Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 28/11/2024 - 20:15

Ontwerp nieuw arbeidsreglement personeel lokaal bestuur Ternat

Aanwezig: Kristof De Leeuw, voorzitter gemeenteraad (wnd.)
Michel Vanderhasselt, burgemeester
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, gemeenteraadsleden
Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
Verontschuldigd: Arno De Paepe, voorzitter gemeenteraad
Bevoegdheid
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Juridische grond
  • Raadsbesluit van 18 mei 2015 betreffende de goedkeuring van het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel
  • Besluit van college van burgemeester en schepenen van 17 oktober 2024 betreffende het goedkeuren van het aangepaste ontwerp arbeidsreglement na overleg met vakbondsafvaardiging
  • Besluit van college van burgemeester en schepenen van 12 september 2024 betreffende het goedkeuren van het ontwerp arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat
  • Adviezen afgesloten met de vakbondsafvaardiging in bijlage 
Considerans

De wijzigingen in het arbeidsreglement zijn nodig, rekening houdend met veranderende wetgeving en de optimalisatie van de werking in de organisatie. De projectfiche ter vernieuwing van het arbeidsreglement werd op 23 augustus 2023 door het college van burgemeester en schepenen en het MAT goedgekeurd.

ACOD gaf een principieel ongunstig advies met betrekking tot de uitvoering van het ontslagdecreet in beide documenten, maar dit betreft hogere wetgeving en is aldus uitgesloten van de onderhandelingsprocedure. ACV gaf een globaal gunstig advies met evenwel een expliciet niet akkoord voor alles wat direct en indirect te maken heeft met het ontslagdecreet en het uitvoeringsbesluit ervan. 

Adviezen, voorstel, voordracht
  • Goedkeuring van het ontwerp arbeidsreglement door het MAT in zitting van 10 september 2024
  • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 september 2024 en 17 oktober 2024
  • Ongunstig advies vanwege de vakbondsafvaardigingen en toelichting (terug te vinden in bijlage na onderhandeling op 8 oktober 2024)
  • Principieel ongunstig advies van ACOD met betrekking tot de uitvoering van het ontslagdecreet in beide documenten, maar dit betreft hogere wetgeving en is aldus uitgesloten van de onderhandelingsprocedure
  • Globaal gunstig advies van ACV met evenwel een expliciet niet akkoord voor alles wat direct en indirect te maken heeft met het ontslagdecreet en het uitvoeringsbesluit ervan
Publieke stemming
Aanwezig: Kristof De Leeuw, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. De raad keurt het ontwerp arbeidsreglement voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat goed.

Artikel 2. Een gecoördineerde versie van het arbeidsreglement zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.

Artikel 3. Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.

Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, de dienst Personeel en de dienst Financiën.