Het opleggen van een belasting op motorbrandstofdistributieapparaten is verantwoord om de toenemende verkeersdrukte aan banden te leggen. De groot debiet brandstofpompen trekken expliciet zwaar vrachtverkeer aan. Een verlaagd tarief wordt toegepast voor de brandstofpompen die milieuvriendelijker zijn.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op motorbrandstofdistributieapparaten. Raming opbrengst belasting: 10.000 euro.
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. Voor de aanslagjaren 2019 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op elk motorbrandstofdistributieapparaat van vloeibare of gasvormige motorbrandstoffen, toegankelijk voor het publiek en opgesteld langs de openbare weg, die zich voor het aanslagjaar 2019 op 1 juli van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat en vanaf aanslagjaar 2020 op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevinden.
Begripsomschrijving
Artikel 2. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- motorbrandstofdistributieapparaat: verdeelapparaat voor vloeibare of gasvormige motorbrandstoffen ter bevoorrading van motorvoertuigen;
- groot debiet brandstofpompen: verdeelapparaat met een capaciteit van meer dan 65 L/min;
- milieuvriendelijke alternatieve brandstofpompen: zoals Ad Blue pompen, LPG, CNG en H2 (waterstof).
Belastingplichtige
Artikel 3. Voor het aanslagjaar 2019 is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de verdeelinstallatie die zich op 1 juli van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
Vanaf het aanslagjaar 2020 is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de verdeelinstallatie die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Ternat bevindt.
De eigenaar is met de uitbater hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4. De belasting wordt vastgesteld op:
De belasting wordt op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018, deze bedroeg 130,98 (gezondheidsindex 2004 = 100). De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand juli die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. De verkregen resultaten worden naar de hogere euro afgerond.
Vrijstellingen
Artikel 5. De belasting is niet verschuldigd voor toestellen die niet toegankelijk zijn voor het publiek of die opgesteld zijn in garages of gelijkaardige instellingen en die van buiten uit niet zichtbaar zijn, noch aangekondigd worden.
Wijze van inning
Artikel 6. De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
Artikel 7. §1. De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, tegen uiterlijk 30 september van elk aanslagjaar moet worden teruggestuurd. Het aangifteformulier wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en is downloadbaar op de website: www.ternat.be.
§2. Vrijstelling van de aangifteverplichting
1. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in artikel 7§1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hij/zij voor het vorige aanslagjaar werd aangeslagen op basis van een tijdig ingediende aangifte of een voorstel van aangifte dat zo nodig tijdig werd verbeterd of vervolledigd.
Een belastingplichtige kan niettemin verplicht worden een aangifteformulier in te dienen, indien hem/haar dat uitdrukkelijk wordt gevraagd door de administratie.
2. Aan de belastingplichtige wordt een voorstel van aangifte ter beschikking gesteld. Het voorstel van aangifte wordt uitgereikt door de administratie en vermeldt de gegevens waarover de administratie beschikt.
3. Indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld of indien de voorgedrukte gegevens niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige uiterlijk tegen de in artikel 7 §1 gestelde termijn het voorstel van aangifte gedag- en genaamtekend indienen bij de administratie met een duidelijke en volledige vermelding en opgave op het voorstel van aangifte van de correcte gegevens en/of alle verbeteringen of vervolledigingen. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het (verbeterd of vervolledigd) voorstel van aangifte tijdig indiende. Indien het voorstel van aangifte evenwel geen onjuistheden of onvolledigheden bevat en alle voorgedrukte gegevens stroken met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de administratie.
4. Het voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in artikel 7 §1 gestelde termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte. Indien de belastingplichtige evenwel de in artikel 7 §3.3 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 §1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 8 van toepassing.
Procedure van ambtshalve vaststelling
Artikel 8. Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover de administratie beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Ambtshalve belasting
Artikel 9. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting en in geval van herhaling aan het dubbel van het bedrag. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
Artikel 10. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
Artikel 11. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 12. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 13. Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 14. Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 5 september 2019 op en treedt in werking op 16 september 2024.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur.