Terug Besluit  Gemeenteraad

Gepubliceerd op 12/09/2024
do 05/09/2024 - 20:15

Gemeentelijk aanvullend reglement Rodestraat te 1742 Ternat

Aanwezig: Arno De Paepe, voorzitter gemeenteraad
Michel Vanderhasselt, burgemeester
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
Bevoegdheid
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Considerans

Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Het aanvullend reglement van de Rodestraat wordt uitgebreid met het tracé tussen het kruispunt met de Lindenstraat en het kruispunt met de Esdoornstraat. Ter hoogte van de Katherinakring worden gele onderbroken lijnen aangebracht langs beide zijden van de inrit naar de parking om het in- en uitrijden veiliger te laten verlopen. 
Het college verleende in zitting van heden zijn goedkeuring mits het aanbrengen van de volgende aanpassing: 'Schepen De Paepe heeft opmerkingen maar gaat dit op een plan tekenen en overbrengen aan de dienst'. Schepen De Paepe heeft de dienst mobiliteit een plan bezorgd waarbij in de Rodestraat ter hoogte van de Denneweg en het voetwegje naar de Notestraat eveneens gele onderbroken strepen dienen aangebracht te worden gelet op het feit dat hier hinderlijk wordt geparkeerd tijdens evenementen in de Katharinakring. Artikel 11 van het aanvullend reglement wordt aangepast. Het aangepaste plan wordt in bijlage gevoegd.

Adviezen, voorstel, voordracht
  • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 augustus 2024
Publieke stemming
Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.  De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Rodestraat te 1742 Ternat goed.

Artikel 2.  Op de Rodestraat ter hoogte van de rotonde aan de Meersstraat, huisnummer 10, 29 en 38 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 3. Op de Rodestraat ter hoogte van de rotonde aan de Meersstraat geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D1.

Artikel 4. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en het kruispunt met de Lindenstraat/Rodestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 5. Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Rodestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 6. Op de Rodestraat van huisnummer 4 tot huisnummer 6 aan de kant van de pare huisnummers geldt: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9b.

Artikel 7. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 23 geldt: het parkeren is toegelaten.
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

Artikel 8. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 6 geldt: het parkeren is toegelaten.
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.

Artikel 9. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Lindenstraat/Rodestraat geldt: de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een plateau.

Artikel 10. Op de Lindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rodestraat, ter hoogte van Rodestraat 10 en ter hoogte van het kruispunt met de Esdoornstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 11. Op de Rodestraat ter hoogte van de Katherinakring wordt langs beide zijden van de uitrit en ter hoogte van het kruispunt met de Dennenstraat en de voetweg naar de Notestraat langs beide zijden van de weg de volgende maatregel ingevoerd:
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht. Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig artikel 75.1.2°.

Artikel 12. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 12 tot 14 en ter hoogte van huisnummer 53 geldt: een gele onderbroken is op de trottoirband aangebracht. Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig artikel 75.1.2°

Artikel 13. Op de Rodestraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt: de toegang tot dit gedeelte van de Rodestraat is verboden voor alle verkeer uitgezonderd het plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord C3
- onderbord type GIV.

Artikel 14. Op de Rodestraat ter hoogte van het kruispunt met de Beukstraat geldt: verboden richting voor iedere bestuurder uitgezonderd fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit wordt gesignaleerd door:
- het verkeerstekens C1
- onderbord type M3.

Artikel 15. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven. 

Artikel 16. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.