Thu 28/02/2019 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis
Voor de diverse bestuursorganen van de intercommunale Iverlek kunnen voordrachten gedaan worden. Het betreft hier een bestuurder voor het RBC Zenne, een lid voor de raad van bestuur en een vertegenwoordiging in de algemene vergadering.
De gemeente Ternat is aandeelhouder van de cvba Zefier en bijgevolg gemachtigd een effectief en een plaatsvervangend volmachthouder af te vaardigen naar de algemene vergadering van Zefier.
De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS op 20 maart 2019. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd.
De gemeente mag ook de voordracht doen voor een kandidaat-bestuurder in de raad van Bestuur TMVS dv ( regio 2 )
Verder mag er één vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering aangeduid worden.
De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW op 22 maart 2019. De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd.
De gemeente mag ook de voordracht doen voor een kandidaat-bestuurder voor de domeindiensten en de secundaire diensten.
De gemeente mag ook de voordracht doen voor een lid in het regionaal adviescomité domeinsdiensten Vlaams Brabant en een lid in het adviescomité secundaire diensten.
Verder mogen er twee vertegenwoordigers en één plaatsvervanger voor de algemene vergadering aangeduid worden.
De gemeente is lid van Haviland dv en dient de agenda van de AV van 28 maart 2019 goed te keuren en haar stemgedrag te bepalen.
Bijkomend dient de gemeenteraad een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering alsook de voordracht van de raad van bestuur, met inbegrip van het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente.
De gemeente is lid van Intradura ov en dient de agenda van de AV van 28 maart 2019 goed te keuren en haar stemgedrag te bepalen.
Bijkomend dient de gemeenteraad een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering alsook de voordracht van de raad van bestuur, met inbegrip van het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente.
Overeenkomstig de VMW-statuten heeft elke deelnemende gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen als afgevaardigde van het gemeentebestuur aandeelhoudersbestuur drinkwater;
Tevens moet er een afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van de VMW worden aangesteld;
Gezien ons lidmaatschap van 3Wplus hebben wij het recht om één afgevaardigde aan te stellen voor de algemene vergadering van 3Wplus Werk;
Aanstelling van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG, de raad van bestuur van VVSG en of de bestuurlijke commissies van VVSG.
Het decreet lntegraal Waterbeleid bepaalt de minimale samenstelling van een bekkenbestuur. Elke gemeente, waarvan het grondgebied geheel of gedeeltelijk deel uitmaakt van het bekken, heeft een vertegenwoordiger in het bekkenbestuur.
De gemeente Ternat wordt gevraagd een (nieuwe) vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor het bekkenbestuur van de Dender.
De gemeente Ternat is aandeelhouder van de gemeentelijke Holding in vereffening.
Zij heeft het recht een vertegenwoordiger in de algemene vergadering aan te stellen.
De gemeente Ternat kan beroep doen op het raamcontract voor postdiensten uitgeschreven en gegund door de VVSG.
De gemeente Ternat wenst het Charter Gezonde gemeente te onderschrijven.
De gemeente is lid van Havicrem IGS en dient de agenda van de AV van 27 maart 2019 goed te keuren en haar stemgedrag te bepalen.
Bijkomend dient de gemeenteraad een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering alsook de voordracht van de raad van bestuur, met inbegrip van het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente.
Omgang met waardevol niet-beschermd erfgoed
Ternat beschikt over waardevol onroerend erfgoed, waaronder tal van niet-beschermde waardevolle panden, sites en kleine landschapselementen. Teneinde dit erfgoed te bewaren is het noodzakelijk dat deze opgenomen worden aan de hand van een uitgewerkt dossier op de lijst van waardevol erfgoed. Ook is het nodig in kader van de stedenbouwkundige ontwikkelingen om een waarderingskader uit te werken hiervoor.
Lokale verankering van archeologie
Archeologie blijkt voor veel lokale besturen een moeilijk gegeven. Het opstellen van archeologienota’s betekent een investering van geld en tijd waardoor hier vaak een
negatieve connotatie aan verbonden is. Door het ontwikkelen van een publiekswerking en het opstellen van een waarderingskaart wordt de archeologische problematiek beheersbaar en krijgt archeologie een positieve connotatie.
Religieus erfgoed en funerair erfgoed
Door de snelle desacralisering van de maatschappij komt het religieus erfgoed onder druk te staan. Er wordt nagedacht over andere bestemmingen voor de kerkgebouwen, maar ook over de kerkhoven en wegkapellen. Kerkenbeleidsplannen en de opstart van de inventarisatie van begraafplaatsen en kleine landschapselementen kunnen een basis leggen voor een aangepaste omgang met dit erfgoed.
Door aan te sluiten bij de IOED verzekert de gemeente zich van de nodige expertise op deze vlakken en voorziet ze in een deskundige opvolging in deze materie.
Zoals toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 14 februari ll. wil het gemeentebestuur de verdere ontwikkeling van de sport- en jeugdsite "Outdoor Ternat" in Wambeek faciliteren. Het gemeentebestuur wenst daarom de principiële beslissing te nemen om enerzijds de aanleg van een tweede synthetisch voetbalveld en anderzijds de huisvesting van de KLJ Wambeek op de outdoor site mee te financieren onder het 49/51 regime.
Aan outdoor Ternat wordt bijkomend een renteloze lening toegestaan.
Het gemeentebestuur wil een faciliterende rol spelen bij de plannen van volleybalclub Kruikenburg in het verwerven van zakelijke rechten bij de bouw van een neiuwe sporthal, dienstig voor volleybal en in medegebruik door de scholengemeenschap KBSOT.
Aan de gemeenteraad in commissie vergaderd van 14 februari werd het project voorgesteld en een omstandige uitleg gegeven.
Voorgesteld wordt het voorgestelde princiepsakkoord goed te keuren en verder notarieel uit te werken.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2;
Gelet op het Gemeentedecreet, in het bijzonder artikel 42, § 1;
De verrekeningskosten in meer zijn te wijten aan het naastgelegen talud, waarbij na ontbossing bleek dat deze onvoldoende stabiel was en bovendien gevaarlijk voor de fietser.
De eigenaar van de grond (infrabel) stelt bovendien als eis dat het fietspad dient aangelegd naast de bestaande portieken.
Ten gevolge hiervan dienen meer l-profielen geplaatst te worden dan voorzien.
Bovendien wordt uit veiligheidsoverwegingen geopteerd om de l–profielen 50 cm hoger te dimensioneren dan voorzien.
Op deze manier wordt een veilige borstwering voorzien die de veiligheid van de fietser zal verhogen.
Deze hogere elementen hebben een hogere kostprijs en hebben bovendien een bredere funderingsvoet nodig, dit genereert een meerkost
Om deze meerkosten te drukken werd samen met de aannemer gezocht naar een gewijzigde uitvoeringsmethode voor de aanleg van het fietspad.
Hierbij werd o.a.de fundering van het fietspad aangepast geweest naar steenslagfundering ipv schraalbeton, dit bleek door de beperkte beschikbare ruimte makkelijker in uitvoering (fundering leidt geen schade bij aan- en afvoer materiaal).. Het lengteprofiel van het fietspad werd aangepast waardoor grondwerken en afvoer van vervuilde gronden kon vermeden worden. Niet uitgevoerde posten, zoals plaatsen infobord,.....werden in het overzicht opgenomen onder minwerken.
De overige meerkosten zijn o.a. te wijten aan een aantal bijkomende eisen van Infrabel (bv afsluitingen rond portieken,..)
De totale kost in meer bedraagt €32.125,08 excl btw in meer.
In het kader van de verLEDding van de gemeentelijke openbare verlichting wordt voorgesteld de werken op het marktplein goed te keuren.
In het kader van de verLEDding van de gemeentelijke openbare verlichting wordt voorgesteld de werken aan de Assesteenweg goed te keuren.
De gemeente ternat wenst de voetpaden in de heidestraat en esdoornstraat te vernieuwen en de parkeervakken af te bakenen.
In het kader van deze opdracht dient een ontwerper aangesteld die het bestuur zal bijstaan bij de opmaak van de plannen en het bestek, de veiligheidscoördinatie en de uitvoering van de opdracht.
De dienstenopdracht wordt geraamd op €40.000 excl. btw
Voorstel
De dienstenopdracht goed te keuren en het college opdracht geven om dit verder uit te voeren.
Goedkeuring Oprichten Mobiliteitsraad.
In navolging van de opmaak van het mobiliteitsplan en fietsplan waarbij de mobiliteitsraad een adviserende rol kan opnemen binnen de ontwikkeling van duurzame mobiliteit binnen de gemeente Ternat.
De mobiliteitsraad heeft een adviserende en ondersteunende functie met betrekking tot mobiliteit en verkeer en vormt een intermedium tussen het gemeentebestuur en de bevolking.
De raad kan adviezen verstrekken op eigen initiatief over alle beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er mobiliteitsbelangen in het geding zijn of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de schepen bevoegd voor mobiliteit.
De mobiliteitsraad kan het gemeentebestuur adviseren op het vlak van basisdoelstellingen van een duurzaam mobiliteitsbeleid (bereikbaarheid, toegankelijkheid, verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid, duurzaamheid).
De mobiliteitsraad kan een belangrijke actor zijn in het creëren van een draagvlak voor het gemeentelijk mobiliteitsbeleid inzake duurzame mobiliteitsprojecten en voorstellen.. Het kan een versterking en/of reflector zijn voor mobiliteitsprojecten, openbare werken, omgevingsprojecten en participatietrajecten die reeds door de gemeente en haar diensten werden opgestart of in de toekomst zullen worden ontwikkeld.
De gemeenteraadsvoorzitter informeert de gemeenteraad dat het gemeentebestuur van Ternat zal intekenen op een pilootproject voor participatie van VVSG.
Sinds de opening in 2015 is het skatepark op de site van het sportcentrum een plek waar heel wat jongeren terecht kunnen voor te skaten in onze gemeente. Van hen kwam onlangs de terechte vraag voor het plaatsen van een degelijke verlichting over heel het park.
Wanneer de jeugd na school en werk tijdens deze tijd van het jaar naar het skatepark trekken is het vaak al te donker om te kunnen skaten en creëert dit een onveilige situatie. Tot voor kort was de enige voorziening de schrikverlichting aan het jeugdhuis dat enkel aanspringt bij beweging en bovendien schuin invalt op het park waardoor het grootste deel niet verlicht is. Ook de nieuwe verlichting aan de zijkant van het sportcentrum lost het probleem niet op.
De jeugd kan hierdoor na school of werk, vanwege het ontbreken van verlichting, niet op een veilige manier skaten. Wie het geluk heeft te beschikken over een auto gaat bij valavond naar nabijgelegen skateparken in Dilbeek en Halle waar dit wel is voorzien. Dat jongeren uit onze buurt hiervoor ’s avonds moeten thuisblijven of uitwijken naar buurtgemeenten, terwijl we evengoed beschikken over een mooi park, mag niet de bedoeling zijn.
Het plaatsen van een grote verlichtingspaal in het midden van het skatepark die 360° verlicht zou dit probleem snel verhelpen. Dit licht zou rechtstreeks invallen op de dieper gelegen kuilen en zo optimaal zijn om de sport te beoefenen. Zo dragen we bij tot de veiligheid van de skaters en die van de site algeheel. Kiezen voor LED-verlichting is hierbij de ecologisch verantwoorde keuze.
Voor het Wijkwerken werkt de gemeente Ternat samen met Haviland.
Bij Haviland begeleidt een stuurgroep deze werking. Elke gemeente mag een afgevaardigde in deze stuurgroep voorstellen.