De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 74 juncto artikels 32, 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 74 juncto artikels 32, 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 78 5° van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat het OCMW Ternat deel uitmaakt van het SVK De Woonkoepel;
Gelet op de statuten en het huishoudelijk reglement van het SVK De Woonkoepel;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.02.2019 houdende aanstelling van mevrouw Sandra De Nil, gemeenteraadslid, wonende Assesteenweg 398 te 1741 Ternat, sandra.denil@ternat.be als politieke vertegenwoordiger van de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.02.2019 houdende aanstelling van mevrouw Sieglinde De Mulder, Adjunct Algemeen Directeur als ambtelijk vertegenwoordiger in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Gelet het schrijven van 18 oktober 2021 van mevrouw Sandra De Nil aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de Mevrouw Sandra De Nil, verkozen op de lijst CD&V en Volks, tijdelijk dient vervangen te worden als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Gelet op de gewijzigde interne organisatie;
Overwegende dat Mevrouw Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.) dient vervangen te worden als ambtelijk vertegenwoordiger in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Gelet op de voordracht van mevrouw Christiane Servranckx om de raad voor maatschappelijk welzijn te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Gelet op de voordracht van mevrouw Anne Boeykens als ambtelijk vertegenwoordiger in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel;
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden en 2 niet gestemd.
Artikel 1. - Na geheime stemming, met 22 stemmen voor, ..... stemmen tegen en .... onthoudingen:
Mevrouw Christiane Servranckx wonende Notestraat 48 te 1742 Ternat - christiane.servranckx@ternat.be - wordt aangeduid om de raad voor maatschappelijk welzijn te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel als politieke vertegenwoordiger. Dit besluit blijft geldig tot het einde van de tijdelijke verhindering van mevrouw Sandra De Nil.
Artikel 2. - Mevrouw Anne Boeykens wordt aangeduid als ambtelijk vertegenwoordiger in de Algemene Vergaderingen van SVK De Woonkoepel. Dit blijft gelding tot herroeping van dit raadsbesluit.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan SVK De Woonkoepel, Kapelleveld 8, 1742 Ternat en aan de aangestelde vertegenwoordiger.
Gelet op artikel 484 § 1 en § 3 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de statuten van de WV Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31.01.2019 houdende aanstelling van mevrouw Sandra De Nil, gemeenteraadslid, wonende Assesteenweg 398 te 1741 Ternat, sandra.denil@ternat.be als afgevaardigde van de Algemene Vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31.01.2019 houdende aanstelling van mevrouw Sieglinde De Mulder, Adjunct Algemeen Directeur als deskundige met raadgevende stem in de Algemene Vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet op het schrijven van 18 oktober 2021 van mevrouw Sandra De Nil aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de Mevrouw Sandra De Nil, verkozen op de lijst CD&V en Volks, tijdelijk dient vervangen te worden als afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant;
Gelet op de gewijzigde interne organisatie;
Overwegende dat Mevrouw Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.) dient vervangen te worden als deskundige met raadgevende stem in de Algemene Vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant;
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden en 2 niet gestemd.
Artikel 1. - Na geheime stemming, met ... stemmen voor, ... stemmen tegen en .... onthoudingen:
Mevrouw Christiane Servranckx, Notestraat 48 te 1742 Ternat - Christiane.Servranckx@ternat.be wordt aangeduid om de raad voor maatschappelijk welzijn te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant. Dit besluit blijft geldig tot het einde van de tijdelijke verhindering van mevrouw Sandra De Nil.
Artikel 2. - Anne Boeykens wordt aangeduid als deskundige met raadgevende stem in de algemene vergaderingen van WV Welzijnskoepel West-Brabant. Dit besluit blijft gelding tot herroeping van dit raadsbesluit.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan WV Welzijnskoepel West-Brabant, Statiestraat 156, 1740 Ternat en aan de aangestelde vertegenwoordiger.
Gelet op artikel 106 § 1 juncto artikel 90 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de voordrachtsakten voor het mandaat van voorzitter BCSD;
Gelet op het schrijven d.d. 14 maart 2021 van mevrouw lnes Swaelens aan de voorzitter van de RMW waarbij zij verzaakt aan haar toekomstig mandaat van voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Overwegende dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 29 april 2021 van deze definitieve verzaking kennis heeft genomen;
Overwegende dat de algemeen directeur op 16 maart 2021, acht dagen voor de zitting van deze raad, een opvolgingsakte heeft ontvangen, dat deze akte voorziet dat de heer Marc Faes zichzelf opvolgt als voorzitter BCSD en dit met einddatum 31 december 2022, waarna hij zal opgevolgd worden door Mevrouw Anna Parys, dat er geen verdere opvolgers op de voordrachtsakte opgenomen zijn;
Overwegende dat Marc Faes alvorens zijn mandaat op te nemen in openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn, in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed dient af te leggen : "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Artikel 1. - Akte te nemen van de nieuwe voordrachtsakte van kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 2. - Marc Faes volgt zichzelf op als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 januari 2022 tot 31 december 2022. Vanaf 1 januari 2022 zal Anna Parys het mandaat van voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst opnemen.
Artikel 3. - Akte te nemen van de eedaflegging van de verkozen verklaarde voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst die tevens als schepen toegevoegd wordt aan het college van burgemeester en schepenen vanaf heden.
Gelet op artikel 79 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het raadsbesluit van 02.01.2019 houdende 'Verkiezing en eedaflegging van de schepenen';
Gelet op het raadsbesluit van 31.01.2019 houdende 'Kennisname ontslag derde schepen, verkiezen van opvolger en eedaflegging';
Gelet op het raadsbesluit van 29.04.2021 houdende 'Aanvaarding van een nieuwe voordrachtsakte voor opvolgende vierde schepen';
Overwegende dat een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen werd overhandigd aan de algemeen directeur op 14 oktober 2018;
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad vaststelde in zitting van 02 januari 2019 dat de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen.
Overwegende dat de voordrachtsakte personen van een verschillend geslacht bevat;
Overwegende dat geen enkele kandidaat-schepen zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepenen voor volgende kandidaat-schepenen melding maakt van de einddatum van het mandaat:
- voor mevrouw Christiane Servranckx is de einddatum 31 december 2021;
- voor de heer Gunter Desmet is de einddatum 31 december 2021;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepenen melding maakt voor volgende kandidaat-schepen van een opvolger voor de resterende duurtijd van het mandaat:
- voor Christiane Servranckx is de opvolger Geert De Feyter;
- Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepen de heer Timo Schoukens melding maakt van 31 december 2021 als einddatum van het schepenmandaat van de derde schepen en melding maakt dat mevr. Ines Swaelens hem zal opvolgen vanaf 1 januari 2022;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-schepenen melding maakt dat de eerstvolgende opvolger van de vierde schepen de heer Kris De Meuter is die per 1 januari 2022, ambtshalve de heer Gunter Desmet, huidig vierde schepen zal opvolgen;
Raadsleden worden uitgenodigd om in handen van de burgemeester de volgende eed af te leggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen";
De burgemeester verleent de schepenen de heren Geert De Feyter en Kris de Meuter en mevrouw Ines Swaelens hun eedaflegging en verklaart hem geïnstalleerd als schepen van de gemeente Ternat;
Hun mandaten vangen aan op 1 januari 2022;
Artikel 1. - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van schepenen Geert De Feyter, Kris De Meuter en Ines Swaelens in handen van de burgemeester.
Hun mandaten vangen aan op 1 januari 2022.
Artikel 2. - Het vast bureau van de gemeente Ternat is - naast de burgemeester - met ingang van 1 januari 2022 als volgt samengesteld, in volgende rangorde:
Gelet op artikel 249 § 3 DLB stellende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020, betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ontwerp van meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting;
Gelet op het positief advies van het MAT in zitting van 30 november 2021;
Gelet op de kennisneming van het vast bureau in zitting van 2 december 2021;
Gehoord het mondelinge verslag, gegeven tijdens deze raad alsmede tijdens de gemeenteraadscommissie van9 december 2021, door het college van burgemeester en schepenen;
Op voorstel van het vast bureau;
Artikel 1.: De meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 lokaal bestuur Ternat - deel OCMW met volgend resultaat vast te stellen :
2020 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
I. Beschikbaar budgettair resultaat OCMW | -1.723.051 | -3.000.947 | -1.628.745 | -3.136.502 | -4.640.458 | -6.159.717 |
II. Autofinancieringsmarge OCMW |
-1.208.223 | -1.483.290 | -1.683.798 | -1.497.756 | -1.493.956 | -1.509.259 |
Artikel 2.: De meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het lokaal bestuur Ternat - Deel OCMW, en een afschrift van deze beslissing, in het kader van het administratief toezicht toe te sturen aan de voogdijoverheid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op artikel 6.4.1/7 van het Energiebesluit van 19 november 2010;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 77-78 en deel 3 Titel 3;
Gelet op artikel 420 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de toetreding van een gemeente of de uitbreiding van haar aansluiting bij een opdrachthoudende vereniging afhankelijk is van een beslissing van de Gemeenteraad;
Overwegende dat onze gemeente voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deelneemt aan de opdrachthoudende vereniging DNB;
Overwegende dat vanuit de Vlaamse overheid openbare dienstverplichtingen werden opgelegd aan de distributienetbeheerders waaronder de plicht om het rationeel energieverbruik te bevorderen bij lokale besturen;
Overwegende dat DNB via haar werkmaatschappij Fluvius cvba formuleert, die optreedt in naam en voor rekening van DNB, een aanbod formuleert om het lokaal bestuur te ondersteunen bij het energiebeheer van de gebouwen. Het juridisch kader waarbinnen de maatregelen uit dit aanbod kunnen worden uitgevoerd, wordt vastgelegd in een kaderovereenkomst. Wanneer het OCMW beroep wenst te doen op een maatregel uit het aanbod, zal hieromtrent een specifieke overeenkomst worden afgesloten;
Overwegende dat de ondertekening van deze kaderovereenkomst heden ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Overwegende dat per energiebesparende maatregel waarvoor het lokaal bestuur beroep wenst te doen op de diensten van Fluvius cvba een afzonderlijke specifieke overeenkomst zal worden afgesloten. Deze overeenkomsten gelden in uitvoering van de bijgevoegde kaderovereenkomst. De aanvaarding van de in de specifieke overeenkomsten geformuleerde aanbod impliceert een beheersoverdracht;
Overwegende dat de overeenkomsten als volgt kunnen worden samengevat:
De kaderovereenkomst:
- Deze overeenkomst bepaalt de algemene modaliteiten van de samenwerking tussen ons OCMW Ternat en DNB.
- Zij voorziet de mogelijkheid voor DNB om een aanbod te formuleren om het lokaal bestuur Ternat te ondersteunen bij het energiebeheer.
Specifieke overeenkomsten:
- Indien aan de vraag van het OCMW Ternat kan voldaan worden door het aanbieden van een consultancy dienstverlening zal hiervoor een afzonderlijke specifieke overeenkomst gesloten worden tussen het lokaal bestuur Ternat en DNB.
- Indien een projectaanpak aangewezen is kan een specifieke projectovereenkomst afgesloten worden.
- Daarnaast kan de DNB ook een financiering ter beschikking stellen van de gemeente indien deze dit wenst. De kaderovereenkomst bepaalt de modaliteiten en voorwaarden volgens dewelke DNB de financiering zal verstrekken en het OCMW Ternat het gefinancierde bedrag zal terugbetalen. De concrete modaliteiten worden in een financieringsovereenkomst vastgelegd.
- De prijs voor de geleverde energiediensten wordt bepaald in de specifieke overeenkomsten en omvat investeringskosten, studiekosten,
Deze overeenkomst treedt in werking na ondertekening
Artikel 1. - De OCMW Raad verleent goedkeuring om de hierbijgevoegde kaderovereenkomst goed te keuren en af te sluiten met DNB, Turnhoutsebaan 139 te 2140 Antwerpen met het oog op het potentieel leveren van ondersteuningsactiviteiten betreffende energiebesparing, (hernieuwbare) energie en energie-efficiëntie binnen de modaliteiten van de specifieke overeenkomsten.
Artikel 2. - De Voorzitter van de OCMW Raad en de Algemeen Directeur wnd. worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3. – Een afschrift van dit besluit voor kennisgeving en voor verder gevolg over te maken aan de bevoegde diensten (duurzamegebouwen@fluvius.be – Fluvius – ESCO & DLB) Brusselsesteenweg 199 – 9090 Melle).
Het Vast Bureau opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen Directeur (wnd.)
Ines Swaelens
Voorzitter OCMW Raad