Terug Gemeenteraad

Thu 30/04/2020 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

  • De notulen van de gemeenteraden van 20 februari 2020 en van 26 maart 2020 (digitaal ) worden met volgende wijziging goedgekeurd : raadsleden De Paepe en Claeys hebben zich niet onthouden stemden  zoals hun fractiegenoten tegen het amendement. De stemming wordt aldus aangepast.

    Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.

    Het zittingsverslag van de digitale gemeenteraad van 26 maart 2020 wordt eveneens goedgekeurd.

Openbaar

Secretariaat

OCMW

Financiele dienst

Burgerzaken

  •  De procedure tot straatnaamwijziging van (voorheen) 'Assesteenweg 117' naar Preflexbaan werd chronomogisch als volgt uitgevoerd:

    - aanvraag advies aan cultaarraad (dd. 18.11.2013);
    - advies van de cultuurraad (dd. 27.02.2014) waar de naam 'Middengrachtweg' werd voorgesteld;
    - beslissing CBS (dd. 06.03.2014) over voorlopige toekenning van de naam 'Middengrachtweg;
    - procedure werd, op vraag van het toenmalige CBS, een hele tijd onderbroken omwille van verzet van sommige van de daar gevestigde bedrijven;
    - Omwille van de absolute naadzaak (postbedeling, wirwar van maatschappelijke zetels, algemeen belang,...) werd beging 2018 een nieuwe relance gegeven aan de procedure;
    - Voorlopige aanvaarding van de naam 'Preflexbaan' door de gemeenteraad (dd. 12.06.2018) waarbij de GR oordeelt dat de naam dient te verwijzen naar de bedrijvigheid van     
      de site, en wijzigt de straatnaam 'Middengrachtweg' naar 'Preflexbaan';
    - Organiseren van het openbaar onderzoek (dd. 021.01.2020 tot 19.02.2020  ) waarbij 1 bezwaar werd ingediend (PV van sluiting openbaar onderzoek - CBS 05.03.2020);
    - Behandeling van het bezwaar door het CBS (dd. 26.03.2020) waarbij het bezwaar door het CBS ongegrond werd verklaard;
    - Laatste stap in deze procedure is nu de definitieve aanvaarding van de straatnaam 'Preflexbaan' en de toekenning van de huisnummers (geagendeerd op GR van 30.04.2020). 
     
     

Sport en Jeugd

  • De gemeenteraad is bevoegd om adviesraden op te richten.

    De gemeenteraden kunnen bij reglement bepalingen opnemen over:

    • de samenstelling van de raden;
    • de representativiteit in de raden;
    • de werking van de raden.

    De adviesraden die de gemeenteraad opricht, hebben een louter adviserende taak. Zij kunnen nooit beslissen over het voor advies voorgelegde probleem

Onderwijs

Burgemeester

  • Bij hoogdringend besluit van de burgemeester, bekrachtigd door het CBS in zijn volgende zitting heeft de gemeente Ternat zich, op vraag van de heer provinciegouverneur geëngageerd om deelt uit te maken van een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de ELZ's Pajottenland en AMALO voor de oprichting van een schakelzorgcentrum. Gezien Haviland coördineert dient er bevoegdheidsafstand gedaan worden aan Haviland en dit namens de deelnemende gemeenten.

    Verder engageert de gemeente zich om dit mee te financiën, waaronder het storten van een dringend eerste voorschot aan Haviland.

    Bij budgetwijziging zullen deze kredieten ingeschreven worden.

Ruimtelijke Ordening

  • Begin 2011 startte vzw 3Wplus Energie met het aanbieden van goedkope kredieten aan particulieren voor energiebesparende maatregelen. Sinds 1-01-2019 is 3Wplus Energie actief als Energiehuis voor het verstrekken van de Vlaamse Energielening in ondertussen alle 35 gemeenten van arrondissement Halle-Vilvoorde. Het Energiehuis biedt onderstaande dienstverlening aan op de eerste lijn ten gunste van de gemeente en haar inwoners.


    De gemeente heeft een gemeentelijk woonloket of IGS-woonloket met name : woonloket Ternat

     

    Aan de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid opgelegd een partnerschap aan te gaan met het Energiehuis dat actief is in de gemeente.

    Aan de energiehuizen wordt een nieuw takenpakket opgelegd. Het energiehuis voorziet, naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht in de volgende dienstverlening en activiteiten:

    • Verstrekken van leningen aan particulieren voor investeringen in woningen, aan niet-Commerciële instellingenen coöperatieve vennootschappen.
    • Het Energiehuis voorziet, naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied in de volgende dienstverlening en activiteiten:
    • inwoners informeren, adviseren en begeleiden door een laagdrempelig energieloketaan te bieden waar inwoners terecht kunnen met hun energievragen;
    • gestructureerde basisinformatie aanbieden over minstens:
      • relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energie –beleidsmaatregelen;
      • energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector;
      • energetische renovatie;
      • particulieren begeleiden en ondersteunen bij minstens:
        • de aanvragen van de premies en leningen;
        • het uitvoeren van de leveranciersvergelijking en, in voorkomend geval,bij de wijziging van energieleverancier
        • het aanvragen en vergelijken van offertes voor energetische renovatie-werken;
        • de uitvoering van energetische renovatiewerken, en het bieden van
        • ontzorging daarbij, inclusief dienstverlening voortvloeiende uit door het Energiehuis uitgevoerde energiescans die gericht is op begeleiding bijde uitvoering van energiebesparende investeringen;
        • de interpretatie van thermografische informatie, de zonnekaart, deresultaten na een energiescan en het energieprestatiecertificaat;
    • uitvoerende lokale diensten coördineren, onder meer van de door de respectievelijke gemeente aangeduide uitvoerders van de energiescans, en, in voorkomendgeval, correct doorverwijzen.
    • Initiatief nemen tot of meewerken aan vernieuwende of experimentele projecten, of inspelen op nieuwe regelgeving die aansluit bij de doelstellingen van het Vlaamseenergiebeleid. De minister kan hiervoor, op basis van een ingediende project,en binnen de perken van de begrotingskredieten, een extra subsidie verlenen

    Het Energiehuis richt volgende activiteiten via haar communicatie- en sensibiliseringskanalen in, ter ondersteuning van de gemeenten van het IGS:

    • Bekendmaking van het Energiehuis en haar aanbod.
      • Hieronder valt het communicatiemateriaal dat inwoners informeert over het aanbod van het Energiehuis 3Wplus en haar coöpererende partners.

    Dit communicatiemateriaal wordt aangeleverd aan ieder gemeentebestuur om vrij ter beschikking te stellen aan inwoners.

    • Artikels rond energetische thema’s.

    Het Energiehuis levert artikels aan rond energetische thema’s voor in het infoblad, de website en eventueel sociale media van de gemeente. Deze artikels worden zowel proactief als op vraag van de gemeente geschreven. Om in de dienstverlening, te kunnen voorzien en om die dienstverlening te kunnen garanderen, kan het Energiehuis een beroep doen op, of samenwerkingsverbanden aangaan met, partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergiën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden  van overlappingen in de uitgevoerde taken.

    Voorgesteld wordt de overeenkomst te verlengen.

Technische Zaken

  • Haviland treedt op als aankoopcentrale voor de groepsaankoop "onderhoudswerken aan gemeentewegen" - dienstjaar 2020. De gemeente Ternat kan "als aangesloten gemeente" hierop instappen. De gemeente wenst hierbij beroep te doen op het perceel "asfalteringswerken aan gemeentewegen". Bovendien zal aanvullend op de opdracht in het kader van de aankoopcentrale, op Haviland beroep gedaan worden voor de "aanvullende diensten" aangaande de begeleiding van de onderhoudswerken. De wijze van verrekening van deze aanvullende diensten staat omschreven in de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst. Het instappen in deze raamovereenkomst via Haviland biedt volgende voordelen :                                                                                                                                                                                                                          

    - door het feit dat via een inhouse-opdracht kan gewerkt worden is een aparte aanbesteding voor de aanvullende diensten geleverd door Haviland niet nodig

    - door de schaalvergroting (meerdere gemeentes zullen instappen in deze overeenkomst) worden lage aanbestedingsprijzen bedongen

    De aangeboden raamovereenkomst loopt over de periode van 1 jaar.

    Voorstel van besluit

    - In te stappen op de raamovereenkomst "onderhoudswerken aan gemeentewegen" perceel 1 asfalteringswerken voor het dienstjaar 2020.

    - De samenwerkingsovereenkomst, gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.

     

     

Milieudienst

  • Plan Steenuil is een samenwerkingsverband dat in de omgeving van Liedekerkebos-Hertigembos-Ternat werkt aan draagvlakversterking en concrete natuuracties. Hoofddoel is de kwalitatieve verbinding van de resterende snippers natuur en open ruimte met elkaar en met het Liedekerke-Hertigembos door stapsgewijze omvorming van het tussenliggende gebied tot bos- of natuurgebied, door de aanleg van kleine landschapselementen of door het natuurinclusief inrichten van private tuinen en de publieke ruimte. Het resulterende ecologisch aaneengesloten groengebied moet de bestaande natuurkernen (klimaat)robuuster maken en de natuur meer ademruimte bieden.

  • Om onze gemeente in tijden van Corona wat op te vrolijken en om onze plantenkwekers/bloemenzaken te steunen wil het bestuur dit jaar een bebloemingswedstrijd willen organiseren. Een reglement hiervoor wordt ter goedkeuring aan de Raad gelegd.

Mobiliteit

Iedereen

  • Het Lokaal Bestuur draagt een enorme verantwoordelijkheid m.b.t. welzijn en gezondheid van onze inwoners en daarom zijn mondmaskers belangrijk.

    In het kader van de bestrijding van het COVID19-virus is het van het allergrootste belang dat alle inwoners van onze gemeente zich consequent aan de door de Overheid opgelegde regels kunnen houden.
    Aangezien heel wat burgers de mogelijkheid niet hebben om zich de gepaste voorgeschreven preventie- en beveiligingsmiddelen aan te schaffen – wegens niet verkrijgbaar of overdreven hoog geprijsd – stelt Open VLD+ voor dat het Lokaal Bestuur instaat voor het aanschaffen en verdelen van herbruikbare mondmaskers voor alle inwoners. Dit naar analogie van een groot aantal Vlaamse gemeenten; inbegrepen een aantal van onze buurgemeenten.

     

    De kostprijs van een gecertifieerd herbruikbaar mondmasker schommelt tussen de €1,60 tot €1,80 per stuk. Waarschijnlijk zakt de prijs nog bij aankoop van 15.000 à 16.000 stuks.

    Dit betekent bij aanschaf van 16.000 stuks ( = 1 masker per persoon) een uitgave van €25.600 tot €28.800.(btw incl)
    Indien elke inwoner 2 stuks aangeboden krijgt bedraagt de uitgave €51.200 tot €57.600 (btw incl).
    Natuurlijk moet nagegaan worden vanaf welke leeftijd een masker mogelijk is. Gewoonlijk stelt men als richtdatum de leeftijd van  12 jaar.

    Deze kostprijs kan gecompenseerd worden door de minderuitgaven die het lokaal bestuur heeft door  afgelasting van de sinksenkermis (voorzien in het budget €25.000) en de statiekermis (voorzien budget na te gaan). Tevens zullen er geen buurtfeesten (= massabijeenkomsten) kunnen doorgaan, evenmin gemeentelijke recepties en kunnen ook de daarvoor voorziene subsidies aangewend worden.
    Waarschijnlijk zijn er in het budget ook nog wel andere evenementen voorzien die niet zullen/kunnen doorgaan en waarvan de gebudgetteerde uitgave kan voorzien worden voor de bekostiging van deze uiterst belangrijke investering in de gezondheid en het welzijn van onze medeburgers.

     

    De Open VLD+ fractie Ternat stelt voor dat het lokaal bestuur -naast de door de gemeente al goed genomen maatregelen in het kader van de coronabestrijding- voorziet in het gratis verstrekken van tenminste één en indien mogelijk 2 herbruikbare mondmaskers aan elke inwoner van onze gemeente.

  • Omwille van de sluiting van handelszaken, winkels, horeca enz staan heel wat zaken bij de rand van de afgrond. Weken, mogelijk maanden quasi zonder inkomsten. De  éénmalige Federale en Vlaamse premies en lovenswaardige privé-initiatieven zoals het verminderen of het afschaffen van de huur niet te na gesproken.

    Ook een groot deel van de modale bevolking heeft het moeilijk. Veel mensen moeten overleven met slechts 70% van hun gewone inkomen, terwijl hun winkelkar met minstens 10 % opsloeg.

    Ook het Lokaal Bestuur zou een steentje kunnen/moeten bijdragen om onze handel, horeca en onze burgers bij te staan in deze woelige tijd.
    Als bestuur dragen wij een enorme verantwoordelijkheid voor het welzijn van onze mensen – zowel de lokale handelaars als onze eigen mensen en moeten wij er alles aan doen opdat eenieder zo goed mogelijk deze crisis kan doorstaan.

    Samen moeten wij een goede en veilige toekomst garanderen aan onze lokale handel, onze inwoners, en aan onze kinderen.


    Onze lokale handel , horeca en nijverheid hebben dringend nood aan een stimulans die zowel de lokale economie als tegelijk het sociale leven bevordert.

    Een aantal steden en gemeenten, waaronder ook reeds een aantal buurgemeenten hebben reeds beslist of overwegen heel ernstig een financiële stimulans te bieden door éénmalig alle gezinnen en alleenstaanden een cadeaubon aan te bieden, uitsluitend te gebruiken bij de lokale handelszaken.

    De cadeaubons kunnen gebruikt worden bij de lokale handelaars en horecazaken en worden verspreid vanaf het ogenblik dat alle handels- en horecazaken opnieuw mogen openen. Ze blijven geldig tot het einde van het jaar.

    .

    Volgens de laatste gegevens van B-post heeft onze gemeente 7.441 brievenbussen (dit aantal brievenbussen moet verminderd worden met een aantal brievenbussen van bedrijven – een bedrijf is geen gezin).
    Wanneer we aannemen dat hiervan 7200 een brievenbus van een gezin is, betekent het éénmalig schenken van een cadeaubon van €20 per gezin of alleenstaande een kostprijs van € 144.000.
    Dit is een belangrijk bedrag voor de gemeente, dat natuurlijk moet teruggevonden worden in een aangepast budget. Het is echter een heel belangrijk signaal dat het lokaal bestuur echt begaan is met het overleven van onze lokale economie en met de koopkracht van onze burgers.

    Voorstel :

    Daarom stelt de OVLD+ fractie voor alle gezinnen en alleenstaanden bij het heropenen van alle handelszaken een éénmalige cadeaucheque van €20,00 aan te bieden, te besteden bij de lokale handel en horeca.


Publicaties

Besluitenlijst