Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 28/03/2024 - 20:15 raadzaal
  • Notulen van de vorige zitting

    • Notulen van de vorige zitting

      Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
      Michel Vanderhasselt, burgemeester
      Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
      Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
      Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
      Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
      Bevoegdheid
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 32 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden
      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 277 en 278 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden
      Considerans

      De notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
      Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 29 februari 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Reglement voor het bekomen van een speciale machtiging voor het schenken van sterke dranken bij de uitbating van occasionele drankgelegenheden

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden
        Juridische grond
        • De wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953, zoals gewijzigd tot op heden
        • Wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank, zoals gewijzigd tot op heden
        • Wet van 14 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging II, zoals gewijzigd tot op heden
        • Koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953, zoals gewijzigd tot op heden
        • Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2019 houdende goedkeuring van het 'reglement voor het bekomen van een horeca-attest en een vergunning voor schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden'
        Considerans

        De verkoop, het aanbieden en verstrekken van sterke dranken, zelfs gratis, is onderworpen aan een voorafgaande vergunning. Deze drankvergunning houdt de gemeentelijke toelating in voor het schenken van sterke dranken in drankgelegenheden voor verbruik ter plaatse.

        Het toekennen van dergelijke vergunning voor wat betreft sterke dranken wordt geregeld door de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank. Voornoemde wet stelt dat de gemeente waar de drankgelegenheid is gelegen bevoegd is een vergunning af te leveren nadat een administratief onderzoek wordt gevoerd enerzijds naar de moraliteit van de uitbater en eenieder die op enigerlei wijze betrokken is bij de uitbating waarbij wordt nagegaan of voornoemde personen zich niet bevinden in één of meerdere uitsluitingsgronden en anderzijds naar het feit of de drankgelegenheid voldoet aan de wettelijke hygiëne-eisen.

        Voormelde regels werden voor wat betreft drankgelegenheden op grondgebied van Ternat vervat in het 'Reglement voor het bekomen van een horeca-attest en een vergunning voor schenken van gegiste en/of sterke dranken bij de uitbating van drankgelegenheden' goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2019.

        Voornoemde reglementeringen werden door de wet van 14 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging gewijzigd wat betreft het aanvragen van occasionele drankvergunningen. Dit zijn vergunningen voor drankgelegenheden die, naar aanleiding van om het even welke gebeurtenis van voorbijgaande aard, ten hoogste tienmaal per jaar en telkens voor niet langer dan vijftien opeenvolgende dagen worden gehouden door een kring, een maatschappij of een particuliere vereniging. Drankgelegenheden gehouden op tentoonstellingen en op jaarbeurzen worden echter geacht occasionele drankgelegenheden te zijn, voor de gehele duur van de tentoonstelling of jaarbeurs, ongeacht de hoedanigheid van de exploitant.

        Sinds 7 januari 2006 dient de uitbater van een occasionele drankgelegenheid niet langer over een positief bericht of vergunning te beschikken voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken.

        Dit houdt een verregaande administratieve vereenvoudiging in van de procedure, waarbij een aantal achterhaalde formaliteiten verdwenen zijn en het voor lokaal bestuur niet langer vereist is om de moraliteit van de uitbater van de occasionele drankgelegenheid te controleren.

        Enkel het schenken van sterke drank op openbare sportieve, politieke en culturele manifestaties blijft onderworpen aan een speciale machtiging van het college van burgemeester en schepenen.

        Het reglement speciale machtiging occasionele drankgelegenheden dat nu voorligt voorziet in volgende regeling:

        - duidelijke definiëring van de belangrijkste termen

        - het uitbaten van een occasionele drankgelegenheid wordt vrijgesteld van de administratieve verplichtingen m.b.t. het bekomen van een positief bericht of drankvergunning

        - voor het schenken van sterke dranken in occasionele drankgelegenheden geopend op plaatsen waar openbare manifestaties plaatsvinden zoals sportieve, politieke en culturele manifestaties, is een speciale machtiging van het college van burgemeester en schepenen vereist

        - de verkoop van sterke alcoholische dranken wordt via het evenementenloket aangevraagd. De aanvrager meldt het evenement 6 weken voor de start van het evenement. Er zijn 3 uitzonderingen namelijk festivals, volksfeesten en wielerwedstrijden, deze dienen minstens 16 weken voor de start ingediend te zijn

        - nadat de aanvraag via het evenementenloket beslist het college van burgemeester en schepenen over de aanvraag omtrent het al dan niet toekennen van de machtiging in het kader van een occasionele drankgelegenheid en laat zich hiervoor inspireren door de mogelijkheden/ adviezen van de deskundig ambtenaar

        - de verkoop, het aanbieden of het verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse, zelfs gratis, in occasionele drankgelegenheden geopend op plaatsen waar openbare manifestaties plaatsvinden zoals sportieve, politieke en culturele manifestaties,  is niet toegestaan in de gemeentelijke infrastructuur met uitzondering van de eetfestijnen

        - de machtiging geldt voor de duur hierin voorzien of voor de duur van de betrokken manifestatie, is persoonlijk en bijgevolg niet overdraagbaar en is locatie gebonden

        - de stopzetting van de uitbating dient te worden gemeld

        - inbreuken worden gesanctioneerd conform de daartoe voorziene bepalingen in de Wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank. Daarnaast heeft de burgemeester de bevoegdheid om in hoogdringende gevallen maatregelen te nemen zoals voorzien in artikel 134 ter Nieuwe Gemeentewet

        - het reglement treedt in werking vanaf goedkeuring van de gemeenteraad.

        De dienst veiligheid is belast met controle van/toezicht op de uitvoering van dit reglement.

        Het college verleende in zitting van 15 februari 2024 zijn goedkeuring mits het aanbrengen van de volgende aanpassing: De speciale machtiging kan niet toegekend worden in de gemeentelijke infrastructuur jeugdhuis en fuifzaal PULS, met uitzondering van de eetfestijnen.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om dit punt te verdagen naar een volgende zitting.

        Artikel 2. Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de dienst Interne zaken.

      • Oprichting van het Sterrenregister naar het initiatief van de stad Oostende en het advies van Boven de Wolken vzw

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 2 betreffende de algemene bepalingen
        Considerans

        Het uitkijken en verlangen naar je kindje is vaak intens. Soms moeten deze gevoelens abrupt plaatsmaken voor verlies en verdriet. Een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap is voor velen een pijnlijke realiteit. Het feit dat je wettelijk gezien geen geboorteaangifte kan doen, maakt het verlies des te zwaarder. Om de ouders van alle sterrenkindjes die in Ternat wonen een hart onder de riem te steken, voorziet ons lokaal bestuur een symbolisch Sterrenregister. Hierin kunnen alle stilgeboren kinderen, ongeacht de zwangerschapsduur, geregistreerd worden. De registratie van hun sterrenkindje in het Sterrenregister bevestigt dat hun kind, ook al werd het niet levend geboren, voor altijd een belangrijke plaats inneemt in hun leven en in de samenleving. Ook registraties uit het verleden willen we hierbij toelaten. Deze symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen. Regels of voorwaarden zijn hier dus niet nodig. De registratieprocedure is eenvoudig en kan online gebeuren (via het digitaal loket ) of fysiek na afspraak bij de dienst burgerzaken.

        Er zijn geen voorwaarden verbonden aan de registratie in het Sterrenregister:

        - onafhankelijk van de zwangerschapsduur;

        - ouders mogen vrij de naam kiezen, zonder beperking;

        - zonder beperking in tijd, hoe lang het ook geleden is;

        - ouders moeten geen "bewijs" tonen om hun kindje te kunnen registreren, soms is dit immers niet bij het verlies van een jonge zwangerschap;

        - er moet een link zijn met de gemeente, ofwel zijn de ouders inwoners ofwel werd het kindje in de gemeente geboren;

        - er wordt een bewijs van registratie meegegeven aan de ouders als bewijs van inschrijving in het Sterrenregister;

        - ook voor sterrenkindjes die op dit moment wel kunnen geregistreerd worden (dus ook na 140 dagen).

        Om de registratieakte op te maken zijn de volgende gegevens noodzakelijk: voornaam van de baby, geboortedatum, naam en rijksregisternummer van (minstens) 1 ouder. Volgende gegevens kunnen indien gewenst ook gevraagd worden en verzameld door de lokale besturen, indien de ouders dit wensen te delen: mailadres van (minstens) 1 ouder, adresgegevens van (minstens) 1 ouder, geslacht van de baby (belangrijk ook "onbekend" als keuze toe te voegen, dit is niet altijd gekend bij verlies jonge zwangerschap). De ouders zullen uiteraard te allen tijde de mogelijkheid krijgen om die keuze aan te passen. 

        In de geboorteboomgaard wordt een sterrenboom voorzien. Telkens in het voorjaar worden er twaalf bomen geplant in de geboorteboomgaard, één boom voor alle geboorten in één maand van het voorbije jaar. Aan elke boom worden de namen van de betrokken kinderen aangebracht. Ook is er een overzichtsbord aan de ingang met wat algemene informatie, de namen van de kinderen en de plaats waar de boom staat die aan hen werd toegewezen. Indien ouders akkoord gaan dat de voornaam van het kind aan de sterrenboom (vanaf 2025) worden gehangen en ook op een bord wordt vermeld, dan verzoeken wij hen dit bij registratie mee te delen. Gezien het gaat om het bijhouden van persoonsgegevens, dient dit conform de privacywetgeving te gebeuren. 

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad keurt de oprichting van een Ternats Sterrenregister goed. Hierdoor krijgen ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap, de mogelijkheid om hun kindje te registreren omwille van de grote emotionele betekenis hiervan. Ouders hebben hierbij de keuze of ze enkel het kindje registreren, of ook hun gegevens (naam, rijksregister, adres) willen opgeven om opgenomen te worden in de geboorteboomgaard. Om het kindje te kunnen registreren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder gevraagd worden. Deze symbolische aangifte zal geen juridische gevolgen hebben.

        Artikel 2. De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitwerking en invoering van dit initiatief.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Interne Zaken.

    • Markten en Kermissen

      • Betaalbaarstelling van een subsidie aan het feestcomité Sinksenkermis

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden
        Juridische grond
        • Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, zoals gewijzigd tot op heden
        • Besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd zoals tot op heden
        Considerans

        Het feestcomité wordt vrijgesteld van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet.

        Bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie heeft het feestcomité van Sinksenkermis de nodige verantwoordingsstukken overgemaakt aan het bestuur.

        Financiele impact

        Het bedrag van € 62.000 werd voorzien in het budget 2024 op jaarbudgetrekening 2024/ACT. 2.3.1./0719-02/6496130.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 maart 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Aan het feestcomité Sinksenkermis wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van € 27.500.

        Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.

        Artikel 3. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur.

    • Welzijn

      • Wissel voorzitterschap Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en Huis van het Kind Ternat

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 304 betreffende de inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan de organen van het lokaal bestuur
        • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013
        • Raadsbesluit van 5 september 2019 betreffende erkenning en oprichting Lokaal Overleg Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning
        • De statuten van het LOK-OO
        Considerans

        Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een verplichte adviesraad.

        De gemeenteraad dient de leden van het LOK aan te duiden.

        De huidige voorzitter, Karolien Huylebroek, wenst af te treden als voorzitter van het LOK en Huis van het Kind Ternat omdat ze een lokaal politiek mandaat wenst op te nemen bij de komende verkiezingen.

        Er zijn twee kandidaten die Karolien wensen op te volgen in de vorm van co-voorzitterschap: Kelly Baetens en Karen De Marie.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 februari 2024
        • Unaniem positief advies van het LOK en Huis van het Kind Ternat van 20 februari 2024
        Geheime stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Gestemd: Arno De Paepe, Gunter Desmet, Anna Parys, Steve Convents, Maria Segers, Frans Holsters, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Ines Swaelens, Hannes Verdoodt, Yo De Beule, Timo Schoukens, Nele Vandenbulcke, Sven De Paepe, Rutger Belsack, Geert De Feyter, Kris De Meuter, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Jochen De Mulder, Michel Vanderhasselt, Fred Dielens, Christiane Servranckx
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1. De raad keurt het aftreden van de huidige voorzitter goed.

        Artikel 2. De raad keurt het voorgestelde co-voorzitterschap van Karen De Marie en Kelly Baetens goed.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Welzijn.

    • Technische Zaken

      • Toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande “duurzame voertuigen” - herziening

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
        • Raadsbesluit van 27 oktober 2022 betreffende goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande "duurzame  voertuigen"
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2024 betreffende goedkeuring addenda samenwerkingsovereenkomst Haviland i.v.m. ondersteuning milieu: Aankoopcentrale gestroomd en elektrische deelwagens 2024
        Considerans

        De huidige dienstwagen van het lokaal bestuur, een Opel Astra diesel van minstens 13 jaar oud, werd tijdens de technische keuring afgekeurd.

        Er kan met de wagen nog gereden worden tot en met 4 april 2024.

        Een deelwagen is geen optie. Eén dienstwagen moet permanent aanwezig zijn voor het personeel aangezien deze constant gebruikt wordt voor:

        - alle vormen van klachten op vlak van milieu, zijnde milieu-inbreuken, milieumisdrijven, GAS, politiereglement, milieu-klachten, controle aanmaningen, nazichten op vraag van het parket,…

        - verplaatsing naar diverse vergaderingen, overlegmomenten, vergaderingen parket en commissies buitenhuis

        - plaatsbezoeken met ploegbazen en werkleider in functie van de dagelijkse werking van de werkliedendienst

        - plaatsbezoeken in opdracht van schepenen, afdelingshoofd, algemeen directeur of in overleg met collega’s

        - nazicht kapvergunningen

        - nazichten subsidieaanvragen

        - nazicht uitvoering bestekken winterdienst, bermen

        - plaatsbezoek naar aanleiding van een omgevingsaanvraag aan de desbetreffende firma in het kader van de opmaak van een gemotiveerd advies

        - uitvoeren van controles van bouwovertredingen door de verbalisant ruimtelijke ordening: plaatsbezoeken, onmiddellijk stilleggen van werken met stakingsbevel…

        - plaatsbezoeken als gevolg van landbouwschade (schade landbouwgewassen)

        - permanentie inzake milieuhandhaving en handhaving ruimtelijke ordening 24 op 24, 7 dagen op 7

        - ambtshalve controles van bedrijven buiten de werkuren

        - controle van glasbollen, hondenpoep, afvalverbranding

        - oproepen van politie en brandweer als gevolg van milieuovertredingen (bv illegale lozingen, asbestbranden, uitvoeren mest op niet zon- en feestdagen)

        - bijstand politie bij onverwachte controles (bv. garages)

        - bijstand aan containerpark bij problemen parkwachters met burgers; niet betalingen, sluikstorten..

        - uitvoeren aangekondigde en onverwachte geluidsmetingen

        - diverse projecten: haagplantactie milieuraad, KNOTTernat, compostmeesters

        - noodplanning en pre-noodplanning (vliegende hollander en discipline 5), zowel tijdens de week als tijdens het weekend.

        Op 9 juni 2021 werd reeds een basisovereenkomst (dienstverlening en ondersteuning milieu) ondertekend met Haviland. Deze samenwerkingsovereenkomst werd nog eens aangevuld met een addendum ‘aankoopcentrale gestroomd en elektrische dienstwagens 2024’, goedgekeurd op het college van 8 februari 2024.

        Voor de aankoop van de dienstwagen kan beroep gedaan worden op het raamcontract van gestroomd.be, een initiatief van de Vlaamse streekintercommunales.

        Aangezien Ternat deel uitmaakt van streekintercommunale Haviland, moet er geen nieuwe aanbestedingsprocedure doorlopen worden en kan het lokaal bestuur genieten van kortingstarieven op grotere schaal.

        Gelet op de uitdrukkelijke vraag van het gemeentebestuur om een elektrische wagen aan te kopen, werd gekozen voor een richtprijs van € 45.000 (gemiddelde prijs van een elektrisch voertuig met een bereik van tussen de 350 en 450 km). Naast de aankoop is er nog een commissie ten bedrage van € 804 voorzien voor de intercommunale (kost voor het raamcontract). 

        Het raadsbesluit van 27 oktober 2022 waarbij de toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande “duurzame voertuigen” werd goedgekeurd, stelde een beperkt budget ter beschikking van € 40.000 incl. BTW. Dit budget blijkt nu te beperkt voor de aankoop van een elektrische dienstauto.

        Om die reden wordt een herziening van dit raadsbesluit gevraagd, met name goedkeuring van de toetreding tot de raamovereenkomst van IGEMO aangaande "duurzame voertuigen", maar dan zonder budgettaire beperking.

        Financiele impact

        De totale kostprijs van het voertuig bedraagt € 43.213,12 inclusief btw. Naast de aankoop is er nog een commissie ten bedrage van € 804 voorzien voor de intercommunale (kost voor het raamcontract). Er kan een budgetverschuiving gebeuren van jaarbudgetrekening ACT-1.2.1./0200-01/22400IP2.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 maart 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad herziet de gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2022 als volgt: de gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop "duurzame voertuigen". Er zal van de raamovereenkomst kunnen afgenomen worden.

        Artikel 2. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen opdracht dit besluit verder uit te voeren.

        Artikel 3. Een afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Technische zaken en de dienst Financiën.

    • Milieudienst

      • Voorlopige vaststelling van de verplaatsing van een gedeelte van voetweg 53 met ontwerp rooilijnplan

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
        • Artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen dat stelt dat de gemeente belast is met het beheer en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg
        • Het tragewegenplan dat in samenwerking met Trage wegen vzw werd opgemaakt
        • Het voorstel van VMM betreffende voetweg 53 in een mail van 11 januari 2022 en na plaatsbezoek op 28 januari 2022
        • Het voorstel tot verplaatsing van voetweg 53 door VMM om veiligheidsredenen
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2023
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het verplaatsen van de gemeenteweg met name voetweg 53 ter hoogte van Heirbaan 40 te 1740 Ternat
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 mei 2022 om een beroep te doen op Farys cvba als aankoopcentrale voor de opmaak van rooilijnplannen voor een gedeelte van voetweg 53 en goedkeuring van de offertes
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2023 tot het inrichten van voetweg 53 en goedkeuring van de offerte Kiemkracht voor het leveren van het materiaal en de uitvoering voor de inrichting van voetweg 53
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2023 i.v.m. de goedkeuring van de extra offerte Kiemkracht voor het leveren van het materiaal en de uitvoering van bijkomende werken voor de inrichting van voetweg 53
        • De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 van een voorlopig ontwerp voor de opmaak van een rooilijnplan voor een gedeelte van voetweg 53 door Farys cvba;
        • Het ontwerp van rooilijnplan met vaste breedte, opgemaakt door landmeter-expert Plan² van 24 oktober 2023 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt
        • Het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter-expert Plan² van 24 oktober 2023 waaruit blijkt dat er geen betaling voor waardevermeerdering/waardevermindering aan of door het lokaal bestuur dient te gebeuren ten gevolge van het verplaatsen van de gemeenteweg
        Considerans

        Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst; 

        Overwegende dat die toetsing inhoudt dat de voorgestelde maatregel:

        - beantwoordt aan een doelstelling van het nieuwe tragewegenplan: interessante verbindingen herstellen via oude voetwegen en deze desgevallend te verplaatsen

        - de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan de behoeften van zachte mobiliteit te voldoen: de verbinding wordt gegarandeerd vanaf de Neeralfenemolen, naar de Opalfenepoel en de Opalfenemolen, wat bijzonder interessant is voor wandelaars en natuurliefhebbers

        - ten dienste staat van het algemeen belang

        - niet staat voor het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg - het huidige traject is niet meer toegankelijk

        - de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt

        - werd beoordeeld door de gemeentelijke werkgroep trage wegen

        - invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties;

        Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg past binnen het gemeentelijk beleidskader en het daarin opgenomen afwegingskader, voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van 29 september 2022;

        Financiele impact

        Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien in de begroting van 2023 en 2024 op budget Trage wegen ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2;

        Gelet het gemeentewegendecreet (01/09/2019), artikel 28, paragraaf 2, dat het volgende stelt: "Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren."

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 november 2023 betreffende de goedkeuring van een voorlopig ontwerp (met vaste breedte) voor de opmaak van een rooilijnplan voor de verplaatsing van een gedeelte van voetweg 53 door Farys cvba
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg met naam voetweg 53 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.

        Artikel 2. Het ontwerp-rooilijnplan van landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent wordt voorlopig vastgesteld.

        Artikel 3. Het college wordt gelast het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

        Artikel 4. De raad gaat akkoord met het schattingsverslag meer-/minwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent, met name dat er geen min/meerwaarde van toepassing is bij een verplaatsing op een goed van dezelfde eigenaar.

        Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de aanvragers, de provincie Vlaams-Brabant, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw, de Trage wegen vzw, de dienst Milieu, de dienst Mobiliteit, de dienst Financiën en de werkliedendienst.

      • Beslissing i.v.m. de aanvraag tot gedeeltelijke afschaffing voetweg 46 aan de Keizerstraat te 1740 Ternat

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019, zoals gewijzigd tot op heden
        • Schrijven van 13 november 2023 van Bart De Mol m.b.t. de gedeeltelijke afschaffing van voetweg 46
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 i.v.m. de kennisneming van de aanvraag tot gedeeltelijke afschaffing van voetweg 46 aan de Keizerstraat en de beslissing adviezen aan te vragen bij vzw Trage wegen en milieudienst
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 februari 2024 i.v.m. de principiële goedkeuring van de prijsofferte door Plan² voor de schatting van de meerwaarde eigendom ingeval afschaffing gedeelte voetweg 46
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2024 i.v.m. de kennisneming van de adviezen van de Trage wegen vzw en de milieudienst
        Considerans

        Gelet op de motivatienota toegevoegd door de aanvrager;

        Gelet op de opmetingen door landmeter-expert Patrick Peeters op 10 oktober 2023, in opdracht van de aanvrager;

        Gelet op de Lastgevingsovereenkomst d.d. 24 januari 2020 tussen Elise Blommaerts - eigenaar van het betreffende perceel 617d - en Bart De Mol;

        Gelet op de overeenkomst van Partnergemeente in 2023 met vzw Trage wegen;

        Gelet op het schattingsverslag van 26 februari 2024 voor de meerwaarde van het betrokken perceel, bepaald op € 3.251 door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent;

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Advies van de vzw Trage wegen, ontvangen op 1 december 2023 m.b.t. aanvraag gedeeltelijke afschaffing van voetweg 46 langs de Keizerstraat;
        • Advies van de milieudienst, ontvangen op 20 februari 2023 m.b.t. aanvraag gedeeltelijke afschaffing van voetweg 46 langs de Keizerstraat
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.  De raad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg met naam voetweg 46 gedeeltelijk af te schaffen.

        Artikel 2.  Het college wordt gelast het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

        Artikel 3.  De raad gaat akkoord met het schattingsverslag voor de meerwaarde van het betrokken perceel, zoals bepaald door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent, voor een bedrag van € 3.251. 

        Artikel 4.  Dit schattingsverslag voor de meerwaarde van het betrokken perceel wordt voor akkoord voorgelegd aan de eigenaar en aanvrager van de afschaffing.

        Artikel 5.  Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de aanvragers, de de provincie Vlaams-Brabant, de deputatie, de Trage wegen vzw, de dienst Milieu, de dienst Mobiliteit, de dienst Financiën en de werkliedendienst.

      • Aanpassing retributiereglement op het aanbieden van compostbakken aan € 100 in het kader van de afvalpreventie

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Het principieel akkoord van de gemeenteraad van 23 februari 2016 voor de aankoop van compostbakken
        • Het raadsbesluit van 24 mei 2016 i.v.m. goedkeuring van het retributiereglement op het aanbieden van compostbakken aan € 50 in het kader van de afvalpreventie
        • De prijsofferte van Intradura van 27 februari 2024, gevoegd in bijlage
        Considerans

        In het kader van de afvalpreventie is het belangrijk dat thuiscomposteren wordt gepromoot.

        De kostprijs voor de gemeente bedraagt € 157/bak, btw exclusief of € 190/bak btw inclusief.

        Het minimum aantal te bestellen compostbakken bedraagt 5 stuks (of een meervoud hiervan).

        De compostbakken kunnen aangeboden worden aan € 100/stuk, waardoor de gemeente een financiële inspanning doet om het thuiscomposteren nog verder te promoten.

        Deze compostbakken worden enkel aangeboden aan de inwoners van Ternat.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Voorstel milieudienst: nieuwe verkoopprijs van € 100/bak.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De verkoopprijs van een compostbak wordt vastgesteld als volgt: € 100/compostbak.

        Artikel 2. De compostbakken worden enkel verkocht aan de inwoners van Ternat.

        Artikel 3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Milieu, de dienst Financiën en de werkliedendienst.

      • Beslissing in verband met voetweg 56 n.a.v. diverse aanvragen

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de raad
        Juridische grond
        • Artikel 34 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen dat stelt dat de gemeente belast is met het beheer en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg
        • Artikel 14 § 1 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen dat stelt dat gemeentewegen alleen kunnen opgeheven worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en niet kunnen verdwijnen door niet-gebruik
        Considerans

        Gelet op de melding van 1 augustus 2023 van de afsluiting van voetweg 56 aan de Bosstraat door een aantal inwoners en de vraag tot heropening/herstel van voetweg 56 van Bosstraat tot Kattestraat;

        Gelet op het advies van vzw Trage wegen van 1 december 2023 betreffende herstel/heropening voetweg 56 van Bosstraat tot Kattestraat;

        Gelet op de brief per mail van 10 december 2023 van Tom Delcourt met een aanvraag tot opheffing van voetweg 56 op het perceel van Kattestraat 22, 1741 Wambeek;

        Gelet op de kennisname van diverse aanvragen in verband met voetweg 56 door het college van burgemeester en schepenen van 11 januari 2024;

        Gelet op de brief per mail van 7 februari 2024 van Tony Verdoodt met de aanvraag tot verfraaiings-, uitrustings-en/of herstelwerkzaamheden van voetweg nr. 56, kennisgenomen door het college in zitting van 15 februari 2024;

        Gelet op het extra advies van 26 februari 2024 door vzw Trage wegen; 

        Overwegende dat het amendement dat werd aangebracht bij dit punt in de gemeenteraadszitting van 29 februari 2024 werd afgevoerd omdat het agendapunt werd verdaagd;

        Financiele impact

        De nodige kredieten werden voorzien in de begroting 2024 op jaarbudgetrekening ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2.

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Gelet op het advies van vzw Trage wegen van 1 december 2023 betreffende herstel/heropening voetweg 56 van Bosstraat tot Kattestraat
        • Gelet op het extra advies van 26 februari 2024 door vzw Trage wegen
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 januari 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers
        Tegenstanders: Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack
        Onthouders: Ines Swaelens, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Yo De Beule
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.  De raad besluit voetweg 56 van Bosstraat naar Kattestraat opnieuw open te stellen via een gedeelte onderhoudswerken en een gedeeltelijke verplaatsing.

        Artikel 2.  De raad geeft het college van burgemeester en schepenen opdracht om te overleggen met de eigenaar aan de Kattestraat i.v.m. een gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 56.

        Artikel 3.  Een landmeter wordt aangesteld voor de opmaak van een rooilijnplan en een schattingsverslag voor de verplaatsing van het gedeelte van voetweg 56.

        Artikel 4.  De raad geeft het college van burgemeester en schepenen opdracht een prijsofferte aan te vragen voor de herstellings- en heraanlegwerken.

        Artikel 5.  Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de aanvragers en aanpalenden, de Provincie, het departement MOW, de vzw Trage wegen, de dienst Milieu en de dienst Mobiliteit.

      • Amendement ingediend door raadslid Guido Van Cauwelaert op agendapunt 'Beslissing in verband met voetweg 56 n.a.v. diverse aanvragen'

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;

        Considerans

        Amendement dat wordt aangebracht: Voetweg 56 van Bosstraat naar Kattestraat NIET opnieuw open te stellen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack
        Tegenstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers
        Onthouders: Ines Swaelens, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Yo De Beule
        Resultaat: Met 2 stemmen voor, 15 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel. Het amendement wordt verworpen.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement Sint-Katherinastraat te 1742 Ternat

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968
        • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        Considerans

        Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;

        Overwegende dat er zich in de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de aansluiting met de Kerkstraat problemen voordoen met geparkeerde voertuigen;

        overwegende dat de doorstroming van het verkeer in de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Kerkstraat veiliger kan verlopen met de uitbreiding van het parkeerverbod door middel van gele onderbroken strepen;

        Overwegende dat de mobiliteitsraad tijdens haar zitting van 28 november 2023 instemde met de uitbreiding van het parkeerverbod in de Sint-Katherinastraat door middel van gele onderbroken strepen;

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 februari 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Sint-Katherinastraat te 1742 Ternat goed.

        Artikel 2. Op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van Kerkstraat, op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Acacialaan, op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Beekstraat en Knotwilgenlaan geldt:
        voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        wegmarkering artikel 76.3

        Artikel 3. Op de Sint-Katherinastraat over een afstand van 60 meter vanaf het kruispunt met de Kerkstraat langs de zijde van cultuurcentrum De Ploter, op de Sint-Katherinastraat vanaf het kruispunt met de Kerkstraat tot en met het kruipunt met de Acacialaan geldt:
        het parkeren op de rijbaan is verboden door een gele onderbroken streep op de trottoirband.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        wegmarkering artikel 75.1.2°

        Artikel 4. Op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Beekstraat en Knotwilgenlaan geldt: verplicht rondgaand verkeer.
        De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
        Op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Beekstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        - D5
        - B1
        - wegmarkering artikel 76.2.

        Artikel 5. Op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Acacialaan, op de Sint-Katherinastraat ter hoogte van de Beekstraat geldt:
        de bestuurders zijn verplicht de aangeduide richting van de pijl te volgen.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        D1

        Artikel 6. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven. 

        Artikel 7. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement Essenestraat te 1740 Ternat

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968
        • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
        • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
        • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
        • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
        Considerans

        Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;

        Overwegende dat de gemeente Affligem voorsignalisatie wenst te plaatsen in de Essenstraat te 1740 Ternat met het oogmerk bestuurders te wijzen op het verbod van doorgaand vrachtverkeer op grondgebied van de gemeente Affligem;

        Overwegende dat het college in haar zitting van 1 februari 2024 akkoord ging om voorsignalisatie te laten plaatsen in de Essenestraat te 1740 Ternat;

        Overwegende dat de gemeente Affligem instaat voor de vereiste verkeersborden zoel naar aankoop als plaatsing van de verkeersborden;

        Overwegende dat de gemeente Affligem contact opneemt met AWV wat betreft de afslagborden die moeten geplaatst worden op de Assesteenweg;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 maart 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Essenestraat te 1740 Ternat goed.

        Artikel 2. Op de Essenestraat ter hoogte van de Assesteenweg geldt:
        de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten naleven.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        verkeerslichten artikel 61.1

        Artikel 3. Op de Essenestraat ter hoogte van de Assesteenweg geldt de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        - B5
        - wegmarkering artikel 76.1.

        Artikel 4. Op de Essenestraat, vanaf de Assesteenweg tot geldt:
        het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        - wegmarkering artikel 72.2

        Artikel 5. Op de Essenestraat vanaf de Assesteenweg tot de grens met de gemeente Affligem geldt:
        het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        wegmarkering artikel 72.3

        Artikel 6. Op de Essenestraat, vanaf de Assesteenweg tot de grens met de gemeente Affligem geldt:
        voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        verkeersbord D10

        Artikel 7. Op alle wegen die uitkomen op Essenestraat te 1740 Ternat geldt:
        de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        - verkeersbord B5
        - wegmarkering artikel 76.1

        Artikel 8. Op alle wegen die uitkomen op de Essenestraat te 1740 Ternat geldt:
        de bestuurders hebben voorrang.
        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
        verkeersbord B15

        Artikel 9. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven. 

        Artikel 10. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.

      • Aankoop led-borden binnen raamovereenkomst in kader van sensibilisatie, monitoring en handhaven gericht en gebaseerd op informatie

        Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, burgemeester
        Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
        Bjorn Stylemans, algemeen directeur (plv.)
        Verontschuldigd: Sophie Claeys, Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, §1.1
        • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
        • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90 1°;
        • Besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen, in zitting van 27 mei 2021, waarbij het de raamovereenkomst 'Provinciale Fietsbarometer: opdrachtencentrale voor het leveren en plaatsen van permanente fietstellers en uitvoeren van verkeersonderzoek", gedurende een periode van 4 jaar gunt voor perceel waarschuwingssystemen voor verkeersveiligheid aan:
          Krycer bv, ondernemingsnummer 0468669851, Brusselstraat 120 A, 1740 Ternat.
          Signco bv, ondernemingsnummer 0864533581, Jozef De Blockstraat 74, 2830 Willebroek.
        Considerans

        Door de clausule opdrachtencentrale kunnen alle lokale overheden en instellingen met een gemeentelijk, provinciaal en Vlaams belang die nood hebben aan objectieve cijfers over verkeer, een beroep doen op deze raamovereenkomst. De raamovereenkomst werd gegund aan Signco en Kryser. Dit levert de volgende voordelen op:

        - elke opdrachtgever kan deze 2 firma's contacteren met een concrete offertevraag op basis van de goedgekeurde overheidsopdracht
        - de opdrachtgever kan kiezen bij welke firma een offerte wordt gevraagd
        - er kan vrij onderhandeld worden over de prijs, maar er moet geen nieuwe overheidsopdrachtenprocedure worden uitgevoerd.

        Volgend actiepunt werd in het meerjarenplan van het lokaal bestuur goedgekeurd: ACT-1.2.3: Het lokaal bestuur zet in op een duurzaam en kwaliteitsvol gemeentelijk verkeers- en mobiliteitsbeleid.

        Financiele impact

        De aankoop wordt gedaan op ACT-1.2.3/0200-02/2250000/IP-2 met een totaalprijs van € 99.000 exclusief btw goedgekeurd met visum 727

        Aviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2024
        Publieke stemming
        Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Bjorn Stylemans
        Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Nele Vandenbulcke, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad gaat akkoord met het instappen in de raamovereenkomst "Fietsdata en verkeersonderzoek provincie Antwerpen" en keurt het voorliggende bestek goed.

        Artikel 2. De raad gaat akkoord met de aankoop van 30 ledborden in kader van dit raamcontract.

        Artikel 3. Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst Mobiliteit en de dienst Financiën.

Namens Gemeenteraad,

Bjorn Stylemans
algemeen directeur (plv.)

Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter