Terug Gemeenteraad

Thu 21/12/2023 - 20:15 raadzaal

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

Openbaar

Financiele dienst

  • De gemeente heeft een reglement voor vestiging van opcentiemen op de onroerende voorheffing. Dit reglement loopt t.e.m. 31 december 2023. Het is wenselijk en noodzakelijk om dit reglement te hernieuwen, teneinde verder te voorzien in de inkomsten van de gemeente. Tot op heden bedragen de tarieven voor particulieren en nijverheid 802,90 opcentiemen. Het voorstel is om dit tarief te behouden voor de gewone onroerende goederen en op 1250 opcentiemen te brengen voor de nijverheidsgoederen om de huidige bedrijfsbelasting op oppervlakten belastingneutraal in te kantelen in de onroerende voorheffing.

    De gemeente neemt hierbij een stap om de gemeentelijke bedrijfsfiscaliteit te vereenvoudigen.

    Met dit voorstel wordt de bedrijfsbelasting dus met ingang van 1 januari 2024 ingetrokken en vervangen door een gedifferentieerd systeem van gemeentelijke opcentiemen op onroerende  voorheffing. De bedrijfsbelasting wordt aldus ingetrokken om een mogelijke dubbele belasting te vermijden.

  • Bij het vaststellen van de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026 dienen voor het jaar 2024 de nominale subsidies aangeduid te worden.

  • Gelet op het besluit van de politieraad van 5 december 2023 – Financiën – Budget 2024.

    Overwegende dat in de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026 op jaarbudgetrekening 2024/GBB-CBS/0400-00/6494000 betreffende de gemeentelijke bijdrage voor de werkingskosten politiezone TARL – een bedrag van € 2.208.129,08 staat ingeschreven.

    Overwegende dat in de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026 op jaarbudgetrekening 2024/GBB-CBS/0400-00/664000 betreffende de gemeentelijke bijdrage voor de investeringskosten politiezone TARL – een bedrag van € 108.360,00 staat ingeschreven.

    Overwegende dat elke gemeenteraad van de zone de dotatie stemt die aan het lokaal politiekorps wordt toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.

  • Ten einde de werking van het AGB te kunnen garanderen is het aangewezen aan het AGB een renteloze lening toe te staan. Met deze lening kunnen voorziene investeringen worden aangegaan.

  • Volgende onderdelen maken deel uit van de Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026:

    • De strategische nota
    • De financiële nota
    • De toelichting

Sport en Jeugd

  • Het lokaal bestuur van Gooik wenst zijn inwoners een zwemtarief aan te bieden analoog met het inwonerstarief van Liedekerke-Ternat.

    Niet elke gemeente kan elk aspect van de sportsector aanbieden. Een doorgedreven bovenlokale en regionale samenwerking is in het belang van de sporter, de diensten en de hieraan verbonden exploitatie.  Samenwerkingsverbanden in deze orde werd reeds afgesloten met het lokaal bestuur van Affligem en Lennik. Het lokaal bestuur van Gooik zal het verschil niet-inwonerstarief - inwonerstarief op basis van een jaarlijkse afrekening bijpassen. 

    Op die manier kunnen de Gooikse inwoners aan democratische tarieven genieten van een zwemaanbod over de gemeentegrenzen heen.

Ruimtelijke Ordening

Wonen

Milieudienst

  • Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet een Vlaams Handhavingsplatform, dat gebouwd wordt in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen, met een aantal toepassingen:

    • Een aansluitertoepassing, om het platform te voeden met handhavingsdossiers, sanctiedossiers en later ook informatie m.b.t. maatregelen.
    • Een handhavingsbibliotheek, die alle informatie en stukken omtrent bestuurlijke handhaving bevat, en waar toegang toe gevraagd kan worden op basis van “need to know”.
    • Een sanctieregister, dat een overzicht voorziet met betrekking tot bestuurlijke vervolging en definitieve sanctiebeslissingen. Dit is beschikbaar voor beboetingsinstanties, het Openbaar Ministerie, de strafgerechten en de herstelinstanties.
      • Later zal er ook nog een maatregelenregister voorzien worden, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.

    Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.

    Ook voor burgers en ondernemingen zal het mogelijk worden om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen, dankzij een integratie van het handhavingsplatform met Mijn Burgerprofiel en het e-loketondernemers.be. Op die manier is de bestuurlijke handhaving raadpleegbaar voor alle betrokken actoren.

    De bedoeling is dat de Vlaamse Inspectiediensten van de overheid en de lokale besturen aansluiten op het platform. In een eerste fase, startend in 2023, ligt de focus op de aansluiting van alle actoren betrokken in het beleidsdomein Omgeving, met als scope alle processen-verbaal, verslagen van vaststelling en sanctiebeslissingen in geval van vervolging. De actoren worden decreet per decreet aangesloten, volgens een besluit van uitvoering.

    Voor het beleidsdomein Omgeving wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024. Na die data moeten de betrokken handhavers de documenten in scope digitaal opstellen, ondertekend met e-ID, en ingeven in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.

Klimaat

Mobiliteit

Bijkomende agendapunten

  • Voor de Fossebaan tussen de Assesteenweg en de Kattestraat werd een ontwerp voor wegenwerken goedgekeurd door de gemeenteraad.

    Het gedeelte tussen de Kattestraat en de Heidestraat, ter hoogte van huisnummers 191 tot 199 is niet veilig voor zwakke weggebruikers doordat de voetpaden te smal zijn of zelfs onbestaande.

    VooruitgroenXL stelt dan ook voor om de rijweg te versmallen tot ongeveer 5 meter en de voetpaden te verbreden. Er moet onderzocht worden of er aan één kant een fietsvoetpad van 2 meter kan aangelegd worden en aan de andere zijde een voetpad van 1 meter met fietssuggestiestrook of dat er voor de fietsers aan beide zijden een fietssugestiestrook kan worden aangelegd.

    Ook het snelheidsregime zou in dit gedeelte van de Fossebaan tot 30 km per uur herleid moeten worden.

    Een verbreding van de voetpaden in combinatie met een fietszone is ook een mogelijkheid.