Thu 30/04/2020 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis
De notulen van de gemeenteraden van 20 februari 2020 en van 26 maart 2020 (digitaal ) worden met volgende wijziging goedgekeurd : raadsleden De Paepe en Claeys hebben zich niet onthouden stemden zoals hun fractiegenoten tegen het amendement. De stemming wordt aldus aangepast.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Het zittingsverslag van de digitale gemeenteraad van 26 maart 2020 wordt eveneens goedgekeurd.
Tijdens de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov, in zitting van 19 december 2019, werd de statutenwijziging goedgekeurd.
Een belangrijk element van de statutenwijziging was de vereenvoudiging van de aandelenstructuur. De nieuwe aandelenstructuur heeft tot gevolg dat afvaardiging in de algemene vergadering ook iets werd vereenvoudigd.
De gemeente Ternat heeft volgens de nieuwe structuur een totaal van 125.644 aandelen. Op basis van het nieuwe artikel 41 kan de gemeente één (1) effectieve afgevaardigde en één (1) plaatsvervanger afvaardigen naar de algemene vergadering (ten aanzien van 2 effectieve afgevaardigden en 1 plaatsvervanger vóór de statutenwijziging).
De gemeenteraad zal om die reden dienen over te gaan tot een herziening van de eerder genomen raadsbeslissing.
Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.
Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.
De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW op 19 juni 2020. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd
De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS op 16 juni 2020. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd
Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen
VVSG / Aquaflanders / Farys en AWV vragen een overeenkomst af te sluiten met betrekking tot het vastleggen van basisprincipes ikv beheer en onderhoud riolen langs gewestwegen.
Voorgesteld wordt deze overeenkomst goed te keuren.
Als het lokaal bestuur Ternat een kaderovereenkomst afsluit voor rekening van haar verschillende diensten kan het Lokaal Bestuur Ternat gebruik maken van het aanbod sociaal tolken en vertalen van het Agentschap Integratie en Inburgering;
Voorgesteld wordt die kaderovereenkomst af te sluiten.
Overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur neemt de raad kennis van het besluit van de heer Gouverneur dd. 19 februari 2020. Middels dit besluit wordt de jaarrekening 2018 door de toezichthoudende overheid goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur dient de raad kennis te nemen van het besluit van de heer Gouverneur dd. 19 februari 2020 mbt tot het MJP 2020-2025. De gouverneur heeft een aantal technische opmerkingen die evenwel niet leiden tot toezichtsmaatregelen.
Per einde mei neemt de wijkpolitie van Ternat zijn intrek in gebouwen van het Gemeentehuis. Hieromtrent dient met de politiezone TARL een huurovereenkomst afgesloten te worden.
Sinds 30 juni 2017 is het voor lokale besturen niet meer verplicht om de wetgeving overheidsopdrachten te volgen voor het aangaan van een lening. Dat neemt niet weg dat besturen bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moeten blijven toepassen.
De procedure tot straatnaamwijziging van (voorheen) 'Assesteenweg 117' naar Preflexbaan werd chronomogisch als volgt uitgevoerd:
De gemeenteraad is bevoegd om adviesraden op te richten.
De gemeenteraden kunnen bij reglement bepalingen opnemen over:
De adviesraden die de gemeenteraad opricht, hebben een louter adviserende taak. Zij kunnen nooit beslissen over het voor advies voorgelegde probleem
Gemeente Ternat is voor zijn basisscholen aangesloten bij de scholengemeenschap De Pajot. De scholengemeenschappen eindigen van rechtswege per 31/08/2020. Voorgesteld wordt om met de bestaande scholen uit de overeenkomst 2014-2020 een nieuwe overeenkomst 2020-2026 af te sluiten volgens door ons aangepaste en gefinetuned teksten.
Beleidstekst als onderdeel van het schoolwerkplan.
Bij hoogdringend besluit van de burgemeester, bekrachtigd door het CBS in zijn volgende zitting heeft de gemeente Ternat zich, op vraag van de heer provinciegouverneur geëngageerd om deelt uit te maken van een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de ELZ's Pajottenland en AMALO voor de oprichting van een schakelzorgcentrum. Gezien Haviland coördineert dient er bevoegdheidsafstand gedaan worden aan Haviland en dit namens de deelnemende gemeenten.
Verder engageert de gemeente zich om dit mee te financiën, waaronder het storten van een dringend eerste voorschot aan Haviland.
Bij budgetwijziging zullen deze kredieten ingeschreven worden.
Begin 2011 startte vzw 3Wplus Energie met het aanbieden van goedkope kredieten aan particulieren voor energiebesparende maatregelen. Sinds 1-01-2019 is 3Wplus Energie actief als Energiehuis voor het verstrekken van de Vlaamse Energielening in ondertussen alle 35 gemeenten van arrondissement Halle-Vilvoorde. Het Energiehuis biedt onderstaande dienstverlening aan op de eerste lijn ten gunste van de gemeente en haar inwoners.
De gemeente heeft een gemeentelijk woonloket of IGS-woonloket met name : woonloket Ternat
Aan de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid opgelegd een partnerschap aan te gaan met het Energiehuis dat actief is in de gemeente.
Aan de energiehuizen wordt een nieuw takenpakket opgelegd. Het energiehuis voorziet, naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht in de volgende dienstverlening en activiteiten:
Het Energiehuis richt volgende activiteiten via haar communicatie- en sensibiliseringskanalen in, ter ondersteuning van de gemeenten van het IGS:
Dit communicatiemateriaal wordt aangeleverd aan ieder gemeentebestuur om vrij ter beschikking te stellen aan inwoners.
Het Energiehuis levert artikels aan rond energetische thema’s voor in het infoblad, de website en eventueel sociale media van de gemeente. Deze artikels worden zowel proactief als op vraag van de gemeente geschreven. Om in de dienstverlening, te kunnen voorzien en om die dienstverlening te kunnen garanderen, kan het Energiehuis een beroep doen op, of samenwerkingsverbanden aangaan met, partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergiën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.
Voorgesteld wordt de overeenkomst te verlengen.
Haviland treedt op als aankoopcentrale voor de groepsaankoop "onderhoudswerken aan gemeentewegen" - dienstjaar 2020. De gemeente Ternat kan "als aangesloten gemeente" hierop instappen. De gemeente wenst hierbij beroep te doen op het perceel "asfalteringswerken aan gemeentewegen". Bovendien zal aanvullend op de opdracht in het kader van de aankoopcentrale, op Haviland beroep gedaan worden voor de "aanvullende diensten" aangaande de begeleiding van de onderhoudswerken. De wijze van verrekening van deze aanvullende diensten staat omschreven in de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst. Het instappen in deze raamovereenkomst via Haviland biedt volgende voordelen :
- door het feit dat via een inhouse-opdracht kan gewerkt worden is een aparte aanbesteding voor de aanvullende diensten geleverd door Haviland niet nodig
- door de schaalvergroting (meerdere gemeentes zullen instappen in deze overeenkomst) worden lage aanbestedingsprijzen bedongen
De aangeboden raamovereenkomst loopt over de periode van 1 jaar.
Voorstel van besluit
- In te stappen op de raamovereenkomst "onderhoudswerken aan gemeentewegen" perceel 1 asfalteringswerken voor het dienstjaar 2020.
- De samenwerkingsovereenkomst, gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.
Plan Steenuil is een samenwerkingsverband dat in de omgeving van Liedekerkebos-Hertigembos-Ternat werkt aan draagvlakversterking en concrete natuuracties. Hoofddoel is de kwalitatieve verbinding van de resterende snippers natuur en open ruimte met elkaar en met het Liedekerke-Hertigembos door stapsgewijze omvorming van het tussenliggende gebied tot bos- of natuurgebied, door de aanleg van kleine landschapselementen of door het natuurinclusief inrichten van private tuinen en de publieke ruimte. Het resulterende ecologisch aaneengesloten groengebied moet de bestaande natuurkernen (klimaat)robuuster maken en de natuur meer ademruimte bieden.
Om onze gemeente in tijden van Corona wat op te vrolijken en om onze plantenkwekers/bloemenzaken te steunen wil het bestuur dit jaar een bebloemingswedstrijd willen organiseren. Een reglement hiervoor wordt ter goedkeuring aan de Raad gelegd.
Er is nood aan om het politiereglement van de Sempstweg te actualiseren.
Voorgesteld wordt dit bij deze te doen.
Het Lokaal Bestuur draagt een enorme verantwoordelijkheid m.b.t. welzijn en gezondheid van onze inwoners en daarom zijn mondmaskers belangrijk.
In het kader van de bestrijding van het COVID19-virus is het van het allergrootste belang dat alle inwoners van onze gemeente zich consequent aan de door de Overheid opgelegde regels kunnen houden.
Aangezien heel wat burgers de mogelijkheid niet hebben om zich de gepaste voorgeschreven preventie- en beveiligingsmiddelen aan te schaffen – wegens niet verkrijgbaar of overdreven hoog geprijsd – stelt Open VLD+ voor dat het Lokaal Bestuur instaat voor het aanschaffen en verdelen van herbruikbare mondmaskers voor alle inwoners. Dit naar analogie van een groot aantal Vlaamse gemeenten; inbegrepen een aantal van onze buurgemeenten.
De kostprijs van een gecertifieerd herbruikbaar mondmasker schommelt tussen de €1,60 tot €1,80 per stuk. Waarschijnlijk zakt de prijs nog bij aankoop van 15.000 à 16.000 stuks.
Dit betekent bij aanschaf van 16.000 stuks ( = 1 masker per persoon) een uitgave van €25.600 tot €28.800.(btw incl)
Indien elke inwoner 2 stuks aangeboden krijgt bedraagt de uitgave €51.200 tot €57.600 (btw incl).
Natuurlijk moet nagegaan worden vanaf welke leeftijd een masker mogelijk is. Gewoonlijk stelt men als richtdatum de leeftijd van 12 jaar.
Deze kostprijs kan gecompenseerd worden door de minderuitgaven die het lokaal bestuur heeft door afgelasting van de sinksenkermis (voorzien in het budget €25.000) en de statiekermis (voorzien budget na te gaan). Tevens zullen er geen buurtfeesten (= massabijeenkomsten) kunnen doorgaan, evenmin gemeentelijke recepties en kunnen ook de daarvoor voorziene subsidies aangewend worden.
Waarschijnlijk zijn er in het budget ook nog wel andere evenementen voorzien die niet zullen/kunnen doorgaan en waarvan de gebudgetteerde uitgave kan voorzien worden voor de bekostiging van deze uiterst belangrijke investering in de gezondheid en het welzijn van onze medeburgers.
De Open VLD+ fractie Ternat stelt voor dat het lokaal bestuur -naast de door de gemeente al goed genomen maatregelen in het kader van de coronabestrijding- voorziet in het gratis verstrekken van tenminste één en indien mogelijk 2 herbruikbare mondmaskers aan elke inwoner van onze gemeente.
Omwille van de sluiting van handelszaken, winkels, horeca enz staan heel wat zaken bij de rand van de afgrond. Weken, mogelijk maanden quasi zonder inkomsten. De éénmalige Federale en Vlaamse premies en lovenswaardige privé-initiatieven zoals het verminderen of het afschaffen van de huur niet te na gesproken.
Ook een groot deel van de modale bevolking heeft het moeilijk. Veel mensen moeten overleven met slechts 70% van hun gewone inkomen, terwijl hun winkelkar met minstens 10 % opsloeg.
Ook het Lokaal Bestuur zou een steentje kunnen/moeten bijdragen om onze handel, horeca en onze burgers bij te staan in deze woelige tijd.
Als bestuur dragen wij een enorme verantwoordelijkheid voor het welzijn van onze mensen – zowel de lokale handelaars als onze eigen mensen en moeten wij er alles aan doen opdat eenieder zo goed mogelijk deze crisis kan doorstaan.
Samen moeten wij een goede en veilige toekomst garanderen aan onze lokale handel, onze inwoners, en aan onze kinderen.
Onze lokale handel , horeca en nijverheid hebben dringend nood aan een stimulans die zowel de lokale economie als tegelijk het sociale leven bevordert.
Een aantal steden en gemeenten, waaronder ook reeds een aantal buurgemeenten hebben reeds beslist of overwegen heel ernstig een financiële stimulans te bieden door éénmalig alle gezinnen en alleenstaanden een cadeaubon aan te bieden, uitsluitend te gebruiken bij de lokale handelszaken.
De cadeaubons kunnen gebruikt worden bij de lokale handelaars en horecazaken en worden verspreid vanaf het ogenblik dat alle handels- en horecazaken opnieuw mogen openen. Ze blijven geldig tot het einde van het jaar.
.
Volgens de laatste gegevens van B-post heeft onze gemeente 7.441 brievenbussen (dit aantal brievenbussen moet verminderd worden met een aantal brievenbussen van bedrijven – een bedrijf is geen gezin).
Wanneer we aannemen dat hiervan 7200 een brievenbus van een gezin is, betekent het éénmalig schenken van een cadeaubon van €20 per gezin of alleenstaande een kostprijs van € 144.000.
Dit is een belangrijk bedrag voor de gemeente, dat natuurlijk moet teruggevonden worden in een aangepast budget. Het is echter een heel belangrijk signaal dat het lokaal bestuur echt begaan is met het overleven van onze lokale economie en met de koopkracht van onze burgers.
Voorstel :
Daarom stelt de OVLD+ fractie voor alle gezinnen en alleenstaanden bij het heropenen van alle handelszaken een éénmalige cadeaucheque van €20,00 aan te bieden, te besteden bij de lokale handel en horeca.