De notulen van de digitale gemeenteraad van 29 april 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat Havicrem als intergemeentelijk samenwerkingsverband een opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het Arrondissement Halle-Vilvoorde “Havicrem” die werd opgericht bij onderhandse akte de dato 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363.
Gelet op artikel 6 van de statuten van Havicrem dat vermeldt dat de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 10 juni 2021;
Gelet op artikel 423, 1ste lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat stelt dat de statutair bepaalde duur van een opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan 18 jaar;
Gelet op artikel 423, 2de lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat bepaalt dat volgende beslissingen moeten genomen worden met het oog op de verlenging van de bestaansduur van Havicrem:
Gelet op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 9 juni 2021 om 18.30 uur in crematorium Daelhof en volgende punten omvat:
Gelet op de beraadslaging en het gemotiveerd besluit van de raad van bestuur van Havicrem op dinsdag 9 maart 2021, aangenomen met eenparigheid van stemmen,
Op voorstel van het College van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” d.d. 9 juni 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De gemeente verzoekt de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” om haar statutaire bestaansduur te verlengen.
Artikel 3. - De gemeente gaat akkoord met de verlenging van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem”, voor een duur van 14 jaar ingaand vanaf 10 juni 2021.
Artikel 4. - De gemeente verlengt haar deelneming aan de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” voor voormelde periode van14 jaar vanaf 10 juni 2021.
Artikel 5. - De gemeente gaat akkoord met volgend voorstel tot wijziging van de eerste zin van artikel 6 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” : Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 14 jaar, die ingaat op tien juni 2021 en verstrijkt op tien juni 2035.
Artikel 6. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat is gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” dd. 9 juni 2021 goed te keuren.
Artikel 7. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 18 juni 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende punten omvat:
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
9. Varia en mededelingen.
Overwegende dat deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 18 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
9. Varia en mededelingen.
Artikel 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 18 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Gelet op artikel 425 van het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op het decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités;
Gelet op de oprichtingsakte en statuten van ERSV Vlaams-Brabant VZW van 8 december 2004;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW;
Gelet op de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 23 juni om 17u en de bijhorende documenten;
Overwegende de ESF-oproep 354 ‘Versterkt Streekbeleid’ gelanceerd op 23 december 2015;
Overwegende dat deze ESF-projecten via een werkgroep van het burgemeestersoverleg vorm gaven aan een actief partnerschap, met vertegenwoordigers van deelnemende gemeenten, sociale partners, provincie Vlaams-Brabant en eventueel toegevoegde deskundigen ;
Overwegende dat door het stopzetten van de ESF-projecten ‘versterkt streekbeleid’ en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaaleconomische streekontwikkeling en bijhorende middelen het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionaal sociaaleconomische overlegcomités niet langer toepasbaar is en dat het dus onmogelijk is om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant VZW zoals bepaald in de statuten te realiseren;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
Artikel 1. - Akte te nemen van de agenda van Buitengewone Algemene Vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW en de vertegenwoordiger ter zake te mandateren.
Artikel 2. - Goedkeuring te geven aan de ontbinding van ERSV Vlaams-Brabant VZW.
Gelet op het artikel 41 §1 3° van het Decreet Lokaal Bestuur, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van het AGB Ternat, worden ze samengevat opgenomen in de jaarrekening;
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 18 mei 2021, is vastgesteld door de Raad van Bestuur;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 20 mei 2021, ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - De Gemeenteraad brengt een positief advies uit bij de jaarrekening 2020 van het AGB Ternat, met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -51.758 | -17.282 |
a. Ontvangsten | 420.463 | 458.840 |
b. Uitgaven | 472.221 | 476.122 |
II. Investeringssaldo | -140.197 | -281.500 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 140.197 | 281.500 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -191.954 | -298.782 |
IV Financieringssaldo | 77.862 | 220.100 |
a. Ontvangsten | 140.197 | 281.500 |
b. Uitgaven | 62.335 | 61.400 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -114.092 | -78.682 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 117.497 | 117.497 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 3.405 | 38.815 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 3.405 | 38.815 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -51.758 | -17.282 |
II. Netto periodieke aflossingen | 62.335 | 61.400 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 62.335 | 61.400 |
III. Autofinancieringsmarge | -114.092 | -78.682 |
Balans op 31/12/2020
Vlottende activa |
316.939 |
Schulden |
960.929 |
Vaste activa |
643.991 |
|
|
Totaal activa |
960.929 |
Totaal passiva |
960.929 |
Staat van opbrengsten en kosten 2020
Kosten |
408.703 |
Opbrengsten |
536.452 |
Operationeel overschot |
127.749 |
Financieel overschot |
-126 |
Overschot van het boekjaar |
127.749 |
Gelet op het artikel 41 §1 3° van het Decreet Lokaal Bestuur, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening;
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Gelet op het positief advies van het MAT in vergadering van 4 mei 2021;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 6 mei 2021, voor advies is voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 20 mei 2021, ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat de jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van de gemeente Ternat vast te stellen.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 5.794.713 | 4.348.621 |
a. Ontvangsten | 22.950.356 | 22.521.859 |
b. Uitgaven | 17.155.643 | 18.173.238 |
II. Investeringssaldo | -3.459.911 | -3.410.287 |
a. Ontvangsten | 584.824 | 722.767 |
b. Uitgaven | 4.044.735 | 4.133.054 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 2.334.802 | 938.334 |
IV Financieringssaldo | 318.838 | -650.622 |
a. Ontvangsten | 1.850.089 | 1.085.918 |
b. Uitgaven | 1.531.252 | 1.736.541 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.653.640 | 287.712 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.203.023 | 4.203.023 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.856.662 | 4.490.734 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.856.662 | 4.490.734 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 5.794.713 | 4.348.621 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.182.788 | 1.244.217 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.374.967 | 1.435.462 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 192.179 | 191.245 |
III. Autofinancieringsmarge | 4.611.926 | 3.104.405 |
Balans op 31/12/2020
Vlottende activa |
7.184.750 | Schulden |
29.210.221 |
Vaste activa |
63.454.097 |
Nettoactief |
43.528.626 |
Totaal activa |
70.638.848 |
Totaal passiva |
72.738.848 |
Staat van opbrengsten en kosten 2020
Kosten |
20.251.041 |
Opbrengsten |
23.205.929 |
Operationeel overschot |
2.756.538 |
Financieel overschot |
198.350 |
overschot van het boekjaar |
2.954.888 |
Artikel 2. - De jaarrekening 2020 van het OCMW Ternat, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren.
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -1.154.336 | -1.415.652 |
a. Ontvangsten | 1.653.449 | 1.649.927 |
b. Uitgaven | 2.807.786 | 3.065.579 |
II. Investeringssaldo | 503.324 | 463.245 |
a. Ontvangsten | 835.000 | 835.000 |
b. Uitgaven | 331.676 | 371.755 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -651.013 | -952.407 |
IV Financieringssaldo | -53.887 | -53.887 |
a. Ontvangsten | ||
b. Uitgaven | 53.887 | 53.887 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -704.899 | -1.006.294 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -1.018.152 | -1.018.152 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -1.723.051 | -2.024.446 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -1.723.051 | -2.024.446 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -1.154.336 | -1.415.652 |
II. Netto periodieke aflossingen | 53.887 | 53.887 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 53.887 | 53.887 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.208.223 | -1.469.539 |
Balans op 31/12/2020
Vlottende activa |
570.379 |
Schulden |
1.383.351 |
Vaste activa |
5.511.063 |
Nettoactief |
2.598.090 |
Totaal activa |
6.081.442 |
Totaal passiva |
3.981.442 |
Staat van opbrengsten en kosten 2020
Kosten |
3.185.012 |
Opbrengsten |
2.172.567 |
Operationeel tekort |
-1.059.729 |
Financieel overschot |
47.285 |
Tekort van het boekjaar |
-1.012.445 |
Artikel 3. - De jaarrekening 2020 van het lokaal bestuur definitief vast te stellen met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 4.640.377 | 2.932.969 |
a. Ontvangsten | 24.603.806 | 24.171.786 |
b. Uitgaven | 19.963.428 | 21.238.817 |
II. Investeringssaldo | -2.956.588 | -2.947.043 |
a. Ontvangsten | 1.419.824 | 1.557.767 |
b. Uitgaven | 4.376.412 | 4.504.809 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.683.789 | -14.073 |
IV Financieringssaldo | 264.951 | -704.509 |
a. Ontvangsten | 1.850.089 | 1.085.918 |
b. Uitgaven | 1.585.138 | 1.790.428 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 1.948.741 | -718.582 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 3.184.871 | 3.184.871 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 5.133.611 | 2.466.288 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 5.133.611 | 2.466.288 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | 4.640.377 | 2.932.969 |
II. Netto periodieke aflossingen | 1.236.674 | 1.298.104 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.428.853 | 1.489.349 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 192.179 | 191.245 |
III. Autofinancieringsmarge | 3.403.703 | 1.634.866 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | ||
I. Autofinancieringsmarge | 3.403.703 | 1.634.866 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -403.386 | -342.891 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.428.853 | 1.489.349 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 1.832.239 | 1.832.239 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 3.000.317 | 1.291.975 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | ||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 5.133.611 | 2.466.288 |
- Autonoom gemeentebedrijf | 3.405 | 38.815 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 5.137.017 | 2.505.104 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 3.403.703 | 1.634.866 |
- Autonoom gemeentebedrijf | -114.092 |
-78.682 |
Totale Autofinancieringsmarge | 3.289.611 | 1.556.184 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 3.000.317 | 1.291.975 |
- Autonoom gemeentebedrijf | -97.055 | -62.579 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.903.262 | 1.229.396 |
Balans op 31/12/2020
Vlottende activa |
7.755.129 |
Schulden |
30.593.573 |
Vaste activa |
68.965.160 |
Nettoactief |
44.126.717 |
Totaal activa |
76.720.289 |
Totaal passiva |
76.720.289 |
Staat van opbrengsten en kosten 2020
Kosten |
23.436.053 |
Opbrengsten |
25.378.496 |
Operationeel overschot |
1.696.809 |
Financieel overschot |
245.635 |
Overschot van het boekjaar |
1.942.443 |
Artikel 4. - Overeenkomstig art. 286, 287 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur gebeurt de publicatie van het beleidsrapport op de website binnen de 10 dagen na de raadszitting en wordt gelijktijdig gemeld aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeentelijk ondersteuningsreglement Vrije Tijd en Welzijn, in het bijzonder wat betreft de ondersteuning voor nieuwbouw van vrijetijdsinfrastructuur;
Gelet op het principieel akkoord tussen de gemeente Ternat, de vzw Sport Kruikenburg en het schoolbestuur Katholiek Basis- en secundair Onderwijs Ternat (KBSOT) vzw inzake de bouw van een nieuwe sportzaal, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 februari 2019 en de overeenkomst als goedgekeurd door deze raad op 19 december 2019;
Gelet op de toelichting die werd verstrekt tijdens de gemeenteraadscommissie van 14 februari 2019, 12 december 2019 en van 22 april 2021 omtrent de voorgestelde gemeentelijk ondersteuning van Sport Kruikenburg Ternat voor de bouw van een nieuwe sportzaal en aanhorigheden;
Overwegende dat gezien een aantal onvoorzienbare factoren, waaronder niet in het minst de zeer grote stijging van de bouwmaterialenindex, er toe heeft geleid dat het investeringsbudget dient et worden verhoogd, hiervoor kan Kruikenburg beroep doen op een extra kredietlijn van maximaal 350.000 € ( bulletlening ), waarvoor ze enkel de intrestlasten dient te dragen;
Overwegende dat de bank vraagt dat het gemeentebestuur deze bijkomende kredietlijn waarborgt, in dezelfde mate dat zij ook een waarborg verleend heeft voor de basisleningen;
Overwegende dat deze extra kredietlijn zorgt voor extra financiële kosten ( rente ) die evenmin in het businessplan van de club waren voorzien, dat de club daarom voorwaardelijk een extra investeringssubsidie vraagt die maximaal de helft van het tekort aan financieringskosten, berekend conform de nota in bijlage van dit besluit, bedraagt, en in ieder geval maximaal 10.000 € per jaar bedraagt, en die dan nog verminderd zal worden indien er overgedragen overschotten zijn, dat dit voor de eerste maal gevraagd kan worden in 2022 en maximaal tot in 2030;
Overwegende dat zelfs met deze extra investeringsbijdrage, maximaal gerekend, de tussenkomst van het gemeentebestuur lager is dan de klassieke 51/49 % verdeling uit het subsidiereglement, immers deze verdelingsvoet zou een bijdrage impliceren van 24,5 % op de totale investeringskost, na herrekening geraamd op 4.002.094 €, zijnde 980.513 €, terwijl in principe akkoord van februari 2019 uitgegaan werd van maximaal 570.000 € , door meevallers teruggebracht tot 440.000 € in december 2019, maar nu met maximaal 90.000 € verhoogd tot maximaal 530.000 €, en dus lager dan toepassing subsidiekader;
De extra kredieten dienen vanaf 2022 in de MJP te worden voorzien;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Zijn goedkeuring te geven aan de zich in bijlage bevindende bijkomende overeenkomst, houdende de uitbreiding van de gegeven borgstelling met 350.000 € om hem te brengen op maximaal 3.900.000 € en het voorzien, in zoverre het nodig zou blijken van een bijkomende jaarlijks investeringssubsidie van maximaal 10.000 € onder de voorwaarden als in de overeenkomst gesteld.
Artikel 2. - De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen;
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven deze overeenkomst verder uit te voeren en te finaliseren, met inbegrip van het aanbrengen van kleine, niet essentiële aanpassingen aan deze overeenkomst.
Gelet op artikel 40 en 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het raadsbesluit van 25 februari 2021 ;
Overwegende dat wij met een wachtlijst van in Wambeek wonende kinderen worden geconfronteerd, dat er een strategisch plan is opgemaakt voor de school waaruit blijkt dat het mogelijk is om in 2021-2022 een bijkomende onthaalklas in te richten, dat dit de volledige schoolloopbaan van de kinderen kan meegevolgd worden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Enig artikel. - Ons raadsbesluit van 25 februari 2021 met betrekking tot de capaciteitsbepaling van GBS De Kiem Wambeek wordt in artikel 1 aangepast ten einde te komen tot een totale capaciteit van de kleuterschool van 120 plaatsen ipv 96 door de verhoging tot 48 plaatsen in de onthaalklas ( i.p.v. 24 )
Gelet op artikel 42 en 43 van het gemeentedecreet;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de BBC van 25 juni 2010 gewijzigd zoals tot op heden meer bepaald art. 16, 6de lid;
Gelet op de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/4 betreffende strategische meerjarenplanning en budgettering volgens de BBC meer bepaald art. 431 - 1ste lid;
Gelet op het schrijven vanwege VZW Strapatzen Pajottenland - Zennevallei van mei 2021 met aanvraag tot subsidiëring;
Overwegende dat de in dit besluit opgenomen feestcomités vrijgesteld worden van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid,1° van voornoemde wet;
Overwegende dat de gevraagde subsidie moet dienen voor de organisatie van het Strapatzen festival op 22 augustus 2021 in de omgeving van het Lusthof en basisschool De Horizon;
Overwegende dat bij aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, de vzw de nodige verantwoordingsstukken dienen over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat in het budget van 2021 op het artikel 2021/ACT-2.3.1/0719-02/6496130 een bedrag van €4.000,00 werd ingeschreven voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - Aan VZW Strapatzen Pajottenland - Zennevallei wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van €4.000,00.
Artikel 2. - Het college van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor éénsluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financieel beheerder.
Gelet op artikel 269 van het Decreet Lokaal Bestuur waarbij het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid een samenwerkingsovereenkomst kan goedkeuren m.h.o. op het bekomen van de nodige accounts doch onder voorbehoud van bekrachtiging van deze beslissing op de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit wetmatig kan geagendeerd worden;
Gelet op artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie, dat het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen verankert. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
Overwegende dat, de complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, meer in het bijzonder in het kader van het verder beheersen van de tweede golf en het proberen vermijden van een derde golf;
Overwegende dat een en ander vergt dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat;
Overwegende dat, om te kunnen opstarten, de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist is. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen;
Overwegende dat de nodige stukken hiertoe sedert 7 december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld werden, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden geagendeerd/gereageerd;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen;
Overwegende dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren;
Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, neemt het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen;
Zij doet dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd.
Overwegende dat, in de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, een cruciale rol weggelegd is voor contactonderzoek en bronopsporing;
Overwegende dat, op datum de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt heeft, met een bijhorende subsidie;
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Overwegende dat, besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) kunnen afsluiten;
Overwegende dat, de lokale besturen in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams werken binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters;
Overwegende dat, de gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand krijgen voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021;
Overwegende dat, de gemeente Ternat, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1;
Overwegende dat, hiertoe door de gemeente Ternat een samenwerkingsovereenkomst opgesteld wordt met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid;
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd:
- Afsprakennota waarin de gemeente Ternat, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
- De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
- De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
- In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Overwegende dat, het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
Overwegende dat, de gemeente Ternat zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen;
Overwegende dat, de engagementen die de gemeente Ternat opneemt, geen afbreuk doet aan de engagementen die de gemeente Ternat in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Het gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Artikel 2. - De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 22 april 2021.
Gelet op deel 2, titel 6 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het beleidsakkoord 2019-2024 ;
Gelet op het ontwerp participatiereglement met in bijlage een burgerbudgetreglement als gevoegd in bijlage ;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat een beleidsvisie heeft uitgewerkt met betrekking tot inspraak en participatie;
Overwegende dat dit beleid is gestoeld op volgende peilers :
- Beleidsparticipatie via het bestuur of de raden ( Klachtenprocedure, Verzoekschrift, Voorstellen van burgers, Volksraadpleging, Vragenhalfuurtje )
- Beleidsparticipatie via adviesraden en ateliers
- Beleidsparticipatie via 'Het Burgerpanel'
Overwegende dat al deze peilers ondersteund of gefaciliteerd zullen worden door het lokaal bestuur;
Overwegende dat het burgerpanel eveneens een burgerbudget kan beheren, dat hiervoor in bijlage van het participatiereglement ook een reglement burgerbudget dient te worden vastgesteld;
Overwegende dat de nodige kredieten in het MJP 2020-2025 werden voorzien;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Artikel 1. - Het participatiereglemant als gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - Het reglement burgerbudget als gevoegd in de bijlage van de in artikel 1 vernoemde bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op het artikel 8 van het gemeentewegendecreet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeentewegendecreet;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/8/2009 en wijzigingen;
Gelet op de omgevingsaanvraag VK2020/139 ingediend door Novus NV, Scheepdalelaan 60, 8000 Brugge voor perceel gekadastreerd, (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2;
Kennisgeving bezwaarschriften in verband met een omgevingsvergunningsaanvraag VK 2020/139 van Novus Nv., Scheepsdalelaan 60, 8000 Brugge voor een perceel gelegen aan de Dahlialaan 49, afdeling 3 sectie A nrs. 90G2, 90H2, 90K2, 90L2, 90M2, 90P2, 90A12, 90B12, 90W12, 90/2 M3, 107/2 E2, 107/2 F2, 107/2 S2, 107/2 H2, 107/2 P2, 107/2 R2 en 108/2 H2 te 1742 Ternat.
Overwegende dat het een aanvraag tot het verkavelen van een grond in 95 loten (ontbossing - sloop - infrastructuur) betreft, dat deze raad zich dient uit te spreken over de zaak van de wegenis;
Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van bijkomende wegenis die het mogelijk maken van alle nutsleidingen, riolerings- en omgevingswerken te voorzien op deze percelen;
Gelet op de bijgevoegde plannen met inbegrip van het voorgestelde rooilijnplan;
Gelet op de later overname in het openbaar domein volgens de aangeduide afbakening, dat hiervoor later een afzonderlijk raadsbesluit zal worden opgemaakt;
Overwegende dat deze wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken van openbaar nut zijn en het algemeen belang dienen;
Gelet op de bezwaarschriften die o.a. aangeven dat er te weinig publiek groen voorzien wordt, dient er een bijkomende grondafstand te gebeuren;
Overwegende dat hiervoor de loten 27, 28, 29 en 30 bij het publieke groen dienen gevoegd te worden om een kwalitatief park te bekomen;
Gelet op het advies van de dienst Technische Zaken :
Algemeen
Het bijzonder Bestek, de uitvoeringsplannen en de detailplannen dienen, vooraleer de opdracht van de wegenis- en rioleringswerken wordt uitgeschreven, ter goedkeuring voorgelegd worden aan het Lokaal Bestuur (CBS).
Het bijzonder bestek wordt opgemaakt conform het typebestek 250 versie 4.1.
De uitvoeringsplannen van het rioleringsgedeelte, aangepast conform het advies van 20/04/2021, worden voorafgaandelijk aan het uitschrijven van de opdracht, ter goedkeuring voorgelegd aan door de rioolbeheerder Farys.
Een vertegenwoordiger van het lokaal bestuur en de rioolbeheerder worden uitgenodigd op de werfvergaderingen, de werfverslagen worden ook steeds overgemaakt. Wijzigingen aan de modaliteiten opgenomen in het technisch gedeelte van het bestek (bij uitvoering van de opdracht) worden voorgelegd aan het lokaal bestuur (wegenis) of Farys (riolering).
Het bestuur en de rioolbeheerder worden uitgenodigd op de VO en de DO en dienen mede te ondertekenen voor akkoord.
Bijzondere voorwaarden:
Voetpaden worden in functie van het gebruikscomfort en duurzaamheid (sterkteklasse) uitgevoerd in klassieke betonstraatstenen 22x22x8 (indien noodzakelijk worden in functie hiervan de infiltratiegrachten aangepast conform de vigerende voorschriften inzake ‘buffering en infiltratie’).
Tussen de kantstrook/weggoot en de klinkerverharding wordt voorzien in een boordsteen van het type E, de boordsteen accentueert het onderscheid tussen het voetpad en de rijweg.
Het voetpad behoudt een min breedte van 1,5 m (incl. bovenvlak boordsteen) behoudens ter hoogte van de wegenis met een beperkte rooilijnbreedte van 8m (loten 90-92 en loten 35-37).
Opbouw wegenis (monolietverharding, fundering en onderfundering) aan te passen aan de bouwklasse conform de rekenmodule gehanteerd door AWV.
Opbouw voetpaden aan te passen aan de richtlijnen ‘verhardingen’ van het OCW – draagkracht fundering aanliggende voetpaden 110 MPa (motivatie – aanliggende voetpaden zijn makkelijk overrijdbaar + de dense bebouwing maakt dat de voetpaden grotendeels toegang verschaffen tot de opritten).
Voetpaden en fietspaden worden, in functie van de noodzaak en de draagkracht en bodemgesteldheid van de ondergrond, voorzien van een onderfundering (zie o.a. richtlijnen AWW – opbouw fietspaden).
Lijnvormige elementen tussen rijweg en plantvakken te voorzien van een MB fundering en stut (indien glijbekisting dwarsprofiel voorleggen).
Dwarsprofielen fietspaden aanpassen met min. helling (aangepaste plannen voorafgaandelijk ter goedkeuring voor te leggen).
Fietspaden worden, op de plaatsen waar infiltratie naast het fietspad niet mogelijk is, voorzien van een afwateringsgoot van 30cm, incl. rioolkolken. Het fietspad zelf behoudt steeds een minimale breedte van 2,50 (excl afwateringsgoot, incl boordstenen).
Opbouw waterdoorlatende parkings aan te passen aan de laatste richtlijnen ‘waterdoorlatende verhardingen’ van het OCW , deze worden steeds voorzien van min helling en waar nodig voorzien van drainage in functie van de infiltratiecapaciteit van de onderliggende bodem (dwarsprofielen voorafgaandelijk ter goedkeuring voor te leggen).
De waterdoorlatende fundering is uit te voeren in continue steenslag (2 lagen) met lage fijnfractie (extra eis korrelverdeling opnemen in bestek). Het ontwerp houdt rekening met een goede filterstabiliteit tussen straatlaag en fundering.
De volledige wegenis, met uitzondering van de voetpaden, moet in één enkele fase uitgevoerd worden, de voetpaden dienen, per bouwblok, aangelegd te worden uiterlijk 3 maanden na de in gebruikname van de eerste woning uit het desbetreffende bouwblok.
Over te gaan tot wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken op een terrein gelegen aan de Dahlialaan 49, te 1742 Ternat voor perceel gekadastreerd, (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2.
De loten 27 t.e.m. 30 bij het publieke groen te voegen.
Artikel 1. - Akkoord te gaan tot de aanleg van wegenis, riolerings- en omgevingswerken op een terrein gelegen Dahlialaan 49, 1742 Ternat gekadastreerd, (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2.
Artikel 2. - Het wegtracé en de voorgestelde rooilijnen goed te keuren.
Artikel 3. - Bij afzonderlijk raadsbesluit zal geoordeeld worden onder welke voorwaarden het project kan ingelijfd worden in het openbaar domein.
Artikel 4. - De loten 27 t.e.m. 30 bij het publieke groen te voegen.
Artikel 5. - Het advies van de dienst Technische Zaken, zoals gevoegd in bijlage en besproken in de considerans, dient stipt nageleefd te worden.
Artikel 6. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikels 41 11° en 12°;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/9/2009 en wijzigingen, art. 4.2.15, 4.2.16 en 4.2.17;
Gelet op de omgevingsaanvraag VK2020/139 ingediend door Novus Nv., Scheepsdalelaan 60, 8000 Brugge voor perceel gekadastreerd, (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 20.575,33 m2 gelegen aan de Dahlialaan 49, 1742 Ternat;
Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag onder voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente om het mogelijk te maken aangelegde wegenis alsmede de op te leggen groenaanleg in te lijven bij het openbaar domein;
Overwegende dat de grondovername pas kan geschieden na aanleg en definitieve oplevering van de wegenis en de groene ruimtes zoals voorzien in de plannen, of dat er minstens een financiële waarborg is gesteld die de realisatie van de wegenis en de groene zone waarborgt;
Overwegende dat deze grondafstanden van openbaar nut zijn en het algemeen belang dient;
Gelet op de bezwaarschriften die o.a. aangeven dat er te weinig publiek groen voorzien wordt, dient er een bijkomende grondafstand te gebeuren;
Overwegende dat hiervoor de loten 27, 28, 29 en 30 bij het publieke over te dragen groen dienen gevoegd te worden om een kwalitatief park te bekomen;
Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 20.575,33 m2 die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2020/139 ingediend door Novus Nv., Scheepsdalelaan 60, 8000 Brugge gelegen te (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2, 1742 Ternat om in te lijven in het openbaar domein;
De loten 27 t.e.m. 30 bij het publieke groen te voegen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 20.575,33 m2 die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2020/139 gelegen (afd. 3) sectie A 90 G2, (afd. 3) sectie A 90 H2, (afd. 3) sectie A 90 K2, (afd. 3) sectie A 90 L2, (afd. 3) sectie A 90 M2, (afd. 3) sectie A 90 P2, (afd. 3) sectie A 90 A12, (afd. 3) sectie A 90 B12, (afd. 3) sectie A 90 W12, (afd. 3) sectie A 90/2 M3, (afd. 3) sectie A 107/2 E2, (afd. 3) sectie A 107/2 F2, (afd. 3) sectie A 107/2 S2, (afd. 3) sectie A 107/2 H2, (afd. 3) sectie A 107/2 P2, (afd. 3) sectie A 107/2 R2 en (afd. 3) sectie A 108/2 H2 om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - Als bijkomende last de loten 27 t.e.m. 30 aan het openbaar domein over te dragen om ze, eens door de ontwikkelaar aangelegd, bij het publieke groen te voegen.
Artikel 3. - Mevrouw I. Swaelens, Voorzitter Gemeenteraad en de heer K. Vanholder, Algemeen Directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 4. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/9/2009 en wijzigingen, art. 4.2.15, 4.2.16 en 4.2.17;
Gelet op de omgevingsaanvraag VK2021/10 ingediend door Intop – Axios (ns. DEVARO BVBA), Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat voor percelen en gekadastreerd, 1ste afd., sie C nrs 166 c deel, 165 e deel en 167 b deel. Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag onder voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente om het mogelijk te maken van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad/fietspad te voorzien in deze strook;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de gratis grondafstand voor een oppervlakte van 1 ca gelegen te Brusselstraat, sie C nr 165 e deel;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 1 ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/10 gelegen te Brusselstraat, sie C nr 165 E deel om in te lijven in het openbaar domein;
Ines Swaelens, voorzitter gemeenteraad en Koen Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen;
Artikel 1. - Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 1 ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/10 ingediend door Bvba Devaro, Assesteenweg 228, 1742 Ternat voor het perceel gelegen te Brusselstraat, sectie C nrs. 165 E deel om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - Ines Swaelens, voorzitter gemeenteraad en Koen Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de akte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
K. VANHOLDER I. SWAELENS
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/9/2009 en wijzigingen, art. 4.2.15, 4.2.16 en 4.2.17;
Gelet op de omgevingsaanvraag met nr. VK2021/12 ingediend door INTOP-AXIOS, Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat, handelend in volmacht van de erfgenamen Wambacq - De Dapper voor het percelen gekadastreerd sectie B nr. 103/3, 99/3 en 99H te 1740 Ternat, Wijmenierlaan/Donkerstraat;
Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde verkaveling onder voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente om het mogelijk te maken van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad te voorzien in deze strook;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van +/- 1a74ca en 29ca gelegen aan de Wijmenierlaan/Donkerstraat te 1740 Ternat;
Overwegende dat deze grondafstanden van openbaar nut zijn en het algemeen belang dient;
Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van +-/ 1a74ca en 29ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/12 ingediend door INTOP-AXIOS (namens Wambacq - De Dapper), Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat gelegen te 1740 Ternat, Wijmenierlaan/Donkerstraat, sectie. B nrs. 103/3, 99/3 en 99H, om in te lijven in het openbaar domein;
Ines Swaelens, voorzitter gemeenteraad en Koen Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen;
Artikel 1. - Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van +/- 1a74ca en 29ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/12 ingediend door INTOP-AXIOS (namens Wambacq - De Dapper), Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat , gelegen te 1740 Ternat, Wijmenierlaan/Donkerstraat, sectie. B nrs. 103/3, 99/3 en 99H om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - Mevrouw I. Swaelens, Voorzitter Gemeenteraad en de heer K. Vanholder, Algemeen Directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, artikels 41 11° en 12°;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/9/2009 en wijzigingen, art. 4.2.15, 4.2.16 en 4.2.17;
Gelet op de omgevingsaanvraag met nr. vk 2021/3 ingediend door INTOP-AXIOS, Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat, handelend in volmacht van Parset Kiekens, Brusselstraat 118, 1740 Ternat, Renilda Kiekens, Brusselstraat 116, 1740 Ternat en Geeroms Comm.va., Pol De Montstraat 28, 1741 Ternat voor het perceel gekadastreerd sectie C nrs. 206f en 209p te 1740 Ternat, Brusselstraat 116;
Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde verkaveling onder voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente om het mogelijk te maken van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad te voorzien in deze strook;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 66ca gelegen aan de Brusselstraat 116 te 1740 Ternat;
Overwegende dat deze grondafstanden van openbaar nut zijn en het algemeen belang dient;
Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 66ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/3 ingediend door INTOP-AXIOS, Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat (namens Parset Kiekens, Brusselstraat 118, 1740 Ternat, Renilda Kiekens, Brusselstraat 116, 1740 Ternat en Geeroms Comm.va., Pol De Montstraat 28, 1741 Ternat ) gelegen te 1740 Ternat, Brusselstraat 116 - sectie C nrs. 206f en 209p, om in te lijven in het openbaar domein;
Ines Swaelens, voorzitter gemeenteraad en Koen Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen;
Artikel 1. - Over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond van 66ca die deel uitmaakt van een omgevingsaanvraag VK2021/3 ingediend door INTOP-AXIOS, Statiestraat 11/13 te 1740 Ternat (namens Parset Kiekens, Brusselstraat 118, 1740 Ternat, Renilda Kiekens, Brusselstraat 116, 1740 Ternat en Geeroms Comm.va., Pol De Montstraat 28, 1741 Ternat ), gelegen te 1740 Ternat, Brusselstraat 116, sectie C nrs. 206f en 209p om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - Mevrouw I. Swaelens, Voorzitter Gemeenteraad en de heer K. Vanholder, Algemeen Directeur, te machtigen om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Renovatie kerkhofmuur rond Sint Remigiuskerk Wambeek” een bestek met nr. td/ow/2021/002 werd opgesteld door de Dienst Gebouwen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.921,48 excl. btw of € 42.254,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-03/ACT-2.3.4/0990-00/2220000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. td/ow/2021/002 en de raming voor de opdracht “Renovatie kerkhofmuur rond Sint Remigiuskerk Wambeek”, opgesteld door de Dienst Gebouwen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 34.921,48 excl. btw of € 42.254,99 incl. 21% btw.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-03/ACT-2.3.4/0990-00/2220000.
Artikel 4. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
In tal van gemeenten is het sinds kort mogelijk om te huwen in openlucht op een markante en/of romantische plaats. Soms gaat het over locaties in de directe nabijheid van het gemeentehuis en stelt de gemeente materiaal ter beschikking. In sommige andere gevallen gaat het over nog andere locaties en wordt er van de aanvragers gevraagd om bepaalde materialen zelf te voorzien. Hoe dan ook houdt het in dat de keuzevrijheid voor aanstaande echtgenoten aanzienlijk wordt uitgebreid. Nu de coronamaatregelen de burger aanzetten om ons meer buiten te begeven, promoten we die idee ook door het huwelijk in open lucht te laten voltrekken door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
In principe wordt het huwelijk voltrokken op het gemeentehuis. Artikel 165/1, lid 2 van het burgerlijk wetboek bepaalt echter ook dat de gemeenteraad andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, kan aanwijzen als plaats om het huwelijk te voltrekken.
In het verleden gebeurde dit al verscheidene keren in diverse steden en gemeenten. In Grobbendonk worden inmiddels de huwelijken voltrokken in de tuin van de voormalige gerenoveerde pastorij. Heel wat toeschouwers kunnen daar op een veilige afstand de plechtigheid volgen. In Diest kan men vanaf 1 mei trouwen op een romantische brug in Park CerckelI. In Merksem werden tijdens de renovatie van het districtshuis de huwelijken voltrokken in het kasteel van Bouckenborgh. Gegeven dat steeds meer koppels bewust niet kiezen voor een religieuze huwelijksplechtigheid, wint het burgerlijk huwelijk ook aan symbolisch belang.
In dat licht is het ook opportuun om als burgerlijke stand maximaal klantgericht te werken en aanstaande echtgenoten de optie te bieden om op een andere plaats dan het gemeentehuis te trouwen. Een huwelijk in openlucht op een markante locatie van onze gemeente moet daarbij in overweging kunnen genomen worden.
De gemeenteraad van Ternat vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om :
• te onderzoeken welke alternatieve en/of openlucht locaties zouden kunnen fungeren als trouwlocatie.
• de modaliteiten (gezien covid-19) waarbinnen dit georganiseerd kan worden uit te werken.
Op voorstel van Steve Convents namens de fractie Open VLD +
Volgend interpretatief besluit te nemen :
In de ogen van het gemeentebestuur omvat het gemeentehuis niet enkel de gebouwen/lokalen op de site Gemeentehuisstraat 21 te Ternat, maar maken het voorplein en de 'lusthof' expliciet deel uit van het gemeentehuis. Aldus is het mogelijk om in open lucht te huwen op het voorplein en in de Lusthof. Dit is vandaag mogelijk, is in het verleden ook altijd mogelijk geweest en blijft voor de toekomst mogelijk. Alle huwelijken aldaar voltrokken in het verleden, heden en toekomst zijn en blijven rechtsgeldig. Voorlopig worden geen andere plekken aangeduid uit organisatorische redenen.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter