Terug
Gepubliceerd op 01/05/2025

Notulen  OCMW-raad

do 24/04/2025 - 21:30 raadzaal
  • Secretariaat en onthaal

    • Notulen van de vorige zitting

      Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
      Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
      Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
      Bevoegdheid
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 32 en 74 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 277 en 278 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad
      Considerans

      De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
      Voorstanders: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van [%datum vorige RMW%] worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • GIDPBW Haviland (gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk): aanduiden vertegenwoordiger in het beheerscomité

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 38 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 392-395 betreffende de samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid
        • Wet van 4 augustus 1996 (Welzijnswet) betreffende het welzijn van de werknemers bij het uitvoeren van hun werk
        • Koninklijk besluit van 10 december 2017 - artikel 2 betreffende het oprichten van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk
        Considerans

        Het OCMW is aangesloten bij de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) van Haviland.

        In het beheerscomité zetelen de personen die belast zijn met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst - Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO). De gemeente draagt een vertegenwoordiger in het beheerscomité voor. Gezien het toenemend belang van welzijn, arbeidsveiligheid en gezondheid van het personeel en het toenemend toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, dringt Haviland erop aan om dit mandaat toe te kennen aan de burgemeester, de schepen van arbeidsveiligheid en/of welzijn, de schepen van personeel of een mandataris met ervaring in het beheerscomité van de GIDPBW Haviland. Door participatie krijgt de gemeente zicht op de acties die door de GIDPBW georganiseerd worden en kan de organisatie via de mandataris de dienstverlening mee operationeel aansturen.

        Jaarlijks worden er ten minste 3 vergaderingen van het beheerscomité gepland, de zittingen gaan door in de kantoren van Haviland. 

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau in zitting van 1 april 2025
        Daan Sorgeloos - effectief vertegenwoordiger beheerscomité GIDPBW Haviland
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Gestemd: Kris Biesemans, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Vera Servranckx, Sophie Claeys, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Kathleen Platteau, Maarten Babeliowsky, Karolien Huylebroek, Arno De Paepe, Daan Sorgeloos, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Luc Wachtelaer, Ann De Bolle, Anna Parys, Yo De Beule, Jochen De Mulder, Silke Billens, Steve Convents, Sven De Paepe, Rutger Belsack, Gunter Desmet, Frans Holsters
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Ines Swaelens - plvv. vertegenwoordiger beheerscomité GIDPBW Haviland
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Gestemd: Kris Biesemans, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Vera Servranckx, Sophie Claeys, Geert De Feyter, Ines Swaelens, Kathleen Platteau, Maarten Babeliowsky, Karolien Huylebroek, Arno De Paepe, Daan Sorgeloos, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Luc Wachtelaer, Ann De Bolle, Anna Parys, Yo De Beule, Jochen De Mulder, Silke Billens, Steve Convents, Sven De Paepe, Rutger Belsack, Gunter Desmet, Frans Holsters
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1. Daan Sorgeloos wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Ines Swaelens wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Dit mandaat geldt tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad, behoudens herroeping.

        Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Haviland.

      • Haviland: uitnodiging op de gewone algemene vergadering op 18 juni 2025 om 18u in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2025 - artikel 432 betreffende de organisatie van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2025 - artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging
        • Statuten van Haviland
        • Schrijven van Haviland van 4 april 2025 betreffende de uitnodiging op de gewone algemene vergadering van 18 juni 2025
        • Raadsbesluit van 30 januari 2025 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid
        Considerans

        Het OCMW Ternat is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op 10 november 2019 en eindigend op 10 november 2035.

        Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.

        In de OCMW-raadsbeslissing van 30 januari 2025 werden de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland aangeduid.

        De oproepingsbrief van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025 omvat volgende agendapunten:

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd)
        2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd)
        3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024
        4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41)
        5. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        7. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34)
        8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
        9. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
        10. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
        11. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring
        12. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring
        13. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW
        14. Varia
        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau in zitting van 22 april 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025: 

         

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd)
        2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd)
        3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024
        4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41)
        5. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        7. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34)
        8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
        9. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
        10. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
        11. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring
        12. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring
        13. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW
        14. Varia

        Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 goed te keuren.

        Artikel 3. Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Kennisgeving besluitenlijst van de algemene vergadering van 11 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 485 betreffende de besluitenlijst van de welzijnsvereniging en de bekendmaking ervan
        • Statuten van de Welzijnskoepel West-Brabant betreffende het publiceren van de besluiten op de gemeentelijke website 
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in zitting van 31 januari 2019 - artikel A2 §1 en §2 betreffende de wijze waarop de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis worden gesteld van alle documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen van de zittingen van de welzijnsvereniging
        Considerans

        De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten. 

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau van 1 april 2025
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de algemene vergadering van 11 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant. 

        Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.

      • Kennisgeving besluitenlijst van de raad van bestuur van 24 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 485 betreffende de besluitenlijst van de welzijnsvereniging en de bekendmaking ervan
        • Statuten van de Welzijnskoepel West-Brabant betreffende het publiceren van de besluiten op de gemeentelijke website 
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in zitting van 31 januari 2019 - artikel A2 §1 en §2 betreffende de wijze waarop de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis worden gesteld van alle documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen van de zittingen van de welzijnsvereniging
        Considerans

        De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau van 8 april 2025
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de raad van bestuur van 24 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant. 

        Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.

      • Creat Services dv: uitnodiging voor de algemene vergadering op 17 juni 2025 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn

        Juridische grond
        • Statuten van Creat Services dv
        • Oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld
        • Raadsbesluit van 30 januari 2025 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid
        Considerans

        Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Creat Services dv.

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 april 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
          Varia

        Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal bij voorkeur verzonden worden per elektronische post naar 20250617AV@creat.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.

    • OCMW

      • Opdracht tot het ontwikkelen van andere lokale ondersteuningsvormen voor mantelzorgers

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Raadsbesluit van 24 juli 2007 betreffende vaststelling van de toekenningsvoorwaarden, procedure en premiebedrag in verband met de toekenning van een mantelzorgpremie aan gezinnen die hun zorgbehoevende bejaarde ouder(s), gehandicapte kinderen thuis verzorgen 
        • Raadsbesluit van 12 augustus 2021 betreffende de vaststelling van een vernieuwd reglement aangaande de mantelzorgpremie met de herziening van de toegangsvoorwaarden en de procedure 
        Considerans

        Mantelzorg is in feite alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Tot op heden werd een beperkte groep van mantelzorgers door het lokaal bestuur gewaardeerd door de toekenning van een maandelijkse premie conform het bestaande reglement, toegevoegd in bijlage.

        Anno 2025 dringt een besparingsronde zich op en kiest het lokaal bestuur onder deze impuls voor een vernieuwde benadering van de dienstverlening aan mantelzorgers. Hierbij werd volgende argumentatie weerhouden:

        • de toekenning van een mantelzorgpremie is geen wettelijk verplicht gegeven, maar een vrije keuze van het bestuur
        • de premie werd in het leven geroepen als een vorm van waardering voor de inzet van de mantelzorger die in zijn eigen huis iemand verzorgt zodat die minder snel dient opgenomen te worden in een instelling. In huidige maatschappelijke context waar sociale cohesie belangrijk is, gaan we op zoek naar een ‘nieuwe’ vorm van waardering voor deze doelgroep
        • de groep van de Ternatse mantelzorgers is veel breder dan de gerechtigden op de lokale mantelzorgpremiezie 
        • het bestuur wenst via andere vormen van ondersteuning, de brede groep van Ternatse mantelzorgers, te waarderen
        • tegelijkertijd wenst het bestuur in te zetten op het engagement van zijn burgers in het kader van een warme en zorgzame gemeente

        Binnen de nieuwe ondersteuningsvormen is het de bedoeling dat het formele helpen en het (kleine) informele helpen elkaar een hand geven. Zodat we komen tot buurten waarin mensen zorg dragen voor elkaar. Dit draagt bij tot sociale cohesie en is tevens een sterk medicijn tegen eenzaamheid.

        De afbouw van de mantelzorgpremie verloopt over een jaar en start op 1 mei 2025 tot en met 30 april 2026. De opstart van nieuwe ondersteuningsmodaliteiten wordt gedurende het jaar van de afbouw voorbereid.

        Financiële impact

        De beoogde besparingsronde streeft naar een halvering van het huidige budget voor het jaar 2026. In het kader van de vernieuwde dienstverlening voor de Ternatse mantelzorger wordt er vanaf 2027 een budget van  € 10.000 voorzien als jaarlijkse werkingskost. De nodige kredieten worden aldus afgebouwd en voorzien. 

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Positief advies van 22 april 2025 van het bijzonder comité voor de sociale dienst
        • Op voorstel van het vast bureau van 22 april 2025
        • De nota gevoegd in bijlage
        Verdagen punt
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Frans Holsters, Jozef Borremans, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Ann De Bolle, Kris Biesemans
        Tegenstanders: Sophie Claeys, Luc Wachtelaer, Rutger Belsack, Kathleen Platteau, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 13 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Luc Wachtelaer, Rutger Belsack, Kathleen Platteau, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos
        Tegenstanders: Frans Holsters, Jozef Borremans, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Ann De Bolle, Kris Biesemans
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 12 stemmen tegen
        Besluit

        Raadslid Gunter Desmet (fractie #Volks) vraagt om het punt te verdagen naar een volgende zitting omdat het uittreksel uit de notulen van het BCSD van 22 april 2024 betreffende het positief advies niet in bijlage gevoegd is.
        Er wordt gestemd over het verdagen van het agendapunt.

        De stemming geeft volgend resultaat: 12 ja-stemmen (leden fractie #Volks, N-VA-Blauw en Vlaams Belang) en 13 neen-stemmen (leden Voor Ternat en VooruitgroenXL ):
        het punt is hiermee niet verdaagd. 

        Er wordt overgegaan tot stemming over het agendapunt.

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot stopzetting van de mantelzorgpremie als vorm van dienstverlening met ingang van 1 mei 2025.

        Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de lopende dossiers af te bouwen vanaf 1 mei 2025 tot maximaal 30 april 2026.

        Artikel 3. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft opdracht tot het ontwikkelen van andere lokale ondersteuningsvormen voor mantelzorgers, rekening houdend met de maatschappelijke context.

        Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Sociale zaken en de dienst Financiën.

    • Financiele dienst

      • Uittreding uit het Vlaamse Woonanker (vroegere benaming: Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting)

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Vlaamse codex wonen van 2021
        • Wetboek vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019
        • Statuten van het Vlaamse Woonanker
        Considerans

        Op 18 maart 2025 heeft het college van burgemeester en schepenen van het lokaal bestuur Ternat een toelichting gekregen van Providentia, de nieuwe maatschappij die zal instaan voor de sociale huisvesting op grondgebied Ternat.

        Aangezien Ternat vanaf 1 juli 2025 niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van het Vlaamse Woonanker en decretaal exclusief gebonden is aan Providentia voor haar Sociale huisvesting, is het voor het OCMW Ternat niet langer noodzakelijk om aandelen te hebben in het Vlaamse Woonanker.

        Er zijn verschillende opties:

        1. Ternat blijft aandeelhouder en verwerft als bestaande aandeelhouder van het Vlaamse Woonanker aandelen in het kader van vennootschapsrechtelijke herstructureringsoperaties in de andere woonmaatschappij(en).
        2. Ternat draagt haar aandelen over aan het Vlaamse Gewest of de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de vennootschap gelegen zijn met dien verstande dat elke overdracht van aandelen moet betekend worden aan de vennootschap; deze optie geldt uiteraard onder voorbehoud van de bereidheid tot aankopen van de aandelen door het Vlaamse Gewest of de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de vennootschap gelegen zijn.
        3. Ternat treedt uit en ontvangt maximum de nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de Vennootschap, zoals geboekt op het ogenblik van de inbreng. Voor wat de uittredingsperiode betreft, stelt artikel 5:154 WVV dat, tenzij de statuten anders bepalen, de aandeelhouders slechts kunnen uittreden gedurende de eerste zes maanden van het boekjaar. Artikel 34 §1 van de statuten van HVW wijkt niet van deze periode af maar bevestigt dat een uittreding slechts kan binnen de eerste zes maanden van het boekjaar.

        Het OCMW Ternat kiest voor optie 3 en wenst uit te treden en de terugbetaling van de nominale waarde van de werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng.

        Financiële impact

        Het OCMW Ternat bezit voor € 2.925 aandelen waarvan € 1.580,99 werd volstort:

         

        Aantal aandelen

        Gestort kapitaal

        Nog niet opgevraagd kapitaal

        Totaal kapitaal

        Gemeentebestuur Ternat

        610

        € 3.494,15

         € 4.435,85

         € 7.930

        O.C.M.W. Ternat

        225

         € 1.580,99

         € 1.344,01

         € 2.925

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau van 22 april 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Frans Holsters, Jozef Borremans, Luc Wachtelaer, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Anna Parys, Kris De Meuter, Timo Schoukens, Jochen De Mulder, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Karolien Huylebroek, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het OCMW Ternat treedt vanaf 1 juli 2025 uit de vennootschap 'Vlaamse Woonanker' en vraagt hierbij de terugbetaling van de maximum nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de vennootschap.

        Artikel 2. Het Vlaamse Woonanker wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.

Namens OCMW-raad,

Sieglinde De Mulder
algemeen directeur

Sophie Claeys
voorzitter RMW