De notulen van de gemeenteraad van 12 augustus 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de gemeenteraad van 12 augustus 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid art. 43 en 50;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, zoals gewijzigd tot op heden, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 6-11 betreffende de Meerjarenplannen;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01, inzonderheid op de bepalingen met betrekking tot het meerjarenplan en het budget;
Gelet op het kerkraadbesluit van 23 juni 2021 waarbij deze budgetwijziging werd vastgesteld;
Gelet op ons raadsbesluit van 26 november 2020 houdende de aktename van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint Gertrudis;
Gelet op het schrijven dd. 4 augustus 2021, via religiosoft, waarbij de wijziging meerjarenplan en budget 2021 van de kerkfabriek Sint Gertrudis werd overgemaakt;
Gelet op ons raadsbesluit van 5 september 2019 waarbij de meerjarenplanning 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Gertrudis Ternat werd goedgekeurd;
Overwegende dat blijkens het exploitatiegedeelte van het meerjarenplan de kerkfabriek zelfbedruipend is over de volledige looptijd 2020-2025, en er bijgevolg geen gemeentelijke bijdragen voor exploitatie worden gevraagd.
Overwegende dat er een volgende wijzigingen worden gevraagd : voornamelijk verhogen uitgavenkrediet woning bedienaar eredienst met 35.000 € ( wegens kosten van waterschade ), verlagen met kosten nutsvoorzieningen kerkgebouw met 3.000 €, verhogen onderhoud privaat patrimonium met 5.000 € en overboeking van 21.143,37 € naar investeringen. Dit wordt voornamelijk gefinancierd door opname van renteloze thesaurievoorschotten, in de feiten afkomstig uit het te gelde maken van privaat patrimonium van de kerkfabriek. De kerkfabriek financiert dus de werken aan eigen kerkelijk patrimonium grotendeels zelf;
Overwegende dat de wijzigingen aan het investeringsbudget zich beperken tot het doorschuiven van de niet gebruikte delen van de investeringsenveloppes uit 2020 naar 2021; dat zulks een toegelaten techniek is waar de gemeenteraad enkel akte kan van nemen;
Overwegende dat het exploitatiebudget na budgetwijziging wijzigt, dat het evenwel zo is dat na budgetwijziging de kerkfabriek nog (nipt) zelfbedruipend blijft, en aldus kan genieten van de decretaal voorziene afwijkingen voor zelfbedruipende kerkfabrieken;
Overwegende dat door de overboekingen naar de investeringen er eens te meer een uitholling is van de reserves bij de exploitatierekening van de kerkfabriek, zodat de buffer voor het opvangen van eventuele tegenslagen in de toekomst aangetast wordt; dat dit een aandachtspunt blijft naar de kerkfabriek toe;
Overwegende dat op de vraag van budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek St Gertrudis Ternat kan worden ingegaan;
Overwegende dat er geen extra gemeentelijke exploitatie- of investeringstoelagen worden gevraagd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Goedkeuring te hechten aan de eerste wijziging budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid art. 43 en 50;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, zoals gewijzigd tot op heden, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 6-11 betreffende de Meerjarenplannen ;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01, inzonderheid op de bepalingen met betrekking tot het meerjarenplan en het budget;
Gelet op het schrijven dd. 4 augustus 2021, via religiosoft, waarbij de wijziging meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Remigius werd overgemaakt;
Gelet op ons raadsbesluit van 5 september 2019 waarbij de meerjarenplanning 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Gertrudis Ternat werd goedgekeurd;
Overwegende dat blijkens het exploitatiegedeelte van het meerjarenplan de kerkfabriek zelfbedruipend wordt over 2022, wat een verbetering is ten opzichte van het vigerende meerjarenplan, maar voor de rest van de looptijd 2020-2025, er onveranderde tekorten zijn die via een exploitatietoelage dienen weggewerkt te worden; dat echter op budget niveau de geplande investering in vastgoed voor recurrente inkomsten kan zorgen die bijgevolg de gemeentelijke bijdragen voor exploitatie kunnen mitigeren, dat deze nieuwe inkomsten vooralsnog niet ingeschreven zijn aangezien de investering nog niet is gebeurd;
Overwegende dat er in de investeringsenveloppe een verhoging van 400.000 € wordt gevraagd voor de aankoop van privaat patrimonium, dat deze zullen gefinancierd worden door vervallen beleggingen, dat blijkens de bijkomende toelichting gegeven door de kerkfabriek ze zullen gefinancierd worden door één of meerdere verkopen van gronden die in het bezit zijn van de Kerkfabriek; dat de ontvangsten van dergelijke verkoop dan zullen dienen voor de financiering van nieuw vastgoed dat derhalve de kolom MJPW 2022 enkel de wijziging meegeeft zodanig dat het toaatl na wijziging eigenlijk de oorspronkelijke kolom 2022 is verhoogd met 400.000 €;
Overwegende dat uit deze toelichting, gecombineerd met de verwachte verplichtingen van de kerkfabriek gezien de voornoemde investeringsdossiers, en rekening houdend met de beschikbare gelden van de kerkfabriek, het aannemelijk is dat de in de afsprakennota vastgelegde engagementen kunnen worden gehonoreerd door de kerkfabriek, dat er dus geen bijkomende middelen vanuit het gemeentebestuur vereist zullen zijn;
Overwegende dat op de vraag van meerjarenplanwijziging van de kerkfabriek St Remigius Wambeek, houdende de verhoging met 400.000 € van de inkomsten uit beleggingen ( roerend en/of onroerend ) om daarmee voor maximaal 400.000 € een aankoop te doen van privaat onroerend patrimonium, en er rekening mee houdend dat de kerkfabriek zijn verplichtingen van eigen bijdragen in voorziene projecten kan dragen, kan worden ingegaan;
Overwegende dat ten opzicht van de oorspronkelijke meerjarenplanning door de wijziging er geen exploitatietoelage (meer) nodig is in 2022, dat er geen hogere gemeentelijke investeringstoelagen nodig zijn, noch in 2022 noch in de verdere toekomst, dat de voorgenomen aankoop zelfs een gunstig effect zal geven op toekomstige exploitatietoelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Goedkeuring te hechten aan de eerste wijziging meerjarenplanning 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Remigius Wambeek, waarbij de wijziging in MJP moet opgeteld worden bij de oorspronkelijk vastgestelde cijfers uit het initiële meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 41-44 betreffende de meerjarenplanning en 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 31 mei 2021 waarbij het budget 2022 kerkfabriek Sint-Remigius werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door deze Raad op 5 september 2019, alsmede de wijziging MJP 2020-2025 zoals heden door deze raad werd goedgekeurd;
Overwegende dat het budget 2022 volledig past binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning, en dat aangezien er een positieve K-waarde in rekening kan worden gebracht, er geen exploitatietoelage meer nodig is voor 2022;
Overwegende dat aldus dit budget binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde MJP 2020-2025 past en dat hiervan akte kan genomen worden er rekening mee houdend dat de kolom budget uit het investeringsluik moet gelezen worden als de som van de kolom MJP2022 en budget, dit gezien de aanpassingen aan het MJP;
Overwegende dat er geen exploitatietoelage wordt gevraagd en een ten opzichte van de oorspronkelijke meerjarenplanning onveranderde investeringstoelage van 35.270,97 € zoals is voorzien in de MJP, deze gelden zijn voorzien is in de gemeentelijke budgettering;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Remigius Wambeek, op de versie zoals hierboven beschreven.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 41-44 betreffende de meerjarenplanning en 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op ons raadsbesluit van 5 september 2019 houdende de goedkeuring van de MJP 2020-2025 van de kerkfabrriek Sint Gertrudis;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 23 juni 2021 waarbij het budget 2022 kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd;
Overwegende dat de kerkfabriek zelfbedruipend is en er dus geen exploitatietoelage wordt gevraagd;
Overwegende dat de kerkfabriek 75.000 € investeringsuitgaven voorziet en daarvoor beroep wenst te doen op een gemeentelijke investeringstoelage van 15.000 €, dat zulks binnen de meerjarenplanning werd afgesproken en voorzien;
Overwegende dat het budget qua exploitatie en investeringen binnen de krijtlijnen past van de goedgekeurde meerjarenplanning;
Overwegende dat aldus de voorwaarden tot aktename zijn voldaan;
Overwegende dat er geen exploitatietoelage maar wel een investeringstoelage ( ad 15.000 € -conform MJP 2020-2025 ) wordt gevraagd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akte te nemen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 41-44 betreffende de meerjarenplanning en 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 1 juni 2021 waarbij het budget 2022 kerkfabriek Sint-Jozef werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door deze Raad op 5 september 2019;
Overwegende dat het budget 2022 volledig past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning, en dat aangezien er een positieve K-waarde in rekening kan worden gebracht, de gevraagde exploitatietoelage ad 4.149,13 € zowat 5.100 € lager is dan wat voorzien werd in het MJP 2020-2025;
Overwegende dat aldus dit budget binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde MJP 2020-2025 past en dat hiervan akte kan genomen worden ;
Gelet op de gevraagde exploitatietoelage van 4.149,13 € hetgeen lager is dan voorzien in de MJP, deze gelden zijn voorzien is in de gemeentelijke budgettering;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef SKL.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op artikel 186 §1 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het BVR van 7 december 2007, houdende de minimale voorwaarden van de gemeentelijke rechtspositieregeling;
Gelet op de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Ternat, zoals door deze raad aangenomen op 5 september 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op het gunstig advies van het MAT van het lokaal bestuur Ternat, zoals geformuleerd in haar advies van 18 mei 2021;
Gelet op het protocol van akkoord gesloten met de vakbonden op 25 augustus 2021;
Overwegende dat in uitvoering van de beleidsdoelstelling ACT-3.3.1: 'Het LB ontwikkelt en rolt een HR visie en beleidskader uit' en meer bepaald subactie 3.3.1.3: Personeelsbehoeften. Het bestuur optimaliseert de instroomprocessen en werkt een proactief beleid uit rond het invullen van (knelpunt)functies. aanwerving, selectieprocedures, uitzendwerk, indiensttreding, functionele loopbaan, bevordering en personeelsmobiliteit vormen hiervan essentiële onderleen. Door de diensten HRM en in samenspraak met het bestuur heeft conform artikel 171 § 2 4° de algemeen directeur in overleg met het managementteam een voorontwerp van rechtspositieregeling opgemaakt voor titel 2, hoofdstukken
- 1. Indeling graden
- 2. Aanwerving
- 3. Selectieprocedures
- 4. Tijdelijke betrekkingen en betrekkingen geregeld door bijzondere werkgelegenheidsmaatregelen
- 5. Inzet uitzendarbeid
- 6. Personen met een handicap
- 7. Indiensttreding
- 12. Functionele loopbaan
- 13. Bevordering
- 14. Interne personeelsmobiliteit
- 15. Externe personeelsmobiliteit
Overwegende dat hierbij gestreefd werd het 'klassieke' systeem om te vormen naar een modern instrument in ons lokaal personeelsbeleid, met evenwel respect voor de nodige 'checks and balances' ;
Overwegende dat dit voorstel ruim overlegd werd met de syndicale organisaties;
Gelet op het positief advies van het managementteam dd. 18 mei 2021;
Gelet op het protocol voor akkoord dd. 25 augustus als gegeven door de erkende vakorganisaties;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Het huidig titel 2, hoofdstukken 1 tot en met 7 en 12 tot en met 15 worden vervangen door de nieuwe hoofdstukken als gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - Opdracht wordt gegeven een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling op te maken en te publiceren op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de algemeen directeur, de financieel directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 41 6° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de personeelsformatie en het organogram waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 25 juni 2019;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van heden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2021 betreffende goedkeuring samenwerking met Poolstok/Hudson voor de volwaardige selectieprocedure voor de aanleg van een werfreserve voor de functie van financieel directeur in statutair dienstverband;
Gelet artikel 589§3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de functiebeschrijving van financieel directeur goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 april 2018;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst Poolstok/Hudson ( nr. 2021 32915 ) als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat onze financieel directeur te kennen heeft gegeven om volgend jaar, na de zomer, zijn pensioen te willen opnemen;
Overwegende dat een voorziend bestuur tijdig in de vervanging van zo een sleutelfunctie voorziet;
Overwegende dat hiertoe een gezamenlijke aanwerving- en bevorderingsreserve kan worden aangelegd, dat aldus in één procedure zowel interne als externe kandidaten kunnen meedingen naar de functie;
Overwegende dat het cruciaal is dat er op een zo professioneel en objectief mogelijke wervingsprocedure, onafhankelijk van het bestuur, dient te gebeuren ten einde met maximale zekerheid de beste kandidaat voor ons bestuur te kunnen selecteren; dat naar luidt van artikel 29 van onze rechtspositieregeling de procedure geheel of gedeeltelijk kan uitbesteed worden aan een extern studiebureau, dat het bestuur van deze mogelijkheid tot volledige uitbesteding wenst gebruik te maken, dat aangezien wij lid zijn van Poolstok, wij gebruik kunnen maken van hun raamcontracten op dit domein, dat binnen dat raamcontract het bureau Hudson voorkomt als meest geschikt om de procedure te voeren;
Overwegende dat het bureau volledige delegatie krijgt om de procedure te voeren evenwel binnen volgende krijtlijnen : onze rechtspositieregeling dient gevolgd te worden; de selectietechnieken die gekozen worden dienen geënt te zijn op de nodige competenties om te voldoen aan de voorwaarden uit de functiebeschrijving; bij kandidaten 'zij-instromers' op basis van art. 589 § 3 DLB zullen de geslaagde kandidaten en zij-instromers zichzelf, middels een case die mede zal gebruikt worden om eventuele titels en verdiensten te vergelijken, voorstellen aan de gemeenteraadsleden op een gemeenteraadscommissie of gemeenteraadszitting voorafgaand aan de vaststelling door de gemeenteraad van de werfreserve;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de aanleg van een werfreserve voor de statutaire functie van financieel directeur.
Artikel 2. - Onverminderd andersluidende bepalingen kan deze werfreserve ingevuld worden bij aanwerving en bij bevordering, er wordt hiertoe één enkele gezamenlijke aanwervings- en bevorderingsreserve aangelegd, deze zal een aanvankelijke geldigheidsduur hebben van 2 jaar en zal éénmaal kunnen verlengd worden met maximaal twee jaar.
Artikel 3. - Delegatie te geven aan aan Poolstok/Hudson om de selectie te voeren conform de samenwerkingsovereenkomst als in bijlage gevoegd en in de considerans beschreven.
Artikel 4. - Haar goedkeuring te geven aan de overeenkomst met Poolstok/Hudson nr. 2021 32915, als gevoegd in bijlage.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet het decreet basisonderwijs d.d. 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater , 37bis §4 3°,§7;
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad d.d. 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Gelet op ons raadsbesluit van 12 augustus laatstleden;
Overwegende dat beslist werd om toch nog warme maaltijden aan te bieden aan de kinderen van onze gemeentelijke basisscholen, dat hierom het vorige maand goedgekeurd schoolreglement en informatiebrochure, middels een bijvoegsel, dient te worden aangevuld;
Gelet op het positief advies van de schoolraden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Het addendum op het schoolreglement en de afsprakennota-infobrochure voor het schooljaar 2021 - 2022 voor de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek, zoals gevoegd in bijlage, worden goedgekeurd.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan GBS De Kiem Lombeek en Wambeek en de dienst financiën.
Gelet op artikel 40§3 en artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Gelet op ons raadsbesluit van 12 augustus laatstleden betreffende het flankerend onderwijsbeleid;
Overwegende dat in functie van stijgende leerachterstand bij lagere schoolkinderen en na overleg met de schooldirecties huiswerkbegeleiding een noodzakelijke ondersteuning vraagt;
Overwegende dat elke sessie ‘huiswerkbegeleiding’ wordt begeleid door een gekwalificeerde vrijwilliger (iemand met pedagogische en didactische achtergrond/competenties);
Overwegende dat het lokaal bestuur de vrijwillige begeleider een vrijwilligersvergoeding van 20 euro betaalt per begeleide sessie;
Overwegende dat aan de gezinnen een bijdrage (per sessie en per kind) wordt gevraagd van 1 euro per sessie;
Overwegende dat gezinnen die het financieel moeilijk hebben via het Sociaal Huis, op beslissing van het BCSD, gratis kunnen mee instappen;
Overwegende dat voor de gevraagde ouderbijdrage het nodig is om hiervoor een retributiereglement op te maken;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een retributie op huiswerkbegeleiding;
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0800-XX/7031140 /GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Raming opbrengst retributie: € maximaal 7.140 €.
Het is onmogelijk de financiële impact van dit verhaal precies te bepalen (afhankelijk van het aantal sessies dat zal worden georganiseerd en het aantal deelnemers en de bijdrage door de deelnemers).
De bijdrage vanuit de gemeente past binnen het voorziene bedrag ‘flankerend onderwijs’ op de begroting 2021.
Onderstaand een voorbeeld op basis van maximaal aanbod en maximum inkomsten zonder rekening te houden met de verminderde bijdrage van bepaalde kinderen:
- 6 basisscholen (De Droomgaard word gezien als 2 scholen) en 1 secundair.
- 7 scholen, 3 momenten in de week, 34 lesweken: 714 sessies.
- 714 sessies aan 20 euro per sessie voor de vrijwilliger: 14.280 euro
- 1 euro (10 deelnemers) per sessie): 7.140 euro = inkomsten retributie
- kost voor de gemeente: 7.140 euro.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1: omschrijving
Voor de organisatie van huiswerkbegeleiding wordt, vanaf 1 september 2021 tot en met 30 juni 2022, een retributie geheven door de gemeente Ternat voor leerlingen van het basisonderwijs in alle Ternatse scholen en in de 1ste graad van het secundair onderwijs in het Sint-Angela Instituut die gebruik maken van de huiswerkbegeleiding.
Artikel 2: algemene modaliteiten
Volgende modaliteiten in het kader van huiswerkbegeleiding worden vastgesteld als volgt:
Artikel 3: retributie plichtige
De retributie is verschuldigd door de ouders of de voogd of de leerplichtverantwoordelijke van de minderjarige leerling.
Artikel 4: betalingsmodaliteiten
De retributie wordt periodiek gefactureerd (in principe tweemaandelijks). Bij niet of laattijdige betaling is de retributie betaalbaar overeenkomstig de bepalingen van het gemeentelijk retributiereglement betreffende de vaststelling van de invorderingskosten voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 5: toezicht
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.
Artikel 6: bekendmaking
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 7: in werking treding
Dit reglement treedt in werking op heden.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet gemeentewegen ;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/168 ingediend door WOENST voor een perceel gelegen Kerkpleinweg te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 853p2, 853z, 853a2;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 83ca26dma gelegen Kerkpleinweg te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 853p2, 853z, 853a2;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Overwegende dat wat de zaak der wegen betreft de gemeente akkoord kan gaan met de nieuwe rooilijn en verbreding van de weg als voorgesteld op het grafisch plan, dat op deze af te stane voetpadzate door de aanvrager een voetpad dient te worden aangelegd, dat dit dient te gebeuren conform het typebestek 250 ( actuele editie ) en volgens de verdere richtlijnen van de technische diensten van de gemeente;
Overwegende dat er geen bezwaarschriften werden ingediend die betrekking hebben op de zaak der wegen;
Artikel 1. - Gelet op de bespreking in deze gemeenteraad dit agendapunt te verdagen omwille van de aangekondigde administratieve lus met nieuw openbaar onderzoek.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 specifiek artikel 38/1 aanvullende aankopen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 27-06-2017 houdende de goedkeuring van het bestek voor het RUP zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 22-02-2018 houdende “gunning RUP 14/2016 – het onderzoek tot mer en opmaak van ruimtelijk uitvoeringsplan zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied”;
Gelet op de gunning van de opdracht door het college in de zitting d.d. 22 februari 2018 voor € 23.290 excl. Btw;
Gelet op de meerprijs voor het opladen in het DSI voor € 1.640 excl. BTW dat werd goedgekeurd in de zitting van het college d.d. 10 september 2020;
Overwegende dat de schepen van ruimtelijke ordening, de heer Desmet, vraagt voor bijkomend onderzoek naar erfgoedwaarden;
Overwegende het feit dat deze elementen nu pas op politiek niveau meer aandacht krijgen in de RUP’s en bijgevolg niet te voorzien was in de visie van een vorig bestuur;
Overwegende dat deze bijstelling meerwerken met zich meebrengen, zoals beschreven in de begeleidende nota van D+A bijgevoegd in de mail d.d. 25-06-2021 teneinde een juridisch correct RUP te maken;
Overwegende dat deze opdracht technisch niet af te splitsen is van de hoofdopdracht zonder grote meerkosten en deze aldus als één geheel moet beschouwd worden;
Overwegende dat de dienst omgeving een prijsofferte heeft opgevraagd bij D+A Consult voor een aantal meerprestaties :
- Herneming dossier:
Gelet op de raming ten bedrage van € 4.885 excl. btw om de gevraagde aanpassingen door te voeren conform mail d.d. 25-06-2021;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/ACT-1.3.1/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-2;
Gelet op het visum van de financieel directeur met nr. 521 d.d. 07.09.2021;
Artikel 1. - D+A Consult – Meiboom 26 – 1500 Halle wordt aangeduid als opdrachthouder voor een aantal meerprestaties “RUP zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied”.
Artikel 2. - De in artikel 1 aangeduide opdrachthouder wordt in kennis gesteld van deze opdracht.
Artikel 3. - De uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/ACT-1.3.1/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-2.
Artikel 4. - Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan:
- de dienst financiën
- de dienst omgeving.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat het aanvullend reglement een gewestweg betreft;
Gelet op het advies van het Agentschap Wegen & Verkeer d.d. 05/07/2018, betreffende apotheek Verstraete - De Cooman, Statiestraat 145 te 1740 Ternat en meer bepaald de aanleg van een parking en de modaliteiten ervan langs de Assesteenweg;
Gelet op de het feit dat het in- en uitrijden van de parking langs de Assesteenweg op een verkeersveilige wijze dient te gebeuren;
Gelet op de vraag van apotheek Verstraete - De Cooman, om enkele aanpassingen uit te voeren op de Assesteenweg (o.a. de markeringen, ...) met als doel de parking vlot te kunnen in- en uitrijden;
Gelet op het plaatsbezoek van districtschef Magda Guillemyn van het Agentschap Wegen & Verkeer waarbij afgesproken wordt om een aanvullend reglement op te stellen voor de aanpassingen aan de wegaanhorigheden van de Assesteenweg;
Gelet op het besluit van de secretaris-generaal houdende goedkeuring van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het feit dat er enerzijds een aanpassing van het aanvullend reglement werd uitgevoerd betreffende de vraag van apotheek Verstraete - De Cooman, Statiestraat 145 te 1740 Ternat;
Gelet op het feit dat er anderzijds een aantal artikels van het aanvullend reglement werden gewijzigd op basis van het Besluit van de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 april 2021 voor wat betreft de vraag van apotheek Verstraete - De Cooman, Statiestraat 145 te 1740 Ternat.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Assesteenweg goed. Artikel 2. - Op de Assesteenweg vanaf de grens met Roosdaal en na elk kruispunt met de Assesteenweg herhaald tot Assesteenweg nr. 233 langs beide zijden van de weg geldt: Artikel 3. - Op de Assesteenweg ter hoogte van gemeentegrens met Roosdaal geldt: Artikel 4. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Weurfstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van de Spiegelstraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Peter Benoitstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Ternatstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Dr. E. De Croesstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Processiestraat geldt; op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Nattestraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: Artikel 5. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Weurfstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van de Spiegelstraat wordt de volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van de Vianestraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Peter Benoitstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Ternatstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Dr. E. De Croesstraat geldt, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Processiestraat geldt; op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Nattestraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: Artikel 6. - Op de Assesteenweg langs beide zijden ter hoogte van het kruispunt met de Weurfstraat geldt: Artikel 7. - Op de Weurfstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 8. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan en de Stenebrugstraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat en Terlindenstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: Artikel 9. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan en de Stenebrugstraat wordt volgende maatregel ingevoerd, op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat en Terlindenstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: Artikel 10. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Stenebrugstraat en het kruispunt met de Fossebaan geldt: Artikel 11. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de Stenebrugstraat en Fossebaan. Artikel 12. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Stenebrugstraat geldt en op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met Fossebaan geldt: Artikel 13. - Op de Stenebrugstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt en op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 14. - Op de Assesteenweg van het kruispunt Stenebrugstraat/Fossebaan tot Spiegelstraat in beide richtingen geldt: Artikel 15. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Spiegelstraat geldt: Artikel 16. - Op de Spiegelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 17. - Op de Assesteenweg van de Spiegelstraat tot het kruispunt met de Vianestraat in de richting van Asse geldt: Artikel 18. - Op de Dronkenborrestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 19. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Dronkenborrestraat geldt: Artikel 20. Op de Assesteenweg van de splitsing aan de spoorwegbrug richting Asse tot de splitsing aan de spoorwegbrug richting Lennik in beide richtingen wordt volgende maatregel ingevoerd: Artikel 21. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de splitsing, zijde Lennik geldt: Artikel 22. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de splitsing aan de spoorwegbrug geldt: Artikel 23. - Op de Assesteenweg vanaf de splitsing aan de spoorwegbrug in de richting van Asse geldt: Artikel 24. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de doorsteek naar het containerpark enerzijds, en met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt: Artikel 25. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de doorsteek naar het containerpark geldt: Artikel 26. Op de Assesteenweg vanaf de doorsteek naar het containerpark aan de oostelijke zijde van de middenberm in de richting van Lennik en op de Assesteenweg vanaf de doorsteek naar het containerpark aan de westelijke zijde van de middenberm in de richting van Asse geldt: Artikel 27. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de fietssnelweg aan de spooroverweg geldt: Artikel 28. - Op de fietssnelweg ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg aan de spoorwegbrug geldt: Artikel 29. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de fietssnelweg geldt: Artikel 30. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Vianestraat in beide richtingen geldt: Artikel 31. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de doorsteek naar de Vianestraat in beide richtingen geldt: Artikel 32. - Op de Assesteenweg vanaf de doorsteek naar de Vianestraat aan de oostelijke zijde van de middenberm in de richting van Lennik en op de Assesteenweg vanaf de doorsteek naar de Vianestraat aan de westelijke zijde van de middenberm in de richting van Asse geldt: Artikel 33. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de splitsing, zijde Asse geldt: Artikel 34. - Op de Assesteenweg van het kruispunt met de Vianestraat tot de Terlindenstraat in de richting van Asse geldt: Artikel 35. - Op de Assesteenweg van de Terlindenstraat tot de Fossebaan in de richting van Lennik geldt: Artikel 36. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Terlindenstraat/Kerkstraat geldt: Artikel 37. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de Terlindenstraat/Kerkstraat geldt: Artikel 38. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Terlindenstraat en de Kerkstraat geldt: Artikel 39. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat geldt: Artikel 40. - Op de Assesteenweg van huisnummer 210 tot huisnummer 216 geldt: Artikel 41. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 204 geldt: Artikel 43. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Peter Benoitstraat geldt: - de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15. Artikel 44. - Op de Peter Benoitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 45. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Ternatstraat geldt: - de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15. Artikel 46. - Op de Ternatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 47. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de Ternatstraat geldt: Artikel 48. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Lombeekweg geldt: Artikel 49. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 199 en huisnummer 201 geldt: Artikel 50. - Op de Assesteenweg vanaf huisnummer 161 tot huisnummer 197 in de richting van Asse geldt: Artikel 51. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 158 en huisnummer 159 geldt: Artikel 52. - Op de Assesteenweg vanaf huisnummer 158 tot huisnummer 198 in de richting van Lennik geldt: Artikel 53. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met Kapelleveld geldt: Artikel 54. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt: Artikel 55. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt: Artikel 56. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 57. - Op het fietspad naast de spoorweg ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 58. - Op de Asbaan ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 59. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hopstakenkaai geldt: Artikel 60. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 157 geldt: Artikel 61. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Asbaan geldt: Artikel 62. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Dr. E. De Croesstraat geldt: Artikel 63. - Op de Dr. E. De Croesstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: - de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B5 en wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode. Artikel 64. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 120 geldt: Artikel 65. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Processiestraat geldt: Artikel 66. - Op de Processiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 67. - Op de Assesteenweg van huisnummer 113 tot huisnummer 123 aan de kant van de onpare huisnummers geldt: Artikel 68. - Op de Assesteenweg van huisnummer 104 tot huisnummer 110 aan de kant van de pare huisnummers geldt: Artikel 69. - Op de Assesteenweg vanaf de Processiestraat tot de grens met gemeente Asse langs beide zijden van de weg geldt: Artikel 70. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Verkensmeerstraat geldt: Artikel 71. - Op de Verkensmeerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 72. - Op de Assesteenweg langs beide zijden van de oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van huisnummer 97 geldt: Artikel 73. - Op de Assesteenweg ter hoogte van huisnummer 97 geldt: Artikel 74. - Op het fietspad naast huisnummer 97 ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 75. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het verdrijvingsvak aan huisnummer 97 in beide richtingen geldt: Artikel 76. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Nattestraat geldt: Artikel 77. - Op de Nattestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 78. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Nattestraat geldt: Artikel 79. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Steenvoordestraat geldt: Artikel 80. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Steenvoordestraat geldt: Artikel 81. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers aan de Steenvoordestraat geldt: Artikel 82. - Op de Steenvoordestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 83. - Op de Assesteenweg in de richting van Asse ter hoogte van het kruispunt met de E40 oprit richting Brussel geldt: Artikel 84. - Op de Assesteenweg van huisnummer 70 tot huisnummer 101 in de richting van Lennik geldt: Artikel 85. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de middenberm aan de verkeerslichten van de E40 oprit Brussel geldt: Artikel 86. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de oprit van de E40 richting Brussel geldt: Artikel 87. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de oprit E40 richting Brussel geldt: Artikel 88. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de oprit E40 naar Brussel geldt: Artikel 89. - Op de oprit E40 richting Brussel ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 90. - Op de Assesteenweg in de richting van Lennik ter hoogte van het kruispunt met de oprit E40 richting Brussel geldt: Artikel 91. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat geldt: Artikel 92. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de E40 oprit richting Brussel geldt: Artikel 93. - Op de oprit van de E40 richting Brussel, aan de noordelijke zijde van de middengeleider geldt: Artikel 94. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat geldt: Artikel 95. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de Essenestraat geldt: Artikel 96. - Op de Assesteenweg ter hoogte van Essenestraat geldt: Artikel 97. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de Essenestraat geldt: Artikel 98. - Op de Essenestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 99. - Op de Doornveldweg ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 100. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat tot de oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 101. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Essenestraat in de richting van Lennik geldt: Artikel 102. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 103. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 104. - Op het kruispunt van de oprit E40 in de richting van Gent met de Assesteenweg geldt: Artikel 105. - Op de oprit E40 in de richting van Gent ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 106. - Op de Assesteenweg ter hoogte van de E40 oprit richting Gent geldt: Artikel 107. - Op de oprit van de E40 richting Gent aan de noordelijke zijde van de middengeleider geldt: Artikel 108. - Op het kruispunt van de Assesteenweg met de oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 109. - Op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de oprit E40 in de richting van Gent geldt: Artikel 110. - Op de Assesteenweg in de richting van Lennik ter hoogte van het kruispunt met de oprit E40 in de richting van Gent geldt: Artikel 111. - Op de Assesteenweg in de richting van Lennik ter hoogte van oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 112. - Op de Assesteenweg in de richting van Lennik ter hoogte van het kruispunt met de oprit E40 richting Gent geldt: Artikel 113. Op de Assesteenweg vanaf zijweg Assesteenweg 10 tot huisnummer 24 in de richting van Lennik geldt: Artikel 114. - Op de Assesteenweg in beide richtingen ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg 10 (zijweg) geldt: Artikel 115. - Op de Assesteenweg 10 (zijweg) ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt: Artikel 116. - Op de Assesteenweg in de richting van Asse ter hoogte van de rotonde aan de Industrielaan geldt: Artikel 117. - Op de Assesteenweg ter hoogte van alle toegangswegen van de rotonde aan de Morettestraat/Industrielaan geldt: Artikel 118. - Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Assesteenweg met de Morettestraat/Industrielaan geldt: Artikel 119. - Op de Assesteenweg ter hoogte van alle toegangswegen tot de rotonde aan de Morettestraat/Industrielaan geldt: Artikel 120. - Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: Alle voorgaande aanvullende reglementen van de politie betreffende de gewestweg N285 (Assesteenweg) worden opgeheven, met uitzondering van de zonale reglementen. Artikel 121. - Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
|
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende de vraag van handelszaken, gevestigd in de buurt van de Assesteenweg, om parkeergelegenheid te voorzien in de Fossebaan te 1741 Ternat;
Overwegende dat het invoeren van parkeervakken op de Fossebaan, op voldoende afstand van het kruispunt met de Asesteenweg, geen hinder veroorzaakt voor de doorstroming van het verkeer op de Fossebaan;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 juli 2021;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Fossebaan te 1741 Ternat goed.
Artikel 2. - Op het kruispunt van de Fossebaan met de Assesteenweg geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Artikel 4. - Op de Eikauterstraat (Holleweg) ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 5. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Eikauterstraat (Holleweg) wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 6. - Op de Fossebaan vanaf het kruispunt met de Assesteenweg over een lengte van 100 meter wordt volgende maatregel ingevoerd:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 7. - Op de Fossebaan van af de locatie waar de onderbroken middenlijn stopt tot huisnummer 14 wordt volgende maatregel ingevoerd:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Fossebaan van huisnummer 14 tot huisnummer 51 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 9. - Op de Fossebaan ter hoogte van tussen huisnummer 20 en huisnummer 51 in de richting van de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Fossebaan ter hoogte van tussen huisnummer 51 en huisnummer 20 in de richting van de Assesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.
Artikel 10. - Op de Fossebaan ter hoogte van de Stampmolenstraat geldt:
de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een drempel.
Artikel 11. - Op de Fossebaan 66 ter hoogte van het kruispunt met de Dronkenborrestraat geldt:
het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b.
Artikel 12. - Op de Fossebaan 66 ter hoogte van het kruispunt met de Dronkenborrestraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 13. - Op de Dronkenborrestraat ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan 66 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 14. - Op de Fossebaan van huisnummer 66 tot huisnummer 76 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 15. - Op de Fossebaan 79 ter hoogte van het kruispunt met de Dronkenborrestraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Fossebaan ter hoogte van huisnummer 79 geldt:
de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een drempel.
Artikel 17. - Op de Dronkenborre ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan 79 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Loddershoekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 19. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Loddershoekstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 20. - Op de Fossebaan ter hoogte van huisnummer 85 geldt:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1.
Artikel 21. - Op de Fossebaan van huisnummer 89 tot huisnummer 105 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 22. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Egaartbaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 23. - Op de Egaartbaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 24. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Kleemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 25. - Op de Kleemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 26. - Op de Fossebaan ter hoogte van huisnummer 119 geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Artikel 27. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 121 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 28. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 121 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 29. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 129 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 30. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 129 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Langestraat ter hoogte van huisnummer 136 geldt:
de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een drempel.
Artikel 32. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 153 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 33. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan met huisnummer 153 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 34. - Op de Fossebaan van huisnummer 146 tot huisnummer 167 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Fossebaan ter hoogte van huisnummer 177 geldt:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1.
Artikel 36. - Op de Fossebaan van huisnummer 175 tot huisnummer 177 geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 37. - Op de Fossebaan van huisnummer 189 tot het kruispunt met de Fossebaan 213 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Kattestraat geldt:
het is verboden links af te slaan;
de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.
Artikel 39. - Op de Kattestraat ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 40: - Op de Fossebaan ter hoogte van het kruispunt met de Kattestraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Artikel 41. - Op de Heidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Fossebaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 42. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op artikel 56 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op punt 1.2.3.3 van het MJP: Diverse acties bevorderen het 'stappen en trappen': de uitbouw van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en de invoering van een systeem van fietsstraten, inrichting 'zone 30' in binnen de centra, voorzien van veilige fietsenstallingen bij belangrijke bestemmingen, uitbouw van een fietsbibliotheek, visieontwikkeling voor een fietsvriendelijkere en veiligere Assesteenweg, implementeren van een nieuw systeem van gemachtigde opzichters in de schoolomgevingen, invoeren van een fietstagsysteem, invoering nieuw informatiebord i.s.m. fietsersbond voor fietsstraten in uitvoering van het participatietraject;
Gelet op de opmerkingen van Steven Fargard Provincie Vlaams Brabant waarin hij stelt dat kinderen vaak een helm hebben maar zelden een goed fietsslot.
Artikel 1: Met het oog op een goede verkeerseducatie wordt een wedstrijd georganiseerd voor de scholieren vanaf 4e tem 6e jaar lager in Ternat.
Artikel 2: Iedere leerling in deze klassen komt in aanmerking.
Artikel 3: Elke leerling mag 1 projecttekening indienen via de onderwijzer(-es) van zijn klas. Naam leerling, klas en school worden op de achterkant van de tekening vermeld. De inzendingen worden ons per klas bezorgd uiterlijk op vrijdag 12 november 2021 in gesloten brief.
Artikel 4: De opdracht bestaat er uit een sensibiliserende tekening te maken op formaat A3 rechtopstaand over de regelgeving rond de inhaalmogelijkheden van fietsers in smalle straten. Binnen bebouwde kom is een zijdelingse afstand van 1m bij inhalen verplicht, indien deze er niet is kan inhalen niet op een wettelijke manier gebeuren. Uit de tekening moet duidelijk blijken dat in een straat smaller dan 4m45 inhalen van een fiets niet mogelijk is.
Artikel 5: Uit elke klas zal de beste tekening worden gekozen, deze leerling zal een fietsslot als prijs krijgen. Alle leerlingen van de volledige klas waaruit de tekening die als uiteindelijk verkeersbord zal worden verkozen, zullen een fietsslot krijgen.
Artikel 7: De jury zal uit 3 leden bestaan, op voorstel van de mobiliteitsraad en aangesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8: De uitslag van de wedstrijd zal meegedeeld worden op de prijsuitreiking en bekendgemaakt worden via de media.
Artikel 9: De deelnemers worden via de school over deze resultaten verwittigd.
Artikel 10: Door deel te nemen aan deze wedstrijd, gaat de deelnemer akkoord met dit reglement.
Artikel 11: Alle betwistingen inzake de toepassing van dit reglement worden autonoom beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 12: De persoonsgegevens verwerkt in het kader van deze wedstrijd worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd.
Artikel 13: Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de scholen en de Financiële Dienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen door het Lokaal Bestuur Ternat van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024: Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”;
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht;
Op voorstel van het college van Burgemeester en schepenen;
Artikel 1: De gemeenteraad van het Lokaal Bestuur Ternat beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen en engageert zich om:
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 286 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikels 159, 162 en 190 van de Grondwet;
Gelet op de artikels 3.2 en 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 d.d. 11 september 2020;;
Gelet op de artikels 3.2, 3.3 en 5.164 van het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 d.d. 11 september 2020;
Gelet op artikel 12 § 1 3de lid van het Vlaams Woninghuurdecreet;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 10 juni 2014 betreffende nadere precisering van de voorwaarden waaronder een tegemoetkoming in de huurprijs voor woonbehoeftige huurders wordt verleend als vermeld in artikel 5.164, § 1, zesde lid, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, en tot vaststelling van de mobiliteitscriteria, vermeld in artikel 5.166, § 2, van het voormelde besluit;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 17 mei 2021 betreffende goedkeuring van de verordening d.d. 28 januari 2021 van de gemeenteraad van Ternat houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, waarin de verordening wordt goedgekeurd onder voorwaarde van schrapping van artikel 4 en 5;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 25 juni 2019 betreffende de subsidieaanvraag 2020-2025 van de Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 januari 2021 betreffende het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen van de Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland;
Overwegende dat elke huurwoning moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten; dat de conformiteit van een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, kan blijken uit het conformiteitsattest dat de burgemeester afgeeft;
Overwegende dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht kan stellen; dat met het verplicht stellen van het conformiteitsattest het gemeentebestuur :
(i) de kwaliteit van de huurwoningen wil verbeteren en
(ii) de huurwoningen betaalbaarder wil maken voor sommige inwoners doordat het recht op een tegemoetkoming in de huurprijs ontstaat;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Artikel 1. - Gelet op de bespreking in deze raad wordt dit agendapunt verdaagd naar een volgende zitting.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter