Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur (wnd.);
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad van 24 februari 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur (wnd.).
Gelet op de artikelen 12, 14 en 15 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het schrijven van 23 maart 2022 van mevrouw Stefanie De Roover aan de voorzitter van de gemeenteraad;
Overwegende dat mevrouw Stefanie De Roover, verkozen op de lijst NVA, gedurende drie maanden dient vervangen te worden als lid van de gemeenteraad (en dus ook OCMW-raad) door een opvolger van dezelfde lijst;
Overwegende dat bij schrijven van 23 maart 2022 mevrouw Nele Vandenbulcke, eerste opvolger, definitief afstand gedaan heeft van haar mandaat;
Overwegende dat mevrouw Xanne Vermeir tweede opvolger is, en dat zij het plaatsvervangend mandaat aanvaardt voor de lijst NVA;
Overwegende dat mevr. Xanne Vermeir zetelend lid is van het BCSD, dat de geloofsbrieven van BCSD-lid dezelfde zijn als die van plaatsvervangend gemeenteraadslid, dat deze dus niet moeten bijkomend worden onderzocht;
Overwegende dat mevr. Xanne Vermeir ter zitting uitgenodigd wordt de eed af te leggen;
Overwegende dat ook de rangorde der gemeenteraadsleden opnieuw dient vastgesteld te worden;
Op voordracht van de fractie N-VA;
Artikel 1. - Raadslid Stefanie De Roover wordt plaatsvervangend tijdelijk opgevolgd als lid van de gemeenteraad en OCMW-raad door de tweede opvolger, mevrouw Xanne Vermeir.
Artikel 2. - De raad stelt vast dat, gezien mevrouw Xanne Vermeir zetelend lid is van het BCSD, er bijkomend geen geloofsbrieven moeten worden onderzocht.
Artikel 3. - Mevrouw Xanne Vermeir legt in openbare vergadering van de gemeenteraad van heden 31 maart 2022 de in artikel 6 § 3 DLB omschreven eed af in de handen van de heer Timo Schoukens plv. voorzitter van de gemeenteraad: “ Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Artikel 4. - De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Naam en voornaam |
Anciënniteit |
Stemmen |
Lijst |
|
1 |
Frans HOLSTERS |
12/01/1971 |
314 |
Open VLD + |
2 |
Fred DIELENS |
02/01/1977 |
668 |
CD&V en Volks |
3 |
Jozef BORREMANS |
01/01/1995 |
1.056 |
CD&V en Volks |
4 |
Marc FAES |
01/01/1995 |
500 |
Voor Ternat |
5 |
Guido VAN CAUWELAERT |
01/01/1995 |
373 |
Sp.aGroenXL |
6 |
Michel VANDERHASSELT |
05/01/2001 |
1.583 |
CD&V en Volks |
7 |
Gunter DESMET |
05/01/2001 |
700 |
CD&V en Volks |
8 |
Astrid ROEGES |
02/01/2007 |
677 |
CD&V en Volks |
9 |
Rutger BELSACK |
02/012007 |
399 |
Sp.aGroenXL |
10 |
Sven DE PAEPE |
25/02/2010 |
664 |
N-VA |
11 |
Christiane SERVRANCKX |
02/01/2013 |
910 |
CD&V en Volks |
12 |
Geert DE FEYTER |
02/01/2013 |
783 |
CD&V en Volks |
13 |
Arno DE PAEPE |
19/12/2017 |
209 |
N-VA |
14 |
Ines SWAELENS |
02/01/2019 |
668 |
Voor Ternat |
15 |
Jochen DE MULDER |
02/01/2019 |
582 |
CD&V en Volks |
16 |
Anna PARYS |
02/01/2019 |
546 |
Voor Ternat |
17 |
Sophie CLAEYS |
02/01/2019 |
493 |
N-VA |
18 |
Timo SCHOUKENS |
02/01/2019 |
480 |
Voor Ternat |
19 |
Kris DE MEUTER |
02/01/2019 |
444 |
Voor Ternat |
20 |
Hannes VERDOODT |
02/01/2019 |
394 |
Voor Ternat |
21 |
Steve CONVENTS |
02/01/2019 |
305 |
Open VLD + |
22 |
Kristof DE LEEUW |
02/01/2019 |
245 |
N-VA |
23 |
Hilde VAN DER CRUYS |
31/01/2019 |
393 |
Voor Ternat |
24 |
Vera SERVRANCKX |
28/10/2021 |
522 |
CD&V en Volks |
25 |
Xanne VERMEIR |
31/03/2022 |
N-VA |
Gelet op artikel 7§5, 3de lid, 1° en 533, 3de lid van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de mogelijkheid tot het opdragen van de bevoegdheid van de voorzitter van gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn aan een gemeenteraadslid, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 281 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de mogelijkheid tot het opdragen van de bevoegdheid tot ondertekening aan een gemeenteraadslid, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 279§1 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de ondertekening van documenten die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad van 25 maart t.e.m. 5 april 2022 met verlof is en bijgevolg zijn bevoegdheid als voorzitter opdraagt aan de heer Timo Schoukens, gemeenteraadslid;
Overwegende dat deze opdracht schriftelijk dient te gebeuren en dat deze enkele geldig is voor bovenvermelde akten;
Overwegende dat het gemeenteraadslid aan wie opdracht is gegeven deze opdracht dient te vermelden bij zijn handtekening;
Artikel 1. - De raad geeft de heer Timo Schoukens de bevoegdheid om als gemeenteraadsvoorzitter te fungeren voor de periode van 25 maart t.e.m. 5 april 2022. De heer Timo Schoukens zal aldus de gemeenteraad van 31 maart 2022 voorzitten.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de algemeen directeur (wnd.).
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 16, 6de lid van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25 juni 2010 betreffende de BBC, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/2 d.d. 20 juli 2018 betreffende het eenjarig meerjarenplan 2019 en de budgettering volgens de BBC;
Overwegende dat de in dit besluit opgenomen aanvrager vrijgesteld wordt van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet;
Overwegende dat bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, Den Bos Feest de nodige verantwoordingsstukken dient over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat in de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025/budget 2022 op het artikel 2022/ACT-2.3.1/0719-02/6496130 een bedrag werd ingeschreven voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Aan het comité Den Bos feest wordt een subsidie toegekend van € 2.500.
Artikel 2. - Het college wordt opdracht gegeven deze beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst financiën.
Gelet op artikel 40 en 41, 2de lid, 9° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 43/4 van de wet d.d. 7 mei 1999 betreffende de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers;
Gelet op artikel 43/4 §1 van de Kansspelwet d.d. 7 mei 1999 waarbij bepaald wordt dat kansspelinrichting klasse IV plaatsen zijn die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen en het aannemen van weddenschappen een vergunning klasse F2 vereist;
Overwegende dat het, behoudens de uitzonderingen bepaald in artikel 43/4 §5 van de Kansspelwet d.d. 7 mei 1999, verboden is weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV;
Overwegende dat de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater;
Overwegende dat het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden;
Overwegende dat in het convenant de openings- en sluitingsuren bepaald worden van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt;
Overwegende dat, ingevolge artikel 43/5 van de Kansspelwet d.d. 7 mei 1999, de aanvrager van een kansspelvergunning klasse F2 moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente;
6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen;
Overwegende het negatief advies, zoals gevoegd in bijlage, dat op 11 oktober 2021 werd overgemaakt aan Ladbrokes en de kansspelcommissie;
- Het ontbreken van een brandveiligheidsattest en exploitatievergunning was hierbij cruciaal. Ondertussen heeft de aanvrager stappen ondernomen om vooralsnog in regel te zijn met de plaatselijke verordeningen;
- Wat betreft de voorwaarde dat het wedkantoor ervoor moet zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht. Advies werd gevraagd aan de gemeentelijke diensten (die met jongeren werken) en de politie. Hun bevindingen werden doorgesproken op het gemeentelijk veiligheidsoverleg van 01.02.2022. Doorslaggevend is en was dat er geen enkele vorm van overlast en problemen op deze vestigingseenheid is gesignaleerd. De zaak is er reeds enkele jaren gevestigd. Het is de keuze van de gemeenteraad om een afwijking op de nabijheidsregel van artikel 43/5 5° van de Wet op de Kansspelen al dan niet toe te staan.
Overwegende dat om deze redenen bereidheid is om het "convenant" af te sluiten zoals bepaald in de wijzigingswet d.d. 7 mei 2019;
Overwegende dat het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd. Verder worden in het convenant de modaliteiten met betrekking tot de inrichting en de uitbating van het wedkantoor en bepalingen rond de openingsdagen en -uren opgenomen. In het convenant wordt tevens bepaald wie het gemeentelijk toezicht waarneemt. De duurtijd van het convenant loopt gelijk met de duurtijd van de kansspelvergunning F2. De kansspelinrichting klasse IV moet ook te allen tijde blijven beschikken over een geldige gemeentelijke exploitatievergunning.
Overwegende dat de aanvrager nog een lopende procedure heeft aangaande de wijziging van de gemeentelijke exploitatievergunning en brandpreventieattest. Naar aanleiding van o.a. een wijziging in de zaakvoerder dient de gemeentelijke exploitatievergunning immers te worden gewijzigd. Het convenant wordt derhalve goedgekeurd onder voorbehoud van de aflevering van een aangepaste gemeentelijke exploitatievergunning en brandpreventieattest;
Overwegende dat de beoordeling of voldaan is aan de bepalingen van artikel 43/5 van de wet van 7 mei 1999 enkel de kansspelcommissie toekomt;
Gelet op het voorstel van de raad om dit agendapunt te verdagen;
Overwegende dat dit besluit in principe geen financiële gevolgen heeft;
Er zijn verschillende soorten kansspelen, zoals bepaald door de kansspelwet. De vergunning voor een kansspelinrichting wordt steeds verleend door de kansspelcommissie. De stad of gemeente heeft bij elke soort kansspelinrichting wel een bepaalde rol in de procedure tot het verkrijgen van de vergunning bij de kansspelcommissie.
- Klasse I (casino’s): concessieovereenkomst
- Klasse II (speelautomatenhallen): convenant
- Klasse III (kansspelen in drankgelegenheid): advies van de burgemeester
- Klasse IV (aannemen van weddenschappen): advies van de burgemeester + convenant (nieuw sinds 25/05/2021)
Voorliggend dossier betreft de aanvraag voor vergunning klasse F2 in een wedkantoor (klasse IV- kansspelinrichting). Een vergunning klasse F2 houdt in dat, voor een periode van drie jaar, onder bepaalde voorwaarden, de aanneming van weddenschappen wordt toegestaan in een kansspelinrichting klasse IV.
1. Tot op heden wordt advies gevraagd aan de burgemeester. Hier kan o.a. worden nagegaan of er binnen een straal van 1000 meter al dan niet een ander wedkantoor is gevestigd.
2. Nieuw sinds 25/5/2021 is dat de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater.
Op 21 september 2021 deed de DERBY nv (ondernemingsnummer BTW BE 0407.042.484), met maatschappelijke Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem, een aanvraag om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Statiestraat 135 te 1740 Ternat.
Op hogervermeld adres is een vestigingseenheid geregistreerd voor een wedkantoor klasse IV nr 1170 en beschikt over een kansspelvergunning F2 met nummer FB-385574 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres. Deze kansspelvergunning F2 moet hernieuwd worden op de zitting van de kansspelcommissie.
Men dient over een convenant te beschikken op grond van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Kansspelwet. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019.
De kansspelvergunning F2 van het wedkantoor klasse IV nr 1170 dient nu hernieuwd te worden. Daarvoor is, met ingang van 25 mei 2019, een convenant nodig afgesloten tussen de DERBY nv en lokaal bestuur Ternat.
Enig artikel: - Dit agendapunt te verdagen naar een volgende gemeenteraad.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 16, 6de lid van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25 juni 2010 betreffende de BBC van 25 juni 2010, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/2 d.d. 20 juli 2018 betreffende het eenjarig meerjarenplan 2019 en de budgettering volgens de BBC;
Overwegende dat het in dit besluit opgenomen feestcomité vrijgesteld wordt van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet;
Overwegende dat bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, het feestcomité van Sinksenkermis de nodige verantwoordingsstukken dienen over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat in het meerjarenplan 2020-2025/budget 2022 op het artikel 2022/act-2.3.1/0719-02/6496130/cbs/ip-geen een bedrag werd ingeschreven voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Aan het feestcomité Sinksenkermis wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van € 20.000.
Artikel 2. - Het college wordt opdracht gegeven deze beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst markten en kermissen en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de organisatie van een interprovinciale campagne 'Maand van de markt';
Overwegende dat het aan te bevelen is om de wekelijkse markten van Ternat en Lombeek nog aantrekkelijker te maken;
Overwegende dat het marktcomité met steun van het lokaal bestuur bereid is gevonden een wedstrijd te organiseren, die het aankopen op onze gemeentelijke markt bevordert door enerzijds het uitloven van prijzen die door aankopen op de markt kunnen worden verdiend en anderzijds door te bepalen dat de gewonnen prijzen op de markt dienen te worden verbruikt;
Overwegende dat het de bedoeling is om volgens onderstaand reglement 40 laureaten op prijzen uit te loten;
Overwegende dat elk volledig ingevuld aankoopbiljet fungeert als lot;
Gelet op de beschikbare kredieten op artikel nr .2022/0500-00-00/ACT-2.1.6/6496100 'Subsidies aan ondernemingen';
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad keurt volgend reglement 'Maand van de Markt' goed:
1. De provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen organiseren in 2022, in samenwerking, OC West en de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel, samen met de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen en het Marktcomité Ternat, een promotieactie voor de Vlaamse wekelijkse markten waarvan de procedures in dit reglement worden uiteengezet.
2. De actie ‘Maand van de Markt’ start op dinsdag 5 april en eindigt op donderdag 28 april 2022. Ze loopt op volgende dagen:
- dinsdagmarkt te Sint-Katherina-Lombeek (van 14u tot 18u30): dinsdag 5, 12, 19 en 26 april 2022
- donderdagmarkt te Ternat (van 8u tot 12u30): donderdag 7, 14, 21 en 28 april 2022.
Deze actie zal plaatsvinden ‘onder voorbehoud maatregelen Covid-19’.
3. Een overzicht van de deelnemende steden/gemeenten aan de promotieactie Maand van de Markt 2022 staat op volgende website: www.ikkooplokaalinvlaamsbrabant.be (Provincie Vlaams-Brabant).
4. Het lokaal bestuur Ternat plaatst voor deze promotieactie een nieuwsbericht en communiceert over deze actie op ternat.be, Facebook, Hoplr en op het LED-scherm op het Marktplein te 1740 Ternat.
5. Het lokaal bestuur Ternat plaatst, i.s.m. het marktcomité, in de maand april 2022 op hun wekelijkse marktdagen een inzamelpunt, inclusief een wedstrijdbox voor de invulkaarten, en voorziet permanentie op deze stand.
6. Consumenten kunnen op twee manieren deelnemen:
- via invulkaart: per aankoop ontvangt de klant een invulkaart van de marktkramer, dit zolang de voorraad strekt. De volledig ingevulde kaarten worden in de wedstrijdbox aan het inzamelpunt op de wekelijkse marktdag gedeponeerd vóór 12u (Marktplein Ternat) en vóór 18u (Kerkplein Sint-Katherina-Lombeek). Dit kan tot uiterlijk donderdag 28 april 2022 om 12u. De invulkaarten moeten volledig en goed leesbaar ingevuld zijn, bij voorkeur in hoofdletters.
- via de digitale app (gratis te downloaden door marktbezoekers): elke marktkramer krijgt hiervoor een unieke QR-code. Per aankoop en per marktkramer kan de deelnemer 1 maal een QR-code scannen. De deelnemers worden opgeslagen in een Excel-bestand waaruit de winnaar kan geselecteerd worden.
7. Deelnemers mogen zoveel mogelijk (volledige) invulkaarten indienen als ze wensen. Kaarten die niet volledig ingevuld zijn komen niet in aanmerking.
Op volgende locaties zullen er wedstrijdboxen geplaatst worden:
- Marktplein Ternat: inzamelpunt met wedstrijdbox ter hoogte van het LED-scherm.
- Kerkplein Sint-Katherina-Lombeek: inzamelpunt met wedstrijdbox ter hoogte van het kippenkraam.
8. Het lokaal bestuur Ternat staat in voor de samenstelling van het prijzenpakket (totaal: € 2.000): 30 namen uit de fysieke boxen en 10 namen uit de app ontvangen een cadeaubon van € 50. De cadeaubonnen worden opgesplitst in bonnen van € 10 en kunnen enkel gespendeerd worden aan producten van een marktkraam op de wekelijkse markten van Ternat en Sint-Katherina-Lombeek. Er wordt geen cash geld teruggegeven op de cadeaubon. Daarnaast worden door de marktkramers extra cadeaubonnen aangeboden.
9. De prijstrekking wordt georganiseerd op dinsdag 3 mei 2022 om 11u in de schepenzaal van het administratief centrum. De datum van de prijstrekking en prijsuitreiking worden vermeld in de infostand. De prijstrekking gebeurt onder alle inzendingen. Er worden 30 kaarten getrokken uit de fysieke wedstrijdboxen en 10 namen uit de app. De 40 winnaars ontvangen elk 5 cadeaubonnen van € 10. De cadeaubonnen, aangeboden door de marktkramers, worden aansluitend verloot onder de deelnemers. De winnaars worden persoonlijk verwittigd door de werkgroep. Deze winnaars verbinden zich ertoe persoonlijk aanwezig te zijn op de prijsuitreiking of een vervanger aan te duiden. Bij het niet afhalen van een prijs blijft deze beschikbaar aan het onthaal van het administratief centrum tot 31 mei 2022. De prijstrekking gebeurt onder toezicht van een beëdigd persoon, aangesteld door de werkgroep, wiens beslissingen onherroepelijk zijn.
10. Er is maximum 1 prijs per adres te winnen.
11. De prijsuitreiking wordt georganiseerd op donderdag 12 mei 2022 om 11u op het Marktplein van Ternat, aan het inzamelpunt ter hoogte van het LED-scherm. De cadeaubon kan gebruikt worden tot uiterlijk 31 juli 2022. Er wordt geen cash geld teruggegeven op de cadeaubon, er wordt in geen geval geruild tegen hun waarde in speciën. De winnaars worden vermeld op de website van het lokaal bestuur, maandvandemarkt2022 en in de zomer-editie van het Blad van Ternat 2022.
12. Als in geval van overmacht de wedstrijd ingekort, gewijzigd, geannuleerd of uitgesteld dient te worden of de prijzen moeten gewijzigd worden kan het lokaal bestuur Ternat hiervoor in geen geval verantwoordelijk worden gesteld. Bij verdwijning van de ingezamelde invulkaarten (bv. bij brand/diefstal) of een defect aan de applicatie is het lokaal bestuur Ternat evenmin verantwoordelijk.
13. Elke deelnemer aan de actie verleent automatisch toestemming voor het gebruik van zijn/haar gegevens met het oog op publicitaire doeleinden die betrekking hebben op de promotieactie Maand van de Markt 1 tot 30 april 2022.
14. Het lokaal bestuur Ternat kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer er geen invulkaarten meer voorhanden zijn bij de deelnemende marktkramers of bij een foutmelding bij het gebruik van de app.
15. In geval van misbruiken, misleiding of bedrog behoudt het lokaal bestuur Ternat zich uitdrukkelijk het recht voor, de betrokken deelnemer(s) zonder meer van deelname aan deze actie uit te sluiten.
16. Deze actie gaat niet door als kansspel.
17. Over de actie wordt geen briefwisseling noch telefoongesprekken gevoerd. Alle bijkomende mededelingen en/of publicaties in verband met deze promotieactie staan vermeld in dit reglement.
18. Leden van het marktcomité/werkgroep en hun inwonende gezinsleden zijn uitgesloten van deelname aan de promotieactie. Dit geldt eveneens voor de marktkramers aangesloten bij de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel.
19. Deelname aan deze promotieactie ‘Maand van de Markt – april 2022’ houdt de aanvaarding in zonder voorbehoud van onderhavig reglement. Alle situaties die niet uitdrukkelijk door dit reglement zijn voorzien, worden autonoom beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2022/1 ingediend door Intop-Axiox ns. Wambacq - De Dapper voor een perceel gelegen Donkerstraat - Wijmenierlaan te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 101/3, 99/3, 101G;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 1a74ca gelegen Donkerstraat - Wijmenierlaan te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 101/3, 99/3, 101G;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 1a74ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK2022/1 ingediend door Intop-Axiox ns. Wambacq - De Dapper voor een perceel gelegen Donkerstraat - Wijmenierlaan te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 101/3, 99/3, 101G om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de raad en de waarnemend algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst ruimtelijke ordening.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 4.4.24 t.e.m. 4.4.29 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 29 maart 2013 betreffende bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest en latere wijzigingen;
Gelet op de aanvraag d.d. 1 december 2021 ingediend door Servibox NV tot het bekomen van een planologisch attest voor het uitbreiden van een bedrijf gelegen Spoorwegbaan 20 te 1742 Ternat, kadastraal gekend Afdeling 3, sectie A, nrs. 68e, 68 g, 67e en 67 f;
Gelet op het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 23 december 2021 tot 21 januari 2022;
Gelet op het ongunstig advies d.d. 13 januari 2022 van het college;
Gelet op het ongunstig advies d.d. 17 februari 2022 van de Gecoro;
Gelet op het advies van de volgende externe adviesinstanties:
- Departement Landbouw en Visserij d.d. 6 januari 2022: voorwaardelijk gunstig
- Mobiliteit Vlaams-Brabant d.d. 10 januari 2022: voorwaardelijk gunstig
- Vlaamse Milieumaatschappij d.d. 18 januari 2022: voorwaardelijk gunstig
- Aquafin NV d.d. 24 januari 2022: geen bezwaar
- Departement Omgeving d.d. 28 januari 2022: ongunstig
- Deputatie Vlaams-Brabant d.d. 4 februari 2022: ongunstig
- Agentschap Natuur en Bos: geen advies ontvangen;
Gelet op het ongunstige advies d.d. 9 maart 2022 van de omgevingsambtenaar inzake de mogelijkheid tot opmaak van een RUP;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren werden ingediend;
Artikel 1. - De raad besluit een weigering af te leveren voor het planologisch attest aangevraagd door Servibox NV, Spoorwegbaan 20 te 1742 Ternat, kadastraal gekend Afdeling 3, sectie A, nrs. 68e, 68 g, 67e en 67 f. De raad besluit niet over te gaan tot de opmaak van een RUP voor Servibox.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst omgeving, Servibox NV en de voormelde adviesinstanties.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de Stroomgebiedbeheersplannen die een concretisering en doorvertaling zijn van de Kaderrichtlijn Water, Overstromingsrichtlijn en Habitatrichtlijn, het Decreet Integraal Waterbeleid, het Besluit Vlaamse Regering Onbevaarbare waterlopen, de Blue Deal, …;
Overwegende dat de acties van het Riviercontract uitvoering geven aan het lokaal waterbeleid, zoals uiteengezet in de Stroomgebiedbeheersplannen;
Overwegende dat water de bevoegdheden overstijgt van verschillende overheden;
Overwegende dat meerdere beleidsdomeinen, bestuursniveaus en sectoren in een integraal waterbeleid samenwerken om watergebonden kwesties zoals wateroverlast, droogte, erosie of waterkwaliteit aan te pakken;
Overwegende dat dit riviercontract de intenties van alle partners weergeeft om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren;
Artikel 1. - De raad verleent goedkeuring aan het riviercontract voor de Bellebeek.
Artikel 2. - De raad duidt Geert De Feyter, schepen van milieu, aan om het riviercontract voor de Bellebeek op 7 mei 2022 namens het lokaal bestuur te ondertekenen.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de milieudienst, de Vlaamse Milieumaatschappij en de stuurgroep Bellebeek.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het algemeen gemeentelijk beleid;
Gelet op de Bloemenwedstrijden georganiseerd in 2020 en 2021;
Gelet op het voorstel d.d. 17 maart 2022 van de Landbouwraad;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een verfraaiïng van ons straatbeeld betracht;
Overwegende het budget t.b.v. €1500, voorzien voor de prijzenpot met waardebonnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Met het oog op de verfraaiing van het straatbeeld wordt een bloemenwedstrijd georganiseerd voor de inwoners van Ternat. Er worden 3 categorieën voorzien:
1. voortuin
2. balkon/vensterbank
3. geveltuin/tegeltuin.
Artikel 2. - Alleen de van op de openbare weg zichtbare bebloeming komt voor de wedstrijd in aanmerking.
Artikel 3. - De wedstrijd is voorbehouden aan liefhebbers. De bloemenhandelaars mogen buiten categorie meedoen.
Artikel 4. - Deelnemingsformulieren zijn online en bij de lokale bloemen- en plantenhandelaars te bekomen. Indienen van de formulieren bij de dienst Milieu kan t.e.m. 1 juli 2022.
Artikel 5. - Voor éénzelfde eigendom kan slechts voor 1 categorie ingeschreven worden.
Artikel 6. - Er wordt een prijzenpot voorzien van € 1500 voor de uitreiking van waardebonnen:
Categorie
|
Voortuin
|
Balkon / Vensterbank
|
Geveltuin/Tegeltuin
|
1ste prijs |
300 |
150 |
150 |
2de prijs |
200 |
100 |
100 |
3de prijs |
100 |
50 |
50 |
4de tot 10de prijs |
20 |
10 |
10 |
Artikel 7. - Bij de keuring van de tuinen wordt op volgende punten gelet:
1. algemeen uitzicht 2. kwaliteit 3. originaliteit 4. biodiversiteit
Artikel 8. - Het college duidt de jury aan die uit ten minste 3 leden bestaat. De leden van de jury en hun gezinsleden mogen niet aan de wedstrijd deelnemen.
Artikel 9. - De tuinen worden gekeurd door de voltallige jury op een niet-aangekondigd moment. De beslissing van de jury is onherroepelijk.
Artikel 10. - De uitslag van de wedstrijd zal meegedeeld worden op de prijsuitreiking en bekendgemaakt worden via de media.
Artikel 11. - De deelnemers worden per brief op de prijsuitreiking uitgenodigd.
Artikel 12. - De gewonnen waardebonnen worden besteed bij lokale handelaars en dienen samen met het aankoopticket ingebracht bij de milieudienst voor 31 december 2022.
Artikel 13. - Door deel te nemen aan deze wedstrijd, gaat de deelnemer akkoord met dit reglement.
Artikel 14. - Alle betwistingen inzake de toepassing van dit reglement worden autonoom beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 15. - De persoonsgegevens verwerkt in het kader van de bloemenwedstrijd worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd.
Artikel 16. - Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de milieudienst, de groendienst, de financiële dienst, de milieuraad en de landbouwraad.
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op punt 1.2.3.3 van het MJP dat zegt: "Diverse acties bevorderen het 'stappen en trappen': de uitbouw van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en de invoering van een systeem van fietsstraten, inrichting 'zone 30' in binnen de centra, voorzien van veilige fietsenstallingen bij belangrijke bestemmingen, uitbouw van een fietsbibliotheek, visieontwikkeling voor een fietsvriendelijkere en veiligere Assesteenweg, implementeren van een nieuw systeem van gemachtigde opzichters in de schoolomgevingen, invoeren van een fietstagsysteem, invoering nieuw verkeersbord i.s.m. fietsersbond voor fietsstraten in uitvoering van het participatietraject";
Gelet op het negatief advies d.d. 8 december 2021 van de jeugdraad: 'Wij vinden het niet echt nodig om fietsenstallingen te verplichten en zouden het heel jammer vinden als hier voor ons nadelige financiële gevolgen aan zouden hangen';
Gelet op het gunstig advies d.d. 8 juli 2021 van de dienst evenementen: 'Uitlenen van mobiele fietsenstalling verplicht bij activiteiten/ events van pax 100 personen en meer of verplicht gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Bewaakte fietsenstalling verplicht van events met pax 500 personen en meer.';
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies d.d. 1 december 2021 van de sportraad: 'Algemeen beschouwd wordt dit initiatief als positief tot zeer positief beschouwd waarbij vragen/suggesties zijn bij de logistiek en waarborg.';
Gelet op het voorstel van de raad om dit agendapunt te verdagen;
Op voorstel van het college d.d. 24 juni 2021;
Enig artikel: - Dit agendapunt te verdagen naar een volgende gemeenteraad.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot o heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat een tijdelijke maatregel werd ingevoerd van 1 september 2020 tot 28 februari 2021 waarbij de Spoorwegbaan als fietsstraat werd ingericht;
Overwegende dat de Spoorwegbaan op de fietssnelweg F2 ligt, gelegen tussen NMBS-station Sint-Martens-Bodegem en de Meersstraat;
Overwegende dat het invoeren van een gemeentelijk aanvullend reglement de Spoorwegbaan bestendigt als zonale fietsstraat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 februari 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de zonale fietsstraat Spoorwegbaan te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - In de zone Spoorwegbaan begrensd door de Bosstraat, Sluisvijverstraat en de spoorwegbrug (grens met Liedekerke) worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111 die het begin van een fietsstraat aanduiden
- verkeersborden F113 die het einde van een fietsstraat aanduiden.
Artikel 3. - Het gemeentelijk aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 februari 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Molenstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Molenstraat van huisnummer 1 tot huisnummer 3 geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 1 geldt:
op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 4. - Op de Molenstraat van huisnummer 4 tot huisnummer 8 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 12 tot huisnummer 16 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 18 tot huisnummer 20 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 29 tot huisnummer 35 geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Artikel 5. - Op de Molenstraat tussen het kruispunt met de Markt en de Brusselstraat geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 1 tot huisnummer 5 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 13 tot huisnummer 15 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 25 tot huisnummer 27 geldt:
op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
op de Molenstraat van huisnummer 34 tot huisnummer 36 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door: wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 26 geldt:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door: verkeersborden D1.
Artikel 7. - Op de Molenstraat ter hoogte van huisnummer 27 geldt:
- het parkeren is toegelaten
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Artikel 8. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat een aanpassing van het aanvullend reglement, Gemeenteraad in zitting van 24 september 2020, aangewezen is;
Overwegende dat aan de vraag van een bewoner van de Fijnestraat te 1741 Ternat kan voldaan worden om de aansluiting van de fietssnelweg F209 met de fietsstraat Fijnestraat en Schapenbaan veiliger in te richten;
Overwegende dat het invoeren van een voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt van de fietssnelweg F209 met de fietsstraat Fijnestraat en het kruispunt Fijnestraat/Schapenbaan met de Pijpelarestraat noodzakelijk is;
Overwegende de mail van schepen Geert De Feyter d.d. 1 februari 2022 met betrekking tot dit item;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2022;
Enig artikel. - Dit agendapunt te verdagen naar een volgende gemeenteraad.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat op het Marktplein wijzigingen zijn aangebracht met betrekking tot de zwakke weggebruiker, die het opstellen van een aanvullend reglement vereisen;
Overwegende dat op het Marktplein een fietspad wordt ingericht dat wordt gesignaleerd met een verkeersbord D7;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 februari 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Marktplein te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op het Marktplein van huisnummer 13 tot huisnummer 11 in de richting van de Brusselstraat geldt:
op het Marktplein van huisnummer 26 tot huisnummer 20 in de richting van de Borredam geldt:
op het Marktplein van huisnummer 30 tot huisnummer 27 in de richting van de Poodtstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
In de tegenovergestelde richting geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord M18.
Artikel 3. - Op het Marktplein van huisnummer 38 tot huisnummer 31 in de richting van de Statiestraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
In de tegenovergestelde richting geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- verkeersborden F19.
Artikel 4. - Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
op de Brusselstraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
het is verboden links af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden C31a.
Artikel 5. - Op het Marktplein langs beide zijden ter hoogte van de bushalte van De Lijn geldt:
het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden C31b.
Artikel 6. - Op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 1 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 10 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 11 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 30 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 31 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van de Keizerstraat geldt:
op het Marktplein ter hoogte van de bushalte geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 7. - Op het Marktplein van huisnummer 1 tot huisnummer 10 aan de kant van de pare huisnummers in de richting van de Brusselstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7.
Artikel 8. - Op het Marktplein van huisnummer 12 tot huisnummer 13 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
op het Marktplein van huisnummer 21 tot huisnummer 26 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
op het Marktplein van huisnummer 27 tot huisnummer 29 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Artikel 9. - Op het Marktplein van huisnummer 33 tot huisnummer 38 geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Artikel 10. - Op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
het parkeren is toegelaten.
De parkeertijd is beperkt tot 30 minuten en de parkeerschijf moet worden gebruikt.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a-Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xb.
Artikel 11. - Op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 10 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 11 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 30 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 31 wordt volgende maatregel ingevoerd:
De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden B5.
Artikel 12. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d.24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 maart 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Winterweg te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. – Op de Winterweg ter hoogte van Marktplein 1 geldt:
- op de Winterweg ter hoogte van Winterweg 15 geldt:
- de bestuurders zijn verplicht links af te slaan
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12.
Artikel 3 - Op de Winterweg ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat 2 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op de Winterweg ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat 14 wordt volgende maatregel ingevoerd:
- de bestuurders moeten voorrang verlenen
- de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 4. - Op de Winterweg van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat tot aan de versmalling van de Winterweg aan de kant van de pare huisnummers geldt:
- het stilstaan en parkeren is verboden
- het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 5. - Op de Winterweg van de versmalling langs de zijde van de Gemeentehuisstraat tot het kruispunt met de Winterweg 15 geldt:
- de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs
- de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12, Type IV.
Artikel 6. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 maart 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement van de Gemeentehuisstraat goed.
Artikel 2. - Op de Gemeentehuisstraat van huisnummer 1 tot huisnummer 11 geldt:
op de Gemeentehuisstraat van huisnummer 27 tot huisnummer 27a geldt:
op de Gemeentehuisstraat van huisnummer 50 tot huisnummer 58 geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is
aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op
autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Gemeentehuisstraat van het kruispunt met de Bodegemstraat tot het kruispunt met de Verbrugghenstraat in de richting van het marktplein geldt:
- verboden rijrichting voor iedere bestuurder
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
In de tegenovergestelde richting geldt:
- toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer
- fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18.
Artikel 4. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van de Gemeentehuisstraat 21 wordt volgende maatregel ingevoerd:
- de bestuurders zijn verplicht links af te slaan
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M11.
Artikel 5. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
- het parkeren is toegelaten
- het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: laad- en loszone.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Artikel 6. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnummer 34 geldt:
- het parkeren is toegelaten
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap
- de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Artikel 7. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt:
- de bestuurders moeten voorrang verlenen
- de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnummer 23 geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Artikel 9. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnummer 38 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 10. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat en de Bodegemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Reukenstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden B15.
Artikel 11. - Op de Gemeentehuisstraat van huisnummer 23 tot huisnummer 27 geldt:
- op de Gemeentehuisstraat 27B van huisnummer 27C tot huisnummer geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 12. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van huisnummer 46 geldt:
- het parkeren is toegelaten
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Artikel 13. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op artikel 23 en 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de werking en bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de oproep tijdens de gemeenteraadszitting van heden van de lokale Open VLD + fractie om de Russische invasie in Oekraïne te veroordelen;
Overwegende dat de Open VLD+ fractie de leden van de gemeenteraad vraagt om met klem de invasie in Oekraïne te veroordelen, om onze waarden te verdedigen;
Overwegende dat de gemeenteraad wil oproepen om de vijandelijkheden onmiddellijk te beëindigen om een vredesakkoord te sluiten;
Overwegende dat ook de andere fracties een steunbetuiging voor Oekraïne, in het kader van de Europese koepel van steden en gemeenten, wenst te vragen;
Enig artikel: - Veroordeelt met klem de invasie in Oekraïne en roept op om de vijandelijkheden onmiddellijk te beëindigen om een vredesakkoord te sluiten.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 162 van de Grondwet i.v.m. de provinciale en gemeentelijke instellingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 3.1 t.e.m. 3.7 van de Vlaamse Codex Wonen 2021, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 3.2 t.e.m. 3.9 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 25 juni 2019 i.v.m. subsidieaanvraag 2020/2025 van de Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 januari 2021 tot wijziging van het raadsbesluit d.d. 19 december 2019 betreffende de vaststelling van een gemeentebelasting m.b.t. de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen i.h.k.v. de omgevingsvergunning (decreet van 25 april 2014) en aanverwante wetgeving;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst d.d. 25 mei 2021 van ‘Conformiteitsonderzoeken’ met vzw ‘Goed Wonen’;
Gelet op de brief d.d. 27 september 2021 van vzw ‘Goed Wonen’ houdende de opzeg van de samenwerkingsovereenkomst ‘Conformiteitsonderzoeken’;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 30 september 2021 betreffende het reglement verplicht stellen van het conformiteitsattest voor huurwoningen, goedgekeurd bij besluit van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 20 december 2021;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst ‘Conformiteitsonderzoeken – Samenwerkingsovereenkomst Liedekerke – Ternat’;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties en voldoende woningcontroleurs aan te wijzen om aan de vraag naar conformiteitsonderzoeken te kunnen voldoen;
Overwegende dat een conformiteitsonderzoek uitgevoerd moet worden om vast te stellen of een woning voldoet aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, bepaald door de Vlaamse regering;
Overwegende dat een conformiteitsonderzoek een plaatsbezoek en het opstellen van het technisch verslag omvat, op basis waarvan door de burgemeester een conformiteitsattest afgeleverd kan worden;
Overwegende dat de vzw ‘Goed Wonen’ de overeenkomst voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken heeft opgezegd per 1 april 2022;
Overwegende dat de gemeente Liedekerke vanaf 1 maart 2022 zal beschikken over een eigen woningcontroleur voor de uitvoering van conformiteitsonderzoeken; dat deze ook in andere gemeenten conformiteitsonderzoeken kan uitvoeren;
Overwegende dat de retributie voor de aanvraag van een conformiteitsattest is vastgesteld op 90 euro per aanvraag, de wettelijk maximale vergoeding;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst en verwerkingsovereenkomst met de gemeente Liedekerke voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken van huurwoningen in Ternat goed.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het toevoegen van punten aan de agenda van de raad;
Gelet op het bijkomend agendapunt ingediend op 26 maart 2022 door gemeenteraadslid Arno De Paepe, behorend tot de N-VA fractie i.v.m. de maatregelen tegen de verloedering van de stationsomgeving;
Gelet op de vele pendelaars en schoolgaande jeugd die dagelijks de stationsomgeving gebruiken;
Gelet op de aanwezigheid van bepaalde jongerengroepen die het stationsgebouw vandaliseren en afval op de grond gooien;
Gelet op de steeds toenemende verloedering van de stationsomgeving;
Gelet op de frustratie die dit teweegbrengt bij de overige pendelaars;
Overwegende dat er op het stationsplein maar 1 gemeentelijke vuilnisbak staat en dit niet voldoende is;
Overwegende dat het nuttig zou zijn om 2 bijkomende vuilnisbakken op het gemeenteplein te plaatsen, in de buurt van de zitbanken waar zich het meeste zwerfvuil bevindt;
Overwegende dat het de aanwezigen zou sensibiliseren geen zwerfvuil achter te laten door grote stickers (bv. van de Mooimakers-campagne) te plakken op de ronde zitbanken;
Overwegende dat het aan te raden is om bij regelmaat de beschikbare mobiele camera's in de stationsomgeving te plaatsen;
Gelet op de kleine financiële gevolgen m.n. de aankoop van 2 vuilnisbakken en het ontwerpen en aankopen van grote stickers;
Op voorstel van de N-VA fractie;
Enig artikel. - Dit agendapunt te verdagen naar een volgende gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen Directeur (wnd.)
Timo Schoukens
Gemeenteraadsleden