De notulen van de digitale gemeenteraad van 25 februari 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
De notulen van de digitale gemeenteraad van 25 februari 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt;
Overwegende dat de raad van bestuur van Haviland op 22 februari 2021 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 5 maart 2021 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 16 juni 2021 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28.02.2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland werd aangeduid;
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikel 1. - Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 22 februari 2021 wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat Havicrem als intergemeentelijk samenwerkingsverband een opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het Arrondissement Halle-Vilvoorde “Havicrem” die werd opgericht bij onderhandse akte de dato 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;
Gelet op artikel 6 van de statuten van Havicrem dat vermeldt dat de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 10 juni 2021;
Gelet op artikel 423, 1ste lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat stelt dat de statutair bepaalde duur van een opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan 18 jaar;
Gelet op artikel 423, 2de lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat bepaalt dat volgende beslissingen moeten genomen worden met het oog op de verlenging van de bestaansduur van Havicrem:
Gelet op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 9 juni 2021 om 18.30 uur in crematorium Daelhof en volgende punten omvat:
Gelet op de beraadslaging en het gemotiveerd besluit van de raad van bestuur van Havicrem op dinsdag 9 maart 2021, aangenomen met eenparigheid van stemmen;
Op voorstel van het College van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Gelet op de bespreking in deze gemeenteraad: met unanimiteit aangenomen om dit te verwijzen naar een commissie alwaar de heer Fred Dielens een toelichting zal geven.
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 23 februari 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St. Jozef – Sint Katherina Lombeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Jozef te Sint Katerina Lombeek, ons ter kennis werd gebracht op 8 maart 2021;
Overwegende dat de gemeenteraad een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef afsluit met een exploitatieoverschot van 9.072,60 €, omwille dat er een exploitatietoelage vanwege het gemeentebestuur ten bedrage van 12.611,97 € werd betaald ;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef afsluit met een investeringsoverschot van 0 €, er werden geen gemeentelijke investeringstoelagen uitgekeerd;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het exploitatieoverschot, en dat de kerkfabriek blijkens de staat van geen financiële schulden (meer) heeft;
Overwegende dat een zeer omstandige inventaris van roerende en onroerende bezittingen is bijgevoegd;
Overwegende dat bij nazicht vastgesteld wordt dat er in 2020 geen uitgaven gebeurd zijn op de codes 2104 en 233 ( verzekeringspremies voor kerkgebouw en privaat eigendom ) dat aan de kerkfabriek hierover de nodige uitleg werd gevraagd;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot opmerkingen, dat er bijgevolg kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Overwegende dat er een gemeentelijke exploitatietoelage van € 12.611,97 werd toegekend, dat er geen beroep gedaan werd op gemeentelijke investeringstoelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jozef te Sint Katarina Lombeek gunstig te adviseren.
Artikel 2. - Dit besluit, via Religiosoft, elektronisch over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 11 januari2021 waarbij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St. Catharina – Sint-Katherina-Lombeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Catharina te Sint Katerina Lombeek, ons ter kennis werd gebracht op 8 maart 2021;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Catharina afsluit met een exploitatieoverschot van 47.751,30 €, en een investeringsoverschot van 1.876.244,18 €, dat er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke exploitatietoelagen noch investeringstoelagen;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecombineerd overschot van exploitatie en investeringen;
Overwegende dat er dient evenwel opgemerkt te worden dat er in de exploitatiekosten een overschrijding is van het voorziene budget voor privaat patrimonium en dit ten gevolge van 10.125,28 € voor schilderwerken aan het nieuw gekochte appartement. Het zou logisch(er) geweest zijn deze kosten te financieren met het investeringsoverschot ipv met de exploitatiegelden van de kerkfabriek. Aangezien de kerkfabriek zelfbedruipend blijft en aangezien de toekomstige huurinkomsten van het appartement toch zullen opgenomen worden in de -toekomstige- exploitatieopbrengsten wordt hier verder geen punt van gemaakt;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot verdere opmerkingen, kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke toelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Catharina Sint-Katerina-Lombeek gunstig te adviseren.
Artikel 2. - Dit besluit, via Religiosoft, elektronisch over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 22 februari 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Remigius Wambeek werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint Remigius Wambeek, ons op 8 maart 2021 ter kennis werd gebracht;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Remigius Wambeek afsluit met een exploitatieoverschot van 14.437,21 €, en een investeringsoverschot van 1.669,53 € en dat er geen beroep gedaan werd op gemeentelijke exploitatietoelagen, noch gemeentelijke investeringstoelagen; het valt evenwel op te merken dat het eenvoudiger en duidelijker ware geweest om de verzekeringsontvangsten ( schadevergoedingen ) te boeken op het exploitatiebudget, en dan de uitgaven er voor uiteraard ook, alsmede ook de eerder geringe, niet in de MJP voorziene uitgaven aan patrimonium ook te laten verlopen over de exploitatie teneinde niet geconfronteerd te worden zoals nu met een positief investeringsoverschot.
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecumuleerd exploitatie- en investeringsoverschot, en dat de kerkfabriek blijkens de staat van het vermogen geldbeleggingen heeft ten bedrage van 562.827,94 €;
Overwegende dat een actualisatie van de inventaris der bezittingen is bijgevoegd;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot opmerkingen, kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Overwegende dat er geen beroep gedaan werd op gemeentelijke exploitatietoelagen noch gemeentelijke investeringstoelagen;
Op voorstel van het College van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Remigius Wambeek gunstig te adviseren.
Artikel 2. - Dit besluit, via Religiosoft, elektronisch over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 55 §2 van het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, bepalende dat de gemeenteraad advies dient te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten
Gelet op het kerkraadsbesluit van 24 februari 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de elektronische toepassing Religiosoft de jaarrekening 2019 van de kerkfabriek Sint Gertrudis te Ternat, ons ter kennis werd gebracht op 8 maart 20210;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening dient over te maken aan de heer Provinciegouverneur;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis Ternat afsluit met een exploitatieoverschot van 370.761.51, € dit niettegenstaande een tekort op het eigen boekjaar van 93.229,16 €, exclusief te wijten aan het overboeken naar de investeringsenveloppes van een bedrag van 158.670,06 € ter financiering van de restauratie van de kerk, er werd geen beroep gedaan op exploitatietoelagen maar er werd wel, conform de MJP, een gemeentelijke investeringstoelage van 15.000 € verstrekt; ;
Overwegende dat de jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis afsluit met een evenwicht in de investeringen, dat dit evenwicht bekomen werd door bovenvermelde overboeking en investeringstoelage, dat deze aangewend worden voor belangrijke werken - die bezig zijn - aan de toren van het kerkgebouw, dat evenwel de opgenomen investeringsfiche niet geactualiseerd werd;
Overwegende dat uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het exploitatieoverschot, en dat de kerkfabriek blijkens de staat van het vermogen schulden heeft ten bedrage van 19.554,91 € schulden staan, dat de schulden in een snel tempo worden afgelost;
Overwegende dat een inventaris van de over het boekjaar gewijzigde roerende en onroerende bezittingen is bijgevoegd;
Overwegende dat nazicht van de jaarrekening niet geleid heeft tot opmerkingen, kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies;
Overwegende dat er geen exploitatietoelagen werden toegekend, maar wel een investeringstoelage van 15.000 € ;
Op voorstel van het College van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat gunstig te adviseren.
Artikel 2. - Dit besluit, via Religiosoft, elektronisch over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat.
Gelet op artikel 170, §4 Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals gewijzigd;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Overwegende dat de gemeente bevoegd is voor het toezicht op de veiligheid, de rust en de reinheid op haar grondgebied;
Overwegende dat de economische activiteit van eet- of handelskramen (mobiel of vaststaand), die zich op privaat domein bevinden met een verkooppunt gelegen op het privaat domein, aanleiding geeft tot passende maatregelen vanwege de gemeente;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op het gebruik van privaat domein;
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7360000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Raming opbrengst belasting: € 5.000;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Gelet op de bespreking in de gemeenteraad : met unanimiteit aangenomen om dit te verwijzen naar een commissie.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gezien de wet van 18 maart 2016 tot overname van in het bijzonder de Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) van de dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, door de federale pensioendienst (FPD);
Gelet op de omzendbrief BA 2000/14 van 22.12.2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen;
Gelet op het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001;
Gelet op het feit dat de FPD, in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een offerteaanvraag conform de wet op de overheidsopdrachten zal organiseren;
Gelet op het positief advies van het MAT van 23.02.2021 om toe te treden tot de collectieve verzekering van de FPD;
Artikel 1. - Het Lokaal Bestuur Ternat zal toetreden tot de collectieve verzekering "Verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte" die de FPD heeft afgesloten.
Artikel 2. - Hiertoe vult het bestuur het aansluitingsformulier in.
Artikel 3. - De toetreding tot de voornoemde verzekering houdt voor het aangesloten bestuur de verbintenis in, de bijzondere en algemene bepalingen,in acht te nemen.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit raadsbesluit wordt aan de FPD overgemaakt.
Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op ons raadsbesluit van 24 september 2020 met geamendeerd addendum op het ondersteuningsreglement houdende aanpassingen van het ondersteuningsreglement naar aanleiding van de coronapandemie;
Overwegende dat het huidige reglement loopt tot eind september 2021, net bij de start van het nieuwe werkingsjaar voor de verenigingen. Een verlenging van de geldende regelgeving tot 31 december 2021 zou voor hen meer dan welkom zijn;
Gelet dat er voldoende budget is voorzien in de meerjarenplanning;
Enig artikel. - Het huidige reglement wordt uitgebreid met de volgende afspraken:
Artikel 2: Toe te voegen: De realisatie van de doelstellingen in dit reglement wordt verlengd tot en met 31 december 2021.
- Ternatse verenigingen en clubs die gebruik maken van gemeentelijke Ternatse (vrijetijds)infrastructuur worden van 1 oktober 2020 tot 31 december 2020 vrijgesteld van betaling van huur en betalen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 50% van de huurkost.
- Ternatse verenigingen die voor hun reguliere werking gebruik maken van niet-gemeentelijke Ternatse (vrijetijds)infrastructuur krijgen 50% van de huurkost van 1 oktober 2020 tot 31 december 2020 terugbetaald en van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 25 % van de huurkost.
De organisator dient voor de derde schijf die loopt van 1/10/2021 tot en met 31/12/2021 een afrekening te bezorgen voor 31/01/2022, vergezeld van volgende bewijsstukken: gegevens van de organisator, de huurovereenkomst, de bewijsstukken van de huurkost, zodat 25% van de huurkost kan bepaald en uitbetaald worden.
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de meerjarenplanning 2020-2025 zoals goedgekeurd op 19 december 2019, gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid actie 3.2.1.2 Het Lokaal bestuur optimaliseert zijn externe communicatie;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat een communicatievisie wil ontwikkelen in overeenstemming met de missie van het Lokaal Bestuur Ternat;
Gelet op het onderzoek, uitgevoerd door consultant Robbe Demuynck, waaruit blijkt dat het Lokaal Bestuur Ternat niet voldoende zichtbaar is in het straatbeeld en we nood hebben aan een duidelijke merkenstrategie en communicatievisie. Deze strategie geeft onze sites een duidelijk herkenbaar gezicht zodat ze erg toegankelijk zijn voor onze inwoner;
Overwegende dat bij deze merkenstrategie ook een nieuwe huisstijl hoort die intern werd opgemaakt;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat nood heeft aan een sterkere visuele identiteit om de herkenbaarheid en betrokkenheid bij inwoners te verhogen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat ook visueel wil tonen dat het een professionele, daadkrachtige en efficiënte gemeente is;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat de drempels tussen onze inwoners en diensten willen verlagen;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat op een efficiënte en kwalitatieve manier wil omgaan met de communicatiekanalen. Hiervoor worden communicatieafspraken opgesteld die voor een efficiëntere en duidelijke manier van werken moet zorgen;
Overwegende dat deze communicatiekanalen structuur bieden om begrijpbaar en toegankelijk te communiceren met onze inwoners;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat alle inwoners van de gemeente wil bereiken en hen wil betrekken bij het warme gemeenschapsleven;
Overwegende dat het managementteam in haar vergadering van 9 maart 2021 positief advies verleende;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt de merkenstrategie goed.
Artikel 2. - De gemeenteraad keurt de algemene externe communicatievisie goed.
Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het algemeen gemeentelijk beleid;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een verfraaiïng van ons straatbeeld betracht;
Gelet op de Bloemenwedstrijd van 2020;
Gelet op het voorstel van de Landbouwraad in vergadering op 4 maart 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Artikel 1. - Met het oog op de verfraaiing van het straatbeeld wordt een bloemenwedstrijd georganiseerd voor de inwoners van Ternat.
Er worden 3 categorieën voorzien: 1. voortuin 2. balkon/vensterbank 3. geveltuin/tegeltuin
Artikel 2. - Alleen de van op de openbare weg zichtbare bebloeming komt voor de wedstrijd in aanmerking.
Artikel 3. - De wedstrijd is voorbehouden aan liefhebbers. De bloemenhandelaars mogen buiten categorie meedoen.
Artikel 4. - Deelnemingsformulieren zijn online en bij de lokale bloemen- en plantenhandelaars te bekomen. Indienen van de formulieren bij de dienst Milieu kan tot en met 1 juli 2021.
Artikel 5. - Voor éénzelfde eigendom kan slechts voor 1 categorie ingeschreven worden.
Artikel 6. - Er wordt een prijzenpot voorzien van € 1500 voor de uitreiking van waardebonnen:
Categorie
|
Voortuin
|
Balkon / Vensterbank
|
Geveltuin/Tegeltuin
|
1ste prijs |
300 |
150 |
150 |
2de prijs |
200 |
100 |
100 |
3de prijs |
100 |
50 |
50 |
4de tot 10de prijs |
20 |
10 |
10 |
Artikel 7. - Bij de keuring van de tuinen wordt op volgende punten gelet:
1. algemeen uitzicht 2. kwaliteit 3. originaliteit 4. biodiversiteit
Artikel 8. - Het College duidt de jury aan die uit ten minste 3 leden bestaat. De leden van de jury en hun gezinsleden mogen niet aan de wedstrijd deelnemen.
Artikel 9. - De tuinen worden gekeurd door de voltallige jury op een niet-aangekondigd moment. De beslissing van de jury is onherroepelijk.
Artikel 10. - De uitslag van de wedstrijd zal meegedeeld worden op de prijsuitreiking en bekendgemaakt worden via de media.
Artikel 11. - De deelnemers worden per brief tot de prijsuitreiking uitgenodigd.
Artikel 12. - Door deel te nemen aan deze wedstrijd, gaat de deelnemer akkoord met dit reglement.
Artikel 13. - Alle betwistingen inzake de toepassing van dit reglement worden autonoom beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14. - De persoonsgegevens verwerkt in het kader van de bloemenwedstrijd worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd.
Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het algemeen gemeentelijk beleid;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een verfraaiing van ons straatbeeld betracht;
Gelet op het amendement ingediend door raadslid Holsters, houdende de aanvulling dat de straatgeveltuin van 30 cm op 30 cm ook kan gerealiseerd worden door het plaatsen van een bloembak van dezelfde maximale maximaal, dat dit amendement aangenomen werd met voor-stemmen vanwege de fracties CD&V, Voor Ternat, Sp.agroenXl, en open VLD +, terwijl er onthoudingen waren vanuit de fractie N-VA;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Ter verfraaiing en vergroening van het straatbeeld wordt de aanleg van straatgeveltuintjes mits vergunning toegestaan, onder de voorwaarden vermeld in onderhavige verordening. Voor de toepassing van dit besluit wordt onder straatgeveltuintjes verstaan, een door een particulier beplant gedeelte van het voetpad/de voetgangerszone, langsheen de gevel van 30 cm bij 30 cm en voor zover dit geen belemmering vormt voor de voetganger. Een bloembak van dezelfde maximale grootte wordt gelijk gesteld aan een straatgeveltuintje zoals bedoeld in dit reglement.
Artikel 2. - Administratieve bepalingen: Om tot de aanleg te mogen overgaan dient de eigenaar of bewoner van de betrokken woning toelating te vragen aan het College van Burgemeester en Schepenen. De aanvraag moet ingediend worden samen met een duidelijke schets van de gewenste situering van het aan te leggen geveltuintje, en met de lijst van plantensoorten welke zullen worden gebruikt. De aanleg van het plantvak van 30 cm op 30 cm wordt uitgevoerd door de gemeentelijke diensten na het verkrijgen van een goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 3. - Technische bepalingen:
1. Een geveltuintje kan aangelegd worden wanneer na aanleg een vrije doorgang van minstens 1,20 m verzekerd is over de gehele breedte van de gevel. De maximale grootte van het tuintje zal 30 cm x 30 cm bedragen, afboording inbegrepen.
2. Bij de keuze van de inplanting moet rekening gehouden worden met alle voorzieningen van openbaar nut, zoals straatnaamborden, pictogrammen, huisnummer, enz. die steeds vrij moeten blijven van beplanting, dus zichtbaar en bereikbaar zijn.
3. De aanleg van het geveltuintje wordt uitgevoerd door de dienst openbare werken of een door de gemeente aangestelde aannemer. Indien het gaat om een aanleg van een geveltuintje in een bestaand voetpad, dan zal de gemeentelijke dienst de volgende werken voor zijn rekening nemen: het verwijderen van de bestaande verharding, fundering en onregelmatigheden tot op de beplantbare grond en het afboorden van het plantvakje. Als het gaat om een straat die gerenoveerd wordt, dan wordt er een plantvakje in de nieuwe bestrating gerealiseerd.
4. Het plantmateriaal, bevestigingsmateriaal, de plantgrond en het plantwerk zijn ten laste van de aanvrager.
5. De plantengroei dient zich te beperken tot de gevel van het pand waarvoor een vergunning werd verkregen. De planten mogen niet breder uitgroeien dan 30 cm van de gevel. De doorgang van 1,20 m moet dus bewaard blijven.
6. Het onderhouden van het tuintje valt ten laste van de vergunningshouder. Eventuele herstellingen aan het voetpad, ten gevolge van het tuintje, zullen door de bevoegde gemeentediensten gebeuren op kosten van de vergunninghouder. De vergunninghouder verbindt er zich toe onverwijld elke verzakking of andere beschadiging van het voetpad aan het gemeentebestuur mee te delen en zelf de voorlopige en nodige veiligheidsmaatregelen te treffen.
7. Alle dood of levend materiaal, in het tuintje verwerkt, blijft eigendom van de vergunninghouder. De vergunninghouder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen en schade, die zouden voortspruiten uit het bestaan van het geveltuintje. Hij zal de door de bevoegde gemeentediensten opgelegde herstellingswerken op eerste verzoek onmiddellijk uitvoeren. De vergunninghouder waarborgt de gemeente en de betrokken nutsbedrijven, tegen alle vorderingen die tegen hen door derden zouden worden ingesteld, als gevolg van de verleende vergunning.
8. De bevoegde gemeentedienst en nutsbedrijven zijn gerechtigd de verwijdering van materialen te eisen ten behoeve van hun werkzaamheden. Door het verlenen van de vergunning kan het gemeentebestuur noch een nutsbedrijf aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke beschadiging veroorzaakt aan een geveltuintje.
9. De vergunning vervalt wanneer het geveltuintje geheel of gedeeltelijk wordt weggebroken, niet meer wordt onderhouden. De bevoegde dienst zal het voetpad in de oorspronkelijke toestand herstellen.
10. Als een geveltuintje afwijkingen vertoont, wordt de bewoner verwittigd. Indien na 15 dagen het tuintje nog altijd niet conform de regelgeving is, dan wordt op verzoek van het College van Burgemeester en Schepenen het geveltuintje weggebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering. Hiervoor kan geen schadevergoeding geëist worden.
Artikel 4. - De milieudienst wordt belast met het advies voor wat betreft aanleg en plantkeuze van de geveltuintjes.
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s tussen de 5 Vlaamse provincies door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 2 februari 2016;
Gelet op de goedkeuring van het voorstel van Samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente/stad betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 10 november 2020;
In de 5 Vlaamse provincies is er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC).
In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd.
De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten.
De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde op 10 november 2020 een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten goed.
Na ondertekening door Ternat loopt de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021. De overeenkomst kan jaarlijks opgezegd worden; zo niet wordt ze stilzwijgend verlengd tot 31 december van het volgend jaar.
Het aanbod van het IPKC (zie bijlage 1) wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales (Haviland en Interleuven). Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld.
Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan Ternat via het IPKC beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat.
De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis.
De ondertekening van deze overeenkomst houdt voor Ternat geen enkele verplichting in. Het staat Ternat nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
Bij de overeenkomst horen twee bijlagen: een actielijst (bijlage 1) en enkele praktische afspraken (bijlage 2). De actielijst geeft aan voor welke dienstverleningenTernat een beroep kan doen op het IPKC. Deze actielijst kan in de loop van de tijd aangepast of geactualiseerd worden. De tweede bijlage bevat de praktische afspraken om van deze dienstverlening van het IPKC gebruik te kunnen maken.
Naast de financiële middelen nodig om bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC te laten uitvoeren, heeft de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst IPKC tussen de provincie Vlaams-Brabant en Ternat geen directe financiële gevolgen;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad van de gemeente Ternat beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen.
Artikel 2. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit wanneer de gemeente gebruik maakt van het aanbod van het IPKC.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit en twee origineel ondertekende exemplaren van de samenwerkingsovereenkomst zullen met de post voor verder gevolg aan Provincie Vlaams-Brabant, Dienst leefmilieu – IPKC, Provincieplein 1, 3010 Leuven bezorgd worden.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op punt 1.2.3.3 van het MJP: diverse acties bevorderen het 'stappen en trappen';
Gelet op het promoten en faciliteren van fietsgebruik de druk vermindert van de auto op de lokale mobiliteit (klimaatbeleid);
Gelet op het verminderen van de CO2-uitstoot door minder autoverkeer;
Gelet op verbeteren van de luchtkwaliteit door minder autoverkeer;
Gelet op een succes van de groepsaankopen in 2020;
Financieel engagement gevraagd van de gemeente bedraagt € 2.500, exclusief B.T.W.;
Artikel 1. - De gemeenteraad is principieel akkoord om mee te werken aan de groepsaankoop e-bikes georganiseerd door Klimaatpunt en Haviland.
Artikel 2. - De gemeenteraad gaat akkoord met de subsidiëring van € 2.500.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het actiepunt ACT-1.2.3/0210-00/2250000/IP-2: Voorzien van degelijke halte-infrastructuur (schuilhuisjes, vuilbakken, fietsbeugels,…);
Gelet op het feit dat het Masterplan Toegankelijkheid een actieplan is dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. Dat actieplan is opgenomen in het Vlaams regeerakkoord. Het plan kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid;
Gelet op het feit dat ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, zich moeten kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer. Het toegankelijk maken van haltes is cruciaal en vraagt een proactieve samenwerking met de lokale besturen;
Voorgesteld wordt het charter te ondertekenen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Het gemeentebestuur van Ternat gaat akkoord met het charter en zal een getekend exemplaar met gemeenteraadsbeslissing per post of via e-mail bezorgen aan Departement Mobiliteit en Openbare Werken - ‘Ondertekend Charter Masterplan toegankelijke haltes - [Ternat]’.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, §1.1)a (limiet van €185.000,00 excl. btw niet bereikt);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90 1°;
Gelet op het besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen, in zitting van 03/08/2017, waarbij het de raamovereenkomst 'Provinciale Fietsbarometer: opdrchtencentrale voor het leveren en plaatsen van permanente fietstellers en uitvoeren van verkeersonderzoek", gedurende een periode van 4 jaar gunt aan:
Singo bvba, J De Blockstraat 74, 2830 Willebroek, Ondernemingsnr 0864.533.581;
Kryser bvba, Brusselstraat 120A, 1740 Ternat, Ondernemingsnr 0468.669.851;
Siemens nv, Guido Gezellestraat 123, 1654 Beersel, Ondernemingsnr 0404.284.716;
Overwegende dat door de clausule opdrachtencentrale alle lokale overheden on instellingen met een gemeentelijk, provinciaal en Vlaams belang, die nood hebben aan objectieve cijfers over verkeer, een beroep kunnen doen op deze raamovereenkomst;
Overwegende dat de raamovereenkomst werd gegund aan Signco, Kryser en Siemens en het volgende voordelen oplevert:
- elke opdrachtgever kan deze 3 firma's contacteren met een concrete offertevraag op basis van de goedgekeurde overheidsopdracht;
- de opdrachtgever kan kiezen bij welke firma een offerte wordt gevraagd;
- er kan vrij onderhandeld worden over de prijs, maar er moet geen nieuwe overheidsopdrachtenprocedure worden uitgevoerd;
Overwegende dat in het LB in het meerjarenplan volgende actiepunten heeft goedgekeurd:
Actie: ACT-1.2.1: Het LB zet in op een goede en veilige wegeninfrastructuur - Schoolomgeving en schoolroutes veiliger maken
Actie: ACT-1.2.3: Subactie - Het LB bevordert stappen en trappen - Diverse acties bevorderen het 'stappen en trappen': inrichting 'zone 30' in binnen de centra;
ACT-1.2.3/0200-01/2250000/IP-2 - Zone 30 centrumzone Ternat
7 toestellen met Smart city optie - 21.404€95 BTW incl.;
ACT -1.2.1/0200-02/2250000/IP-2 - Schoolomgeving en schoolroutes veiliger maken
14 toestellen met Smart City optie - 42.809€90 BTW incl. waarvan 50% via een subsidieaanvraag kan gerecupereerd worden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel- De gemeenteraad gaat akkoord met het instappen in de raamovereenkomst "Fietsdata en verkeersonderzoek provincie Antwerpen" en keurt de aankoop 21 led-orden via voorliggende bestek goed.
Gelet op artikel 40 § 2 en 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Burgemeestersconvenant, waarin gemeenten zich engageren om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten;
Gelet op het feit dat het Lokaal bestuur op 18 oktober 2019 in Leuven het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement ondertekende;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur zich ook tijdens deze legislatuur wil blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid;
Overwegende dat lokale initiatieven kunnen bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering;
Overwegende dat PajoPower inzake het leggen van zonnepanelen op openbare infra over een raamcontract met VEB beschikt waar het lokaal bestuur op kan intekenen;
Overwegende dat uit de gemaakte simulaties door PajoPower blijken dat een contract met een looptijd van 20 jaar de beste keuze voor het lokaal bestuur Ternat is;
Gelet op het gemotiveerd gunningsverslag van het Vlaams EnergieBedrijf met verslagnummer E_2019_0_013 - 'Raamovereenkomst Energy Suppply Contracting' perceel 1 - Zonne-energie met burgerparticipatie;
Voor de financiering van het project zal er vanuit Pajopower een oproep plaatsvinden naar burgerparticipatie (via burgercoöperatie);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad kiest een overeenkomst met Pajopower met een duurtijd van 20 jaar waarbij na 20 jaar de panelen eigendom worden van het lokaal bestuur Ternat. De financiering voor de zonnepanelen verloopt via een burgerparticipatie traject.
Artikel 2. - Overgaan tot de opmaak van een concessieovereenkomst voor het leggen van zonnepanelen op het dak van de depot tussen het lokaal bestuur Ternat en VEB/Pajopower..
Artikel 3. - Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de duurzaamheidsambtenaar en de financiële dienst.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter