Thu 25/06/2020 - 20:15 Raadzaal gemeentehuis
De notulen van de digitale gemeenteraad van 28 mei 2020 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Jaarlijks dient de gemeenteraad op de hoogte gebracht te worden van welke intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de gemeente deel uitmaakt.
Deze lijst met met de gemeentelijke vertegenwoordigers in dit deze verbanden bevindt zich in bijlage.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks, voor 30 juni, aan de CBS, GR, Vast Bureau en RMW over het organisatiebeheersingssysteem.
In bijlage de rapportage.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad regelmatig een opvolgingrapportering krijgt waarbij de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd.
De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf.
De besturen die de aangepaste BBC-regels toepassen vanaf 2019 maken voor het boekjaar 2019 al een geïntegreerde jaarrekening. In dat geval stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Een kandidaat bij een aanwervingsexamen voor de groendienst heeft klacht bij de provinciegouverneur ingediend.
De klacht werd ongegrond bevonden, de gouverneur besluit dat er geen enkele onregelmatigheid is gebeurd.
Van dit besluit dient de gemeenteraad kennis te nemen.
In het sectoraal akkoord 2020 en de omzendbrief Somers van 28 mei 2020 staat dat de lokale besturen volgende maatregelen moet nemen :
dit kan bereikt worden door
Voorgesteld wordt de verhoging pensioenpijler tot 2,5 % retroactief per 01.01.2020 door te voeren en de maaltijdcheque met ingang van 1 juli 2020 op het maximum van 8 € te brengen ( waarvan 6,91 € gemeentelijke bijdrage en 1,09 persoonlijke bijdrage ) en verder het CBS te machtigen om door middel van het toekennen van diverse cadeaucheques aan de vereisten van het sectoraal akkoord te voldoen.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de jaarafrekening 2019 van de ILV Sportregio Pajottenland;
Voor het einde van elk schooljaar wordt aan de ouders en andere belanghebbenden de vakantieperiodes en de vrije dagen van het volgende schooljaar meegedeeld
Het schoolreglement wordt voor het schooljaar 2020-2021 aangepast, evenals de afsprakennota en infobrochure.
De aangepaste versie voor het schooljaar 2020-2021 wordt toegevoegd.
Jaarlijks dient de gemeenteraad een beslissing te nemen met betrekking tot de in te richten onderwijsopdrachten ten laste van de inrichtende macht, en dit voor onze beide basisscholen
De Corona-crisis heeft, net zoals bij vele diensten en sectoren, de reguliere werking van het cultuurcentrum danig door elkaar geschud (annulaties en verschuivingen van voorstellingen, stopzetting scholenwerking enz…). Dit heeft ook gevolgen m.b.t. de rest van het jaar en in de eerste plaats voor de zomerplanning, namelijk:
Om de inzet van het personeel van CC De Ploter mogelijk te maken is een afwijking op de verplichte zomersluiting 2020 van De Ploter dan ook noodzakelijk. Deze is normaal gepland vanaf de tweede week van juli tot de tweede week van augustus.
Gezien de noodzakelijke aanpassingen van de werking kan deze vastgelegde sluiting dit jaar niet langer globaal behouden worden maar moet het verlof variabel kunnen toegekend worden aan elk personeelslid individueel. Deze maatregel is ook nodig om de reguliere programmatie van CC De Ploter bij te kunnen sturen naargelang de veranderende adviezen van de federale overheid en een aangepaste communicatie rond deze wijzigingen uit te werken.
Het gebruik van cameratechnologie maakt een meer doeltreffende en snelle inzameling, consultatie en aanwending van informatie mogelijk. De politiezone had al toelating gekregen om vaste camera's met nummerplaatherkenning (ANPR) te gebruiken op het grondgebied van de gemeente. Met deze toestemming mag de politiezone ook vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera's gebruiken.
Het gemeentelijk aandeel voor deze werken werd geraamd op € 70.247,93 excl. btw.
Na aanbesteding blijkt dat het gemeentelijk aandeel 10,09 % hoger ligt, namelijk op € 77.335,00 excl. btw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd met deze verhoging ion te stemmen.
Ter realisatie van een verkaveling is het aangewezen om een grondafstand te vragen teneinde de nodige openbare ruimte te hebben om ooit nutsvoorzieningen en voetpaden te kunnen aanleggen.
Bij uitvoering van de opdracht voor perceel 2 – bestrijking en slemafdichtingen werden er vanuit het lokaal bestuur bemerkingen gemaakt over de mindere kwaliteit van uitvoering.
In functie hiervan werd een pv van ingebrekestelling opgemaakt ( goedgekeurd door het CBS in zitting van 07/03/2019)
In het pv werd melding gemaakt van de mindere kwaliteit van uitvoering van de slem en bestrijkingswerken in de wijk hof ten berg, waaronder het loskomen van steentjes in de slemlaag en scheurvorming.
Uit het verslag van het OCW blijkt dat het langdurig loskomen van de steentjes vermoedelijk te wijten is aan de samenstelling van het aangebrachte mengsel . De gebruikte samenstelling is een verantwoordelijkheid van de aannemer. De lokale scheurtjes hebben echter, zo blijkt na het uitvoeren van lokale kernboringen, een diepere oorzaak en kunnen niet zomaar ten laste gelegd worden van de aannemer.
Een overleg tussen de aannemer, de onderaannemer, het studiebureau en het lokaal bestuur heeft geleid tot een dadingsvoorstel waarbij een minwaarde van 40% wordt toegepast op de uitgevoerde werken.
De gebruikte (en goedkope) techniek zal de levensduur van de weg ondanks de mindere kwaliteit van uitvoering aanzienlijk verlengen.
De voorgestelde dading , met een minwaarde op de uitgevoerde werkenn van € 16.311,08, is een compromisvoorstel waarbij de belangen van het lokaal bestuur, financieel en technisch, voldoende zijn verdedigd.
Voorstel van besluit :
Er wordt voorgesteld de dading te aanvaarden
Op basis van het subsidiereglement Ontwikkelingssamenwerking Ternat wordt volgende verdeling voorgesteld door de commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (ISDO) voor de projectsubsidies 2020 voor ontwikkelingssamenwerking:
Vertrekgegevens:
Verdeling projectsubsidies
Volgens het intern ISDO-subsidiereglement Ontwikkelingssamenwerking Ternat 2020 werd een voorstel gedaan.
Het gaat over de beveiliging van de zwakke weggebruikers, in casu de voetgangers, op de wegen type 1 (vroeger ook genoemd wegen van groot verkeer) binnen onze gemeente.
In onze gemeente zijn er een aantal gebiedsontsluitende wegen – ook genoemd lokale wegen Type 1.
In het verleden werden zij ook gecatalogeerd als wegen van Groot Verkeer.
Wij denken hier vooral aan :
A. Lokale wegen :
-In 1740 de Brusselstraat, de Statiestraat, de Bodegemstraat, de Wijmenier en de Nattestraat;
-in 1741 de Langestraat, de Stenebrugstraat en de Fossebaan;
-in 1742 de Kerkstraat, deel van de Rodestraat, de Esdoornstraat, de Heidestraat, de Bostraat, de Nieuwbaan, de Meersstraat .
Bij nazicht van deze wegen stellen we vast dat niet al deze wegen beschikken over degelijke voetpaden. In het meerjarenplan is hieraan wel aandacht geschonken. Hieraan dient zeker verder gewerkt te worden.
We stellen vast dat op de kruisingen van deze wegen de veiligheid van de voetganger heel dikwijls niet gewaarborgd is. Hieraan kan verholpen worden door op alle kruisingen van deze belangrijke doorgangswegen/wegen van groot verkeer zebrapaden aan te brengen.
B. Daarnaast hebben wij ook een voorstel voor de beveiliging van de voetgangers op de kruispunten van onze gemeentewegen en de N285 Assesteenweg en
C. Een voorstel voor het aanbrengen van regenboogzebrapaden aan de Ternatse scholen.
RECYCLAGE VAN GLAS
GLASCONTAINERS - GLASOPHALING.
1. De glascontainers die op verschillende strategische plaatsen in onze gemeente staan zitten geregeld overvol, met als neveneffect dat burgers hun flessen er gewoon naast zetten. Andere personen laten ongegeneerd hun lege dozen en andere verpakkingen staan. Dit heeft als gevolg dat de omgeving van de glascontainers dikwijls meer weg heeft van een stort. Ook is het voor een attente en milieubewuste burger erg frustrerend dat zij geregeld met hun leeggoed onverrichterzake terug naar huis moeten, omdat de container weer maar eens vol is.
Ook wanneer de glasbollen geledigd zijn blijft het vuil gewoon liggen. De ophalers van Intradura kunnen onmogelijk de omliggende ‘troep’ opruimen. Gewoonlijk moet gemeentepersoneel de boel komen opkuisen. Met een betere planning van het ophaalschema en met een adequatere controle kan dat vermeden worden.
2. Naast het probleem van de overvolle glascontainers ondervinden een aantal medeburgers ook dat het voor hen niet evident is om hun glas (van conserven, flessen) vlot kwijt te geraken. We denken hier vooral aan een aantal ouderen die minder-mobiel geworden zijn en aan personen die bewust geen auto hebben of zich er geen kunnen veroorloven.
Een verplaatsing naar een glascontainer of een bezoek aan het recyclagepark is voor hen zeker niet evident.
Dat probleem kan opgelost worden door op geregelde tijdstippen een georganiseerde huis-aan-huisophaling van glas te voorzien. We denken hier aan 1x per maand.