Terug OCMW-raad

Thu 27/04/2023 - 21:30 raadzaal

Secretariaat en onthaal

Openbaar

Secretariaat

Financiele dienst

Personeelsdienst

  • De raad besluit toe te treden tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor Haviland en haar vennoten dewelke door Haviland bij beslissing van 31 mei 2021 gegund werd aan de NV Joule.

  • Volgens de wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Europese richtlijnen 2019/1158 van het Europees parlement hebben de contractuele medewerkers vanaf vernoemde datum recht op 5 dagen zorgverlof. In de private sector kadert dit in het verlof wegens dwingende reden (of familiaal verlof) van bijvoorbeeld 10 dagen (onbetaald) verlof. In de huidige rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Ternat hebben de personeelsleden geen onbetaald verlof als recht voor het verlenen van persoonlijke zorg of steun aan een gezinslid of familielid dat om een medische reden behoefte heeft aan aanzienlijke zorg of steun.

    Aangezien de contractuele medewerkers hier vanaf heden wel recht op hebben, wensen wij de nieuwe regel algemeen te voorzien voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur Ternat.

    Via een aanpassing in de huidige rechtspositieregeling hebben alle personeelsleden het recht om maximum 5 werkdagen per jaar (onbetaald) zorgverlof aan te vragen. Deze nieuwe regeling is van toepassing naast de bestaande afspraken omtrent onbetaald verlof (o.a. artikel 249 §1,1° dertig werkdagen per kalenderjaar, te nemen in volledige of halve dagen en al dan niet aaneensluitende perioden (is geen recht maar kan worden toegestaan als een gunstmaatregel, voor zover de goede werking van de dienst daardoor niet in gedrang komt.)  

  • Het bestuur wenst via een vernieuwde beheersovereenkomst het engagement aangaan tot verdere optimalisering van de samenwerking en integratie tussen de gemeente en het OCMW. De afspraken in een beheersovereenkomst zijn noodzakelijk om de randvoorwaarden van de integratie van OCMW en gemeente te kunnen realiseren: rekening houdend met de juridische realiteit van twee afzonderlijke rechtspersonen.  

  • Na advies van de Raad van State heeft de Vlaamse Regering op 20 januari 2023 definitief het kaderbesluit goedgekeurd dat de minimale voorwaarden vaststelt van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Het nieuwe rechtspositiebesluit werd op 8 maart 2023 goedgekeurd en treedt vanaf 18 maart 2023 in werking. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op vlak van regels inzake werving en selectie, toelagen en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden. Er is geen verplichte timing vastgelegd voor het aanpassen van de huidige rechtspositieregeling. De eventuele aanpassingen worden op een eigen tempo en in samenwerking/afstemming met de andere TARL gemeenten voorbereid. Echter voorziet dit nieuwe kader een extra artikel voor medewerkers die willen deelnemen aan een bevorderingsprocedure.

    In dit nieuwe kaderbesluit wordt op de laatste voorwaarde volgens artikel 121 in de huidige RPR een uitzondering gemaakt: ‘aangeworven zijn via externe bekendmaking en een volwaardige selectieprocedure’. Het artikel 75 lid 2 van het nieuwe kaderbesluit stelt dat personeelsleden die op het moment van inwerkingtreding 5 jaar werkzaam zijn in het bestuur, kunnen deelnemen aan interne mobiliteit en bevordering. Via een aanpassing aan de huidige rechtspositieregeling stellen wij voor om dit artikel toe te voegen in de rechtspositieregeling. 

Besloten

Financiele dienst

  • Handlichting hypotheek.

    Er werd voorzien in een aflossing van openstaande schulden op 27 maart 2023 door verkoop eigendom via notaris. Hierdoor vragen we goedkeuring aan de doorhaling van de hypotheek op eigendom gelegen Keizerstraat 82A te 1740 Ternat.