Terug Gemeenteraad

Thu 26/09/2019 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

  • De notulen van de gemeenteraad van 5 september 2019 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.

    Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.

Openbaar

Secretariaat

  • De gemeente Ternat neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek.

    Sinds eind 2004 behoren de openbare verlichtingsnetten en -aansluitingen tot de eigendom van de distributienetbeheerders. De exploitatie van de openbare verlichting maakt als openbaredienstverplichting deel uit van de activiteit ‘Netbeheer elektriciteit’. De exploitatiekosten, met uitzondering van de materiaalkosten hieraan verbonden, kunnen hierdoor worden opgenomen in het distributienettarief.

    De activiteiten met betrekking tot de openbare verlichting die niet onder deze openbaredienst­verplichting vallen (bv. renovatiewerken), worden beschouwd als een nevenactiviteit.  Dit is een niet-gereguleerde activiteit waarvoor een vergoeding aan kostende prijs wordt aangerekend aan de deelnemers.

    De deelnemers van Iverlek hebben in 2004 naar aanleiding van de overname (aankoop) door de distributienetbeheerder van de openbare verlichtingsnetten via gemeenteraadsbesluit de beheersoverdracht rond de activiteit openbare verlichting herbevestigd/beslist.  Statutair werd ingeschreven dat deze beheersoverdracht voor de exploitatie van de openbare verlichting geldt voor de volledige duur van de aansluiting en dat de beheersoverdracht voor de nevenactiviteit openbare verlichting steeds herroepbaar is.

    De gemeente Ternat staat voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.

    Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties).

    De raad van bestuur van Iverlek heeft in zitting van 13/05/2019 het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’  goedgekeurd.  Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit, waarvan de tekst primeert op onderstaande samenvatting.  Het reglement kan als volgt worden samengevat:

    Er wordt voorgesteld om de per 01/01/2020 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder.

    Het betreft in het bijzonder verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting die zich situeren op of langs de openbare weg of op terreinen die publiek toegankelijk zijn en die toebehoren aan de gemeente Ternat.

    Worden buiten de scope gehouden:

    • de feestverlichting en de binnenverlichting.
    • de verkeersregelsystemen, tenzij hier al een overeenkomst voor bestaat.
    • de stand-alonesystemen en de ruimten van de gemeenten in concessie van andere partijen

    Worden in beginsel ook buiten scope van het reglement gehouden:

    • de applicaties die zich al op de steunen bevinden (bv. camera’s, sensoren en verkeersgeleidingsinstallaties voor Smart City-toepassingen). Hiervoor kunnen evenwel aparte afspraken worden gemaakt.
    • ‘klassieke’ applicaties die zich vandaag op de steunen bevinden (bv. verkeers- en signalisatieborden, bloembakken en vaandels).

    Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties.

    De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding, zijnde 514.214 €. 

    De vergoeding van de inbrengwaarde gebeurt:

    • een deel in cash (max. 25 percent van de inbrengwaarde, zijnde 128.553 € );
    • een deel in nieuw te creëren niet-stemgerechtigde en niet-dividendgerechtigde OV-aandelen (min. 75 percent van de inbrengwaarde of dus 385.660 €).  Op de buitengewone algemene vergadering van december ek. zal hiervoor een voorstel van statutenwijziging ter goedkeuring worden voorgelegd. 

    Jaarlijks zal de raad van bestuur van de distributienetbeheerder aan de betrokken gemeenten/steden de opbrengsten en kosten verrekenen via het resultaat.

    Op vraag van het lokale bestuur kunnen hier diensten zoals lichtplannen, het energieverbruik als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’,… aan toegevoegd worden.

    Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van de DNB en in haar volle eigendom als activa.

    De overgenomen installaties zullen over een periode van maximum twaalf jaar afgeschreven worden, gezien het plan om de verledding van Vlaanderen ten laatste tegen 2030 uit te voeren. De afschrijvingen van het gedeelte in cash zullen volgens dit ritme verrekend worden.

    Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken gemeente/stad en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement. Indien gewenst, zullen er bij het investeringsmeerjarenplan ook doelen bepaald worden zoals onder meer m.b.t. het effect van de investeringen op energieverbruik en CO2-uitstoot.

    De overeengekomen meerjarenplannen worden minstens eenmaal per jaar verfijnd en omgezet in een concreet jaaractieplan waarvoor de Raad van Bestuur van de DNB jaarlijks een maximaal budget (jaar X) goedkeurt voor het geheel van haar toegetreden steden/gemeenten dat besteed wordt op basis van de door de steden/gemeenten goedgekeurde lichtplannen of masterplannen.

    De door de raad van bestuur vastgelegde en goedgekeurde beleidsregels en principes zoals preventieve en curatieve vervangingen blijven van toepassing.

    Fluvius wil lokale besturen ondersteunen om hun Smart City-infrastructuur (netten, installaties, steunen, …) maximaal te valoriseren. De ondersteuning bestaat uit het beheer van de overeenkomsten met operatoren (bv. telecom) die gebruik willen maken van deze infrastructuur. Fluvius zal ervoor zorgen dat de installatie van applicaties (bv. camera’s, sensoren, verkeersgeleiding, telecom­installaties, …) en aansluiting op de netten veilig en correct uitgevoerd worden.

    Het lokale bestuur krijgt periodiek diverse rapporteringen (stand van zaken van het overeengekomen actieplan, effecten ervan op het energieverbruik en de CO2-uitstoot, investeringen en onderhoud, nieuwe trends, specifieke Fluvius-projecten m.b.t. openbare verlichting en Smart City-infrastructuur,…).

    Het ingeschatte bedrag aan investeringen, onderhoud en exploitatie voor de periode 2019-2024 bedraagt 1.279.439 euro. De detailweergave is opgenomen in het document in bijlage. 

    Een wijziging in de indeling in deelruimtes en/of toekenning van technische fiches heeft impact op de in bijlage opgenomen simulatie aantal kWh en investeringskost. 

    Alle aan de akte verbonden kosten zijn ten laste van Iverlek;

  • De verdeling van het gemeentelijk infoblad werd tot nu toe gedaan door de Groep Intro vzw i.v.m. de inzet van OktoPLUS. De sociale werkplaats 3Wplus maakte een prijsofferte welke voordeliger is. Deze offerte omvat eveneens het reinigen van herbruikbare bekers en het ledigen van de vuilnisbakken (gemeentelijk straatmeubilair).

    Voorgesteld wordt een kaderovereenkomst met 3Wplus in verband met sociale tewerkstellingsprojecten in de gemeente af te sluiten.

  • In het kader van de herontwikkeling van de site Sun Chemical werd deze site door de huidige eigenaar NV Bambus aangemeld als Brownfield. Door de Brownfieldcel werd een onderhandelingstraject gefaciliteerd tussen de betrokken partijen om tot een brownfieldconvenant te komen.

    Het ontwerp van convenant wordt nu ter goedkeuring gelegd van de gemeenteraad.

  • Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSGvzw het moment aan voor de nieuwe samenstelling van de eigen bestuursorganen.  Dat gebeurt binnen het kader van de VVSG-statuten, die eind 2018 door de Algemene Vergadering werden gewijzigd en unaniem werden goedgekeurd. 

    Eind januari 2019 werden alle steden en gemeenten uitgenodigd om kandidaten voor de diverse bestuursorganen voor te dragen.  Meer bepaald werd aan de gemeenten gevraagd om hun kandidaten voor te dragen voor de Algemene Vergadering (afgevaardigde) de Raad van Bestuur en de bestuurlijke commissies.

    Door het Dagelijks Bestuur van 3 juli 2019 werd Ines Swaelens aangeduid als lid van de bestuurlijke commissie 6 Gemeente in de wereld/Europa….

  • De gemeente wenst in te gaan op het voorstel van Infrabel om de nieuw aangelegde fietsinfrastructuur van Infrabel langs de spoorweglijn 50 op t enemen in de 'Kleine Wegenis'

    Op deze manier wordt de gemeente wegbeheerder van het fietstracé en kan de gemeente garanderen dat de berijdbaarheid van het fietspad in alle omstandigheden gegarandeerd kan worden.

    Voorgesteld wordt de daartoe door Infrabel opgestelde overeenkomst goed te keuren en te ondertekenen.

Financiele dienst

  • Begrip Dagelijks bestuur.

    Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad namen reeds in het verleden beslissingen met betrekking tot de vaststelling van het begrip ‘dagelijks bestuur’. De decretale en wetgevende ontwikkelingen liggen ten grondslag aan de beslissing betreffende de herdefiniëring van het begrip ‘dagelijks bestuur’ (cfr. gemeenteraadsbeslissing dd. 19 oktober 2007).

    De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van aangelegenheden van gemeentelijk belang met de mogelijkheid om in ruime mate bevoegdheden te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. Dit geldt eveneens voor overheidsopdrachten.

    Overwegende dat de gemeenteraad o.a. moet vaststellen:

    • wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan;
    • welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
    • welke opdrachten nominatief aan het college kunnen worden toevertrouwd.

    Tot slot wordt het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen ook als dagelijks bestuur gedefinieerd en daardoor gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen;

  • Zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad namen reeds in het verleden beslissingen met betrekking tot de visumverplichting volgens het gemeentedecreet. De decretale en wetgevende ontwikkelingen liggen ten grondslag aan de beslissing betreffende de herdefiniëring van de vrijstelling van de visumverplichting van de financieel beheerder (cfr. gemeenteraadsbeslissing dd. 21 september 2007).

    In het kader van de integratie van de gemeente en het OCMW en het afstemmen van de procedures, worden voor de gemeente en het OCMW dezelfde voorwaarden voorgesteld, op basis van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaams regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

    De gemeenteraad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.

    Als de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad. De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van die beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

Personeelsdienst

  • De betaalde feestdagen die op een zaterdag of een zondag vallen kunnen opgenomen worden conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie, behalve voor de drie verplichte brugdagen bij de administratie waarvoor telkens de nodige uren worden ingeleverd.

    De collectieve sluitingen voor de diensten van vrije tijd worden toegestaan.

Sport en Jeugd

  • Bij de ontwikkeling van de site Outdoor Ternat werd expliciet voorzien dat ook de KLJ Wambeek hier zou zijn definitieve stek kunnen vinden. Te dien einde is er onderhandeld met de eigenaars van een perceel grond met bos. Dit peceel leent zich er uitstekend toe om de KLJ te huisvesten : plaats waar er recreatieinfrastructuur kan en mag gebouwd worden met aangrenzend speel weide en speelbos.

    Het totale perceel heeft een kadastrale grootte van 34 a 50 ca. De schattingsprijs is 69.000 €, de aankoopprijs is 79.695 € zijnde de schattingsprijs verhoogd met de wederbeleggingsvergoeding.

    Voorgesteld wordt dit perceel aan te kopen;  

Ruimtelijke Ordening

  • De opmaak van het RUP 17/2018 BEBOUWDE RUIMTE TERNAT kadert in functie van de uitvoering van het bindend deel van het gemeentelijk structuurplan. De gemeente zal ter versterking van de kerngebieden een strategisch project uitwerken voor de afbakening van zones voor verdichting. Binnen deze zones zal er nagegaan worden waar er plaats is voor o.a. meergezinswoningen, waar het aantal bouwlagen kan opgetrokken worden, welke binnengebieden kunnen verdicht worden, … Daarnaast zal er bijzondere aandacht gaan naar de publieke ruimte, de parkeerproblematiek en mobiliteit, wonen en complementaire functies.

    1. Voorstel van besluit

    De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring van het bestek voor een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking voor het aanduiden van een ontwerper voor een onderzoek tot MER en de opmaak van een RUP 17/2018 BEBOUWDE RUIMTE TERNAT

Technische Zaken

  • Toelichting betreffende de aanschaf van een nieuwe hakselaar.

     

    1. De huidige heeft een levensduur van 21 jaar bereikt (bouwjaar 1998) en vertoont op regelmatige tijdstippen mankementen. Telkenmaal dienen de werken gestaakt omdat de hakselaar hersteld dient te worden. Het huidige probleem is dat de invoerrollen beginnen te haperen. Hardere houtsoorten zijn moeilijk te verhakselen wat vroeger geen probleem was.
    2. De huidige machine wordt in het weekend (in het seizoen) ook gebruikt door knot-Ternat. Dit wil zeggen dat de machine zeker zijn uren heeft bereikt en versleten geraakt.
    3. Het grote aantal snoei- en velwerken vereist een volledig inzetbare machine. Bij de laatste velwerken (Wijmenierlaan) zijn alle kruinen binnengebracht op het depot en deze dienen nog verhakseld te worden. Beukenhout is hard en zal door de huidige machine moeilijk verhakseld kunnen worden.
    4. Gezien de op til staande snoei- en velwerken is er nood aan een nieuwe hakselaar.

     

    Noot: Gezien de huidige machine een levensduur van 21 jaar behaald heeft, kan men zeggen dat inderetijd een goede keuze werd gemaakt. Deze machine zullen we proberen operationeel te houden om mee te geven aan knot–Ternat. Het zachtere wilgenhout kan nog verhakseld worden.

  • Nota:

    De voorwerp van deze opdracht omvat:

    -        Het vernieuwen van de voetpaden langsheen beide zijden van de heidestraat vanaf het kruispunt rodestraat-esdoornstraat-ploterstraat t.e.m. de onderdoorgang de spoorwegbrug van de lijn 50a.

    -        Het veiliger maken van de kruispunten dewelke aantakken op de heidestraat

    -        De aanleg van fiets-voetpaden gecombineerd met éénrichtingsverkeer/lichtenregeling t.h.v. de onderdoorgang van de spoorwegbrug

    -        De aanleg van vaste parkeervakken en/of boomvakken langsheen het volledige tracé van de werken

    -        Aanbrengen van koudplastmarkeringen t.h.v. fietsdoorsteken

     

    De huidige voetpaden langsheen de heidestraat zijn in slechte staat.

    Door het uitvoeren van bovenvermelde werken wordt hieraan verholpen. Bovendien worden maatregelen genomen om de straat veiliger te maken voor de zwakke weggebruiker.

    Het rioleringsaandeel (voornamelijk het herstel/vernieuwen van rioolkolken en riooldeksels) wordt ten laste genomen van farys.

    De werken, geraamd op €449.291,45 excl btw waarvan €395.335,85 ten laste van de gemeente ternat worden aanbesteed via een openbare procedure.

     

    Voorstel:

     

    Het bestek, de wijze van gunnen en de raming goed te keuren.

     

Duurzaamheid

Economie

  • De vereniging van handelaars van Ternat wensen een nieuw logo te gebruiken. Dit logo is afgeleid van het Vlaamse logo 'be local' waar dan een lokale toets wordt aangegeven door het er in verwerken van het 'T' logo van de gemeente Ternat.

    Voorgesteld wordt aan de vereniging van handelaars de toestemming te geven hiervoor ons gemeentelijk logo te mogen gebruiken.

  • De lokale vereniging van handelaars wenst haar initiatieven 'week van de klant' en 'be local' een ruime bekendheid te geven. In het kader van de promotie hiervan vraagt zij ondersteuning aan de gemeente Ternat. Voorgesteld wordt een nominatieve subsidievan 500 € toe te kennen.

Bijkomende agendapunten


Publicaties

Besluitenlijst