Gelet op artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de OCMW-raad d.d. 1 september 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op de bestaande overeenkomst voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen tussen 3wPlus en het lokaal bestuur Ternat;
Gelet op de verordening 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), in het bijzonder artikel 28, 3.;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op het ontwerp van de verwerkingsovereenkomst met 3Wplus Energie;
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009, in het bijzonder artikel 4.1.20 en 7.5.1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, in het bijzonder de artikelen 6.4.1/1 t.e.m. 6.4.1/9 en 6.4.1/12;
Gelet op het besluit van de administrateur-generaal van het Vlaams Energieagentschap van 14 december 2011 houdende het vastleggen van de minimale kwaliteitslabels waaraan koelkasten en wasmachines moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een kortingsbon en de minimumvereisten waaraan energiescans moeten voldoen, in het bijzonder artikel 2 en bijlage 1;
Gelet op het ontwerp van "Overeenkomst voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen";
Overwegende dat de distributienetbeheerder Fluvius, in kader van openbare dienstverplichtingen, energiescans moet laten uitvoeren en moet ondersteunen bij de planning en de uitvoering van dak- of zoldervloerisolatie, de plaatsing van hoogrendementsglas en spouwmuurisolatie in woningen die door kwetsbare doelgroepen worden gehuurd (huur- en isolatiepremie);
Overwegende dat de gemeente bepaalt door wie deze energiescans worden uitgevoerd; dat de energiescans kunnen worden uitgevoerd door het gemeentepersoneel, door personeel van de elektriciteitsdistributienetbeheerder, door het energiehuis dat werkzaam is binnen het grondgebied van de gemeente Ternat of door derden; dat de gemeente Ternat tot het werkingsgebied van energiehuis 3Wplus Energie behoort;
Overwegende dat de distributienetbeheerder zorgt voor de aankoop van het materiaal voor de uitvoering van de maatregelen van de energiescan, voor de opleiding van de personen die de energiescans uitvoeren, voor de verdere ondersteuning van die personen en voor de terbeschikkingstelling van de software die gebruikt moet worden bij de uitvoering van de energiescans;
Overwegende dat de dienstverlening gericht op de begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende werken is opgenomen in het takenpakket van de energiehuizen; dat energiehuis 3Wplus actief is in Ternat als projectpromotor voor de huur- en isolatiepremie;
Overwegende dat de huishoudelijke energiescans en aanverwante diensten gericht zijn op het realiseren van energiebesparing bij kwetsbare doelgroepen; dat het lokaal bestuur kan helpen om de kwetsbare doelgroepen te bereiken;
Overwegende dat 3Wplus de uitgevoerde energiescans en de kosten voor de begeleiding van isolatieprojecten op de private huurmarkt factureert aan de distributienetbeheerder; dat er hiervoor geen budget dient te worden voorzien door het lokaal bestuur;
Overwegende dat het lokaal bestuur adressen van de te scannen en/of te isoleren woningen, met contact- en sociaaleconomische gegevens, zal aanleveren;
Overwegende dat een verwerkingsverantwoordelijke beroep kan doen op een verwerker om persoonsgegevens te verwerken; dat de verwerker afdoende garanties moet bieden met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van deze verordening voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd;
Overwegende dat de verwerking door een verwerker moet geregeld worden in een overeenkomst, die de verwerker ten aanzien van de verwerkingsverantwoordelijke bindt; dat in de overeenkomst het onderwerp en de duur van de verwerking, de aard en het doel van de verwerking, het soort persoonsgegevens en de categorieën van betrokkenen, en de rechten en verplichtingen van de verwerkingsverantwoordelijke worden omschreven;
Voor gemeente/OCMW heeft deze overeenkomst geen financiële gevolgen aangezien 3Wplus voor deze opdracht vergoed wordt vanuit Fluvius/de Vlaamse Overheid;
Gelet op het positief advies van het vast bureau van dinsdag 27 september 2022;
Artikel 1. - De raad keurt de hernieuwing van de bestaande overeenkomst voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen tussen 3wPlus en het lokaal bestuur Ternat, inclusief de verwerkingsovereenkomst, goed.
Artikel 2. - De contracterende partijen, de woonconsulente en de coördinator Sociaal Huis worden in kennis gesteld van deze beslissing.
Gelet op artikel 263 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 248 t/m 261 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 houdende regeling voor het Vlaams Gewest van het administratief toezicht op de gemeenten;
Overwegende dat de rapportering betrekking heeft zowel op de gemeente als het OCMW, en er één geïntegreerd opvolgingsrapportering wordt opgemaakt die zowel aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgelegd;
Overwegende dat zoals de memorie van toelichting bij het DLB bepaalt, de opvolgingsrapportering NIET zozeer gericht is op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen;
Gelet op de doelstellingenrealisatie zoals gevoegd bij dit besluit;
Op voorstel van het vast bureau en het MAT;
Artikel 1. – De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport met betrekking tot de periode van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022.
Artikel 2. - Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financiële dienst en het MAT.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Hannes Verdoodt
OCMW-voorzitter