Terug
Gepubliceerd op 05/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 27/10/2022 - 20:15

Gemeentebelasting met betrekking tot de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning (decreet van 25 april 2014) en aanverwante wetgeving – gecoördineerde versie.

Aanwezig: Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gemeenteraadslid
Michel Vanderhasselt, Schepenen
Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Faes, Timo Schoukens, Stefanie De Roover, Gemeenteraadslid
Bevoegdheid

Gelet op artikel 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet;

Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur;

Juridische grond

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2017 houdende aanpassing van de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (DOV);

Gelet op het decreet van 05 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);

Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO);

Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode (DVW);

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten (DCP);

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen (BOV);

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 houdende de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende wijziging aan de gemeentebelasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning;

Considerans

Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken in het kader van de VCRO, omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving dikwijls zeer arbeidsintensief is en dat het gepast is hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen;

Overwegende dat de wijziging van de gemeentebelasting met betrekking tot de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning dd. 28 januari 2021, betrekking had op 3 specifieke aanvragen van het reglement (verleggen of afschaffen van voetwegen, planologisch attest en conformiteitsattest);

Overwegende dat vanaf oktober 2022 het Vastgoedinformatieplatform van start gaat voor notarissen en vastgoedmakelaars, dat steden en gemeenten deze aanvragen dienen te behandelen via het nieuwe systeem en dat digitaal Vlaanderen zal instaan voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer;

Overwegende dat in het kader van de oprichting van het Vastgoedinformatieplatform, de gemeentelijke belasting opnieuw dient vastgesteld en dat de goedgekeurde tarieven, zoals vermeld in het raadsbesluit dd. 19/12/2019 met betrekking tot de aanvraag vastgoedinformatie per kadastraal perceel en tot de aanvraag stedenbouwkundig uittreksel per kadastraal perceel, dienen geschrapt;

Overwegende dat in het kader van humanitaire hulpverlening aan Oekraïense vluchtelingen het gemeentebestuur besliste in zitting van 28 april 2022 om gedurende de termijn dat het specifiek statuut van tijdelijke bescherming van toepassing is, alle aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en de afgifte van administratieve stukken die nodig zijn met betrekking tot de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, vrij te stellen van de belasting;

Overwegende dat een gecoördineerde versie van beide raadsbesluiten dient opgemaakt;

Financiele impact

Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van de omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving;

Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7316000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

Raming opbrengst belasting: € 135.000,00

Aviezen, voorstel, voordracht

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

Publieke stemming
Aanwezig: Hannes Verdoodt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Michel Vanderhasselt, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. - Belastbaar voorwerp.

Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op de afgifte van vergunningsaanvragen, meldingen, documenten, …zoals bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25 april 2014  betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 2. - Belastingplichtige.

De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning of de melding of de aanvraag tot afgifte van documenten zoals opgesomd in artikel 3.

Artikel 3. - Berekeningswijze en tarief.

1. De belasting is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag of melding van de omgevingsvergunning wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau dat dient te beslissen.

De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2020, als volgt vastgesteld:

Tarief

Aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel een stedenbouwkundig luik al dan niet gecombineerd met een ingedeelde inrichting klasse 3:

 

  • Vergunning – gewone procedure (art. 18 e.v. DOV)[1]

81,00

  • Vergunning – vereenvoudigde procedure (art. 37 e.v. DOV)[2]

54,00

  • Vergunning – projecten die MER-plichtig zijn of een omgevingsveiligheidsrapport nodig hebben of een passende beoordeling nodig hebben[3]

324,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden (inclusief projecten met enkel projectMER-screening) (tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

81,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden – projecten die MER-plichtig (enkel projectMER en/of projectMER-ontheffing) zijn, een omgevingsveiligheidsrapport nodig hebben of een passende beoordeling nodig hebben (tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

324,00

  • Weigering (indien het een aanvraag betreft met meerdere woongelegenheden, dan is dit de tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

27,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 2 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling):

 

  • Vergunning - gewone procedure[4]

324,00

  • Vergunning - vereenvoudigde procedure[5]

108,00

  • Vergunning – projecten die MER-plichtig zijn of een omgevingsveiligheidsrapport nodig hebben of een passende beoordeling nodig hebben[6]

2.157,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden – projecten die MER-plichtig (enkel projectMER-screening) zijn (tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

81,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden – projecten die MER-plichtig (enkel projectMER en/of projectMER-ontheffing) zijn, een omgevingsveiligheidsrapport of een passende beoordeling nodig hebben (tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

324,00

  • Weigering (Indien het een aanvraag betreft met meerdere woongelegenheden, dan is dit de tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

108,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 1 (al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling):

 

  • Gewone procedure[7]

1.618,00

  • Vereenvoudigde procedure[8]

108,00

  • Vergunning – projecten die MER-plichtig zijn of een omgevingsveiligheidsrapport nodig hebben of een passende beoordeling nodig hebben[9]

2.157,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden – projecten die MER-plichtig (enkel projectMER-screening) zijn (tarief per woongelegenheid)

81,00

  • Vergunning met meerdere woongelegenheden – projecten die MER-plichtig (enkel projectMER en/of projectMER-ontheffing) zijn, een omgevingsveiligheidsrapport of een passende beoordeling nodig hebben (tarief per woongelegenheid, uitgezonderd zorgwonen)

324,00

  • Weigering (indien van toepassing: ongeacht het aantal woongelegenheden)

500,00

Aanvraag tot verlenging van de omgevingsvergunning (art. 99 DOV): het betreft een vraag van de aanvrager waarbij deze gemotiveerd vraagt om de omgevingsvergunning te verlengen omdat hij ze niet binnen de gestelde termijn kan uitvoeren.

54,00

Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten[10]

500,00

Omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging[11]

81,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden – steeds MER-plichtig

 

  • Vergunning (tarief per kavel in de verkaveling, vermeld op het plan)

108,00

  • Vergunning, voor aanvragen waarvoor een passende beoordeling, planMER of planMER-ontheffing nodig is (tarief per kavel in de verkaveling, vermeld op het plan)

324,00

  • Vergunning, voor aanvragen met wegenis, groene en/of open ruimten of grondafstand (tarief per kavel in de verkaveling, vermeld op het plan)

324,00

  • Vergunning, voor aanvragen met wegenis, groene en/of open ruimten of grondafstand en waarvoor een passende beoordeling, planMER of planMER-ontheffing nodig is (tarief per kavel in de verkaveling, vermeld op het plan)

432,00

  • Weigering (tarief per kavel in de verkaveling, vermeld op het plan)

54,00

Verzoek bijstelling verkaveling (art. 84 e.v. DOV): Dit geldt voor het aanpassen van de voorschriften, het wijzigen van de verkavelingsvoorwaarden en wijzigen van het verkavelingsplan.

 

  • Vergunning (tarief per kavel waarop de bijstelling van toepassing is)

108,00

  • Vergunning, voor aanvragen die MER-plichtig zijn of waarvoor een passende beoordeling, planMER of planMER-ontheffing nodig is (tarief per kavel waarop de bijstelling van toepassing is)

324,00

  • Vergunning, voor aanvragen met wegenis, groene en/of open ruimten of grondafstand (tarief per kavel waarop de bijstelling van toepassing is)

324,00

  • Vergunning, voor aanvragen met wegenis groene en/of open ruimten of grondafstand en waarvoor een passende beoordeling, planMER of planMER-ontheffing nodig is (tarief per kavel in de verkaveling)

432,00

  • Per bijkomende kavel (= bijkomende belasting)

108,00

  • Weigering (tarief per kavel waarop de bijstelling van toepassing is)

54,00

Aanvraag met enkel meldingsplicht (art. 106 e.v. DOV)

 

  • Ingedeelde inrichting klasse 3 of meldingsplicht stedenbouwkundige handeling

81,00

Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV)

324,00

Omzetting van een milieuvergunning met bepaalde duur naar onbepaalde duur

 

  • Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 DOV): het betreft een vraag van de exploitant zelf

81,00

  • Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 DOV)

81,00

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

  • Overdracht (art. 79 DOV)

81,00

Vraag tot afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 DOV)

81,00

Aanvraag stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1.VCRO)

54,00

Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art. 8 DOV)

324,00

Melding akte name (art. 4.2.2. en 4.2.2./1 VCRO)

54,00

Advies inzake verdeling van een onroerend goed zonder dat een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden is afgegeven (art. 5.2.2. VCRO)

54,00

Toesturen as-builtattest (art. 4.2.9.VCRO) (inclusief controle van het as-builtattest)

108,00

Aanvraag attest voor verkavelingsakte (art. 4.4.16. VCRO)

54,00

Vraag tot opname in het vergunningenregister als “vergund geacht” door het college van burgemeester en schepenen (art. 5.1.3. VCRO)

108,00

Aanvraag principieel akkoord voor aansnijding woonuitbreidingsgebied (art. 5.6.6. §2 VCRO)

2.500,00

Procedurestap

 

  • Voor het publiceren van berichten van bekendmaking in het kader van een openbaar onderzoek in dag- of weekbladen (art. 22 BOV)

Publicatiekosten

  • Individuele kennisgeving aan kadastrale eigenaars en omwonenden (art. 23 BOV)

Bedrag van de

aangetekende zendingen

  • Voor het organiseren van een informatievergadering (art. 23 DOV en art. 25 BOV)

324,00

Vergoeding voor een conformiteitsattest (art. 7 e.v. DVW) voor:

- zelfstandige woning;

- kamerwoning;

verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775 per gebouw.

 

 

90,00

90,00

 

  • Met MER-plicht wordt bedoeld: opmaak van een project-MER of opmaak van een project-MERontheffing of opmaak van een project-MERscreening.
  • In geval tot aanvraag van een omgevingsvergunning tot regularisatie, zijnde een aanvraag die tot doel heeft een bestaande niet-vergunde toestand te vergunnen, worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.
  • In geval tot wijziging van de vergunningsaanvraag na openbaar onderzoek op verzoek van de vergunningsaanvrager conform artikel 30 (DOV), worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.
  • Indien in de beroepsprocedure een omgevingsvergunning wordt afgeleverd, dan zal er een herberekening van de tarieven worden toegepast.
  • Indien tijdens de procedure een aanvraag tot omgevingsvergunning wordt ingetrokken, dan zal deze handeling gelijkgesteld worden met een weigering en zal zodoende het tarief voor een weigering gerekend te worden.
  • Indien de aanvraag tot vergunning wordt aangevraagd bij de provincie en/of Vlaamse Overheid, dan zullen de bovenstaande tarieven voor de behandeling van het desbetreffende aanvraag aangerekend worden.

 2. De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2021, op 1 januari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:

Nieuw tarief =  oud tarief x nieuwe index

                   Basisindex

De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2019.

De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. Na indexering wordt het nieuwe tarief van de belasting afgerond naar de hogere euro.

Artikel 4. - Afwijking en vrijstelling.

Worden van de belasting vrijgesteld:

  • alle aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en de afgifte van administratieve stukken die nodig zijn met betrekking tot de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen.

 Artikel 5. - Wijze van inning.

De belasting wordt contant ingevorderd, cash tegen betalingsbewijs of via overschrijving op rekening van het gemeentebestuur. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd, conform het gemeentelijk retributiereglement betreffende de vaststelling van de invorderingskosten voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Artikel 6. - Bezwaarprocedure.

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.

Artikel 7. - Algemene bepalingen.

De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 8. - Bestuurlijk toezicht.

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Artikel 9. - Bekendmaking en inwerkingtreding.

Onderhavig belastingreglement treedt vanaf heden in werking.

De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.



[1] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.

[2] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.

[3] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.

[4] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.

[5] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.

[6] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.

[7] Het betreft een aanvraag waarbij er een openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de aanvragen tot meergezinswoningen.

[8] Het betreft een aanvraag waarbij er geen openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden. Hieronder vallen niet de meergezinswoningen.

[9] Projecten waarbij meerdere woongelegenheden worden aangevraagd vallen hier niet onder.

[10] Het betreft een aanvraag waarbij enkel kleinhandelsactiviteiten worden aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.

[11] Het betreft een aanvraag waarbij enkel een vegetatiewijziging wordt aangevraagd. Indien de aanvraag gecombineerd wordt met een stedenbouwkundig en/of milieutechnisch aspect, dan wordt dit tarief toegepast én het specifieke tarief voor het stedenbouwkundige en/of milieutechnisch aspect.