Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Artikel 1. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 september 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur mits onthouding van raadslid Ines Swaelens omdat zij niet aanwezig was op vorige gemeenteraad.
Artikel 2. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 7 september 2023 worden goedgekeurd na het aanbrengen van een gewijzigde stemming bij punt 17. Aanpassing raad van bestuur AGB Ternat.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41, 12 en 14;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 houdende de goedkeuring verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Ines Swaelens + eedaflegging vervangend raadslid;
Gelet op art 12 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de raad akte neemt van de verhindering van een raadslid dat ouderschapsverlof neemt wegens de geboorte van een kind;
Gelet op art 14 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de raad akte neemt van het einde van de verhindering van een raadslid dat ouderschapsverlof neemt wegens de geboorte van een kind;
Overwegende dat mevrouw Ines Swaelens opnieuw haar rangorde opneemt die zij had voor de start van de verhindering als gemeenteraadslid gelet op de collectieve constructieve motie van wantrouwen tegen de burgemeester en schepenen zoals goedgekeurd in zitting van 4 juli 2023;
Artikel 1. - Akte te nemen van het einde van de verhindering per 18 oktober 2023 van raadslid mevrouw Ines Swaelens wegens ouderschapsverlof. Het mandaat van mevrouw Yaëlle D'Hoe neemt een einde per 18 oktober 2023.
Artikel 2.- De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hierbij vastgesteld als volgt:
Naam en voornaam |
Anciënniteit |
Stemmen |
Lijst |
|
1 |
Frans HOLSTERS |
12/01/1971 |
314 |
Open VLD + |
2 |
Fred DIELENS |
02/01/1977 |
668 |
CD&V en Volks |
3 |
Jozef BORREMANS |
01/01/1995 |
1.056 |
CD&V en Volks |
4 |
Guido VAN CAUWELAERT |
01/01/1995 |
373 |
Sp.aGroenXL |
5 |
Michel VANDERHASSELT |
05/01/2001 |
1.583 |
CD&V en Volks |
6 |
Gunter DESMET |
05/01/2001 |
700 |
CD&V en Volks |
7 |
Rutger BELSACK |
02/01/2007 |
399 |
Sp.aGroenXL |
8 |
Sven DE PAEPE |
25/02/2010 |
664 |
N-VA |
9 |
Christiane SERVRANCKX |
02/01/2013 |
910 |
CD&V en Volks |
10 |
Geert DE FEYTER |
02/01/2013 |
783 |
CD&V en Volks |
11 |
Nele VANDENBULCKE |
02/01/2013 |
253 |
N-VA |
12 |
Arno DE PAEPE |
19/12/2017 |
209 |
N-VA |
13 |
Ines SWAELENS |
02/01/2019 |
668 |
Voor Ternat |
14 |
Jochen DE MULDER |
02/01/2019 |
582 |
CD&V en Volks |
15 |
Anna PARYS |
02/01/2019 |
546 |
Voor Ternat |
16 |
Sophie CLAEYS |
02/01/2019 |
493 |
Onafhankelijke (voorheen N-VA) |
17 |
Timo SCHOUKENS |
02/01/2019 |
480 |
Voor Ternat |
18 |
Kris DE MEUTER |
02/01/2019 |
444 |
Voor Ternat |
19 |
Hannes VERDOODT |
02/01/2019 |
394 |
Voor Ternat |
20 |
Steve CONVENTS |
02/01/2019 |
305 |
Open VLD + |
21 |
Kristof DE LEEUW |
02/01/2019 |
245 |
N-VA |
22 |
Hilde VAN DER CRUYS |
31/01/2019 |
393 |
Voor Ternat |
23 |
Vera SERVRANCKX |
28/10/2021 |
522 |
CD&V en Volks |
24 |
Marieke SEGERS |
28/04/2022 |
398 |
CD&V en Volks |
25 |
Yo De Beule |
01/01/2023 |
382 |
Voor Ternat |
Gelet op de artikelen 46 en 58 over het decreet lokaal bestuur, zoals gewijzigd bij decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 4 juli 2023 houdende voorstel om de collectieve constructieve motie van wantrouwen tegen de burgemeester en schepenen aan te nemen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 4 juli 2023 houdende aanduiding en eedaflegging van de heer Michel Vanderhasselt als aangewezen-burgemeester.
Gelet op het Ministerieel besluit van 21 september 2023 houdende de benoeming van Michel Vanderhasselt tot burgemeester van Ternat;
Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur d.d. 22 september 2023 houdende benoeming van de heer Michel Vanderhasselt tot burgemeester van de gemeente Ternat ingevolge het positief advies van de Procureur-generaal van het Hof van Beroep te Brussel en de provinciegouverneur;
De burgemeester legt nogmaals de eed af, dit keer als benoemde burgemeester, in handen van de voorzitter van de gemeenteraad tijdens de openbare vergadering van de raad;
Artikel 1. - Akte te nemen van de benoeming van de heer Michel Vanderhasselt, tot burgemeester van Ternat.
Artikel 2. - De benoemde burgemeester legt in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de burgemeester.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad/gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente Ternat te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Artikel 1. - De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2. - Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3. - De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4. - De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5. - Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 en ondermeer volgend agendapunt omvat: Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Haviland werd aangeduid;
Overwegende dat artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikel 1. - Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 19 juni 2022 wordt goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet;
Gelet dat de gemeente deelnemer is van de intergemeentelijke verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
Gelet dat de raad van bestuur van Havicrem op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 14 september 2023 waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging;
Gelet op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 20 december 2023 om 18u30, in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil) met als enige agendapunten:
1. Goedkeuring statutenwijziging;
2. Goedkeuring aangepast aandelenregister;
Gelet op de raadsbeslissing van 28 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Havicrem werd aangeduid;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De effectief vertegenwoordiger van de gemeente en zijn plaatsvervanger, aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, worden gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en maakt dit, ter kennisgeving, over aan brigitte.emmerechts@havicrem.be.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur betreffende de structuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Farys ov;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Farys ov op 15 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Overwegende dat de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 15 december 2023 volgende agendapunten bevat:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging Farys
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3. Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8. Samenwerking met SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Overwegende dat deze agendapunten kunnen worden goedgekeurd;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 15 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging Farys
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3. Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8. Samenwerking met SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Artikel 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia.
Artikel 2. - De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden naar:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009;
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 25 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op 15 december 2023 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 25 september 2023 overgemaakt werd;
Artikel 1. - De raad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15 december 2023:
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 432 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dat dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Intradura dat werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegend dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief van 13 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1. - De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 13 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Haviland werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 16 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1. - De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 13 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 41, 11°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot de daden van beschikking over onroerende goederen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 08 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen;
Gelet op de algemene aannemingsvoorwaarden, opgenomen in de bijlage bij voormeld besluit van 26 september 1996, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Organisatie online biedingen verkoop van onroerende goederen” een bijzonder bestek met nr. 507 werd opgesteld door de financiële dienst in samenwerking met de externe omgevingsambtenaar;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure;
Overwegende dat 15 december 2023 om 11 uur wordt voorgesteld als uiterste datum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht kosteloos wordt geraamd aangezien alle kosten door de koper van het onroerend goed worden betaald;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. 507 en de raming voor de opdracht “Organisatie online biedingen verkoop van onroerende goederen”, opgesteld door de financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming is kosteloos.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3. - De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 15 december 2023 om 11 uur.
Artikel 4. - De heer M. Vanderhasselt, burgemeester en mevrouw S. De Mulder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 6. - Een voor eensluidend verklaard afschrift wordt overgemaakt aan de financiële dienst.
Overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur neemt de raad kennis van het besluit van de heer Gouverneur d.d. 20 september 2023.
Middels dit besluit wordt de jaarrekening 2022 door de toezichthoudende overheid goedgekeurd;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder het artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder het artikel 260 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder het artikel 262, zeggende:
§ 1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten;
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het besluit van de heer Gouverneur d.d. 20 september 2023 ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de raad overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur;
Artikel 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de heer Gouverneur d.d. 20 september 2023 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van lokaal bestuur Ternat.
Artikel 2. - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te 1000 Brussel.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het voorstel reglement evenementen, zoals gevoegd in bijlage.
Gelet op de handleiding van het Eaglebe Portaal;
Op voorstel van het schepencollege;
Artikel 1. - De raad verklaart zich akkoord met het reglement zoals gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - Het reglement zal bekendgemaakt worden op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal, voor het nodige gevolg, overgemaakt worden aan de waarnemend clustermanager ondersteuning en waarnemend clustermanager Samenleven.
Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999);
De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur);
Gelet op de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers d.d. 7 mei 1999 - artikel 43/4 t.e.m. 7 waarbij bepaald wordt dat kansspelinrichting klasse IV plaatsen zijn die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen en het aannemen van weddenschappen een vergunning klasse F2 vereist en men over een convenant dient te beschikken, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers d.d. 7 mei 1999 - behoudens de uitzonderingen bepaald in §5, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV;
Gelet op de wet tot wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, en tot invoeging van artikel 37/1 in de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij - artikel 36 betreffende het feit dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten voldoen aan deze voorwaarden. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2010 tot vaststelling van het maximum aantal vaste en mobiele kansspelinrichtingen klasse IV, de criteria die ertoe strekken een spreiding van deze inrichtingen te organiseren en de procedure voor de behandeling van de aanvragen ingeval een vergunning vrijkomt wegens intrekking of stopzetting;
Gelet op het brandveiligheidsattest A d.d. 1 juni 2022 op basis van een brandpreventieverslag 2016/00398/003 d.d. 17 mei 05 2022, ondertekend op 23 mei 2022;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 30 juni 2022 betreffende de goedkeuring voor het afsluiten van een convenant m.b.t. de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV, nl. DERBY, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat;
De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers:
1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.
Op 21 september 2021 deed de DERBY nv (ondernemingsnummer BTW BE 0407.042.484), met maatschappelijke Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem, een aanvraag om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Statiestraat 135 te 1740 Ternat. Op hogervermeld adres is een vestigingseenheid geregistreerd voor een wedkantoor klasse IV nr 1170 en beschikt over een kansspelvergunning F2 met nummer FB-385574 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres. Deze kansspelvergunning F2 moet hernieuwd worden op de zitting van de kansspelcommissie.
De raad verklaarde zich, in zitting d.d. 30 juni 2022, akkoord tot het afsluiten van een convenant met DERBY nv, met maatschappelijke zetel Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat.
Voormelde kansspelinrichting heeft nu een nieuwe uitbater, nl. de heer Taskin Kokten met ondernemingsnummer 0696.968.358 1070 Bet BV, met maatschappelijke zetel te Keizer Karellaan 22 1083 Ganshoren. Voormeld convenant dient dus aangepast te worden ingevolge de wijziging van eigenaar. Het betreft hier enkel een administratieve wijziging.
De raad verklaarde zich, in zitting d.d. 30 juni 2022, akkoord tot het afsluiten van een convenant met DERBY nv, met maatschappelijke zetel Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat.
Voormelde kansspelinrichting heeft nu een nieuwe uitbater. Bijgevolg dient voormeld convenant aangepast te worden. Het betreft hier enkel een kennisneming van een administratieve wijziging.
Enig artikel. - De raad neemt kennis van de wijziging in het convenant met Derby nv, met maatschappelijke zetel Waversesteenweg 1100/3 te 1160 Oudergem voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen Statiestraat 135 te 1740 Ternat. De wijziging is het gevolg van het feit dat de uitbater van voormelde kansspelinrichting gewijzigd is, de nieuwe uitbater is Voormelde kansspelinrichting heeft nu een nieuwe uitbater, nl. de heer Taskin Kokten met ondernemingsnummer 0696.968.358 -1070 Bet BV, met maatschappelijke zetel te Keizer Karellaan 22 1083 Ganshoren . Deze wijziging is enkel een administratieve aanpassing.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK 2023/21 ingediend door Immoterna voor een perceel gelegen Bosstraat te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie A nr. 133X;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 10m2 gelegen Bosstraat te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie A nr. 133X;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de aanvaarding van de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 10m2 die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK 2023/21 ingediend door Immoterna voor een perceel gelegen Bosstraat te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie A nr. 133X om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de gemeente Ternat een bouwteam wenst aan te stellen voor het ontwerpen en bouwen van een fietsersbrug over de Heidestraat ten behoeve van de fietssnelweg F209; dat heden de fietssnelweg de Heidestraat dient te kruisen en dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden tussen de overstekende fietsers en de autoverkeer; dat in de start- en projectnota van de "FIETSSNELWEG F209: AFFLIGEM – ANDERLECHT" voorzien is om over de Heidestraat een fietsersbrug te bouwen;
Overwegende dat de provincie Vlaams-Brabant stelt dat het bouwen van de fietsersbrug een gemeentelijke taak is;
Overwegende dat voor het bouwen van de fietsersbrug er een subsidies zal zijn van de provincie Vlaams-Brabant ten bedrage van 110 % van de uitvoeringskost;
Overwegende dat het bouwen van fietsersbrug in een Design and Build-formule volgende elementen bevat:
Overwegende dat uit een eerste raming van de fietsersbrug op hoofdlijnen blijkt dat de kostprijs mogelijks boven de 750.000 (excl. BTW) zal zijn;
Overwegende dat gekozen wordt voor een mededingingsprocedure met onderhandeling; dat hierdoor een selectiefase en een gunningsfase noodzakelijk is; dat volgende motivering wordt gesteld om deze procedure te volgen:
Met het opstarten van het project "Fietsersbrug over de Heidestraat" door het opvragen van kandidaturen is er nog geen financiële impact;
Enig artikel. - De selectieleidraad voor het bouwen van de fietsersbrug over de Heidestraat wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de overeenkomst en het beheersplan Essene-Lombeek niet zijn toegevoegd in de bijlage;
Enig artikel. - De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het agendapunt en de goedkeuring enkel te behandelen voor station Ternat (en niet Essene-Lombeek).
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst en de beheersovereenkomst tussen lokaal bestuur Ternat en de NMBS;
Overwegende dat de gemeente Ternat en haar inwoners gratis kunnen parkeren op de stationsparking van maandag tot vrijdag van 17u tot 7u en van vrijdag avond 17u tot maandag morgen 7u;
Overwegende dat er een lijst is opgemaakt met de bevoegdheden voor NMBS en de gemeente;
Artikel 1. - De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst en de beheersovereenkomst tussen NMBS en lokaal bestuur Ternat voor station Ternat, zoals gevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst omgeving en de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 28 januari 2014 waarbij een vernieuwing van het mobiliteitsplan wordt gevraagd;
Overwegende dat de gemeente in zijn meerjarenplan onder actie 1.2.3 wil inzetten op een duurzaam en kwaliteitsvol gemeentelijk verkeers- en mobiliteitsbeleid.
Overwegende dat het openbaar onderzoek van 1 en 28 februari 2023 37 bezwaarschriften zijn binnengekomen en deze behandeld zijn door het college dd 29 juni 2023
Overwegende dat in volgende punten aanpassingen zijn aangebracht:
3.2.2.5 Werkdomein B5: Parkeerbeleid
Om te vermijden dat Essene-Lombeek overspoeld wordt door pendelaars die betalend parkeren proberen te vermijden werd het parkeerbeleid op het openbaar domein bijgesteld
6.2.2 Werkdomein A2: Strategische ruimtelijke projecten
Echter zal de verkeersdruk beperkt blijven door de aanwezigheid van alle lokale voorzieningen in de buurt zoals een krantenwinkel-bakker-kruidenier, traiteur-beenhouwer, frituur, apotheek, café en restaurant
6.3.3.4 Gewenste optimalisatie lijnvoering
In de visie uitgewerkt binnen de vervoerregio is een bijkomend station Wambeek voorgesteld op de S-lijn tussen Aalst-Brussel op vraag van gemeente Dilbeek vanwege de beperkte ruimtelijke mogelijkheden langs deze lijn.
Bij de invoering van basisbereikbaarheid dient verder bekeken te worden of de marktbus behouden kan blijven of dat er een alternatief moet uitgewerkt worden zoals bv. het aanbieden van taxicheques of via een eigen lijn.
6.3.3.6 Halteaccomodatie
Om het gebruik van het openbaar vervoer verder te stmuleren zal de gemeente Ternat samen met De Lijn verder inzeten op het optimaliseren van de halte-infrastructuur, te starten met de belangrijkste haltes: voorzien van toegankelijke perrons, schuilhuisjes en fietsenstallingen. Hiervoor is een traject lopende in Ternat.
In samenwerking met het toegankelijkheidsbureau is de toegankelijkheid van de bushaltes op grondgebied van Ternat in beeld gebracht. Op basis hiervan is er een prioriteitenlijst opgemaakt. Op basis hiervan zal de gemeente de komende jaren de haltes optimaliseren.
6.3.4.1 Verkeerssituatie centrum Ternat
Om Borredam enkelrichting te maken moet de marktopstelling wel wijzigen, zodat Borredam ook tijdens de markt bereikbaar blijft. Een eventuele herinrichting hangt samen met de heraanleg van de markt in de volgende legislatuur, waarbij er dan steeds een doorgang vrij zou zijn van en naar de Brusselstraat.
6.3.4.4.2 zone 30
Op de Natestraat (op het gedeelte zonder aansluitend fietspad) wordt voorlopig een zone 30 ingevoerd tot de aanleg van voetpaden, een voetpadendossier hiervoor wordt opgestart.
De Heidestraat geldt voor deze zone als lokale ontsluitingsweg. Een evaluatie van de huidige tunnel met verkeerslichten duidt op een goede werking in functie van een voldoende vlotte doorstroming en het vermijden van verkeer op de lokale aantakkende straten. Het uitvoeren van verkeersmetingen op korte termijn zal een eventuele nood aan flankerende maatregelen in kaart brengen.
Zone tussen Lombeek-centrum en Overdorp
Op basis van criterium 3 wordt in dit gebied de zone 30 uitgebreid naar de Sint-Katherinastraat, Watermolenstraat, Lindenstraat, Ploterstraat, Knotwilgenlaan, Beekstraat, Acacialaan, Vianestraat, Sibbekensveldstraat, Weidestraat, Fazantenlaan, Vinkenlaan, Mezenlaan, Lijsterlaan, Zwaluwlaan, Reigerlaan en de Leeuwerikenlaan. Het gebied wordt begrensd door de Heidestraat – Kerkstraat en de Assesteenweg.
6.3.5.1 Parkeerregimes
Er is verder een nieuwe randparking voor bewonersparkeren aan de Delhaize voorzien, bereikbaar via de Terlindenstraat. De parking telt 30 parkeerplaatsen. Deze randparking is bestemd voor inwoners van de Assesteenweg
6.4.4 Werkdomein C4: Handhaving
Op de Processiestraat zullen de versmallingen verdwijnen. Vaste parkeervakken en een onderbroken middellijn kunnen op
Artikel 1. - De raad keurt het beleidsplan mobiliteit en het fietsbeleidsplan goed.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt de financiële dienst, de dienst duurzaamheid, de dienst ruimtelijke ordening en de mobiliteitsdienst.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de nieuwe regels inzake de schulden van de consument ten aanzien van ondernemingen, ingevoerd bij de wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht, die in werking traden op 1 september 2023;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invorderingen en de geschillenprocedure voor gemeentebelastingen;
Gelet op het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit van 19 december 2017 en 27 maart 2018 betreft het vaststellen van zones voor in de tijd beperkt parkeren en retributiereglement voor inbreuken hierop (gecoördineerde versie) ;
Gelet op het collegebesluit van 28 september 2023 betreft de goedkeuring aanpassing retributiereglement als gevolg van de gewijzigde wetgeving 'consument';
Overwegende dat ten gevolge de aanpassing van de wetgeving ‘Schulden van de consument” het reglement in geval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone" en van de retributie “parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking” moet worden aangepast.
Artikel 1. - De raad keurt de aanpassing principieel goed.
Artikel 2. - Ingeval van niet-betaling van de retributie “tarief blauwe zone”, en van de retributie “parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking”, binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):
Verzending van een eerste aanmaning |
0,00 EUR |
Verzending van een tweede aanmaning |
20,00 EUR* + intresten** |
Verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming |
tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder***) |
Dagvaarding voor bevoegde rechtbank |
|
*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht (W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).
**Te vermeerderen met de verwijlintresten op de retributie vanaf de vervaldag overeenkomstig de Wet van 02/08/2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze intresten zijn in het geval van wanbetaling door een consument slechts verschuldigd vanaf het verstrijken van de wettelijk voorziene wachttermijn zoals aangeduid in de kosteloze herinnering.
***In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief o.a. aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan OPC, de financiële dienst en de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de vraag van handelsvereniging Be Local tot het verkrijgen van een subsidie;
Overwegende dat het initiatief de steun geniet van het gemeentebestuur en dat het gepast voorkomt financieel te ondersteunen;
Overwegende dat in 2021 en 2022 Be Local een subsidie van €3.000 heeft ontvangen voor deze actie;
Overwegende dat in het budget op 2023 op "rechtstreekse premies en subsidies aan ondernemingen - GBB_CBS/0500-00/6496100 - een bedrag van €20.000 werd voorzien;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Aan de handelsvereniging 'Be Local' wordt een nominatieve subsidie van €3.000 toegekend.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
gemeenteraadsvoorzitter