Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraden d.d. 30 maart 2023 en 18 april 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 386 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aandeelhouder is van de CVBA Providentia;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat bij brief werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van de CVBA Providentia op donderdag 11 mei 2023 om 18:00 uur in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 te 1730 Asse;
Overwegende dat de goed te keuren agenda van de algemene jaarvergadering volgende punten omvat:
1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, inclusief het bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering (ter kennisname);
2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname);
3. De jaarrekening 2022 (ter goedkeuring);
4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring);
5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
7. Bijzondere kwijting voor aansprakelijkheid van de bestuurders voor voortijdige uittredingen van aandeelhouders, het laattijdig vernietigen van aandelen van de vennootschap en het laattijdig aanpassen van het aandelenregister van de vennootschap in dit verband (ter goedkeuring);
8. Voordracht ven Lennik als nieuwe aandeelhouder (ter kennisname);
9. Uitgifte van nieuwe aandelen (ter kennisname);
10. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring);
11. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring);
12. De Woonmaatschappij (ter kennisname);
Overwegende dat alle agendapunten in aanmerking komen om te worden goedgekeurd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1. - De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de CVBA Providentia goed evenals de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, inclusief het bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering (ter kennisname);
2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisname);
3. De jaarrekening 2022 (ter goedkeuring);
4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring);
5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring);
7. Bijzondere kwijting voor aansprakelijkheid van de bestuurders voor voortijdige uittredingen van aandeelhouders, het laattijdig vernietigen van aandelen van de vennootschap en het laattijdig aanpassen van het aandelenregister van de vennootschap in dit verband (ter goedkeuring);
8. Voordracht ven Lennik als nieuwe aandeelhouder (ter kennisname);
9. Uitgifte van nieuwe aandelen (er kennisname);
10. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring);
11. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring);
12. De Woonmaatschappij (ter kennisname).
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de jaarvergadering van CVBA Providentia op donderdag 11 mei 2023 wordt opgedragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 3. - De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer onmiddellijk kennis hiervan te geven aan het secretariaat van CVBA Providentia, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse.
De raad van bestuur van SHM Providentia heeft beslist om in eerste instantie vanuit Providentia een woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden en de inkanteling van de SVK’s binnen dit werkingsgebied voor te bereiden. Vervolgens wordt een beslissing genomen m.b.t. het vervolgtraject waar een fusie en/of nadien een splitsing (of omgekeerd) met andere woonmaatschappijen tot de mogelijkheden behoort, in functie van patrimoniumoverdrachten. Ook zullen toekomstige samenwerkingsvormen (joint venture) tussen woonmaatschappijen verder onderzocht worden in functie van efficiëntiewinsten. De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Providentia verleend tot 30 juni 2023. Momenteel loopt nog een juridische procedure bij de Raad van State (namens de gemeenten Dilbeek, Opwijk en Wemmel tegen het vastgelegde werkingsgebied) die mogelijks nog een impact kan hebben op de (vorming van de) woonmaatschappij;
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een juridisch traject voor:
- De rechtsvorm van (sociale huisvestingsmaatschappij) Providentia zal omgezet worden van een CVBA naar een BV (en woonmaatschappij) (juni 2023)
- De sociale verhuurkantoren SVK Webra, RSVK De Woonkoepel, SVK Zuidkant en SVK OCMW Wemmel zullen een algemeenheid van goederen/bedrijfstak/ individuele overdrachten inbrengen in de BV PROVIDENTIA (na omzetting; afhankelijk van de beslissing over de techniek van overname van de SVK-activiteiten)
- De tijdige overdrachten/overnames van woningen (en grondreserves) naar/van de ‘andere’ woonmaatschappijen (zie verder), lokale besturen en het Vlaams Woningfonds, zo mogelijk sneller dan de decretale voorziene uiterste datum
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een organisatorisch traject voor:
- communicatie naar en overleg met personeel, lokale besturen en betrokken actoren
- het bewaken van de reguliere en actuele operationele werking van Providentia gedurende de transitieperiode
- de opmaak en invulling van het organisatiemodel, de werkingsprincipes en organigram van de toekomstige organisatie.
Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met vertegenwoordigers met een uitvoerend mandaat uit elke gemeente, Providentia, de SVK’s met personeelsoverdracht en de externe consultants) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem,..).
De stuurgroep valideerde op 8 februari 2023 de aanvraag erkenning woonmaatschappij valideerde (met ontwerp van statuten en intern reglement, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).
In de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd, en in het ontwerp van intern reglement werd voorzien dat de vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat raad van bestuur wordt genoemd, bestaande uit ten minste drie (3) leden en ten hoogste 15 leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld op zes (6) jaar. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet. Ten hoogste één bestuurder wordt voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen.
Eén bestuurder wordt voorbehouden voor de provincie Vlaams-Brabant/ Vlabinvest APB. De andere bestuurders worden voorgedragen door de gemeenten , die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap. De mandaten in het bestuursorgaan worden toegekend op basis van de grootte van de gemeente, en dit op basis van volgend criterium:
- “Grote gemeenten” (zijnde gemeenten met meer dan 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk twee bestuursmandaten voor te dragen;
- “Middelgrote gemeenten” (zijnde gemeenten met tussen 4.000 en 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk één bestuursmandaat voor te dragen; en
- “Kleine gemeenten” (zijnde gemeenten met minder dan 4.000 huishoudens) hebben het recht om gezamenlijk twee bestuursmandaten voor te dragen.
Gelet op het voorgaande criterium worden, op heden, de gemeenten in het werkingsgebied als volgt opgedeeld:
- De gemeenten Asse en Dilbeek zijn grote gemeenten;
- De gemeenten Affligem, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel zijn middelgrote gemeenten; en
- De gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Gooik en Lennik zijn kleine gemeenten.
Om te kunnen voldoen aan de vereiste van artikel 14, in fine van de statuten van de Vennootschap met het oog op het behouden van de gendergelijkheid binnen het bestuursorgaan, dienen de voormelde gemeenten steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen. Als de gemeenten tegelijk een voorkeur opgeven voor één van de voorgedragen kandidaten kan de algemene vergadering aan de hand daarvan een eerste samenstelling van het bestuursorgaan creëren. Als blijkt dat de beoogde gendersamenstelling niet kan bereikt worden, past de algemene vergadering de keuze aan totdat hieraan wel voldaan is. Zij kiest steeds uit de voorgedragen kandidaten.
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Deze bestuurders hebben een uitvoerend mandaat namens de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor wie zij optreden. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief.
Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:
- De raad van bestuur is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond;
- Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht;
De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
Het college van burgemeester en schepenen draagt de gemeenteraadsleden (met uitvoerend mandaat) Gunter Desmet en Anna Parys voor als nieuwe bestuurders van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.
Op 15 juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Providentia gehouden. SHM cvba Providentia vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
In afspraak met de stuurgroep en conform de bepalingen voorzien in de ontwerpstatuten en het ontwerp van intern reglement worden 2 leden van de gemeenteraad van Ternat voorgedragen om een bestuursmandaat op te nemen in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij, voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.
Schepen Gunter Desmet en schepen Anna Parys werden door door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen in zitting d.d. 30 maart 2023.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 21 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel. - Na geheime stemming worden Gunter Desmet (met 21 stemmen voor, 1 stemmen tegen en 0 onthoudingen) en Anna Parys (met 20 stemmen voor, 1 stemmen tegen en 1 onthouding) voorgedragen als vertegenwoordigers van de gemeente Ternat in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden voor de resterende huidige periode van de legislatuur.
Ternat is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeente Ternat werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering (tevens jaarvergadering) van Iverlek op vrijdag 23 juni 2023 in Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden. Per brief ontving de gemeente op 30 maart 2023 een dossier met documentatiestukken.
Artikel 1. - De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 23 juni 2023 goed. De agenda omvat volgende punten:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Ternat is aangesloten bij TMVS dv. Op 20 juni 2023 stuurde TMVS dv. een oproepingsbrief met de agenda voor de algemene vergadering op 20 juni 2023.
De agenda van de vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 bevat volgende punten en is vergezeld van de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisatie presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisatie presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2. - De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 25 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden naar:
Ternat is vennoot van de cvba Zefier, een netwerk van duurzame energie van Vlaamse gemeenten. Artikel 26, 27 en 28 van de statuten van de cvba Zefier vermeldt de wijze van bijeenroepen en werking van de algemene vergadering. Op 14 maart 2023 stuurden zij een e-mail i.v.m. de uitnodiging op de algemene vergadering op 8 juni 2023. De nodige documenten werden ter beschikking gesteld. Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1. - De raad keurt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023 goed en heeft de ter beschikking gestelde documenten onderzocht. De agenda omvat de volgende punten:
Gelet op artikel 386 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat lid is van EthiasCo cvba;
Gelet op de oproepingsbrief van 5 april 2023 om deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering van EthiasCo cvba op donderdag 8 juni 2023 om 10u via een digitaal platform en een stemming op afstand;
Overwegende dat de goed te keuren agenda van de jaarlijkse algemene vergadering volgende punten omvat:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat;
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur;
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité;
7. Mandaat van commissaris;
Overwegende dat alle agendapunten in aanmerking komen om te worden goedgekeurd;
Artikel 1. - De agenda van deze vergadering goed te keuren en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat;
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur;
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité;
7. Mandaat van commissaris;
Overwegende dat alle agendapunten in aanmerking komen om te worden goedgekeurd;
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de vergadering van EthiasCo cvba op donderdag 8 juni 2023 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer onmiddellijk kennis hiervan te geven aan het secretariaat van EthiasCo via email aan algemene.vergadering@ethias.be.
Gelet op de artikelen 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in het bijzonder de artikelen 2,6°a, 7°b en 47;
Gezien bij beslissing van de raad in zitting d.d. 30 maart 2023 de fietsmobiliteit werd ingevoerd in de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW Ternat;
Gezien het lokaal bestuur Ternat aangesloten is bij Haviland Intercommunale (IgSv), een intergemeentelijke samenwerkingsverband en dienstverlenende vereniging beheerst door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gezien Haviland Intercommunale bij wijze van gevoerde openbare aanbesteding de opdracht 'raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor Haviland en haar vennoten' bij beslissing van 31 mei 2021 gegund heeft aan de NV Joule;
Gezien toetreden tot deze raamovereenkomst de minste administratieve belasting teweegbrengt op onze diensten en het lokaal bestuur in de mogelijkheid stelt om de fietsmobiliteit te kunnen starten in 2024;
Gezien de lokale fietsenhandelaar ook in de raamovereenkomst van Haviland en de NV Joule aanbod komt nu de NV Joule op deze lokale fietsenhandelaren beroep doen voor wat de sportfietsen betreft;
Gezien het positieve advies van het MAT in zitting d.d. 16 maart 2023;
Gezien de voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 23 maart 2023;
Op voorstel van het managementteam en het schepencollege;
Artikel 1. - De raad besluit toe te treden tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen bij Haviland en haar vennoten dewelke door Haviland bij beslissing van 31 mei 2021 gegund werd aan de NV Joule.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Haviland.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186§1 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCWM Ternat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de OCMW-raad in zitting d.d. 2 september 2021;
Gelet op het gunstig advies van het MAT d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het protocol van akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Gelet op de wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Europese richtlijn 2019/1158 van het Europees Parlement waarbij contractuele medewerkers recht hebben op 5 dagen zorgverlof;
Overwegende het recht op zorgverlof, zoals voorzien in artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten is van toepassing op alle werknemers die tewerkgesteld zijn met een arbeidsovereenkomst die onder de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten valt. Dit betreft alle werknemers uit de privésector en de contractuele personeelsleden in de publieke sector;
Overwegende dat deze wetgeving enkel van toepassing is op de contractuele personeelsleden en niet op de statutaire personeelsleden;
Overwegende het advies van het MAT op 15 december 2022 waarbij geadviseerd wordt om deze regelgeving zonder onderscheid voor alle personeelsleden te laten gelden;
Overwegende de nota aan het college van burgemeester en schepenen in bijlage;
Overwegende de ontwerptekst houdende aanpassing van de rechtspositieregeling zoals gevoegd in bijlage;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Op voorstel van het MAT;
Met een protocol voor akkoord vanwege de vakorganisaties;
Artikel 1. - Het huidige artikel 249 van de rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat wordt aangevuld door §1, 5° en §9 waarvan de tekst toegevoegd is in bijlage.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 41, 5° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 196 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 8 maart 2017 houdende de goedkeuring van de gemeenteraad met deze beheersovereenkomst;
Gelet op het OCMW-raadsbesluit d.d. 21 februari 2017 houdende de goedkeuring van de OCMW-raad met deze beheersovereenkomst;
Gelet op het positieve advies van het MAT in zitting d.d. 9 maart 2023;
Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen in zitting d.d. 16 maart 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Overwegende het aangaan van een engagement ter verdere optimalisering van een samenwerking en integratie tussen de gemeente en het OCMW via de voorgestelde beheersovereenkomst;
Overwegende de organieke uitwerking voor de integratie van het ocmw en het gemeentebestuur;
Overwegende de noodzaak om de randvoorwaarden van de integratie tussen OCMW en gemeente te kunnen realiseren, rekening houdend met de juridische realiteit van twee afzonderlijke rechtspersonen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Op voorstel van het MAT;
Artikel 1. – De raad keurt de beheersovereenkomst betreffende de samenwerking van gemeente- en OCMW Ternat goed.
Artikel 2. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 3. - Voormeld besluit zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website en gemeld op het digitaal loket.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur en de personeelsdienst.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186§1 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het advies van de Raad van State de Vlaamse Regering op 20 januari 2023 definitief het kaderbesluit heeft goedgekeurd dat de minimale voorwaarden vaststelt van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
Gelet op de publicatie van het nieuwe rechtspositiebesluit van 8 maart 2023 in het Belgisch Staatsblad, dat bijgevolg vanaf 18 maart 2023 in werking treedt;
Gezien in het vorige kaderbesluit medewerkers die voldoen aan de volgende voorwaarden konden deelnemen aan een bevorderingsprocedure:
- Beantwoorden aan competentievereisten die vastgesteld zijn voor de functie
- In voorkomend geval in het bezit zijn van wettelijk vereist diploma
- Aangeworven zijn via externe bekendmaking en volwaardige selectieprocedure;
Gezien in het nieuwe kaderbesluit een uitzondering wordt gemaakt op de laatste voorwaarde. Artikel 75 lid 2 van het goedgekeurde kaderbesluit op 18 maart 2023 stelt dat personeelsleden die op het moment van inwerkingtreding 5 jaar werkzaam zijn in het bestuur, kunnen deelnemen aan interne mobiliteit en bevordering.
Gezien daartoe een aanpassing en/of aanvulling van de huidige bepalingen in de rechtspositieregeling dient te gebeuren;
Gelet op het gunstig advies van het MAT d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 maart 2023 en de aangepaste versie op 13 april 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties d.d. 30 maart 2023;
Gezien de nota en ontwerptekst houdende aanpassing van de rechtspositieregeling zoals gevoegd in bijlage;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Op voorstel van het MAT;
Artikel 1. - Het huidig artikel 121§1 van de rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Ternat wordt aangevuld door 2°c waarvan de tekst gevoegd is in bijlage.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Op 2 februari 2023 werd beroep ingediend tegen het raadsbesluit d.d. 22 december 2022. Op dezelfde datum werd bij de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant tevens een beroep ingesteld tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 27 december 2022. De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het beleid, heeft het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van Ternat van 22 december 2022 onderzocht op zijn ontvankelijkheid en volledigheid, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Decreet Gemeentewegen.
Het beroep werd ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond verklaard. Bijgevolg wordt het raadsbesluit d.d. 22 december 2022 vernietigt.
Artikel 1. - De raad neemt kennis van de vernietiging van het raadsbesluit d.d. 22 december 2022 m.b.t. goedkeuring van de gratis grondafstand i.h.k.v. omgevingsvergunning 2022/184 gelegen Bodegemstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie E, nrs. 453n, 453p, 455a en 456b.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst omgeving.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de brief van Woenst d.d. 29/03/2023 m.b.t. intrekken dossier 2021/168 betreffende het bouwen van 6 eengezinswoningen met parkeergelegenheid op een perceel gelegen Kerkpleinweg 15 te 1742 Ternat, gevoegd in bijlage;
Artikel 1. – De raad neemt kennis van de brief van Woenst d.d. 29 maart 2023 m.b.t. intrekken dossier 2021/168 betreffende het bouwen van 6 eengezinswoningen met parkeergelegenheid op perceel gelegen Kerkpleinweg 15 te 1742 Ternat.
Artikel 2. – Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de dienst omgeving.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
De raad heeft kennis genomen van het advies van de gecoro. De gemeenteraad wenst dit advies gedeeltelijk te aanvaarden en volgende wijzigingen door te voeren aan de RUP’s.
RUP Wijk Hof ten Berg:
De raad aanvaardt dit advies daar effectief mits beperkte aanpassing van de voorschriften een groenzone in het gebied langsheen de waterloop kan gegarandeerd worden zonder dat er meer beperkingen opgelegd worden aan de aanpalenden dan dat er binnen de voorschriften van artikel 6 reeds van toepassing waren. Het college sluit zich aan bij het feit dat op het gewestplan gans de zone van het RUP reeds een groenzone was en er dus geen nieuwe beperkingen aan de aangelanden worden opgelegd. Het RUP blijft ook garanties bieden voor alle vergunde bestaande constructies en het RUP behoudt de nieuwe bestemming naar wonen voor de gedeelten van de bebouwde percelen met uitzondering van de waterloop en zijn onmiddellijke omgeving.
Langsheen het tracé van de Steenvoordebeek ter hoogte van de openbare wegenis blijft echter een strook artikel 6 behouden als reservatiestrook. Het college stelt dat aangezien de Steenvoordebeek een waterloop van categorie 1 is deze niet kan behandeld worden als een niet-gecategoriseerde gracht die onder het beheer van de aangelanden valt. Daarom worden de voorschriften van artikel 6 behouden en aangevuld met de voorschriften van artikel 2.4 over het beheer. Het grafisch plan wordt als zodanig aangepast. Ook in artikel 7 zal de bevoegdheid van de beheerder van deze waterloop van categorie 1 worden toegevoegd.
In de toelichtingsnota en de procesnota zullen de verwijzingen naar de bufferzone vervangen worden door groenzone, behalve in de vastgestelde vergadernotities en behandeling van vorige adviezen. Het college aanvaardt de analyse van de gecoro en stelt samen met de gecoro vast dat bij de digitalisatie van het gewestplan er een materiële fout werd gemaakt waarbij de groenzone als bufferzone werd aangeduid. Deze fout werd echter noch door departement Omgeving noch door andere adviesinstanties opgemerkt in de verschillende adviesfases van het RUP. Deze materiële fout in het digitale gewestplan wijzigt echter geenszins de visie van het college op het gedeeltelijk herbestemmen van de groenzone van het gewestplan naar woongebied. Feit blijft dat ter hoogte van de Iepenlaan er een bestaande vergunde woonontwikkeling is die zich deels in woongebied maar ook deels in groenzone bevindt. De vergunning dateert van 1971, dus voor het gewestplan. Aangezien al deze woningen op hetzelfde moment werden opgericht, wordt de zonevreemdheid van een deel ervan ervaren als onrechtvaardig en biedt de gemeente Ternat met dit RUP hier een oplossing aan. De gemeente volgt wel de visie van de gecoro om de groenzone langsheen de waterloop beperkt te behouden.
De gemeenteraad vult hierbij aan dat eventueel foute verwijzingen naar andere artikelnummers moeten gecorrigeerd worden.
RUP Zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied:
De raad aanvaardt dit advies inzake het corrigeren in het RUP van foute verwijzingen naar andere artikelnummers. De gemeenteraad aanvaardt niet dat woning 32 wordt ingedeeld bij Artikel 5: Niveau Open Ruimte-bescherming. De selectie van de verschillende woningen is immers gebaseerd op een globaal afwegingskader (zie toelichtingsnota 3.3. Globaal afwegingskader).
In dit afwegingskader worden onder de gebiedsgerichte ontwikkelingsperspectieven gesteld voor categorie 3 niveau open ruimte – bescherming: “Zonevreemde woningen die zijn gelegen in een VEN-gebied of habitatrichtlijngebied of zonevreemde woningen waarbij de dichtstbijzijnde gevel op maximum 20 meter van een VEN-gebied of habitatrichtlijngebied gelegen zijn, krijgen aangepaste ontwikkelingsperspectieven.”
Woning 32 voldoet hier niet aan maar beantwoordt wel aan de voorwaarden gesteld in Categorie 2: niveau open ruimte: “Zonevreemde woningen die niet zijn gelegen binnen de 50 meter van een geselecteerde woonkern, noch binnen een VEN-gebied of habitatrichtlijngebied krijgen ontwikkelingsperspectieven op niveau open ruimte.”
Gelet op het doorlopen traject met adviezen van provincie en departement Omgeving en gelet op het feit dat daarbij het globale afwegingskader werd aanvaard;
Gelet op het feit dat de provincie hierover het RUP dat voorlopig werd vastgesteld gunstig adviseerde;
Gelet op het feit dat in het advies van departement Omgeving er duidelijk geen rekening werd gehouden met het goedgekeurde globale afwegingskader en de beslissingsboom, gelet op het feit dat er op basis van de criteria uit categorie 1 (gelegen aan een kern of op max. 50 m van een andere zonevreemde woning) besloten werd dat woning 32 in categorie 3 moet opgenomen worden waarbij aan de effectieve selectie in categorie 2 volledig werd voorbijgegaan;
Gelet op het feit dat er wel degelijk een verschil is tussen categorie 2 en 3 en gelet op het feit dat woning 32 aan de voorwaarden voldoet van categorie 2 en niet aan deze opgelegd in categorie 3 (categorie 3 omvat speciale beschermingszones), is de gemeenteraad van mening dat er geen verdere wijzigingen aan het RUP moeten worden doorgevoerd en dat de selectie zoals vastgesteld bij de voorlopige vaststelling van het RUP behouden kan blijven;
Artikel 1. - De raad besluit het advies van de Gecoro gedeeltelijk te volgen.
Artikel 2. - De raad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hof ten Berg en het ruimtelijk uitvoeringsplan zonevreemde woningen in ruimtelijk kwetsbaar gebied definitief vast.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afwerking van de wettelijke procedures volgens de bepalingen van en binnen het tijdsbestek bepaald in artikel 2.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Concreet betekent dit dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd wordt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en aan het departement Omgeving.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Lokaal energie- en klimaatpact;
Gelet op het gemeentelijk klimaatactieplan waarin we ons engageren werk te maken van ontharding;
Overwegende dat door tegels te vervangen door gras, bloemen, bomen en geveltuinen, we onze gemeente klimaatbestendig maken, aantrekkelijker voor dieren en nuttige insecten, koeler op warme dagen en veel mooier maken. Ook heeft een groenere leefomgeving een positief effect op de mentale gezondheid;
Overwegende dat deze wedstijd burgers een extra duwtje in de rug kan geven om effectief over te gaan tot ontharden;
Overwegende dat er in het budget van 2023 een bedrag voorzien werd voor onthardings- en biodiversiteitsprojecten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad verklaart zich akkoord met het reglement in bijlage.
Artikel 2. - Het reglement zal bekendgemaakt worden op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal, voor het nodige gevolg, overgemaakt worden aan de dienst klimaat.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen directeur
Hannes Verdoodt
gemeenteraadsvoorzitter