Terug OCMW-raad

Thu 30/03/2023 - 21:30 raadzaal

Secretariaat en onthaal

Openbaar

OCMW

Personeelsdienst

  • Het bestuur wenst zich als werkgever sterker te profileren en aantrekkelijk te maken met als finaliteit het verloop van personeel tegen te gaan en competente profielen aan te trekken voor de vele openstaande functies.

    Daartoe werd een vergelijkende studie gemaakt: de meeneembaarheid van de administratieve en geldelijke anciënniteit van toepassing in Ternat werd vergeleken met de omliggende gemeenten. Hieruit blijkt dat Ternat de minst aantrekkelijke werkgever is ten opzichte van de andere besturen in kader van overname anciënniteit. 

    In eerste instantie wensen we als bestuur de meeneembaarheid van anciënniteit voor nieuwe medewerkers te wijzigen.

  • Het bestuur wenst fietsmobiliteit in te voeren voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Ternat. Het aanbieden van fietsmobiliteit draagt bij tot de doelstelling van duurzaam beleid. Fietsmobiliteit is financieel interessant en werkt drempelverlagend voor de aankoop van duurdere fietsen. Het is een eerste stap naar een eventueel cafetariaplan om het lokaal bestuur Ternat als werkgever aantrekkelijker te profileren in de arbeidsmarkt en om eveneens een extra aan te bieden aan de huidige personeelsleden. 

  • Sinds 28 november 2022 worden werknemer die op basis van het arbeidsreglement of op verzoek van de werkgever een ziektebrief moeten bezorgen, vrijgesteld van die verplichting. Dit kan gedurende maximum 3 keer per kalenderjaar. Deze wetgeving is enkel van toepassing op contractuele werknemers. Het bestuur opteert om dit voor alle personeelsleden te laten gelden (ook voor statutaire personeelsleden).

  • De bijlage met betrekking tot loonschalen niveau D is ontbrekende in de huidige rechtspositieregeling.

MAT

  • Naar aanleiding van een aantal vaststellingen in de dagdagelijkse werking van de organisatie dringen er zich enkele wijzigingen in het personeelsplan van het lokaal bestuur Ternat op.

    Het managementteam heeft zich gedurende een aantal weken beraad over de meest noodzakelijke wijzigingen.

    Ter verduidelijking volgende bijlagen:

    - Het aangepaste personeelsplan – de wijzigingen worden aangeduid in het rood

    - Het gewijzigde personeelsplan en de budgettaire vertaling ervan geeft aanleiding tot een geraamde bijkomende financiële impact van € 36.544,87 voor het boekjaar 2023. Dit in de veronderstelling dat o.a. de bijkomende aanwervingen kunnen worden gerealiseerd en afhankelijk van het moment van effectieve indiensttreding.