De notulen van de digitale gemeenteraad van 17 december 2020 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
De notulen van de digitale gemeenteraad van 17 december 2020 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op artikel 221 tweede lid van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 7 van het oprichtingsbesluit van Audit Vlaanderen;
Gelet op het auditrapport 2006-041 houdende de bevindingen naar aanleiding van een uitgevoerde organisatie audit in het lokaal bestuur Ternat ( Gemeente - OCMW - AGB )
Op voorstel van mevrouw de gemeenteraadvoorzitster;
Enig artikel
Kennis te nemen van het rapport 2006 041 van Audit Vlaanderen.
Gelet op artikel 41 11° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het schattingsverslag als opgemaakt door Axios;
Gelet op het ontwerp van onderhandse overeenkomst aankoop grond onder voorwaarden, zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat op de gronden een oplossing kan gevonden worden voor de herlocalisatieproblematiek van de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek;
Overwegende dat de nodige kredieten zijn ingeschreven in het gemeentelijk budget;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Principieel akkoord te zijn met de termen en voorwaarden uit de onderhandse overeenkomst aankoop grond onder voorwaarden zoals gevoegd in bijlage;
Artikel 2
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven deze principiële beslissing verder te finaliseren en een definitieve overeenkomst aan deze raad ter goedkeuring voor te leggen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4 van haar statuten Haviland tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder openbare werken;
Gelet op de mogelijkheid van Haviland om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken, en het feit dat de aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dienen beschouwd te worden;
Dat de gemeente Ternat als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid is om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging;
Overwegende dat Haviland optreedt als aankoopcentrale voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig artikel 2, 7°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Dat Haviland de openbare procedure onder de vorm van een raamcontract van maximaal 4 jaar (2021 tot en met 2024) heeft gepubliceerd;
Dat de gemeente als aanbestedende overheid een beroep wenst te doen op de aankoopcentrale voor het onderhoud van haar wegeninfrastructuur en aldus overeenkomstig artikel 47, §2, eerste lid van de Wet Overheidsopdrachten vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren;
Dat de gemeente een beroep wenst te doen op de aankoopcentrale voor volgende percelen:
perceel 1 : asfalteringswerken
Overwegende dat de gemeente aanvullend op de opdracht in het kader van de aankoopcentrale aan Haviland tevens opdracht wenst te geven tot het uitvoeren van aanvullende diensten aangaande de begeleiding van de onderhoudswerken, zoals omschreven in bijgevoegde overeenkomst;
Dat de gemeenteraad het dan ook aangewezen acht om voornoemde diensten toe te kennen aan Haviland overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst, dit gelet op de expertise van Haviland op dit terrein en de budgettaire voordelen bij deelname aan de aankoopcentrale;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 124002/20212024 van 28 september 2020 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2021-2024’, en dit voor volgende perceel:
perceel 1 : asfalteringswerken
Artikel 2. - De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.
Artikel 3. - De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en dit binnen de in het meerjarenplan voorziene budgetten onder Act-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2 - 'Vernieuwen monolietverhardingen wegenis.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage;
Gelet op het Burgemeestersconvenant, waarin gemeenten zich engageren om 20% minder CO2 uit te stoten;
Gelet op de voorgaande samenwerkingsovereenkomsten over het project,
Overwegende dat bij afsluiten van deze overeenkomst het lokaal bestuur Ternat gebruik kan maken van het aanbod van de diensten van Klimaatpunt Pajottenland en Zennevallei;
Overwegend dat deze overeenkomst de samenwerking regelt tussen Klimaatpunt en het gemeentebestuur van TERNAT ikv het project "Benovatietrajecten".
Deze actie maakt deel uit van het aanbod van Klimaatpunt en past binnen de werking van het Energiehuis Halle Vilvoorde.
Het project is de verderzetting van de huidige benovatietraject-overeenkomst, die afliep op 31/12/2020.
Het project heeft als doel een bovenlokale werking in te richten om mensen te stimuleren tot - en te begeleiden bij - een structureel duurzaam energieverbruik, in eerste plaats gerealiseerd door het isoleren en renoveren van bestaande particuliere woningen.
Overwegende dat Klimaatpunt ism verschillende lokale partijen concrete acties opzet rond klimaat en duurzame energie. Dit project heeft als doelstelling om energiebesparing en hernieuwbare energie bij gezinnen van de 17 gemeenten van het Pajottenland en de Zennevallei te stimuleren. Uitgangspunt is 30-50-100 tegen 2040: 30% Co2- uitstootreductie bij gezinnen door in te zetten op 50% energiebesparing in de woning en door de overige energiebehoefte voor de woning voor 100 % uit lokale hernieuwbare energiebronnen te halen.
Overwegende dat dit wordt gerealiseerd a.d.h.v. vele activiteiten: het organiseren van informatie- en groepsaankoopacties rond dak-, zoldervloer-, muurisolatie, hoogrendementsbeglazing, zonnepanelen, condensatieketels, pelletketels, warmtepompen, het individueel begeleiden van gezinnen rond energierenovaties, het ontwikkelen van
participatieve investeringsmogelijkheden in de energiebesparing en hernieuwbare energietechnieken bij landbouwers en publieke gebouwen (gemeenten, scholen). Binnen dit project is ook de sensibilisatie en begeleiding van gezinnen rond energierenovaties ontwikkeld.
Overwegende dat Klimaatpunt in de gemeente de volgende acties zal realiseren: 1. Sensibiliseren van de inwoners over duurzaam energiegebruik, met in eerste instantie een focus op isolatie en energierenovaties. Deze sensibilisering zal gebeuren door het verspreiden van informatie via verschillende kanalen (gemeentelijke website, gemeentelijk infomagazine,...).
2. Klimaatpunt zal de gezinnen van de gemeente via een intensieve individuele begeleiding bijstaan bij de grondige energierenovatie van hun woning. Deze stappen betreffen het geven van een individueel bouw- en renovatieadvies ter plekke in de woning, de berekening van de mogelijke renovatiekosten, de mogelijke besparingen; premies en subsidies, de opvolging bij het aanvragen en evalueren van offertes bij lokale uitvoerders van deze werken via de provinciale groepsaankopen van het klimaatnetwerk Vlaams-Brabant, de opvolging bij de uitvoering van de renovatiewerken en de opvolging bij het aanvragen van de beschikbare premies en subsidies voor deze renovaties. Overwegende dat deze overeenkomst start op 1 januari 2021 en eindigt op 31 december 2022.
De gemeente TERNAT voorziet een bedrag van € 3.000 excl BTW voor het project. De gemeente Ternat kiest voor een particuliere bijdrage van €100 waardoor de bijdrage van de gemeente neerkomt op €250 per benovatietraject. Dit bedrag omvat sensibilisatie, toeleiding en de uitvoering van 12 particuliere BENOvatietrajecten. De gemeente TERNAT beslist om 1 pakket te reserveren voor haar grondgebied en dit voor een periode van 2 werkingsjaren. Nadat 1 pakket is uitgevoerd, kan opnieuw een nieuw pakket worden aangekocht enz ...
Het bedrag wordt bij aanvang van elk pakket in 1 keer vooraf betaald. De betaling dient te gebeuren na ontvangst van een factuur vanwege Klimaatpunt.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Lokaal bestuur Ternat kiest voor scenario 4, waarbij de particuliere bijdrage €100 bedraagt en de bijdrage van de gemeente neerkomt op €250 per Benovatietraject. Artikel 2. - De samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage;
Gelet op het Burgemeestersconvenant2020, waarin gemeenten zich engageren om 20% minder CO2 uit te stoten;
Gelet op het Burgemeestersconvenant, waarin gemeenten zich engageren om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten;
Overwegende dat bij het afsluiten van deze overeenkomst het lokaal bestuur Ternat gebruik kan maken van het aanbod van de diensten van Klimaatpunt Pajottenland en Zennevallei;
Overwegende dat deze overeenkomst de samenwerking regelt tussen Klimaatpunt en het gemeentebestuur van TERNAT ikv het project "Warmtescans". Deze actie maakt deel uit van het aanbod van Klimaatpunt en past binnen de werking yan het Energiehuis Halle- Vilvoorde.
Overwegende dat gebouwen in de Europese Unie 40% van het totaal energieverbruik vertegenwoordigen. Een lagere energievraag van een gebouw door energiebesparende maatregelen, energiebesparende investeringen en gebruik te maken van hernieuwbare energie, leidt automatisch tot een energie-efficiënt gebouw met een beperking van de CO2- emissie en met lagere energiefacturen. De gemeenten beschikken dus over een aanzienlijk besparingspotentieel op energie en financieel vlak door goed beheer van haar gebouwen en de woningen op haar grondgebied. Bovendien zijn de gemeenten goed geplaatst om hun burgers aan te sporen om energiezuinige aanpassingen te doen aan hun woning; Overwegende dat 30% van de energie in een woning verloren gaat via het dak, 20% via de muren, 15% via de ramen & deuren en 10% via de vloer is een thermografische foto van een won¡ng een zinvolle methode om onvermoede warmteverliezen in de woning op te sporen. Op basis van het beknopt beschrijven van deze warmteverliezen is het mogelijk om energiebesparende aanpassingen aan de woning uit te voeren, dewelke automatisch leiden tot een verbeterde energieprestatie van de verwvarming van de woning;
Overwegende dat bij bestaande gebouwen of woningen een thermografische foto een beeld geeft van eventuele energieverliezen via het dak/muur/raam/vloer;
Overwegende dat de thermografische foto als doel heeft om inwoners en gebouweigenaars een idee te geven over de energetische toestand van de gebouwschil en hen te adviseren om een energetisch efficiënte renovatie uit te voeren;
Overwegende dat Klimaatpunt in de gemeente de volgende acties zal realiseren:
1. Sensibiliseren van de inwoners over duurzaam energiegebruik, met in eerste instantie een focus op isolatie en energierenovaties. Deze sensibilisering zal gebeuren door het verspreiden van informatie via verschillende kanalen (gemeentelijke website, gemeentelijk infomagazin",...);
2. lndividuele begeleiding voor bewoners van de gemeente. Tijdens deze begeleiding zal een analyse gemaakt worden van de huidige toestand van de particuliere woning, van waaruit vertrokken za lworden om adviezen te formuleren. Stel dat uit deze warmtescan een BENOvatietraject volgt, dan dient de betreffende bewoner slechts bij te leggen tot het bedrag van de particuliere bijdrage bepaald door de gemeente in de samenwerkingsovereenkomst mbt de BENOvatietrajecten. ln geval van bvb een particuliere bijdrage van €100 voor een BENOvatietraject, dient de bewoner nog slechts 50 euro bij te betalen. Net als bij een gewoon/rechtstreeks BENOvatietraject wordt aan de particulier (maximaal) €100 terugbetaald van zodra 1 van de geadviseerde energetische benovatiewerken uitgevoerd wordt, conform de voorwaarden van de distributienetbeheerder (Fluvius). Bewoners kunnen hun warmtescan dus uitbreiden tot een BENOvatietraject en zo de kostprijs terugverdienen
3. Klimaatpunt engageert zich tot het ontwikkelen van content om te communiceren over het project. Hiervoor gebruiken zij deels eigen communicatiekanalen (website, nieuwsbrief,...) en deels communicatiekanalen van de betrokken partners of gespecialiseerde agentschappen;
De gemeente TERNAT voorziet een bedrag van € 4.000 excl BTW voor het project. Dit bedrag omvat sensibilisatie, toeleiding en de uitvoering van 25 particuliere Warmtescans (€160 per dossier).
De gemeente TERNAT beslist om 1 van deze pakketten te reserveren voor haar grondgebied en dit voor een periode van 2 werkingsjaren. Het bedrag wordt per werkjaar in 1 keer uitbetaald in het begin van het werkingsjaar.
De betaling dient te gebeuren na ontvangst van een factuur/kostennota vanwege Klimaatpunt. Om een zeker engagement van de burgers te vragen, maar tegelijk de instapdrempel niet te hoog te leggen, zal voor de individuele warmtescan van een particuliere woning aan de bewoner een bijdrage gevraagd worden van 50 euro.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1. - De samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst namens het lokaal bestuur Ternat te ondertekenen.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de burgemeetserconvenant, onder meer houdende de doelstellingen voor de vermindering van de Co² uitstoot;
Overwegende dat het bestuur, onder meer in het kader van de transparantie, op regelmatige wijze wenst et rapporteren aan de gemeenteraad;
Overwegende dat de doelstelling was om 20 % minder uit te stoten tegen 2020, of dus 13.697 Ton CO² minder, dat bij observatie over 2018 blijkt dat er een minder uitstoot was van 12.331 Ton, of dus 18 % minder, dat hieruit blijkt dat, mede gezien de nog ondernomen acties, het realistisch is te mogen verwachten de gestelde doelstelling voor 2020 te behalen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel
De raad neemt kennis van het voortgangsrapport met de gegevens over het observatiejaar 2018.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 40, § 3, artikel 286, § 1, 1°, artikel 287 en artikel 288;
Gelet op artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de Grondwet;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 3.2 en artikel 3.6;
Gelet op het Vlaams Woninghuurdecreet, in het bijzonder artikel 12, § 1, derde lid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 2 februari 2007 tot instelling van een tegemoetkoming in de huurprijs voor woonbehoeftige huurders, in het bijzonder artikel 2, § 1, 1°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 4 mei 2012 tot instelling van een tegemoetkoming voor kandidaat-huurders, in het bijzonder artikel 2, 1°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking, in het bijzonder artikel 5 tot 8;
Gelet op het ministerieel besluit van 29 juli 2013 tot vaststelling van de modellen van conformiteitsattesten voor woningen en kamerwoningen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 2 februari 2007 tot instelling van een tegemoetkoming in de huurprijs voor woonbehoeftige huurders, in het bijzonder artikel 12;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juni 2014 tot nadere precisering van de voorwaarden waaronder een tegemoetkoming in de huurprijs wordt verleend zoals vermeld in artikel 2, § 1, derde lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2007 tot instelling van een tegemoetkoming in de huurprijs voor woonbehoeftige huurders en tot vaststelling van de mobiliteitscriteria vermeld in artikel 4, § 2 van hetzelfde besluit, in het bijzonder artikel 11;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2019 — Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland – Subsidieaanvraag 2020/2025;
Overwegende dat elke huurwoning moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten; dat de conformiteit van een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, kan blijken uit het conformiteitsattest dat de burgemeester afgeeft;
Overwegende dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht kan stellen; dat met het verplicht stellen van het conformiteitsattest het gemeentebestuur :
(i) de kwaliteit van de huurwoningen wil verbeteren en
(ii) de huurwoningen betaalbaarder wil maken voor sommige inwoners doordat het recht op een tegemoetkoming in de huurprijs ontstaat;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1 — Definities.
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven;
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
c) elke andere betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld;
2° woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;
3° houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een woning;
4° conformiteitsattest: het attest bedoeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 2 — Toepassingsgebied.
Dit reglement is van toepassing op elke woning die wordt verhuurd, te huur wordt gesteld of betalend ter beschikking wordt gesteld als hoofdverblijfplaats als vermeld in boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek of als vermeld in titel II van Vlaams Woninghuurdecreet.
Artikel 3 — Verplicht conformiteitsattest.
§ 1. Datum waarop het conformiteitsattest verplicht gesteld wordt:
- 1 januari 2023 voor huurwoningen met bouwjaar 1899 en vroeger;
- 1 januari 2024 voor huurwoningen met bouwjaar 1900 tot 1918;
- 1 januari 2025 voor huurwoningen met bouwjaar 1919 tot 1935;
- 1 januari 2026 voor huurwoningen met bouwjaar 1936 tot 1950;
- 1 januari 2027 voor huurwoningen met bouwjaar 1951 tot 1960;
- 1 januari 2028 voor huurwoningen met bouwjaar 1961 tot 1970;
- 1 januari 2029 voor huurwoningen met bouwjaar 1971 tot 1979;
- 1 januari 2030 voor huurwoningen met bouwjaar 1980 tot 1989;
- 1 januari 2031 voor huurwoningen met bouwjaar 1990 tot 1999;
- 1 januari 2032 voor huurwoningen met bouwjaar 2000 tot 2008;
- 1 januari 2033 voor huurwoningen met bouwjaar 2009 tot 2018;
Het bouwjaar is het jaar waarin de opbouw werd beëindigd, zoals gekend bij de FOD financiën.
§ 2. Het conformiteitsattest is ongeacht het bouwjaar verplicht bij elke nieuwe te huur aanbieding vanaf 1 januari 2022.
Artikel 4 — Vrijstelling conformiteitsattest.
Zijn vrijgesteld van de verplichting over een conformiteitsattest te beschikken:
- woningen die verhuurd worden door een sociale huisvestingsmaatschappij;
- woningen die verhuurd worden door een sociaal verhuurkantoor;
- bejaardenflats en opvanginitiatieven die verhuurd worden door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn ;
in de mate dat in de regelgeving die van toepassing is op deze instellingen reeds een gelijkwaardige kwaliteitsverplichting opgelegd is voor de woningen die ze verhuren.
Artikel 5 – Aanvraagprocedure.
De aanvraag voor een conformiteitsonderzoek moet gebeuren vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de datum waarop het conformiteitsattest wordt verplicht gesteld volgens de fasering bepaald in artikel 3, § 1. De aanvraag kan per post, per e-mail, via het e-loket of persoonlijk worden ingediend.
Artikel 6 – Inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest.’
§ 1. Iedere huurwoning die niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt op 1 januari van het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld overeenkomstig artikel 3, § 1, opgenomen in de inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest’, hierna genoemd de inventaris.
§ 2. Iedere huurwoning die op het moment van de te huur aanbieding niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt vanaf de vaststelling opgenomen in de inventaris.
Artikel 7 — Vaststelling huurwoning verplicht conformiteitsattest.
De vaststelling dat een huurwoning moet opgenomen worden in de inventaris, kan gebeuren op basis van onderstaande indicatoren:
- het aanbieden als “te huur”;
- inlichtingen ingewonnen bij de houder van het zakelijk recht;
- inlichtingen ingewonnen bij de FOD financiën;
- andere indicaties die ter plaatse kunnen worden vastgesteld.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de opname in de inventaris door middel van een registratieattest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de opname in de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 8 — Beroep tegen de opname in de inventaris.
§ 1. Tegen de opname van een woning in de inventaris kan de houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van het registratieattest. Het beroepschrift moet ondertekend zijn en moet minimaal volgende gegevens bevatten:
a) de identiteit en het adres van de indiener;
b) het adres van de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;
c) de bewijsstukken die aantonen dat de opname van de woning in de inventaris ten onrechte is gebeurd.
Als datum van het beroepschrift wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het beroep tegen de opname in de inventaris onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, wordt de woning in de inventaris opgenomen vanaf het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld.
Artikel 9 — Schrapping uit de inventaris.
De woning wordt geschrapt uit de inventaris:
1° als er een conformiteitsattest wordt afgeleverd;
2° als de woning werd gesloopt;
3° als de woning een andere functie heeft gekregen;
4° als de woning geen huurwoning meer is;
5° als het beroep tegen de opname in de inventaris door het college van burgemeester en schepenen gegrond verklaard werd.
De schrapping gebeurt ambtshalve bij de aflevering van het conformiteitsattest. In de andere gevallen vraagt de houder van het zakelijk recht de schrapping aan.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de schrapping of de weigering van schrapping uit de inventaris door middel van een attest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 10 — Beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris.
§ 1. Tegen de weigering van schrapping van een woning uit de inventaris, of bij het uitblijven van de schrapping binnen een termijn van negentig dagen ingaand de dag na deze van de ontvangst van het verzoek tot schrapping, kan de houder van het zakelijk recht beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de weigering tot schrapping, of ingaande de dag na het verstrijken van de termijn van negentig dagen, bedoeld in deze paragraaf.
§ 2. Het college doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het college van burgemeester en schepenen het beroep gegrond acht, wordt de woning geschrapt uit de inventaris.
Artikel 11 — Vergoedingen.
§ 1. Voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest is een vergoeding verschuldigd volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
§ 2. Voor elke woning die opgenomen is in de inventaris is jaarlijks een belasting verschuldigd volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
§ 3. Voor elke woning die te huur wordt aangeboden vanaf 1 januari 2022 is een conformiteitsattest verplicht. Dit dient vermeld te worden in alle publiciteit met betrekking tot de huuraanbieding. Diegene die deze verplichting niet naleeft, wordt bestraft met een administratieve geldboete volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
In afwijking van artikel 11, § 2 is de belasting verschuldigd vanaf het ogenblik dat de woning 4 maanden op de inventaris, ten gevolge van artikel 6, § 2, is opgenomen. Deze overgangsbepaling geldt voor opnames in de inventaris tot 1 januari 2024.
Artikel 13 — Goedkeuring.
Dit reglement zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Vlaamse minister bevoegd voor wonen.
Artikel 14 — Bekendmaking.
Dit reglement zal na de goedkeuring worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking.
Gelet op artikel 41 14° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 en geldig van 1 januari 2020 tot en met december 2025;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25/9/20 tot uitvoering van de Vlaamse codex Wonen 2021, inzonderheid artikel 3.6 §1;
Overwegende dat indertijd bij vaststelling van het voormeld reglement de vergoeding voor een conformiteitsattest werd vastgesteld op het toenmalige maximale bedrag, dat per 1 januari 2021 dit maximum werd opgetrokken tot het maximale bedrag van 90,00 euro geïndexeerd, dat dit nog altijd minder is dan wat het aan het lokaal bestuur kost, maar dat het bestuur de overkost ten laste van de eigen middelen neemt aangezien daarmee de doelstelling van kwalitatieve huisvesting wordt bereikt;
Overwegende dat het billijk lijkt dat aan de aanvrager van het conformiteitsattest het decretaal verankerde maximum wordt gevraagd;
Overwegende dat, bij nazicht van onderhavig reglement door het Agentschap Binnenlands Bestuur, onder meer volgende opmerking werd geformuleerd:
‘Gemeentebelasting mbt de afgifte van vergunningsaanvragen ikv de omgevingsvergunning
1) Het verleggen of afschaffen van voetwegen: 600 €.
Het Departement Omgeving, dat de materie van de ruimtelijke ordening opvolgt, heeft er ons namelijk op gewezen dat de rechtsgrond op basis waarvan dergelijke vergoeding wordt gevraagd in strijd is met de regelgeving inzake ruimtelijke ordening én met het algemeen belang.
Volgens het Departement Omgeving moet de beoordeling van de opportuniteit tot afschaffing/verlegging/wijziging van een buurtweg gebeuren vanuit de afweging van de ruimtelijke behoeften en het algemeen belang. Dat een particulier daarvoor zou moeten betalen, doet veronderstellen dat het private belang doorweegt op het algemeen belang.
Het agentschap vraagt ons het reglement in die zin aan te passen, vraag waarop kan worden ingegaan door het schrappen van dit tarief uit de tarievenlijst;
Overwegende dat, bij nazicht van onderhavig reglement door het Agentschap Binnenlands Bestuur, onder meer volgende opmerking werd geformuleerd:
Overwegende dat in artikel 6 – Bezwaarprocedure van het belastingreglement bepaald is dat het bezwaar op straffe van nietigheid, schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend moet worden ingediend; dat deze nietigheidssanctie niet ingeschreven staat in het Decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en het aangewezen is om dit eveneens aan te passen;
Ook op deze vraag kan worden ingegaan;
Overwegende dat het noodzakelijk is het huidig reglement in die zin aan te passen;
Overwegende dat de nodige kredieten voorzien zijn in de vigerende meerjarenplanning;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Artikel 3.1 van het reglement m.b.t. de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning aan te passen als volgt :
Verleggen of afschaffen van voetwegen |
0,00 |
Vergoeding voor een conformiteitsattest (art. 7 e.v. DVW) voor: - zelfstandige woning: - kamerwoning: verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775 per gebouw. |
90,00 90,00 |
Artikel 2
Vervangt artikel 6 van het reglement m.b.t. de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning, als volgt:
“Artikel 6
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.”
Artikel 3
Deze wijziging aan het belastingreglement wordt verwerkt in een gecoördineerde versie, die altijd actueel gehouden wordt op de website (artikel 1, eerste lid, 5° van het BVR van 20 april 2018; artikel 1, eerste lid, 4° van het BVR van 7 september 2018). De coördinatie gebeurt op hetzelfde moment als waarop het wijzigingsbesluit bekendgemaakt wordt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2 en artikel 40, § 1;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 3.3, artikel 3.4 , artikel 3.5 en artikel 3.6;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking, in het bijzonder artikel 3 en artikel 4;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 15 juni 2019 — Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland – Subsidieaanvraag 2020/2025;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van heden — ILV Woonbeleid — Verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen — Reglement;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst ‘Conformiteitsonderzoeken – Samenwerkingsovereenkomst’;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties en voldoende woningcontroleurs aan te wijzen om aan de vraag naar conformiteitsonderzoeken te kunnen voldoen;
Overwegende dat een conformiteitsonderzoek uitgevoerd moet worden om vast te stellen of een woning voldoet aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, bepaald door de Vlaamse regering;
Overwegende dat vzw ‘Goed Wonen’ beschikt over een groot aantal medewerkers die opgeleid en begeleid worden voor de opmaak van conformiteitsonderzoeken;
Overwegende dat er voldoende kredieten beschikbaar zijn en de verbintenis mogelijk is binnen het meerjarenplan;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1.
Er zal een overeenkomst volgens het bijgevoegd ontwerp worden gesloten met vzw ‘Goed Wonen’, gevestigd te 1210 Brussel, Koningsstraat nummer 294.
Deze overeenkomst heeft als voorwerp het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken (het onderzoek als vermeld in artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking — het Kwaliteitsbesluit genoemd).
Artikel 2.
Deze overeenkomst maakt integrerend deel uit van dit besluit.
Deze overeenkomst zal namens het gemeentebestuur ondertekend worden door de voorzitter en de algemeen directeur.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen krijgt de opdracht om de verwerking van persoonsgegevens door vzw ‘Goed Wonen’ te regelen in een overeenkomst die voldoet aan de vereisten van de verordening 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Artikel 4.
De uitgaven verbonden aan deze overeenkomst zullen worden gefinancierd met de kredieten voorzien in het exploitatiebudget 2021 en volgende jaren.
Artikel 5.
Dit besluit zal samen met de ondertekende overeenkomst worden verzonden naar vzw ‘Goed Wonen’, naar het ILV Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland en naar de financieel directeur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40, § 1, artikel 392, artikel 393 en artikel 394
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de bepalingen omtrent de intergemeentelijke samenwerking, in het bijzonder artikelen 388-395;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 21 september 2007 houdende de subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 10 december 2010; gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2016 en gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018;
Gelet op het decreet van het 27 maart 2009 betreffende het decreet grond- en pandenbeleid, in het bijzonder artikel 4.1.7;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende de kennisgeving van de inventaris onbebouwde percelen in eigendom van de Vlaamse publieke rechtspersonen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 januari 2021 houdende de goedkeuring van de inventarisatie en het actieprogramma onbebouwde percelen in eigendom van de Vlaamse publieke rechtspersonen;
Gelet op de inventaris als gevoegd in bijlage;
Gelet op het actieplan zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om een beleid te voeren rond de activering van gronden voor sociaal wonen;
Overwegende het nog te realiseren van het bindend sociaal objectief (BSO) voor de gemeente Ternat van 8 sociale huurwoningen bedraagt, te realiseren tegen 2025;
Overwegende dat, aangezien op dag van heden het BSO nog niet is bereikt, er nog een register onbebouwde percelen in eigendom van publieke rechtspersonen dient opgemaakt te worden en ter kennis dient gegeven te worden;
Overwegende dat een actieprogramma voor gronden opgemaakt, uitgevoerd en bijgestuurd moet worden tot het bindend sociaal objectief bereikt is, dat echter de gemeente Ternat het niet nodig acht om de gronden van de publieke rechtspersonen verder te activeren voor sociale huurwoningen. Meer nog, zonder een bijkomend sociaal woonbeleidsconvenant zijn bijkomende sociale huurwoningen niet meer subsidieerbaar en dus bijzonder moeilijk realiseerbaar.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1.
De Gemeenteraad neemt kennis van de inventarisatie van de onbebouwde percelen in eigendom van de Vlaamse publieke rechtspersonen
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het actieplan voor het behalen van het BSO als gevoegd in bijlage goed.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Door de Covid-19 pandemie moesten en moeten we herhaaldelijk in lockdown leven en is thuiswerk de standaard geworden en momenteel zelfs al enkele maanden verplicht. Het ziet er ook niet naar uit dat de komende maanden veel verandering zal komen in deze toestand.
In het kader van Corona steun die de gemeente kan organiseren vragen wij om ook aan de thuiswerkende werknemers en aan hen die werkloos werden te denken. Betalende parkeerkaarten die werknemers, zelfstandigen en bedrijven aankochten in 2020 werden vanaf maart 2020 nutteloos door de Covid-19 crisis en zullen dat waarschijnlijk ook in 2021 blijven. Daarom zouden wij willen voorstellen om de geldigheid van de 2020 kaarten te verlengen zolang de crisis duurt en om na het einde van verplichte lockdown en thuiswerk alle kaarten op aanvraag een extra jaar te verlengen zonder kosten.
Op voorstel van raadslid Sven De Paepe, namens de N-VA fractie.
Het college van burgemeester en schepenen neemt zich voor om de modaliteiten te onderzoeken om in samenspraak met OPC :
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het ontwerp van motie zoals in bijlage gevoegd;
Op voorstel van raadslid Arno De Paepe, namens de N-VA fractie.
Enig artikel
De motie aan te nemen.
vraag van raadslid Frans Holsters :
Geachte voorzitter,
Geachte algemeen directeur,
Geacht college van Burgemeester en Schepenen,
Naar aanleiding van de grote problematiek met betrekking tot de verdeling van de afvalkalender 2021 en de onduidelijkheid van de door Intradura georganiseerde ophalingen voor een groot deel van onze medeburgers omdat ze geen afvalkalender gekregen hebben, heeft Open VLD Ternat een aantal prangende vragen, die ze graag op de eerstvolgende gemeenteraad beantwoord zou krijgen.
Gelet op de complexiteit van het probleem en de gestelde vragen maken we U deze vragen nu reeds over, zodat op de volgende gemeenteraad een degelijk gefundeerd antwoord met concrete oplossingen kan geformuleerd worden.
Wij weten wel dat ons personeel zijn uiterste best doet om alle verontruste burgers een degelijk antwoord te geven en hen zo goed mogelijk te helpen. Dit zowel bij het beantwoorden van de vele mailberichten en telefonische vragen alsook bij het persoonlijk contact aan de balie. Proficiat daarvoor.
Voor een aantal burgers kan het afhalen van de kalender van de internetsite een hulp zijn, maar een aanzienlijk deel van de bevolking heeft geen internet, geen pc of geen smartphone (waaronder heel wat ouderen).
Die blijven spijtig genoeg in de kou staan.
Daarom deze vragen :
Fractieleider Open VLD Gemeenteraadslid
Frans Holsters Steve Convents
vraag van raadslid Guido Van Cauwelaert :
Mevrouw de Voorzitter
Gelieve te noteren dat ik op de gemeenteraad volgende vraag wil stellen:
De gemeente organiseert al jaren een kerstdiner voor alleenstaande 65-plussers. Dit gebeurt jaarlijks in de aanloop naar kerstmis in de parochiezaal van Ternat. Door corona kon dit evenement deze keer niet doorgaan. Daarom besloot de gemeente om een feestmaaltijd aan huis te laten leveren. Volgens een persmededeling van de gemeente werden alle alleenstaande 65-plussers hiervoor persoonlijk aangeschreven
Blijkbaar werden, in tegenstelling tot vorige jaren, daarbij de alleenstaande senioren die in een assistentiewoning wonen niet uitgenodigd en kregen ze op hun vraag om deel te nemen aan de actie een negatief antwoord van het gemeentebestuur.
Het is onbegrijpelijk dat deze zelfstandig wonende, alleenstaande senioren werden uitgesloten. Dit is een ontoelaatbare en ongegronde discriminatie.
Kan het gemeentebestuur uitleggen waarom deze mensen werden uitgesloten en is het gemeentebestuur bereid om deze fout recht te zetten?
Guido Van Cauwelaert
0498740341
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter