Gelet op artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de OCMW-raad d.d. 30 maart 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
De heer Jean Trembloy geeft zijn ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Hij zal vanaf 1 mei 2023 vervangen worden door de heer Rony Van den Abbeele.
De verkiezing verloopt niet via stemming, maar via akte van voordracht. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn gaat na of de ingediende akte van voordracht ontvankelijk is overeenkomstig de decretale voorwaarden.
De algemeen directeur stelde op 14 december 2018 de toewijzing van de zetels binnen het bijzonder comité voor de sociale dienst als volgt vast:
- lijstverbinding N-VA en Voor Ternat heeft 4 zetels
- lijst CD&V en Volks heeft 3 zetels
- lijst Sp.aGroenXL heeft 1 zetel.
Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de voorzitter niet inbegrepen, is vastgelegd op 8 leden.
Volgens de akte van voordracht van Sp.aGroenXL voor een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst is de heer Rony Van den Abbeele eerste opvolger.
De raad voor maatschappelijk welzijn onderzocht de geloofsbrieven van de kandidaat. Uit dat onderzoek blijkt dat deze kandidaat voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat hij zich niet bevindt in een situatie van onverenigbaarheid om het mandaat uit te oefenen.
Na voormeld onderzoek wordt de kandidaat uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de volgende eed af te leggen: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.'
De heer Rony Van den Abbeele legt de eed af in handen van de heer Hannes Verdoodt, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. De voorzitter verleent aan de heer Rony Van den Abbeele de akte van zijn eedaflegging en verklaart hem verkozen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Na de installatie van de kandidaat zijn beide geslachten nog steeds vertegenwoordigd in het bijzonder comité voor de sociale dienst en is deze dus rechtsgeldig samengesteld.
Artikel 1. - De raad neemt kennis van het ontslag van de heer Jean Trembloy en zijn opvolging door de heer Rony Van den Abbeele als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 mei 2023. Dit conform de voordrachtsakte van Sp.aGroenXL
Artikel 2. - De raad keurt de geloofsbrieven van de heer Rony Van den Abbeele goed.
Artikel 3. - De raad neemt akte van de eedaflegging van de heer Rony Van den Abbeele in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur en verklaart hem als verkozen lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
Overwegende dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
Overwegende dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
Overwegende dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
Overwegende dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
Overwegende dat de gemeente Ternat reeds toegetreden is tot TMVS, maar dat voor facturatie, BTW en opnamemodaliteiten ook het OCMW dient toe te treden;
De deelname concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Het aantal aandelen dat een OCMW dient aan te kopen om deelnemer te worden ligt vast op 5 (voor 1/4de te volstorten). De nominale waarde van 1 aandeel is € 1000,00;
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1. - Met ingang van 1 juni 2023 zal het OCMW Ternat toetreden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2. - De heer Timo Schoukens wordt (met 20 stemmen voor, 1 tegen en 1 onthouding) voorgedragen als effectief lid voor de Algemene vergadering van TMVS, de heer Hannes Verdoodt als plaatsvervangend lid (met 20 stemmen voor, 1 tegen en 1 onthouding).
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan TMVS.
Gelet op de artikelen 77-78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in het bijzonder de artikelen 2,6°a, 7°b en 47;
Gezien bij beslissing van de OCMW-raad/Gemeenteraad van 30 maart 2023 de fietsmobiliteit werd ingevoerd in de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW Ternat;
Gezien het lokaal bestuur Ternat aangesloten is bij Haviland Intercommunale (IgSv), een intergemeentelijke samenwerkingsverband en dienstverlenende vereniging beheerst door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gezien Haviland Intercommunale bij wijze van gevoerde openbare aanbesteding de opdracht 'raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor Haviland en haar vennoten' bij beslissing van 31 mei 2021 gegund heeft aan de NV Joule;
Gezien toetreden tot deze raamovereenkomst de minste administratieve belasting teweegbrengt op onze diensten en het lokaal bestuur in de mogelijkheid stelt om de fietsmobiliteit te kunnen starten in 2024;
Gezien de lokale fietsenhandelaar ook in de raamovereenkomst van Haviland en de NV Joule aan bod komt nu de NV Joule op deze lokale fietsenhandelaren beroep doet voor wat de sportfietsen betreft;
Gezien het positieve advies van het MAT van 16 maart 2023;
Gezien de voordracht van het Vast Bureau van 23 maart 2023;
Op voorstel van het managementteam en het vast bureau;
Artikel 1. - De raad besluit toe te treden tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen van Haviland en haar vennoten dewelke door Haviland bij beslissing van 31 mei 2021 gegund werd aan de NV Joule.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Haviland.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186§1 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCWM Ternat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting d.d. 2 september 2021;
Gelet op het gunstig advies van het MAT d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie d.d. 13 april 2023;
Gelet op het voorstel van het vast bureau d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie d.d. 13 april 2023;
Gelet op het protocol van akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Gelet op de wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Europese richtlijn 2019/1158 van het Europees Parlement waarbij contractuele medewerkers recht hebben op 5 dagen zorgverlof;
Overwegende het recht op zorgverlof, zoals voorzien in artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten is van toepassing op alle werknemers die tewerkgesteld zijn met een arbeidsovereenkomst die onder de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten valt. Dit betreft alle werknemers uit de privésector en de contractuele personeelsleden in de publieke sector;
Overwegende dat deze wetgeving enkel van toepassing is op de contractuele personeelsleden en niet op de statutaire personeelsleden;
Overwegende het advies van het MAT op 15 december 2022 waarbij geadviseerd wordt om deze regelgeving zonder onderscheid voor alle personeelsleden te laten gelden;
Overwegende de nota aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau in bijlage;
Overwegende de ontwerptekst houdende aanpassing van de rechtspositieregeling zoals gevoegd in bijlage;
Op voorstel van het vast bureau;
Op voorstel van het MAT;
Met een protocol voor akkoord vanwege de vakorganisaties;
Artikel 1. - Het huidige artikel 249 van de rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat wordt aangevuld door §1, 5° en §9 waarvan de tekst toegevoegd is in bijlage.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 78, 6° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 196 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 8 maart 2017 houdende de goedkeuring van de gemeenteraad met deze beheersovereenkomst;
Gelet op het OCMW-raadsbesluit d.d. 21 februari 2017 houdende de goedkeuring van de OCMW-raad met deze beheersovereenkomst;
Gelet op het positieve advies van het MAT in zitting d.d. 9 maart 2023;
Gelet op de goedkeuring van het vast bureau in zitting d.d. 16 maart 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Overwegende het aangaan van een engagement ter verdere optimalisering van een samenwerking en integratie tussen de gemeente en het OCMW via de voorgestelde beheersovereenkomst;
Overwegende de organieke uitwerking voor de integratie van het OCMW en het gemeentebestuur;
Overwegende de noodzaak om de randvoorwaarden van de integratie tussen OCMW en gemeente te kunnen realiseren, rekening houdend met de juridische realiteit van twee afzonderlijke rechtspersonen;
Op voorstel van het vast bureau;
Op voorstel van het MAT;
Artikel 1. – De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst betreffende de samenwerking van gemeente- en OCMW Ternat goed.
Artikel 2. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 3. - Voormeld besluit zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website en gemeld op het digitaal loket.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur en de personeelsdienst.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186§1 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het advies van de Raad van State de Vlaamse Regering op 20 januari 2023 definitief het kaderbesluit heeft goedgekeurd dat de minimale voorwaarden vaststelt van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
Gelet op de publicatie van het nieuwe rechtspositiebesluit van 8 maart 2023 in het Belgisch Staatsblad, dat bijgevolg vanaf 18 maart 2023 in werking treedt;
Gezien in het vorige kaderbesluit medewerkers die voldoen aan de volgende voorwaarden konden deelnemen aan een bevorderingsprocedure:
- Beantwoorden aan competentievereisten die vastgesteld zijn voor de functie
- In voorkomend geval in het bezit zijn van wettelijk vereist diploma
- Aangeworven zijn via externe bekendmaking en volwaardige selectieprocedure;
Gezien in het nieuwe kaderbesluit een uitzondering wordt gemaakt op de laatste voorwaarde. Artikel 75 lid 2 van het goedgekeurde kaderbesluit op 18 maart 2023 stelt dat personeelsleden die op het moment van inwerkingtreding 5 jaar werkzaam zijn in het bestuur, kunnen deelnemen aan interne mobiliteit en bevordering.
Gezien daartoe een aanpassing en/of aanvulling van de huidige bepalingen in de rechtspositieregeling dient te gebeuren;
Gelet op het gunstig advies van het MAT d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het voorstel van het vast bureau d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Gezien de nota en ontwerptekst houdende aanpassing van de rechtspositieregeling zoals gevoegd in bijlage;
Op voorstel van het vast bureau;
Op voorstel van het MAT;
Artikel 1. - Het huidig artikel 121§1 van de rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat wordt aangevuld door 2°c waarvan de tekst gevoegd is in bijlage.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen directeur
Hannes Verdoodt
OCMW-voorzitter