De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 27 juni 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Het opleggen van een belasting op motorbrandstofdistributieapparaten is verantwoord om de toenemende verkeersdrukte aan banden te leggen. De groot debiet brandstofpompen trekken expliciet zwaar vrachtverkeer aan. Een verlaagd tarief wordt toegepast voor de brandstofpompen die milieuvriendelijker zijn.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op motorbrandstofdistributieapparaten. Raming opbrengst belasting: 10.000 euro.
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. Voor de aanslagjaren 2019 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op elk motorbrandstofdistributieapparaat van vloeibare of gasvormige motorbrandstoffen, toegankelijk voor het publiek en opgesteld langs de openbare weg, die zich voor het aanslagjaar 2019 op 1 juli van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat en vanaf aanslagjaar 2020 op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevinden.
Begripsomschrijving
Artikel 2. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- motorbrandstofdistributieapparaat: verdeelapparaat voor vloeibare of gasvormige motorbrandstoffen ter bevoorrading van motorvoertuigen;
- groot debiet brandstofpompen: verdeelapparaat met een capaciteit van meer dan 65 L/min;
- milieuvriendelijke alternatieve brandstofpompen: zoals Ad Blue pompen, LPG, CNG en H2 (waterstof).
Belastingplichtige
Artikel 3. Voor het aanslagjaar 2019 is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de verdeelinstallatie die zich op 1 juli van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
Vanaf het aanslagjaar 2020 is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de verdeelinstallatie die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
De eigenaar is met de uitbater hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4. De belasting wordt vastgesteld op:
De belasting wordt op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018, deze bedroeg 130,98 (gezondheidsindex 2004 = 100). De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand juli die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
Vrijstellingen
Artikel 5. De belasting is niet verschuldigd voor toestellen die niet toegankelijk zijn voor het publiek of die opgesteld zijn in garages of gelijkaardige instellingen en die van buiten uit niet zichtbaar zijn, noch aangekondigd worden.
Wijze van inning
Artikel 6. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
Artikel 7. §1. De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, tegen uiterlijk 30 september van elk aanslagjaar moet worden teruggestuurd. Het aangifteformulier wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en is downloadbaar op de website: www.ternat.be.
§2. Vrijstelling van de aangifteverplichting
1. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in artikel 7§1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hij/zij voor het vorige aanslagjaar werd aangeslagen op basis van een tijdig ingediende aangifte of een voorstel van aangifte dat zo nodig tijdig werd verbeterd of vervolledigd.
Een belastingplichtige kan niettemin verplicht worden een aangifteformulier in te dienen, indien hem/haar dat uitdrukkelijk wordt gevraagd door de administratie.
2. Aan de belastingplichtige wordt een voorstel van aangifte ter beschikking gesteld. Het voorstel van aangifte wordt uitgereikt door de administratie en vermeldt de gegevens waarover de administratie beschikt.
3. Indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld of indien de voorgedrukte gegevens niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige uiterlijk tegen de in artikel 7 §1 gestelde termijn het voorstel van aangifte gedag- en genaamtekend indienen bij de administratie met een duidelijke en volledige vermelding en opgave op het voorstel van aangifte van de correcte gegevens en/of alle verbeteringen of vervolledigingen. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het (verbeterd of vervolledigd) voorstel van aangifte tijdig indiende. Indien het voorstel van aangifte evenwel geen onjuistheden of onvolledigheden bevat en alle voorgedrukte gegevens stroken met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de administratie.
4. Het voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in artikel 7 §1 gestelde termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte. Indien de belastingplichtige evenwel de in artikel 7 §3.3 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 §1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 8 van toepassing.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Artikel 8. Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover de administratie beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Ambtshalve belasting
Artikel 9. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting en in geval van herhaling aan het dubbel van het bedrag. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
Artikel 10. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 11. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 12. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 13. Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 14. Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 5 september 2019 op en treedt in werking op 16 september 2024.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur.
De belasting op tweede verblijven evolueert enerzijds van een weeldebelasting naar een belasting ter compensatie van de aanvullende personenbelasting die de eigen inwoners betalen; anderzijds door het vaststellen van het oneigenlijk gebruik van het tweede verblijf, de domiciliefraude en de ontwijking van de geldende belastingtarieven van de gemeente.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op tweede verblijven. Raming opbrengst belasting: € 40.000.
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een belasting geheven op tweede verblijven, gelegen op het grondgebied van de gemeente, ongeacht het feit dat ze al dan niet in de kadastrale legger zijn ingeschreven.
Begripsomschrijving
Artikel 2. Onder tweede verblijf moet worden verstaan, elke andere private woongelegenheid dan die welke voor het hoofdverblijf is aangewend, waarvan de gebruiker niet voor zijn gewoon verblijf is ingeschreven in het Bevolkingsregister en er zijn fiscale woonplaats niet heeft, en waarover hij op elk ogenblik, hetzij als eigenaar, hetzij als huurder, hetzij als gebruiker kan beschikken - al dan niet tegen betaling - en dit ongeacht het feit of het gaat om woonhuizen, bungalows, appartementen, vakantie-, zomer- en weekendhuisjes, optrekjes of een andere vaste woongelegenheid, hierin begrepen de met chalets gelijkgestelde caravans.
Worden niet beschouwd als tweede verblijf:
Het lokaal, waarin uitsluitend een beroepsactiviteit uitgeoefend wordt
Tenten, verplaatsbare caravans en woonaanhangwagens
Studentenkamers.
Belastingplichtige
Artikel 3. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar is van het tweede verblijf.
Zijn belastingplicht geldt ook:
- wanneer het tweede verblijf verhuurd wordt of tijdelijk niet gebruikt wordt
- indien hij het gebruik van een tweede verblijf kosteloos afstaat ofwel aan een derde of aan verschillende derden, hetzij occasioneel of, gedurende om het “even welke periode van het aanslagjaar”.
De eigenaar is de belasting verschuldigd ongeacht het feit of hij al dan niet in de bevolkingsregisters van de gemeente is ingeschreven. De belastingplichtige moet, uit eigen beweging, van zodra een op het grondgebied van de gemeente gelegen tweede verblijf niet meer gebruikt wordt als tweede verblijf of verkocht wordt, de gemeentelijke administratie hiervan schriftelijk in kennis stellen en de nodige bewijzen indienen.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4. De belasting wordt vastgesteld op € 2.000 per tweede verblijf. De belasting is ondeelbaar en voor het hele aanslagjaar door de belastingplichtige op 1 januari van het aanslagjaar verschuldigd.
De belasting wordt op 1 januari automatisch geïndexeerd volgens volgende formule :
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018, deze bedroeg 130,98 (gezondheidsindex 2004 = 100).
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
Vrijstellingen
Artikel 5. Als tweede verblijf wordt niet beschouwd:
- de lokalen waarin uitsluitend een beroepsactiviteit wordt uitgeoefend
- de verplaatsbare caravan en woonaanhangwagen buiten een erkend kampeerterrein, tenzij zij ten minste zes maanden in het aanslagjaar opgesteld blijven om als
woongelegenheid aangewend te worden
- het gebouw dat belast wordt door de heffing op de leegstand of door de heffing op verwaarlozing en verkrotting van gebouwen en/of woningen.
Wijze van inning
Artikel 6. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
Artikel 7. 1. De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, tegen uiterlijk 31 maart van elk aanslagjaar, moet worden terug gestuurd.
2. De betrokkenen die geen formulier ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan het Gemeentebestuur de elementen te verstrekken, die nodig zijn voor de toepassing van de belasting en dit ten laatste één maand na aanwending als tweede verblijf, de eigendomsverwerving of de ingebruikneming. Indien de gebruiker ook eigenaar is van het tweede verblijf, is de initiële aangifte, behoudens bij wijziging, geldig tot de opzegging.
3. Vrijstelling van de aangifteverplichting
3.1. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in artikel 7.1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hij/zij voor het vorige aanslagjaar werd aangeslagen op basis van een tijdig ingediende aangifte of een voorstel van aangifte dat zo nodig tijdig werd verbeterd of vervolledigd.
Een belastingplichtige kan niettemin verplicht worden een aangifteformulier in te dienen, indien hem/haar dat uitdrukkelijk wordt gevraagd door de administratie.
3.2. Aan de belastingplichtige wordt een voorstel van aangifte ter beschikking gesteld. Het voorstel van aangifte wordt uitgereikt door de administratie en vermeldt de gegevens waarover de administratie beschikt.
3.3. Indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld of indien de voorgedrukte gegevens niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige uiterlijk tegen de in artikel 7.1 gestelde termijn het voorstel van aangifte gedag- en genaamtekend indienen bij de administratie met een duidelijke en volledige vermelding en opgave op het voorstel van aangifte van de correcte gegevens en/of alle verbeteringen of vervolledigingen. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het (verbeterd of vervolledigd) voorstel van aangifte tijdig indiende. Indien het voorstel van aangifte evenwel geen onjuistheden of onvolledigheden bevat en alle voorgedrukte gegevens stroken met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de administratie.
3.4. Het voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte. Indien de belastingplichtige evenwel de in artikel 7.3.3 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 8 van toepassing.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Artikel 8. Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover de administratie beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Ambtshalve belasting
Artikel 9. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
Artikel 10. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 11. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 12. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 13. Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 14. Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 25 juni 2019 op en treedt vanaf 16 september 2024 in werking.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur.
Het bederf van het gemeentelijke landschap door masten en pylonen is een motief dat redelijkerwijze kan verantwoorden dat met het oog op de financiering van de algemene dienstverlening een specifieke bijdrageplicht ten laste van de eigenaars ervan wordt ingevoerd.
Het opleggen van een belasting op masten en pylonen is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.
Overwegende dat deze gemeentebelasting, aanvankelijk gevestigd op relaisstations voor telecommunicatie, voor het eerst in het aanslagjaar 2002 werd ingevoerd met vergelijkbare en vingerende tarieven die heden totaal achterhaald zijn en dienen aangepast volgens de evolutie van de economische groei en levensstandaard.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op masten en pylonen. Raming opbrengst belasting: € 96.000.
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op masten en pylonen, geplaatst op het grondgebied van de gemeente, in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg, en die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevinden.
Begripsomschrijving
Artikel 2. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Belastingplichtige
Artikel 3. De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4.
1. De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2020, vastgesteld op € 3.000 per jaar per mast of pyloon.
2. De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2021, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2019.
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting.
De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd, er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast en/of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Wijze van inning
Artikel 5. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
Artikel 6. 1. De belastingplichtige is ertoe gehouden jaarlijks het aangifteformulier in te dienen bij het gemeentebestuur tegen uiterlijk 30 september van elk aanslagjaar. Dit formulier wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
2. Wie geen aangifteformulier ontving, moet het document afhalen of aanvragen bij de gemeentelijke administratie, dienst financiën – Gemeentehuisstraat 21 te 1740 Ternat, of is downloadbaar op de website www.ternat.be . De correct ingevulde, gedag- en genaamtekende aangifte moet binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van dit formulier worden ingediend bij de administratie. Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
3. Vrijstelling van de aangifteverplichting
1. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in artikel 7.1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hij/zij voor het vorige aanslagjaar werd aangeslagen op basis van een tijdig ingediende aangifte of een voorstel van aangifte dat zo nodig tijdig werd verbeterd of vervolledigd.
Een belastingplichtige kan niettemin verplicht worden een aangifteformulier in te dienen, indien hem/haar dat uitdrukkelijk wordt gevraagd door de administratie.
2. Aan de belastingplichtige wordt een voorstel van aangifte ter beschikking gesteld. Het voorstel van aangifte wordt uitgereikt door de administratie en vermeldt de gegevens waarover de administratie beschikt.
3. Indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld, moet de belastingplichtige uiterlijk tegen de in artikel 7.1 gestelde termijn het voorstel van aangifte gedag- en genaamtekend indienen bij de administratie met een duidelijke en volledige vermelding en opgave op het voorstel van aangifte van de correcte gegevens en/of alle verbeteringen of vervolledigingen. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het (verbeterd of vervolledigd) voorstel van aangifte tijdig indiende. Indien het voorstel van aangifte evenwel geen onjuistheden of onvolledigheden bevat, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de administratie.
4. Het voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte. Indien de belastingplichtige evenwel de in artikel 7.3.3 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 9 van toepassing.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Artikel 7. Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover de administratie beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Ambtshalve belasting
Artikel 8. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting en in geval van herhaling aan het dubbel van het bedrag. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
Artikel 9. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 10. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van de belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 11. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 12. Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 13. Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 19 december 2019 op en treedt in werking op 16 september 2024.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur.
De grondinnemingen zijn van openbaar nut zijn en dienen het algemeen belang. De grondverwervingen zijn nodig om het initiatief van de gemeenteraad te kunnen realiseren om de gemeenteweg Bodegemstraat te wijzigen.
Dirk Reunes is aangesteld om de onderhandelingen te voeren, zoals overeengekomen in de studieopdracht tussen Sweco en het lokaal bestuur Ternat.
Er zijn schattingsverslagen van de waardevermindering van landmeter, expert Bram Van Meulebroeck (LAN 06/1290), opgemaakt op 3 juni 2022 en een actualisatie van inname 10 & 11 op 3 augustus 2023 en zijn als bijlage aan dit besluit gehecht.
In bijlage werden de ondertekende verkoopsovereenkomsten en pachtverbrekingen gevoegd.
De uitgave voor deze grondverwervingen is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op jaarbudgetrekening ACT-1.1.1/0200-01/2202000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1.1.
Artikel 1. De verkoopsovereenkomst en de pachtverbreking voor inname 1, 2, 10, 11 en 19 in bijlage worden goedgekeurd voor de grondverwervingen in der minne in het kader van de riolering– en wegeniswerken Bodegemstraat.
Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de akten op basis van de verkoopsovereenkomst, gevoegd bij dit raadsbesluit, te ondertekenen.
Artikel 3. Notaris M. Bedert van het notariskantoor Ternat wordt gelast als instrumenterend ambtenaar.
Artikel 4. De heer hypotheekbewaarder wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om beperkte aanpassingen aan de overeenkomst aan te brengen, alvorens de overeenkomst wordt ondertekend.
Artikel 6. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën en de dienst Technische Zaken.
In het kader van de opdracht “Vervangen laadkraan op MAN vrachtwagen” werd een bestek met nr. td/ow/2024/002 opgesteld door de Dienst werken in eigen beheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 79.000 excl. btw of € 95.590 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op jaarbudgetrekening 2024/BD-03/ACT-1.4.1/0680-00/2300000/IP-2.
Artikel 1. Het bestek met nr. td/ow/2024/002 en de raming voor de opdracht “Vervangen laadkraan op MAN vrachtwagen”, opgesteld door de Dienst werken in eigen beheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 79.000 excl. btw of € 95.590 incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens het lokaal bestuur de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een 2 ton graafmachine op rupsen” werd een bestek met nr. td/ow/2024/003 opgesteld door de Dienst werken in eigen beheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 43.500 excl. btw of € 52.635 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op jaarbudgetrekening 2024/BD-03/ACT-1.2.2/0990-00/2430000.
Artikel 1. Het bestek met nr. td/ow/2024/003 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een 2 ton graafmachine op rupsen”, opgesteld door de Dienst werken in eigen beheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 43.500 excl. btw of € 52.635 incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens het lokaal bestuur de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht dit besluit verder uit te voeren.
De gemeente kan als vennoot een beroep doen op Intradura waardoor zij krachtens artikel 47§2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De opdracht in de aanbesteding bestaat uit het afsluiten van een raamovereenkomst voor de periodieke en tijdelijke inzameling van gemeentelijk restafval (bedrijfsafval) voor de gemeenten in het werkingsgebied van Intradura:
- Het periodiek inzamelen van het restafval in rolcontainers dat vrijkomt bij de gemeentelijke diensten en non- profit organisaties die de goedkeuring hebben van hun gemeente. - Tijdelijke inzamelingsopdrachten van restafval op tijdelijke locaties zoals bijvoorbeeld tijdelijke sport- en jeugdactiviteiten en andere gemeentelijke evenementen.
Volgende diensten/activiteiten vallen onder (gemeentelijk) bedrijfsafval:
- gemeentelijke diensten, scholen, jeugdbewegingen, ocmw, evenementen/feestzaal
- uithuiszettingen
- kerkhoven
De opdracht is op de raad van bestuur van Intradura van 23 mei 2024 toegewezen aan: TRAFLUX BV ( www.traflux.be ). De raamovereenkomst loopt van 1 juli 2024 tot 30 juni 2027. De infofiche van het raamcontract "Inzameling van gemeentelijk restafval (bedrijfsafval) periodieke en tijdelijke opdrachten" is als bijlage aan dit besluit gehecht.
De nodige budgetten worden voorzien in 2024, 2025, 2026 en 2027.
De geldende tarieven voor deze dienstverlening zijn in het raamcontract vastgelegd als volgt:
- huurprijs container/maand: € 3,5 (excl. btw)
- prijs per lediging/container: € 23 (excl. btw)
- extra aangeboden afval (naast RC): € 5 (excl. btw)
- plaatsen en ophalen val rolcontainers: € 0,01 (excl. btw)
- lediging buiten een periodieke ronde: € 25 (excl. btw).
Artikel 1. De raad keurt de instap in het raamcontract "Inzameling van gemeentelijk restafval (bedrijfsafval) periodieke en tijdelijke opdrachten" goed. Het lokaal bestuur stapt in gedurende de volledige periode van het raamcontract, dat loopt van 1 juli 2024 tot 30 juni 2027.
Artikel 2. De nodige budgetten worden voorzien in 2024 (vanaf 1 juli), 2025, 2026 en 2027 (tot 30 juni).
Artikel 3. De locaties van de 10 rolcontainers voor de inzameling van gemeentelijk bedrijfsafval worden op de hoogte gebracht van de wijzigingen:
- Gemeentehuis - Gemeentehuisstraat 21 - 1740 Ternat (1 container)
- OCMW Ternat - Kapelleveld 33 - 1742 Ternat (3 containers voor 3 doorgangswoningen)
- Gemeentelijke Basisschool De Kiem - Nieuwbaan 6 - 1742 Ternat (1 container)
- Gemeentelijke Basisschool De Kiem - Langestraat 4 - 1741 Ternat (1 container)
- Gemeentelijke Basisschool De Kiem - Pol de Montstraat - 1741 Ternat (1 container)
- Het Zonnetje - Nieuwbaan 10 - 1742 Ternat (1 container)
- Outdoor Ternat - Stenebrugstraat 23 - 1741 Ternat (1 container)
- Gemeentelijke evenementen - volgens aanvraag (1 container)
Artikel 4. De dienst Depot, verantwoordelijk voor de uithuiszettingen en het beheer van de kerkhoven wordt op de hoogte gebracht van de wijzigingen.
Artikel 5. Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit en de voor akkoord ondertekende raamovereenkomst wordt overgemaakt aan Intradura, aan de dienst Milieu en de dienst Financiën.
Het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst.
Die toetsing houdt in dat de voorgestelde maatregel:
- beantwoordt aan een doelstelling van het nieuwe tragewegenplan: interessante verbindingen herstellen via oude voetwegen en deze desgevallend te verplaatsen
- de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan de behoeften van zachte mobiliteit te voldoen: de verbinding wordt gegarandeerd vanaf de Neeralfenemolen, naar de Opalfenepoel en de Opalfenemolen, wat bijzonder interessant is voor wandelaars en natuurliefhebbers
- ten dienste staat van het algemeen belang
- niet staat voor het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg - het huidige traject is niet meer toegankelijk
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt
- werd beoordeeld door de gemeentelijke werkgroep trage wegen
- invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties.
Het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg past binnen het gemeentelijk beleidskader en het daarin opgenomen afwegingskader en werd voorlopig vastgesteld door de raad in zitting van 29 september 2022.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek van 22 april 2024 tot en met 21 mei 2024 werden geen bezwaren of opmerkingen ingediend. Het proces-verbaal van het openbaar onderzoek in verband met deze verplaatsing werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30 mei 2024.
De nodige kredieten werden voorzien in de begroting van 2023 en 2024 op budget Trage wegen ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2.
Artikel 28, paragraaf 2 van het gemeentewegendecreet van 1 september 2019 stelt het volgende: "Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren."
Artikel 1. De raad gaat akkoord om de gemeenteweg met naam voetweg 53 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. Het ontwerp-rooilijnplan van landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent wordt definitief vastgesteld.
Artikel 3. De raad gaat akkoord met het schattingsverslag meer-/minwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent, met name dat er geen min/meerwaarde van toepassing is bij een verplaatsing op een goed van dezelfde eigenaar.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de aanvragers, de provincie Vlaams-Brabant, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw, de Trage wegen vzw, de dienst Milieu, de dienst Mobiliteit, de dienst Financiën en de dienst Depot.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De Processiestraat verbindt de N 285 met het centrum van Sint-Katherina-Lombeek. Op voorstel van schepen Gunter Desmet wordt bij wijze van experiment enkele parkeervakken aangebracht in de zone grenzend aan de N 285. De zone met de parkeervakken wordt afgebakend met night owls om het verkeer af te remmen.
Het college gaf in zitting van 27 juni zijn principieel akkoord mits het aanbrengen van de volgende aanpassing: 'Middenbelijning doortrekken tot het laatste vak. Deze zomer al uitvoeren als proefopstelling'.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Processiestraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Asbaan, de Lippensputweg en de Processiestraat 100 die uitkomen op de Processiestraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B1
- wegmarkering artikel 76.2.
Artikel 3. Op de Processiestraat ter hoogte van de Assesteenweg geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord B5
- wegmarkering artikel 76.1.
Artikel 4. Op de Processiestraat ter hoogte van de Asbaan, de Lippensputweg, Processiestraat 100 en de Assesteenweg geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersbord B15.
Artikel 5. Op de Processiestraat vanaf huisnummer 27 tot tot huisnummer 35 en vanaf de Assesteenweg tot huisnummer 79 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 72.3.
Artikel 6. Op de Processiestraat vanaf huisnummer 52 tot 54 en langs de overzijde geldt:
- een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband of op de boorsteen van een verhoogde berm aangebracht
- langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen artikel 75.1.2°.
Artikel 7. Op de Processiestraat vanaf huisnummer 82 tot huisnummer 91 geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 77.5.
Artikel 8. Op de Processiestraat, vanaf huisnummer 35 tot huisnummer 39 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering 72.2
Artikel 9. Op de Processiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan geldt: het is verboden links af te slaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersbord C31a.
Artikel 10. Op de Processiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Lippensputweg geldt: het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersbord C31b.
Artikel 11. Op de Processiestraat ter hoogte van huisnummer 44 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 76.3.
Artikel 12. Op de Processiestraat ter hoogte van husnummer 54 en huisnummer 91 in de richting van de Meersstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Op de Processiestraat ter hoogte van huisnummer 52 en huisnummer 82 in de richting van de Assesteenweg geldt: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B19
- verkeersbord B21.
Artikel 13. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 14. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De Nieuwbaan tussen de Tulpenstraat en de Hopstraat wordt heraangelegd met het oog op de verbetering van de verkeersveiligheid.
Artikel 1. De raad keurt het gewijzigd aanvullend reglement betreffende de Nieuwbaan te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Nieuwbaan wordt ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat, de Tulpenstraat, de Dahlialaan, de Veldstraat, de Rozenstraat en de Hopstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B1 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 3. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Bosstraat tot huisnummer 5 en vanaf het kruispunt met de Bosstraat tot huisnummer 6 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin en einde einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 4. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6, ter hoogte van de Dahlialaan en ter hoogte van de Sluisvijverstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 5. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 en 16 geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een drempel verkeersbord F87.
Artikel 6. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 (toegang basisschool De Kiem) en ter hoogte van huisnummer 24 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Artikel 7. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 (basisschool De Kiem) geldt: het parkeren is verboden.
Het verbod geldt voor volgende categorie van voertuigen: kiss & ride.
De parkeerreglementering geldt over een afstand van 20 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Artikel 8. - Op de Nieuwbaan van huisnummer 6 tot huisnummer 16 en van huisnummer 7 tot huisnummer 15 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 9. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 19 geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door een verkeersbord D1.
Artikel 10. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 23 en huisnummer 150 geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 18 en huisnummer 133 geldt: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- B19
- B21.
Artikel 11. Op alle wegen die uitgeven op de Nieuwbaan geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 12. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Rietstraat tot het kruispunt met de Veldstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 72.2.
Artikel 13. Op de Nieuwbaan van huisnummer 18 tot het kruispunt met de Veldstraat en vanaf huisnummer 121 tot huisnummer 123 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 14. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan en de Rietstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 15. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummers 68, 69 en rechtover huisnummer 55 wordt de volgende maatregel ingevoerd: het parkeren is toegelaten. De parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt voor een maximumduur van 30 minuten.
Artikel 16. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Tulpenstraat tot de grens met de gemeente Liedekerke, in beide richtingen geldt: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D10.
Artikel 17. Bepalingen in voorgaande reglementeringen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Artikel 18. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De Sluisvijverstraat werd heraangelegd waarbij o.a. fietspaden, oversteekplaatsen voor voetgangers en wegversmallingen werden aangebracht. Een onderbroken witte streep over het ganse tracé van de Sluisvijverstraat, behalve ter hoogte van de wegversmallingen, zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer.
Artikel 1. Het college keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Sluisvijverstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van de Nieuwbaan, op de Affligemstraat ter hoogte van de Sluisvijverstraat, zijde Bosstraat en op de Spoorwegbaan ter hoogte van de Sluisvijverstraat nr. 22 geldt de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B5
- wegmarkering artikel 76.1.
Artikel 3. Op de Sluisvijverstraat vanaf het kruispunt met de Nieuwbaan tot de grens met de gemeente Affligem in beide richtingen geldt fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: D7.
Artikel 4. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van de Nieuwbaan geldt het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: E9b.
Artikel 5. Op alle wegen die uitkomen op de Sluisvijverstraat geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B15.
Artikel 6. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van huisnummer 15a en 31 geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van huisnummer 10a en 22 geldt de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B19
- verkeersbord B21.
Artikel 7. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van huisnummer 1 en 20, ter hoogte van de Affligemstraat meer bepaald de noord, oost en westkant, geldt voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkeringen artikel 76.3.
Artikel 8. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van Affligemstraat 13 en ter hoogte van de Spoorwegbaan 25 geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B1
- wegmarkeringen artikel 76.2.
Artikel 9. Op de Sluisvijverstraat, vanaf het kruispunt met de Nieuwbaan tot de grens met de gemeente Affligem, behalve ter hoogte van de versmallingen in de rijbaan geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkeringen artikel 72.3.
Artikel 10. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 11. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De Schoolstraat wordt een woonerf. Om het verkeer in de Muilemlaan en de Schoolstraat veiliger te laten verlopen worden er in de Muilemlaan ook verkeersmaatregelen genomen die deel uitmaken van een afzonderlijk aanvullend reglement.
Artikel 1. Het college keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Schoolstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. In het gebied begrensd door de Schoolstraat geldt: het woonerf wordt afgebakend. Het begin en einde van het woonerf wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- F12A
- f12B.
Artikel 3. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 4. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Het aanvullend reglement van de Rodestraat wordt uitgebreid met het tracé tussen het kruispunt met de Lindenstraat en het kruispunt met de Esdoornstraat. Ter hoogte van de Katherinakring worden gele onderbroken lijnen aangebracht langs beide zijden van de inrit naar de parking om het in- en uitrijden veiliger te laten verlopen.
Het college verleende in zitting van heden zijn goedkeuring mits het aanbrengen van de volgende aanpassing: 'Schepen De Paepe heeft opmerkingen maar gaat dit op een plan tekenen en overbrengen aan de dienst'. Schepen De Paepe heeft de dienst mobiliteit een plan bezorgd waarbij in de Rodestraat ter hoogte van de Denneweg en het voetwegje naar de Notestraat eveneens gele onderbroken strepen dienen aangebracht te worden gelet op het feit dat hier hinderlijk wordt geparkeerd tijdens evenementen in de Katharinakring. Artikel 11 van het aanvullend reglement wordt aangepast. Het aangepaste plan wordt in bijlage gevoegd.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Rodestraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Rodestraat ter hoogte van de rotonde aan de Meersstraat, huisnummer 10, 29 en 38 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 3. Op de Rodestraat ter hoogte van de rotonde aan de Meersstraat geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D1.
Artikel 4. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en het kruispunt met de Lindenstraat/Rodestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 5. Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Rodestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 6. Op de Rodestraat van huisnummer 4 tot huisnummer 6 aan de kant van de pare huisnummers geldt: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9b.
Artikel 7. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 23 geldt: het parkeren is toegelaten.
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Artikel 8. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 6 geldt: het parkeren is toegelaten.
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Artikel 9. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Lindenstraat/Rodestraat geldt: de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een plateau.
Artikel 10. Op de Lindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rodestraat, ter hoogte van Rodestraat 10 en ter hoogte van het kruispunt met de Esdoornstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 11. Op de Rodestraat ter hoogte van de Katherinakring wordt langs beide zijden van de uitrit en ter hoogte van het kruispunt met de Dennenstraat en de voetweg naar de Notestraat langs beide zijden van de weg de volgende maatregel ingevoerd:
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht. Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig artikel 75.1.2°.
Artikel 12. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 12 tot 14 en ter hoogte van huisnummer 53 geldt: een gele onderbroken is op de trottoirband aangebracht. Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig artikel 75.1.2°
Artikel 13. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt: de toegang tot dit gedeelte van de Rodestraat is verboden voor alle verkeer uitgezonderd het plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord C3
- onderbord type GIV.
Artikel 14. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Beukstraat geldt: verboden richting voor iedere bestuurder uitgezonderd fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit wordt gesignaleerd door:
- het verkeerstekens C1
- onderbord type M3.
Artikel 15. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 16. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen heeft positief advies gegeven aan voormelde grondinname door de gemeente voor de verbetering van het kruispunt Keizerstraat/Bodegemstraat. De aankoop van deze grond is van openbaar nut en dient het algemeen belang.
Artikel 1. De raad keurt de aankoop van een strook grond met een oppervlakte van 36m² voor een perceel gelegen Keizerstraat 50 te 170 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie E nr. 451/B om in te lijven in het openbaar domein goed.
Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de aankoop mede te ondertekenen.
Artikel 3. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
voorzitter gemeenteraad