Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 25/11/2021 - 20:15 digitaal via zoom
  • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.

      Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
      Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
      Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
      Gunter Desmet, Schepenen
      Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
      Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
      Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
      Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
      Bevoegdheid

      De notulen van de gemeenteraad van 28 oktober 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.

      Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
      Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad van 28 oktober 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.

      Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Herziening vervangingsregeling algemeen directeur.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 587 in fine decreet lokaal bestuur, bepalend dat de gemeenteraad de vervanging van de directeurs regelt;

        Juridische grond

        Gelet op artikel 586 derde lid decreet lokaal bestuur, bepalend dat de adjunct algemeen directeur het ambt, de bevoegdheden en de taken uitvoert die krachtens wetten en decreten hem zijn toevertrouwd;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2018 houdende de vervangingsregeling algemeen directeur;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 houdende het koppelen van een salarisschaal aan de functie van directeur grondgebiedszaken waarbij in de considerans werd opgenomen dat de functiehouder zal dienen op te treden als vervanger van de adjunct algemeen directeur;

        Considerans

        Overwegende dat het aangewezen is in een vervangingsregeling te voorzien voor het geval van afwezigheid van de algemeen directeur;

        Overwegende dat, mutatis mutandis, de adjunct algemeen directeur de eerste decretale vervanger is in geval van afwezigheid van de algemeen directeur;

        Overwegende dat het aangewezen is in een volgende vervanging te voorzien, in geval beide decretale graden afwezig zijn, dat deze volgende vervanging in volgorde kan worden waargenomen door de directeur grondgebiedszaken en de directeur samenleven;

        Overwegende dat het aangewezen is om deze vervangingsregeling aan te passen aan de huidige formatie en organisatiesetting;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het MAT van 9 november 2021;

        Op voorstel van het CBS van 10 november 2021;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - Bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur wordt de functie, in volgende volgorde, waargenomen door:

        1°) de adjunct algemeen directeur;

        2°) de directeur grondgebiedzaken;

        3°) de directeur samenleven.

        Artikel 2. - Mevrouw An Duchâtelet, mevrouw Anne Boeykens en de heer Gunther Bultereys (aangeduid bij de gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2018) en de directeurs grondgebiedzaken en samenleven worden in kennis gesteld van deze beslissing.

      • Beheersplan beschermd dorpsgezicht Wambeek.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op het onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013;

        Gelet op het onroerend erfgoedbesluit van 16 mei 2014, inzonderheid hoofdstuk 8, afdeling 1 met betrekking tot de beheersplannen;

        Gelet op het beschermingsbesluit van 16 oktober 1980 houdende de bescherming van de dorpskom Wambeek als dorpsgezicht, en de bescherming van enkele monumenten hierin gelegen;

        Gelet op ons raadsbesluit van 6 september 2016 houdende de beslissing tot opmaak van een beheersplan voor de (beschermde) dorpskom van Wambeek, en ons raadsbesluit van 4 september 2018 met betrekking tot de aanstelling ontwerper en de raming van de opdracht;

        Gelet op de aanstelling van Architekten Luc De Backer, Veerle Nijs en Anne-mie Havermans als dienstverleners om een ontwerp van beheersplan op te maken;

        Gelet op het voorontwerp van beheersplan als gevoegd in bijlage;

         

         

         

        Considerans

        Overwegende dat op 17 november een infovergadering aan de raden heeft plaatsgevonden, dat ook het brede publiek deze uiteenzetting heeft kunnen volgen via een live-youtube uitzending op het kanaal TernatTV, waarbij het publiek via de chat functie opmerkingen kon maken;

        Overwegende dat de opties als beschreven in het ontwerpplan in nauw overleg met de gemeentelijke diensten zijn vastgesteld, door deze raad expliciet bijgetreden worden en aanvaard worden, dat deze raad de argumentatie er voor, als beschreven in het document, zich eigen maakt;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Gelet op het pré-advies uitgebracht door agentschap Onroerend Erfgoed;

        Gelet op het advies van de gemeentelijke erfgoedcommissie en de GECORO;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - Het beheersplan als gevoegd in bijlage goed te keuren en vast te stellen

        Artikel 2. - Afschrift van dit besluit bezorgen aan de ontwerpers, de erfgoedambtenaar, de algemeen directeur de directeur samenleven en de directeur Ruimte.

    • Personeelsdienst

      • Vaststellen sluitingsdagen in 2022.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op het raadsbesluit van 29 december 2008, gewijzigd zoals tot op heden, houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling, artikel 225 §2;

        Considerans

        Gelet op de voorstellen van de verschillende diensten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met de volgende feestdagen in 2022. Op deze dagen dient niet gewerkt te worden:

        - Nieuwjaar  Zaterdag, 1 Januari 2022
        - 2e Nieuwjaarsdag  Zondag, 2 januari 2022
        - Paasmaandag  Maandag, 18 April 2022
        - Dag van de Arbeid  Zondag, 1 Mei 2022
        - O.H. Hemelvaart   Donderdag, 26 Mei 2022
        - Pinkstermaandag           Maandag, 6 juni 2022
        - Vlaamse feestdag     Maandag, 11 juli 2022
        - Nationale feestdag         Donderdag, 21 Juli 2022
        - O.L.V. hemelvaart         Maandag, 15 Augustus 2022
        - Allerheiligen                  Dinsdag, 1 November 2022
        - Allerzielen                 Woensdag, 2 november 2022
        - Wapenstilstand              Vrijdag, 11 November 2022
        - Kerstmis                   Zondag, 25 December 2022
        - 2e Kerstdag               Maandag, 26 december 2022

        Artikel 2. - De bestaande feestdagen die in 2022 op een zaterdag of zondag vallen, zijnde :

        - Nieuwjaar  Zaterdag, 1 Januari 2022
        - 2e Nieuwjaarsdag  Zondag, 2 januari 2022
        - Dag van de Arbeid  Zondag, 1 Mei 2022
        - Kerstmis                   Zondag, 25 December 2022

        worden toegevoegd aan het aantal verlofdagen voor het personeel dat niet geacht wordt te komen werken op die dagen.

        Artikel 3. - De gemeenteraad gaat akkoord met de volgende brugdagen, waarop het personeel verplicht verlof dient te nemen (in het geval een feestdag op een dinsdag of donderdag valt):

        - Vrijdag 22 juli 2022 - uitgezonderd personeel van de bibliotheek, CC De Ploter en onthaal sportcentrum

        - Vrijdag 27 mei 2022 - uitgezonderd personeel van de bibliotheek, CC De Ploter en onthaal sportcentrum

        - Maandag  oktober 2022 - uitgezonderd personeel van de bibliotheek, CC De Ploter en onthaal sportcentrum 

        Artikel 4. - De gemeenteraad gaat akkoord met de sluitingsperiodes van CC De Ploter, waarin het personeel van De Ploter verplicht verlof/meeruren dient op te nemen:

        - 11 juli 2022 tot en met 06 augustus 2022 (Verplicht verlof/meeruren op  te nemen)

        - 27 december 2022 tot en met 31 december 2022 (Verplicht verlof/meeruren op  te nemen)

        - 03 januari 2023 tot en met 08 januari 2023 (Verplicht verlof/meeruren op  te nemen)

        Artikel 5. - De gemeenteraad gaat akkoord met de verplichte verlof dagen voor de site sport en jeugd:

        - Zaterdag 24 december 2022 en zaterdag 31 december 2022 gesloten vanaf 12u (medewerkers verplicht om verlof/meeruren op te nemen) 

        Artikel 6. - De gemeenteraad gaat akkoord met bijkomend voorstel voor het personeel van het sportcomplex en zwembadsite om bijkomend te sluiten in 2022 en het daar tewerkgesteld personeel verplicht op die dagen verlof te laten nemen:

        - Jaarmarkt Ternat - zaterdag 21 oktober 2022

        Artikel 7. - De gemeenteraad gaat akkoord met de regeling voor het personeel van het Sociaal Huis:

        - De medewerkers Sociaal Huis (categorie 3) hebben recht op dienstvrijstelling op 2 november 2022, 11 juli 2022 en 26 december 2022.

      • Goedkeuren wijzigingen personeelsformatie en organogram.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikels 40, 41 en 161 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Juridische grond

        Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en later wijzigingen;

        Gelet op de gemeentelijke rechtspositieregeling zoals door de raad aangenomen op 29 december 2008 en zoals gewijzigd tot op heden;

        Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;

        Het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 juni 2018 en de beslissing van de OCMW-raad van 19 juni 2018 betreffende de vaststelling van het kader voor het interne controlesysteem/organisatiebeheersingssyteem volgens ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’;

        Gelet op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 25 oktober 2021;

        Gelet op het personeelsplan per dienst, zoals gevoegd in bijlage;

        Considerans

        Overwegende een aantal nieuwe functies noodzakelijk zijn in de uitvoering van het MJP en het realiseren van de kernopdrachten van het Lokaal Bestuur Ternat;

        Overwegende dat volgende functies toegevoegd worden aan de personeelsformatie:

        +1 FTE B1-B3 processen & overheidsopdrachten (contractuele basis);

        Motivering: Gelet op de voorstelling van het auditrapport organisatiebeheersing in Ternat, zoals ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van 28 januari 2021, werden door Audit Vlaanderen een aantal aanbevelingen gedaan.  Een daarvan was de beschrijving van de organisatieprocessen.  Om hier organisatiebreed te kunnen op inzetten, is de aanwerving van een medewerker processen en overheidsopdrachten een noodzaak.

         

        +1 FTE B1-B3 participatie & communicatie(contractuele basis);

        Motivering: Open en transparante (interne en externe) communicatie staan centraal in het huidig beleid. Het uitwisselen van informatie- zowel digitaal als niet-digitaal - met alle belanghebbenden is een van de sleutels om de betrokkenheid van de burgers te vergroten.  Het bestuur wenst eveneens de burger te erkennen als stakeholder en hem te betrekken via inspraak en participatie bij de realisatie van diverse projecten.  Hiertoe keurde gemeenteraad het participatiereglement goed. (AP-3.1. prioritair).  De aanwerving van een extra personeelslid is dan ook noodzakelijk om dit te kunnen realiseren.

         

        + 0.5 FTE B1-B3 bibliotheek (contractuele basis);

        Motivering: In het kader van de verdere ontwikkelingen en opdrachten van de bibliotheek is verhoogde deskundigheid vereist.  Vandaar een wijziging van een voltijdse medewerker op C-niveau naar een halftijdse medewerker op B-niveau.

         

        + 1FTE B1-B3 klimaat (contractuele basis);

        Motivering: Nieuw accentpunt van het beleid.  De overstromingen eerder dit jaar bewijzen dat er dringend moet gewerkt worden aan de klimaatontwikkeling door aan erosiebestrijding en natuurontwikkeling te doen om te kunnen inspelen op hedendaagse en toekomstige tendensen.

         

        + 1FTE D1-D3 veegmachine (contractuele basis);

        Moivering: Het bestuur beoogt de aankoop van een bijkomende veegmachine in het kader van de openbare orde en netheid en in het bijzonder het onderhoud van voet- en fietspaden ten voordele van de zwakke weggebruiker.  Dit verantwoord de aanwerving van een bijkomend bestuurder voor de bediening van de machine.

         

        + 0.5 FTE C1-C3 onderwijs/welzijn (contractuele basis);

        Motivering: Er zijn momenteel 3 (en mits aanwerving van een medewerker participatie 4) deskundigen zonder enige administratieve ondersteuning.

         

        +1 FTE A10a-A10b - Directeur Ruimte (statutaire basis);

        Motivering: Cfr. gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021;

         

        Overwegende dat volgende wijzigingen aangebracht worden aan de personeelsformatie:

        1 FTE A1-A3 beleidscoördinator contractueel

        1FTE C1-C3 burgerzaken

        1FTE C1-C3 Ruimte contractueel

        1FTE C1-C3 ploegbaas groen contractueel

        Gevolg gevend aan de bewegingen die ook op Vlaams niveau lopende zijn, worden aantal statutaire functies omgevormd naar contractuele functies;

        Financiele impact

        Gelet op de bijlage met kostenraming, opgemaakt door de financiële dienst, dat voor deze meeruitgaven de nodige kredieten bij interne kredietaanpassing werden vrijgemaakt in het meerjarenplan;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Gelet op het advies van het managementteam, toegelicht tijdens het overleg MAT/CBS van 15 september 2021;

        Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 november 2021;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De raad keurt de wijzigingen personeelsformatie en organogram goed. 

        Artikel 2. - Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de personeelsdienst, de financiële dienst en de diensten van de heer provinciegouverneur.

         

    • Sport en Jeugd

      • Vraag tot aanpassing addendum ondersteuningsreglement ten gevolge van de coronapandemie.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

        Juridische grond

        Gelet op ons raadsbesluit van 25 maart 2021 met geamendeerd addendum op het ondersteuningsreglement houdende aanpassingen van het ondersteuningsreglement naar aanleiding van de coronapandemie; 

        Considerans

        Overwegende dat de realisatie van de doelstellingen in dit reglement zijn verlengd tot en met 31 december 2021;

        Overwegende dat bij de aanpassing van het addendum ondersteuningsreglement enkel het artikel 9 met betrekking tot de subsidies voor de huurkost zijn aangepast en artikel 8 met betrekking tot ondersteuning van de projectsubsidies is vergeten;

        Overwegende dat de filosofie van iedereen was om alle doelstellingen van dit reglement uitgezonderd artikel 7 de werkingssubsidies te verlengen tot en met 31 december 2021;

        Overwegende dat verenigingen omwille van de strikte coronamaatregelen tot 1 september 2021 geen evenementen of project hebben kunnen organiseren en dus geen gebruik konden maken van de mogelijke projectsubsidies;

        Financiele impact

        Gelet dat er voldoende budget is voorzien in de meerjarenplanning;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. - Het huidige reglement wordt aangepast met de volgende afspraken:

        Artikel 8: Aan te passen: - Het project wordt georganiseerd tussen 01/10/2020 en 31/12/2021. Eén initiatief kan over meerdere dagen gespreid plaatsvinden.

        Artikel 8: Aan te passen: - Aanvragen voor projectondersteuning dienen uiterlijk 2 maanden voor de aanvang van het project ingediend worden, met als laatste indiendatum 31/10/2021 en kunnen enkel ingewilligd worden na goedkeuring en mits beschikbaarheid van middelen in het meerjarenplan.

    • Welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst Ligo en Lokaal Bestuur Ternat.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Afwezig: Frans Holsters, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op het artikel 40 van het decreet Lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

        Juridische grond

        Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;

        Considerans

        Overwegende dat VZW Ligo vraagt naar een goedkeuring en ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst;

        Overwegende de beslissing van het CBS d.d. 10 november 2021;

        Financiele impact

        In detail opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - Over te gaan tot de goedkeuring en ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met LIGO teneinde de uitvoering van het project  'Mijn kind, de school en ik: een cursus voor ouders op school' te laten gebeuren.

        Artikel 2. - De machtiging te geven aan de Algemeen Directeur en de burgemeester om de aangebrachte overeenkomst met LIGO te ondertekenen.

        Artikel 3. - De financieel directeur van de gemeente opdracht te geven (indien nodig) de financiële tussenkomst naar LIGO uit te betalen.

        Artikel 4. -Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de aanvrager, de dienst welzijn en de financiële dienst.

    • Technische Zaken

      • Vraag tot krijgen van voorkooprecht bij desaffectatie van een deel van het openbaar domein (aan de Padelsite).

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 41 11 ° van het decreet lokaal bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2019141752 ( 2019/00272) ;

        Gelet op de notariële akte van kosteloze grondafstand dd. 22 oktober 2021 ;

        Considerans

        Overwegende dat ter gelegenheid van de grondafstand de afstanddoener wenste, voor een symbolische euro, terug in het bezit gesteld te worden van de afgestane grond, ingeval dat een fietsbrug zou worden aangelegd, dat zulks niet aanvaard werd door de gemeentelijke ondertekenaars, gezien ze hiervoor niet gemachtigd waren door de gemeenteraad;

        Overwegende dat de burgemeester zich heeft sterk gemaakt om op de gemeenteraad van de gemeente Ternat de vraag te agenderen 'dat ingeval een fietsbrug wordt aangelegd en de fietsstrook, voorwerp van de akte, niet langer een een nut zal hebben, de BV Swaldo al kunnen genieten van een recht van terugkoop, conform de van kracht zijnde wettelijke voorschriften';

        Overwegende dat deze vraag billijk lijkt, dat ook gezien de configuratie van het perceel en de manier waarop het n het openbaar domein gekomen is, een voldoende motivering geeft om een éénzijdig voorkooprecht op de zate toe te kennen aan de afstanddoener of zijn rechtsopvolgers, dat aldus van de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over transacties van onroerende goederen kan afgeweken worden met betrekking tot deel 3.2 ( Mededinging en transparantie ), dat evenwel deze motivering geen grond tot afwijking biedt op deel 3.1 ( verplichte voorafgaande schatting en schattingsprijs is minimale verkoopprijs ); 

        Overwegende dat het dus billijk voorkomt aan de afstanddoener het recht toe te kennen om, na desaffectatie van het perceel uit het openbaar domein, deze zate weder in te kopen aan de schattingsprijs, bekomen volgens de richtlijnen van de bovenvermelde omzendbrief; 

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van de burgemeester;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - Aan de BV Swaldo wordt het recht van wederinkoop toegekend volgens de in de considerans beschreven modaliteiten.

        Artikel 2. - Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur, de algemeen directeur, de BV Swaldo en het notariskantoor Bernard Loontjens.

    • Milieudienst

      • Deelname nieuwe dienstverlening: huis-aan-huis ophaling van asbestafval.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur;

        Juridische grond

        Gelet op de artikelen 326 t/m 335 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende alle organieke regels over de gemeenten, de OCMW’s en de intergemeentelijke samenwerking;

        Considerans

        Gelet op het schrijven van Intradura per mail van 26 oktober 2021; 

        Gelet op de vraag van Intradura tot officiële toezegging tegen 30/11/21;

        Gelet dat Intradura de administratieve en operationele uitvoering volledig op zich neemt; 

        Gelet op de simulatie in bijlage van de te verwachten kostprijs en ingeschatte kost voor gemeentebestuur per ophaling;

        Gelet dat dit aanbod een goedkope oplossing biedt voor grote hoeveelheden asbestafval aan een minimum kost voor inwoner en gemeentebestuur;

        Financiele impact

        De kost voor het gemeentebestuur bedraagt 10% van de inzamel- en verwerkingskost vermits de subsidiegelden van Ovam 90% van de kosten dekken.

        In bijlage: een simulatie van de te verwachten kostprijs en ingeschatte kost voor gemeentebestuur per ophaling.

        Gelet op de kredieten die voorzien worden voor werkingsjaar 2022, 2023 en 2024; 

        Gelet op de kostprijs volledige dienstverlening voor de inwoner, namelijk €30,00 per plaatzak of kuubzak (1m³) of €170,00 per container (12 m³);

        Gelet op het jaarlijks maximum per adres van 6 plaat- of kuubzakken of 1 container;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De deelname aan de nieuwe dienstverlening van Intradura vanaf 2022 -huis-aan-huis ophaling van asbestafval bij particulieren - wordt goedgekeurd.

        Artikel 2. - Het project start in januari 2022 en zal maximaal 3 jaar duren - tot uitputting subsidiegelden.

        Artikel 3. - Het aanbieden van doe-het-zelf pakketten voor het zelf inleveren van asbesthoudende materialen blijft gelijktijdig bestaan.

        Artikel 4. - De inwoners worden op de hoogte gesteld via het Lenteblad, de website en sociale media.

        Artikel 5. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de omgevingsambtenaar Jurgen Thiebaut, Intradura - Hilde Faucconnier en de financiële dienst.

    • Mobiliteit

      • Gemeentelijk aanvullend reglement betreffende: August De Feyterstraat te 1740 Ternat.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

        Juridische grond

        Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;

        Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

        Considerans

        Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;                                                                                                                                       

        Overwegende dat het gemeentebestuur in haar meerjarenplan voorziet om de huidige verkeerssignalisatie onder de loep te nemen en deze af te stemmen op de noden van vandaag, hierbij hoort het invoeren van parkeervakken om de verkeersveiligheid te bevorderen;

        Overwegende dat het invoeren van parkeervakken in de August De Feyterstraat en meer bepaald het gedeelte tussen huisnummer 48 en de Keizerstraat, zal bijdragen tot het verlagen van de snelheid van de weggebruikers en bijgevolg de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede komt;

        Overwegende dat het invoeren van een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Kouterweg zal bijdragen tot een veiligere omgeving voor de zwakke weggebruikers;

        Overwegende dat een uitbreiding van de zone 30 in de August De Feyterstraat, met als doel deze zone af te stemmen op de zone waarin de parkeervakken zich bevinden, aangewezen is. De uitbreiding van de zone 30 zal deel uitmaken van het aanvullend reglement betreffende de zone 30;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 september 2021;

        Op advies van de dienst mobiliteit d.d. 1 september 2021 waarbij parkeervakken worden ingepland met een lengte van minimum 5.5 meter, geschrankt geplaatst met een vrije ruimte van minimaal 10 meter. De autobus van basisschool Horizon en bestelwagens met aanhangwagen rijden in de August De Feyterstraat waardoor een voldoende vrije ruimte tussen de parkeervakken noodzakelijk is. In de mate van het mogelijke worden rechtover inritten en garagepoorten geen parkeervakken ingepland gelet op het feit dat dit aanleiding kan geven tot onvrede bij de bewoners.

        Op een vergadering met de bewoners van de August De Feyterstraat d.d. 9 november 2021 in de raadzaal van het gemeentehuis werden door de bewoners opmerkingen geformuleerd die door de aanwezige bevoegde schepen Gunter Desmet werden aanvaard.

        Het collegebesluit i.v.m. de August De Feyterstraat wordt op de volgende punten gewijzigd:

        -  het parkeervak ter hoogte van huisnummer 11 wordt gesupprimeerd;   

        -  ter hoogte van het kruispunt met de Kouterweg wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht; 

        -  de zone 30 in de August De Feyterstraat wordt uitgebreid zodat deze samenvalt met de zone waarin de parkeervakken zich bevinden.                                 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de August De Feyterstraat te 1740 Ternat goed.

        Artikel 2. - Op de August De Feyterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat geldt:
        de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
        de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - verkeersborden B5
        - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode

        Artikel 3. - Op de August De Feyterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat geldt:
        voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

        Artikel 4. - Op de August De Feyterstraat van het kruispunt met de Keizerstraat tot huisnummer 10 langs beide zijden van de weg geldt:
        op de August De Feyterstraat van huisnummer 28 tot huisnummer 30 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
        op de August De Feyterstraat van huisnummer 41 tot huisnummer 45 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
        op de August De Feyterstraat van het kruispunt met de Terlindenstraat tot huisnummer 99 langs beide zijden van de weg geldt:
        het parkeren op de rijbaan is verboden.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode

        Artikel 5. - Op de August De Feyterstraat van huisnummer 14 tot huisnummer 16 wordt volgende maatregel ingevoerd:
        op de August De Feyterstraat van huisnummer 5 tot huisnummer 9 wordt volgende maatregel ingevoerd:
        op de August De Feyterstraat van huisnummer 9 tot huisnummer 28 wordt volgende maatregel ingevoerd:
        op de August De Feyterstraat van huisnummer 32 tot huisnummer 34 wordt volgende maatregel ingevoerd:
        op de August De Feyterstraat rechtover huisnummer 38 tot rechtover huisnummer 42 wordt volgende maatregel ingevoerd:                                                                          op de August De Feyterstraat van huisnummer 44 tot huisnummer 48 wordt volgende maatregel ingevoerd:

        voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode

        Artikel 6. - Op de August De Feyterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kouterweg wordt volgende maatregel ingevoerd:                                                                     voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.                                                                                                                                            Dit wordt gesignaleerd door:                                                                                                                                                                                                                  - wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode

        Artikel 7. - Op de Kouterweg vanaf het kruispunt met de August De Feyterstraat in de richting van de Petrus Van Cauwelaertstraat geldt:
        de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
        de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - verkeersborden C3
        - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12

        Artikel 8. - Op de August De Feyterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kouterweg geldt:
        het is verboden links af te slaan.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - verkeersborden C31a

        Artikel 9. - Op de August De Feyterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kouterweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
        het is verboden rechts af te slaan.
        Dit wordt gesignaleerd door:
        - verkeersborden C31b

        Artikel 10. - Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
        gemeentelijk aanvullend reglement met een vroegere datum

    • Wonen

      • Visie sociaal wonen.

        Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
        Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
        Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
        Gunter Desmet, Schepenen
        Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
        Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
        Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid

        Gelet op artikel 195, 162 en 190 van de Grondwet;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 286 t.e.m. 288;

        Juridische grond

        Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder deel 2. Lokaal woonbeleid;

        Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.7, 5° en 2.14, §1;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2019 — Interlokale Vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” – Subsidieaanvraag 2020/2025;

        Gelet op het ministerieel besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020–2025;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2021, houdende de goedkeuring van het ontwerp ‘Visie op sociaal wonen’;

        Gelet op het document ‘Visie op sociaal wonen’ van 15 november 2021, als gevoegd in bijlage;

        Considerans

        Overwegende dat de gemeente verantwoordelijk is voor het uitwerken van haar woonbeleid op lokaal vlak, waarbij aandacht uitgaat naar het stimuleren van sociale woonprojecten, het ondersteunen van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden, en het uitwerken van een bewaking van de kwaliteit van het woonpatrimonium en de woonomgeving;

        Overwegende dat de gemeente een gecoördineerd lokaal sociaal woonbeleid moet voeren en hiervoor een visie op sociaal wonen moet uitwerken en toepassen, zoals opgenomen in de subsidiëring van de Interlokale Vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland”;

        Overwegende dat het ontwerp besproken werd tijdens het lokaal woonoverleg van 20 oktober 2021;

        Overwegende dat deze visie op sociaal wonen moet gezien worden als een onderdeel van een ruimere visie op wonen in de gemeente;

        Overwegende dat deze visie tot stand is gekomen voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappijen;

        Overwegende dat deze visie werd voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie van 18 november 2021;

        Aviezen, voorstel, voordracht

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. – De ‘Visie op sociaal wonen’ wordt goedgekeurd en als bijlage gevoegd bij deze beslissing.  

        Artikel 2. – Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van Wonen-Vlaanderen.

  • Bijkomende agendapunten

    • Voorzien van openbare toiletten in de gemeente.

      Aanwezig: Ines Swaelens, Gemeenteraadsvoorzitter
      Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Schepenen
      Timo Schoukens, Gemeenteraadslid
      Gunter Desmet, Schepenen
      Marc Faes, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
      Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Gemeenteraadslid
      Sieglinde De Mulder, Algemeen Directeur (wnd.)
      Verontschuldigd: Hilde Van der Cruys, Gemeenteraadsleden
      Bevoegdheid

      Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;

      Considerans

      Overwegende dat we tijdens de lockdown en de sluiting van de horeca werden op pijnlijke wijze werden herinnerd aan het gebrek aan openbare toiletten, ook in onze gemeente.
      Overwegende dat enkel de toiletten van het gemeentehuis en bibliotheek open waren tijdens de openingsuren;
      Overwegende dat de toiletten van het Cultureel Centrum De Ploter, ondanks herhaaldelijk aandringen, gesloten bleven, ook al is dit het vertrek- en eindpunt van verscheidene wandelingen;
      Overwegende dat de toiletten van het station van Ternat enkel toegankelijk zijn tijdens de beperkte openingsuren van het loket;

      Overwegende dat het op 19 november Wereld Toilet Dag was en er wereldwijd aandacht voor problemen rondom sanitaire voorzieningen werd gevraagd;

      Gelet op het feit dat ook deze organisatie erop wijst dat er, zeker tijdens de coronacrisis, een nog nijpender tekort aan openbaar toegankelijke toiletten was;

      Overwegende dat, om vandalisme te voorkomen, er met een ID-lezer zou kunnen worden gewerkt om de deur te openen;

      Aviezen, voorstel, voordracht

      Op voorstel van raadslid Guido Van Cauwelaert namens de fractie SpagroenXL;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx, Sieglinde De Mulder
      Voorstanders: Ines Swaelens, Michel Vanderhasselt, Jozef Borremans, Christiane Servranckx, Timo Schoukens, Gunter Desmet, Marc Faes, Frans Holsters, Fred Dielens, Guido Van Cauwelaert, Astrid Roeges, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Vera Servranckx
      Resultaat: Goedgekeurd mits aanpassing met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. - Het gemeentebestuur op te dragen snel werk te maken van het voorzien van openbare toiletten in de gemeente.  Ingeval van een nieuwe lockdown, zal er gekeken worden op welke plaatsen een toitoi-toilet kan worden geplaatst.

Namens Gemeenteraad,

Sieglinde De Mulder
Algemeen Directeur (wnd.)

Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter