Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 21 december 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 40, §3, van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Ternat de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet. Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Ternat een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
250 EUR |
De retributie wordt vanaf het aanslagjaar 2025, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2023. De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Ternat en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Ternat wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform. De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Ternat en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Ternat via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 161 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 betreffende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 29 december 2008 betreffende goedkeuring van de gemeentelijke rechtspositieregeling, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 betreffende regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 betreffende regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 september 2023 betreffende de wijzigingen in het personeelsplan en organogram;
Overwegende dat de wijzigingen in het personeelsplan en organogram worden aangeduid in kleur;
Overwegende dat bovendien volgende wijzigingen aangebracht worden aan het personeelsplan:
-1 VTE C1-C3 administratief medewerker Burgerzaken wordt 1 VTE B1-B3 deskundige Burgerzaken;
-1 VTE A4a-A4b clustermanager Omgeving, mobiliteit en klimaat wordt 1 VTE A5a-A5b clustermanager Omgeving, mobiliteit en klimaat;
-1 VTE B1-B3 teamleider Mobiliteit wordt 1 VTE B4-B5 teamleider Mobiliteit;
-1 VTE C1-C3 administratief medewerker Mobiliteit wordt 1 VTE B1-B3 deskundige Mobiliteit;
-0,5 VTE B1-B3 deskundige Lokale economie wordt verschoven naar een nieuwe functie 0,5 VTE C1-C3 administratief medewerker Ondersteuning;
-1 VTE coördinator ICT en communicatie wordt 1 VTE coördinator ICT (samenwerkingsovereenkomst binnen TARL);
-0,5 VTE administratief medewerker (onthaal sportcentrum) D1-D3 wordt 0,5 VTE administratief medewerker gezondheid en beweging C1-C3;
Overwegende dat volgende nieuwe functies/uitbreidingen worden toegevoegd:
-1 VTE C1-C3 administratief medewerker Mobiliteit;
Overwegende een bijkomende toelichting in bijgevoegde nota;
De wijzigingen werden gebudgetteerd in de meerjarenplanningaanpassing 2024-2026 (nr.4);
Gelet op het positief advies van het MAT op 12 oktober 2023 en 11 januari 2024;
Gelet op het CBS-MAT overleg van 26 oktober 2023 en 16 november 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties van 21 november 2023;
Gelet op het positief advies van het CBS en het VB van 11 januari 2024 en aanpassing op 18 januari 2024;
Gelet op de toelichting tijden de gemeenteraadscommissie van 11 januari 2024;
Artikel 1. - De raad keurt de wijzigingen in het personeelsplan en het organogram goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de personeelsdienst, de financiële dienst en de diensten van de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 170, §4, Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 betreffende de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve documenten;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Overwegende dat het 'verblijfsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar' sinds 15 januari 2024 werd vervangen door een 'elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar';
Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken lasten voor de gemeente meebrengt en dat het gepast is hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van administratieve documenten.
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7315000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 januari 2024;
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. - Een contante belasting op de afgifte van administratieve documenten wordt geheven, de kosten voor het maakloon verschuldigd aan de federale overheid zijn inbegrepen.
Belastingplichtige
Artikel 2. - De belasting is verschuldigd door de persoon of de instelling aan wie het administratief document op verzoek of ambtshalve wordt uitgereikt.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 3. - De belasting wordt vastgesteld als volgt:
A) op afgifte van elektronische identiteitskaarten en-documenten:
EID = identiteitskaart voor Belgen / EVK = voor niet-Belgische onderdanen / Kids-ID = voor Belgische voor kinderen onder de 12 jaar
1. Gewone procedure | |
- EID | |
a. eerste EID (12 tot 14 jaar | gratis |
b. EID - geldigheidsduur 6 jaar (- 18 jaar) | € 22 |
c. EID - geldigheidsduur 10 jaar (+ 18 jaar) | € 27 |
d. EID - hernieuwing na diefstal | € 27 |
e. EID - hernieuwing na verlies | € 35 |
f. EID - geldigheidsduur 1 jaar | € 18 |
- Kids-ID | |
a. Kids-ID - geldigheidsduur 3 jaar (-12 jaar) | € 8 |
- EVK | |
a. eerste EVK (12 jaar) | gratis |
b. EVK - geldigheidsduur 5 jaar | € 22 |
c. EVK - hernieuwing na diefstal | € 22 |
d. EVK - hernieuwing na verlies | € 35 |
2. Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeente | |
- Kids-ID | € 100 |
- EID - EVK | € 130 |
3. spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie, Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel | |
- Kids-ID | € 140 |
- EID | € 160 |
B) op afgifte van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar (vast tarief)
1. Gewone procedure | |
- voor EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) | € 8 |
- voor de A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en L- kaart (EU-langdurig ingezetene) | € 11 |
2. Spoedprocedure | |
- voor EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) | € 100 |
- voor de A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en L- kaart (EU-langdurig ingezetene) | € 130 |
C) op afgifte, de duurverlenging, de vernieuwing of de vervanging van verblijfsvergunningen voor vreemdelingen (A.I. of Attest van Immatriculatie)
- voor de aflevering van een eerste A.I. en volgende, uitgereikt tegen teruggave van de oude verblijfsvergunning | € 7 |
- voor de aflevering van een duplicaat | € 8 |
- voor de verlenging van een A.I. | kosteloos |
D) op afgifte van trouwboekjes en voltrekken van een huwelijk
1. Voor een trouwboekje van het gewone type | € 54 |
- deze belasting omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift | |
2. Voor het voltrekken van een huwelijk | |
- buiten de kantooruren | € 162 |
- binnen de kantooruren | €108 |
Kantooruren: |
|
maandag - donderdag: 8u30 - 16u30 | |
donderdagavond: 18u - 20u | |
vrijdag: 8u30 - 12u |
E) wettelijke samenwoning
1. Voor de registratie van een wettelijke samenwoning | € 50 |
2. Voor de eenzijdige ontbinding van een wettelijke samenwoning aan de hand van een gerechtsdeurwaardersexploot | € 250 |
F) op afgifte van Belgische paspoorten en reistitels
Belgische paspoorten = voor Belgische onderdanen /reistitels = voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen
1. Gewone procedure (met levering in de gemeente) | |
- minderjarig (- 18 jaar) | € 45 |
- meerderjarig (+ 18 jaar) | € 92 |
2. Dringende procedure (met levering in de gemeente) | |
- minderjarig (- 18 jaar) | € 220 |
- meerderjarig (+ 18 jaar) | € 275 |
3. Superdringende procedure (met levering in Brussel, 4u30 na de aanvraag) | |
- minderjarig (- 18 jaar) | € 280 |
- meerderjarig (+18 jaar) | € 320 |
G) op afgifte van rijbewijzen (bankkaartmodel)
1. Voorlopig rijbewijs | € 27 |
- hernieuwing na diefstal | € 27 |
- hernieuwing na verlies | € 35 |
2. Definitief rijbewijs | € 27 |
- hernieuwing na diefstal | € 27 |
- hernieuwing na verlies | € 35 |
H) op afgifte van internationale rijbewijzen: € 22
I) op afgifte van een huisnummer (wit plaatje met huisnummer in zwarte cijfers): € 6
J) Naams- en/of voornaamwijziging
1. Registratie naamswijziging | € 150 |
2. Registratie voornaamswijziging | € 150 |
3. Registratie voornaamswijziging voor transpersonen | kosteloos |
K) aanvraag Belgische nationaliteit:
- eerste aanvraag tot het bekomen van de Belgische nationaliteit: € 50
Vrijstellingen
Artikel 4. - Zijn van belasting vrijgesteld:
a) de stukken, welke krachtens een Wet, een K.B. of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.
b) de stukken, welke aan behoeftige personen worden afgegeven, de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) de machtiging m.b.t. tot godsdienstige of politieke demonstraties.
d) de machtigingen met betrekking tot activiteiten, die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of een retributie ten behoeve van de gemeente.
e) de mededelingen door de Politie aan de Verzekeringsmaatschappijen, dat gegeven werd inzake verkeersongevallen op de openbare weg, (M.O. 14-10-1963).
Artikel 4.1. - Zijn van belasting vrijgesteld, de Gerechtelijke overheden, de Openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 4.2. - Zijn eveneens van voormelde belasting vrijgesteld:
De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerde laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste secundair onderwijs en werkzoekende personen, van wie het enige inkomen het bestaansminimum is, voor de bescheiden welke de personen nodig hebben, wanneer ze voor een betrekking solliciteren.
De belanghebbende personen, dienen zelf het bewijs te leveren, dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Wijze van inning
Artikel 5. - De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingbedrag vermeld is.
Bezwaarprocedure
Artikel 6. - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 7. - De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 8. - Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 9. - Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 30 september 2021 op en treedt vanaf 1 februari 2024 in werking.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het feit dat de uitvoering van de opdracht niet aan Nature Play kan toegewezen worden volgens de gelopen procedure maar er wel een nieuw bestek dient opgemaakt te worden en er een markconsultatie dient plaats te vinden;
Rekening houdende met het ontwerp van Nature play dat door de stakeholders enthousiast werd onthaald en op deze manier in het bestek mag opgenomen worden;
Gelet op de raming ten bedrage van € 115.000,00 incl. btw;
Gelet op het voorstel tot opmaak van bestek JD2024-001 voor het 'produceren, leveren en plaatsen van toestellen Muilemweide Lombeek;
Rekening houdende met voorstel om volgende firma aan te schrijven;
Gelet op het feit dat de offertes het lokaal bestuur Ternat dienen te bereiken voor 28 februari om 11u;
Gelet op de goedkeuring van het departement cultuur, jeugd en media van 15 januari 2024;
Gelet dat de feit dat de uitgave voor deze opdracht is voorzien op jaarbudgetrekening 2024/ACT-2.3.2/0750-00/2220000 en waarbij er een interne verschuiving dient plaats te vinden van € 19.075,00 van bebouwde terreinen 2024/ACT-2.3.2/0750-00/2220000 naar onbebouwde terreinen 2024/ACT-2.3.2/0750-00/2200000;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 januari 2024;
Artikel 1. - De procedure voor de opdracht “Produceren, leveren en plaatsen van toestellen op speelweide Muilemweide wordt opgestart. De gemeenteraad keurt het bestek, raming (€ 115.000,00 incl. btw), indieningstermijn van 28 februari 2024 en de aan te schrijven firma's zijnde Nature play BV, Dadiplay BV en Kompan goed.
Artikel 2. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien op jaarbudgetrekening 2024/ACT-2.3.2/0750-00/2220.
Artikel 3. - Het college krijgt de opdracht dit verder op te volgen.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de dienst financiën en aan de jeugddienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,27,28,29,32,37, hoofdstuk IV afdeling 3. recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4. aanmeldingsprocedures art. 37 undevicies-art.37vicies septies;
Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
Gelet op de omzendbrief BaO 2012/01, zoals gewijzigd;
Overwegende de afspraken gemaakt tussen de gemeentescholen en het schoolbestuur van de gemeente Ternat op 23 mei 2014;
Overwegende dat elk schoolbestuur de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats moet bepalen voor het volgende schooljaar, voorafgaand aan de inschrijvingen;
Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de leerlingen niet in het gedrang komt;
Overwegende dat er - binnen de bestaande infrastructuur - geen uitbreidingsmogelijkheden of bestemmingswijzigingen m.b.t. klaslokalen en andere lokalen mogelijk zijn;
Overwegende dat het schoolbestuur ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen kan inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies§5);
Overwegende dat volgende leerlingen in overcapaciteit mogen ingeschreven worden, zijn:
Voor twee categorieën van leerlingen moet een schoolbestuur van een school van gewoon onderwijs toch nog overgaan tot een inschrijving ook al zijn er voordien reeds leerlingen geweigerd omwille van de overschreden capaciteit.
De terugkeer naar het kleuteronderwijs vanuit een school voor lager onderwijs
Een leerling in die in het voorafgaande schooljaar ingeschreven was in de school voor het kleuteronderwijs en die terugkeert uit een school voor het lager onderwijs omdat de leerling niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor het lager onderwijs. Scholen schrijven deze leerlingen terug in, ook als intussen hun capaciteit bereikt is. Voor deze categorie van leerlingen blijven de andere weigeringsgronden wel mogelijk (bvb. alternerend schoollopen).
Overwegende dat er rekening dient gehouden te worden met de grootte van de lokalen in overeenstemming met de wettelijke bepaalde ruimte per leerling;
Gezien deze capaciteit dient te worden vastgelegd voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 van start gaan;
Gezien de grootte van de klaslokalen onvoldoende is voor het huidig aantal leerlingen, en de opmerking van de onderwijsinspectie tijdens de doorlichting van mei 2017, dat het comfort van de leerlingen in het gedrang komt door de te kleine klaslokalen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 januari 2024;
Artikel 1. - De capaciteit wordt vanaf het schooljaar 2024-2025, tot wijziging, vastgelegd tot volgende maximumaantallen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek:
Niveau |
Capaciteit |
Zittende leerlingen gereserveerd |
Aantal vrije plaatsen |
School De Kiem Lombeek |
240 |
198 |
43 |
Kleuter |
96 |
63 |
33 |
Onthaalklas |
24 |
0 |
24 |
Eerste kleuterklas |
24 |
22 |
2 |
Tweede kleuterklas |
24 |
21 |
3 |
Derde kleuterklas |
24 |
20 |
4 |
Lager |
144 |
135 |
10 |
Eerste leerjaar |
24 |
21 |
3 |
Tweede leerjaar |
24 |
23 |
1 |
Derde leerjaar |
24 |
22 |
2 |
Vierde leerjaar |
24 |
24 |
0 |
Vijfde leerjaar |
24 |
25 |
0 |
Zesde leerjaar |
24 |
20 |
4 |
Artikel 2. - De inschrijvingen verlopen volgens een CAR op niveau gemeente Ternat.
Artikel 3. - De directeur kan in bepaalde situaties, zoals omschreven in de considerans, leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Artikel 4. - De gemeenteraad keurt de capaciteitsbepaling en het aantal vrije plaatsen voor het schooljaar 2024-2025 goed.
Artikel 5. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool GBS De Kiem Lombeek, de dienst financiën en de personeelsdienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,27,28,29,32,37, hoofdstuk IV afdeling 3. recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4. aanmeldingsprocedures art. 37 undevicies-art.37vicies septies;
Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
Gelet op de omzendbrief BaO 2012/01, zoals gewijzigd;
Overwegende de afspraken gemaakt tussen de gemeentescholen en het schoolbestuur van de gemeente Ternat op 23 mei 2014;
Overwegende dat elk schoolbestuur de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats moet bepalen voor het volgende schooljaar, voorafgaand aan de inschrijvingen;
Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de leerlingen niet in het gedrang komt;
Overwegende dat er - binnen de bestaande infrastructuur - geen uitbreidingsmogelijkheden of bestemmingswijzigingen m.b.t. klaslokalen en andere lokalen mogelijk zijn;
Overwegende dat het schoolbestuur ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen kan inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies§5);
Overwegende dat volgende leerlingen in overcapaciteit mogen ingeschreven worden, zijn:
Voor twee categorieën van leerlingen moet een schoolbestuur van een school van gewoon onderwijs toch nog overgaan tot een inschrijving ook al zijn er voordien reeds leerlingen geweigerd omwille van de overschreden capaciteit.
De terugkeer naar het kleuteronderwijs vanuit een school voor lager onderwijs
Een leerling in die in het voorafgaande schooljaar ingeschreven was in de school voor het kleuteronderwijs en die terugkeert uit een school voor het lager onderwijs omdat de leerling niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor het lager onderwijs. Scholen schrijven deze leerlingen terug in, ook als intussen hun capaciteit bereikt is. Voor deze categorie van leerlingen blijven de andere weigeringsgronden wel mogelijk (bvb. alternerend schoollopen).
Overwegende dat er rekening dient gehouden te worden met de grootte van de lokalen in overeenstemming met de wettelijke bepaalde ruimte per leerling;
Gezien deze capaciteit dient te worden vastgelegd voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 van start gaan;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 januari 2024;
Artikel 1. - De capaciteit wordt vanaf het schooljaar 2024-2025, tot wijziging, vastgelegd tot volgende maximumaantallen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek:
Niveau |
Capaciteit |
Zittende leerlingen gereserveerd |
Aantal vrije plaatsen |
School De Kiem Wambeek |
288 |
236 |
74 |
Kleuter |
96 |
75 |
26 |
Onthaalklas (°2022) |
24 |
0 |
24 |
Eerste kleuterklas (°2021) |
24 |
22 |
2 |
Tweede kleuterklas (°2020) |
24 |
24 |
0 |
Derde kleuterklas (°2019) |
24 |
29 |
0 |
Lager Stenebrugstraat |
48 |
48 |
2 |
Eerste leerjaar (°2018) |
24 |
22 |
2 |
Tweede leerjaar (°2017) |
24 |
24 |
0 |
Lager Langestraat |
144 |
98 | 46 |
Derde leerjaar (°2016) |
24 |
16 |
8 |
Vierde leerjaar (°2015) |
48 |
31 |
17 |
Vijfde leerjaar (°2014) |
48 |
34 |
14 |
Zesde leerjaar (°2013) |
24 |
17 |
7 |
Artikel 2. - De inschrijvingen verlopen volgens een CAR op niveau gemeente Ternat.
Artikel 3. - De directeur kan in bepaalde situaties, zoals omschreven in de considerans, leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Artikel 4. - De gemeenteraad keurt de capaciteitsbepaling en het aantal vrije plaatsen voor het schooljaar 2024-2025 goed.
Artikel 5. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool GBS De Kiem Wambeek, de dienst financiën en de personeelsdienst.
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2023/28 ingediend door Yolande Bielaer voor een perceel gelegen Moerenslos te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 81F, 86A, 88N, 92B, 95B, 100C;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 3542m² gelegen Moerenslos te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 81F, 86A, 88N, 92B, 95B, 100C;
Conform het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning artikel 47. neemt de gemeenteraad kennis van an de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een goedkeuring van een zaak der wegen en een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Gelet op de gegronde bezwaarschiften betreffende de wegenis zoals bijgevoegd in bijlage;
Er zijn 26 woningen en 14 publieke parkeerplaatsen aanwezig in het ontwerp. De woningen hebben een voortuin van 6 meter. Aldus kan men minimaal 1 parkeerplaats op eigen terrein voorzien conform de Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen buiten de openbare weg, goedgekeurd in de gemeenteraad d.d. 06 november 2013. Echter kan gesteld worden dat er op het plan geen draaipunten voorzien zijn op de koppen van de straten.
Gelet op het ongunstige advies van Inter dd. 29 november 2023 betreffende de wegenis.
Gelet op het feit dat er geen kwalitatief openbaar groen aanwezig is in het verkavelingsvoorstel, wat ook werd opgemerkt door de bezwaarindieners.
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen waarbij de gemeenteraad stelt dat de voorliggende wegenis niet kan aanvaard worden daar de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangrenzende percelen niet kan gegarandeerd worden. Door het ontbreken van draaipunten zorgt dit voor een onveilige situatie. Vrachtwagens en vuilniswagens dienen steeds achteruit te maneuvreren. Dit is onaanvaardbaar in een nieuwe verkaveling met wegenis.
Tevens heeft de ontwerper geen afdoende oplossing voorgesteld om de toegang vanuit de Moerenslos naar het projectgebied te ontsluiten.
De wegenis tussen de Nattestraat en de in – en uitrit van de nieuwe verkaveling is niet breed genoeg om kruisend verkeer toe te laten.
Gelet op het advies van Farys dat stelt dat: “Infiltratiebekkens hebben onderhoud nodig, bij voorkeur machinaal. Er is in het huidig ontwerp onvoldoende ruimte rond de infiltratiebekkens ( thv lot 1 en lot 21) voor onderhoud voorzien.” Kan men stellen dat het ontwerp niet voldoet aan deze opmerking, aldus kan dit niet als goede ruimtelijke ordening weerhouden worden. Het onderhoud van de infilitratiebekkens is gelet op de huidige klimaatveranderingen van oa lange perioden van regen met overstromingen tot gevolg een zeer belangrijk onderdeel in de vergunning. Indien, zoals in dit geval vooraf reeds wordt aangegeven dat er onvoldoende ruimte is voor het onderhoud van de infiltratiebekkens, kan men er dus vanuit gaan dat het project niet voldoet qua wegenis en zijn aanhorigheden zoals men mag verwachten bij een nieuw aan te leggen wegenis.
Tevens kan opgemerkt worden dat de bochtstralen voor vrachtwagens dienen herbekeken te worden daar deze momenteel niet correct staan ingetekend. Heden zou men in de Wadi’s rijden bij het nemen van een bocht.
Wel merkt de gemeenteraad op dat de kavels op zich voldoende kwalitatief zijn qua breedte en tuindiepte.
Gelet op het ontwerp van de wegenis waar de gemeenteraad wenst dat deze straat wordt ingericht als woonerf.
Gelet op de diverse aanpassingen die nog dienen te gebeuren weigert de gemeenteraad het voorliggende ontwerp qua wegenis.
Artikel 1. - De raad neemt kennis van de bezwaarschriften in bijlage.
Artikel 2. – De raad weigert het ontwerp qua wegenis en bijgevolg ook de gratis grondafstand.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Naar aanleiding van het ontslag van drie leden van de GECORO, besliste de gemeenteraad in zitting van 30 november 2023 tot de oproep voor nieuwe leden. De gemeenteraad deed een oproep voor een nieuwe deskundige (effectief lid) en voor een plaatsvervanger voor de vertegenwoordiging uit de socio-culturele verenigingen of gemeentelijke cultuurraad of seniorenverenigingen of gemeentelijke ouderenadviesraad;
Op 6 december 2023 werd de oproep tot kandidaatstelling geplaatst. Het gemeentebestuur ontving twee kandidaturen.
Bij schrijven van 11 januari 2024, ontving het gemeentebestuur ook de kandidaatstelling van de heer Henk SOUFFRIAU als voorzitter van de GECORO;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd zich bij wijze van geheime stemming uit te spreken over de ingediende kandidaturen;
Op voordracht van het college in zitting van 18 januari 2024;
Met 12 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 12 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de voorgedragen kandidaten als nieuwe leden van de GECORO.
Artikel 2. - De gemeenteraad stelt bij geheime stemming (met 12 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen) de heer Henk SOUFFRIAU wonende te Affligem, aan als deskundige nieuwe leden van de GECORO, als effectief lid.
Artikel 3. - De gemeenteraad stelt bij geheime stemming (met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen) de heer Dirk DE ROECK, wonende te Ternat, aan als vertegenwoordiging uit de socio-culturele verenigingen of gemeentelijke cultuurraad of seniorenverenigingen of gemeentelijke ouderenadviesraad, als plaatsvervanger.
Artikel 4. - De gemeenteraad stelt bij geheime stemming (met 12 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen) de heer Henk SOUFFRIAU aan als voorzitter van de GECORO.
Artikel 5. - Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst stedenbouw en de dienst communicatie.
Gelet op:
In onderling overleg wordt de schadevergoeding van 10% aanvaard. Op basis van deze overeenstemming wordt er een dadingsovereenkomst opgesteld ter afhandeling van dit geschil. Deze dadingsovereenkomst werd opgesteld in samenwerking met Driesen-Meersman-Thomaes Architecten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de dadingsovereenkomst goed te keuren.
In 2024 is er een bedrag voorzien van 50.000 EUR voor deze schadevergoeding.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen, in zitting van 11 januari 2024.
Artikel 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met de dadingsovereenkomst tussen Driesen-Meersman-Thomaes Architecten BC en de gemeente.
Artikel 2. - De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur tot het ondertekenen van de dadingsovereenkomst.
Artikel 3. - Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst Patrimonium en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op op Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 1 september 2009 en wijzigingen;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening van 9 februari 2018; Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Decreet algemene bepalingen milieubeleid van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de Gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot de beplanting van 15/10/1997;
Gelet op de gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot vergunning plichtige bestemmingen en bestemmingswijzigingen van 26/08/2009;
Gelet op de gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen buiten de openbare weg van 6/11/2013;
Gelet op de gewestelijke en provinciale bouwverordeningen;
Gelet op het Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2021 betreffende het vaststellen van het Prioriteitenkader Handhaving Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 juli 2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van Artikel 1 punt 5 van het Prioriteitenkader Handhaving Ruimtelijke Ordening van 2021;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een efficiënt, effectief en doelmatig handhavingsbeleid wenst voorop te stellen. Er wordt getracht volgende doelstellingen te beogen:
Met haar beleid wil het lokaal bestuur Ternat inzetten op de preventie van misdrijven en inbreuken aan de hand van sensibilisering, communicatie, informatie delen en zo verder. Vanuit dit oogpunt wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van zachte handhavingsinstrumenten zoals raadgevingen en aanmaningen;
Dit gewenst beleid geeft vorm aan bijgevoegde methode en de gestelde gemeentelijke prioriteiten, zie bijlage;
Overwegende dat het voorstel Prioriteitenkader - handhaving ruimtelijke ordening werd besproken in het college van 21 december 2023;
Overwegende de goedkeuring op het college d.d. 28 december 2023 betreffende 'Goedkeuring voorstel Prioriteitenkader - Handhaving Ruimtelijke Ordening';
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 28 december 2023;
Enig artikel. - De raad gaat unaniem akkoord om dit punt te verdagen naar de gemeenteraadszitting van 29 februari 2024.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door Plan² op 11 december 2023;
Overwegende dat het perceel een kadastrale oppervlakte heeft van 1564m²;
Overwegende dat het perceel aansluit op het Minapark aan de Brusselstraat;
Overwegende dat de nodige budgetten voorzien zijn;
Overwegende dat het perceel geraamd wordt op € 14.300,00;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 december 2023;
Artikel 1. - De aankoop van het perceel parkgebied, gelegen in de nabijheid van Kerkweg 6, afdeling 1, sectie E, nr. 318K wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - Notaris Carine Walravens, Ninoofsesteenweg 927 te 1703 Dilbeek-Schepdaal wordt gelast als instrumenterende ambtenaar.
Artikel 3. - De heer Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter en mevrouw Sieglinde De Mulder, algemeen directeur worden gemachtigd de aankoopakte te ondertekenen.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Geregeld krijgen gemeenteraadsleden die vragen stellen, als antwoord dat ze de notulen van het cbs hadden moeten lezen, en dat ze daar alsnog antwoorden kunnen vinden.
De gemeenteraadsleden krijgen de notulen (vaak telaat) doorgestuurd per email. De emails blijven niet altijd bewaard op de server van de gemeente zodat ze (soms?) slechts beperkte tijd raadpleegbaar zijn.
Voor het opzoeken van een punt dat besproken werd op het cbs kunnen de gemeenteraadsleden enkel een beroep doen op de "raadpleeg omgeving" op https://ternat-echo.cipalschaubroeck.be/raadpleegomgeving/zoeken
Eens de datum van het college gevonden dient het gemeenteraadslid te zoeken in zijn/haar emails naar de email waarmee de betrokken notulen verzonden werden. Als die email niet meer op de server staat dient men een kopie aan te vragen. Om daarna ook een document te lezen dat op dat cbs besproken werd...opnieuw naar het gemeentehuis...
Een zeer omslachtige manier om dossiers op te volgen, zoals ons gevraagd wordt.
Het lijkt eenvoudiger om de gemeenteraadsleden toegang te verlenen tot de notulen en de besproken dossiers van het CBS via de enotulen. De fractie VooruitGroenXL stelt dan ook voor dat de gemeenteraad vraagt om de toegang tot notulen en dossiers CBS voor gemeenteraadsleden mogelijk te maken via enotulen of een gelijkwaardig alternatief.
Na toelichting door de algemeen directeur over het notuleringssysteem;
Op voorstel van gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert namens de fractie VooruitgroenXL;
Artikel 1. - De raad gaat niet akkoord met het voorstel om alle dossiers die behandeld worden door het schepencollege digitaal ter beschikking te stellen of digitaal inzage te verlenen aan alle raadsleden.
Artikel 2. - De raad gaat er wel mee akkoord om te laten onderzoeken of de documenten van een collegezitting die nu per mail worden verzonden aan de raadsleden, kunnen worden opgenomen in de digitale omgeving zodat ze daar makkelijk raadpleegbaar zijn.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter