De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van [%datum vorige RMW%] worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Het OCMW is aangesloten bij de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) van Haviland.
In het beheerscomité zetelen de personen die belast zijn met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst - Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO). De gemeente draagt een vertegenwoordiger in het beheerscomité voor. Gezien het toenemend belang van welzijn, arbeidsveiligheid en gezondheid van het personeel en het toenemend toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, dringt Haviland erop aan om dit mandaat toe te kennen aan de burgemeester, de schepen van arbeidsveiligheid en/of welzijn, de schepen van personeel of een mandataris met ervaring in het beheerscomité van de GIDPBW Haviland. Door participatie krijgt de gemeente zicht op de acties die door de GIDPBW georganiseerd worden en kan de organisatie via de mandataris de dienstverlening mee operationeel aansturen.
Jaarlijks worden er ten minste 3 vergaderingen van het beheerscomité gepland, de zittingen gaan door in de kantoren van Haviland.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Daan Sorgeloos wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Ines Swaelens wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Dit mandaat geldt tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad, behoudens herroeping.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Haviland.
Het OCMW Ternat is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op 10 november 2019 en eindigend op 10 november 2035.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
In de OCMW-raadsbeslissing van 30 januari 2025 werden de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland aangeduid.
De oproepingsbrief van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025 omvat volgende agendapunten:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41) |
5. | Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41) |
9. | Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
10. | Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
11. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring |
12. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring |
13. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW |
14. | Varia |
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41) |
5. | Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41) |
9. | Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
10. | Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
11. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring |
12. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring |
13. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW |
14. | Varia |
Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3. Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de algemene vergadering van 11 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.
De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de raad van bestuur van 24 maart 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Creat Services dv.
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. | Wijziging van vermogen |
2. | Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen |
3. | Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024 |
4. | Verslag van de commissaris |
5. | a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 |
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024 | |
6. | Kwijting aan de bestuurders en commissaris |
7. | Aanstelling commissaris |
8. | Actualisering presentievergoeding |
9. | Statutaire benoemingen |
Varia |
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal bij voorkeur verzonden worden per elektronische post naar 20250617AV@creat.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Mantelzorg is in feite alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Tot op heden werd een beperkte groep van mantelzorgers door het lokaal bestuur gewaardeerd door de toekenning van een maandelijkse premie conform het bestaande reglement, toegevoegd in bijlage.
Anno 2025 dringt een besparingsronde zich op en kiest het lokaal bestuur onder deze impuls voor een vernieuwde benadering van de dienstverlening aan mantelzorgers. Hierbij werd volgende argumentatie weerhouden:
Binnen de nieuwe ondersteuningsvormen is het de bedoeling dat het formele helpen en het (kleine) informele helpen elkaar een hand geven. Zodat we komen tot buurten waarin mensen zorg dragen voor elkaar. Dit draagt bij tot sociale cohesie en is tevens een sterk medicijn tegen eenzaamheid.
De afbouw van de mantelzorgpremie verloopt over een jaar en start op 1 mei 2025 tot en met 30 april 2026. De opstart van nieuwe ondersteuningsmodaliteiten wordt gedurende het jaar van de afbouw voorbereid.
De beoogde besparingsronde streeft naar een halvering van het huidige budget voor het jaar 2026. In het kader van de vernieuwde dienstverlening voor de Ternatse mantelzorger wordt er vanaf 2027 een budget van € 10.000 voorzien als jaarlijkse werkingskost. De nodige kredieten worden aldus afgebouwd en voorzien.
Raadslid Gunter Desmet (fractie #Volks) vraagt om het punt te verdagen naar een volgende zitting omdat het uittreksel uit de notulen van het BCSD van 22 april 2024 betreffende het positief advies niet in bijlage gevoegd is.
Er wordt gestemd over het verdagen van het agendapunt.
De stemming geeft volgend resultaat: 12 ja-stemmen (leden fractie #Volks, N-VA-Blauw en Vlaams Belang) en 13 neen-stemmen (leden Voor Ternat en VooruitgroenXL ):
het punt is hiermee niet verdaagd.
Er wordt overgegaan tot stemming over het agendapunt.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot stopzetting van de mantelzorgpremie als vorm van dienstverlening met ingang van 1 mei 2025.
Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de lopende dossiers af te bouwen vanaf 1 mei 2025 tot maximaal 30 april 2026.
Artikel 3. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft opdracht tot het ontwikkelen van andere lokale ondersteuningsvormen voor mantelzorgers, rekening houdend met de maatschappelijke context.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Sociale zaken en de dienst Financiën.
Op 18 maart 2025 heeft het college van burgemeester en schepenen van het lokaal bestuur Ternat een toelichting gekregen van Providentia, de nieuwe maatschappij die zal instaan voor de sociale huisvesting op grondgebied Ternat.
Aangezien Ternat vanaf 1 juli 2025 niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van het Vlaamse Woonanker en decretaal exclusief gebonden is aan Providentia voor haar Sociale huisvesting, is het voor het OCMW Ternat niet langer noodzakelijk om aandelen te hebben in het Vlaamse Woonanker.
Er zijn verschillende opties:
Het OCMW Ternat kiest voor optie 3 en wenst uit te treden en de terugbetaling van de nominale waarde van de werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng.
Het OCMW Ternat bezit voor € 2.925 aandelen waarvan € 1.580,99 werd volstort:
|
Aantal aandelen |
Gestort kapitaal |
Nog niet opgevraagd kapitaal |
Totaal kapitaal |
Gemeentebestuur Ternat |
610 |
€ 3.494,15 |
€ 4.435,85 |
€ 7.930 |
O.C.M.W. Ternat |
225 |
€ 1.580,99 |
€ 1.344,01 |
€ 2.925 |
Artikel 1. Het OCMW Ternat treedt vanaf 1 juli 2025 uit de vennootschap 'Vlaamse Woonanker' en vraagt hierbij de terugbetaling van de maximum nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de vennootschap.
Artikel 2. Het Vlaamse Woonanker wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Sophie Claeys
voorzitter RMW