Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad van 24 juni 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 135, par. 2, 2e lid. 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet d.d. 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de algemene onderrichtingen d.d. 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Gelet op de omzendbrief d.d. 4 mei 1988 houden reclame op straatnaamborden;
Gelet op de omzendbrief d.d. 4 november 2020 van FOD Binnenlandse Zaken met richtlijnen en aanbevelingen (subsectie 1 - straatnamen) voor het vaststellen van een adres en huisnummer;
Gelet op de nota (werkdocument) van VVSG betreffende straatnaamgeving en huisnummering;
Gelet op de inplanting van een nieuwe verkaveling tussen de Moerbeilaan en de Vitseroelstraat te 1740 Ternat;
Overwegende dat voor een logische en duidelijke nummering van deze nieuwe woningen het beter is om de straat te voorzien van een afzonderlijke, nieuwe straatnaam;
Gelet op het advies van der erfgoedcommissie d.d. 23 februari 2021 met het voorstel om deze straat de naam 'Kriekenlaan' te geven;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 17 juni 2021 tot voorlopige toekenning van de straatnaam 'Kriekenlaan';
Artikel 1. - De raad keurt de voorlopige aanvaarding van de straatnaam "Kriekenlaan" toegekend aan een nieuwe straat gelegen tussen de Moerbeilaan en de Vitseroelstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Na de voorlopige aanvaarding van de straatnaam zal overgegaan worden tot een openbaar onderzoek.
Artikel 3. - Na onderzoek van de ingediende bezwaren zal de gemeenteraad beslissen over de definitieve aanvaarding van de straatnaam 'Kriekenlaan'.
Artikel 4 - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst burgerzaken en de betrokken instanties.
Gelet op artikel 42 en 43 van het gemeentedecreet;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de BBC van 25 juni 2010 gewijzigd zoals tot op heden meer bepaald art. 16, 6de lid;
Gelet op de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de omzendbrief BB-2019/4 betreffende strategische meerjarenplanning en budgettering volgens de BBC meer bepaald art. 431 - 1ste lid;
Overwegende dat de Scouts De Geuzen met zo'n 230 deelnemers op scoutskamp willen gaan, dat zij er zeker van willen zijn dat dit kamp op Covid-veilige manier kan plaatsvinden, dat het daarom aangewezen is alle 230 deelnemers onmiddellijk voor het vertrek te gaan testen door middel van een Covid-sneltest;
Overwegende dat zo'n test een zware financiële uitgave is voor de scouts, gezien de kostprijs van +/- 8 € per test;
Overwegende dat de gemeente Ternat, de ontvangen Vlaamse Covid-subsidies hiervoor kan inzetten en aldus deze kosten op zich kan nemen, dat hiervoo raan de Scouts een nominatieve subsidie van 2.000 € kan worden gegeven onder de voowaarde hiermee minimaal 230 sneltetsen Covid aan te kopen;
Overwegende dat bij aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, de Scoouts De Geuzen de nodige verantwoordingsstukken dienen over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat in het budget van 2021 de nodige financiële middelen voor de strijd tegen Covid werden ingeschreven;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - Aan Scouts de Geuzen wordt een nominatieve subsidie toegekend voor een bedrag van € 2.000,00.
Artikel 2. - Het college van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor éénsluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financieel beheerder, de directeur samenleven en de deskundige Jeugd.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet het decreet basisonderwijs d.d. 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater , 37bis §4 3°,§7;
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad d.d. 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement aan actualisatie toe is;
Overwegende dat de afsprakennota en infobrochure integraal deel uitmaken van het schoolreglement;
Overwegende dat meer specifieke afspraken na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de afsprakennota/infobrochure;
Overwegende het nieuwe model van schoolreglement en infobrochure-afsprakennota van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap ;
Overwegende dat de goedgekeurde wetgeving, die dient opgenomen te worden in het schoolreglement of afsprakennota-infobrochure, werd opgenomen in het model van OVSG;
Overwegende dat elke basisschool voor 1 september van het nieuwe schooljaar dient te beschikken over een goedgekeurd schoolreglement;
Overwegende dat wijzigingen aan het schoolreglement pas effectief in werking treden in het daaropvolgende schooljaar;
Overwegende dat uitzondering op deze regel de wijzigingen zijn die het gevolg zijn van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat de aangepaste versie van het schoolreglement werd toegevoegd;
Gelet op het positief advies van de schoolraden;
Artikel 1. - Het schoolreglement en de afsprakennota-infobrochure voor het schooljaar 2021 - 2022 voor de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek worden goedgekeurd.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan GBS De Kiem Lombeek en Wambeek en de dienst financiën.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 19, 23 bis en 36 octies van het decreet d.d. 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op artikel 4 § 5 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding i.v.m. de aanstelling van gemeentelijk onderwijzend personeel;
Gelet op het decreet d.d. 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, hoofdstuk IX-personeelsformatie in het basisonderwijs en hoofdstuk X- opdracht van het personeel in het basisonderwijs, afdeling 2- prestatieregeling, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 18, 19 en 20 van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 29 april 1992 betreffende de verdeling van de betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omzendbrief nr. BA-b/90/10 d.d. 31 juli 1990 betreffende de aanstelling van het gemeentelijk onderwijzend personeel;
Gelet op de omzendbrief BAO/2005/12 d.d. 30 juni 2005 betreffende puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen-personeelsformatie en personeelsaspecten;
Gelet op de ministeriële onderrichtingen betreffende de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking en de reaffectatie in het gesubsidieerd onderwijs;
Overwegende de noodzaak tot het nemen van gepaste maatregelen ter verzekering van de regelmatige werking van de gemeentelijke lagere school gedurende het schooljaar 2020-2021;
Overwegende de huidige schoolbevolking en de wijzigingen van de samenstelling van het onderwijzend personeel heeft ondergaan;
Overwegende dat de aanstelling ten laste van het schoolbestuur in elk geval eindigt op 30 juni van het lopende schooljaar;
Artikel 1. - De raad keurt het voorstel tot inrichten van lestijden ten laste van de inrichtende macht voor het schooljaar 2021-2022 als volgt goed:
GBS Lombeek |
Kleuteronderwijs + LO |
8/24 lestijden |
Lager onderwijs + LO |
9/24 lestijden |
|
Administratie |
geen |
|
Zorg |
geen |
|
Kinderverzorging |
6/32 uren |
|
GBS Wambeek |
Kleuteronderwijs + LO |
/ |
Lager onderwijs + LO |
24/24 lestijden |
|
Administratie |
/ |
|
Zorg |
/ |
|
Kinderverzorging |
/ |
|
TOTAAL GBS WAMBEEK en LOMBEEK
|
Kleuteronderwijs + LO |
8/24 lestijden |
Lager onderwijs + LO |
33/24 lestijden |
|
Administratie |
|
|
Zorg |
|
|
Kinderverzorging |
6/32 uren |
Artikel 2. - De raad gaat akkoord om het voorstel uit artikel 1 onder voorbehoud te houden, waarbij een minder aantal uren mogelijk zijn.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg, overgemaakt aan GBS De Kiem Wambeek en Lombeek, de betrokken personeelsleden, de personeelsdienst en de dienst financiën.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van het CBS d. d. 12 november 2020 betreffende de goedkeuring intekening projectoproep 'Verbindingsambassadeurs voor jeugdwerk' in samenwerking met de TARL-gemeentes., zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat VZW Pin vraagt naar een ondertekening van de SWO door elke gemeente apart;
In detail opgenomen in de SWO;
Artikel 1. - De raad geeft goedkeuring voor, en ondertekent, de samenwerkingsovereenkomst met VZW Pin teneinde de uitvoering van het project Navigate You(th), naar aanleiding van de goedgekeurde intekening projectoproep 'Verbindingsambassadeurs voor jeugdwerk' in samenwerking met alle TARL-gemeentes, te laten gebeuren.
Artikel 2. - De raad machtigt de Algemeen Directeur en de burgemeester om de aangebrachte overeenkomst met VZW Pin te ondertekenen.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de aanvrager, de dienst welzijn, de jeugddienst en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de eerdere kennisgeving aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 17 juni 2021;
Overwegende dat punt 1,2,3 en 6 louter ter kennisgeving worden meegedeeld;
Overwegende dat punt 4 ('Project Huiswerkbegeleiding') een duidelijk en concreet antwoord biedt op een hoge nood bij verschillende ouders en die nood bijgetreden wordt door de verschillende Ternatse scholen, werd het voorstel ter goedkeuring voorgelegd op het directieoverleg van d.d. 14 juni 2021 voor de lagere scholen en in een persoonlijk onderhoud met de directie van St. Angela. Telkens met een gunstig advies;
Overwegende dat punt 5 (Centraal AanmeldingsRegister ofte CAR) een antwoord biedt op de uitdrukkelijke vraag van het college (besluit college d.d. 4 februari 2021) om het criterium afstand te laten meetellen bij de inschrijving van kinderen in de Ternatse basisscholen. Dit werd voorgelegd (met gunstig advies van alle basisischolen) op het directieoverleg van d.d. 14 juni 2021;
Overwegende dat voor punt 4 en 5 de nodige kredieten beschikbaar zijn binnen de begroting 2021;
Artikel 1. - De raad neemt er kennis van dat alle Ternatse scholen twee CO2-meters hebben ontvangen.
Artikel 2. - De raad neemt kennis van de deelname van 4 lagere scholen (waaronder de twee gemeentescholen) aan het project 'Buurten met Erfgoed'.
Artikel 3. - De raad is geïnformeerd over de participatie van alle Ternatse lagere scholen aan het coachingsproject (ism Odisee): 'Hoe help ik mijn kind na school?'.
Artikel 4. - De raad keurt de uitrol van het project 'Huiswerkbegeleiding' goed.
Artikel 5. - De raad adviseert de uitrol van het CAR voor alle Ternatse basisscholen positief.
Artikel 6. - De raad neemt er kennis van dat alle Ternatse scholen mee instappen in het 'Generatie Rookvrij - project' dat mede ondersteund wordt door de sportdienst.
Artikel 7. - Een voor eensluidend afschrift van de beslissingen wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de aanvrager, de dienst welzijn en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 3226 t.e.m. 341 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 42 § 1, 1° van de wet d.d. 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten i.v.m. het bedrag van de goed te keuren uitgave, exclusief B.T.W., de drempel van € 139.000,00 niet overschrijdt;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 14 januari 2013 betreffende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 90, 1° van het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het bestuursdecreet d.d. 7 december 2018, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het collegebesluit d.d. 29 juli 2021 betreffende goedkeuring van de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's i.v.m. de uitvoering van een herbestemmingsonderzoek voor het kasteel Kruikenburg en voor het Kasteel De Mot;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Uitvoeren van een herbestemmingsonderzoek voor het kasteel Kruikenburg en voor het Kasteel De Mot” een bestek met nr. OE/2021/001 werd opgesteld door de Dienst samenleven;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Uitvoeren van een herbestemmingsonderzoek voor het Kasteel Kruikenburg (Ternat) - ID: 40692 | Bouwkundig element), raming: € 35.000,00 excl. btw of € 42.350, inclusief 21% B.T.W.
* Perceel 2 (Uitvoeren van een herbestemmingsonderzoek voor het Kasteel De Mot (Ternat) ), raming: € 25.000, exclusief 21 % B.T.W. of € 30.250, inclusief 21 % B.T.W.
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 60.000, exclusief 21 % B.T.W., of € 72.600, inclusief 21% B.T.W.;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening ACT-2.3.4/0729-00/6640000/IP-2;
Overwegende dat via de Vlaamse overheid per opdracht een onderzoekspremie kan aangevraagd worden die 80% bedraagt van de aanvaarde kostenraming met een maximum van € 25.000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. OE/2021/001 en de raming voor de opdracht “Uitvoeren van een herbestemmingsonderzoek voor het kasteel Kruikenburg en voor het Kasteel De Mot”, opgesteld door de Dienst samenleven. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 60.000, exclusief 21 % B.T.W. of € 72.600, inclusief 21% B.T.W.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - Er is voldoende budget voor deze opdracht aanwezig is in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening ACT-2.3.4/0729-00/6640000/IP-2.
Artikel 4. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2021/17 ingediend door Intop-Axios voor een perceel gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nrs. 346R, 342K;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 22ca gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nrs. 346R, 342K;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 22ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK2021/17 ingediend door Intop-Axios voor een perceel gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nrs. 346R, 342K om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Decreet van de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019;
Gelet op de bijgevoegde plannen van landmeter-expert PELLEGRIMS Ken (LAN 201854) d.d. 25 juni 2021, nl.
- het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Bodegemstraat + bijgevoegde berekening van de waardevermindering van de getroffen gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg. De waardevermindering is berekend op basis van een grondverwerving.
- een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen
- de topografische kaart
- de orthofoto
- de wegenkaart
- het gewestplan
- het kadasterplan;
Gelet op de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen zoals weergegeven op het bijgevoegde grondinnameplannen en tabel der grondinnemingen van landmeter expert PELLEGRIMS Ken (LAN 201854) d.d. 25 juni 2021;
Gelet op de bijgevoegde schattingsverslagen van de waardevermindering van landmeter – expert Bram Van Meulebroeck (LAN 06/1290) d.d. 25 juni 2021, nl.
- inname 1 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 2 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 3 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 4 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 5 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 6 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 7 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 8 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 9 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 10 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 11 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 12 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 13 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 14 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 15 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 16 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 17 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 18 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 19 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 20 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 21 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 22 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 23 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 24 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 25 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 26 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 27 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 28 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 29 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 30 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 31 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 32 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 33 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 34 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 35 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 36 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 37 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 38 – Bodegemstraat – Ternat
- inname 39 – Bodegemstraat – Ternat;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat de wijziging van de gemeenteweg gekend als Bodegemstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg 3 & 12 in ‘de atlas der buurtwegen’ aanvraagt omdat:
- de te wijzigen gemeenteweg voorzien zal worden een gescheiden riolering aangelegd volgens ‘de code van de goede praktijk’ en de voorwaarden die de wetgeving en Vlaams Milieumaatschappij oplegt. Zo dient er voor elk project gekeken te worden of er geen ruimte is om het regenwater in grachten te bufferen of af te voeren. Het grote voordeel van grachten ten opzichte van buizen is hun bufferend en (mogelijks) infiltrerend vermogen. Tegelijk wordt het regenwater lokaal en in het oppervlaktesysteem gehouden. Om de open grachten te kunnen aanleggen is een aanpassing van de rooilijn noodzakelijk.
- een nieuw fietspad gescheiden van de weg in beide richtingen aangelegd zal worden startende vanaf Bodegemstraat 68 tot en met de aansluiting van het fietspadendossier Bodegemstraat – Dilbeeksesteenweg. De aanpassing van de rooilijn is noodzakelijk omdat onder de huidige breedte van de gemeenteweg het fietspad niet gerealiseerd kan worden;
Overwegende dat gezien het voornemen tot wijzigen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (algemene principes) van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 werd het aan deze artikels getoetst;
Het artikel 3 van het gemeentewegendecreet:
- het decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in bovenstaande, te realiseren voert de gemeente een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
- de opmaak van het rooilijnplan heeft tot doelstelling om de lokale fietsinfrastructuur op een veilige en comfortabel manier te kunnen realiseren
- doordat het tracé van de te wijzigen gemeenteweg gelegen is op een bovenlokaal functioneel fietsnetwerk is er noodzaak om fietsvoorzieningen te realiseren die mee de samenhang van dit bovenlokaal fietsnetwerk helpt te realiseren.
Het artikel 4 van het gemeentewegendecreet:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienst van het algemeen belang nl.
- de inrichting van de wegenis en het uitbouwen van een vuilwater – en regenwaterinfrastructuur behoort tot de bevoegdheden van de gemeentelijke overheid en streeft het algemeen belang na.
- het regenwater afvoeren via grachten in plaats van buizen waar dit mogelijk is, heeft als voordeel dat het regenwater via infiltratie in het oppervlaktesysteem blijft. In grachten kan ook veel water gebufferd worden wat een positieve invloed heeft op het wateroverlastprobleem. Het artikel 6.2.2.1.2, §4 van VLAREM, bepaald dat voor de afvoer van hemelwater de voorkeur gegeven moet worden aan de afvoerwijzen zoals hierna in afnemende graad van prioriteit vermeld:
Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.
- het algemeen belang wordt verzorgd gezien een veilige, directe en comfortabele fietsverbinding gemaakt zal worden tussen centrum Ternat en de aansluiting met het fietspadenproject Bodegemstraat - Dilbeeksesteenweg; Voor huidige en toekomstige generaties levert dit voordelen op naar een meer duurzame mobiliteit.
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd nl.
- de gemeenteweg diende gewijzigd te worden om extra ruimte te creëren omdat de fietsverbinding niet binnen de bestaande rooilijngrenzen uitgevoerd kan worden
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen nl.
- de toegangen tot de percelen zijn verzekerd. De bestaande opritten naar de woningen verkrijgen toegang via het fietspad en de percelen gelegen achter de aan te leggen grachten zijn bereikbaar via deels ingebuisde grachten waar er een recht van doorgang op gevestigd zal worden
- er is in het ontwerp rekening gehouden met voldoende zichtbaarheid op aankomende fietsers
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
- het tracé van de te wijzigen gemeenteweg is ook geclassificeerd op provinciaal niveau als deel van het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk (BFF)
- de te wijzigen gemeenteweg sluit aan op een gerealiseerd fietspadenproject in Dilbeek die het centrum Ternat en centrum van Sint-Martens-Bodegem (deelgemeente Dilbeek) met elkaar op een veilige manier zal verbinden.
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen nl.
- deze aanpassing zorgt voor een uitbreiding van het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk. Voor huidige en toekomstige generaties levert dit voordelen op naar mogelijkheden op duurzame mobiliteit;
Overwegende dat de eigenaars van de getroffen percelen persoonlijk aangeschreven zullen worden door het lokaal bestuur Ternat om hun in te lichten van de geplande wijzigen aan de gemeenteweg;
Artikel 1. - Voorlopig akkoord te gaan met de wijziging van de gemeenteweg Bodegemstraat gekend als buurtweg 3 & 12 in de atlasgemeente Ternat zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. - Het ontwerp rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast het openbaar onderzoek op te starten. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende alle organieke regels over de gemeenten, de OCMW's en de intergemeentelijke samenwerking;
Overwegende het feit dat omgevingsambtenaar Jurgen Thiebaut (tijdelijk) in ziekteverlof is;
Overwegende dat de omgevingsambtenaar als enige bevoegd is op de milieudienst om aan milieuhandhaving te doen;
Overwegende de mogelijkheid tot het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Haviland om de milieudienst te ondersteunen bij handhaving;
Overwegende het feit dat de overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde tijd en zo snel als mogelijk ingaat;
Overwegende dat de gemeente Ternat een eigen toezichthouder heeft en kan gewerkt worden onder het voorstel Type 1, nl. ondersteuning van de eigen toezichthouder;
Overwegende de goedkeuring d.d. 28 september 2020 door de raad van bestuur van Haviland van de aanstelling van Lancelot Van De Putte als intergemeentelijk toezichthouder;
Overwegende dat het aangewezen is om de toezichthouder van Haviland eveneens aan te stellen via de gemeenteraad ter ondersteuning van de eigen toezichthouder om zo de handtekeningbevoegdheid van Lancelot Van De Putte te verzekeren;
Overeenkomstig de bepalingen artikel 6 §1 van de samenwerkingsovereenkomst zullen deze diensten gefactureerd worden aan een uurtarief van:
- verantwoordelijke/projectleider: € 91,00
- jurist: € 98,00
De gemeente Ternat kan ten alle tijde een tussentijds overzicht vragen van de te factureren kosten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van d.d. 17 juni 2021.
Artikel 1. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening: ondersteuning milieuhandhaving tussen de gemeente Ternat en Haviland goed.
Artikel 2. - De raad stelt de intergemeentelijk toezichthouder Lancelot Van De Putte aan ter ondersteuning van de eigen toezichthouder.
Artikel 3. - De raad machtigt de Algemeen Directeur en de burgemeester om de samenwerkingsovereenkomst met Haviland te ondertekenen.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van de beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan Haviland, de milieudienst en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende alle organieke regels over de gemeenten, de OCMW's en de intergemeentelijke samenwerking;
Overwegende het feit dat omgevingsambtenaar Jurgen Thiebaut (tijdelijk) in ziekteverlof is;
Overwegende dat de omgevingsambtenaar de adviezen of verslagen voor aanvragen omgevingsvergunningen verwerkte;
Overwegende de mogelijkheid tot het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Haviland om de milieudienst bij volgende taken te ondersteunen:
- adviesverlening bij concrete vergunningsdossiers
- uitwerken van concrete projecten
- opmaak vergunningsaanvragen voor de inlichtingen van de gemeente zelf
- ondersteuning van de gemeentelijke milieudienst
- specifieke projecten overeenkomstig de projectfiche
- ondersteuning klimaat;
Overwegende het feit dat aan de hand van een addendum wordt vastgelegd dat Haviland volgende dienstverlening op zich neemt: adviesverlening bij concrete vergunningsdossiers;
Overwegende het feit dat de overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde tijd en zo snel mogelijk ingaat;
Overwegende dat de ondersteuning geboden wordt vanuit de kantoren van Haviland op afroep en in regie;
Overeenkomstig de bepalingen artikel 6 §1 van de samenwerkingsovereenkomst zullen deze diensten gefactureerd worden aan een uurtarief van € 81. De gemeente Ternat kan ten alle tijde een tussentijds overzicht vragen van de te factureren kosten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van d.d. 17 juni 2021.
Artikel 1. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening: ondersteuning milieu tussen de gemeente Ternat en Haviland goed.
Artikel 2. - De raad machtigt de Algemeen Directeur en de burgemeester om de samenwerkingsovereenkomst met Haviland te ondertekenen.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van de beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan Haviland, de milieudienst en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het bestuursakkoord tussen CD&V en Voor Ternat;
Gelet op subactie 3.2.1.2 uit de meerjarenplanning: 'Het lokaal bestuur optimaliseert zijn externe communicatie';
Gelet op actie 2.1.6 uit de meerjarenplanning: 'Het lokaal bestuur ondersteunt en betrekt lokale ondernemers';
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Ternat inmiddels beschikt over drie digitale LED- panelen;
Overwegende dat de gebruiksvoorwaarden vastgelegd moeten worden in een reglement;
Op voorstel van het college van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot het gebruik van de LED-panelen goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de ambtenaar lokale economie en de dienst communicatie.
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de vraag van de vereniging der handelaars van Ternat;
Gelet op actie 2.1.6 uit de meerjarenplanning: 'Het lokaal bestuur ondersteunt en betrekt de lokale ondernemers';
Overwegende dat het initiatief de steun geniet van het gemeentebestuur en dat het gepast voorkomt eveneens financieel te ondersteunen met een bedrag van € 3.000;
Overwegende dat in het budget 2021 op "rechtstreekse premies en subsidies aan ondernemingen - GBB_CBS/0500-00/6496100 - een bedrag van 10.000 werd voorzien;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Aan de handelsvereniging 'Be Local' wordt een nominatieve subsidie van €3.000 toegekend.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet d.d. 28 januari 1974, betreffende het Cultuurpact;
Gelet op de wet d.d. 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op het intern ISDO-subsidiereglement Ontwikkelingssamenwerking Ternat;
Gelet op de aard van de aanvraag van Idiofa, Manthoc, Maher, Bangrin, Ousman's Dream Gambia, Wereldwinkel Ternat en 11.11.11 tot het bekomen van een projectsubsidie ter ondersteuning van diverse multiculturele projecten;
Gelet op de verantwoordingsstukken en de raming die door de hierboven vermelde verenigingen aan het gemeentebestuur worden overgemaakt;
Overwegende dat op de in het budget ingeschreven toelage, dienstjaar 2021, voor subsidies voor ontwikkelingshulp en onder artikel 1.4.5/0160-00/6496130 nominatief een bedrag werd ingeschreven van € 10.000;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Op voordracht van de commissie ISDO;
Artikel 1. - Aan de hierna vermelde verenigingen wordt een projectsubsidie in het kader van ontwikkelingssamenwerking uitbetaald:
Wereldwinkel |
€ 1571 |
11.11.11 |
€ 771 |
Maher (India) |
€ 1271 |
Bangrin (Burkina Faso) |
€ 1771 |
Manthoc (Peru) |
€ 1621 |
Idiofa (Congo) |
€ 1771 |
Ousman's Dream (Gambia) |
€ 1271 |
Artikel 2. - Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven controle uit te oefenen op de aanwending van de verstrekte toelage.
Artikel 3. - De financieel directeur van de gemeente opdracht te geven deze toelage uit te betalen.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de financiële dienst en de ambtenaar 'Internationale samenwerking'.
Raadslid Rutger Belsack : snelheidregime in de Meersstraat
Raadslid Sven De Paepe : Heidestraat geen respect éénrichting gedurende de werken.
Raadslid Arno De Paepe : Rock Ternat en Corona
Raadslid Arno De Paepe : Vuilnisbak verdwenen in Kruikenburgpark ( aan eerste twee banken ).
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter