De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 24 april 2025 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De nodige documenten werden door Zefier cv ter beschikking gesteld. Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1. De raad geeft, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde
1. | Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 |
2. | Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024 |
3. | Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting |
4. | Terugbetaling van 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal' |
5. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor |
6. | Statutaire benoemingen |
Artikel 2. Het secretariaat van Zefier cv wordt op de hoogte gebracht van dit raadsbesluit via het e-mailadres info@zefier.be.
De raad duidde in zitting van 30 januari een vertegenwoordiger aan in de algemene vergaderingen van Farys. Deze mandataris werd in voormelde zitting eveneens aangeduid als lid van het Adviescomité Secundaire Diensten en het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant. Tijdens de algemene vergadering van Farys van 28 maart 2025 werd deze mandataris benoemd als lid van beide adviescomités. Het decreet lokaal bestuur stipuleert dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de algemene vergadering en dat van lid van een adviescomité. Bijgevolg dient de raad een vervanger aan te duiden voor de aangestelde vertegenwoordiger van de algemene vergaderingen van Farys.
De agenda van de algemene vergadering van Farys ov van 20 juni 2025 bevat volgende agendapunten:
1. | Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
2. | Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
3. | Verslagen van de commissaris |
4. | a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 |
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 | |
5. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris |
6. | Aanstelling commissaris |
7. | Actualisering presentievergoeding |
8. | Statutaire benoemingen |
9. | Varia |
Deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd.
Kathleen Platteau 13 stemmen voor, Jozef Borremans 8 stemmen voor, Arno De Paepe 2 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Kathleen Platteau wordt met 13 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden aangeduid om de raad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de raad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2. De aangeduide plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Farys ov, Jozef Borremans, aangeduid in de raad van 30 januari 2025, blijft behouden.
Artikel 3. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. | Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
2. | Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal |
3. | Verslagen van de commissaris |
4. | a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 |
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 | |
5. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris |
6. | Aanstelling commissaris |
7. | Actualisering presentievergoeding |
8. | Statutaire benoemingen |
9. | Varia |
Artikel 4. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden, hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent hetzij bij voorkeur per elektronische post naar 20250620AV@farys.be.
De goed te keuren agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:
A. | Algemeen |
1. | Samenstelling van het bureau van de vergadering |
2. | Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 |
3. | Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 |
4. | Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024 |
5. | Bestemming van het resultaat |
6. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024 |
7. | Ontslagen en benoemingen |
8. | Goedkeuring van de bezoldigingen |
|
|
9. | Desgevallend: varia |
B. | Strategie Poolstok 2025-2030 |
C. | Toelichting beheersreglement |
Aansluitend op de officiële agenda geeft Poolstok nog een terugblik op 2024 en een vooruitblik op 2025.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. De aangestelde HR-manager van de gemeente Ternat (heden: Jolien Pillet) wordt met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Poolstok cv.
Artikel 2. De raad keurt de agenda en de daarbij horende documentatie voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok cv op 6 juni 2025 goed:
A. | Algemeen |
1. | Samenstelling van het bureau van de vergadering |
2. | Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 |
3. | Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 |
4. | Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024 |
5. | Bestemming van het resultaat |
6. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024 |
7. | Ontslagen en benoemingen |
8. | Goedkeuring van de bezoldigingen |
|
|
9. | Desgevallend: varia |
B. | Strategie Poolstok 2025-2030 |
C. | Toelichting beheersreglement |
Artikel 3. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Poolstok op 6 juni 2025 wordt opgedragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en zal onder meer onmiddellijk kennis hiervan geven aan het secretariaat van Poolstok cv.
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Intradura dat werd opgericht op 27 april 2017. Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 15 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 18 juni 2025 omvat de volgende agenda:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 an de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39) |
5. | Verslag van de Raad van Bestuur: goedkeuring (art. 39) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 39) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 39) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 47) |
9. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 46): goedkeuring |
10. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 17): goedkeuring |
11. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem |
12. | Voorstel statutenwijziging: goedkeuring |
13. | Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys voor vertegenwoordiging en mogelijk indeplaatsstelling om al het nodige te doen op vlak van vereisten en formaliteiten bij alle administraties, hierin begrepen al het nodige te doen voor coördinatie, neerlegging en publicatie van de gewijzigde statuten: goedkeuring |
14. | Varia |
Artikel 1. De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 van Intradura goed evenals de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunt:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 an de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39) |
5. | Verslag van de Raad van Bestuur: goedkeuring (art. 39) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 39) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 39) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 47) |
9. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 46): goedkeuring |
10. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 17): goedkeuring |
11. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem |
12. | Voorstel statutenwijziging: goedkeuring |
13. | Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys voor vertegenwoordiging en mogelijk indeplaatsstelling om al het nodige te doen op vlak van vereisten en formaliteiten bij alle administraties, hierin begrepen al het nodige te doen voor coördinatie, neerlegging en publicatie van de gewijzigde statuten: goedkeuring |
14. | Varia |
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat wordt opgedragen alle agendapunten op de algemene vergadering van Intradura van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3. De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en hiervan onmiddellijk kennis te geven aan het secretariaat van Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos.
De raad duidt een vertegenwoordiger aan om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Deze vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn en kan tegelijkertijd meerdere entiteiten vertegenwoordigen, bv. het gemeentebestuur, het OCMW. Een plaatsvervanger kan eveneens aangeduid worden.
Er wordt voorgesteld om de aangestelde HR-manager (heden: Jolien Pillet) af te vaardigen als vertegenwoordiger en de financieel directeur (heden: Jorn Buggenhoudt) als plaatsvervanger.
De eerstvolgende algemene vergadering gaat door 17 juni 2025 om 14u30 in het Concertgebouw van Brugge.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. De aangestelde HR-manager (heden: Jolien Pillet) wordt bij geheime stemming met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 2. De financieel directeur (heden: Jorn Buggenhoudt) wordt bij geheime stemming met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan OFP Prolocus.
De goed te keuren agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering omvat volgende punten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Alle agendapunten komen in aanmerking om te worden goedgekeurd.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Rutger Belsack wordt met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van EthiasCo bv.
Artikel 2. De raad geeft zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van EthiasCo bv op 12 juni 2025, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Artikel 3. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de vergadering van EthiasCo bv op 12 juni 2025 wordt opgedragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan EthiasCo.
In zitting van 27 februari 2025 duidde de raad reeds een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de VVSG.
De VVSG-statuten bepalen dat de politieke standpunten die het bestuursorgaan inneemt, worden voorbereid door bestuurlijke commissies. Die bestaan elk uit 18 rechtstreeks verkozen lokale politieke mandatarissen, eventueel aangevuld met experten. Elke bestuurlijke commissie wordt voorgezeten door een lid van het bestuursorgaan. De kandidaten voor de commissies zijn bij voorkeur lid van het college van burgemeester en schepenen.
Er zijn 5 bestuurlijke commissies:
Geïnteresseerde mandatarissen stelden zich rechtstreeks bij VVSG kandidaat voor een mandaat binnen het bestuursorgaan of één van de bestuurlijke commissies. Na toewijzing van de mandaten door VVSG dienen de kandidaturen van de uiteindelijk geselecteerde leden van het bestuursorgaan en de commissies bevestigd te worden door de gemeenteraad.
Ines Swaelens, burgemeester, stelde zich kandidaat als lid van het Bestuursorgaan en de Bestuurlijke Commissie Veiligheid. De VVSG selecteerde haar als kandidaat- lid van het Bestuursorgaan en de Bestuurlijke Commissie Veiligheid. De raad geeft aan haar kandidatuur te ondersteunen.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Ines Swaelens wordt met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden voorgedragen als kandidaat-lid voor het Bestuursorgaan van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG)
Artikel 2. Ines Swaelens wordt met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden voorgedragen als kandidaat-lid voor de Bestuurlijke Commissie Veiligheid van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de VVSG.
De uitnodigingen voor de algemene vergadering van Havicrem op 25 juni 2025 en de buitengewone algemene vergadering van Providentia op 19 juni 2025 bereikten het bestuur pas na het verzenden van de agenda van de raad van 22 mei 2025. Aangezien de gemeenteraad van 26 juni 2025 plaats vindt na de A.V. van Havicrem en de B.A.V. van Providentia, wordt gevraagd deze punten alsnog te behandelen bij hoogdringendheid op de raadszitting van heden.
Ingevolge artikel 23 van het decreet lokaal bestuur kunnen agendapunten die niet op de agenda voorkomen enkel besproken worden indien ten minste twee derde van de aanwezige leden akkoord gaat met de behandeling van deze punten.
Enig artikel. De raad verklaart zich akkoord om volgende toegevoegde agendapunten te behandelen bij hoogdringendheid:
- Havicrem: uitnodiging op de algemene vergadering van 25 juni 2025 om 18u30 in crematorium Daelhof 5 (aula 2), Erasmuslaan 50 te Zemst (Cargovil)
- Woonmaatschappij Providentia: uitnodiging op de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2025 om 13u in de kantoren van Het Vlaamse Woonanker, Bezemstraat 83 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 25 juni 2025 om 18u30, in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil) omvat volgende agendapunten:
1. | Goedkeuring verslag AV 18.03.2025 |
2. | Jaarrekening 2024: a) Resultatenrekening en balans b) Verslag raad van bestuur c) Verslag commissaris |
3. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris |
4. | Verlenging mandaat commissaris |
5. | Evaluatienota 2019-2024 |
6. | Benoeming deskundigen raad van bestuur |
7. | Goedkeuring code van goed bestuur |
8. | Vaststelling presentiegelden juli 2025 - maart 2031 |
9. | Varia |
De nodige documenten werden door Havicrem ter beschikking gesteld. Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1. De raad geeft, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van Havicrem op 25 juni 2025, zijnde:
1. | Goedkeuring verslag AV 18.03.2025 |
2. | Jaarrekening 2024: a) Resultatenrekening en balans b) Verslag raad van bestuur c) Verslag commissaris |
3. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris |
4. | Verlenging mandaat commissaris |
5. | Evaluatienota 2019-2024 |
6. | Benoeming deskundigen raad van bestuur |
7. | Goedkeuring code van goed bestuur |
8. | Vaststelling presentiegelden juli 2025 - maart 2031 |
9. | Varia |
Artikel 2. De effectief vertegenwoordiger van de gemeente en zijn plaatsvervanger, aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2025, worden gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 25 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Havicrem.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv die zal gehouden worden op 19 juni 2025 om 13u in de kantoren van Het Vlaamse Woonanker, Bezemstraat 83 te 1600 St. Pieters Leeuw omvat volgende agendapunten:
- BAV - Partiële splitsing van Het Vlaamse Woonanker naar Providentia
- BAV - Partiële splitsing van Providentia naar Het Vlaamse Woonanker.
De nodige documenten werden door Woonmaatschappij Providentia bv ter beschikking gesteld. Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1. De raad geeft, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia op 19 juni 2025, zijnde:
- BAV - Partiële splitsing van Het Vlaamse Woonanker naar Providentia
- BAV - Partiële splitsing van Providentia naar Het Vlaamse Woonanker.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Providentia.
De rekeningen van de boekhouding van het AGB Ternat worden samengevat opgenomen in de jaarrekening, nadat ze in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook. De jaarrekening van het AGB Ternat bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en een NBB jaarrekening.
Artikel 1. De raad neemt kennis en brengt een positief advies uit bij de BBC jaarrekening 2024 van het AGB Ternat.
Artikel 2. De BBC jaarrekening 2024 van het AGB Ternat geeft het volgende resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 87.357 | 113.268 |
a. Ontvangsten | 801.300 | 787.180 |
b. Uitgaven | 713.942 | 673.912 |
II. Investeringssaldo | -52.295 | -142.484 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 52.295 | 142.484 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 35.062 | -29.216 |
IV Financieringssaldo | -27.473 | 53.484 |
a. Ontvangsten | 52.295 | 142.484 |
b. Uitgaven | 79.768 | 89.000 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 7.589 | 24.268 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 123.943 | 123.943 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 131.532 | 148.211 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 131.532 | 148.211 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 87.357 | 113.268 |
II. Netto periodieke aflossingen | 79.768 | 89.000 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 0 | 0 |
III. Autofinancieringsmarge | 7.589 | 24.268 |
Balans op 31/12/2024
Vlottende activa |
395.098 |
Schulden |
963.152 |
Vaste activa |
568.053 |
Nettoactief |
0 |
Totaal activa |
963.152 |
Totaal passiva |
963.152 |
Staat van opbrengsten en kosten 2024
Kosten |
705.272 |
Opbrengsten |
793.412 |
Operationeel overschot |
87.122 |
Financieel overschot |
1.018 |
Overschot van het boekjaar |
88.140 |
Artikel 3. De raad keurt de NBB jaarrekening goed zoals integraal toegevoegd aan dit besluit.
Artikel 4. Een afschrift wordt overgemaakt aan het AGB Ternat en aan de dienst Financiën.
De rekeningen van de boekhouding van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn werden in overeenstemming gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook. Nadien worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. De jaarrekening 2024 werd ter kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en uitgebreid toegelicht in de gemeenteraadscommissie van 15 mei 2025.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de gemeente Ternat wordt vastgesteld.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 4.469.263 |
a. Ontvangsten | 25.245.871 |
b. Uitgaven | 20.776.609 |
II. Investeringssaldo | -4.122.044 |
a. Ontvangsten | 153.131 |
b. Uitgaven | 4.275.175 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 347.219 |
IV Financieringssaldo | 1.127.837 |
a. Ontvangsten | 2.617.393 |
b. Uitgaven | 1.489.555 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 1.475.056 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.381.183 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 5.856.239 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 5.856.239 |
Autofinancieringsmarge | |
I. Exploitatiesaldo | 4.469.263 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.308.672 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.437.260 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 128.588 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.160.591 |
Balans op 31/12/2024
Vlottende activa |
5.706.339 |
Schulden |
31.496.842 |
Vaste activa |
66.763.290 |
Nettoactief |
41.383.703 |
Totaal activa |
72.469.629 |
Totaal passiva |
72.880.544 |
Staat van opbrengsten en kosten 2024
Kosten |
25.498.767 |
Opbrengsten |
25.457.732 |
Operationeel tekort |
-119.309 |
Financieel overschot |
78.274 |
Tekort van het boekjaar |
-2.037.154 |
Artikel 2. De jaarrekening 2024 van het OCMW Ternat, zoals vastgesteld dor de raad van maatschappelijk welzijn, wordt goedgekeurd.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | -1.985.427 |
a. Ontvangsten | 2.510.691 |
b. Uitgaven | 4.496.118 |
II. Investeringssaldo | -10.692 |
a. Ontvangsten | 2.174 |
b. Uitgaven | 12.866 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -1.996.119 |
IV Financieringssaldo | 0 |
a. Ontvangsten | 0 |
b. Uitgaven | 0 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.996.119 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 0 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -1.996.119 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -1.996.119 |
Autofinancieringsmarge | |
I. Exploitatiesaldo | -1.985.427 |
II. Netto periodieke aflossingen | 0 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 0 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.985.427 |
Balans op 31/12/2024
Vlottende activa |
552.758 |
Schulden |
1.022.639 |
Vaste activa |
5.202.352 |
Nettoactief |
4.321.555 |
Totaal activa |
5.755.110 |
Totaal passiva |
5.344.195 |
Staat van opbrengsten en kosten 2024
Kosten |
4.566.455 |
Opbrengsten |
2.567.737 |
Operationeel tekort |
-2.055.913 |
Financieel overschot |
57.195 |
Tekort van het boekjaar |
-1.998.718 |
Artikel 3. De jaarrekening 2024 van het lokaal bestuur wordt definitief vastgesteld met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 2.483.836 | 1.298.098 |
a. Ontvangsten | 27.756.562 | 27.984.523 |
b. Uitgaven | 25.272.726 | 26.686.424 |
II. Investeringssaldo | -4.132.735 | -7.656.293 |
a. Ontvangsten | 155.305 | 5.399.987 |
b. Uitgaven | 4.288.041 | 13.056.280 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -1.648.900 | -6.358.195 |
IV Financieringssaldo | 1.127.837 | 3.280.790 |
a. Ontvangsten | 2.617.393 | 4.803.697 |
b. Uitgaven | 1.489.555 | 1.522.907 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -521.062 | -3.077.405 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.381.183 | 4.381.183 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.860.120 | 1.303.777 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.860.120 | 1.303.777 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 2.483.836 | 1.298.098 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.308.672 | 1.263.887 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.437.260 | 1.401.707 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 128.588 | 137.820 |
III. Autofinancieringsmarge | 1.175.164 | 34.211 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | ||
I. Autofinancieringsmarge | 1.175.164 | 34.211 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -336.223 | -371.776 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.437.260 | 1.401.707 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 1.773.483 | 1.773.483 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 838.941 | -337.565 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | ||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 3.860.120 |
1.303.777 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 131.532 | 148.211 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 3.991.652 | 1.451.988 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 1.175.164 | 34.211 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 7.589 |
24.268 |
Totale Autofinancieringsmarge | 1.182.753 | 58.479 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 838.941 | -337.565 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 39.804 | 65.715 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 878.745 | -271.851 |
Balans op 31/12/2024
Vlottende activa |
6.259.097 |
Schulden |
32.519.481 |
Vaste activa |
71.965.642 |
Nettoactief |
45.705.258 |
Totaal activa |
78.224.739 |
Totaal passiva |
79.143.474 |
Staat van opbrengsten en kosten 2024
Kosten |
30.065.223 |
Opbrengsten |
28.025.469 |
Operationeel tekort |
-2.175.222 |
Financieel overschot |
135.468 |
Tekort van het boekjaar |
-2.039.754 |
Artikel 4. Het beleidsrapport zal binnen de wettelijk vastgestelde termijn gepubliceerd worden op de gemeentelijke website en gemeld aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Het nieuw opgesteld kerkenbeleidsplan is een herwerking van het eerder goedgekeurde kerkenplan en dit op een wijze conform de definitie zoals deze op 1 januari 2017 van kracht werd. Dezelfde uitgangspunten werden weerhouden, dat deze principes kunnen onderschreven worden door het lokaal bestuur Ternat.
De bestemming van de kerken wordt voorgesteld als volgt:
Kerk | Toekomstvisie |
Sint-Jozef | Herbestemming van de kerk |
Sint-Catharina | Parochiekerk met |
Sint-Remigius | Parochiekerk met nevenbestemming in de ruimte |
Sint-Gertrudis | Parochiekerk voor de erediensten- Hoofdkerk |
Dit plan werd besproken op het periodiek overleg tussen de gemeente en de kerkfabrieken, met de nodige toelichting en op de gemeenteraadscommissie van 15 mei 2025.
Het goedkeuren van het kerkenbeleidsplan op zich heeft geen financiële impact.
Artikel 1. Het kerkenbeleidsplan zone De Kruik zoals gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd dit plan namens het lokaal bestuur Ternat te ondertekenen.
Artikel 1. De raad keurt het reglement voor huwelijksplechtigheden goed. Dit reglement gaat in op 6 juni 2025.
Artikel 2. Overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur wordt dit besluit bekendgemaakt.
Artikel 3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Burgerzaken, de dienst Veiligheid en de dienst Markten & Kermissen.
Via een brede oproep konden alle burgers en afgevaardigden van een vereniging zich aanmelden als kandidaat-lid bij Atelier Cultuur via de website of een gemeentelijke dienst.
Op basis van deze kandidaturen wordt Atelier Cultuur samengesteld met een maximum van 10 effectieve leden.
Artikel 1. De raad keurt de nieuwe ledenlijst van Atelier Cultuur goed.
Artikel 2. Na goedkeuring van de ledenlijst door de raad, wordt er tijdens de eerstvolgende zitting van Atelier Cultuur overgegaan tot de verkiezing van een voorzitter en secretaris.
Artikel 3. Een afschrift wordt overgemaakt aan de clustermanager Samenleven en Atelier Cultuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang stelt dat elk lokaal bestuur een adviesraad dient te hebben die advies geeft over materies die relevant zijn voor kinderopvang: het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK).
Voor een rechtsgeldige samenstelling van het LOK, is de raad samengesteld uit minstens een vertegenwoordiging van:
Na verscheidene oproepen via verschillende kanalen en het mondeling aanspreken van mensen, werden tot op heden geen mannelijke kandidaten gevonden die wensen deel uit te maken van het LOK. Hierdoor is de genderneutraliteit niet gerealiseerd.
Er zal nogmaals een oproep naar mannelijke kandidaten gebeuren, maar om de werking van het LOK niet te belemmeren, wordt deze samenstelling toch ter stemming voorgelegd.
Artikel 1. De raad keurt de vernieuwde statuten van het LOK goed.
Artikel 2. De raad keurt de vernieuwde concrete samenstelling van het LOK goed en neemt kennis van het feit dat er nogmaals een oproep naar mannelijke kandidaten zal gedaan worden. Indien deze oproep mannelijke kandidaten zou opleveren, wordt de samenstelling opnieuw geagendeerd op de gemeenteraad.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Welzijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 330 t.e.m. 333 betreffende het algemeen bestuurlijk toezicht
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer
Decreet van 3 mei 2019 houdende de Gemeentewegen
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015 in concreto artikel 47
Decreet betreffende de omgevingsvergunning, gecoördineerd op 25 april 2014
Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 - artikel 4.2.15 tot en met 4.2.18
Raadsbesluit van 29 september 2022 houdende definitieve wijziging gemeenteweg Bodegemstraat met ontwerp van rooilijnplan
Op 23 december 2024 werd door FARYS BTWE een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken in de Bodegemstraat, Pangaardenstraat en Monnikstraat (OMG2025/27; OMV_2024159747).
Ligging: Bodegemstraat (gedeelte vanaf het kruispunt met de Keizerstraat tot de gemeentegrens met Dilbeek (uitgezonderd het kruispunt met de Dilbeeksesteenweg)), Pangaardenstraat (volledige lengte) en Monnikstraat (gedeelte vanaf huisnummer 1A tot de Pangaardenstraat) te 1740 Ternat.
Stedenbouwkundige voorschriften: De aanvraag situeert zich volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. op 7 maart 1977, in woongebied, woongebied met landelijk karakter, landschappelijk waardevol agrarisch gebied, groengebied en bosgebied.
Wijziging van gemeentewegen:
De aanvraag voorziet in volgende wijzigingen aan de gemeentewegen:
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant) een beslissing kan nemen over de aanvraag.
Openbaar onderzoek: Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 20 februari 2025 t.e.m. 21 maart 2025. Hierbij werden 3 bezwaren ingediend.
Het komt niet aan de gemeenteraad toe om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften (dit dient door de vergunningverlenende overheid te worden behandeld). De gemeenteraad kan enkel uitspraak doen over de zaak van de wegen en dit zonder de andere vergunningsaspecten mee te nemen in de beoordeling. Uit de rechtspraak en parlementaire voorbereidingen kan een opsomming gehaald worden van welke elementen tot de zaak van de wegen behoren: het betreft (o.m.) de ontsluitingsgraad, de riolering en waterhuishouding op het openbaar domein, de verkeersafwikkeling (in de omgeving), de inpasbaarheid van de wegenis in het globaal gemeentelijk wegennet en de impact van de weg (niet van het project of de verkaveling) op de mobiliteit. Een overzicht van alle bezwaarschriften kan in de bijlagen gevonden worden.
Volgend bezwaar m.b.t. zaak der wegen werd ingediend:
De gemeenteraad neemt volgend standpunt in aangaande het bezwaar:
Beoordeling wegenis:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de nieuwe of gewijzigde gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het Decreet houdende de gemeentewegen. Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde wijziging van de gemeentewegen wordt behandeld:
Artikel 1. De raad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze bezwaren en opmerkingen voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Artikel 2. De raad keurt de wijziging van de gemeentewegen Bodegemstraat, Pangaardenstraat en Monnikstraat, zoals hierboven beschreven en voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning OMG 2025/27 goed.
Artikel 3. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te werken.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Omgeving en de Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 10 januari 2025 werd door WOLFE BV een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van 14 geschakelde ééngezinswoningen in de Lombeekweg (OMG2025/9; OMV_2024168018).
Ligging: Lombeekweg zn te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs. 344A, 362D, 345B.
Stedenbouwkundige voorschriften: De aanvraag situeert zich volgens het gemeentelijk RUP Lombeekweg (goedgekeurd op 17 december 2015 door de deputatie) in “Woongebied: type 3” (artikel 3) met overdruk “Verbinding voor zacht verkeer (indicatief)” (artikel 3.3) en “Zone voor wegenis” (artikel 5).
Wijziging en verplaatsing van een gemeenteweg:
Langs de zijde van het projectgebied wordt de rooilijn van de Lombeekweg (weg nr. 52 volgens de Atlas der Buurwegen) over een lengte van ca. 127,6 m verlegd. Hierdoor wordt de rooilijnbreedte vergroot conform het RUP Lombeekweg. De in het RUP afgebakende “zone voor wegenis” zal ter hoogte van het projectgebied volledig deel uitmaken van het openbaar domein, aangezien de grond gelegen tussen de bestaande en nieuwe rooilijn (lot 6 op het rooilijnplan; opp. 5a 72) kosteloos aan de gemeente afgestaan. De aanvraag voorziet niet in het uitvoeren van werken aan de Lombeekweg.
Dwars door het projectgebied situeert zich de voetweg nr. 59 volgens de Atlas der Buurwegen. Op het terrein is deze voetweg niet meer zichtbaar. De aanvraag voorziet in de verplaatsing van deze voetweg naar de rand (aan de zuidzijde) van het projectgebied en de aanleg van deze voetweg in waterdoorlatende klinkers.
Betreffende het vergoedingsprincipe voorzien in artikel 28 van het Decreet houdende de gemeentewegen is er enerzijds door de gemeente geen waardevermindering-vergoeding verschuldigd aan de grondeigenaar en anderzijds is er evenmin een waardevermeerdering-vergoeding door de aanvrager verschuldigd aan de gemeente, aangezien waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet geacht worden elkaar te neutraliseren.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de aanvraag.
Openbaar onderzoek: Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 februari 2025 t.e.m. 25 maart 2025. Hierbij werden 9 bezwaren ingediend.
Het komt niet aan de gemeenteraad toe om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften (dit dient door de vergunningverlenende overheid te worden behandeld). De gemeenteraad kan enkel uitspraak doen over de zaak van de wegen en dit zonder de andere vergunningsaspecten mee te nemen in de beoordeling. Uit de rechtspraak en parlementaire voorbereidingen kan een opsomming gehaald worden van welke elementen tot de zaak van de wegen behoren: het betreft (o.m.) de ontsluitingsgraad, de riolering en waterhuishouding op het openbaar domein, de verkeersafwikkeling (in de omgeving), de inpasbaarheid van de wegenis in het globaal gemeentelijk wegennet en de impact van de weg (niet van het project of de verkaveling) op de mobiliteit. Een overzicht van alle bezwaarschriften kan in de bijlagen gevonden worden.
Volgende bezwaren (samengevat) m.b.t. zaak der wegen werden ingediend:
De gemeenteraad neemt volgend standpunt in aangaande de ingediende bezwaren:
Beoordeling wegenis:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de nieuwe of gewijzigde gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het Decreet houdende de gemeentewegen. Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde wijziging en verplaatsing van de gemeentewegen wordt behandeld:
Artikel 1. De raad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze bezwaren en opmerkingen voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Artikel 2. De raad keurt de wijziging van de rooilijn van de Lombeekweg en de verplaatsing van voetweg nr. 59, zoals hierboven beschreven en weergegeven op het rooilijnplan opgemaakt door landmeters-experten INTOP BVBA, goed.
Artikel 3. De raad besluit over te gaan tot de aanvaarding van de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 5a 72ca (lot 6 op het rooilijnplan).
Artikel 4. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de akte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 5. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 6. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Omgeving.
Het retributiereglement betreft de volledige zone parkeren beperkt in tijd.
Groene parkeerplaatsen – kortparkeren tot 1 uur met blauwe schijf (kaarten zijn hier niet geldig) worden per straat in een aparte GAR aangegeven.
• Marktplein (23 plaatsen)
• Winterweg (2 plaatsen)
• Gemeentehuisstraat 11-13 (2 plaatsen t.h.v. Bpost)
• Statiestraat t.h.v. 6 (2 plaatsen)
• Statiestraat 115 - 117
• Stationsparking 10 plaatsen
• Statiestraat (6 plaatsen)
• Assesteenweg 121 (2 plaatsen)
• Kerkplein (9 voor kerk + 4 plaatsen achter kerk + 2 plaatsen op Kerkpleinweg)
• Rodestraat (2 plaatsen)
• Nieuwbaan 69 (2 plaatsen)
• Nieuwbaan 68 (2 plaatsen)
Op de parking van het gemeentehuis is regelmatig geen plaats meer voor personeel en bezoekers, doordat deze gebruikt wordt door omwonenden. Om deze parkeerdruk te verlichten wordt hier een aparte zone ingevoerd waar tijdens de openingsuren van het gemeentehuis het gebruik van de parkeerschijf verplicht wordt, met een parkeerduur van 3 uur. Het personeel zal een parkeerkaart kunnen aanvragen die de parkeerschijf vervangt. Op plaatsen waar deze regelgeving niet geldt, zoals de parkeerplaatsen voorbehouden voor politie, het laden van elektrische voertuigen en voor voertuigen gebruikt door een persoon met een handicap, wordt aparte signalisatie geplaatst.
Artikel 1. De raad keurt de zonebepaling betreffende parkeren beperkt in tijd goed.
Artikel 2. In volgende zones wordt er een in regime van in de tijd beperkt parkeren ingesteld:
Zone 1 Centrum
Zone 2 Dreef
Zone 3 Station Ternat
Zone 3b Station Ternat/stationskaart (donker aangegeven – enkel stationskaart)
Zone 4 Centrum Sint-Katherina-Lombeek
Zone 5 Station Essene-Lombeek
Zone personeelsparking gemeentehuis
Artikel 3. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 4. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In de gemeente Ternat zijn in het recente verleden de bebouwde kom en de zone 30 uitgebreid. Buiten de bebouwde kom wordt de snelheid gereglementeerd door een afgebakende zone 50 of door verkeersborden C43 die de maximale snelheid bepalen op 50 km of 70 km per uur. Door de uitbreiding van de bebouwde kom is de zone 50 niet meer correct afgebakend middels zone 50 borden. Tevens ontbreken er zone 50 borden of zijn deze zoneborden onleesbaar of beschadigd. Een aangepast aanvullend reglement dringt zich op. Correct afgebakende zones, zoals de bebouwde kom, zone 30 en zone 50 zijn noodzakelijk zodat de lokale politie een handhavingsbeleid kan uitvoeren. 1742 Sint-Katherina-Lombeek valt op twee straten na volledig onder de bebouwde kom en een zone 30.Enkel op het gedeelte van de Meersstraat (tussen het einde van de bebouwde kom en de grens met Affligem) en de Sluisvijverstraat (tussen het einde van de bebouwde kom en de grens met Affligem) zal de snelheidsbeperking tot 50 km/uur aangegeven worden met verkeersborden C43 (met opschrift 50). Deze snelheidsbeperking mag niet aangegeven worden met verkeersborden met zonale geldigheid, omdat ze maar op één straat betrekking hebben.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de zone 50 te Ternat goed.
Artikel 2. Er wordt een zone 50 ingevoerd in de deelgemeente Wambeek en Ternat op de locaties die niet onderworpen zijn aan een afgebakende bebouwde kom, een afgebakende zone 30 of een snelheidsregime van 50 of 70 km per uur. In 1742 Sint-Katherina-Lombeek zal er geen zone 50 zijn in het nieuwe aanvullend reglement.
Artikel 3. In het gebied Wambeek begrensd door:
- Klapscheutstraat 24 en 90
- Drijvelingslos ter hoogte van de Klapscheutstraat
- Elshoutweg ter hoogte van de Potgieter
- Doelstraat ter hoogte van de Elshoutweg (grens Dilbeek)
- Doelstraat ter hoogte van de Massestraat
- Schapenbaan (grens Schepdaal)
- Schapenbaan ter hoogte van de Polleringestraat
- Schapenbaan 28 (café Vierhoek)
- Pijpelarestraat 9
- Fijnestraat 4
- Schapenbaan 1(Beeldekensstraat)
De zone 50 wordt afgebakend. Het begin en einde van de zone 50 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- verkeersborden C43 met zonale geldigheid
- verkeersborden C43 met zonale geldigheid (eindbord).
Artikel 4. In het gebied Ternat begrensd door:
- Essenestraat (grens met de gemeente Affligem)
- Essenestraat 16
- Industrielaan ter hoogte van de rotonde N 285
- Industrielaan ter hoogte van de Vitseroelstraat
- Vitseroelstraat 12
- Waterkant 7
- Groenstraat 137
- Kriekenlaan 2
- Vitseroelstraat ter hoogte van de Oude Brusselstraat 1
- Baron Liebaertstraat ter hoogte van de Bodegemstraat
- Baron Liebaertstraat ter hoogte van de Terlindenstraat
- Pangaardenstraat ter hoogte van de Bodegemstraat
De zone 50 wordt afgebakend. Het begin en einde van de zone 50 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- verkeersborden C43 met zonale geldigheid
- verkeersborden C43 met zonale geldigheid (eindbord).
Artikel 5. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 6. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het parkeren op de Nieuwbaan ter hoogte van de wegversmalling tussen de huisnummers 127 en 131 is hinderlijk voor de weggebruikers. Door het aanbrengen van een witte onderbroken middellijn wordt de doorstroming van het verkeer veiliger.
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 22 mei 2025 zijn goedkeuring verleende mits het aanbrengen van de volgende aanpassingen:
In artikel 4 van het aanvullend reglement van de Nieuwbaan zijn er oversteekplaatsen voorzien ter hoogte van huisnummer 6, ter hoogte van de Dahlialaan en ter hoogte van de Sluisvijverstraat. De oversteekplaatsen ter hoogte van de Dahlialaan en ter hoogte van de Sluisvijverstraat waren nog niet geschilderd. Collega Wim Ardies is heden gaan kijken om de toestand ter plaatse te beoordelen. Recent is de oversteekplaats ter hoogte van de Dahlialaan en één oversteekplaats ter hoogte van de Sluisvijverstraat, zijde bushalte uitgevoerd. Volgens de goedgekeurde plannen zijn er ter hoogte van de Sluisvijverstraat twee oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien. De oversteekplaats, zijde spoorwegbrug is niet uitgevoerd. Uit vaststellingen ter plaatse blijkt dat tussen het kruispunt met de Rietstraat en de aansluiting met de Sluisvijverstraat te weinig ruimte is om een oversteekplaats aan te brengen.
Een alternatieve oplossing is om een bijkomende oversteekplaats voor voetgangers te voorzien in de Sluisvijverstraat ter hoogte van de aansluiting met de Nieuwbaan. Indien deze optie wordt weerhouden dient er een aanpassing te gebeuren in het aanvullend reglement van de Sluisvijverstraat.
De dienst Mobiliteit is op de hoogte dat het fietspad ter hoogte van de Hopstraat niet is doorgetrokken. De dienst Mobiliteit heeft dit ter correctie aan de externe firma per mail doorgegeven op 13 mei 2025.
Artikel 1. De raad keurt het gewijzigd aanvullend reglement betreffende de Nieuwbaan te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Nieuwbaan wordt ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat, de Tulpenstraat, de Dahlialaan, de Veldstraat, de Rozenstraat en de Hopstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B1 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 3. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Bosstraat tot huisnummer 5 en vanaf het kruispunt met de Bosstraat tot huisnummer 6 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin en einde einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 4. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6, ter hoogte van de Dahlialaan en ter hoogte van de Sluisvijverstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 5. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 en 16 geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een drempel verkeersbord F87.
Artikel 6. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 (toegang basisschool De Kiem) en ter hoogte van huisnummer 24 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Artikel 7. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 6 (basisschool De Kiem) geldt: het parkeren is verboden.
Het verbod geldt voor volgende categorie van voertuigen: kiss & ride.
De parkeerreglementering geldt over een afstand van 20 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Artikel 8. - Op de Nieuwbaan van huisnummer 6 tot huisnummer 16 en van huisnummer 7 tot huisnummer 15 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 9. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 19 geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door een verkeersbord D1.
Artikel 10. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 23 en huisnummer 150 geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummer 18 en huisnummer 133 geldt: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- B19
- B21.
Artikel 11. Op alle wegen die uitgeven op de Nieuwbaan geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 12. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Rietstraat tot het kruispunt met de Veldstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 72.2.
Artikel 13. Op de Nieuwbaan van huisnummer 18 tot het kruispunt met de Veldstraat, vanaf huisnummer 121 tot huisnummer 123 en vanaf huisnummer 127 tot huisnummer 131 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 14. Op de Sluisvijverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan en de Rietstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 15. Op de Nieuwbaan ter hoogte van huisnummers 68, 69 en rechtover huisnummer 55 wordt de volgende maatregel ingevoerd: het parkeren is toegelaten. De parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt voor een maximumduur van 30 minuten.
Artikel 16. Op de Nieuwbaan vanaf het kruispunt met de Tulpenstraat tot de grens met de gemeente Liedekerke, in beide richtingen geldt: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D10.
Artikel 17. Bepalingen in voorgaande reglementeringen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Artikel 19. Ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur wordt dit besluit bekendgemaakt.
Artikel 18. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Amendement dat wordt aangebracht:
Artikel 12. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. De bepalingen van dit reglement treden in werking vanaf de bekendmaking, met uitzondering van de tarieven opgenomen in artikel 3, waarvoor de overgangsregeling in artikel 14 geldt.
Artikel 13. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën, de dienst Mobiliteit en het bedrijf aangesteld voor de handhaving van deze regelgeving.
Artikel 14. Overgangsbepaling inzake tarieven van artikel 3
De tarieven opgenomen in artikel 3 van dit reglement treden in werking op 1 oktober 2025. Tot en met 30 september 2025 blijven de tarieven uit het vorige retributiereglement betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement inzake zones met een in tijd beperkt parkeerregime te Ternat van toepassing.
Alle andere bepalingen van dit reglement, met uitzondering van de tarieven in artikel 3, treden in werking na goedkeuring en bekendmaking conform artikel 12.
Enig artikel. Het amendement is ontvankelijk.
De gemeenteraad is, krachtens artikel 173 van de Grondwet, bevoegd om rechten vast te stellen in evenredigheid tot de bewezen diensten, zowel voor het gebruik van het openbaar domein als voor het facultatief gebruik van gemeentelijke diensten. Om de parkeerrotatie te verbeteren, is het van belang dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven voor bewoners van (delen van) Ternat, ook op locaties met een hoge parkeerdruk. Tegelijk is het noodzakelijk om het aantal parkeertypes te beperken en om de verschillende parkeerzones duidelijker en overzichtelijker te maken voor gebruikers.
Inwoners van Ternat die in het bezit zijn van een geldige stationskaart moeten de mogelijkheid krijgen om lang te parkeren in daarvoor voorziene zones, wat als een billijke maatregel wordt beschouwd. Daarnaast is het aangewezen om parkeerkaarten te voorzien voor lokale handelaars, zodat zij kunnen parkeren rekening houdende met hun dagelijkse noden. Ook voor personeelsleden van het gemeentehuis worden specifieke parkeerkaarten ingevoerd waarmee zij gebruik kunnen maken van daartoe bestemde parkeerplaatsen. Non-profitwerkers die actief zijn in Ternat, en die in het bezit zijn van een non-profitkaart, moeten eveneens kunnen parkeren.
De gemeente is bovendien bezig met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de openbare ruimte. Hierin wordt nagedacht over thema’s zoals waterbuffering, verharding, het gebruik van de publieke ruimte en het creëren van bijkomende groenvoorzieningen. Door parkeerplaatsen strategisch te organiseren, kan er meer ruimte ontstaan voor deze maatschappelijke doeleinden.
Het is belangrijk dat autodeelwagens beschikken over een parkeerkaart. Indien hun autodeelplaats (foutief) zou zijn ingenomen moeten zij de kans krijgen zich elders te parkeren. Het recht op een gratis parkeerkaart geldig op het hele grondgebied van de gemeente faciliteert het gebruik van deelwagens. De lijst van erkende autodeelorganisaties kan geraadpleegd worden op de website https://www.waytogo.be/nl/deelsystemen.
Tot slot is in het gemeentelijk mobiliteitsplan vastgesteld dat het versterken van de positie van de zachte weggebruiker – zoals voetgangers en fietsers – een prioritaire doelstelling is.
Ingevolge een aangenomen amendement ingediend door de raadsleden Rutger Belsack en Maarten Babeliowsky namens Voor Ternat wordt meegedeeld dat de bepalingen van dit reglement zullen intreden vanaf de bekendmaking, met uitzondering van de tarieven opgenomen in artikel 3, waarvoor de overgangsregeling in artikel 14 geldt.
Artikel 1. De raad keurt het retributiereglement betreffende zonering parkeren beperkt in tijd goed.
Artikel 2. In de zone met beperkte parkeertijd, afgebakend en ingedeeld in deelzones in dit raadsbesluit betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt te Ternat, geldt dat de parkeerschijf gebruikt moet worden van 9u tot 18u op werkdagen en voor een maximumduur van 3 uren. De maximumduur is gewijzigd ten opzichte van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en wordt aangegeven op de signalisatie.
Dit wordt aangegeven met verkeersborden E9a met symbool van een parkeerschijf met zonale geldigheid. Een onderbord, aangebracht op het zonale bord, geeft de maximaal toegelaten parkeerduur van 3 uur aan. Deze verkeersborden worden geplaatst aan alle toegangswegen bij het betreden van de zone. Er worden eindeborden geplaatst aan alle toegangswegen bij het verlaten van de zone.
De gemeentelijke parkeerkaart vervangt de parkeerschijf, voor zover de gemeentelijke parkeerkaart geldt op de betrokken locatie.
Artikel 3. Tarieven, voorwaarden en geldigheid van de verschillende gemeentelijke parkeerkaarten:
De gemeentelijke parkeerkaart geldt niet:
- op plaatsen waar de parkeerduur beperkt is tot 1 uur
- op plaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen.
Er wordt maximaal één kaart van elk type waar men recht op heeft per voertuig afgeleverd. De nummerplaat van het voertuig wordt vermeld op de kaart.
Bij non-profit, zorg- en lokale handelskaarten moet het werkgebied binnen Ternat liggen.
Indien een bewoner van een zone onbeperkt in de tijd wenst te parkeren op de stationsparkings dient hij naast een bewonerskaart ook een stationskaart aan te vragen.
Bewonerskaart :
• voor een eerste parkeerkaart: € 15/jaar
• voor een tweede parkeerkaart op hetzelfde adres: € 100/jaar
• vanaf de derde parkeerkaart op hetzelfde adres: € 350/kaart/jaar
Het voertuig moet toebehoren aan een bewoner uit de aangevraagde zone zoals omschreven in het raadsbesluit van 22 mei 2025, of de daarna goedgekeurde besluiten betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt te Ternat. Ingeval een bewoner beschikt over een voertuig in eigendom van een rechtspersoon, dient een verklaring te worden voorgelegd dat het voertuig ter exclusieve beschikking staat van de aanvrager.
Bewonerskaarten zijn enkel geldig in de deelzone waarin het domicilieadres gelegen is.
Stationskaart:
• voor een kaart: € 150/jaar
Het voertuig moet toebehoren aan een bewoner van Ternat. Ingeval een bewoner beschikt over een voertuig in eigendom van een rechtspersoon, dient een verklaring te worden voorgelegd dat het voertuig ter exclusieve beschikking staat van de aanvrager.
Stationskaarten zijn enkel geldig in deelzone 3b.
Kaart Lokale Activiteiten:
• voor een kaart: € 350/jaar
De kaarten kunnen aangevraagd worden door handelaars die in één van de in het raadsbesluit van 22 mei 2025 betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt te Ternat beschreven zones een zaak hebben. De kaarten kunnen dan gebruikt worden door de zaakvoerder of de personeelsleden van de zaak, ongeacht hun woonplaats.
Deze kaart is enkel geldig in de deelzone waar de handelszaak zich bevind.
Kaart Zorgverstrekkers
• voor een kaart: € 50/jaar
Deze kaart is geldig in alle deelzones zoals omschreven in het raadsbesluit van 22 mei 2025, of de daarna goedgekeurde besluiten betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt te Ternat.
De kaarten kunnen aangevraagd worden door zorgverstrekkers (een persoon of instantie die professionele gezondheidszorg verleent aan een patiënt. Dokters, verpleegkundigen, medewerkers van een thuishulporganisatie of een sociale dienst) ongeacht hun woonplaats. De aanvrager dient aan te tonen dat zijn werkterrein de blauwe zone bevat.
Kaart Non-profit
• voor een kaart: € 50/jaar
De kaarten kunnen aangevraagd worden door medewerkers uit de non-profit sector (een persoon die opleidingen geeft binnen de gemeente in een in de gemeente gehuisvest opleidingscentrum of school) ongeacht hun woonplaats.
Deze kaart is enkel geldig in de deelzone waar de onderwijsinstelling is gevestigd.
Personeelskaart
• deze kaart is gratis
De kaarten kunnen aangevraagd worden door medewerkers van het gemeentebestuur ongeacht hun woonplaats.
Deze kaart is enkel geldig in de zone aan het administratief centrum zoals omschreven in het raadsbesluit van 22 mei 2025, of de daarna goedgekeurde besluiten betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt te Ternat.
Autodelen:
• deze kaart is gratis
Aanbieders van autodeelvoertuigen kunnen voor elk voertuig met standplaats in Ternat een kaart aanvragen.
Deze kaart is geldig in alle deelzones van de blauwe zone, uitgezonderd de stationsparkings.
Artikel 4. Op locaties waar een zonaal of lokaal gebod geldt voor het gebruik van de parkeerschijf, vervangt de gemeentelijke parkeerkaart de parkeerschijf, voor zover de gemeentelijke parkeerkaart geldt op de betrokken locatie. De gemeentelijke parkeerkaart geldt niet op plaatsen waar de parkeerduur beperkt is tot 1 uur.
In de zone met beperkte parkeertijd geldt dat de parkeerschijf gebruikt moet worden van 9u tot 18u op werkdagen, van maandag tot en met zaterdag en uitdrukkelijk niet op zondagen noch feestdagen, en voor een maximumduur van 3 uren. De maximumduur is gewijzigd ten opzichte van de wegcode en wordt aangegeven op de signalisatie.
Artikel 5.
Retributie bij overtredingen :
Tarief I : € 20 per dagdeel en per vastgesteld misbruik van de parkeerschijf of één van de in artikel 2 beschreven kaarten. Per dag zijn er twee dagdelen: de eerste loopt van 9u tot en met 13u, de tweede van 13u tot en met 18u.
Als misbruik wordt beschouwd:
- het niet gebruiken van een parkeerschijf of een parkeerkaart
- het verstreken zijn van de parkeertijd als aangegeven door het gebruik van de parkeerschijf
- het gebruiken van een bewonerskaart buiten de op de kaart beschreven zone waar deze bewonerskaart geldig is
- het niet of niet leesbaar voorleggen achter de voorruit van de betrokken wagen
- het gebruiken van een kaart voor een voertuig met andere nummerplaat dan deze vermeld op de kaart
- het gebruiken van een kaart die vervallen of nagemaakt is.
Bij toepassing van TARIEF I, brengt de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de acht dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Ingeval van niet-betaling van de retributie 'tarief blauwe zone', en van de retributie 'parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking', binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):
- verzending van een eerste aanmaning € 0
- verzending van een tweede aanmaning € 20* + intresten**
- verzending van een derde aanmaning door een gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder***)
- dagvaarding voor bevoegde rechtbank
*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht (W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de € 150: € 20 forfaitaire verhoging).
**Te vermeerderen met de verwijlintresten op de retributie vanaf de vervaldag overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze intresten zijn in het geval van wanbetaling door een consument slechts verschuldigd vanaf het verstrijken van de wettelijk voorziene wachttermijn zoals aangeduid in de kosteloze herinnering.
***In geval van laatste minnelijke aanmaning door een gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30 november 1976 (niet limitatief o.a. aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.
Bij herhaald misbruik van een kaart kan deze door de concessionaris, in samenspraak met het gemeentebestuur, ingetrokken worden.
Artikel 6. Deze retributies zijn verschuldigd door de titularis van de kaart of desgevallend door de eigenaar van het voertuig dat misbruik maakt van de parkeerschijf of de parkeerkaart. De retributie wordt betaald door overschrijving op de aangeduide bankrekening met vermelding van de gestructureerde mededeling (indien van toepassing).
Artikel 7. Een betwisting van de retributie kan via de gegevens vermeld op het door de aangestelde van de gemeente op de voorruit van het voertuig aangebrachte uitnodiging om de retributie binnen de acht dagen te betalen.
Indien de aanvrager zich niet kan vinden in de beslissing over deze betwisting kan verder bezwaar behandeld worden door de financieel directeur gezien dit als een bezwaar op belasting behandeld moet worden.
Overwegende dat dit pas kan na betaling van de belasting of retributie, (volgens het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, terug te vinden op https://codex.vlaanderen.be/portals/codex/documenten/1016878.html) dient hiervoor een mail of brief verzonden te worden na betaling van de retributie met de grond van het bezwaar, het antwoord op het bezwaar, het retributieticket en bewijs van betaling. Deze zal dan behandeld worden door het college.
Indien u het niet eens bent met de beslissing die het gemeentebestuur heeft genomen kan u op https://www.vlaanderen.be/klachten-over-gemeenten de verder te nemen stappen terugvinden.
Artikel 8. Een retributie van € 30 is verschuldigd voor het uitreiken van een duplicaat in geval van vernietiging, verlies of diefstal van de kaart, alsook wanneer de kaart onleesbaar geworden is. Dit duplicaat zal dezelfde geldigheidsduur hebben als de oorspronkelijke kaart.
Bij vervanging van een voertuig/nummerplaat door een andere kan de resterende geldigheidsduur overgedragen worden op het nieuwe voertuig. Er zal dan een nieuwe kaart uitgereikt worden op zicht van het terugbezorgen van de oude kaart. Voor het uitreiken van deze nieuwe kaart zal een retributie van € 30 euro verschuldigd zijn.
Er worden in geen geval terugbetalingen gedaan.
Artikel 9. De speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de wegcode vervangt de parkeerschijf wanneer het gebruik ervan verplicht is.
Artikel 10. De gemeente Ternat neemt de bescherming van uw persoonsgegevens ernstig en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan en eist dit ook van de parkeertoezichters. Deze verwerken de persoonsgegevens omwille van de wettelijk omschreven bevoegdheden en verplichtingen, doordat er gebruik wordt gemaakt van diensten en/of omdat deze zelf zijn verstrekt.
Artikel 11. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 12. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. De bepalingen van dit reglement treden in werking vanaf de bekendmaking, met uitzondering van de tarieven opgenomen in artikel 3, waarvoor de overgangsregeling in artikel 14 geldt.
Artikel 13. Overgangsbepaling inzake tarieven van artikel 3.
De tarieven opgenomen in artikel 3 van dit reglement treden in werking op 1 oktober 2025. Tot en met 30 september 2025 blijven de tarieven uit het vorige retributiereglement betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement inzake zones met een in tijd beperkt parkeerregime te Ternat van toepassing.
Artikel 14. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën, de dienst Mobiliteit en het bedrijf aangesteld voor de handhaving van deze regelgeving.
Het betreft kleine aanpassingen die geen fundamentele impact hebben op de werking van het autonoom gemeentebedrijf Ternat.
Artikel 1. De raad keurt de gewijzigde statuten van het AGB Ternat goed.
Artikel 2. Op de eerstvolgende zitting van het AGB na goedkeuring van de statuten door de gemeenteraad worden de voorzitter en secretaris van de raad van bestuur van het AGB verkozen.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de clustermanager Samenleven.
Deze beheersovereenkomst met addenda bepaalt de werking van het AGB Ternat, regelt de samenwerking tussen de gemeente en het AGB Ternat en legt de modaliteiten vast voor de overdracht van infrastructuur, goederen en overeenkomsten.
De beheersovereenkomst regelt tevens de financiële en operationele verhoudingen tussen de gemeente en het AGB Ternat.
Artikel 1. De raad keurt de beheersovereenkomst met addenda van het AGB Ternat goed.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de clustermanager Samenleven.
Via een brede oproep konden alle burgers en afgevaardigden van een vereniging zich aanmelden als kandidaat-lid bij de commissie Erfgoed via de website of een gemeentelijke dienst.
Op basis van deze kandidaturen wordt de commissie Erfgoed samengesteld. De bevoegde schepen neemt eveneens deel aan de zittingen maar is geen stemgerechtigd lid. De administratief medewerker, ter beschikking gesteld door het gemeentebestuur, is secretaris van de commissie maar is geen stemgerechtigd lid.
Artikel 1. De raad keurt de nieuwe ledenlijst van de commissie Erfgoed goed.
Artikel 2. In de eerstvolgende zitting van de commissie kan - na goedkeuring van de ledenlijst door de raad - overgegaan worden tot de verkiezing van een voorzitter. De administratief medewerker, ter beschikking gesteld door het gemeentebestuur, is ingevolge de statuten secretaris van de commissie.
Artikel 3. Een afschrift wordt overgemaakt aan de dienst Erfgoed en de commissie Erfgoed.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Sophie Claeys
voorzitter gemeenteraad