Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Overwegende dat bij agendapunt 'Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie' de ingangsdatum werd aangepast naar 1 februari (i.p.v. 1 januari) daar dit niet met terugwerkende kracht kan;
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van bovenvermelde wijziging en keurt de notulen van de gemeenteraad d.d. 25 januari 2024 goed. De notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 16, 6de lid van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25 juni 2010 betreffende de BBC van 25 juni 2010, zoals gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de deelname van verschillende verenigingen aan de organisatie van de nieuwjaarsreceptie van 21 januari 2024;
Overwegende dat per persoon van de vereniging die deelnam aan de organisatie, € 70 wordt overgemaakt aan de vereniging;
Overwegende dat volgende verenigingen deelnamen :
- FC Diesel met 6 personen;
- De Pajotters met 4 personen;
- De Socialistische gepensioneerden met 3 personen;
- Buurtfeestcomité Groenstraat met 6 personen;
Overwegende dat in het budget 2024 op het artikel GBB-CBS/0101-00/6143001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN een bedrag van € 82.000 werd voorzien voor receptie en representatiekosten;
Overwegende dat er via kredietverschuiving 1.330 euro wordt gebudgetteerd op het artikel GBB-CBS/0101-00/6496130/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 februari 2024;
Artikel 1. - Aan volgende verenigingen wordt een subsidie toegekend voor de deelname aan de organisatie van de nieuwjaarsreceptie van 21 januari 2024:
FC Diesel met 6 personen x € 70 = € 420;
De Pajotters met 4 personen x € 70 = € 280;
De Socialistische gepensioneerden met 3 personen x € 70 = € 210;
Buurtfeestcomité Groenstraat met 6 personen x € 70 = € 420.
Artikel 2. - Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2021 betreffende goedkeuring project- en werkingsondersteuning verenigingsleven Cultuur-Jeugd-Sport;
Gelet op de Wet d.d. 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van gemeentelijke subsidies, inzonderheid artikel 3, artikel 7, 1° en artikel 9, eerste lid;
Overwegende dat het lokaal bestuur inzet op gemeenschapsvormende projecten zoals het ondersteunen van buurt- en straatfeesten;
Overwegende dat de buurt- en straatfeesten volgens project- en werkingsondersteuning verenigingsleven Cultuur-Jeugd-Sport een ondersteuning krijgen van € 200 en € 300 volgens het aantal deelnemende gezinnen;
Overwegende dat het lokaal bestuur deze initiatieven een extra stimulans wil geven door de ondersteuning te verhogen met € 100 naar respectievelijk € 300 en € 400 volgens het aantal deelnemende gezinnen;
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien in de meerjarenplanaanpassing MJPA 4 op budgetrekening ACT-2.3.1/0739-00/6496130/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2024;
Artikel 1. - De ondersteuning van buurt- en straatfeesten te verhogen met € 100 naar respectievelijk € 300 en € 400 volgens het aantal deelnemende gezinnen, goed te keuren met ingang vanaf 1 januari 2024.
Artikel 2. - Het ondersteuningsreglement buurt- en straatfeesten als bijlage bij dit besluit goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven de controle uit te oefenen de toekenning en op de aanwending van de gemeentelijke subsidie.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 161 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeentelijke rechtspositieregeling zoals door de raad aangenomen op 29 december 2008 en zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 12 juni 2018 en het OCMW-raadsbesluit d.d. 19 juni 2018 betreffende de vaststelling van het kader voor het interne controlesysteem/ organisatiebeheersingssyteem volgens ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’;
Gelet op het raadbesluit d.d. 25 januari 2024 betreffende de goedkeuring van het huidige personeelsplan en het organogram;
Overwegende dat de wijzigingen in het personeelsplan en organogram worden aangeduid in kleur in bijlage;
Overwegende dat volgende wijzigingen aangebracht worden aan het personeelsplan:
De wijzigingen voorzien geen bijkomende personeelskosten;
Gelet op het positief advies van het MAT;
Gelet op de goedkeuring via het college van burgemeester en schepenen van 12 februari 2024;
Gelet op het protocol voor akkoord vanwege de vakorganisaties;
Artikel 1. - De raad gaat akkoord met de wijzigingen in het personeelsplan en organogram.
Artikel 2. - Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de personeelsdienst, de financiële dienst en de algemeen directeur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “HET VERVANGEN VAN HET ASBESTDAK OP DE VOETBALKANTINE AAN SPARTA DEN BOS” een bestek met nr. SP/2024/001 werd opgesteld door de Sportdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,23 excl. btw of € 69.999,99 incl. 21% btw (€ 12.148,76 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op jaarbudgetrekening 2024/ACT-1.2.5/0740-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-2;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2024.
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. SP/2024/001 en de raming voor de opdracht “HET VERVANGEN VAN HET ASBESTDAK OP DE VOETBALKANTINE AAN SPARTA DEN BOS”, opgesteld door de Sportdienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 57.851,23 excl. btw of € 69.999,99 incl. 21% btw (€ 12.148,76 btw medecontractant).
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op jaarbudgetrekening 2024/ACT-1.2.5/0740-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-2.
Artikel 4. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en S. De Mulder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 6. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de dienst financiën en aan de sportdienst.
De weerstoestand op dat moment maakte dat de vijvers, waterbekkens en waterlopen op het grondgebied van de gemeente bevroren waren. Er zou mogelijk een toeloop van personen kunnen zijn die spelen, rondlopen of schaatsen op voormelde plekken, waardoor er een reëel risico bestond dat het ijs zou breken en dit dus een onmiddellijk gevaar kon meebrengen voor de openbare veiligheid;
De burgemeester heeft bijgevolg de nodige maatregelen getroffen om dit gevaar te verhelpen. Hij nam op 11 januari 2024 een burgemeestersbesluit waarbij een algemeen verbod ingesteld werd om rond te lopen, te spelen of te schaatsen op de vijvers, de waterbekkens en de waterlopen die gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Ternat vanaf donderdag 11 januari 2024 tot en met de volledige dooi van de vijvers, waterbekkens en waterlopen;
Overtreders van dit verbod riskeerden een GAS-boete op basis van artikel 30 van het Algemeen Politiereglement;
De nieuwe gemeentewet bepaalt dat dit besluit ter bekrachtiging dient voorgelegd aan de gemeenteraad;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 1 februari 2024;
Artikel 1. - De raad neemt kennis van de bestuurlijke maatregel i.v.m. het schaatsverbod d.d. 11 januari 2024.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de dienst interne zaken.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen dat stelt dat de gemeente belast is met het beheer en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg;
Gelet op het tragewegenplan dat in samenwerking met Trage wegen vzw werd opgemaakt;
Gelet op de goedkeuring van het beleidskader trage wegen door de Gemeenteraad van 28 september 2023;
Gelet dat in het goedgekeurde tragewegenplan de verplaatsing van voetweg 29 opgenomen werd;
Gelet op artikel 13, paragraaf 1 van het Gemeentewegendecreet betreffende erkenning gemeenteweg;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad van 29 september 2022 tot het opstarten van de procedure aangaande het verplaatsen van een gedeelte van voetweg 29;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2022 om een beroep te doen op Farys cvba als aankoopcentrale voor een onderzoek en de opmaak van rooilijnplannen voor een gedeelte van voetweg 29 en goedkeuring van de offerte;
Gelet op het verzoek tot verplaatsing van voetweg 29, ingediend 24 augustus 2022 en op 14 juli 2023 door Seeds of Law en ter kennis genomen op het CBS van 7 september 2023;
Gelet dat de landmeter opdracht kreeg een onderzoek te voeren naar de verschillende opties tot verplaatsing;
Gelet op het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Plan² van 14 september 2023 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt;
Gelet op het voorstel van verplaatsing van datum van 14 september 2023, opgemaakt door landmeter-expert Plan na onderzoek van de verschillende mogelijkheden;
Gelet op de getuigenverklaringen (10-tal) - in bijlage - betreffende het langdurige gebruik van de voetweg;
Gelet op artikel 13, paragraaf 2 van het Gemeentewegendecreet dat stelt dat de vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg heeft;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter-expert Plan² van 14 september 2023 betreffende de waardevermeerdering/waardevermindering aan of door de gemeente te gebeuren ten gevolge van het verplaatsen van de gemeenteweg;
Gelet dat de landmeter nog geen publieke erfdienstbaarheden op de losweg heeft teruggevonden;
Gelet op het schriftelijk akkoord dat gevraagd wordt aan volgende perceelseigenaars voor publieke erfdienstbaarheid van doorgang op hun percelen volgens het rooilijnplan - in bijlage :
Perceelsnummer Eigenaarsgegevens
133x Immobiliën- en Handelsmaatschappij van Ternat - Warande 25 bus 201, 8430 Middelkerke
130a8 Petra Carlier en Peter De Bruyn - Snassersweg 7, 1730 Asse
130z7 Petra Carlier en Peter De Bruyn - Snassersweg 7, 1730 Asse
130c4 Rita De Kock en Henri Van Wilder - Bosstraat 77, 1742 Ternat
133z Vlaams Gewest - Havenlaan 88, 1000 Brussel
Gelet op artikel 13, paragraaf 2 van het Gemeentewegendecreet dat stelt dat de gemeenteraad - die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd - het college van burgemeester en schepenen belast met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden;
Gelet op de kennisname van het volledige dossier ivm de aanvraag van de verplaatsing van een gedeelte van voetweg 29 met ontwerp rooilijnplan en schattingsverslag door het College van Burgemeester en schepenen op 11 januari 2024 en de beslissing dit dossier voor te leggen aan de gemeenteraad van 29 februari 2024;
Gelet op de brief van 23 februari 2024 van Seeds of Lauw - gevoegd in bijlage;
Gelet op het extra advies van 26 februari 2024 door vzw Trage wegen;
Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst;
Overwegende dat die toetsing inhoudt dat de voorgestelde maatregel:
- beantwoordt aan een doelstelling van het nieuwe tragewegenplan: interessante verbindingen herstellen via oude voetwegen en deze desgevallend te verplaatsen;
- de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan de behoeften van zachte mobiliteit te voldoen: de verbinding wordt gegarandeerd tussen de Bosstraat naar het traject van de knotwilgenwandeling en verder naar Hertigem/Liedekerkebos, wat bijzonder interessant is voor wandelaars en natuurliefhebbers;
- ten dienste staat van het algemeen belang;
- niet staat voor het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg - het huidige traject is niet meer toegankelijk;
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt;
- werd beoordeeld door de gemeentelijke werkgroep trage wegen;
- invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties;
Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg past binnen het gemeentelijk beleidskader en het daarin opgenomen afwegingskader, voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van 29 september 2022;
Gelet dat de breedte van de grindweg ten noorden van nr 79 door een landmeter werd vastgesteld op 4 m (3m steenslag);
Gelet op de breedte van de oorspronkelijke voetweg 29 van 1,70m vermeld in de atlas der buurtwegen;
Gelet op de 10-tal getuigenissen in bijlage van effectief gebruik van de nieuwe voetweg 29 die teruggaat tot de jaren 1950-1960;
Gelet op de kaarten in bijlage waarop de nieuwe voetweg 29 duidelijk zichtbaar is;
Overwegende dat de raad het amendement dat werd aangebracht bij dit punt niet aanvaardde (2 stemmen voor, 7 onthoudingen en 14 tegen);
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien in de begroting van 2022/2023 op budget Trage wegen ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11/01/2024;
Artikel 1. - Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg met naam voetweg 29 gedeeltelijk te verplaatsen naar een reeds bestaande grindweg, zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. - Weggedeeltes 107,106 en 565 van het ontwerp tragewegenplan worden erkend als gemeenteweg en als feitelijke ligging van voetweg 29.
Artikel 3. - Weggedeeltes 105 en 552 van het ontwerp tragewegenplan worden hersteld en heropend.
Artikel 4. - Het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Artikel 5. - Akkoord te gaan met het schattingsverslag meer-/minwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Plan² te Nieuwebosstraat 4, 9000 Gent.
Artikel 6. - Het college te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 7. - Het college te gelasten de betrokken perceelseigenaars te informeren voor het openbaar onderzoek en akkoord te vragen met de geschatte meer-/minwaarde.
Artikel 8. - Een afschrift te bezorgen aan provincie Vlaams-Brabant, departement MOW, Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw, Trage wegen vzw, dienst milieu, dienst mobiliteit, financiële dienst, werkliedendienst en de aanvragers.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Amendement dat wordt aangebracht: 'De voetweg 29 te heropenen en verplaatsen op de percelen waarop deze volgens de Atlas der Buurtwegen ligt vanaf de Bosstraat nr 71';
Enig artikel. - Het amendement wordt verworpen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen dat stelt dat de gemeente belast is met het beheer en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg;
Gelet op artikel 14, paragraaf 1 van het decreet houdende de gemeentewegen dat stelt dat gemeentewegen alleen kunnen opgeheven worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en niet kunnen verdwijnen door niet-gebruik;
Gelet op de melding van 1 augustus 2023 van de afsluiting van voetweg 56 aan de Bosstraat door een aantal inwoners en de vraag tot heropening/herstel van voetweg 56 van Bosstraat tot Kattestraat;
Gelet op het advies van vzw Trage wegen van 1 december 2023 betreffende herstel/heropening voetweg 56 van Bosstraat tot Kattestraat;
Gelet op de brief per mail van 10 december 2023 van Tom Delcourt met een aanvraag tot opheffing van voetweg 56 op het perceel van Kattestraat 22, 1741 Wambeek;
Gelet op de kennisname van diverse aanvragen in verband met voetweg 56 door het college van burgemeester en schepenen van 11 januari 2024;
Gelet op de brief per mail van 7 februari 2024 van Tony Verdoodt met de aanvraag tot verfraaiings-, uitrustings-en/of herstelwerkzaamheden van voetweg nr. 56 ;
Gelet op de kennisname van de brief dd. 7 februari van Tony Verdoodt door het CBS van 15 februari 2024;
Gelet op het extra advies van 26 februari 2024 door vzw Trage wegen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 januari 2024;
Enig artikel. - De raad gaat unaniem akkoord om dit punt te verdagen naar de gemeenteraadszitting van 28 maart 2024.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Amendement dat wordt aangebracht: Voetweg 56 van Bosstraat naar Kattestraat NIET opnieuw open te stellen.
Enig artikel. - Gelet op het feit dat het bijhorende punt werd verdaagd, komt het amendement te vervallen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op artikel 34 van het decreet houdende de gemeentewegen dat stelt dat de gemeente belast is met het beheer en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg;
Gelet dat voetweg 73 niet meer toegankelijk is door de bouw van een schoolgebouw en gelet dat de aansluiting naar de Keizerstraat afgesloten is met een poort;
Gelet op een beslissing van de gemeenteraad van 2 oktober 1917 ivm de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 73 - gevoegd in bijlage;
Gelet op een beslissing van de gemeenteraad van 23 juni 1966 ivm de gedeeltelijke afschaffing van voetweg 73 - gevoegd in bijlage;
Gelet op de beslissing van 21 december 2023 van de Raad van Bestuur van de Scholengroep UNIK, Nieuwstraat 122A te 1730 Asse - toegevoegd in bijlage;
Gelet op het verzoek tot verplaatsing van voetweg 73, ingediend op 15 januari 2024 door de Scholengroep UNIK, Nieuwstraat 122A te 1730 Asse - toegevoegd in bijlage;
Gelet op het proces-verbaal van opmeting van 9 augustus 2022, ingediend op 15 januari 2024 door Scholengroep UNIK, Nieuwstraat 122A te 1730 Asse - toegevoegd in bijlage;
Gelet dat dit proces-verbaal van grenserkenning goedgekeurd werd op CBS van 20 september 2022;
Gelet op het voorstel tot aanleg van de voetweg, ingediend op 15 januari 2024 door Scholengroep UNIK, Nieuwstraat 122A te 1730 Asse - toegevoegd in bijlage;
Gelet op artikel 28 van het Gemeentewegendecreet betreffende waardevermeerdering en waardevermindering van gronden waarop de gemeenteweg verplaatst wordt;
Gelet op artikel 28, paragraaf 1 van het Gemeentewegendecreet dat stelt dat de waardevermeerdering geacht wordt nihil te zijn als de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, omdat infrastructuren door of in opdracht van de overheid zijn aangelegd of omdat de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vóór 1 september 2019;
Gelet op de kennisname van de aanvraag tot verplaatsing en het dossier voetweg 73 door het college van burgemeester en schepenen op 25 januari 2024;
Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst;
Overwegende dat die toetsing inhoudt dat de voorgestelde maatregel:
- beantwoordt aan een doelstelling van het tragewegenplan (voorlopig vastgesteld): interessante verbindingen herstellen via oude voetwegen en deze desgevallend te verplaatsen;
- de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan de behoeften van zachte mobiliteit te voldoen: de verbinding wordt gegarandeerd tussen de Keizerstraat en de Bodegemstraat, wat bijzonder interessant is voor schoolgaande jeugd, wandelaars en fietsers;
- ten dienste staat van het algemeen belang;
- niet staat voor het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg - het huidige traject is niet meer toegankelijk;
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt;
- werd beoordeeld door de gemeentelijke werkgroep trage wegen;
- invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties;
Overwegende dat het voornemen tot verplaatsen van de gemeenteweg past binnen het gemeentelijk beleidskader en het daarin opgenomen afwegingskader, voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van 29 september 2022;
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien in de begroting van 2022/2023 op budget Trage wegen ACT-1.2.1/0200-01/2240000/IP-2;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 januari 2024;
Artikel 1. - Kennis te nemen van de aanvraag door Scholengroep Unik en het dossier voor de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 73.
Artikel 2. - Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg met naam voetweg 73 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het voorstel rooilijnplan.
Artikel 3. - Het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Artikel 4. - Akkoord te gaan met de vaststelling in verband met de waardevermeerdering van het betrokken perceel en akkoord te gaan dat er geen meerwaarde dient betaald te worden.
Artikel 5. - Het college te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 6. - Een afschrift te bezorgen aan provincie Vlaams-Brabant, departement MOW, Trage wegen vzw, dienst milieu, dienst mobiliteit, financiële dienst, werkliedendienst en de aanvrager Scholengroep Unik.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op op Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 1 september 2009 en wijzigingen;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening van 9 februari 2018; Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Decreet algemene bepalingen milieubeleid van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning van 5 april 1995, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de Gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot de beplanting van 15/10/1997;
Gelet op de gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot vergunning plichtige bestemmingen en bestemmingswijzigingen van 26/08/2009;
Gelet op de gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen buiten de openbare weg van 6/11/2013;
Gelet op de gewestelijke en provinciale bouwverordeningen;
Gelet op het Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2021 betreffende het vaststellen van het Prioriteitenkader Handhaving Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 juli 2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van Artikel 1 punt 5 van het Prioriteitenkader Handhaving Ruimtelijke Ordening van 2021;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een efficiënt, effectief en doelmatig handhavingsbeleid wenst voorop te stellen. Er wordt getracht volgende doelstellingen te beogen:
Met haar beleid wil het lokaal bestuur Ternat inzetten op de preventie van misdrijven en inbreuken aan de hand van sensibilisering, communicatie, informatie delen en zo verder. Vanuit dit oogpunt wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van zachte handhavingsinstrumenten zoals raadgevingen en aanmaningen;
Dit gewenst beleid geeft vorm aan bijgevoegde methode en de gestelde gemeentelijke prioriteiten, zie bijlage;
Overwegende dat het voorstel Prioriteitenkader - handhaving ruimtelijke ordening werd besproken in het college van 21 december 2023;
Overwegende de goedkeuring op het college d.d. 28 december 2023 betreffende 'Goedkeuring voorstel Prioriteitenkader - Handhaving Ruimtelijke Ordening';
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 28 december 2023;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het Prioriteitenkader Handhaving Ruimtelijke Ordening goed.
Artikel 2. - Het lokaal bestuur Ternat handhaaft prioritair volgende misdrijven:
Artikel 3. - Het lokaal bestuur Ternat handhaaft prioritair volgende inbreuken:
Artikel 4. - Het lokaal bestuur Ternat zet proactief in op controles betreffende:
Artikel 5. - Het lokaal bestuur Ternat handhaaft niet-prioritair:
Artikel 6. - Het lokaal bestuur Ternat sensibiliseert betreffende:
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegend dat de gemeente/stad aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de inwerkingtreding van het Regiodecreet;
Gelet op het schrijven van OVAM en ABB, aan de afvalintercommunales en de gemeenten, inzake de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 februari 2024;
Artikel 1. - De gemeente zal geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.
Artikel 2. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3. - Deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura - Dorent 5 te 1620 Drogenbos, t.a.v. Ann Scheys of via mail aan ann.scheys@intradura.be.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Context Ternat
De open ruimte in Ternat, bestaande uit een groene en landelijke omgeving, karakteriseert de gemeente. Door de vlotte verbinding naar talrijke bovenlokale voorzieningen, wordt Ternat bijzonder aantrekkelijk gemaakt om er zich te vestigen en dus ook om gronden te ontwikkelen. Hierdoor staat de karakteriserende groene open ruimte in Ternat vandaag onder bijzonder grote druk.
Vanuit ruimtelijk oogpunt heeft Ternat eerder hybride kenmerken. Het noordelijk gedeelte van deelgemeente Ternat en Sint-Katherina-Lombeek kenmerkt zich door een dichtere concentratie van bebouwing. De nabijheid van de autosnelweg A10/E40 en de secundaire spoorlijn nr. 50, die een directe verbinding met Brussel bieden, versterkt de residentiële en economische functies van Ternat en Sint-Katherina-Lombeek. In het zuidelijke deel van Ternat bezit Wambeek vooralsnog een landelijk karakter, maar de druk neemt merkbaar toe. Den Bos bevindt zich qua ruimtelijke ontwikkeling op een tussenniveau. Deze kernen zijn verbonden door middel van een zeer dicht wegennetwerk met zeer sterk aanwezige lintbebouwing. Buiten de kernen zijn door de jaren heen tevens diverse woonwijken gegroeid, dewelke niet allemaal even goed ontsloten zijn en geen of beperkte voorzieningen in de onmiddellijke omgeving hebben.
Om aan bovenstaande problematiek te verhelpen, wordt er al meerdere jaren geprobeerd om twee RUP’s op te maken zodoende de ruimtelijke ordening op duurzame wijze te plannen. De procedure voor opmaak van deze RUP’s, zijnde een RUP Open Ruimte en een RUP Bebouwde Ruimte, loopt reeds meerdere jaren maar lijkt compleet geblokkeerd ondanks de urgentie. Hierdoor verdwijnt er steeds meer open ruimte en dus ook groene ruimte. Dit wordt gecombineerd met een aanzienlijke toename van het aantal bouwprojecten.
Zo groeide het aantal woongelegenheden op 5 jaar met 254 eenheden van 6.809 tot 7.063. Wanneer we inzoomen op het type woning, kunnen we opmerken dat het aantal eengezinswoningen over 5 jaar slechts steeg met 1,3%, daar waar het aantal meergezinswoningen steeg met 17,1%.
Ook het aantal inwoners van Ternat stijgt jaar na jaar exponentieel. De afgelopen 10 jaar steeg het aantal inwoners in Ternat met 7,5%, waar dit gemiddeld in Vlaanderen maar 5,5% was.
Probleemstelling
Binnen de uitdaging om wonen anders te gaan organiseren (compacter bouwen, wonen binnen kernen,…) lijkt de exponentiële groei van meergezinswoningen ten opzichte van eengezinswoningen op het eerste gezicht positief. De vaststelling is echter dat de exponentiële groei van meergezinswoningen op heden eerder ongecontroleerd verloopt. Het gebrek aan een lokaal beleidskader met visie over welke locaties geschikt zijn voor het bouwen van meergezinswoningen en welke niet bemoeilijkt de afweging en motivering van eventuele weigeringen van vergunningsaanvragen.
Het verder ongecontroleerd laten bouwen van meergezinswoningen betekent het verder blijven organiseren van onder meer de mobiliteitsproblemen van morgen. Het bouwen van meergezinswoningen mag niet doen inboeten op vlak van woonkwaliteit, indien de kernen ook in de toekomst leefbaar moeten blijven. Daarom is een juist evenwicht tussen (verdicht) bouwen, (openbaar) groen en voldoende voorzieningen noodzakelijk.
Voor nieuwe verkavelingen met wegenis, waarbij vandaag niet-bebouwde percelen aangesneden worden, dient overwogen te worden of het, afhankelijk van de locatie van de verkaveling, aangewezen is er in één- of meergezinswoningen te voorzien.
Een eerste oplossing voor deze problematiek is de opmaak van een RUP Bebouwde Ruimte, deze liep echter zeer grote vertraging op. Het nieuwe bestuur besliste daarom tijdens de zomer 2023 om deze RUP een nieuw elan te geven, knopen door te hakken en niet onbelangrijk, te hernoemen in een ‘RUP Versterking Landelijk Karakter’.
Om in de toekomst een duurzaam en kwaliteitsvol woonpatrimonium in Ternat te garanderen dient ook een visie te kunnen worden uitgewerkt over wat er in afwachting mogelijk.
Gelet op het voorgaande is het dus in de eerste plaats noodzakelijk dat de gemeente haar visie, waarbij het behoud van open ruimte samen met het garanderen van een verhoogde woonkwaliteit binnen de woonkernen centraal staat, uitwerkt in zowel een RUP open ruimte als een RUP bebouwde ruimte, vanaf nu gekend als ‘RUP’s Versterking Landelijk Karakter’. Hierdoor kunnen bestemmingswijzigingen op een wijze conform met de VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening) doorgevoerd worden, met als gevolg de langetermijnbescherming van de groene ruimte en de typische landelijke karakteristieken van Ternat.
In afwachting daarvan is het noodzakelijk en uiterst belangrijk dat bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van omgevings- of verkavelingsvergunningen, en bij de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening verhoogde aandacht uitgaat naar het maximaal behoud van de open (en dus ook groene) ruimte, en de goede organisatie van de bebouwde ruimte, juist om zowel een duurzame langetermijnbescherming te kunnen garanderen, maar ook om desastreuse gevolgen op heden te beperken.
Op voorstel van de raadsleden van de fracties #volks, N-VA en Open VLD (met uitzondering van de burgemeester en schepenen);
Artikel 1. - De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om bij nieuwe aanvraagdossiers voor nieuwe woongelegenheden en wegenissen, zijnde:
bijzondere en verhoogde aandacht te schenken aan het maximaal behoud van de open ruimte en de goede organisatie van de bebouwde ruimte, inzonderheid om uitdeining van de woonkernen richting open ruimte zoveel mogelijk te beperken en te waken op het zo groot mogelijk behoud van de bouwkenmerken in lijn met deze beleidsvisie bij de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening.
De volgende projecten vallen als uitzondering op bovenstaande paragraaf buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze:
Deze bepaling doet geen afbreuk aan de mogelijkheid in hoofde van de vergunningverlenende overheid om vergunningsaanvragen overeenkomstig artikel 4.3.1 VCRO te beoordelen.
In afwachting dat locaties voor mogelijke verdichting in het kader van het RUP Versterking Landelijk Karakter zijn aangeduid, is verdichting beleidsmatig niet gewenst.
Artikel 2. - De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om in het licht van deze beleidsintentie de nodige initiatieven te blijven nemen om de lopende initiatieven voor de RUP’s ‘Versterking Landelijk Karakter‘ en ‘Open Ruimte’ verder te zetten en zo spoedig mogelijk af te ronden.
[i] (Definitie in VCRO artikel 4.1.1. 12°) verbouwen: aanpassingswerken doorvoeren binnen het bestaande bouwvolume van een constructie waarvan de buitenmuren voor ten minste zestig procent behouden worden. Het aanbrengen van isolatie aan de buitenzijde van een woning tot een maximum van 26 centimeter wordt beschouwd als aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume;
[ii] (Definitie in VCRO artikel 4.1.1. 6°) herbouwen: een constructie volledig afbreken, of méér dan veertig procent van de buitenmuren van een constructie afbreken, en binnen het bestaande bouwvolume van de geheel of gedeeltelijk afgebroken constructie een nieuwe constructie bouwen;
[iii] (Definitie Vlaamse overheid) meergezinswoning: een woning die zich bevindt in een gebouw waar meerdere huishoudens wonen. Dit betekent dat er zich boven en/of onder de woongelegenheid van een huishouden andere woongelegen bevinden van andere huishoudens. Een meergezinswoning kan appartementen, gestapelde woningen (vb duplex of triplex), studio’s, kamers en assistentiewoningen.
[iv] Stedenbouwkundige ontwikkeling met een gezamelijke buitenruimte om de woningen te bereiken.
[v] (Definitie in VCRO artikel 4.1.1. 14°) verkavelen: een grond vrijwillig verdelen in twee of meer kavels om ten minste één van deze kavels te verkopen of te verhuren voor méér dan negen jaar, om er een recht van erfpacht of opstal op te vestigen, of om één van deze overdrachtsvormen aan te bieden, zelfs onder opschortende voorwaarde, zulks met het oog op woningbouw of de oprichting van constructies;
[vi] (FAQ Relevante aspecten uit het nieuwe Gemeentewegendecreet voor het Omgevingsbeleid, blz 13): Een gemeenteweg wordt gedefinieerd als een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond.
[vii] (Vlaamse Overheid, Enkele veelgestelde vragen inzake de Verkavelingsplicht, blz. 5) groepswoningbouw: het gemeenschappelijk oprichten van woningen die een gemeenschappelijke werf hebben en fysisch of stedenbouwkundig met elkaar verbonden zijn.
[viii] Een sociale huisvestingsmaatschappij is een zelfstandige vennootschap die sociale huur- of koopwoningen aanbiedt aan de meest behoeftige personen en gezinnen.
[ix] (Definitie Vlaamse overheid) Gemeenten in Vlaanderen kunnen hun bevoegdheden, taken of opdrachten toevertrouwen aan een nieuwe of bestaande entiteit, of een samenwerkingsverband.
[x] (Definitie in Vlaamse Codex Wonen van 2021 artikel 1.3. 64°) Vlabinvest apb: het Agentschap voor Woon- en Zorginfrastructuurbeleid voor Vlaams-Brabant, opgericht als het Agentschap voor Grond- en Woonbeleid voor Vlaams-Brabant bij artikel 1 van het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 22 oktober 2013, en omgevormd tot het Agentschap voor Woon- en Zorginfrastructuurbeleid voor Vlaams-Brabant bij besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op de kennisgeving van de naamsverandering via mail op 21 februari 2024, zoals gevoegd in bijlage;
De fractie CD&V en Volks besliste zich vanaf heden te hernoemen tot #volks;
Op voorstel van de raadsleden van #volks (met uitzondering van de burgemeester, schepen De Feyter en schepen Desmet);
Artikel 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de naamsverandering naar #volks.
Artikel 2. - De communicatie in de gemeentelijke kanalen (website, infoblad, persberichten…) wordt hieraan aangepast.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter