Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 25/01/2024 - 20:15

Gemeentebelastingen op de afgifte van administratieve documenten - aanpassing 2.

Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
Verontschuldigd: Michel Vanderhasselt, burgemeester
Gunter Desmet, Sven De Paepe, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
Bevoegdheid

Gelet op artikel 170, §4, Grondwet;

Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur;

Juridische grond

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 betreffende de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve documenten;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;

Considerans

Overwegende dat het 'verblijfsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar' sinds 15 januari 2024 werd vervangen door een 'elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar';

Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken lasten voor de gemeente meebrengt en dat het gepast is hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen;

Financiele impact

Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van administratieve documenten.

Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7315000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

Aviezen, voorstel, voordracht

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 januari 2024;

Publieke stemming
Aanwezig: Arno De Paepe, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Belastbaar voorwerp

Artikel 1. - Een contante belasting op de afgifte van administratieve documenten wordt geheven, de kosten voor het maakloon verschuldigd aan de federale overheid zijn inbegrepen.

Belastingplichtige

Artikel 2. - De belasting is verschuldigd door de persoon of de instelling aan wie het administratief document op verzoek of ambtshalve wordt uitgereikt.

Berekeningswijze en tarief

Artikel 3. - De belasting wordt vastgesteld als volgt:

A) op afgifte van elektronische identiteitskaarten en-documenten:

EID =  identiteitskaart voor Belgen / EVK = voor niet-Belgische onderdanen / Kids-ID = voor Belgische voor kinderen onder de 12 jaar

1. Gewone procedure  
- EID  
a. eerste EID (12 tot 14 jaar  gratis
b. EID - geldigheidsduur 6 jaar (- 18 jaar) € 22
c. EID - geldigheidsduur 10 jaar (+ 18 jaar) € 27
d. EID - hernieuwing na diefstal € 27
e. EID - hernieuwing na verlies € 35
f.  EID - geldigheidsduur 1 jaar € 18
   
- Kids-ID  
a. Kids-ID - geldigheidsduur 3 jaar (-12 jaar) € 8
   
- EVK  
a. eerste EVK (12 jaar) gratis
b. EVK - geldigheidsduur 5 jaar € 22
c. EVK - hernieuwing na diefstal € 22
d. EVK - hernieuwing na verlies € 35
   
2. Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeente  
- Kids-ID € 100
- EID - EVK € 130
   
3. spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie, Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel  
- Kids-ID € 140
- EID € 160

B) op afgifte van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar (vast tarief)

1. Gewone procedure  
- voor EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) € 8
- voor de A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en L- kaart (EU-langdurig ingezetene) € 11
   
2. Spoedprocedure  
- voor EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) € 100
voor de A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en L- kaart (EU-langdurig ingezetene) € 130

C) op afgifte, de duurverlenging, de vernieuwing of de vervanging van verblijfsvergunningen voor vreemdelingen (A.I. of Attest van Immatriculatie)

- voor de aflevering van een eerste A.I. en volgende, uitgereikt tegen teruggave van de oude verblijfsvergunning € 7
- voor de aflevering van een duplicaat € 8
- voor de verlenging van een A.I. kosteloos

D) op afgifte van trouwboekjes en voltrekken van een huwelijk

1. Voor een trouwboekje van het gewone type € 54
- deze belasting omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift  
   
2. Voor het voltrekken van een huwelijk  
- buiten de kantooruren € 162
- binnen de kantooruren €108

Kantooruren:

 
maandag - donderdag: 8u30 - 16u30  
donderdagavond: 18u - 20u  
vrijdag: 8u30 - 12u  

E) wettelijke samenwoning

1. Voor de registratie van een wettelijke samenwoning € 50
2. Voor de eenzijdige ontbinding van een wettelijke samenwoning aan de hand van een gerechtsdeurwaardersexploot € 250

F) op afgifte van Belgische paspoorten en reistitels

Belgische paspoorten = voor Belgische onderdanen /reistitels = voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen

1. Gewone procedure (met levering in de gemeente)  
- minderjarig (- 18 jaar) € 45
- meerderjarig (+ 18 jaar) € 92
   
2. Dringende procedure (met levering in de gemeente)  
- minderjarig (- 18 jaar) € 220
- meerderjarig (+ 18 jaar) € 275
   
3. Superdringende procedure (met levering in Brussel, 4u30 na de aanvraag)  
- minderjarig (- 18 jaar) € 280
- meerderjarig (+18 jaar) € 320
   

G) op afgifte van rijbewijzen (bankkaartmodel)

1. Voorlopig rijbewijs € 27
- hernieuwing na diefstal € 27
- hernieuwing na verlies € 35
   
2. Definitief rijbewijs € 27
- hernieuwing na diefstal € 27
- hernieuwing na verlies € 35

H) op afgifte van internationale rijbewijzen: € 22

I) op afgifte van een huisnummer (wit plaatje met huisnummer in zwarte cijfers): € 6

J) Naams- en/of voornaamwijziging

1. Registratie naamswijziging € 150
2. Registratie voornaamswijziging € 150
3. Registratie voornaamswijziging voor transpersonen kosteloos

K) aanvraag Belgische nationaliteit:

- eerste aanvraag tot het bekomen van de Belgische nationaliteit: € 50    

Vrijstellingen

Artikel 4. - Zijn van belasting vrijgesteld:

a) de stukken, welke krachtens een Wet, een K.B. of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.

b) de stukken, welke aan behoeftige personen worden afgegeven, de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.

c) de machtiging m.b.t. tot godsdienstige of politieke demonstraties.

d) de machtigingen met betrekking tot activiteiten, die als dusdanig reeds  het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of een retributie ten behoeve van de gemeente.

e) de mededelingen door de Politie aan de Verzekeringsmaatschappijen, dat gegeven werd inzake verkeersongevallen op de openbare weg, (M.O. 14-10-1963).

Artikel 4.1. - Zijn van belasting vrijgesteld, de Gerechtelijke overheden, de Openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.

Artikel 4.2. - Zijn eveneens van voormelde belasting vrijgesteld:

De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerde laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste secundair onderwijs en werkzoekende personen, van wie het enige inkomen het bestaansminimum is, voor de bescheiden welke de personen nodig hebben, wanneer ze voor een betrekking solliciteren.

De belanghebbende personen, dienen zelf het bewijs te leveren, dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.  

Wijze van inning                                                                                                   

Artikel 5. - De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingbedrag vermeld is.   

Bezwaarprocedure

Artikel 6. - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.

Algemene bepalingen

Artikel 7. - De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Bestuurlijk toezicht

Artikel 8. - Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.        

Bekendmaking en inwerkingtreding

Artikel 9. - Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 30 september 2021 op en treedt vanaf 1 februari 2024 in werking.

De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.