Het bederf van het gemeentelijke landschap door masten en pylonen is een motief dat redelijkerwijze kan verantwoorden dat met het oog op de financiering van de algemene dienstverlening een specifieke bijdrageplicht ten laste van de eigenaars ervan wordt ingevoerd.
Het opleggen van een belasting op masten en pylonen is verantwoord doordat de aanwezigheid van masten en pylonen een vorm van visuele vervuiling betekent en als landschapsverstorend wordt ervaren wegens het doorbreken van de nog beschikbare vrije open ruimte. Tevens heeft deze aanwezigheid een invloed op de aantrekkingskracht van de stad als woonomgeving en toeristische bestemming.
Overwegende dat deze gemeentebelasting, aanvankelijk gevestigd op relaisstations voor telecommunicatie, voor het eerst in het aanslagjaar 2002 werd ingevoerd met vergelijkbare en vingerende tarieven die heden totaal achterhaald zijn en dienen aangepast volgens de evolutie van de economische groei en levensstandaard.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op masten en pylonen. Raming opbrengst belasting: € 96.000.
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op masten en pylonen, geplaatst op het grondgebied van de gemeente, in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg, en die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevinden.
Begripsomschrijving
Artikel 2. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Belastingplichtige
Artikel 3. De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4.
1. De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2020, vastgesteld op € 3.000 per jaar per mast of pyloon.
2. De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2021, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2019.
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting.
De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd, er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast en/of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Wijze van inning
Artikel 5. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
Artikel 6. 1. De belastingplichtige is ertoe gehouden jaarlijks het aangifteformulier in te dienen bij het gemeentebestuur tegen uiterlijk 30 september van elk aanslagjaar. Dit formulier wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
2. Wie geen aangifteformulier ontving, moet het document afhalen of aanvragen bij de gemeentelijke administratie, dienst financiën – Gemeentehuisstraat 21 te 1740 Ternat, of is downloadbaar op de website www.ternat.be . De correct ingevulde, gedag- en genaamtekende aangifte moet binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst van dit formulier worden ingediend bij de administratie. Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
3. Vrijstelling van de aangifteverplichting
1. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in artikel 7.1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hij/zij voor het vorige aanslagjaar werd aangeslagen op basis van een tijdig ingediende aangifte of een voorstel van aangifte dat zo nodig tijdig werd verbeterd of vervolledigd.
Een belastingplichtige kan niettemin verplicht worden een aangifteformulier in te dienen, indien hem/haar dat uitdrukkelijk wordt gevraagd door de administratie.
2. Aan de belastingplichtige wordt een voorstel van aangifte ter beschikking gesteld. Het voorstel van aangifte wordt uitgereikt door de administratie en vermeldt de gegevens waarover de administratie beschikt.
3. Indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld, moet de belastingplichtige uiterlijk tegen de in artikel 7.1 gestelde termijn het voorstel van aangifte gedag- en genaamtekend indienen bij de administratie met een duidelijke en volledige vermelding en opgave op het voorstel van aangifte van de correcte gegevens en/of alle verbeteringen of vervolledigingen. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het (verbeterd of vervolledigd) voorstel van aangifte tijdig indiende. Indien het voorstel van aangifte evenwel geen onjuistheden of onvolledigheden bevat, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de administratie.
4. Het voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte. Indien de belastingplichtige evenwel de in artikel 7.3.3 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7.1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 9 van toepassing.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Artikel 7. Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover de administratie beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Ambtshalve belasting
Artikel 8. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting en in geval van herhaling aan het dubbel van het bedrag. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
Artikel 9. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 10. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van de belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 11. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 12. Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 13. Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 19 december 2019 op en treedt in werking op 16 september 2024.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur.