor het rooilijnplan van het nieuwe traject met schattingsverslag door de eigenaar van Kattestraat 22 werd ontvangen op datum van 23 oktober 2024.
De nodige kredieten werden voorzien in de begroting 2024 op jaarbudgetrekening ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2.
Het gemeentewegendecreet van 1 september 2019 - artikel 28, paragraaf 2 stelt: "Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren."
Artikel 1. De raad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg met naam voetweg 56 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. Het ontwerp-rooilijnplan van landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 4. De raad gaat akkoord met het schattingsverslag meer-/minwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent, met name dat er geen min/meerwaarde van toepassing is bij een verplaatsing op een goed van dezelfde eigenaar.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provincie Vlaams-Brabant, de Trage wegen vzw, de dienst Milieu, de dienst Mobiliteit, de dienst Financiën en de werkliedendienst.
Er bestaat een terugnameplicht voor huishoudelijk verpakkingsafval - dat minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons selectief moeten worden ingezameld.
Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk om het huishoudelijk afval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen. Prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen. In tweede instantie dient het huishoudelijk afval maximaal selectief ingezameld te worden. Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
Het lokaal bestuur wil - in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen - het niet aanbieden van huisvuil via de gemeentelijke inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.
Inwoners mogen een huisvuilrecipiënt niet weigeren aangezien elke inwoner en elk gezin huisvuil produceert, hoe goed ze ook aan preventie doen of selectief inzamelen. Huisvuil huis-aan-huis wordt ingezameld door middel van intergemeentelijke restafvalzakken in verschillende formaten (60l, 30l, 15l). Groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval) wordt selectief huis-aan-huis ingezameld door middel van intergemeentelijke GFT-zakken in verschillende formaten (60l, 30l, 15l). Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons selectief (PMD-afval) worden huis-aan-huis ingezameld worden door middel van PMD-zakken in verschillende formaten (60L, 100L).
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen weegt zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde retributie.
De invoering van een gedifferentieerde retributie laat het lokaal bestuur toe het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen van huishoudelijke afvalstoffen, waarbij prioriteit verleend wordt aan preventie van afval en efficiënter gebruik van materialen, in tweede instantie voorbereiden van afval voor hergebruik, ten derde recyclage van afval en sluiten van de materiaalkring en ten slotte andere nuttige toepassingen, zoals energieterugwinning en inzet van materialen als energiebron.
Het is een doelstelling van het Vlarema om de retributie op het voorbereiden van afval voor hergebruik, de recyclage van afval, andere nuttige toepassingen en ten slotte verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen te harmoniseren. Met het afsluiten van een raamovereenkomst via Intradura - goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2024 - voor de ophaling van periodiek en tijdelijk bedrijfsafval, stopt het lokaal bestuur Ternat met de uitleen van de eigen afvalcontainers voor tijdelijke evenementen en int bijgevolg geen retributie meer hiervoor.
Het raamcontract via Intradura - goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2024 en geldig vanaf 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2027 - voorziet enkel nog een tussenkomst van de dienst Milieu voor de aanvraag van een afvalcontainer(s) bij Traflux voor tijdelijke evenementen, maar niet meer voor de betaling van de kosten hiervoor. Deze worden rechtstreeks afgehandeld via factuur tussen Traflux en de organisator.
De inkomsten van dit retributiereglement worden geboekt op jaarbudgetrekening 2025/ACT-1.4.2/0300-01/7021000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De raming opbrengst retributie bedraagt € 500.000.
Artikel 1. Met ingang van 1 december 2024 wordt een retributie behouden op de volgende inzamelende fracties van huishoudelijk oorsprong:
Haalmethode (huis-aan-huisinzameling):
1. van huisvuil
2. van GFT
3. van PMD-afval
Artikel 2. Verzamelcontainers voor de inzameling van vuilniszakken restafval bij evenementen kunnen niet meer gehuurd worden van het lokaal bestuur. De dienst Milieu stuurt de aanvragen door naar de aangeduide firma binnen het raamcontract met Intradura.
Artikel 3. De hieronder vermelde retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huisinzameling van volgende fracties:
Fractie Volume Retributie
- Huisvuil 60l € 2,00
- Huisvuil 30l € 1,00
- Huisvuil 15l € 0,50
- GFT 60l € 1,00
- GFT 30l € 0,50
- GFT 15l € 0,25
- PMD 60l € 0,15
- PMD 100l € 0,25
Artikel 4. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken zijn de retributie verschuldigd bij de aankoop ervan op de door Intradura vastgestelde plaatsen.
Artikel 5. De gemeente, het OCMW en hun instellingen worden vrijgesteld van de retributies beoogd in dit reglement.
Artikel 6. Het OCMW kan de huisvuilzakken voor restafval (groot en klein), exclusief bestemd voor leefloners, budgetbegeleiden en andere behoeftigen, aankopen bij het lokaal bestuur aan € 1 per huisvuilzak voor restafval.
Artikel 7. Als sociale omkaderingsmaatregel kunnen de verzamelcontainers en één rol restafvalzakken per jaar gratis in gebruik gegeven worden aan volgende categorie van aanvrager: begunstigde van een attest uitgeschreven door het OCMW gedurende de geldigheidsduur van het attest.
Artikel 8. Dit reglement treedt in werking op 1 december 2024 en vervangt het raadsbesluit van 17 december 2021 - 'Retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken voor restafval, voor G.F.T., voor P.M.D. en voor verzamelcontainers voor vuilniszakken voor restafval’ dewelke opgeheven wordt.
Artikel 9. Klachten of betwistingen moeten binnen een termijn van 60 dagen volgend op de datum van de contantbetaling schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen gericht worden. De gewone burgerlijke rechtbanken zijn bevoegd.
Artikel 10. De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, OVAM, de dienst Milieu, de dienst Financiën, de werkliedendienst en de dienst Onthaal.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Tijdens een bewonersvergadering op 15 oktober 2024 hebben inwoners van de Keizerstraat de wens geuit om parkeervakken aan te brengen ter hoogte van Infano. De Keizerstraat werd heringericht waarbij nieuwe voetpaden en een wegversmalling ter hoogte van Infano moeten zorgen voor meer veiligheid voor de zwakke weggebruiker. Vervoersmaatschappij De Lijn zal een bushalte voorzien in de Keizerstraat tussen huisnummer 6 en 8. Het parkeren wordt verboden in de onmiddellijke omgeving van Infano door middel van een witte onderbroken lijn behalve ter hoogte van de parkeervakken.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 november 2024
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Keizerstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Keizerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat , de Verbrugghenstraat, de August De Feyterstraat, zijweg Keizerstraat en de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 3. Op de Keizerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat, de August De Feyterstraat, huisnummer 52 en 58 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 4. Op de Keizerstraat van het kruispunt met de Statiestraat tot huisnummer 4 en tussen huisnummer 36 en 68 behalve ter hoogte van de parkeervakken en de wegversmallingen wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 5. Op de Keizerstraat van huisnummer 4 tot huisnummer 6 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het verbod geldt van 7.00 tot 09.30 u en van 15.00 tot 17.30 u.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa .
Artikel 6. Op de Keizerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Verbrugghenstraat en de August De Feyterstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 7. Op de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 13 en 30 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Artikel 8. Op de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 34a, huisnummer 52-54 en huisnummer 58 in de richting van de Statiestraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 32, huisnummer 52-54 en huisnummer 58 in de richting van de Bodegemstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.
Artikel 9. Op de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 36A geldt: het parkeren is toegelaten.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Artikel 10. Op de Keizerstraat (zijweg) van huisnummer 38 tot huisnummer 40 geldt: het parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Artikel 11. Op de Keizerstraat tussen de huisnummers 46 en 66 en tussen huisnummer 48 en huisnummer 66 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 77.5 van de wegcode.
Artikel 12. Op de Keizerstraat tussen huisnummer 38 en huisnummer 66, behalve tussen de afgebakende plaatsen, wordt de volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 72.3 van de wegcode.
Artikel 13. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 14. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
• Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het aanvullend reglement betreft alle zones met een in tijd beperkt parkeerregime in Ternat
• Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 november 2024
Enig artikel. De raad beslist dit agendapunt te verdagen naar de zitting van 19 december 2024.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Het aanvullend reglement betreffende de zone 30 in de gemeente Ternat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023, wordt uitgebreid met de Hopstraat en de Rozenstraat. Tevens wordt de zone 30 in de Nieuwbaan uitgebreid tot aan huisnummer 100 (elektriciteitscabine). Het mobiliteitsplan Ternat voorziet in een verdere uitbreiding van de zone 30 in de verschillende deelkernen. De zone 30 wordt voorzien in straten en gebieden volgens 5 criteria omwille van de verkeersveiligheid. Criteria 1 voorziet zone 30 in de dorpscentra. Criteria 2 voorziet zone 30 in de schoolomgeving. Criteria 3 voorziet zone 30 in de woonstraten gelegen binnen de bebouwde kom zonder voetpaden. Criteria 4 voorziet zone 30 in straten gelegen op belangrijke fietsverbindingen. Criterium 5 voorziet zone 30 ter hoogte van fietsoversteken van de fietssnelwegen F2 en F209.
Het college verleende in zitting van 14 november 2024 zijn goedkeuring mits het aanbrengen van de volgende aanpassing: 'graag op Kerkstraat zone 30 laten beginnen net voor het kruispunt met Beekstraat. Dus op Kerkstraat ter hoogte van nummer 54.'
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 november 2024
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de zone 30 te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. In het gebied Wambeek begrensd door:
- de Spiegelstraat ter hoogte van de N 285
- de Stenebrugstraat ter hoogte van de Spiegelstraat
- de Weurfstraat ter hoogte van de N 285
- de Klapscheutstraat ter hoogte van de Drijvelingslos
- de Klapscheutstraat ter hoogte van de Weurfstraat
- de Populierenveldlos ter hoogte van huisnummer 25
- de Potgieter ter hoogte van huisnummer 30
- de Doelstraat ter hoogte van huisnummer 22
- de Doelstraat ter hoogte van de Langestraat
- de Langestraat ter hoogte van de Weverstraat
- de Weverstraat ter hoogte van de Langestraat
- de Weverstraat ter hoogte van de spoorwegbrug
- de Lochtingsweg ter hoogte van de begraafplaats geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin en het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- F4a
- F4b.
Artikel 3. In het gebied Wambeek overdorp begrensd door:
- de Dronkenborrestraat ter hoogte van de Assesteenweg
- de Dronkenborrestraat ter hoogte van huisnummer 30A
- de Dronkenborrestraat ter hoogte van de Fossebaan
- de Loddershoekstraat ter hoogte van de Fossebaan
- de Loddershoekstraat ter hoogte van de Wambeekstraat (Roosdaal)
- de Egaartbaan ter hoogte van de Fossebaan
- de Fossebaan 97, 115, 132, 133, 153
- de Fossebaan ter hoogte van de Kleemstraat
- de Kleemstraat ter hoogte van de Heidestraat
- de Kattestraat ter hoogte van de Fossebaan
- de Kattestraat ter hoogte van de Kleistraat (Roosdaal)
- de Klei ter hoogte van de Kleistraat (Roosdaal) geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin en het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- F4a
- F4b.
Artikel 4. In het gebied Sint-Katherina-Lombeek begrensd door:
- de Asbaan ter hoogte van de Assesteenweg
- de Ternatstraat ter hoogte van de Assesteenweg
- de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 54
- de Weidelaan ter hoogte van de Kerkstraat
- de Vianestraat ter hoogte van de Assesteenweg
- de Heidestraat ter hoogte van de Beukstraat
- de Eikveldstraat ter hoogte van de Heidestraat
- de Notestraat ter hoogte van de Heidestraat
- de Heidestraat ter hoogte van de fietssnelweg F209
- de Roesemslos ter hoogte van de Heidestraat 120 en Heidestraat 142
- de Vierendeelslos ter hoogte van de Heidestraat
- de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 50
- de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 75 en rechtover huisnummer 100 (elektriciteitscabine)
- de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 24
- de Spoorwegbaan ter hoogte van de NMBS-parking
- de Spoorwegbaan ter hoogte van huisnummer 30
- de Affligemstraat ter hoogte van de Sluisvijverstraat
- de Affligemstraat ter hoogte van de Nieuwbaan
- de Notestraat ter hoogte van de Bosstraat
- de Muilemlaan ter hoogte van de Bosstraat
- de Sluisvijverstraat ter hoogte van huisnummer 17 en 31
- de Leliestraat ter hoogte van huisnummer 29
- de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 144 en 237
- de Lostraat ter hoogte van de Meersstraat
- de Broekstraat ter hoogte van de Meersstraat
- de Meersstraat ter hoogte van de Driesweg
- de Processiestraat ter hoogte van de Lippensputweg geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin en einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- F4a
- F4b.
Artikel 5. In het gebied Ternat begrensd door:
- de Assesteenweg tussen de Asbaan en het Kapelleveld
- de Lombeekweg ter hoogte van de Assesteenweg
- de Maria de Lichterveldelaan ter hoogte van de Asesteenweg
- de Peter Benoitstraat ter hoogte van de Assesteenweg
- de Neerveldlaan ter hoogte van de Terlindenstraat
- de Sterrelaan ter hoogte van de Kasteellaan
- de Terlindenstraat ter hoogte van de Sterrelaan
- de Terlindenstraat ter hoogte van de Petrus Van Cauwelaertstraat
- de Petrus Van Cauwelaertstraat ter hoogte van de Natte Kouter
- de August De Feyterstraat ter hoogte van de Kouterweg
- de Bodegemstraat ter hoogte van de Keizerstraat
- de Reukenstraat ter hoogte van de Spoorwegbrug
- de Neeralfenestraat ter hoogte van de Brusselstraat
- de Brusselstraat ter hoogte van de Neeralfenestraat
- de Platanenlaan ter hoogte van de Brusselstraat
- de Wijmenierlaan ter hoogte van huisnummer 25
- de Neeralfenestraat ter hoogte van de Groenstraat geldt:
de zone 30 wordt afgebakend. Het begin en einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- F4a
- F4b.
Artikel 6. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 7. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Kristof De Leeuw
voorzitter gemeenteraad (wnd.)