Er bestaat een terugnameplicht voor huishoudelijk verpakkingsafval - dat minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons selectief moeten worden ingezameld.
Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk om het huishoudelijk afval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen. Prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen. In tweede instantie dient het huishoudelijk afval maximaal selectief ingezameld te worden. Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
Het lokaal bestuur wil - in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen - het niet aanbieden van huisvuil via de gemeentelijke inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.
Inwoners mogen een huisvuilrecipiënt niet weigeren aangezien elke inwoner en elk gezin huisvuil produceert, hoe goed ze ook aan preventie doen of selectief inzamelen. Huisvuil huis-aan-huis wordt ingezameld door middel van intergemeentelijke restafvalzakken in verschillende formaten (60l, 30l, 15l). Groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval) wordt selectief huis-aan-huis ingezameld door middel van intergemeentelijke GFT-zakken in verschillende formaten (60l, 30l, 15l). Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons selectief (PMD-afval) worden huis-aan-huis ingezameld worden door middel van PMD-zakken in verschillende formaten (60L, 100L).
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen weegt zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde retributie.
De invoering van een gedifferentieerde retributie laat het lokaal bestuur toe het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen van huishoudelijke afvalstoffen, waarbij prioriteit verleend wordt aan preventie van afval en efficiënter gebruik van materialen, in tweede instantie voorbereiden van afval voor hergebruik, ten derde recyclage van afval en sluiten van de materiaalkring en ten slotte andere nuttige toepassingen, zoals energieterugwinning en inzet van materialen als energiebron.
Het is een doelstelling van het Vlarema om de retributie op het voorbereiden van afval voor hergebruik, de recyclage van afval, andere nuttige toepassingen en ten slotte verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen te harmoniseren. Met het afsluiten van een raamovereenkomst via Intradura - goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2024 - voor de ophaling van periodiek en tijdelijk bedrijfsafval, stopt het lokaal bestuur Ternat met de uitleen van de eigen afvalcontainers voor tijdelijke evenementen en int bijgevolg geen retributie meer hiervoor.
Het raamcontract via Intradura - goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2024 en geldig vanaf 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2027 - voorziet enkel nog een tussenkomst van de dienst Milieu voor de aanvraag van een afvalcontainer(s) bij Traflux voor tijdelijke evenementen, maar niet meer voor de betaling van de kosten hiervoor. Deze worden rechtstreeks afgehandeld via factuur tussen Traflux en de organisator.
De inkomsten van dit retributiereglement worden geboekt op jaarbudgetrekening 2025/ACT-1.4.2/0300-01/7021000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De raming opbrengst retributie bedraagt € 500.000.
Artikel 1. Met ingang van 1 december 2024 wordt een retributie behouden op de volgende inzamelende fracties van huishoudelijk oorsprong:
Haalmethode (huis-aan-huisinzameling):
1. van huisvuil
2. van GFT
3. van PMD-afval
Artikel 2. Verzamelcontainers voor de inzameling van vuilniszakken restafval bij evenementen kunnen niet meer gehuurd worden van het lokaal bestuur. De dienst Milieu stuurt de aanvragen door naar de aangeduide firma binnen het raamcontract met Intradura.
Artikel 3. De hieronder vermelde retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huisinzameling van volgende fracties:
Fractie Volume Retributie
- Huisvuil 60l € 2,00
- Huisvuil 30l € 1,00
- Huisvuil 15l € 0,50
- GFT 60l € 1,00
- GFT 30l € 0,50
- GFT 15l € 0,25
- PMD 60l € 0,15
- PMD 100l € 0,25
Artikel 4. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken zijn de retributie verschuldigd bij de aankoop ervan op de door Intradura vastgestelde plaatsen.
Artikel 5. De gemeente, het OCMW en hun instellingen worden vrijgesteld van de retributies beoogd in dit reglement.
Artikel 6. Het OCMW kan de huisvuilzakken voor restafval (groot en klein), exclusief bestemd voor leefloners, budgetbegeleiden en andere behoeftigen, aankopen bij het lokaal bestuur aan € 1 per huisvuilzak voor restafval.
Artikel 7. Als sociale omkaderingsmaatregel kunnen de verzamelcontainers en één rol restafvalzakken per jaar gratis in gebruik gegeven worden aan volgende categorie van aanvrager: begunstigde van een attest uitgeschreven door het OCMW gedurende de geldigheidsduur van het attest.
Artikel 8. Dit reglement treedt in werking op 1 december 2024 en vervangt het raadsbesluit van 17 december 2021 - 'Retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken voor restafval, voor G.F.T., voor P.M.D. en voor verzamelcontainers voor vuilniszakken voor restafval’ dewelke opgeheven wordt.
Artikel 9. Klachten of betwistingen moeten binnen een termijn van 60 dagen volgend op de datum van de contantbetaling schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen gericht worden. De gewone burgerlijke rechtbanken zijn bevoegd.
Artikel 10. De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, OVAM, de dienst Milieu, de dienst Financiën, de werkliedendienst en de dienst Onthaal.