Terug Gemeenteraad

Thu 30/03/2023 - 20:15 raadzaal

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

Openbaar

Secretariaat

Personeelsdienst

  • Het bestuur wenst zich als werkgever sterker te profileren en aantrekkelijk te maken met als finaliteit het verloop van personeel tegen te gaan en competente profielen aan te trekken voor de vele openstaande functies.

    Daartoe werd een vergelijkende studie gemaakt: de meeneembaarheid van de administratieve en geldelijke anciënniteit van toepassing in Ternat werd vergeleken met de omliggende gemeenten. Hieruit blijkt dat Ternat de minst aantrekkelijke werkgever is ten opzichte van de andere besturen in kader van overname anciënniteit. 

    In eerste instantie wensen we als bestuur de meeneembaarheid van anciënniteit voor nieuwe medewerkers te wijzigen. 

     

  • Het bestuur wenst fietsmobiliteit in te voeren voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Ternat. Het aanbieden van fietsmobiliteit draagt bij tot de doelstelling van duurzaam beleid. Fietsmobiliteit is financieel interessant en werkt drempelverlagend voor de aankoop van duurdere fietsen. Het is een eerste stap naar een eventueel cafetariaplan om het lokaal bestuur Ternat als werkgever aantrekkelijker te profileren in de arbeidsmarkt en om eveneens een extra aan te bieden aan de huidige personeelsleden. 

  • Sinds 28 november 2022 worden werknemer die op basis van het arbeidsreglement of op verzoek van de werkgever een ziektebrief moeten bezorgen, vrijgesteld van die verplichting. Dit kan gedurende maximum 3 keer per kalenderjaar. Deze wetgeving is enkel van toepassing op contractuele werknemers. Het bestuur opteert om dit voor alle personeelsleden te laten gelden (ook voor statutaire personeelsleden). 

  • De bijlage met betrekking tot loonschalen niveau D is ontbrekende in de huidige rechtspositieregeling. 

Sport en Jeugd

  • Bob Huygh wenst het lokaal bestuur Ternat AED toestellen te schenken voor een maximum bedrag van € 10 000, excl. BTW.

    Dit geeft onze gemeente de mogelijkheid nieuwe locaties te voorzien van een AED-toestel en onze gemeente dus hartvriendelijker te maken. 

Interne zaken

  • Op lokaal niveau vallen noodplanning en crisisbeheer onder de bevoegdheid van de burgemeester. Hoe een noodsituatie wordt aangepakt wordt beschreven in een nood- en interventieplan. Om deze opdrachten te vervullen worden de lokale overheden bijgestaan door de veiligheidscel en door de ambtenaar belast met de noodplanning:

    • Discipline 1: hulpdiensten (brandweer en civiele bescherming/MUG);
    • Discipline 2: medische, sanitaire, en psychosociale hulp;
    • Discipline 3: politie;
    • Discipline 4: logistieke steun (civiele bescherming);
    • Discipline 5: informatie.

    Afgezien van de gekende klassieke risico’s (overstromingen, brand, …) worden we in onze maatschappij steeds vaker geconfronteerd met nieuwe risico’s zoals terrorisme of epidemieën. In geval van een noodsituatie zullen de bevoegde autoriteiten de eerste informatie vergaren en controleren, de procedures starten van alarmering en oproeping tot interventie, trachten de dreiging te neutraliseren et proberen de schade zo veel mogelijk te beperken.

    Wat staat er in dit plan?

    • Overzicht van de soorten rampen en zware ongevallen die in onze gemeente kunnen voordoen.
    • overzicht van diensten, instanties en organisaties die bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen kunnen worden betrokken.
    • Een alarmeringsschema.
    • Hoofdlijnen tot de organisatie van een noodbestrijding.
    • Hoofdlijnen met betrekking tot het waarschuwen van de bevolking.
    • Hoofdlijnen met betrekking tot opvang en bescherming van de bevolking en slachtoffers.
    • Hoofdlijnen tot het organiseren van oefeningen.

    Bij een noodsituatie moeten de hulpdiensten eveneens weten wat er zich in de omgeving van de noodsituatie bevindt (mogelijke opvangcentra, plaatsen waar veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn, bedrijven met groot brandgevaar, firma's die bij een grotere ramp extra materiaal kunnen aanleveren, …). Het lokaal bestuur probeert deze gegevens in het noodplan actueel te houden, om de hulpverlening nog te verbeteren.

  • Conform Afdeling 10 van het bijzonder politiereglement Gemeentelijke Administratieve Sancties, is het, zonder machtiging van de burgemeester, verboden om (geluidsarm) vuurwerk te ontsteken en feestkanonnen, automatische knalkanonnen of gelijkaardige tuigen te gebruiken.
    Na bespreking in het college wordt besloten om op het grondgebied TERNAT geen machtigingen meer te geven voor particulier (geluidsarm)vuurwerk en carbuurkanonnen. Enkel voor professioneel vuurwerk bij speciale gelegenheden wil het schepencollege eventueel nog toelating geven, vb. 1x per jaar, waarbij het gemeentebestuur er voorstander van is dat er enkel gebruik gemaakt wordt van geluidsarm vuurwerk.

    De belangrijkste motivatie hiervoor is de brandveiligheid en het dierenwelzijn.

    Bovenstaande visie wordt teruggekoppeld naar de gemeenteraad en aan de burgers gecommuniceerd (onder meer via het gemeentelijk infoblad, sociale media, LED schermen, de gemeentelijke website …).
    Volgende motieven zijn aanleiding tot dit besluit:
    De beleidsvisie die aan de raadsleden en de burgers meegedeeld werd en gehanteerd wordt, werd nog niet geformaliseerd in een officiële beslissing.
    Het afsteken van feestvuurwerk vormt een risico op brand en ongelukken. Tevens is het bewezen dat luide knallen (vuurwerk, feestkanonnen... ) een
    negatief effect hebben op dierenwelzijn. Elk jaar zijn er talloze dieren die tijdens vuurwerk schrikken, weglopen,zichzelf verwonden.
    Een algemeen verbod zorgt voor duidelijkheid zowel bij de politie als bij de inwoners.
    Het is aangewezen om een collectieve burgemeestersbeslissing te nemen zodat deze geformaliseerd wordt en duidelijk gecommuniceerd kan worden.

  • Op het gemeentelijk veiligheidsoverleg van 9 februari 2023 meldde de politie overlast in de buurt van het St. Angela-instituut en skatepark door jongeren die bommetjes gooien naar mensen. Blijkbaar is de overlast erger na een kermis.

    Unaniem advies en voorstel: het kermisreglement wordt als volgt gewijzigd:

    - Om veiligheidsredenen en ter vrijwaring van de openbare orde is het aan de foorkramers strikt verboden om vuurwerkartikelen, voetzoekers en enig ander explosief materiaal te verkopen en/of te geven voor wie deelneemt aan een spel.

    En de administratieve aanpassing naar het nieuw zonaal politiereglement van Hulpverleningszone Vlaams-Brabant West houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing in publiek toegankelijke inrichtingen (PTI) voor brandveiligheid voor inrichtingen van tijdelijke aard goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 oktober 2020.

Markten en Kermissen

Ruimtelijke Ordening

Milieudienst

  • Een deel van het huidige traject van voetweg 51 was niet meer toegankelijk, ter hoogte van Heirbaan 40 te 1740 Ternat.  Hierdoor was via voetweg 51 geen verbinding meer mogelijk vanaf de geboorteboomgaard naar Heirbaan 40 met de watermolen van Opalfene.

    Aangezien voetweg 51 hier door een aantrekkelijk stukje bosgebied langs de beek loopt is dit jammer.

    De eigenaars van het perceel op Heirbaan 40 bekeken samen met Regionaal Landschap een alternatieve route en stelden samen een nieuw traject voor langs de rand van het perceel, wat uiteindelijk een waardevoller tracé geeft, rustiger en tussen de bomen. De toegankelijkheid vanop de Heirbaan werd verbeterd en de doorgang werd aantrekkelijker gemaakt met constructies van houten trappen en paden.

Klimaat

Mobiliteit

MAT

  • Naar aanleiding van een aantal vaststellingen in de dagdagelijkse werking van de organisatie dringen er zich enkele wijzigingen in het personeelsplan van het lokaal bestuur Ternat op.

    Het managementteam heeft zich gedurende een aantal weken beraad over de meest noodzakelijke wijzigingen.

    Ter verduidelijking volgende bijlagen:

    - Het aangepaste personeelsplan – de wijzigingen worden aangeduid in het rood

    - Het gewijzigde personeelsplan en de budgettaire vertaling ervan geeft aanleiding tot een geraamde bijkomende financiële impact van € 36.544,87 voor het boekjaar 2023. Dit in de veronderstelling dat o.a. de bijkomende aanwervingen kunnen worden gerealiseerd en afhankelijk van het moment van effectieve indiensttreding.