Terug
Gepubliceerd op 23/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 19/05/2022 - 20:15 raadzaal
  • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.

      Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
      Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
      Michel Vanderhasselt, Schepenen
      Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
      Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
      Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
      Bevoegdheid

      Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

      Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

      Juridische grond

      Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;

      Considerans

      Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
      Voorstanders: Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 april 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Intradura: gewone Algemene vergadering op woensdag 22 juni 2022 om 19.30u in de kantoren van Haviland Intercommunale, Brusselsesteenweg 617, 1731 Asse-Zellik.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

        Gelet op artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28.02.2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;

        Juridische grond

        Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017;  

        Overwegende dat lntradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het decreet Lokaal Bestuur;

        Considerans

        Gelet op de oproepingsbrief van 29 april 2022 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:

        1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 16 december 2021 aan de deelnemers bezorgd.);

        2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021;

        3. jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 40);

        4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 40);

        5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2021: goedkeuring (art. 40);

        6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 40);

        7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 45);

        8. vervanging lid raad van bestuur (art. 17): goedkeuring;

        9. vervanging deskundige (art. 15): goedkeuring;

        10. bepaling vergoeding deskundigen (art. 15);

        11. Varia.

        Besluit

        Artikel 1. - De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura d.d. 22 juni 2022 worden goedgekeurd.

        Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Intradura d.d. 22 juni 2022 goed te keuren.

        Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

         

      • Farys: uitnodiging algemene jaarvergadering TMVW ov op 17 juni 2022 om 14.30 uur. Goedkeuren agenda en bepalen stemgedrag.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij de TMVW ov;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Considerans

        Overwegende dat de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 volgende agendapunten bevat:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021;

        4. Verslagen van de commissaris;

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;

            b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

        7. Actualisering presentievergoeding;

        8. Statutaire benoemingen;

        9. Aanstelling commissaris;

        Varia.

        Overwegende dat deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd;

        Besluit

        Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021;

        4. Verslagen van de commissaris;

        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;

            b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

        7. Actualisering presentievergoeding;

        8. Statutaire benoemingen;

        9. Aanstelling commissaris;

        Varia.

        Artikel 2De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal:

        • hetzij per post t.a.v. TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
        • hetzij per elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be, 

        gestuurd worden.

      • Poolstok - uitnodiging Algemene Vergadering vrijdag 20 mei 2022 om 11u in MC Square (Philipsite) te Leuven.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op het artikel 432 derde lid van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 454;

        Considerans

        Gelet op de agenda van de gewone algemene vergadering van Poolstok cv die zal gehouden worden op vrijdag 20 mei 2022 om 11u in de MC Square, Philipssite 5 te 3001 Leuven en volgende agendapunten omvat:

        1. Samenstelling van het bureau van de vergadering

        2. Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2021

        3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2021

        4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2021

        5. Bestemming van het resultaat

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2021

        7. Ontslagen en benoemingen

        8. Goedkeuring van de bezoldigingen

        9. Desgevallend: varia

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Besluit

        Artikel 1. - De agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:

        1. Samenstelling van het bureau van de vergadering

        2. Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2021

        3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2021

        4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2021

        5. Bestemming van het resultaat

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2021

        7. Ontslagen en benoemingen

        8. Goedkeuring van de bezoldigingen

        9. Desgevallend: varia

        Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Poolstok cv op 20 mei 2022 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.

        Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer onmiddellijk kennis hiervan te geven aan het secretariaat van Poolstok cv.


      • Havicrem: uitnodiging jaarvergadering op 15 juni 2022.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Steve Convents, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op het artikel 432 derde lid van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 454;

        Gelet op de artikels 32 en 33 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;

        Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Havicrem van 12 april 2022;

        Considerans

        Overwegend dat de gemeente deelnemer is van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;

        Gelet op de agenda van de gewone algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op woensdag 15 juni  2022 om 18u45 op de maatschappelijke zetel van de vereniging; Erasmuslaan 50, 1804 Eppegem (CARGOVIL) en volgende agendapunten omvat:

        1. Goedkeuring notulen AV 15.12.2021

        2. Werking 2021 in cijfers: overzicht

        3. Jaarrekening 2021: goedkeuring

        - Resultatenrekening en balans

        - Verslag bedrijfsrevisor

        - Verslag raad van bestuur

        - Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor

        4. Benoeming mandaat commissaris (bj 2022-2024)

        5. Benoeming nieuwe bestuurders

        6. Varia

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Besluit

        Artikel 1. - De agenda van deze jaarvergadering goed te keuren en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:

        1. Goedkeuring notulen AV 15.12.2021

        2. Werking 2021 in cijfers: overzicht

        3. Jaarrekening 2021: goedkeuring

        - Resultatenrekening en balans

        - Verslag bedrijfsrevisor

        - Verslag raad van bestuur

        - Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor

        4. Benoeming mandaat commissaris (bj 2022-2024)

        5. Benoeming nieuwe bestuurders

        6. Varia

        Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de jaarvergadering van de Havicrem IGV op 19 juni 2019 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.

        Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer onmiddellijk kennis hiervan te geven aan het secretariaat van de Havicrem IVG.


    • Sport en Jeugd

      • Aanpassing retributiereglement voor deelname aan sport- en jeugdactiviteiten.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op de artikelen 40 § 3 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

        Juridische grond

        Gelet op de wet d.d. 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op de wet d.d. 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op het bestuursdecreet d.d. 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op de artikels 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht, het algemeen bestuurlijk toezicht en het dwangtoezicht, zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op de omzendbrief KBB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 20149 betreffende de gemeentefiscaliteit, zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27 februari 2018 betreffende vaststelling van een retributiereglement op de sport- en jeugdactiviteiten; 

        Considerans

        Overwegende de noodzaak tot het aanpassen van het bestaande retributiereglement;

        Financiele impact

        Gelet op de het geraamd bedrag van toegangsgelden voor deelname aan sportactiviteiten t.b.v. € 22.000, geregistreerd op jaarbudgetrekening 2022/ACT 2.3.2/0740-00/7002000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

        Gelet op de het geraamd bedrag van toegangsgelden voor deelname aan jeugdactiviteiten t.b.v. € 10.000, geregistreerd op jaarbudgetrekening 2022/ACT 2.3.2/0750-00/7002000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 mei 2022;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De raad keurt het aangepaste retributiereglement op sport- en jeugdactiviteiten goed. Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2022.

        Artikel 2. - De volgende omschrijvingen worden in het reglement vermeld:

        • jeugdkamp: het MAKISkamp duurt in principe 3 tot 5 dagen in externaatverband met 7 uur activiteiten. Er is een voor- en na-opvang voorzien.
        • activiteit: jeugd- of sportactiviteit ter ontspanning met een spel-of beweegelement.
        • lessenreeks: opeenvolgende beweeglessen (uitzondering vakantie- en feestdagen) gericht op lichaamstraining en conditieverbetering.
        • laagdrempelige sportactiviteit: sportactiviteit met maatschappelijke doelstelling of aanzet tot meer bewegen i.h.k.v. gezondheidspromotie.
        • bijzondere sport- en jeugdactiviteit: het basistarief wordt bepaald aan de hand van de kostprijs van de activiteit. Activiteit is innoverend om zo een nieuw aanbod te creëren of een nieuwe doelgroep aan te spreken.

        Artikel 3. - De bijdragen van de deelnemers worden als volgt bepaald:

        • Het basistarief jeugdkamp is de prijs in euro per persoon en per jeugdkamp en omvat de kosten van begeleiding, verzekering gebruik van accommodatie en administratie.
        • Het basistarief activiteiten en lessenreeksen omvat de prijs in euro per persoon, per activiteit en per aangegeven (tijds-)eenheid en omvat de kosten van lesgevers, verzekering gebruik van accommodatie en administratie.
        • Bijdrage lessenreeks: het basistarief wordt vermenigvuldigd met het aantal vastgelegde lessen. Als een activiteit met een vastgesteld aantal lessen wordt ingekort of verlengd, wordt het tarief verminderd of vermeerderd a rato van het aantal aangeboden lessen.
        • Bij instap vanaf mogelijke instapdata en voor zover het maximaal aantal deelnemers niet wordt bereikt, wordt het tarief berekend a rato van het aantal nog te volgen lessen.

        Activiteit/lessenreeks

        Basistarief  activiteit

        Basistarief lessenreeks

        Wasdatpas

        € 5

        € 25

        Beweeglessen 50+

        € 2,5

        € 25 (10 lessen)

        Beweeglessen volwassenen

        € 5

        € 50 (10 lessen)

        Beweeglessen kinderen (5 tot 12 jaar)

        € 2,5

        € 25 (10 lessen)

        Multimove

        € 3

        € 30 (10 lessen)

        Start to activiteiten

        € 3,5

        € 35 (10 lessen)

        Laagdrempelige sportactiviteit

        € 1

        € 10 (10 lessen)

        Bijzondere sportactiviteit

        variabel

        variabel

         

        Jeugdkamp

        Basistarief  dagprijs

        Basistarief weekprijs

        MAKIS-kampen

        Inwoners van Ternat:

        - 1ste kind: € 15

        - 2de kind: € 12

        - 3de of meer kind: € 9

        Inwoners van buiten Ternat:

        - 1ste kind: € 18

        - 2de kind: € 15

        - 3de of meer kind: € 12

        Inwoners van Ternat:

        - 1ste kind: € 75

        - 2de kind: € 60

        - 3de of meer kind: € 45

        Inwoners buiten Ternat:

        - 1ste kind: € 90

        - 2de kind: € 75

        - 3de of meer kind: € 60

        Bijzondere jeugdactiviteit

        variabel

        variabel

        Artikel 4. - Annulering van de inschrijving om niet medische redenen:

        Tijdstip van annulering

        Door klanten

        Voor aanvang activiteit /lessenreeks jeugdkamp (1 week voor opstart)

        Volledige terugbetaling van de retributie verminderd met 10 % van het bedrag inschrijvingsgeld voor reserverings- en administratiekosten

        Tijdens activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Geen terugbetaling

        Annuleren van de inschrijving om medische redenen:

        Tijdstip van annulering

        Door klanten met medisch attest

        Voor aanvang activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Volledige terugbetaling van de retributie verminderd met 10 % van het bedrag inschrijvingsgeld voor reserverings- en administratiekosten

        Tijdens activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Volledige terugbetaling van de retributie a rato van het aantal niet gevolgde lessen wegens medische redenen verminderd met 10 % van bedrag inschrijvingsgeld voor reserverings- en administratiekosten 

        Annuleren van de inschrijving door de dienst jeugd of sport:

        Tijdstip van annulering

        Door dienst jeugd of  sport

        Voor aanvang activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Volledige terugbetaling van de retributie

        1 week voor activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Volledige terugbetaling van de retributie

        Tijdens activiteit/lessenreeks/jeugdkamp

        Volledige terugbetaling van de retributie a rato van het aantal geschrapte lessen

        Artikel 5. - Betalingswijze van de retributies:

        De retributies kunnen digitaal of contant betaald worden aan het lokaal bestuur Ternat. De deelnemer is slechts ingeschreven na betaling van het volledige bedrag.

        Artikel 6. - Retributieplichtige:

        De retributie is verschuldigd door de persoon die zich inschrijft of deelneemt aan de activiteiten georganiseerd door of in samenwerking met de sportdienst Ternat of jeugddienst Ternat.

        Artikel 7. - Invordering:

        Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel , voorzien in artikel 94, tweede lid van het gemeentedecreet, geschieden.

        Artikel 8. - Bekendmaking:

        Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 9. - Inzendingsplicht:

        Deze verordening wordt naar de toezichthoudende overheid verzonden.

        Artikel 10. - Vrijstelling:

        Er wordt vrijstelling van betaling van de retributies verleend aan de begeleiders van personen met een beperking.

        Artikel 11. - Wijziging:

        Dit retributiereglement vervangt alle voorgaande retributiereglementen met betrekking tot bovengenoemde sport- en jeugdactiviteiten.

        Artikel 12. - Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de sport- en jeugddienst en de financiële dienst.

    • Technische Zaken

      • Definitieve aanvaarding wijziging gemeenteweg ’T Serclaesstraat met ontwerp van rooilijnplan.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het initiatief van de gemeenteraad tot de wijziging van een deel van de gemeenteweg gekend als ’T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg nummer 6 in de atlasgemeente Ternat;

        Gelet op het decreet van de Gemeentewegen van 3 mei 2019;

        Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het bijgevoegde dossier opgemaakt door de heer Lambrecht Christof, landmeter-expert, in dienst van studiebureel ARCADIS Belgium NV met maatschappelijk zetel te Mariesstraat 1 te 1000 Brussel en bevattende:

        - Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Terlindenstraat, Sempstweg en ’T Serclaesstraat

        - Een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen

        - De topografische kaart

        - De orthofoto

        - De wegenkaart

        - Het gewestplan

        - Het kadasterplan;

        Gelet op de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen door de wijzigingen aan hogervermelde gemeenteweg zoals weergegeven op het bijgevoegde grondinnameplan en tabel der grondinnemingen van landmeter expert Lambrecht Christof (LAN 051165) d.d. 11-01-2022;

        Considerans

        Overwegende dat de volgende kadastrale percelen getroffen worden door de wijziging aan hogervermelde gemeenteweg:

        - 1 AFDELING, SECTIE A, nummer 82A

        - 1 AFDELING, SECTIE A, nummer 78A

        Gelet op de bijgevoegde schattingsverslagen van de waardevermindering van landmeter – expert Bram Van Meulebroeck (LAN 06/1290) d.d. 11-05-2021, nl.

        - inname 1 – ’T Serclaesstraat – Ternat

        - inname 2 – ’T Serclaesstraat – Ternat

        Overwegende dat het hierboven vermelde schattingsverslag, volgende resultaten per kadastraal perceel aantoont:

        - 1 AFDELING, SECTIE A, nummer 82A Waardevermindering 1460,- euro

        - 1 AFDELING, SECTIE A, nummer 78A Waardevermindering 2024,- euro

        Gelet op het openbaar onderzoek “de commodo et incommodo” dat heeft plaatsgevonden van 23 maart 2022 tot 22 april 2022;

        Gelet op het bijgevoegde proces-verbaal van sluiting van openbaar onderzoek betreffende de voorlopige vaststelling tot wijziging van de gemeenteweg ’T Serclaesstraat met ontwerp van rooilijnplan;

        Overwegende dat uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er geen bezwaren werden ingediend;

        Overwegende dat de Gemeenteraad, in zitting van 24-02-2022 haar voorlopige goedkeuring gaf aan dit verzoek;

        Overwegende het gunstig advies van de deputatie;

        Overwegende het gunstig advies van het departement Mobiliteit & Openbare Werken;

        Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat de wijziging van de gemeentewegen gekend als ‘T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg 6 in ‘de atlas der buurtwegen’ aanvraagt omdat:

        - De te wijzigen gemeenteweg voorzien zal worden van een gescheiden riolering aangelegd volgens ‘de code van de goede praktijk’ en de voorwaarden die de wetgeving en de Vlaamse Milieumaatschappij oplegt;

        Zo dient er voor elk project gekeken te worden of er geen ruimte is om het regenwater in grachten te bufferen of af te voeren. Het grote voordeel van grachten ten opzichte van buizen is hun bufferend en (mogelijks) infiltrerend vermogen. Tegelijk wordt het regenwater lokaal en in het oppervlaktesysteem gehouden. Om de open grachten te kunnen aanleggen is een aanpassing van de rooilijn noodzakelijk;

        Overwegende dat de wijziging van de voorgenoemde gemeentewegen rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;

        Overwegende dat de wijziging ten dienste staat van het algemeen belang, nl.;

        - De inrichting van de wegenis en het uitbouwen van een vuilwater – en regenwaterinfrastructuur behoort tot de bevoegdheden van de gemeentelijke overheid en streeft het algemeen belang na;

        - Het regenwater afvoeren via grachten in plaats van buizen waar dit mogelijk is, heeft als voordeel dat het regenwater via infiltratie in het oppervlaktesysteem blijft. In grachten kan ook veel water gebufferd worden wat een positieve invloed heeft op het wateroverlastprobleem;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De gemeenteraad beslist om een deel van de gemeenteweg gekend als ’T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg nummer 6 in de atlasgemeente Ternat te wijzigen, zoals weergegeven in het dossier als bijlage aan dit besluit;

        Artikel 2. - De nieuwe rooilijn van een deel van de gemeenteweg gekend als ’T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg nummer 6 in de atlasgemeente Ternat zoals weergegeven in het bijgevoegde dossier, wordt definitief vastgesteld. De nieuwe rooilijnen worden gedefinieerd met volgende knikpunten 01-02-03-04-05-06-07-08-09-10-11-12-13-14-15-16-17 zoals weergegeven op het rooilijnplan.

        Artikel 3. - Het volledige dossier wordt als integrerend geheel gehecht aan dit besluit.

        Artikel 4. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

        Artikel 5. - Dit besluit wordt bekendgemaakt aan het publiek op de volgende manieren:

        - Publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen;

        - Aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin – en einde van het betrokken wegdeel;

        - Verzending van de bekendmaking ter kennisgeving met een beveiligde zending naar iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend;

        - Verzending van het besluit en de bijhorende plannen elektronisch aan de deputatie van de provincie;

        - Verzending van het besluit en de bijhorende plannen elektronisch aan het departement MOW;

        Artikel 6. - De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan van de wijziging van de gemeenteweg ‘T Serclaesstraat in het Belgisch staatsblad en op de gemeentelijke website:

        - Hetzij na het verlopen van de beroepstermijn, zonder dat er een beroepsprocedure werd opgestart;

        - Hetzij na het verwerpen van het beroep door de Vlaamse Regering.

        Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

      • Goedkeuring voorontwerp (gemeentelijk aandeel) bovenbouw wegenis- en rioleringswerken Bodegemstraat-Pangaardenstraat’.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Arno De Paepe, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Juridische grond

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21/12/2004 houdende toetreding van de gemeente Ternat tot de zuiveringsdivisie van de TMVW vanaf 21/12/2004, waardoor TMVW het beheer van de riolering op het grondgebied Ternat overneemt;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepen van 21/11/2019 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk aandeel van de studieopdracht toegewezen aan het studiebureau Sweco belgium nv, Arenbergstraat 13, bus 1, 1000 Brussel;

        Gelet op de door TMVW uitgewerkte meerjarenplanning waarin het dossier Bodegemstraat-Pangaardenstraat werd opgenomen;

        Gelet op het besluit van het College van burgemeester en schepen van 21/01/2021 houdende goedkeuring van het voorontwerp wegenis- en riolering van het project Bodegemstraat - Pangaardenstraat;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 12/08/2021 houdende goedkeuring voorlopige vaststelling rooilijnplan van de wijziging van de gemeenteweg Bodegemstraat;

         

        Considerans

        Overwegende dat de Bodegemstraat opgenomen werd in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en aldus subsidieerbaar is;

        Overwegende dat de unieke verantwoordingsnota en de voorontwerpplannen van het wegenis en fietspadendossier Bodegemstraat-Pangaardenstraat op 16/04/2020 een eerste keer werden goedgekeurd door de PSG;

        Overwegende dat het voorontwerp van het wegenis en fietspadendossier Bodegemstraat-Pangaardenstraat op 30/09/2020 gunstig werd geadviseerd door de mobiliteitsraad;

        Overwegende dat er aan de ontwerper een tussentijdse goedkeuring van het voorontwerp (cbs 21/01/2021) ‘bovenbouw’ werd gegeven in functie van het verderzetten van de opdracht en de opmaak van een verwervingsdossier;

        Overwegende dat de gemeenteraad op 12/08/2021 de voorlopige wijziging van de gemeenteweg Bodegemstraat met een ontwerp van rooilijn heeft goedgekeurd;

        Overwegende dat naar aanleiding van het openbaar onderzoek, houdende de voorlopige vaststelling van de wijziging aan de rooilijn en lopende van 06/09/2021 - tot 06/10/2021, bezwaren zijn ingediend;

        Overwegende dat het merendeel van de bezwaren zijn geuit tegen het voorziene snelheidsregime van 70 km/u, zoals werd ontworpen over het grootste gedeelte van de Bodegemstraat;

        Overwegende dat het verlagen van de max snelheid naar 50 km/u én tegemoet komt aan het grootste gedeelte van de bewaren én tot gevolg heeft dat er minder grondverwervingen noodzakelijk zijn;

        Gelet op de beslissing van het college van 23/12/2021 houdende goedkeuring herwerken voorontwerpdossier ‘wegenis- en rioleringswerken Bodegemstraat-Pangaardenstraat’ naar een snelheidsregime 50 km/u;

        Gelet op de beslissing van de PSG van 16/11/2021 en van 14/04/2022 houdende goedkeuring van het aangepaste voorontwerp (met snelheidsregime van 50 km/u);

        Gelet op het gunstig advies van de mobiliteitsraad van 19/04/2022;

        Overwegende dat het aangepast voorontwerp (plannen en unieke verantwoordingsnota) als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd;

        Overwegende dat het huidig voorontwerp als basis zal dienen voor de (aangepaste) rooilijnplannen en grondverwervingsplannen;

         

        Financiele impact

        Overwegende dat het gemeentelijk aandeel van de indicatieve raming wordt begroot op € 705.058,08 excl. btw, herzieningen , erelonen en de recente prijsstijgingen;

        Overwegende dat de aanleg van de fietspaden subsidieerbaar is en de subsidie indicatief geraamd wordt op € 370.000 incl. btw;

        Overwegende dat de uitgave van het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget op jaarbudgetrekening ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Vera Servranckx, Maria Segers
        Tegenstanders: Frans Holsters, Sven De Paepe, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Xanne Vermeir
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend van het voorontwerp van de bovenbouw van het wegenis- en rioleringsproject Bodegemstraat – Pangaardenstraat.

        Artikel 2. - Goedkeuring wordt verleend aan het gemeentelijk aandeel, ten voorlopige titel geraamd op € 705.058,08 excl btw, erelonen en herzieningen.

        Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de ontwerper Sweco en de rioolbeheerder Farys.

        Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de dienst Financiën, aan de dienst Technische Zaken en aan de dienst Mobiliteit.

      • Goedkeuring voorontwerp fietspadendossier Sluisvijverstraat – Nieuwbaan.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Juridische grond

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2004 houdende toetreding van de gemeente Ternat tot de zuiveringsdivisie van de TMVW vanaf 21 december 2004, waarvoor TMVW het beheer van de riolering op het grondgebied Ternat overneemt;

        Considerans

        Gelet op de beslissing van college van burgemeester en schepenen van 23/12/2004 houdende aanduiden van Arcadis (voorheen Arcadis - VDS) voor het samenstellen van het technisch dossier voor de herinrichting en de aanleg van fietspaden van de Sluisvijverstraat-Nieuwbaan;

        Overwegende dat de Sluisvijverstraat en de nieuwbaan momenteel geen voorzieningen hebben voor de fietser,

        Overwegende dat in het kader van deze opdracht een voorontwerp werd opgesteld door de ontwerper, Arcadis belgium NV, Koningsstraat 80, 1000 Brussel;

        Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat, samen met de rioolbeheerder Farys de Sluisvijverstraat-Nieuwbaan wenst te vernieuwen en uit te rusten met fietspaden, voetpaden en een plaatselijk herstel van de riolering;

        Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat bij de vernieuwing van de wegenis de Sluisvijverstraat en de Nieuwbaan langs beide zijden wenst uit te rusten met veilige enkelrichtingsfietpaden;

        Overwegende dat het wegdek van de Sluisvijverstraat volledig wordt vernieuwd tussen de Nieuwbaan en de Bosbeek;

        Overwegende dat het betonwegdek van de Sluisvijverstraat gelegen tussen de Bosbeek en de grens met Affligem en het betonwegdek van de Nieuwbaan lokaal wordt hersteld;

        Overwegende dat samen met de rioolbeheerder Farys de riolering onder de spoorwegovergang vernieuwd wordt door middel van een onderdoorpersing;

        Overwegende dat de bestaande riolering waar nodig lokaal zal worden hersteld;

        Overwegende dat voor de Sluisvijverstraat en het gedeelte Nieuwbaan gelegen tussen de Sluisvijverstraat en de grens met Liedekerke de nieuw aan te leggen fietspaden in aanmerking komen voor subsidies via het BFF;

        Overwegende dat voor het gedeelte Nieuwbaan gelegen tussen de Sluisvijverstraat en de Bosstraat de nieuw aan te leggen fietspaden in aanmerking komen voor subsidies via het BFR;

        Overwegende dat het voorontwerp werd voorgelegd aan de PSG en mits een aantal kleine aanpassingen werd goedgekeurd op 15 oktober 2019;

        Overwegende dat het voorontwerp werd voorgelegd en goedgekeurd door de Commissie Mobiliteit op 30 september 2020;

        Gelet op de toelichting van het fietsbeleidsplan Ternat op de gemeenteraadscommissie van 10 juni 2021;

        Overwegende dat het voorontwerp als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd;

        Overwegende dat het huidig voorontwerp als basis zal dienen voor de noodzakelijke grondverwerving;

        Financiele impact

        Overwegende dat het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht, op basis van het huidig voorontwerp, indicatief wordt geraamd op €1.660.690 excl. btw en erelonen en excl. prijsherzieningen ten gevolge van de stijgende grondprijzen;

        Overwegende dat het subsidieerbaar bedrag indicatief, en onder voorbehoud van goedkeuring van de subsidiërende overheid, indicatief wordt geraamd op €860.000 excl. btw;

        Overwegende dat de uitgave van het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget op jaarbudgetrekening ACT – 1.2.1/0200-01/2240000/IP-2;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Fred Dielens, Jozef Borremans, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Vera Servranckx, Maria Segers
        Onthouders: Frans Holsters, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Arno De Paepe, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Xanne Vermeir
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het voorontwerp (gemeentelijk aandeel) van de herinrichtingswerken en de aanleg van fietspaden in de Sluisvijverstraat-Nieuwbaan.

        Artikel 2. - Goedkeuring wordt verleend aan het gemeentelijk aandeel, en ten voorlopige titel geraamd op €1.660.690 excl. btw en erelonen en prijsherzieningen.

        Artikel 3. - Vermeld voorontwerp zal dienen als basis voor de noodzakelijke verwerving.

        Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de ontwerper Arcadis belgium NV en de rioolbeheerder Farys.

        Artikel 5. - Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving, over te maken aan de dienst financiën en aan de dienst Technische Zaken.

    • Milieudienst

      • Aankoop van perceel afdeling 3, sectie B nr. 90G, gelegen langs voetweg 32 en de Viperroute.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 56 §1 van het decreet Lokaal Bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het feit dat de gemeente Ternat zowel in haar milieubeleidsplan als in haar biodiversiteitscharter de ambitie opgenomen heeft om natuurgebieden, parkgebieden, landschappelijk waardevol agrarische gebieden of bosgebieden aan te kopen;

        Gelet op het feit dat op voorstel van de burgemeester en de milieudienst wordt geopteerd om volgend perceel aan te kopen: afdeling 3 sectie B nr. 90G;

        Gelet op het feit dat dit perceel grenst aan voetweg 119 en de Viper-route voor mountainbikers;

        Overwegende dat dat perceel kan ingericht worden met een rustbank voor de wandelaars en mountainbikers die hier langs fietsen;

        Gelet op het feit dat, bij aankoop van de grond, zal gezocht worden naar subsidies;

        Considerans

        Overwegende dat de eigenaars van bovenstaand perceel, Helena Van de Gucht en Verbeken Petrus, dit perceel vrijwillig te koop hebben aangeboden;

        Overwegende dat dit perceel een oppervlakte van 460m² bedraagt;

        Overwegende dat een Beëdigd Landmeter de gronden heeft geschat;

        Financiele impact

        Gelet op het feit dat er budget voorzien is, in de begroting van 2022 op budget ACT-1.4.1/0680-00/2200000/IP-2;

        Gelet op het feit dat dit perceel geschat is op € 1.300 (duizend driehonderd euro);

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Besluit

        Artikel 1. - De aankoop van de grond, gelegen te 1742 Ternat, afdeling 3 sectie B nr. 90G met een oppervlakte van 460m², eigendom van Verbeken Petrus en Van de Gucht Helena, Hofstade-Dorp 32 te 9308 Aalst, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2. - Notaris Mireille Bedert te gelasten als instrumenterende ambtenaar.

        Artikel 3. - De heer hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.

        Artikel 4. - De heer Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter en mevrouw Sieglinde De Mulder, algemeen directeur, te machtigen de aankoopakte te ondertekenen.

        Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit uit te voeren.

        Artikel 6. - Een afschrift van dit besluit over te maken aan de eigenaars Verbeken Petrus en Van de Gucht Helena, Hofstade-Dorp 32 te 9308 Aalst, de algemeen directeur, de financieel directeur, de milieudienst en notaris Bedert.

      • Aankoop van perceel gelegen afdeling 3, sectie C nr. 38B.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 56 §1 van het decreet Lokaal Bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het feit dat de gemeente Ternat zowel in haar milieubeleidsplan als in haar biodiversiteitscharter de ambitie opgenomen heeft om natuurgebieden, parkgebieden, landschappelijk waardevol agrarische gebieden of bosgebieden aan te kopen;

        Gelet op het feit dat op voorstel van de burgemeester en de milieudienst wordt geopteerd om volgend perceel aan te kopen: afdeling 3 sectie C nr. 38B;

        Gelet op het feit dat, bij aankoop van de grond, zal gezocht worden naar subsidies;

        Gelet op de nota van Jos Van Rossem om een dierenbegraafplaats op te richten;

        Considerans

        Overwegende dat de eigenaar van bovenstaand perceel, Van Rampelberg Lucienne, dit perceel vrijwillig te koop heeft aangeboden;

        Overwegende dat dit perceel een oppervlakte van 1470m² bedraagt;

        Overwegende dat een Beëdigd Landmeter de gronden heeft geschat;


        Financiele impact

        Gelet op het feit dat er budget voorzien is, in de begroting van 2022 op budget ACT-1.4.1/0680-00/2200000/IP-2;

        Gelet op het feit dat dit perceel geschat is op € 9.000 (negenduizend euro);

        Besluit

        Artikel 1. - De aankoop van de grond, gelegen te 1742 Ternat, afdeling 3 sectie C nr. 38B met een oppervlakte van 1470m², eigendom van Van Rampelberg Lucienne, Neerveldlaan 6 bus a te 1740 Ternat, wordt principieel goedgekeurd.

        Artikel 2. - Notaris Mireille Bedert te gelasten als instrumenterende ambtenaar.

        Artikel 3. - De heer hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.

        Artikel 4. - De heer Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter en mevrouw Sieglinde De Mulder, algemeen directeur, te machtigen de aankoopakte te ondertekenen.

        Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit uit te voeren.

        Artikel 6. - Een afschrift van dit besluit over te maken aan de eigenaar Van Rampelberg Lucienne, Neerveldlaan 6 bus a te 1740 Ternat, de algemeen directeur, de financieel directeur, de milieudienst en notaris Bedert.

         

      • Aankoop van perceel gelegen afdeling 1, sectie E nr. 528G.

        Aanwezig: Hannes Verdoodt, Gemeenteraadsvoorzitter
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
        Michel Vanderhasselt, Schepenen
        Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Xanne Vermeir, Maria Segers, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marc Faes, Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 56 §1 van het decreet Lokaal Bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het feit dat de gemeente Ternat zowel in haar milieubeleidsplan als in haar biodiversiteitscharter de ambitie opgenomen heeft om natuurgebieden, parkgebieden, landschappelijk waardevol agrarische gebieden of bosgebieden aan te kopen;

        Gelet op het feit dat op voorstel van de burgemeester en de milieudienst wordt geopteerd om volgend perceel aan te kopen: afdeling 1 sectie E nr. 528G;

        Gelet op het feit dat, bij aankoop van de grond, zal gezocht worden naar subsidies;

        Overwegende dat Herwig De Smedt, een beëdigd landmeter, de grond heeft geschat d.d. 20 januari 2022;

        Considerans

        Overwegende dat de eigenaars van bovenstaand perceel, De Feyter Jean-Pierre en De Feyter Paula, dit perceel vrijwillig te koop heeft aangeboden;

        Overwegende dat dit perceel een oppervlakte van 1372m² bedraagt;

        Financiele impact

        Gelet op het feit dat er budget voorzien is, in de begroting van 2022 op budget ACT-1.4.1/0680-00/2200000/IP-2;

        Overwegende dat het perceel gelegen afdeling 1 sectie E, nr. 528G geschat wordt op € 8.250 (achtduizend tweehonderdvijftig euro);

        Gelet op het advies d.d. 16 januari 2022 van omgevingsambtenaar Jurgen Thiebaut: GUNSTIG;

        Besluit

        Artikel 1. - De aankoop van de grond, gelegen te Heirbaan, 1740 Ternat, afdeling 1 sectie E nr. 528G, eigendom van

        - De Feyter Jean, August De Feyterstraat 94, 1740 Ternat

        - De Feyter Paula, D'Hoef 4, 1741 Ternat

        wordt goedgekeurd.

        Artikel 2. - Notaris Mireille Bedert te gelasten als instrumenterende ambtenaar.

        Artikel 3. - De heer hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.

        Artikel 4. - De heer Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter en mevrouw Sieglinde De Mulder, algemeen directeur, te machtigen de aankoopakte te ondertekenen.

        Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit uit te voeren.

        Artikel 6. - Een afschrift van dit besluit over te maken aan de eigenaars De Feyter Jean-Pierre en De Feyter Paula, de algemeen directeur, de financieel directeur, de milieudienst en notaris Bedert.

Namens Gemeenteraad,

Sieglinde De Mulder
Algemeen Directeur

Hannes Verdoodt
Gemeenteraadsvoorzitter