Gelet op artikel 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2017 houdende aanpassing van de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (DOV);
Gelet op het decreet van 05 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO);
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode (DVW);
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten (DCP);
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen (BOV);
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 houdende de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende wijziging aan de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;
Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken in het kader van de VCRO, omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving dikwijls zeer arbeidsintensief is en dat het gepast is hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen;
Overwegende dat de wijziging van de gemeentebelasting met betrekking tot de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning dd. 28 januari 2021, betrekking had op 3 specifieke aanvragen van het reglement (verleggen of afschaffen van voetwegen, planologisch attest en conformiteitsattest);
Overwegende dat vanaf oktober 2022 het Vastgoedinformatieplatform van start gaat voor notarissen en vastgoedmakelaars, dat steden en gemeenten deze aanvragen dienen te behandelen via het nieuwe systeem en dat digitaal Vlaanderen zal instaan voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer;
Overwegende dat in het kader van de oprichting van het Vastgoedinformatieplatform, de gemeentelijke belasting opnieuw dient vastgesteld en dat de goedgekeurde tarieven, zoals vermeld in het raadsbesluit dd. 19/12/2019 met betrekking tot de aanvraag vastgoedinformatie per kadastraal perceel en tot de aanvraag stedenbouwkundig uittreksel per kadastraal perceel, dienen geschrapt;
Overwegende dat in het kader van humanitaire hulpverlening aan Oekraïense vluchtelingen het gemeentebestuur besliste in zitting van 28 april 2022 om gedurende de termijn dat het specifiek statuut van tijdelijke bescherming van toepassing is, alle aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en de afgifte van administratieve stukken die nodig zijn met betrekking tot de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, vrij te stellen van de belasting;
Overwegende dat een gecoördineerde versie van beide raadsbesluiten dient opgemaakt;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving;
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7316000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Raming opbrengst belasting: € 135.000,00
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Belastbaar voorwerp.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op de afgifte van vergunningsaanvragen, meldingen, documenten, …zoals bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 2. - Belastingplichtige.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning of de melding of de aanvraag tot afgifte van documenten zoals opgesomd in artikel 3.
Artikel 3. - Berekeningswijze en tarief.
1. De belasting is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding van de omgevingsvergunning wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.
De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2020, als volgt vastgesteld: |
Tarief |
Aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel een stedenbouwkundig luik al dan niet gecombineerd met een ingedeelde inrichting klasse 3: |
|
|
81,00 |
|
54,00 |
|
324,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
27,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 2 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling): |
|
|
324,00 |
|
108,00 |
|
2.157,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
108,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 1 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling): |
|
|
1.618,00 |
|
108,00 |
|
2.157,00 |
|
81,00 |
|
324,00 |
|
500,00 |
Aanvraag tot verlenging van de omgevingsvergunning (art. 99 DOV): het betreft een vraag van de aanvrager waarbij deze gemotiveerd vraagt om de omgevingsvergunning te verlengen omdat hij ze niet binnen de gestelde termijn kan uitvoeren. |
54,00 |
Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten[10] |
500,00 |
Omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging[11] |
81,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden – steeds MER-plichtig |
|
|
108,00 |
|
324,00 |
|
324,00 |
|
432,00 |
|
54,00 |
Verzoek bijstelling verkaveling (art. 84 e.v. DOV): Dit geldt voor het aanpassen van de voorschriften, het wijzigen van de verkavelingsvoorwaarden en wijzigen van het verkavelingsplan. |
|
|
108,00 |
|
324,00 |
|
324,00 |
|
432,00 |
|
108,00 |
|
54,00 |
Aanvraag met enkel meldingsplicht (art. 106 e.v. DOV) |
|
|
81,00 |
Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) |
324,00 |
Omzetting van een milieuvergunning met bepaalde duur naar onbepaalde duur |
|
|
81,00 |
|
81,00 |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
|
81,00 |
Vraag tot afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 DOV) |
81,00 |
Aanvraag stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1.VCRO) |
54,00 |
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art. 8 DOV) |
324,00 |
Melding akte name (art. 4.2.2. en 4.2.2./1 VCRO) |
54,00 |
Advies inzake verdeling van een onroerend goed zonder dat een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden is afgegeven (art. 5.2.2. VCRO) |
54,00 |
Toesturen as-builtattest (art. 4.2.9.VCRO) (inclusief controle van het as-builtattest) |
108,00 |
Aanvraag attest voor verkavelingsakte (art. 4.4.16. VCRO) |
54,00 |
Vraag tot opname in het vergunningenregister als “vergund geacht” door het college van burgemeester en schepenen (art. 5.1.3. VCRO) |
108,00 |
Aanvraag principieel akkoord voor aansnijding woonuitbreidingsgebied (art. 5.6.6. §2 VCRO) |
2.500,00 |
Procedurestap |
|
|
Publicatiekosten |
|
Bedrag van de aangetekende zendingen |
|
324,00 |
Vergoeding voor een conformiteitsattest (art. 7 e.v. DVW) voor: - zelfstandige woning; - kamerwoning; verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775 per gebouw. |
90,00 90,00 |
2. De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2021, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2019.
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. Na indexering wordt het nieuwe tarief van de belasting afgerond naar de hogere euro.
Artikel 4. - Afwijking en vrijstelling.
Worden van de belasting vrijgesteld:
Artikel 5. - Wijze van inning.
De belasting wordt contant ingevorderd, cash tegen betalingsbewijs of via overschrijving op rekening van het gemeentebestuur. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd, conform het gemeentelijk retributiereglement betreffende de vaststelling van de invorderingskosten voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 6. - Bezwaarprocedure.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 7. - Algemene bepalingen.
De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 8. - Bestuurlijk toezicht.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 9. - Bekendmaking en inwerkingtreding.
Onderhavig belastingreglement treedt vanaf heden in werking.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.
[1] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[2] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[3] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[4] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[5] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[6] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[7] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.
[8] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.
[9] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.
[10] Het betreft een aanvraag waarbij enkel kleinhandelsactiviteiten worden aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.
[11] Het betreft een aanvraag waarbij enkel een vegetatiewijziging wordt aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.