De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 25 april 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De goed te keuren agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering omvat volgende punten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026-2027-2028
Alle agendapunten komen in aanmerking om te worden goedgekeurd.
Artikel 1. De raad geeft zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van EthiasCo bv op 13 juni 2024, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026-2027-2028
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de vergadering van EthiasCo bv op 13 juni 2024 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 3. Het secretariaat van EthiasCo zal, via email aan algemene.vergadering@ethias.be, op de hoogte gebracht worden van het besluit van de raad.
De gemeente Ternat is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
In het raadsbesluit van 28 februari 2019 werden de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland aangeduid.
De oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 19 juni 2024 omvat volgende agendapunten:
Artikel 1. De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeente Ternat is aangesloten bij Farys ov
Oproepingsbrief van 17 april 2024 voor de algemene vergadering van Farys ov op 21 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld
De agenda van de algemene vergadering van Farys ov van 21 juni 2024 bevat volgende agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd.
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden, hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent hetzij bij voorkeur per elektronische post naar 20240621AV@farys.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Creat Services dv.
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Intradura dat werd opgericht op 27 april 2017. Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Oproepingsbrief van 30 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 1. De raad keurt de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura van 19 juni 2024 goed.
Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Intradura van 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Bij schrijven van 2 februari 2024 werd het bestuur ingelicht over een klacht die werd ingediend door een gemeenteraadslid bij ABB.
De klager diende in eerste instantie klacht in wegens de onvoldoende en ondeugdelijke motivering en machtsafwending bij “de beslissing om niet te beslissen over het punt” tijdens de zitting van 21 december 2023. Daarnaast haalt hij aan dat de zone 30 niet kan uitgebreid worden met een deel van de Wijmenierlaan. De Wijmenierlaan en de Nattestraat zijn lokale ontsluitingswegen en kunnen daardoor niet toegevoegd worden aan een zone 30. Dit specifiek besluit is volgens hem strijdig met het algemeen besluit (zijnde het Mobiliteitsplan goedgekeurd op 26 oktober 2023) en het bestuur motiveert niet waarom er wordt afgeweken.
De heer gouverneur heeft na onderzoek van de klacht vastgesteld dat er geen reden is voor het nemen van een toezichtsmaatregel.
De gemeenteraad besliste wel degelijk over het door klager toegevoegde voorstel en motiveerde ook waarom.
Daarnaast zijn de steden en gemeenten autonoom bevoegd voor het beleid over de inrichting van de straten/verkeersafwikkeling op hun grondgebied.
Enig artikel. - De raad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, zoals gevoegd in bijlage, betreffende een klacht van een gemeenteraadslid wegens onvoldoende en ondeugdelijke motivering en wegens de onterechte uitbreiding van de zone 30.
Bij schrijven van 11 augustus 2023 werd het bestuur ingelicht over een klacht die werd ingediend bij ABB door een burger tegen misbruik procedure tot het openstellen van een voetweg en het gebrekkig functioneren van de gemeentelijke diensten.
De klager diende bezwaar in tegen het gebrekkig functioneren van de gemeentelijke diensten van Ternat omwille van:
- het feit dat de gemeente nalaat om op te treden tegen verschillende stedenbouwkundige misdrijven en hinderlijk gedrag van een burger
- het feit dat er misbruik wordt gemaakt van een verzoek tot openstelling van een voetweg om de privéweg van klager aan te tasten.
De heer gouverneur heeft na onderzoek van de klacht vastgesteld dat hij onbevoegd is om op te treden en motiveerde aan klager ook waarom.
Enig artikel. - De raad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur, zoals gevoegd in bijlage, betreffende een klacht van een burger tegen misbruik procedure tot het openstellen van een voetweg en het gebrekkig functioneren van de gemeentelijke diensten.
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
De agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2024 van Havicrem omvat de volgende agendapunten:
a) Toelichting resultatenrekening en balans
b) Verslag bedrijfsrevisor
c) Verslag raad van bestuur
d) Voorstel tot bestemming van het resultaat
4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31 december 2023 aan de beschikbare reserve
6. Varia
Artikel 1. Met eenparigheid van stemmen werd de hoogdringendheid van dit punt aangenomen gezien de vergadering plaats vindt op 20 juni, wat vóór de gemeenteraad van juni is.
Artikel 2. De raad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van 20 juni 2024 van Havicrem goed.
Artikel 3. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van 20 juni 2024 van Havicrem, goed te keuren.
Artikel 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden naar Havicrem.
De rekeningen van de boekhouding van het AGB Ternat worden samengevat opgenomen in de jaarrekening, nadat ze in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook. De jaarrekening van het AGB Ternat bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en een NBB jaarrekening.
Artikel 1. De raad neemt kennis en brengt een positief advies uit bij de BBC jaarrekening 2023 van het AGB Ternat.
Artikel 2. De BBC jaarrekening 2023 van het AGB Ternat geeft het volgende resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 72.549 | 130.118 |
a. Ontvangsten | 866.246 | 951.280 |
b. Uitgaven | 793.698 | 821.162 |
II. Investeringssaldo | -65.966 | -87.250 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 65.966 | 87.250 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 6.582 | 42.868 |
IV Financieringssaldo | -5.994 | -1.750 |
a. Ontvangsten | 64.716 | 87.250 |
b. Uitgaven | 70.710 | 89.000 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 588 | 41.118 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 123.354 | 123.354 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 123.943 | 164.472 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 123.943 | 164.472 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 72.549 | 130.118 |
II. Netto periodieke aflossingen | 70.710 | 89.000 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 0 | 0 |
III. Autofinancieringsmarge | 1.838 | 41.118 |
Balans op 31/12/2023
Vlottende activa |
377.666 |
Schulden |
973.356 |
Vaste activa |
595.690 |
Nettoactief |
0 |
Totaal activa |
973.356 |
Totaal passiva |
973.356 |
Staat van opbrengsten en kosten 2023
Kosten |
743.985 |
Opbrengsten |
918.141 |
Operationeel overschot |
173.218 |
Financieel overschot |
938 |
Overschot van het boekjaar |
174.156 |
Artikel 3. De raad keurt de NBB jaarrekening goed zoals integraal toegevoegd aan dit besluit.
Artikel 4. Een voor eensluidend afschrift zal, ter kennisgeving, overgemaakt worden aan het AGB Ternat en aan dienst Financiën.
De rekeningen van de boekhouding van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn werden in overeenstemming gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook. Nadien worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. De jaarrekening 2023 werd ter kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en uitgebreid toegelicht in de gemeenteraadscommissie van 16 mei 2024.
Artikel 1. De jaarrekening 2023 van de gemeente Ternat vast te stellen.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 6.976.374 | 5.882.037 |
a. Ontvangsten | 26.612.630 | 26.441.177 |
b. Uitgaven | 19.636.256 | 20.559.140 |
II. Investeringssaldo | -5.417.566 | -7.932.676 |
a. Ontvangsten | 636.127 | 1.080.846 |
b. Uitgaven | 6.053.693 | 9.013.521 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.558.808 | -2.050.638 |
IV Financieringssaldo | -1.031.317 | -918.537 |
a. Ontvangsten | 385.239 | 522.889 |
b. Uitgaven | 1.416.556 | 1.441.426 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 527.491 | -2.969.175 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 5.715.158 | 5.715.158 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.242.648 | 2.745.983 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.242.648 | 2.745.983 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 6.976.374 | 5.882.037 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.232.310 | 1.216.356 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.351.840 | 1.354.176 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 119.530 | 137.820 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.744.064 | 4.665.681 |
Balans op 31/12/2023
Vlottende activa |
7.522.031 |
Schulden |
29.790.212 |
Vaste activa |
65.651.790 |
Nettoactief |
43.722.143 |
Totaal activa |
73.173.821 |
Totaal passiva |
73.512.355 |
Staat van opbrengsten en kosten 2023
Kosten |
23.376.941 |
Opbrengsten |
26.805.449 |
Operationeel overschot |
3.433.691 |
Financieel tekort |
-5.184 |
Overschot van het boekjaar |
3.428.508 |
Artikel 2. De jaarrekening 2023 van het OCMW Ternat, zoals vastgesteld dor de raad van maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -1.822.589 | -1.880.609 |
a. Ontvangsten | 2.451.549 | 2.589.955 |
b. Uitgaven | 4.274.138 | 4.470.564 |
II. Investeringssaldo | -38.877 | -72.138 |
a. Ontvangsten | 154.792 | 154.792 |
b. Uitgaven | 193.669 | 226.931 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -1.861.466 | -1.952.747 |
IV Financieringssaldo | 0 | 0 |
a. Ontvangsten | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 0 | 0 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.861.466 | -1.952.747 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 0 | 0 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -1.861.466 | -1.952.747 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -1.861.466 | -1.952.747 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -1.822.589 | -1.880.609 |
II. Netto periodieke aflossingen | 0 | 0 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 0 | 0 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.822.589 | -1.880.609 |
Balans op 31/12/2023
Vlottende activa |
538.228 |
Schulden |
1.249.918 |
Vaste activa |
5.431.425 |
Nettoactief |
4.381.201 |
Totaal activa |
5.969.653 |
Totaal passiva |
5.631.119 |
Staat van opbrengsten en kosten 2023
Kosten |
3.862.248 |
Opbrengsten |
2.508.595 |
Operationeel tekort |
-1.410.908 |
Financieel overschot |
57.255 |
Tekort van het boekjaar |
-1.353.653 |
Artikel 3. De jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur definitief vast te stellen volgende resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 5.153.785 | 4.001.428 |
a. Ontvangsten | 29.064.179 | 29.031.132 |
b. Uitgaven | 23.910.394 | 25.029.704 |
II. Investeringssaldo | -5.456.443 | -8.004.814 |
a. Ontvangsten | 790.919 | 1.235.638 |
b. Uitgaven | 6.247.362 | 9.240.452 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -302.658 | -4.003.386 |
IV Financieringssaldo | -1.031.317 | -918.537 |
a. Ontvangsten | 385.239 | 522.889 |
b. Uitgaven | 1.416.556 | 1.441.426 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.333.975 | -4.921.923 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 5.715.158 | 5.715.158 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.381.183 | 793.235 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.381.183 | 793.235 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 5.153.785 | 4.001.428 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.232.310 | 1.216.356 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.351.840 | 1.354.176 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 119.530 | 137.820 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.921.475 | 2.785.072 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | ||
I. Autofinancieringsmarge | 3.921.475 | 2.785.072 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -517.179 | -514.844 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.351.840 | 1.354.176 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 1.869.020 | 1.869.020 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 3.404.296 | 2.270.229 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | ||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 4.381.183 | 793.235 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 123.943 | 164.472 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 4.505.125 | 957.707 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 3.921.475 | 2.785.072 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 1.838 |
41.118 |
Totale Autofinancieringsmarge | 3.923.313 | 2.826.190 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 3.404.296 | 2.270.229 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 24.516 | 82.085 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 3.428.811 | 2.352.314 |
Balans op 31/12/2023
Vlottende activa |
8.060.259 |
Schulden |
31.040.130 |
Vaste activa |
71.0836.215 |
Nettoactief |
48.103.344 |
Totaal activa |
79.143.474 |
Totaal passiva |
79.143.474 |
Staat van opbrengsten en kosten 2023
Kosten |
27.239.190 |
Opbrengsten |
29.314.044 |
Operationeel overschot |
2.022.784 |
Financieel overschot |
52.071 |
Overschot van het boekjaar |
2.074.855 |
Artikel 4. Het beleidsrapport zal binnen de wettelijk vastgestelde termijn gepubliceerd worden op de gemeentelijke website en gemeld aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
De afgifte van allerlei administratieve stukken in het kader van de VCRO, omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving is dikwijls zeer arbeidsintensief en het is gepast hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen.
De wijziging van de gemeentebelasting met betrekking tot de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning van 28 januari 2021, had betrekking op 3 specifieke aanvragen van het reglement (verleggen of afschaffen van voetwegen, planologisch attest en conformiteitsattest).
In het kader van humanitaire hulpverlening aan Oekraïense vluchtelingen besliste het lokaal bestuur in zitting van 28 april 2022 om gedurende de termijn dat het specifiek statuut van tijdelijke bescherming van toepassing is, alle aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en de afgifte van administratieve stukken die nodig zijn met betrekking tot de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, vrij te stellen van de belasting.
Het nieuwsbericht van 27 maart 2024 van de Vlaamse overheid (https://www.vlaanderen.be/lokaal-woonbeleid/nieuws/aanpassing-reglementen-in-kader-van-vergoeding-conformiteitsonderzoek) vermeldt dat de vergoeding voor een conformiteitsattest vervalt en wordt vervangen door een vergoeding voor een conformiteitsonderzoek. Het huidig belastingreglement wordt hiermee aangepast.
Een gecoördineerde versie van beide raadsbesluiten dient opgemaakt te worden.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving.
De nodige kredieten werden voorzien in de begroting op jaarbudgetrekening GBB-CBS/0020-00/7316000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Raming opbrengst belasting: € 135.000
Artikel 1. - Belastbaar voorwerp.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op de afgifte van vergunningsaanvragen, meldingen, documenten, …zoals bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 2. - Belastingplichtige.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning of de melding of de aanvraag tot afgifte van documenten zoals opgesomd in artikel 3.
Artikel 3. - Berekeningswijze en tarief.
1. De belasting is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding van de omgevingsvergunning wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.
De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2020, als volgt vastgesteld: |
Tarief |
Aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel een stedenbouwkundig luik al dan niet gecombineerd met een ingedeelde inrichting klasse 3: |
|
|
81,00 |
|
54,00 |
|
324,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
27,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 2 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling): |
|
|
324,00 |
|
108,00 |
|
2.157,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
108,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 1 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling): |
|
|
1.618,00 |
|
108,00 |
|
2.157,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
500,00 |
Aanvraag tot verlenging van de omgevingsvergunning (art. 99 DOV): het betreft een vraag van de aanvrager waarbij deze gemotiveerd vraagt om de omgevingsvergunning te verlengen omdat hij ze niet binnen de gestelde termijn kan uitvoeren. |
54,00 |
Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten[10] |
500,00 |
Omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging[11] |
81,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden – steeds MER-plichtig |
|
|
108,00 |
|
324,00 |
|
324,00 |
|
432,00 |
|
54,00 |
Verzoek bijstelling verkaveling (art. 84 e.v. DOV): Dit geldt voor het aanpassen van de voorschriften, het wijzigen van de verkavelingsvoorwaarden en wijzigen van het verkavelingsplan. |
|
|
108,00 |
|
324,00 |
|
324,00 |
|
432,00 |
|
108,00 |
|
54,00 |
Aanvraag met enkel meldingsplicht (art. 106 e.v. DOV) |
|
|
81,00 |
Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) |
324,00 |
Omzetting van een milieuvergunning met bepaalde duur naar onbepaalde duur |
|
|
81,00 |
|
81,00 |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
|
81,00 |
Vraag tot afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 DOV) |
81,00 |
Aanvraag stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1.VCRO) |
54,00 |
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art. 8 DOV) |
324,00 |
Melding akte name (art. 4.2.2. en 4.2.2./1 VCRO) |
54,00 |
Advies inzake verdeling van een onroerend goed zonder dat een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden is afgegeven (art. 5.2.2. VCRO) |
54,00 |
Toesturen as-builtattest (art. 4.2.9.VCRO) (inclusief controle van het as-builtattest) |
108,00 |
Aanvraag attest voor verkavelingsakte (art. 4.4.16. VCRO) |
54,00 |
Vraag tot opname in het vergunningenregister als “vergund geacht” door het college van burgemeester en schepenen (art. 5.1.3. VCRO) |
108,00 |
Aanvraag principieel akkoord voor aansnijding woonuitbreidingsgebied (art. 5.6.6. §2 VCRO) |
2.500,00 |
Procedurestap |
|
|
Publicatiekosten |
|
Bedrag van de aangetekende zendingen |
|
324,00 |
Vergoeding voor een conformiteitsonderzoek (art. 7 e.v. DVW) voor: - zelfstandige woning; - kamerwoning; verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775 per gebouw. |
90,00 90,00 |
- Met MER-plicht wordt bedoeld: opmaak van een project-MER of opmaak van een project-MERontheffing of opmaak van een project-MERscreening.
- In geval tot aanvraag van een omgevingsvergunning tot regularisatie, zijnde een aanvraag die tot doel heeft een bestaande niet-vergunde toestand te vergunnen, worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.
- In geval tot wijziging van de vergunningsaanvraag na openbaar onderzoek op verzoek van de vergunningsaanvrager conform artikel 30 (DOV), worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.
- Indien in de beroepsprocedure een omgevingsvergunning wordt afgeleverd, dan zal er een herberekening van de tarieven worden toegepast.
- Indien tijdens de procedure een aanvraag tot omgevingsvergunning wordt ingetrokken, dan zal deze handeling gelijkgesteld worden met een weigering en zal zodoende het tarief voor een weigering gerekend te worden.
- Indien de aanvraag tot vergunning wordt aangevraagd bij de provincie en/of Vlaamse Overheid, dan zullen de bovenstaande tarieven voor de behandeling van het desbetreffende aanvraag aangerekend worden.
2. De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2021, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2019.
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. Na indexering wordt het nieuwe tarief van de belasting afgerond naar de hogere euro.
Artikel 4. - Afwijking en vrijstelling.
Worden van de belasting vrijgesteld: alle aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en de afgifte van administratieve stukken die nodig zijn met betrekking tot de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen.
Artikel 5. - Wijze van inning.
De belasting wordt contant ingevorderd, cash tegen betalingsbewijs of via overschrijving op rekening van het gemeentebestuur. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd, conform het gemeentelijk retributiereglement betreffende de vaststelling van de invorderingskosten voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 6. - Bezwaarprocedure.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 7. - Algemene bepalingen.
De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 8. - Bestuurlijk toezicht.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 9. - Bekendmaking en inwerkingtreding.
Onderhavig belastingreglement treedt in werking op 8 juni 2024.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur.
[1] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[2] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[3] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[4] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[5] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[6] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[7] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[8] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[9] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[10] Het betreft een aanvraag waarbij enkel kleinhandelsactiviteiten worden aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.
[11] Het betreft een aanvraag waarbij enkel een vegetatiewijziging wordt aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.
In de meerjarenpalnning onder Actie: ACT-2.3.4: Het lokaal bestuur zet in op het behouden, beheren, ontsluiten van haar erfgoed valt subactie 2.3.4.3: Het lokaal bestuur brengt het behoud en beheer van het cultureel erfgoed in kaart en ondersteunt de lokale actoren.
De Koninklijke Heemkring Sint-Gertrudis Ternat, Dreef 14 te 1740 Ternat diende een aanvraag in tot het bekomen van werkingsondersteuning cultuurverenigingen.
De vereniging dient te voldoen aan de voorwaarden bepaald in het reglement werkingsondersteuning cultuur, jeugd en sport alvorens in aanmerking te komen tot het bekomen van een werkings-, engagements- en/of infrastructuursubsidie.
De nodige kredieten werden voorzien in de begroting 2024 op jaarbudgetrekening ACT-2.3.4/0729-00/6496130.
Artikel 1. Aan de hierna vermelde verenigingen wordt een werkingsondersteuning toegekend:
Vereniging | Adres | Rekeningnummer | Bedrag |
Koninklijke Heemkring Sint-Gertrudis Ternat | Dreef 14 - 1740 Ternat | BE71 8601 1279 0669 | € 500 |
Artikel 2. De financieel directeur van de gemeente krijgt de opdracht deze subsidie uit te betalen.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de Bibliotheek en de dienst Financiën.
KLJ Wambeek heeft een beschikkingsrecht van minimum 20 jaar nodig om een investeringssubsidie aan te vragen bij Vlaanderen en is een meerwaarde aan het verenigingsleven voor de Ternatse jeugd.
Het lokaal bestuur kocht het perceel aan met de bedoeling om KLJ Wambeek daar te vestigingen (zie bijlage: verkoopsovereenkomst perceel KLJ Wambeek). Het lokaal bestuur Ternat heeft ook een erfpachtovereenkomst lopen van minimum 60 jaar met Chiro Lombeek vzw.
Na overleg met KLJ Wambeek komt het voorstel naar voor om een erfpacht toe te staan voor een termijn van 35 jaar. De erfpacht neemt een aanvang bij het ondertekenen van de authentieke akte en wordt stilzwijgend verlengd met 30 jaar voor zover de begunstigde niet afwijkt van zijn doel, zijnde de ondersteuning en begeleiding van jeugdwerking, en de daaraan gelieerde jeugdvereniging een gelijkaardige jeugdwerking blijft behouden en garanderen.
Het recht van erfpacht wordt verleend tegen betaling door de begunstigde van een jaarlijkse vergoeding van één symbolische euro.
Artikel 1. De raad keurt het voorstel tot verlenen van erfpacht aan KLJ Wambeek goed voor een periode van 35 jaar. De erfpacht kan stilzwijgend verlengd worden met 30 jaar.
Artikel 2. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst Jeugd en de dienst Financiën.
Het lokaal bestuur van Roosdaal wenst budget vrij te maken voor het beschikbaar stellen van regionale zweminfrastructuur aan zijn inwoners. Zwembaden Ternat en Liedekerke werken sinds 1 september 2013 intensief samen op vlak van tarieven en openingsuren en zijn beide in beheer van Farys. Het lokaal bestuur van Ternat zal een jaarlijkse afrekening voorleggen aan het lokaal bestuur van Roosdaal, gebaseerd op reële gebruikscijfers;
Het samenwerkingsprotocol geldt voor onbepaalde duur en is telkens opzegbaar na zes maand te rekenen vanaf de datum van ondertekening en gaat in voege vanaf 1 juli 2024.
Artikel 1. - Met het lokaal bestuur Roosdaal wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten volgens het bijgevoegd ontwerp. Deze overeenkomst heeft als voorwerp de toepassing van het voordeeltarief voor inwoners voor gebruik van zwembad Puls door inwoners van de gemeente Roosdaal.
Artikel 2. - Deze overeenkomst maakt integrerend deel uit van dit besluit. Dit samenwerkingsprotocol zal namens de gemeenteraad ondertekend worden door de burgemeester, de schepen van sport en de algemeen directeur.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het lokaal bestuur Roosdaal en Liedekerke en aan de sportdiensten van Roosdaal, Liedekerke en Ternat.
Na overleg met de verenigingen tijdens de infoavond van 21 oktober 2023 kwam de vraag naar voor op welke manier het lokaal bestuur omgaan met de persoonsgegevens voor het bekomen van een werkingssubsidie. Hiervoor werd contact opgenomen met de DPO van ons lokaal bestuur.
Op basis van de input komt volgend voorstel naar voor:
- Staving stukken dienen bij de vereniging aanwezig te zijn en elke vereniging moet zich onderwerpen aan eventuele controlemaatregelen van het lokaal bestuur.
- Als blijkt dat de vereniging onjuiste gegevens heeft verstrekt, zal de vereniging de subsidies gedeeltelijk verliezen. Per criteria waar onjuiste gegevens zijn doorgegeven, worden de punten in dat criteria herleidt tot 0.
- De vereniging wordt bij overtreding automatisch het volgende jaar opnieuw gecontroleerd. Wanneer de vereniging 3 opeenvolgende jaren verkeerde gegevens doorgeeft zal er in het 3de jaar geen subsidie worden uitbetaald.
- De opgevraagde data wordt na controle vernietigd of bewaard door het bestuur van de vereniging. De vereniging neemt zelf de nodige stappen om doorheen het jaar persoonsgevoelige informatie veilig en 'GDPR-conform' te bewaren.
Artikel 1. De raad keurt de aanpassing van het werking-ondersteuningsreglement cultuur, jeugd, sport in bijlage, goed met ingang vanaf 8 juni 2024.
Artikel 2. Dit reglement vervangt alle voorgaande en heft alle voorgaande dan ook op, en dit vanaf de respectievelijke ingangsdatum.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen krijgt opdracht dit reglement verder uit te voeren.
Artikel 4. Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg overgemaakt aan de coördinator sport, de directeur van CC De Ploter, de clustermanager Samenleven, de jeugdconsulent en de dienst Financiën.
In het kader van de opdracht “ontwerpen, leveren en plaatsen toestellen speeltuin Puls en Lijsterlaan Ternat” werd een bestek met nr. JD/2024/002 opgesteld door de ontwerper.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De offertes dienen het lokaal bestuur Ternat te bereiken voor 24 juni 2024 om 11u.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000 btw inclusief (21%).
Het lokaal bestuur voorziet voor deze opdracht een bedrag van € 50.000 op jaarbudgetrekening 2024/ACT-2.3.2/0750-00/2220000 bebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen.
Het budget verhoogt naar € 100.000 door een budgetverschuiving van € 50.000 vanop jaarbudgetrekening ACT-1.2.1/0200-01/2240000.
Artikel 1. Het bestek met nr. JD/2024/002 en de raming voor de opdracht “ontwerpen, leveren en plaatsen toestellen speeltuin Puls en Lijsterlaan Ternat”, opgesteld door de ontwerper wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.000 btw inclusief (21%).
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Dadiplay BV, Keerweg 10 te 9850 Deinze;
- LIBRAPLAY NV, Stobloemstraat 3 te 9030 Mariakerke(Gent);
- Kompan nv, Bosstraat 15 te 8780 Oostrozebeke;
- BOER BELGIUM BVBA, Sneeuwbeslaan 4, Bus 13 te 2610 Wilrijk;
- Clement Siegfried (Comm.V).
Artikel 4. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens het lokaal bestuur de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 6. Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst Financiën en aan de dienst Jeugd.
De aanleg wervingsreserve wordt ingevuld via bevordering en geldt voor de duurtijd van 2 jaar.
Kandidaten dienen minimum 3 jaar anciënniteit in het onderwijs en 2 jaar ervaring in een leidinggevende functie te kunnen voorleggen.
De vacature wordt gepubliceerd op 3 juni 2024. Kandidaturen dienen het lokaal bestuur te bereiken voor maandag 17 juni 2024 om 16u via personeelsdienst@ternat.be ter attentie van het college van burgemeester en schepenen. De kandidatuur dient vergezeld te zijn van een afschrift van alle diploma’s en getuigschriften die het bekwaamheidsbewijs vormen en een uittreksel uit het strafregister, model 596.2 SV, dat maximaal 3 maanden oud is.
De functiebeschrijving directeur, zoals gevoegd in bijlage, maakt integraal deel uit van dit besluit.
Beide schoolraden gaven een gunstig advies omtrent de functiebeschrijving.
De selectieprocedure is een vergelijkende selectieproef waarbij minimum een schriftelijk en een mondeling onderdeel is opgenomen. Er wordt geen assessment voorzien. Om geslaagd te zijn voor het schriftelijk en mondeling onderdeel moeten de kandidaten voor elke proef ten minste 50% van de punten behalen en in zijn totaliteit ten minste 60% van het puntentotaal van beide onderdelen samen.
De geslaagden worden opgenomen in de wervingsreserve.
Bij de vacant verklaring van de functie, wordt de laureaat uit de wervingsreserve op proef aangesteld met vaste benoeming uiterlijk op het einde van het tweede volledige schooljaar, na positieve evaluatie. Indien de laureaat gedurende minstens 2 jaar de functie tot ieders tevredenheid heeft uitgeoefend vervalt de proefperiode en wordt de laureaat meteen vastbenoemd.
De samenstelling van de jury ziet er als volgt uit:
De functiebeschrijvingen werden voorgelegd aan de schoolraad van De Kiem Lombeek op 21 mei 2024 en op 28 mei 2024 aan de schoolraad van De Kiem Wambeek. Beiden schoolraden gaven een gunstig advies.
Artikel 1. De aanleg van de wervingsreserve voor de functie van directeur voor de gemeentelijke basisschool De Kiem wordt ingevuld via bevordering. De wervingsreserve heeft een geldigheidsduur van 2 jaar, verlengbaar.
Artikel 2. De functiebeschrijving voor het ambt van directeur wordt goedgekeurd.
Artikel 3. De vacature wordt gepubliceerd van 3 juni 2024 tot en met 17 juni 2024.
Artikel 4. Naast de algemene decretale voorwaarden worden volgende aanvullende voorwaarden toegevoegd:
- De kandidaat moet minstens 3 jaar anciënniteit in het onderwijs en minstens 2 jaar ervaring in een leidinggevende functie kunnen voorleggen;
- De kandidaat moet slagen voor de selectieproef;
- Bij het openvallen van de vacature, wordt de laureaat van de wervingsreserve op proef aangesteld met vaste benoeming uiterlijk op het einde van het tweede volledige schooljaar, na positieve evaluatie. Indien de laureaat gedurende minstens 2 jaar de functie tot ieders tevredenheid heeft uitgeoefend vervalt de proefperiode en wordt de laureaat meteen vast benoemd.
Artikel 5. Volgende juryleden worden aangesteld:
- Stefan De Kock (Directeur coördinator SG De Pajot ), voorzitter
- Goedroen van Lunenburg (Pedagogisch Adviseur Basisonderwijs), secretaris
- Ingrid De Mesmaeker (Directeur De Kriebel Dilbeek (SUK)
- Kris Bruylandt (Coördinator sport Ternat), waarnemend jurylid.
Artikel 6. De vacature voor directeur basisonderwijs wordt gepubliceerd op volgende kanalen:
- affiche in de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek en Wambeek
- per mail naar de personeelsleden die in aanmerking komen.
Artikel 7. De kandidaturen worden gericht aan het college van burgemeester en schepenen en tegen ontvangstbewijs ingediend, samen met een afschrift van alle diploma’s en getuigschriften die het bekwaamheidsbewijs vormen en een uittreksel uit het strafregister, model 596.2 SV, dat maximaal 3 maanden oud is.
Artikel 8. Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Het feestcomité wordt vrijgesteld van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet.
Bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie heeft het feestcomité de nodige verantwoordingsstukken overgemaakt aan het bestuur.
Het bedrag van € 62.000 werd voorzien in het budget 2024 op jaarbudgetrekening 2024/ACT. 2.3.1./0719-02/6496130.
Artikel 1. Aan het feestcomité wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van € 22.000.
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Elke huurwoning moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, deze conformiteit kan blijken uit het conformiteitsattest dat de burgemeester aflevert. De gemeenteraad kan bij verordening het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht stellen, waardoor de kwaliteit van de huurwoningen zal verbeteren. De inbreuken op het reglement kan men bestraffen met een gemeentelijke administratieve sanctie.
De gemeente kan een vergoeding vragen voor de uitvoering, op verzoek, van een conformiteitsonderzoek. In het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” heeft de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties.
Artikel 1. De raad keurt het politiereglement betreffende het verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen van ILV Woonbeleid goed.
Artikel 2. Definities.
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs
c) elke andere betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld
2° woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande
3° houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een woning
4° conformiteitsattest: het attest bedoeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Artikel 3. Toepassingsgebied.
Dit reglement is van toepassing op elke woning die wordt verhuurd, te huur wordt gesteld of betalend ter beschikking wordt gesteld als hoofdverblijfplaats als vermeld in boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek of als vermeld in titel II van Vlaams Woninghuurdecreet.
Artikel 4. Verplicht conformiteitsattest.
§ 1. Datum waarop het conformiteitsattest verplicht gesteld wordt:
- 1 januari 2023 voor huurwoningen met bouwjaar 1899 en vroeger
- 1 januari 2024 voor huurwoningen met bouwjaar 1900 tot 1918
- 1 januari 2025 voor huurwoningen met bouwjaar 1919 tot 1935
- 1 januari 2026 voor huurwoningen met bouwjaar 1936 tot 1950
- 1 januari 2027 voor huurwoningen met bouwjaar 1951 tot 1960
- 1 januari 2028 voor huurwoningen met bouwjaar 1961 tot 1970
- 1 januari 2029 voor huurwoningen met bouwjaar 1971 tot 1979
- 1 januari 2030 voor huurwoningen met bouwjaar 1980 tot 1989
- 1 januari 2031 voor huurwoningen met bouwjaar 1990 tot 1999
- 1 januari 2032 voor huurwoningen met bouwjaar 2000 tot 2008
- 1 januari 2033 voor huurwoningen met bouwjaar 2009 tot 2018
Het bouwjaar is het jaar waarin de opbouw werd beëindigd, zoals gekend bij de FOD financiën.
§ 2. Het conformiteitsattest is ongeacht het bouwjaar verplicht bij elke nieuwe te huur aanbieding van een huurwoning ouder dan 10 jaar verplicht.
§ 3. Zolang niet aan de verplichting van artikel 3, §1 of artikel 3, §2 is voldaan geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen.
Artikel 5. Inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest.’
§ 1. Iedere huurwoning die niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt op 1 januari van het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld overeenkomstig artikel 3, § 1, opgenomen in de inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest’, hierna genoemd de inventaris.
§ 2. Iedere huurwoning die op het moment van de te huur aanbieding niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt vanaf de vaststelling opgenomen in de inventaris.
Artikel 6. Vaststelling huurwoning verplicht conformiteitsattest.
De vaststelling dat een huurwoning moet opgenomen worden in de inventaris, kan gebeuren op basis van onderstaande indicatoren:
- het aanbieden als “te huur”
- inlichtingen ingewonnen bij de houder van het zakelijk recht
- inlichtingen ingewonnen bij de FOD financiën
- andere indicaties die ter plaatse kunnen worden vastgesteld.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de opname in de inventaris door middel van een registratieattest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de opname in de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 7. Beroep tegen de opname in de inventaris.
§ 1. Tegen de opname van een woning in de inventaris kan de houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van het registratieattest. Het beroepschrift moet ondertekend zijn en moet minimaal volgende gegevens bevatten:
a) de identiteit en het adres van de indiener
b) het adres van de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft
c) de bewijsstukken die aantonen dat de opname van de woning in de inventaris ten onrechte is gebeurd.
Als datum van het beroepschrift wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het beroep tegen de opname in de inventaris onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, wordt de woning in de inventaris opgenomen vanaf het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld.
Artikel 8. Schrapping uit de inventaris.
De woning wordt geschrapt uit de inventaris:
1° als er een conformiteitsattest wordt afgeleverd
2° als de woning werd gesloopt
3° als de woning een andere functie heeft gekregen
4° als de woning geen huurwoning meer is
5° als het beroep tegen de opname in de inventaris door het college van burgemeester en schepenen gegrond verklaard werd.
De schrapping gebeurt ambtshalve bij de aflevering van het conformiteitsattest. In de andere gevallen vraagt de houder van het zakelijk recht de schrapping aan.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de schrapping of de weigering van schrapping uit de inventaris door middel van een attest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 9. Beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris.
§ 1. Tegen de weigering van schrapping van een woning uit de inventaris, of bij het uitblijven van de schrapping binnen een termijn van negentig dagen ingaand de dag na deze van de ontvangst van het verzoek tot schrapping, kan de houder van het zakelijk recht beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de weigering tot schrapping, of ingaande de dag na het verstrijken van de termijn van negentig dagen, bedoeld in deze paragraaf.
§ 2. Het college doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het college van burgemeester en schepenen het beroep gegrond acht, wordt de woning geschrapt uit de inventaris.
Artikel 10. Vergoedingen.
§ 1. Voor de uitvoering, op verzoek, van een conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen is een vergoeding verschuldigd volgens het tarief vastgesteld door de gemeenteraad.
§ 2. Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen:
- In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
- In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met
toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
- In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen.
Artikel 11. Sancties.
§ 1. Per woning, die 3 maanden in de inventaris is opgenomen, kan per jaar slechts één GAS-boete worden opgelegd, ongeacht het aantal zakelijk gerechtigden van de woning. De GAS-boete wordt overgemaakt, bij meerdere zakelijk gerechtigden, aan de oudste onder hen. De zakelijk gerechtigden zijn evenwel hoofdelijk en ondeelbaar gehouden.
§ 2. Een GAS-boete kan eveneens aan de zakelijk gerechtigde van een woning jaarlijks terugkerend worden opgelegd wanneer deze zich 3 maanden na de verjaardag van de registratie in de inventaris, in overtreding met artikel 3, § 3, bevindt.
§ 3. De overtredingen op de bepalingen van dit reglement worden vastgesteld door de gemeentelijke ambtenaren aangeduid om overtredingen vast te stellen in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
De administratieve geldboete wordt opgelegd door de ambtenaar die daartoe door de gemeenteraad wordt aangewezen.
De administratieve sanctie is proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden, en in functie van eventuele herhaling.
In geval van herhaling kan een hogere administratieve geldboete opgelegd worden, zonder dat zij hoger mag zijn dan het wettelijk toegelaten maximum.
Herhaling bestaat wanneer de overtreder wegens dezelfde overtreding binnen de vierentwintig voorafgaande maanden reeds een administratieve geldboete werd opgelegd. Het tijdstip van de kennisgeving van de beslissing tot het opleggen van de administratieve geldboete wordt in aanmerking genomen.
Artikel 12. Bekendmaking.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in de artikelen 286 §1, 1° en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement zal in werking treden vanaf 8 juni 2024.
Artikel 13. Opheffingsbepalingen.
Vanaf zijn inwerktreding heft dit reglement het reglement ‘Verplicht stellen van het conformiteitsattest’ van 20 september 2021, het amendement van raadslid Holsters op agendapunt GAS op het niet hebben van een vereist conformiteitsattest van 23 december 2021 en het besluit “GAS op het niet hebben van een vereist conformiteitsattest” van 23 december 2021 ‘Conformiteitsattest’ op.
Artikel 14. Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit reglement zal worden verzonden naar:
1° de Vlaamse minister bevoegd voor wonen
2° de Provinciegouverneur
3° de Procureur des Konings van Halle-Vilvoorde
4° de griffier van de rechtbank van eerste aanleg
5° de griffier van het vredegerecht
6° de politierechtbank te Halle
7° de voorzitter van het politiecollege TARL
8° de sanctionerend ambtenaar
9° de referentiemagistraat.
De grondafstand is van openbaar nut en dient het algemeen belang. Het verkavelings- en opmetingsplan is toegevoegd in de bijlage.
Artikel 1. De raad besluit over te gaan tot de aanvaarding van de last zoals opgelegd door het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2022 van een strook grond met een oppervlakte van 1a37ca (lot 7) die deel uitmaakt van de omgevingsvergunning nr. VK 2022/18 ingediend door Peter Liekens voor een perceel gelegen August De Feyterstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie E nr. 651A om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 4. Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Omgeving.
Het lokaal bestuur Ternat en ERF sloten in 2022 een beheersovereenkomst af die van toepassing is op het Kasteeldomein Kruikenburg zoals bepaald in het landschapsbeheersplan Kruikenburg (2012).
Het plan dat hierbij werd goedgekeurd omvat echter niet de volledige perimeter van het landschapsbeheersplan, maar enkel de perimeter van het cultuurhistorisch landschap ‘Kasteel Kruikenburg met omgeving’. Het cultuurhistorisch landschap ‘Dreef’ ontbreekt waardoor voor dit deel geen erfgoedpremies bij het agentschap Onroerend Erfgoed kunnen aangevraagd worden. Om dit recht te zetten, wordt een addendum toegevoegd aan de overeenkomst, namelijk een uitbreiding van het toepassingsgebied.
Enig artikel. De raad gaat akkoord met de uitbreiding van het toepassingsgebied van de beheersovereenkomst. Het nieuwe plan in bijlage wordt goedgekeurd.
De provincie Vlaams-Brabant is bezig met de realisatie van de fietssnelweg Brussel - Aalst - Gent. Zij heeft hiervoor een rooilijnplan en grondinnameplan opgemaakt. De goedkeuring van dit rooilijnplan en grondinnameplan en het voeren van het openbaar onderzoek is een taak van de gemeenteraad.
Na het openbaar onderzoek en de definitieve vaststelling op de gemeenteraad zal de provincie van start gaan met de onderhandelingen voor de grondverwervingen.
Artikel 1. De raad keurt keurt het voorgestelde rooilijnplan en grondinnameplan voor het project 'Fietssnelweg Brussel-Aalst' goed en laat een openbaar onderzoek opstarten.
Artikel 2. Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving overgemaakt aan de provincie, de dienst Mobiliteit en de dienst Omgeving.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Tijdens consultaties bij dokter Lucas parkeren bezoekers zich in de Lindenstraat ter hoogte van glashandel Lamoen. Vrachtauto's leveren daar meerdere keren per week grote hoeveelheden glas. Deze vrachtauto's blokkeren het doorgaand verkeer als er ook consultaties zijn bij dokter Lucas in de Watermolenstraat.
Het aanbrengen van een gele onderbroken strepen op de Lindenstraat ter hoogte van de Watermolenstraat laat toe dat vrachtauto's kunnen laden en lossen terwijl bezoekers van dokter Lucas op de parking van de dokter of verderop in de Lindenstraat kunnen parkeren.
Artikel 1. De raad keurt het aanvullend reglement betreffende de Lindenstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Lindenstraat ter hoogte van Rodestraat moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens wegmarkering artikel 76.3.
Artikel 3. Op de Lindenstraat ter hoogte van de Rodestraat moeten bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid door:
- verkeersbord B1
- wegmarkering overeenkomstig artikel 76.2 van de wegcode.
Artikel 4. Op de Lindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rodestraat moeten bestuurders de verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een plateau.
Artikel 5. Op de Lindenstraat, vanaf het kruispunt met de Watermolenstraat tot huisnummer 21, langs beide zijden van de straat is parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig artikel 75.1.2°.
Artikel 6. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 7. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De Peter Benoitstraat is een zijstraat van de Assesteenweg en wordt gebruikt als sluipweg naar het centrum. Ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg ontstaat in de Peter Benoitstraat een gevaarlijke verkeerssituatie door geparkeerde wagens. In de straat is enkel plaatselijk verkeer toegelaten, bijgevolg is parkeren enkel toegelaten voor bewoners en bezoekers. De bewoners van de straat zijn vragende partij om het parkeren in hun straat te beperken. Er worden parkeervakken en gele onderbroken strepen aangebracht om het parkeren aan banden te leggen.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Peter Benoitstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Peter Benoitstraat ter hoogte van het kruispunt met de de Assesteenweg geldt:
- de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs
- de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersbord C3 aangevuld met een onderbord type IV en onderbord M12.
Artikel 3. Op de Peter Benoitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
- de bestuurders moeten voorrang verlenen
- de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een verkeersbord B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 4. Op de Peter Benoitstraat tussen het kruispunt met de Assesteenweg en het kruispunt met de Neerveldlaan wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 5. Op de Peter Benoitstraat vanaf het kruispunt met de Assesteenweg tot het kruispunt met de Pieter Breugellaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
- een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht
- langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2°
Artikel 6. Op de Peter Benoitstraat ter hoogte van huisnummer 13 moeten de bestuurders de verhoogde inrichting dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een plateau en het verkeersbord F87.
Artikel 7. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 8. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
De gemeente Ternat en haar inwoners kunnen gratis parkeren op de stationsparking van maandag tot vrijdag van 17u tot 7u en van vrijdagavond 17u tot maandagmorgen 7u.
Na de gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2023 heeft de NMBS de overeenkomst nog aangepast. Er werd nog één regel toegevoegd onder juridische afbakening:
"Artikel 4: NMBS laat geen rooilijnen toe op zijn gronden, deze overeenkomst geeft hier geen rechten op."
Artikel 1. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst en de beheersovereenkomst tussen NMBS en het lokaal bestuur Ternat voor station Ternat, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de NMBS, de dienst Omgeving en de dienst Mobiliteit.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter