De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de Algemeen Directeur conform artikel 74 juncto artikels 32, 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 171 § 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de asfprakennota zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat artikel 171§2 van het decreet lokaal bestuur stelt dat ten minste na iedere volledige vernieuwing van de gemeenteraad de algemeen directeur mede namens het managementteam een afsprakennota sluit met het college van burgemeester en schepenen, met de burgemeester, met het vast bureau, met de voorzitter van het vast bureau, met het bijzonder comité voor de sociale dienst en met de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst over de wijze waarop de algemeen directeur en de overige leden van het managementteam met het college van burgemeester en schepenen, met de burgemeester, met het vast bureau, met de voorzitter van het vast bureau, met het bijzonder comité voor de sociale dienst en met de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst samenwerken om de beleidsdoelstellingen te realiseren, en over de omgangsvormen tussen bestuur en administratie;
Overwegende dat in de afsprakennota wordt bepaald op welke wijze de algemeen directeur de bevoegdheden uitoefent die aan hem zijn gedelegeerd door het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 57 van het decreet lokaal bestuur en door het vast bureau overeenkomstig artikel 85 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat deze afsprakennota werd besproken tussen het bestuur en het managementteam op 19 januari 2021;
Overwegende dat met dit besluit de afsprakennota ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college;
Enig artikel. - Kennis te nemen va de afgesloten afsprakennota.
Gelet op artikel 78 11 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de meerjarenplanning zoals goedgekeurd in de raden op 11 december 2019;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 293 tweede lid;
Gelet op de toelichting gegeven in de gemeenteraadscommissie van 16 januari 2020, waarbij onder andere het schattingsverslag werd besproken;
Gelet p het RUP Assesteenweg, zoals door deze raad vastgesteld;
Overwegende dat het OCMW van Ternat, samen met de Provincie Vlaams Brabant, eigenaar is van een perceel grond gelegen aan de Assesteenweg ( naast nr. 86 ) te Ternat, kadastraal gekend als eerste afdeling sectie A 477 C, met een kadastrale oppervlakte van 25a 58 ca;
Overwegende dat onroerende goederen van het lokaal bestuur in principe dienen te worden vervreemd volgens de principes van transparantie en mededinging, behalve als er een motivering wordt gegeven ter afwijking hiervan, dat het hierdoor aan gewezen is beroep te doen op COVAST, gespecialiseerd in het verkopen van onroerende goederen in het bezit van openbare besturen;
Overwegende dat het lokaal bestuur in uitvoering van haar bestuursakkoord en in accordantie met het toewijsreglement van ons raadsbesluit van 3 oktober 2017 een zekere voorrang wil geven aan geïnteresseerde kandidaat-kopers met een lokale binding, dat kan aanvaard worden dat kopers met een lokale binding daardoor tot maximaal 5.000 € bevoordeling kunnen krijgen, dat daarom zal worden verkocht aan de hoogste bieder met een Ternatse lokale binding, voor zover deze bieding maximaal 5.000 € lager is dan de hoogst uitgebrachte bieding; onder lokale binding wordt verstaan een natuurlijke persoon die minstens voor 35 % deel uitmaakt van de biedende partij én het Nederlands machtig is ( = in het bezit van een diploma van een lessenreeks van minstens 100 lesuren met examen uitgaand van een Nederlandstalige school, of kennis van het Nederlands minstens op niveau B1 van het Europees referentiekader ) én minstens 5 jaar van de afgelopen 20 jaar in de gemeente Ternat gewoond heeft;
Op voorstel van het vast bureau ;
Enig artikel. - Gelet op de bespreking in de gemeenteraad wordt beslist dit punt te verdagen naar een latere zitting.
Gelet op artikel 78 11 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de meerjarenplanning zoals goedgekeurd in de raden op 11 december 2019;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 293 tweede lid;
Gelet op de toelichting gegeven in de gemeenteraadscommissie van 16 januari 2020, waarbij onder andere het schattingsverslag werd besproken;
Gelet op de verkaveling nr. 2021/4;
Overwegende dat het OCMW van Ternat eigenaar is van een perceel grond gelegen aan de schapenbaan te Wambeek, kadastraal gekend als tweede afdeling sectie A 486 A, met een kadastrale oppervlakte van 25 a 50 ca;
Overwegende dat het OCMW hiervoor een verkavelingsvergunning 2021/4 heeft verkregen die het perceel opdeelt in twee bouwloten;
Overwegende dat onroerende goederen van het lokaal bestuur in principe dienen te worden vervreemd volgens de principes van transparantie en mededinging, behalve als er een motivering wordt gegeven ter afwijking hiervan, dat het hierdoor aan gewezen is beroep te doen op COVAST, gespecialiseerd in het verkopen van onroerende goederen in het bezit van openbare besturen;
Overwegende dat het lokaal bestuur in uitvoering van haar bestuursakkoord en in accordantie met het toewijsreglement van ons raadsbesluit van 3 oktober 2017 een zekere voorrang wil geven aan geïnteresseerde kandidaat-kopers met een lokale binding, dat kan aanvaard worden dat kopers met een lokale binding daardoor tot maximaal 5.000 € bevoordeling kunnen krijgen, dat daarom zal worden verkocht aan de hoogste bieder met een Ternatse lokale binding, voor zover deze bieding maximaal 5.000 € lager is dan de hoogst uitgebrachte bieding; onder lokale binding wordt verstaan een natuurlijke persoon die minstens voor 35 % deel uitmaakt van de biedende partij én het Nederlands machtig is ( = in het bezit van een diploma van een lessenreeks van minstens 100 lesuren met examen uitgaand van een Nederlandstalige school, of kennis van het Nederlands minstens op niveau B1 van het Europees referentiekader ) én minstens 5 jaar van de afgelopen 20 jaar in de gemeente Ternat gewoond heeft;
Op voorstel van het vast bureau ;
Artikel 1. - Het onroerend goed schapenbaan 50 ( 2de afdeling sectie A 486A ) in twee verkavelde loten te verkopen via de verkoopkanalen van COVAST;
Artikel 2. - Het lastenboek van de verkoop als gevoegd in bijlage aan te nemen, met bijzondere aandacht voor de bepalingen van voorrang bij lokale binding zoals hierboven beschreven.
Artikel 3. - Notariskantoor Bedert te Ternat aan te stellen als instrumenterend ambtenaar, de raadsvoorzitter en de algemeen directeur te machtigen de verkoopakte te ondertekenen.
Artikel 4. - Het vast bureau te machtigen de verdere procedure te voeren.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 , meer bepaald artikel 1 13, laatste lid, artikel 84 $1 en artikel;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en (bijlage XVI van) het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 11 januari 1994 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement en de opnameovereenkomst voor WCD De Sibbe;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 juni 2019 houdende de aanpassing van de interne afsprakennota en overeenkomst bij opname van de erkende groep van assistentiewoningen De Sibbe;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 23 juni 2015 houdende goedkeuring van de erkenningsaanvraag tot erkende groep van assistentiewoningen;
Gelet op het positief advies van het bijzonder comité voor de sociale dienst d.d. 18 mei 2021;
Overwegende dat beide documenten dienen te worden herzien naar aanleiding van de grondige renovatiewerken in de woningen en de goedgekeurde prijsaanpassing;
Gelet op het ontwerp van herziening van de 'overeenkomst bij opname en de 'interne afsprakennota' zoals gevoegd bij deze beslissing;
Gelet op het positief advies van het BCSD;
Op voorstel van het vast bureau;
Artikel 1. - Keurt de hernieuwde 'interne afsprakennota' en 'overeenkomst' van de erkende groep van assistentiewoningen De Sibbe goed. Beide documenten maken integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2. - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de woonassistent.
Artikel 3. - De beslissing wordt na goedkeuring door de OCMW-raad meegedeeld aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant door vermelding op de besluitenlijst.
Gelet op het artikel 77 van het Decreet Lokaal Bestuur betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening;
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Gelet op het positief advies van het MAT in vergadering van 4 mei 2021;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 6 mei 2021, voor advies is voorgelegd aan het Vast Bureau;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 20 mei 2021, ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat de jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2020 van het OCMW Ternat vast te stellen, met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -1.154.336 | -1.415.652 |
a. Ontvangsten | 1.653.449 | 1.649.927 |
b. Uitgaven | 2.807.786 | 3.065.579 |
II. Investeringssaldo | 503.324 | 463.245 |
a. Ontvangsten | 835.000 | 835.000 |
b. Uitgaven | -331.676 | 371.755 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -651.013 | -952.407 |
IV Financieringssaldo | -53.887 | -53.887 |
a. Ontvangsten | 0,00 | 0,00 |
b. Uitgaven | 53.887 | 53.887 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -704.899 | -1.006.294 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -1.018.152 | -1.018.152 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -1.723.051 | -2.024.446 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -1.723.051 | -2.024.446 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -1.154.336 | -1.415.652 |
II. Netto periodieke aflossingen | 53.887 | 53.887 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 53.887 | 53.887 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.208.223 | -1.469.539 |
Balans op 31/12/2020
Vlottende activa |
570.379 |
Schulden |
1.383.351 |
Vaste activa |
5.511.063 |
Nettoactief |
2.598.090 |
Totaal activa |
6.081.442 |
Totaal passiva |
3.981.442 |
Staat van opbrengsten en kosten 2020
Kosten |
3.185.012 |
Opbrengsten |
2.172.567 |
Operationeel tekort |
-1.059.729 |
Financieel overschot |
47.285 |
Tekort van het boekjaar |
-1.012.445 |
Artikel 2. - De jaarrekening 2020 van het OCMW Ternat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad.
Gelet op artikel 74 juncto artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Bij het personeel van de poetsdienst en van de klusjesdienst van het lokaal bestuur / ocmw van Ternat heerst grote ongerustheid over het verder bestaan van die diensten.
In de wandelgangen gonst het van de berichten -al dan niet terecht – over de mogelijke afschaffing van de diensten.
Open VLD Ternat kan niet akkoord gaan met een mogelijke afschaffing van de poetsdienst en de klusjesdienst.
Het gaat hier over goed draaiende diensten -die zelfs wachtlijsten hebben- en die zeer goed werk leveren.
Het argument dat de betrokken diensten “verlieslatend” zouden zijn gaat zeker niet op, daar zorg en ondersteuning van ouderen, behoeftigen en minder valide personen per definitie geen financiële winst, maar financieel verlies opleveren. Ze leveren echter wel een enorme zorgwinst op en dragen heel veel bij aan het welbevinden van de mensen.
Het gaat tenslotte om een “dienst” aan de bevolking!
Dank zij deze -in de zorg cruciale - diensten kunnen onze mensen langer autonoom in hun eigen woning blijven wonen. Is dat ook niet één van de beleidsopties van zowel de meerderheid als van de minderheid?
Ook bieden deze diensten een laagdrempelige instap voor een verdere hulpverlening door het ocmw.
De OVLD+ fractie in de gemeenteraad en de ocmw-raad zou graag duidelijkheid krijgen over de verdere toekomst van de poetsdienst en de klusjeshulp van het ocmw.
Vragen m.b.t. het personeel :
1. is het juist dat de poetsdienst afgeschaft wordt?
zo ja : °wanneer is de voorziene datum?
°hoeveel personeelsleden van de poetsdienst zijn hierbij betrokken?
Op voorstel van Raadslid Frans Holsters namens de fractie Open VLD +.
Van de vraag en het antwoord hierop kennis te nemen.
Namens OCMW-raad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Voorzitter OCMW Raad