Terug
Gepubliceerd op 22/06/2023

Agenda  Gemeenteraad

do 29/06/2023 - 20:15 raadzaal
  • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.

      De raad bespreekt de notulen van de vorige zitting, keurt ze goed of geeft eventuele aanpassingen aan.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring verhindering wegens ouderschapsverlof schepen Ines Swaelens + eedaflegging vervangend schepen.

        Mevrouw Ines Swaelens heeft aan de voorzitter van de gemeenteraad te kennen gegeven dat ze, ingevolge ouderschapsverlof, haar mandaat als schepen (en automatisch ook als lid van het vast bureau) tijdelijk niet zal uitoefenen vanaf 6 juli 2023 en dit tot en met 18 oktober 2023.
        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de verhindering van mevrouw Ines Swaelens als schepen om reden van ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.
        Ingevolge artikel 49 DLB beslist de gemeenteraad, in het geval een schepen als verhinderd wordt beschouwd, om het opengevallen schepenmandaat in te vullen in de periode van het ouderschapsverlof.
        De bevoegdheden van schepen Ines Swaelens zullen binnen het college van burgemeester en schepenen worden opgenomen door raadslid Timo Schoukens;

        De verhindering geldt ook voor het vast bureau.
        Van deze verhindering en het einde ervan dient akte genomen te worden door de gemeenteraad.

      • Goedkeuring verhindering wegens ouderschapsverlof raadslid Ines Swaelens + eedaflegging vervangend raadslid.

        Mevrouw Ines Swaelens heeft de voorzitter van de gemeenteraad verzocht om haar te vervangen als gemeenteraadslid (en automatisch ook als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn) wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind, dit vanaf 6 juli 2023 tot en met 18 oktober 2023.
        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de verhindering van mevrouw Ines Swaelens als gemeenteraadslid om reden van ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.
        Artikel 14 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in dergelijk geval het raadslid tijdelijk wordt vervangen door de opvolger van zijn/haar lijst die als eerste gerangschikt is overeenkomstig art.169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, na onderzoek van diens geloofsbrieven door de gemeenteraad.
        Mevrouw Yaëlle D'Hoe fungeert als eerstvolgende opvolger op de lijst waarop mevrouw Ines Swaelens werd verkozen. 
        Uit onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Yaëlle D'Hoe blijkt dat zij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, dat zij de verkiesbaarheidsvoorwaarden vervult en er geen onderlinge bloed- of aanverwantschap in de verboden graad bestaat. Er wordt dan ook aan de raad gevraagd goedkeuring te
        hechten aan de geloofsbrieven van mevrouw Yaëlle D'Hoe.
        Vooraleer haar mandaat te aanvaarden dient mevrouw Yaëlle D'Hoe in openbare vergadering de eed af te leggen in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        Door deze eedaflegging wordt zij bevoegd voor het betreffend mandaat. Zij zal mevrouw Ines Swaelens vervangen tot de gemeenteraad akte neemt van het einde van de verhindering van mevrouw Ines Swaelens, vermoedelijk de gemeenteraad van oktober 2023.

        Mevrouw Yaëlle D'Hoe wordt ingeschreven achteraan op de rangorde van de raadsleden.
        Haar eedaflegging als gemeenteraadslid houdt van rechtswege de installatie als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

      • Rapportage organisatiebeheersing 2023 - Kennisneming.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks, voor 30 juni, aan de gemeenteraad over het organisatiebeheersingssysteem.

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:

        1)      het bereiken van de doelstellingen;
        2)      het beheersen van de risico’s
        3)      het naleven van wetgevingen en procedures
        4)      de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie
        5)      het efficiënt en economisch gebruik van middelen
        6)      de bescherming van activa
        7)      het voorkomen van fraude.

      • Iverlek: uitnodiging voor de algemene vergadering op 28 augustus 2023 om 19u in Technopolis - Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.

        Het lokaal bestuur van Ternat werd bij schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen tot de algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek op maandag 28 augustus 2023 om 19.00 uur in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.

        Agenda: - goedkeuring van de agenda;

                     - goedkeuring van de partiële splitsing;

                     - goedkeuring van de statutenwijziging;

                     - vaststelling mandaat van de vertegenwoordiger.

        Voorgesteld wordt de agenda goed te keuren en onze vertegenwoordiger op te dragen alle voorgestelde besluiten goed te keuren.

      • Haviland: uitnodiging voor de algemene vergadering op 21 juni 2023 om 18u in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik.

        Het gemeentebestuur van Ternat maakt deel uit van Intradura Oprachthoudende vereniging. Zoals elk jaar dient de gemeenteraad de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en het stemgedrag van haar vertegenwoordiger te bepalen.

        Voorgesteld wordt de agenda goed te keuren en onze vertegenwoordiger op te dragen alle voorgestelde besluiten goed te keuren.

    • Financiele dienst

      • Gemeentebelasting op het bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen en op meerdere bouwpercelen en wooneenheden.

        De gemeente heft een algemene bouwbelasting. Deze belasting zal bijdragen aan de financiële noden van de gemeente. Deze laatste wordt immers geconfronteerd met verschillende uitgaven ten einde het woon- en leefklimaat van haar bewoners te verbeteren.

        Het belastingreglement van 19 december 2019 wordt uitgebreid voor het toepassingsgebied van meerdere bouwpercelen en wooneenheden;

    • Sport en Jeugd

      • Goedkeuring opdrachtdocument en raming i.f.v. "Leveren en plaatsen belevingspad park Kruikenburg".

        In het meerjarenplan van het lokaal bestuur Ternat is het ontwikkelen van openbare ruimte voor een brede groep, met input vanuit de burger, opgenomen.

        Doelstelling is park Kruikenburg voor bezoekers (o.a. lopers en wandelaars) toegankelijker te maken door de paden deels heraan te leggen en ervoor te zorgen dat deze ook tijdens de winter betreden kunnen worden.

        Met de werkgroep belevingspad, natuurpunt en Kiemkracht vzw werden overlegmomenten georganiseerd . 

        Voor de realisatie van dit project kunnen we beroep doen op de overheidsopdracht die door Sport Vlaanderen werd uitgeschreven i.k.v. 'Groepsaankoop tot het aanleggen van een Finse Piste' met ref. nr. 2021_SV_GA_FP;

        Op basis van het gunningsverlag dat Sport Vlaanderen opmaakte kan ons lokaal bestuur Ternat overgaan tot de organisatie van een mini competitie waarbij de 3 volgende firma's worden aangeschreven.

        - Sportinfrabouw

        - Stadbader

        - Steenhaut

        Hun prijs mag niet hoger liggen dan de eenheidsprijs die ze in de offerte naar Sport Vlaanderen hebben overgemaakt.

        De 2 bruggen die dienen aangelegd te worden maken geen deel uit van het bestek aangezien dit om een vrij specifieke materie gaat en de Provincie Vlaams-Brabant hier ook haar goedkeuring voor dient te geven. De bouw een aanleg van de 2 bruggen zullen in een andere offerteaanvraag worden voorzien van zodra we vanuit de provincie Vlaams-Brabant nieuws hebben welk type brug er noodzakelijk is om de provinciale waterweg te kunnen oversteken.

        De offerte dient het lokaal bestuur ten laatste te bereiken op 7  september 2023 voor 11u.

        De raming voor de aanleg van het belevingspad bedraagt: € 85.000 incl. Btw. 

    • Interne zaken

      • BIN Wambeek - BIN Ternat - BIN Lombeek - Goedkeuring charter en huishoudelijk reglement.

        Een Buurtinformatienetwerk (BIN) is een samenwerkingsverband tussen inwoners van een bepaalde wijk of buurt, de lokale politie en de lokale overheid, met als doel bij te dragen tot een betere veiligheid en leefkwaliteit in een buurt en een samenwerking tussen lokale politie en burgers te realiseren op het vlak van informatie-uitwisseling. Concreet kwam de vraag tot opstart van een BIN vanuit de dienst veiligheid en dierenwelzijn. De BIN’s werden geografisch onderverdeeld in BIN TERNAT, BIN WAMBEEK en BIN LOMBEEK en BIN Z (onderverdeling straten zie charters).

        Om deze 3 nieuwe BIN's officieel van start te kunnen laten gaan, dient het charter en het huishoudelijk reglement goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Zowel het charter als het huishoudelijk reglement (opgesteld volgens de bepalingen van de ministeriële omzendbrief van 8 april 2019) omvatten volgende items:

        - Initiatief en aanleiding tot oprichten van een BIN.

        - De doelstellingen van het BIN.

        - De geografische gegevens (verschillend per BIN).

        - De contactgegevens van de coördinatoren (verschillend per BIN), gemandateerd politiebeambte en vertegenwoordiger van de lokale overheid.

        - De manier van communiceren tussen de betrokken partijen onderling.

        - De ondersteuning van de lokale politie en de lokale overheid.

        Na goedkeuring en ondertekening worden het charter en huishoudelijk reglement voorgelegd aan de FOD Binnenlandse Zaken, waarna de BIN-coördinatoren - mits officiële erkenning - kunnen starten met de ledenwerving.

        Wat is BIN binnen Be-alert?

        Be-alert is een nationaal platform (beheerd door de overheid) dat alarmberichten verstuurd in geval van calamiteiten waarbij burgers worden ingelicht over incidenten in hun buurt. Dit kan nationaal, lokaal en via afgebakende zones.

        Sinds november 2022 is aan dit platform ook een BIN-app toegevoegd waar de gemeenten gebruik kunnen van maken.  

        Wat houdt dit in?

        Het betreft een module die specifiek is ontwikkeld voor BIN berichten. Het voordeel hiervan is een eenvormig systeem voor alle BIN’s.

        Een verankerd systeem, beheerd en gedragen door de overheid en waarbij ook de verantwoordelijke ambtenaren (BIN verantwoordelijken) worden betrokken, verzekert er ons van dat naar de toekomst toe, de werking van BIN’s blijft voortbestaan.

    • Onderwijs

      • OND/2023/0031 - GBS De Kiem: vakanties en vrije dagen voor het schooljaar 2023-2024.

        Voor het einde van het schooljaar wordt de kalender van de vakantieperiodes en de vrije dagen van de gemeentelijke basisscholen De Kiem voor het volgende schooljaar voorgelegd aan de raad.

      • OND/2023/0032 - GBS De Kiem: goedkeuring schoolreglement, afsprakennota en infobrochure voor het schooljaar 2023-2024.

        Voor de aanvang van het nieuwe schooljaar worden het schoolreglement, afsprakennota en infobrochure voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke basisscholen De Kiem voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • OND/2023/0033 - GBS De Kiem: aanpassingen arbeidsreglement.

        In het arbeidsreglement worden lokaal en autonoom concrete afspraken gemaakt rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur. Teneinde tegemoet te komen aan de hedendaagse noden is het noodzakelijk om enkele aanpassingen door te voeren.

      • OND/2023/0034 - GBS De Kiem: aanwending lestijden voor het schooljaar 2023-2024.

        Voor het einde van het schooljaar wordt het voorstel tot inrichten van de lestijden van de gemeentelijke basisscholen De Kiem voor het volgende schooljaar voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • OND/2023/0035 - GBS De Kiem: uren ten laste van de inrichtende macht voor schooljaar 2023 - 2024.

        De raad dient het voorstel tot het inrichten van lestijden ten laste van de inrichtende macht voor het schooljaar 2023-2024 goed te keuren.

      • OND/2023/0010 - GBS De Kiem: Bekrachtiging aansluiting bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Dender - Aalst.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het schoolbestuur van de gemeentelijke basisscholen De Kiem om met ingang van 1 september 2023 met al zijn scholen voor het gewoon basisonderwijs aan te sluiten bij het Leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Dender - Aalst.

      • OND/2023/0030 - GBS De Kiem: goedkeuring wijziging schooluren vanaf schooljaar 2023 - 2024.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het schoolbestuur van de gemeentelijke basisscholen De Kiem om met ingang van 1 september 2023 met al zijn scholen voor het gewoon basisonderwijs de schooluren te wijzigen vanaf het schooljaar 2023-2023.

    • Technische Zaken

      • td/ow/2023/002 - Aankoop van 2 voertuigen lichte vracht <3,5 ton met open kipbak voor groendienst en dienst begraafplaatsen: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        De aan te kopen voertuigen zijn ter vervanging van de kipper van groendienst van het bouwjaar 2005 en de kipper van de dienst begraafplaatsen van het bouwjaar 2006.  De voertuigen zijn respectievelijk 18 en 17 jaar oud.

        Deze wagens zijn in slechte staat en zijn dringend aan vervanging toe.

        De huidige voertuigen worden voorzien van de laatste generatie dieselmotoren (EUR 6D).

        De elektrische varianten worden niet weerhouden door het gebrek aan trekvermogen dat nodig is om de taken te vervullen voor vermelde diensten.

        De vervanging van deze voertuigen is voorzien in het meerjarenplan onder ACT-1.2.2/0680-00/2430000/IP-2 (lichte vrachtwagen met open laadbak voor de groendienst) en ACT-1.2.2/0990-00/2430000/IP-2 (lichte vrachtwagen met open laadbak voor de dienst kerkhoven).

    • Klimaat

      • Aankoop van twee percelen weiland, Nattestraat, 1ste Afdeling, sectie B, perceelsnummer 111B en 111c.

        Om de doelstelling 16.000 bomen te behalen is het lokaal bestuur steeds op zoek naar gronden om aan te kopen om te bebossen. 

      • Ontharden gemeentelijke parking: Goedkeuren lastenvoorwaarden en uit te nodigen firma's.

        Het lokaal bestuur wenst werk te maken van ontharding. We wensen dan ook te starten met de ontharding/vergroening van een aantal gemeentelijke parkings en de toegangspoort aan Hertigembos. 

    • Mobiliteit

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement Tulpenstraat te 1742 Ternat.

        Een gemeentelijk aanvullend reglement voor de Tulpenstraat wordt opgesteld.

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement: bebouwde kom te Ternat, Sint-Katherina-Lombeek en Wambeek.

        Een gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de bebouwde kom in de gemeente Ternat wordt opgesteld.

      • Goedkeuring en advies regionaal mobiliteitsplan Vervoerregioraad Vlaamse Rand.

        Het college van burgemeester en schepenen keurde het regionaal mobiliteitsplan principieel goed en vraagt om het dossier ondertunneling N285/spoorweg eerder op korte termijn dan op middellange termijn op te starten.

      • Gemeentelijk aanvullend reglement schoolroutes te 1740 Ternat.

        Het lokaal bestuur wenst de veiligheid op een aantal routes, naar de verschillende scholen in Ternat van het kleuter-, lager en middelbaar onderwijs, te verhogen door het nemen van verkeersmaatregelen. Er werd gekeken naar de vaakst gebruikte routes van en naar de verschillende scholen en schoolgemeenschappen. Door middel van het invoeren van lokale en/of zonale snelheidsbeperkingen, het invoeren van fietszones (fietsstraten met een zonale strekking) en het wijzigen van de voorrangsregeling op kruispunten op deze routes wordt de veiligheid verhoogd.

    • Erfgoed

      • Culturele Erfgoedwerking en Onroerend Erfgoedwerking van Cultuurvereniging Pajottenland & Zennevallei (ZENDER): jaarverslag 2022.

        Ternat maakt deel uit van de Culturele Erfgoedwerking en Onroerend Erfgoedwerking van Cultuurvereniging Pajottenland & Zennevallei kortweg ZENDER.

        Het jaarverslag cultureel en onroerend erfgoed 2022 wordt ter kennisname overgemaakt aan de gemeenteraad.

      • Aanvraag nominatieve subsidies voor ‘Projectplan Hopveld Ternat’ – door vzw Hop Ten Bos.

        De gemeente Ternat lanceerde enige tijd geleden een oproep in het gemeenteblad naar geïnteresseerden om in Ternat een hopveld in te richten.

        Naar aanleiding van deze oproep werd vzw Hop Ten Bos opgericht op 31 maart 2022 met als doel hopcultuur te versterken, het hoperfgoed te ontsluiten en de hopcultuur in Ternat te doen herleven.

        Hiervoor vragen ze financiële steun van het lokaal bestuur. 

  • Besloten

    • Secretariaat

      • Goedkeuring notariële ontwerpakte aankoop grond gelegen T'Serclaesstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend Afdeling 1, sectie A, nr. 78a ter uitbreiding van parkgebied Kruikenburg.

        De raad verklaarde zich in haar (besloten) zitting van 25 mei 2023 akkoord om voormeld perceel aan te kopen. 

        De notariële ontwerpakte dient (op vraag van de instrumenterend ambtenaar) ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.