De notulen van de gemeenteraad van 27 januari 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad van 27 januari 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Waarnemend Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 332 S 1 derde lid en 333 tweede lid van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de berichtgeving via het digitaal loket van de provinciegouverneur d.d. 7 december 2021;
Overwegende dat een personeelslid klacht indiende bij de heer provinciegouverneur tegen de collegebeslissing van 19 augustus 2021 waarbij het betrokken personeelslid door een nieuwe affectatie werd aangesteld als directie van de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek, dat de heer provinciegouverneur tot de conclusie kwam dat het bestreden besluit noch het recht, noch het algemeen belang schaadt en hij aldus geen reden ziet om vernietigend te moeten optreden;
Overwegende dat van dit besluit, zoals gevoegd in bijlage, de gemeenteraad kennis dient te nemen;
Op voorstel van de heer provinciegouverneur;
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van het bovenvermelde besluit van de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/251 ingediend door Woenst voor een perceel gelegen Assesteenweg te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs. 280p, 280l, 286f;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor de realisatie van een bushalte, deels voor eigen terrein en deels voor het aanpalende terrein, eigendom van FDB en waar eerder een grondafstand voor werd bekomen, en belofte tot toestaan van een exclusief en eeuwigdurend gebruik voor publieke doeleinden voor 8 parkeerplaatsen, en dit voor een oppervlakte van 1a 57ca gelegen Assesteenweg te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs. 280p, 280l, 286f;
Gelet op de aanvraag voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van 12 eengezinswoningen;
Gelet op het feit dat er private wegenis wordt voorzien en publieke parkeerplaatsen;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond nodig ter realisatie van een bushalte op de Assesteenweg, alsmede tot de aanvaarding van een exclusief en eeuwigdurend openbaar gerbuik van 8 parkeerplaatsen, met een oppervlakte van 1a 57ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. 2021/251 ingediend door Woenst voor een perceel gelegen Assesteenweg te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs. 280p, 280l, 286f om in te lijven in het openbaar domein of om te dienen tot publiek domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de aktes met vermelding van de gratis grondafstand en het hierboven beschreven exclusief eeuwigdurend publiek gebruik van 8 parkeerplaatsen met een oppervlakte van 1,57 a mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur;
Het voorlopig rooilijnplan tot de wijziging van een deel van de gemeenteweg gekend als ‘t Serclaesstraat, gekend als buurtweg 6 in de atlas van de gemeente Ternat, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de bijgevoegde plannen van landmeter-expert Lambrecht Christof (LAN 051165) d.d. 11-01-2022, namelijk:
- Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Terlindenstraat, Sempstweg en ’T Serclaesstraat
- Een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen
- De topografische kaart
- De orthofoto
- De wegenkaart
- Het gewestplan
- Het kadasterplan;
Gelet op de bijgevoegde plannen van het voorontwerp van de wegenis- en rioleringswerken van de Sempstweg, Terlindenstraat en t’Serclaesstraat;
Gelet op de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen zoals weergegeven op het bijgevoegde grondinnameplan en tabel der grondinnemingen van landmeter expert Lambrecht Christof (LAN 051165) d.d. 11-01-2022;
Gelet op de bijgevoegde schattingsverslagen van de waardevermindering van landmeter – expert Bram Van Meulebroeck (LAN 06/1290) d.d. 11-05-2021, nl.
- inname 1 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 2 – ’T Serclaesstraat – Ternat
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat de wijziging van de gemeentewegen gekend als ‘T Serclaesstraat in de gemeente Ternat gekend als buurtweg 6 in ‘de atlas der buurtwegen’ aanvraagt omdat:
- De te wijzigen gemeenteweg voorzien zal worden van een gescheiden riolering aangelegd volgens ‘de code van de goede praktijk’ en de voorwaarden die de wetgeving en de Vlaamse Milieumaatschappij oplegt.
Zo dient er voor elk project gekeken te worden of er geen ruimte is om het regenwater in grachten te bufferen of af te voeren. Het grote voordeel van grachten ten opzichte van buizen is hun bufferend en (mogelijks) infiltrerend vermogen. Tegelijk wordt het regenwater lokaal en in het oppervlaktesysteem gehouden. Om de open grachten te kunnen aanleggen is een aanpassing van de rooilijn noodzakelijk;
Overwegende dat de wijziging van de voorgenoemde gemeentewegen rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
Overwegende dat de wijziging ten dienste staat van het algemeen belang, nl.
- De inrichting van de wegenis en het uitbouwen van een vuilwater – en regenwaterinfrastructuur behoort tot de bevoegdheden van de gemeentelijke overheid en streeft het algemeen belang na.
- Het regenwater afvoeren via grachten in plaats van buizen waar dit mogelijk is, heeft als voordeel dat het regenwater via infiltratie in het oppervlaktesysteem blijft. In grachten kan ook veel water gebufferd worden wat een positieve invloed heeft op het wateroverlastprobleem;
Overwegende dat de eigenaars van de getroffen percelen persoonlijk aangeschreven zullen worden door het lokaal bestuur Ternat om hun in te lichten van de geplande wijzigen aan de gemeenteweg;
Artikel 1. - Voorlopig akkoord te gaan met de wijziging van de gemeenteweg ’T Serclaesstraat gekend als buurtweg 6 in de atlasgemeente Ternat zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. - Het ontwerp rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast het openbaar onderzoek op te starten.
Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 41 paragraaf 12° het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de bijgevoegde belofte tot schenking;
Gelet op het gemaakte opmetingsplan door landmeter Thomas Mannaert op 24-09-2021;
Gelet op het feit dat er vernieuwingswerken in opdracht van de gemeente bij goedgekeurd gunningsbesluit van 18-03-2021 aan het voetpad in de Heidestraat bezig waren op het moment van de schenking;
Overwegende dat dat er door de schenking een voetpad met een volwaardige breedte van 1,52m kan aangelegd worden;
Overwegende dat door de schenking te aanvaarden het voetpad later niet meer opgebroken dient te worden om plaatselijk het voetpad op een volwaardige breedte aan te leggen;
Overwegende dat door de schenking te aanvaarden de gebruikers van het voetpad later geen hinder meer ondervinden van eventuele aanpassingswerken aan het voetpad;
Overwegende dat door de schenking te aanvaarden de meest efficiënte werkwijze gehanteerd zal worden en ook het voordeligste in kostprijs zal zijn voor de gemeente;
Overwegende dat de kost voor het verlijden van de akte gedragen wordt door de gemeente Ternat;
Overwegende dat de uitgave hiervoor voorzien is op het investeringsbudget ACT-1.1.2/0200-01/2240000;
Artikel 1. - De schenking te aanvaarden.
Artikel 2. - De gemeenteraadsvoorzitter Hannes Verdoodt en de Algemeen Directeur (wnd.) Sieglinde De Mulder te machtigen om namens de gemeente de akte, op basis van de belofte tot schenking gevoegd bij dit raadsbesluit te ondertekenen.
Artikel 3. - Notariskantoor M. Bedert te gelasten als instrumenterend ambtenaar.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de rekendienst en aan de dienst Technische Zaken.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2012 betreffende de goedkeuring van de zaak der wegen;
Gelet op het asbuilt overdrachtsplan groen en wegenis, opgemaakt door de ontwerper D+A en gevoegd bij dit raadsbesluit;
Gelet op het feit dat de wegenis en groenvoorzieningen uitgevoerd zijn volgens het goedgekeurd gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2012;
Gelet op het feit dat het asbuilt overnameplan niet overeenstemt met het goedgekeurde rooilijnplan;
Gelet op het feit dat de rooilijn plaatselijk is aangepast ter hoogte van de tuinen van de woningen gelegen in de Moerbeilaan met huisnummer 11 – 13 – 15 – 17;
Gelet op het feit dat er een overeenkomst is vanwege de gewestelijke Maatschappij voor volkshuisvesting om de percelen met nummer 417b en 74c2 zoals weergegeven op het overnameplan over te dragen naar de private eigendommen;
Gelet op het feit dat deze percelen niet grenzen aan het openbaar domein en geen nadelige gevolgen heeft op de indeling van het openbaar domein;
Overwegende dat dit een voordeel heeft voor de bewoners van deze woningen en dat deze zone ook netjes onderhouden zal worden;
Overwegende dat de groendienst van Ternat of de intergemeentelijke dienst van FARYS hierdoor van extra werklast zal bespaard worden;
Artikel 1. - Akkoord te gaan met het asbuilt overdrachtsplan, zoals gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- VMSW – Koloniënstraat 40 – 1000 Brussel
- De Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting – Bezemstraat 83 – 1600 Sint-Pieters-Leeuw
- D+A Consult – Meiboom 26 – 1500 Halle.
Gelet op artikel 41 11° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op ons raadbesluit van 28 maart 2019;
Gelet op het collegebesluit van 18 april 2019;
Gelet op het ontwerp van verkoopakte opgemaakt door het comité van aankoop, als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat, op vraag van het Agentschap Natuur en Bos, haar voorkooprecht heeft uitgeoefend met betrekking tot een perceel grond gekend als Kattestraat 40 +, met als kadastrale gegevens (toenmalig) Afd II Sie D nr 13H;
Overwegende dat toentertijd met ANB overeengekomen was dat zij te gelegenertijd dit perceel zouden overkopen van ons, dat zulks nu uitvoering krijgt;
Overwegende dat de ontwerpakte als gevoegd in bijlage kan worden aanvaard, dat de verkoopprijs identiek is aan de toenmalige aankoopprijs;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akkoord te gaan met de verkoop van het perceel gekend als Kattestraat 40+, kadastraal Gemeente Ternat, tweede afdeling (Wambeek), sectie D, perceel 13HP0000 met een oppervlakte van 24a 28ca aan het Agentschap Natuur en Bos.
Artikel 2. - Akkoord te gaan met het ontwerp van akte als gevoegd in bijlage en het college van burgemeester en schepenen te machtigen niet substantiële aanpassingen hieraan te laten goedkeuren.
Artikel 3. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen namens de gemeente de akte te ondertekenen.
Artikel 4. - De hypotheekbewaarder uitdrukkelijk te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat een tijdelijke maatregel werd ingevoerd van 01 september 2020 tot 28 februari 2021 waarbij de Asbaan als fietsstraat werd ingericht;
Overwegende dat de Asbaan op de fietssnelweg F2 ligt, gelegen tussen NMBS-station Sint-Martens-Bodegem en de Meersstraat;
Overwegende dat het invoeren van een gemeentelijk aanvullend reglement de Asbaan bestendigt als zonale fietsstraat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 01 februari 2022;
Gelet op het advies van de mobiliteitsraad d.d. 02 juni 2020 waarbij de mobiliteitsraad het sluipverkeer wil aanpakken door het invoeren van een fietsstraat;
Gelet op het feit dat het definitief maken van de tijdelijke politiemaatregel in de Asbaan tot doel heeft het verder uitwerken van het voorlopige en wenstracé van de fietssnelweg F2 en de opmaak van een nieuw aanvullend reglement;
Artikel 1. - Het raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende het inrichten van een fietsstraat in de Asbaan te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - In de zone Asbaan begrensd door Assesteenweg, Lippensputweg en Processiestraat worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111 die het begin van een fietsstraat aanduiden
- verkeersborden F113 die het einde van een fietsstraat aanduiden.
Artikel 3. - Het gemeentelijk aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat op het Marktplein wijzigingen zijn aangebracht met betrekking tot de zwakke weggebruiker, die het opstellen van een aanvullend reglement vereisen;
Overwegende dat op het Marktplein een fietspad wordt ingericht dat wordt gesignaleerd met een verkeersbord D7;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 08 februari 2022;
Artikel 1. -Gelet op de bespreking in deze raad wordt het punt verdaagd naar een volgende zitting.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage;
Gelet op het Burgemeestersconvenant 2030, waarin gemeenten zich engageren om 40% minder CO2 uit te stoten;
Gelet op de voorgaande samenwerkingsovereenkomsten over het project;
Overwegende dat bij afsluiten van deze overeenkomst het lokaal bestuur Ternat gebruik kan maken van het aanbod van de diensten van Klimaatpunt Pajottenland en Zennevallei;
Overwegend dat deze overeenkomst de samenwerking regelt tussen Klimaatpunt en het gemeentebestuur van TERNAT i.h.k.v. het project “Benovatietrajecten”. Deze actie maakt deel uit van het aanbod van Klimaatpunt en past binnen de werking van het Energiehuis Halle-Vilvoorde. Het project is de verderzetting van de huidige benovatietraject-overeenkomst, die intussen afgelopen is;
Het project heeft als doel een bovenlokale werking in te richten om mensen te stimuleren tot - en te begeleiden bij - een structureel duurzaam energieverbruik, in eerste plaats gerealiseerd door het isoleren en renoveren van bestaande particuliere woningen;
Overwegend dat Klimaatpunt in samenwerking met verschillende lokale partijen concrete acties opzet rond klimaat en duurzame energie. Dit project heeft als doelstelling om energiebesparing en hernieuwbare energie bij alle gezinnen van de 17 gemeenten van het Pajottenland en de Zennevallei te stimuleren;
Overwegende dat dit wordt gerealiseerd adhv vele activiteiten: het organiseren van informatie- en groepsaankoopacties rond dak-, zoldervloer-, muurisolatie, hoogrendementsbeglazing, zonnepanelen, condensatieketels, pelletketels, warmtepompen, het individueel begeleiden van gezinnen rond energierenovaties, het ontwikkelen van participatieve investeringsmogelijkheden in de energiebesparing en hernieuwbare energietechnieken bij landbouwers en publieke gebouwen (gemeenten, scholen); Binnen dit project is ook de sensibilisatie en begeleiding van gezinnen rond energierenovaties ontwikkeld;
Overwegende dat Klimaatpunt in de gemeente de volgende acties zal realiseren:
1. Sensibiliseren van de inwoners over duurzaam energiegebruik, met in eerste instantie een focus op isolatie en energierenovaties. Deze sensibilisering zal gebeuren door het verspreiden van informatie via verschillende kanalen (gemeentelijke website, gemeentelijk infomagazine,...);
2. Klimaatpunt zal de gezinnen van de gemeente via een intensieve individuele begeleiding bijstaan bij de grondige energierenovatie van hun woning;
Deze stappen betreffen het geven van een individueel bouw- en renovatieadvies ter plekke in de woning, de berekening van de mogelijke renovatiekosten, de mogelijke besparingen, premies en subsidies, de opvolging bij het aanvragen en evalueren van offertes bij lokale uitvoerders van deze werken via de provinciale groepsaankopen van het klimaatnetwerk Vlaams-Brabant, de opvolging bij de uitvoering van de renovatiewerken en de opvolging bij het aanvragen van de beschikbare premies en subsidies voor deze renovaties;
Deze overeenkomst start op 01/01/2022 en is van onbepaalde duur. Beide partijen kunnen de overeenkomst opzeggen mits een opzegperiode van 3 maanden. Opzeggen gebeurt schriftelijk of via e-mail.;
Wanneer één van beide partijen ophoudt te bestaan, dan eindigt de overeenkomst automatisch;
Eén pakket bevat 10 benovatietrajecten. Per aankoop van een pakket voorziet het lokaal bestuur een bedrag van € 1.500 excl BTW. Dit bedrag omvat sensibilisatie, toeleiding en de uitvoering van 10 particuliere benovatietrajecten (€ 150 excl btw per traject). Het lokaal bestuur voorziet voor 2022 de aankoop van twee pakketten;
Om een zeker engagement van de burgers te vragen, zal een bijdrage gevraagd worden van € 100 per woning. Van deze bijdrage wordt € 100 terugbetaald van zodra 1 van de geadviseerde energetische benovatiewerken uitgevoerd wordt, conform de voorwaarden van de distributienetbeheerder (Fluvius);
Als de aangekochte pakketten van benovatietrajecten volledig werden uitgevoerd door Klimaatpunt kan de gemeente er voor kiezen om een nieuw pakket aan te kopen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Het lokaal bestuur Ternat bestelt twee pakketten van 10 benovatietrajecten.
Artikel 2. - Het lokaal bestuur Ternat kiest voor scenario 4, waarbij de particuliere bijdrage € 100 bedraagt en de bijdrage van de gemeente neerkomt op € 250 per benovatietraject.
Artikel 3. - De samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie-en Klimaatbeleidsplan 2021-2030, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 9 december 2019, waarin de Vlaamse overheid de lokale overheden stimuleert om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconventant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid;
Gelet op het Provinciale klimaatbeleidsplan 2040, waarin gesteld wordt dat de provincie Vlaams-Brabant samen met gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact, waarbij dit project past binnen werf 1 (“Laten we een boom planten”-vergroening) en werf 4 (“Water, het nieuwe goud”-droogteproblematiek);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30/01/2020 waarbij de gemeente de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant voor de opmaak van een gemeentelijk SECAP goedkeurde, evenals de principiële intekening op het Burgemeestersconvenant 2030;
Overwegende dat bij afsluiten van deze overeenkomst het lokaal bestuur Ternat gebruik kan maken van het aanbod van de diensten van 3Wplus;
Overwegend dat deze overeenkomst de samenwerking regelt tussen 3Wplus en het gemeentebestuur van TERNAT i.h.k.v. het project “Groenadvies”
Overwegende dat 3Wplus Energie vzw instaat voor de coördinatie van het project:
Overwegende dat het lokaal bestuur in het volgende voorziet:
Overwegende dat er in het budget van 2022 een bedrag van € 3.000 werd voorzien voor de opstart van groenprojecten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Keurt de samenwerkingsovereenkomst, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat veel huisnummers in onze gemeente niet goed leesbaar zijn;
Overwegende dat in het bijzonder in deze korte donkere dagen uniforme, leesbare en reflecterende huisnummers van essentieel belang zijn voor hulpverleners;
Overwegende dat bij spoedinterventies minuten tijdverlies het verschil maken tussen leven en dood;
Overwegende dat ook voor postbodes en pakketbezorgers uniforme, leesbare en reflecterende huisnummers een grote meerwaarde betekenen;
Gelet op het bovenvermelde een procedure op te starten tot aankoop van uniforme, leesbare en reflecterende huisnummers;
Overwegende dat het informeren over de noodzaak hiervan aan de inwoners en het gratis aanbieden van een reflecterend huisnummer hierbij het uitgangspunt is;
Overwegende dat de financiële dienst de nodige kredieten dient te voorzien in het budget 2022;
Op voorstel van de Open VLD-fractie.
Enig artikel 1. - Dit punt wordt meegenomen naar de eerstvolgende commissie en zal door de betrokken dienst worden toegelicht.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat voor de verlenging van een grafconcessie betaald dient te worden overeenkomstig het retributiereglement;
Overwegende dat niet iedereen dit bedrag in één keer kan betalen en het vanuit menselijk oogpunt belangrijk is om gespreide betalingen toe te laten;
Overwegende dat de dienst financiën de bedragen kan innen op basis van een afbetalingsplan;
Overwegende dat nabestaanden die niet wensen dat een graf na het verlopen van de concessie verwijderd wordt de concessie tijdig dienen te verlengen;
Overwegende dat het voor de nabestaanden handig zou zijn een tool te ontwikkelen waarbij de termijnen van de grafconcessies kunnen opgevolgd worden;
Overwegende dat de geregistreerde nabestaanden schriftelijk geïnformeerd worden over de verlenging van de concessie. Bij ontstentenis van een tijdige verlenging zal het graf geruimd worden door de gemeente;
Overwegende dat ter nagedachtenis van de ontruimde graven een knekelmonument zal opgericht worden op elke begraafplaats;
Op voorstel van de Open VLD-fractie;
Enig artikel. - Dit punt zal worden meegenomen naar de eerstvolgende commissie en door de betrokken dienst worden toegelicht.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de afgelopen 22 maanden veel Vlamingen de fiets als vervoersmiddel opnieuw ontdekt hebben;
Overwegende dat het het uitgelezen moment is om de modal shift, weg van de auto richting alternatief vervoer, een duwtje in de rug te geven zodat meer inwoners de keuze voor de fiets maken voor hun woon-werkverkeer en school-werkverkeer.
Gelet op het feit dat de Vlaamse regering binnen haar relanceplan “Vlaamse Veerkracht” extra middelen heeft vrijgemaakt om te investeren in fietsinfrastructuur;
Overwegende dat de lokale besturen de belangrijkste bondgenoot zijn om ervoor te zorgen dat deze investeringen terecht komen waar ze nodig zijn;
Gelet op de twee subsidielijnen:
- vrijmaken van middelen om te investeren in fietspaden zodat kinderen en jongeren veilig naar school kunnen fietsen. Concreet krijgen lokale besturen voor elke euro die zij hierin investeren, één euro bovenop van de Vlaamse regering;
- via het plan Kopenhagen heeft de Vlaamse 150 miljoen euro vrijgemaakt om te investeren in de aanleg van nieuwe en de renovatie van bestaande fietspaden. In dit geval legt Vlaanderen één euro bovenop elke twee euro die een lokaal bestuur investeert;
Op voorstel van de Open VLD-fractie.
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van de mogelijke subsidielijnen van de Vlaamse Regering binnen het relance-plan 'Vlaamse Veerkracht' om te investeren in veiligere fietspaden.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen Directeur (wnd.)
Hannes Verdoodt
Gemeenteraadsvoorzitter