Thu 25/01/2024 - 20:15 raadzaal
De raad bespreekt de notulen van de vorige zitting, keurt ze goed of geeft eventuele aanpassingen aan.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot) en de Vlaamse Regering. Athumi staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
In oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars. Ondertussen behandelen steeds meer steden en gemeenten aanvragen via het nieuwe systeem. Sinds het decreet in werking is (januari 2024) zullen alle aanvragen ’Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.
Met dit besluit en de samenwerkingsovereenkomst treedt het proces vastgoedinformatieplatform in werking voor de gemeente Ternat vanaf 1 januari 2024.
Het huidige personeelsplan werd door de clustermanagers doorgenomen samen met de coördinatoren en teamleiders. De optimalisaties werden besproken en goedgekeurd door het MAT. De wijzigingen voor 2024 werden toegelicht en goedgekeurd tijdens de budgetbesprekingen oktober-november 2023 tussen MAT en CBS. De voorgestelde veranderingen in het personeelsplan werden gebudgetteerd in de meerjarenplanaanpassing (nr. 4) dat werd goedgekeurd door de raad op 21 december 2023.
Wijziging 1.
Vanaf 15 januari 2024 wordt de afgifte van 'identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar' afgeschaft en vervangen door de uitreiking van een 'elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar'.
Het identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar was nog een (laatste) 'papieren' document. De gemeentebelasting op dit identiteitsbewijs bedroeg 2,00 euro (zie artikel 3, B van het gemeenteraadsbesluit van 30-09-2021, gemeentebelastingen op de afgifte van administratieve documenten, hierbij gevoegd).
Aangezien het nieuwe verblijfsdocument een elektronisch document is dient de gemeente hiervoor een 'aanmaakkost' te betalen, zowel voor de gewone als de spoedprocedure (tarieven IBZ in bijlage). Deze nieuwe gemeentebelasting wordt nu voorzien in deze beslissing, eveneens onder punt 3,B.
Wijziging 2.
Het wordt in de toekomst ook mogelijk om een naamswijziging te doen bij het lokaal bestuur. Dit was al het geval voor de wijziging van een voornaam (tarief: zie artikel 3, J van het gemeenteraadsbesluit van 30-09-2021, gemeentebelastingen op de afgifte van administratieve documenten) .
Het is nog niet duidelijk wanneer dit precies in werking zal treden aangezien we nog wachten op een 'reparatiewet' voor de aanpassing in de DABS. We willen dit toch al voorzien in deze beslissing aangezien de wet er toch zeker zal komen. Deze nieuwe gemeentebelasting wordt nu voorzien in deze beslissing, eveneens onder punt 3,J.
Aangezien de naamswijziging een andere akte uitmaakt dan een voornaamswijziging dient hier ook een nieuwe belasting voor ingevoerd te worden. M.a.w. wanneer iemand zich komt aanbieden voor zowel een naams- als een voornaamswijziging zullen er twee aparte akten moeten opgemaakt worden in de DABS. Bijgevolg zal deze persoon ook voor beide wijzigingen een gemeentebelasting moeten betalen.
Onder de actie ‘Het LB ontwikkelt een breed VT-aanbod voor jong tot oud.’ uit het meerjarenplan, werd er een ontwerp opgemaakt voor het ontwikkelen van de speel- en ontmoetingsweide nabij de Muilemlaan en de lokalen van Chiro Lombeek meisjes.
Hiervoor kreeg het lokaal bestuur een subsidie van het Departement jeugd, cultuur en media t.b.v. € 62.321,79. De raming voor het produceren, leveren en plaatsen van de toestellen bedraagt € 115.000,00 incl. btw. In de meerjarenbegroting is (mits een interne verschuiving van € 19.075,00) voldoende budget voorzien om deze subsidie te co-financieren.
De sport- en jeugddienst maakte een bestek op met nummer 2024/JD001 ‘Produceren, leveren en plaatsen van toestellen Muilemweide Ternat”.
De gemeenteraad stelt de capaciteitsbepaling van scholen vast voor het schooljaar 2024-2025.
De gemeenteraad stelt de capaciteitsbepaling van scholen vast voor het schooljaar 2024-2025.
Ter realisatie van een verkaveling is het aangewezen over te gaan tot goedkeuring van de zaak der wegen en een bijhorende kosteloze grondafstand teneinde de nodige openbare ruimte te hebben voor de realisatie van nutsleidingen, rioleringen en wegenis met voetpad en/of fietspad.
Naar aanleiding van het ontslag van deskundigen in de adviesraad van de Gecoro, deed het gemeentebestuur een oproep voor enerzijds nieuwe deskundigen en anderzijds een vertegenwoordiging uit de maatschappelijke geleding cultuur. De gemeenteraad dient bij geheime stemming de nieuwe leden van de GECORO aan te stellen. Tevens dient de gemeenteraad de kandidatuur voor de voorzitter goed te keuren.
De ontwerpopdracht voor de nieuwbouw van GBS Basisschool De Kiem - site Dahlialaan werd aan Driesen-Meersman-Thomaes Architecten BV gegund door het college van burgemeester en schepenen van Ternat op 15 februari 2022 op basis van de door de gemeenteraad van Ternat op 28 oktober 2021 goedgekeurde lastvoorwaarden van het bestek met nr. td/ow/2021/010. Deze opdracht werd stopgezet bij beslissing van de gemeente Ternat op 5 oktober 2023.
Het handhaven op stedenbouwkundige overtredingen is naast plannen en vergunnen een derde noodzakelijke pijler voor een behoorlijk gemeentelijk ruimtelijk beleid. Een gemeentelijk handhavingsbeleid betracht het objectief, transparant en gestructureerd behandelen van schendingen. Dit met als doel de goede ruimtelijke ordening en de unieke omgeving die Ternat biedt te bewaken.
Het handhavingsdecreet geeft de mogelijk om naast de gerechtelijke procedure ook aan de hand van beboeting op te treden voor wat betreft de inbreuken of deze misdrijven die door de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur naar de beboetingsentiteit worden doorverwezen. Gezien het gewest meer op een programmatorische wijze wil handhaven, werd er een gewestelijk prioriteitenkader opgesteld aan de hand van het handhavingsprogramma ruimtelijke ordening van 2015. Gezien de beboetingsentiteit, zoals vele lokale besturen, ook geconfronteerd worden met beperkte middelen is het van essentieel belang om deze zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten. Hieruit volgt dat dossiers die niet opgenomen zijn in een gewestelijk of een gemeentelijk prioriteitenkader, in principe geseponeerd worden. Gelet op deze werking van de beboetingsentiteit en de beperkte en niet lokaal afgestemde gewestelijke prioriteiten, is het van essentieel belang dat ook op het lokale niveau een prioriteitenkader wordt opgesteld en overgemaakt aan de beboetingsentiteit.
Het lokaal bestuur kreeg de kans om dit perceel aan te kopen. Gezien de ligging (aansluitend op het Minapark) is dit een interessant perceel.