Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 juli 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur mits onthouding van mevrouw Anna Parys, raadslid, gezien zij vorige zitting afwezig was.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artt. 41-44 betreffende de meerjarenplanning en artt. 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, artt. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 21 juni 2023 waarbij meerjarenplanwijziging 2020-2025 kerkfabriek Sint-Jozef werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door deze Raad op 5 september 2019;
Overwegende dat meerjarenplanwijziging 2020-2025 past binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning;
Overwegende dat de exploitatietoelage is voorzien in het oorspronkelijk MJP;
Overwegende dat er geen investeringstoelage wordt voorzien in de MJP;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De MJPA 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jozef te St-Katharina-Lombeek, op de versie zoals hierboven beschreven en gevoegd in bijlage, goed te keuren.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 41-44 betreffende de meerjarenplanning en artikels 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen, naargelang de situatie, akte neemt van het budget of het budget aanpast of goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 5 juni 2023 waarbij het budget 2024 kerkfabriek Sint-Jozef werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door deze Raad op 5 september 2019;
Overwegende dat het budget 2024 volledig past binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning;
Overwegende dat er een exploitatietoelage van € 4.547,94 wordt gevraagd (een lichte daling t.o.v. MJP ten bedrage van € 3.939,99), deze gelden zijn aldus voorzien in de gemeentelijke budgettering;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef te St-Katharina-Lombeek, op de versie zoals hoger beschreven en gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op de artikelen 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies van 12 maart 2021;
Overwegende de collegebeslissing en de beslissing van het vast bureau d.d. 23 maart 2023 houdende de toetreding van het lokaal bestuur Ternat tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen van Haviland waarbij beroep gedaan wordt op NV Joule;
Overwegende de beslissing van de gemeenteraad en OCMW-raad d.d. 27 april 2023 houdende de toetreding van het lokaal bestuur Ternat tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen van Haviland waarbij beroep gedaan wordt op NV Joule;
Overwegende dat er een fietspolicy wordt afgesloten met de werknemer alsook een bijlage aan de arbeidsovereenkomst zoals toegevoegd in bijlage;
Overwegende het positief advies van het MAT d.d. 15 juni 2023;
Overwegende de collegebeslissing en de beslissing van het vast bureau d.d. 22 juni 2023 houdende de goedkeuring van de fietspolicy en bijlage aan de arbeidsovereenkomst;
Overwegende het protocol voor akkoord van de vakorganisaties;
Onder voorbehoud van de beslissing van de raad d.d. 7 september 2023 houdende de goedkeuring van de aanpassingen aan de huidige rechtspositieregeling inzake de fietsmobiliteit;
Op akkoord van het managementteam d.d. 15 juni 2023;
Op akkoord van het college van burgemeester en schepenen d.d. 22 juni 2023;
Op akkoord van het vast bureau d.d. 22 juni 2023;
Op akkoord van de vakorganisaties d.d. 7 juli 2023;
Artikel 1. - De raad keurt de bijlage aan de arbeidsovereenkomst en de fietspolicy voor de fietsleasing goed.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de algemeen directeur, personeelsdienst, financiële dienst en Joule NV.
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies van 12 maart 2021;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCWM Ternat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de OCMW-raad van 27 april 2023;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 30 maart 2023 houdende de invoering van de fietsmobiliteit in de rechtspositieregeling waarbij de nieuwe artikelen 192bis, 213§5 en 224 bis ingevoerd werden;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 april 2023 houdende de toetreding tot de raamovereenkomst voor het leasen van fietsen bij Haviland en haar vennoten dewelke door Haviland bij beslissing van 31 mei 2021 gegund werd aan de NV Joule;
Overwegende dat in de fietspolicy enkel de mogelijkheid wordt opgenomen om de eindejaarspremie in te ruilen als budget voor de fietsleasing;
Overwegende dat in de fietspolicy niet de mogelijkheid wordt opgenomen dat personeelsleden op vrijwillige basis een aantal vakantiedagen en/of het bedrag van hun fietsvergoeding afstaan als budget voor de fietsmobiliteit;
Overwegende dat hiertoe een wijziging van de huidige rechtspositieregeling nodig is;
Overwegende om de huidige rechtspositieregeling te wijzigen door afschaffing van de mogelijkheden tot fietsmobiliteit van titel 8, hoofdstuk 2, artikel 224 (verloven en afwezigheden: de jaarlijkse vakantiedagen) en titel 7, hoofdstuk 6 artikel 213 (de verplichte toelagen: de sociale voordelen – de vergoeding van de kosten van het woon-werkverkeer);
Overwegende de ontwerptekst in bijlage;
Overwegende de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau d.d. 13 juli 2023;
Overwegende het protocol voor akkoord van de vakorganisaties;
Onder voorbehoud van de beslissing van de raad d.d. 7 september 2023 houdende de goedkeuring van de fietspolicy en bijlage aan de arbeidsovereenkomst;
Op voorstel van het managementteam;
Op akkoord van de vakorganisaties d.d. 7 juli 2023;
Op akkoord van het college van burgemeester en schepenen d.d. 13 juli 2023;
Op akkoord van het vast bureau d.d. 13 juli 2023;
Artikel 1. - In de huidige rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCWM Ternat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de OCMW-raad van 27 april 2023 worden de mogelijkheden tot fietsmobiliteit van titel 8, hoofdstuk 2, artikel 224 bis (verloven en afwezigheden: de jaarlijkse vakantiedagen) en titel 7, hoofdstuk 6 artikel 213 paragraaf 5 (de verplichte toelagen: de sociale voordelen – de vergoeding van de kosten van het woon-werkverkeer) geschrapt.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht, het algemeen bestuurlijk toezicht en het dwangtoezicht, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023;
Overwegende dat De Kiem Wambeek en De Kiem Lombeek zullen soep aanbieden aan de leerlingen;
Enig artikel. - De addenda schoolreglement 2023-2024 voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek en voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek, zoals opgenomen in bijlage, worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2023/155 ingediend door JBN voor een perceel gelegen De Klei 42 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie C nrs. 543L, 550A;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 54 ca gelegen De Klei 42 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie C nrs. 543L, 550A;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 54 ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. 2023/155 ingediend door JBN voor een perceel gelegen De Klei 42 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie C nrs. 543L, 550A om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het initiatief van de gemeenteraad tot de wijziging van een deel van de gemeenteweg gekend als ’T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg nummer 6 in de atlasgemeente Ternat; dat het rooilijnplan werd definitief goedgekeurd op 19 mei 2022;
Gelet op het decreet van de Gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijbehorend besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van dit decreet;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat op 3 april 2023 een aanvraag tot een omgevingsvergunning werd ingediend door Creat voor het heraanleggen van de Terlindenstraat, Semptsweg, ’T Serclaesstraat; dat het aanvraagdossier volledig werd verklaard op 25 april 2023;
Overwegende dat de Gemeenteraad, in zitting van 19 mei 2022 haar definitieve goedkeuring gaf aan het rooilijnplan;
Overwegende dat het gemeentewegendecreet stelt in haar artikel 8 dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Overwegende dat artikel 31§1 van het omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de aanvraag van een omgevingsvergunning de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen roept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg; dat de gemeenteraad een beslissing dient te nemen over dit ontwerp van wegenis vooraleer over de omgevingsvergunning kan beslist worden;
Overwegende dat het ontwerp van de voorgenoemde gemeentewegen rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
Overwegende dat de wijziging ten dienste staat van het algemeen belang, nl.:
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het ontwerp voor het heraanleggen van de Terlindenstraat, Sempstweg en ’T Serclaesstraat te 1740 Ternat zoals aangevraagd door Creat (naar een ontwerp van het studiebureau Arcadis) goed, zoals weergegeven in het dossier als bijlage aan dit besluit.
Artikel 2. - Het volledige dossier wordt als integrerend geheel gehecht aan dit besluit.
Artikel 3. - Dit besluit wordt bekendgemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
- Publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen;
- Aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van het bovenvermelde besluit van de provinciegouverneur, zoals gevoegd in bijlage.
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door Plan² op 4 mei 2023;
Gelet op de ondertekende verkoopbelofte;
Overwegende dat de totale oppervlakte van de percelen 2.148 m² bedraagt;
Overwegende dat de percelen aansluiten aan de projectzone van het subsidiedossier 'Natuur in je buurt - Groenblauwe stapstenen langs de Muggenbeek in Ternat';
Overwegende dat de nodige budgetten voorzien zijn in de begroting van 2023;
Overwegende dat perceel 39f geraamd wordt op € 13.071,50;
Overwegende dat perceel 53c geraamd wordt op € 623,35;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De aankoop van twee percelen landbouwgrond, gelegen nabij Buurtweg nr. 17, afdeling 3, sectie C, nummer 39f en 53c wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - Notaris Mireille Bedert, Marktplein 31 te 1740 Ternat wordt gelast als instrumenterende ambtenaar.
Artikel 3. - De heer Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter en mevrouw Sieglinde De Mulder, algemeen directeur worden gemachtigd de aankoopakte te ondertekenen.
Gelet op artikel 42 van het decreet Lokaal bestuur;
Gelet op Boek 3, titel 8 van het Burgerlijk Wetboek;
Gelet op de vraag vanuit het bestuur van Parochiecentrum Sint-Jozef om de pastorietuin klimaatvriendelijk en biodivers in te richten;
Gelet op het inrichtingsvoorstel opgemaakt door Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei;
Overwegende dat deze herinrichting kan opgenomen worden binnen 'Plan Steenuil';
Overwegende dat de Stichting Vicariaat VLBM akkoord gaat met de herinrichting van de pastorietuin en een opstalrecht voor de tuin voor een termijn van twintig jaar;
Overwegende dat de nodige budgetten voorzien zijn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Er wordt met de Stichting Vicariaat VLBM een akte opstalrecht afgesloten met de volgende inhoud:
- Voorwerp: de Pastorietuin, Dahlialaan Ternat, kadastraal gekend als Ternat, afdeling 3, sectie A, nrs. 122E, 121K en 121M.
- Bestemming: groen.
- Duur: twintig jaar.
- Vergoeding: kosteloos.
- Alle onderhoud en herstellingen zijn ten laste van de gemeente; de gemeente dient het terrein als een voorzichtig en redelijk persoon te beheren.
De akte omvat de volgende opschortende voorwaarden:
- Tot zolang de kerk voor erediensten gebruikt wordt.
- Tot zolang de parochiezaal als zaal voor lokale verenigingen kan worden gebruikt.
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 9 december 2019, waarin de Vlaamse overheid de lokale overheden stimuleert om de 203O-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid;
Gelet op het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040, waarin gesteld wordt dat de provincie Vlaams-Brabant samen met gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30/01/2020 waarbij de gemeente de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant voor de opmaak van een gemeentelijk SECAP goedkeurde, evenals de principiële intekening op het Burgemeestersconvenant 2030;
Gelet op het Lokale energie- en klimaatpact, waarin het lokaal bestuur zich engageert om minstens 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 te bewerkstelligen;
Gelet op subactie 1.4.4.3 uit de meerjarenplanning: 'Het bestuur ondersteunt zijn burgers met advies rond benovatie en benovatietrajecten;
Gelet op de voorgaande samenwerkingsovereenkomsten over het project 'Collectieve wijkrenovatietrajecten';
Overwegende dat de gemeenteraad met zitting op 28/10/2021 een samenwerkingsovereenkomst afsloot met Klimaatpunt vzw in kader van collectieve wijkrenovaties;
Overwegende dat deze samenwerkingsovereenkomst vernieuwd dient te worden;
Overwegende dat 30% van de energie in een woning verloren gaat via het dak, 20% via de muren, 15% via de ramen & deuren en 10% via de vloer en dat het doorlopen van een Benovatietraject zal leiden tot energiebesparende aanpassingen, dewelke automatisch leiden tot een verbeterde energieprestatie van de verwarming van de woning;
Overwegende dat het voorstel is om, net als vorig jaar, een wijkrenovatie project op te starten in de gemeente waarbij we ons in 2023-2024 willen richten tot volgende straten:
- Dahlialaan
- Klimopstraat
- Kruidenlaan
- Tarwehof
- Bosstraat (tussen de Affligemstraat & Leliestraat)
- Nieuwbaan
- Sluisvijverstraat
- Affligemstraat
- Tulpenstraat
- Veldstraat
- Leliestraat
- Hertigemstraat
- Rietstraat
De inwoners van deze straten zullen met een gerichte communicatie- en promotiecampagne gestimuleerd worden tot - en begeleid worden bij - een structureel duurzaam energieverbruik. Dit wordt in eerste plaats gerealiseerd door het isoleren en renoveren van bestaande particuliere woningen;
Overwegende dat er in het budget van 2023 een bedrag werd voorzien voor wijkrenovatieprojecten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst Wijkrenovatieproject met Klimaatpunt en keurt de samenwerkingsovereenkomst, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Op voorstel van de heer provinciegouverneur;
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van het bovenvermelde besluit van de provinciegouverneur.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende het verzoek van de PZ TARL, om de verkeersreglementering betreffende het zwaar vervoer in de Donkerstraat te wijzigen met het oog op de handhaving hiervan;
Overwegende dat het invoeren van een verkeersbord C 23 'verboden toegang voor vrachtauto's' met onderbord ' uitgezonderd plaatselijk verkeer' toelaat aan de PZ TARL om op te treden tegen vrachtauto's die via de Nattestraat of de Wijmenierlaan de Donkerstraat inrijden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 juni 2023.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Donkerstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - In de Donkerstraat ter hoogte van de Nattestraat:
in de Donkerstraat ter hoogte van huisnummer 63:
de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton. De maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- C23
- GVIIa
Artikel 3. - In de Donkerstraat ter hoogte van de Nattestraat:
in de Donkerstraat ter hoogte van huisnummer 63:
Alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging zijn ten einde.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C46
Artikel 4. - In de Donkerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nattestraat:
in de Donkerstraat ter hoogte van de huisnummers 60 en 76:
Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 76.3
Artikel 5. - In de Donkerstraat ter hoogte van de Nattestraat:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
In de Donkerstraat ter hoogte van de brug over de E40: de bestuurders (fietsers) moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- B1
- wegmarkering artikel 76.2.
Artikel 6. - In de Donkerstraat, komende van de brug over de E40: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. In de Donkerstraat, komende van de Nattestraat en de Groenstraat, de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- B1
- wegmarkering artikel 76.2
- B15.
Artikel 7. - In de Donkerstraat ter hoogte van huisnummer 36, huisnummer 57 en huisnummer 63:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs de linkerzijde voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1c.
Artikel 8. - In de Donkerstraat, meer bepaald de brug over de E40: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
Artikel 9. - In de Donkerstraat ter hoogte van de brug over de E40: de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten naleven.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeerslichten artikel 61.1.
Artikel 10. - In de Donkerstraat, ter hoogte van huisnummer 82 in de richting van de Groenstraat en aan de brug over de E40: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43
Artikel 11. - Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 12. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat de Van Overstraetenlaan in een schoolomgeving ligt;
Overwegende dat een oversteekplaats voor voetgangers in de Van Overstraetenlaan ter hoogte van de Statiestraat de veiligheid van de scholieren ten goede komt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 juli 2023.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Van Overstraetenlaan te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Van Overstraetenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B5
- wegmarkering artikel 76.1.
Artikel 3. - Op de Van Overstraetenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 76.3.
Artikel 4. - Op de Van Overstraetenlaan ter hoogte van huisnummer 20: het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C31b.
Artikel 5. - Op de Van Overstraetenlaan ter hoogte van de Van Nuffelstraat: het parkeren op de rijbaan is verboden. Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 75.1.2.
Artikel 6. - Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 7. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat een parkeerverbod wordt opgelegd vanaf het kruispunt Fossebaan met de Kattestraat tot Bosstraat met huisnummer 7;
Overwegende dat het parkeerverbod wordt opgelegd door middel van een onderbroken witte streep conform artikel 72.3 van de wegcode;
Overwegende dat artikel 2 van het aanvullend reglement van de Bosstraat wordt aangepast met hoger vermelde verkeersmaatregel;
Overwegende dat een Besluit van de burgemeester houdende een tijdelijke maatregel, deze aanpassing in het aanvullend reglement van de Bosstraat voorafgaat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 augustus 2023.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bosstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Fossebaan vanaf het kruispunt met de Kattestraat tot Bosstraat 7 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 4. - Op de Bosstraat 3 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 5. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 7. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Bosstraat 27 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 9. - Op de Bosstraat rechtover huisnummer 26 geldt: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden E9a. De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en met x-borden Xc.
Artikel 10. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 11. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 12. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 13. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 14. - Op de Bosstraat ter hoogte van de spoorwegbrug geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een drempel.
Artikel 15. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 17. - Op de Notestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 19. - Op de Klimopstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 20. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klimopstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 21. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 22. - Op de Dahlialaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 23. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 24. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 25. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden links af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a.
Artikel 26. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en Tarwehof wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 27. - Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 28. - Op het Tarwehof ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 29. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met het Tarwehof geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 30. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 123 en 139 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Bosstraat van huisnummer 123 tot huisnummer 141, behalve ter hoogte van de afgebakende plaatsen, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 32. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 33. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 34. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 149 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Nieuwbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 36. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 167 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.
Artikel 37. - Op de Bosstraat van huisnummer 167 tot huisnummer 185 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klaverstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 39. - Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 40. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Affligemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 41. - Op de Affligemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 42. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenbloemstraat en Spoorwegbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 43. - Op de Korenbloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 44. - Op de Spoorwegbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 45. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 180 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 46. - Op de Bosstraat van huisnummer 180 tot huisnummer 182 geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Artikel 47. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 225 en 227 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 48. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 196 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 49. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.
Artikel 50. - Op de Meersstraat 176a ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 51. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Artikel 52. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 1. - De gemeenteraad ontslaat de heer Frans Holster als bestuurslid van het AGB Ternat.
Artikel 2. - De gemeenteraad stelt de heer Steve Convents aan als bestuurslid van het AGB Ternat voor de fractie Open VLD+.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter