Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat night owls geen voorrangsregeling bevatten en enkel tot doel hebben om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verminderen;
Overwegende dat het invoeren van een voorrangsregeling ter hoogte van de night owls in de Meersstraat duidelijkheid geeft wie voorrang heeft en wie voorrang moet verlenen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 december 2022.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Meersstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Meersstraat met de Kerkstraat/Rodestraat geldt:
verplicht rondgaand verkeer.
De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Meersstraat met de Kerkstraat/Rodestraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Meersstraat ter hoogte van de rotonde geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 4. - Op de Meersstraat ter hoogte van de rotonde geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D1.
Artikel 5. - Op de Processiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Meersstraat van de rotonde tot huisnummer 21 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 7. - Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 9 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Processiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 21 wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 9. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 10. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.
Artikel 11. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan geldt: de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.1 van de wegcode.
Artikel 12. - Op de Meersstraat van het kruispunt met de Asbaan tot huisnummer 142 aan de kant van de pare huisnummers geldt: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D10.
Artikel 13. - Op de Meersstraat van het kruispunt met de Asbaan tot het kruispunt met de Lippensputweg geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 14. - Op de Meersstraat van huisnummer 31 tot huisnummer 207 aan de kant van de onpare huisnummers geldt: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D10.
Artikel 15. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 31 wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 31 wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Lippensputweg geldt: de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een plateau.
Artikel 19. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Lippensputweg wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 20. - Op de Lippensputweg ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 21. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 55 wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 22. - Op de Driesweg ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 23. - Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 63 in de richting van de Kerkstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegengestelde richting komen.
Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 26 in de richting van de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegengestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.
Artikel 24. - Op de Meersstraat van huisnummer 44 tot huisnummer 60 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 25. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 26. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt: de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een plateau.
Artikel 27. - Op de Meersstraat 93 ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt: het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C31b.
Artikel 28. - Op de Meersstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt: het is verboden links af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C31a.
Artikel 29. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 30. - Op de Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 89 wordt volgende maatregel ingevoerd: op de Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat 52 wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Meersstraat van huisnummer 64 tot huisnummer 68a geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 32. - Op de Meersstraat ter hoogte van het kruispunt met de Lostraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.
Artikel 33. - Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 34. - Op de Meersstraat van huisnummer 90 tot huisnummer 90b geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Meersstraat van huisnummer 96 tot huisnummer 106 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 36. - Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 201 geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door een drempel.
Artikel 37. - Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 235 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Meersstraat ter hoogte van huisnummer 176 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 39. - Op de Meersstraat van huisnummer 170 tot huisnummer 172 geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.2 van de wegcode.
Artikel 40. - Het gemeentelijk aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Artikel 41. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.