De notulen van de gemeenteraad van 30 september 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de gemeenteraad van 30 september 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op de artikelen 12, 14 en 15 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet het schrijven dd. 18 oktober 2021, van mevrouw Sandra De Nil aan de voorzitter van de gemeenteraad;
Overwegende dat de Mevrouw Sandra De Nil, verkozen op de lijst CD&V en Volks, tijdelijk dient vervangen te worden als lid van de gemeenteraad ( en dus ook OCMW-raad ) door een opvolger van dezelfde lijst;
Overwegende dat bij schrijven van 18 oktober 2021 mevrouw Oliva De Vidts, eertse opvolger, definitief afstand gedaan heeft van haar mandaat;
Overwegende dat mevrouw Vera Servranckx tweede opvolger is, en dat zij het plaatsvervangend mandaat aanvaardt voor de lijst VD&V en Volks;
Op voordracht van de fractie CD&V en Volks;
Enig artikel. - Raadslid Sandra De Nil wordt plaatsvervangend tijdelijk opgevolgd als lid van de gemeenteraad en OCMW-raad door de tweede opvolger, mevrouw Vera Servrankcx.
Gelet op artikel 14 juncto artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het tijdelijke verhindering van mevrouw Sandra De Nil, raadslid;
Overwegende dat mevrouw Vera Servranckx de eerste opvolger is die kan geïnstalleerd worden als plaatsvervanger van mevrouw Sandra De Nil;
Overwegende dat het onderzoek van de geloofsbrieven tot doel heeft na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid, bepaald in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat aan de algemeen directeur volgende documenten werden voorgelegd met betrekking tot mevrouw Vera Servranckx :
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister;
- een recent getuigschrift van woonst, met historiek;
- een recent uittreksel uit het strafregister waaruit blijkt dat betrokkene voldoet aan de voorwaarde van goed zedelijk gedrag;
- een verklaring op eer waaruit blijkt dat er geen onverenigbaarheden zoals bedoeld in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur bestaan in hoofde van mevrouw Vera Servranckx;
Overwegende dat de gemeenteraad zich moet uitspreken over de eventuele bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Overwegende dat geen bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden werden ingediend;
Op voordracht van de lijst CD&V en Volks;
Artikel 1. - De geloofsbrieven van mevrouw Vera Servranckx als plaatsvervangend raadslid goed te keuren.
Artikel 2. - Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Gelet op de artikel 6 § 3 en 6 § 5 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Gelet op de verhindering van mevrouw Sandra De Nil, raadslid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden houdende onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Vera Servranckx als plaatsvervangend raadslid;
Overwegende dat mevrouw Vera Servranckx voldoet aan de voorwaarden om de eed als raadslid af te leggen;
Op voordracht van de lijst CD&V en Volks;
Enig artikel. - Mevrouw Vera Servranckx legt in openbare vergadering van de gemeenteraad van heden, 28 oktober 2021, de in artikel 6 § 3 DLB omschreven eed af in de handen van mevrouw Ines Swaelens, voorzitter van de gemeenteraad: “ Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Gelet op artikel 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB - 2018/3 van 26 oktober 2018 – Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Overwegende dat artikel 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de volgorde van de raadsleden volgens hun ‘anciënniteit’;
Overwegende dat de anciënniteit de gehele tijdsduur omvat tijdens de welke een gemeenteraadslid deel uitmaakt van de gemeenteraad van een gemeente;
Overwegende dat geen enkele bepaling in het gemeentedecreet stelt dat het hierbij om een ‘ononderbroken’ dienstanciënniteit moet gaan, maar dat de anciënniteit die bedoeld wordt dus de reële dienstanciënniteit betreft, dat evenwel in de gemeente Ternat één enkel geïnstalleerd gemeenteraadslid ‘onderbroken’ dienstanciënniteit heeft, maar dat hierdoor de volgorde niet wijzigt ten opzichte van de anciënniteit bepaald door de intrededatum in de gemeenteraad, en dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid die bij de laatste verkiezingen het meeste naamstemmen behaalde een hogere rangorde krijgt dan die die minder stemmen behaalden;
Enig artikel. - De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
|
Naam en voornaam |
Anciënniteit |
Stemmen |
Lijst |
1 |
Frans HOLSTERS |
12/01/1971 |
314 |
Open VLD + |
2 |
Fred DIELENS |
02/01/1977 |
668 |
CD&V en Volks |
3 |
Jozef BORREMANS |
01/01/1995 |
1.056 |
CD&V en Volks |
4 |
Marc FAES |
01/01/1995 |
500 |
Voor Ternat |
5 |
Guido VAN CAUWELAERT |
01/01/1995 |
373 |
Sp.aGroenXL |
6 |
Michel VANDERHASSELT |
05/01/2001 |
1.583 |
CD&V en Volks |
7 |
Gunter DESMET |
05/01/2001 |
700 |
CD&V en Volks |
8 |
Astrid ROEGES |
02/01/2007 |
677 |
CD&V en Volks |
9 |
Rutger BELSACK |
02/012007 |
399 |
Sp.aGroenXL |
10 |
Sven DE PAEPE |
25/02/2010 |
664 |
N-VA |
11 |
Christiane SERVRANCKX |
02/01/2013 |
910 |
CD&V en Volks |
12 |
Geert DE FEYTER |
02/01/2013 |
783 |
CD&V en Volks |
13 |
Arno DE PAEPE |
19/12/2017 |
209 |
N-VA |
14 |
Ines SWAELENS |
02/01/2019 |
668 |
Voor Ternat |
15 |
Jochen DE MULDER |
02/01/2019 |
582 |
CD&V en Volks |
16 |
Anna PARYS |
02/01/2019 |
546 |
Voor Ternat |
17 |
Sophie CLAEYS |
02/01/2019 |
493 |
N-VA |
18 |
Timo SCHOUKENS |
02/01/2019 |
480 |
Voor Ternat |
19 |
Kris DE MEUTER |
02/01/2019 |
444 |
Voor Ternat |
20 |
Hannes VERDOODT |
02/01/2019 |
394 |
Voor Ternat |
21 |
Steve CONVENTS |
02/01/2019 |
305 |
Open VLD + |
22 |
Kristof DE LEEUW |
02/01/2019 |
245 |
N-VA |
23 |
Stefanie DE ROOVER |
02/01/2019 |
237 |
N-VA |
24 |
Hilde VAN DER CRUYS |
31/01/2019 |
393 |
Voor Ternat |
25 |
Vera SERVRANCKX |
28/10/2021 |
522 |
CD&V en Volks |
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op 10 december 2021 plaatsheeft in “Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Ternat per brief van 22 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende dat volgens de brief van 22 september 2021 met de officiële uitnodiging tot de jaarvergadering van Iverlek op 10 december 2021, volgende agenda voorgesteld wordt:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 10 december 2021:
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 10 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB. artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen.
Varia.
Artikel 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post t.a.v. Farys/TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post gestuurd worden.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij TMVW ov;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone Algemene Vergadering van TMVW ov op 17 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;
Artikel 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone Algemene Vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB. artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Samenwerkingsverband De Watergroep - Farys (artikel 472 DLB°
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen.
Varia.
Artikel 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone Algemene Vergadering van TMVW Ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post t.a.v. Farys/TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post gestuurd worden.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 28.02.2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 5 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 met volgende agendapunten:
(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd).;
Artikel 1. - De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 8 december 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 8 december 2021 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28.02.2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij lntradura die werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegende dat lntradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief van 15 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van lntradura van 8 december 2021 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de gewone algemene vergadering van 16 juni 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 25 juni 2021 aan de deelnemers bezorgd.);
2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 40): goedkeuring;
3. Varia;
Gelet op het amendement, aangenomen met eenparigheid van stemmen houdende:
Voorstel van aanpassing stemgedrag mbt Intradura:
Vertegenwoordiger opdragen om agendapunt beleidsplan te amenderen dat de kostendekkendheid van recyclagepark niet onder de 100 % mag zakken.
Akkoord met de andere agendapunten.
Artikel 1. - De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van lntradura d.d. 8 december 2021 worden goedgekeurd onder voorbehoud van:
Voorstel van aanpassing stemgedrag mbt Intradura:
Vertegenwoordiger opdragen om agendapunt beleidsplan te amenderen dat de kostendekkendheid van recyclagepark niet onder de 100 % mag zakken.
Akkoord met de andere agendapunten.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van lntradura d.d. 8 december 2021 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 50 juncto artt.48-49, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen zich uitspreekt met betrekking tot de budgetwijzigingen van een kerkfabriek;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, artt. 22-24 betreffende de budgetwijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01, inzonderheid op punt 6.2 houdende de bepalingen met betrekking tot budgetwijzigingen;
Gelet op het elektronisch schrijven van het Centraal Kerkbestuur van de Federatie Ternat, waarbij de budgetwijziging 1/2020 van de kerkfabriek van de Sint Catharina SKL werd overgemaakt;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 25 juni 2021 waarbij de budgetwijziging 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint Catharina SKL werd goedgekeurd;
Overwegende dat na aanpassing het gewijzigde budget binnen de krijtlijnen past van de aan de door deze Raad aangepast MJP 2020-2025 om het in overeenstemming te zetten met de afsprakennota door gebruik te maken van vervallen belegging ter financiering van investeringsuitgaven en geen gebruik te maken van gemeentelijke toelagen, noch van overboekingen uit het exploitatieluik;
Overwegende dat de kerkfabriek zelfbedruipend blijft en geen bijkomende toelagen van het gemeentebestuur vraagt ;
Overwegende dat aldus voldaan is aan de voorwaarden tot aktename vanwege de gemeenteraad;
Overwegende dat er geen gemeentelijke exploitatie noch investeringstoelagen van het gemeentebestuur gevraagd worden door de kerkfabriek ;
Artikel 1. - Akte te nemen van de budgetwijziging 1/2021 van de kerkfabriek Sint-Catherina SKL.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op het decreet van het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikels 41-44 betreffende de meerjarenplanning en 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, art. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 25 juni 2021 waarbij het budget 2022 kerkfabriek Sint-Catharina werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door deze Raad op 05 september 2019;
Overwegende dat de kerkfabriek zelfbedruipend is en er dus geen exploitatietoelage wordt gevraagd;
Overwegende dat de kerkfabriek 61.000 € investeringsuitgaven voorziet en daarvoor beroep doet, conform de gemaakte afspraken op enerzijds een provinciale investeringstoelage van 3.000 € en anderzijds vervallen eigen belegging ad 58.000 € aanspreekt, dat zulks binnen de meerjarenplanning werd afgesproken en voorzien;
Overwegende dat het budget qua exploitatie en investeringen binnen de krijtlijnen past van de goedgekeurde meerjarenplanning zoals die door deze raad werd aangepast aan de afsprakennota;
Overwegende dat aldus de voorwaarden tot aktename zijn voldaan;
Overwegende dat er geen gemeentelijke exploitatietoelage noch investeringstoelagen worden gevraagd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Catherina SKL.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing religiosoft gebruikend.
Gelet op artikel 41 6° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de personeelsformatie en het organogram waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 25 juni 2019;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van heden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2021 betreffende goedkeuring samenwerking met Poolstok/Hudson voor de volwaardige selectieprocedure voor de aanleg van een werfreserve voor de functie van algemeen directeur in statutair dienstverband;
Gelet artikel 589§3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de functiebeschrijving van algemeen directeur goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 april 2018;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst Poolstok/Hudson als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat onze algemeen directeur te kennen heeft gegeven om een andere functie binnen ons bestuur te willen opnemen;
Overwegende dat in de vervanging van deze functie dient te worden voorzien;
Overwegende dat hiertoe een gezamenlijke aanwerving- en bevorderingsreserve kan worden aangelegd, dat aldus in één procedure zowel interne als externe kandidaten kunnen meedingen naar de functie;
Overwegende dat het cruciaal is dat er op een zo professioneel en objectief mogelijke wervingsprocedure, onafhankelijk van het bestuur, dient te gebeuren ten einde met maximale zekerheid de beste kandidaat voor ons bestuur te kunnen selecteren; dat naar luidt van artikel 29 van onze rechtspositieregeling de procedure geheel of gedeeltelijk kan uitbesteed worden aan een extern studiebureau, dat het bestuur van deze mogelijkheid tot volledige uitbesteding wenst gebruik te maken, dat aangezien wij lid zijn van Poolstok, wij gebruik kunnen maken van hun raamcontracten op dit domein, dat binnen dat raamcontract het bureau Hudson voorkomt als meest geschikt om de procedure te voeren;
Overwegende dat het bureau volledige delegatie krijgt om de procedure te voeren evenwel binnen volgende krijtlijnen : onze rechtspositieregeling dient gevolgd te worden; de selectietechnieken die gekozen worden dienen geënt te zijn op de nodige competenties om te voldoen aan de voorwaarden uit de functiebeschrijving; bij kandidaten 'zij-instromers' op basis van art. 589 § 3 DLB zullen de geslaagde kandidaten en zij-instromers zichzelf, middels een case die mede zal gebruikt worden om eventuele titels en verdiensten te vergelijken, voorstellen aan de gemeenteraadsleden op een gemeenteraadscommissie of gemeenteraadszitting voorafgaand aan de vaststelling door de gemeenteraad van de werfreserve;
Gelet op het amendement ingediend door het college van burgemeester en schepenen, eenparig goedgekeurd, houdende:
Voorstel vanwege CBS : voor financieel directeur en algemeen directeur :
bij aanwerving bijkomende aanwervingsvoorwaarde : minimaal 4 jaar relevante ervaring.
Bij FD => 4 jaar ervaring financieel management
Bij AD => 4 jaar relevante leidinggevende ervaring over minimaal 10 personen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de aanleg van een werfreserve voor de statutaire functie van algemeen directeur, als bijkomende aanwervingsvoorwaarde wordt er 4 jaar relevante beroepservaring gevraagd; zijnde 4 jaar professionele leidinggevende ervaring aan een groep van min. 10 personen.
Artikel 1bis. - Bij ons raadsbesluit van 02 september ll. houdende de aanleg van een werfreserve voor de functie van financieel directeur wordt eveneens een bijkomende aanwervingsvoorwaarde van 4 jaar relevante beroepservaring toegevoegd; relevante beroepservaring wordt hierbij gedefinieerd als zijnde 4 jaar professionele ervaring in financieel management.
Artikel 2. - Onverminderd andersluidende bepalingen kan deze werfreserve ingevuld worden bij aanwerving en bij bevordering, er wordt hiertoe één enkele gezamenlijke aanwervings- en bevorderingsreserve aangelegd, deze zal een aanvankelijke geldigheidsduur hebben van 2 jaar en zal éénmaal kunnen verlengd worden met maximaal twee jaar.
Artikel 3. - Delegatie te geven aan aan Poolstok/Hudson om de selectie te voeren conform de samenwerkingsovereenkomst als in bijlage gevoegd en in de considerans beschreven.
Artikel 4. - Haar goedkeuring te geven aan de overeenkomst met Poolstok/Hudson, als gevoegd in bijlage.
Gelet op artikel 161 en 186 § 1 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het organogram van het lokaal bestuur Ternat zoals door deze raad werd vastgesteld;
Gelet op de personeelsformatie zoals door deze raad werd vastgesteld;
Gelet op de rechtspositieregeling zoals door deze raad werd vastgesteld;
Gelet op het protocol met de erkende vakorganisaties zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat in de actuele organogram de functie van directeur ruimte/grondgebiedzaken is voorzien, dat deze functie met bijbehorende functiegraad actueel niet is opgenomen in de personeelsformatie, en dat aan deze functie ook geen salarisschaal is verbonden;
Overwegende dat er een project van functiewegingen in het lokaal bestuur lopende is, dat deze functie hierbij definitief zal gewogen worden, gebruik makend van de methodologie van de door het lokaal bestuur Ternat aangestelde gespecialiseerde dienstverlener, dat dit gebeurt in samenspraak met de erkende vakorganisaties, dat het - hangende de vraag van de algemeen directeur om eervol in functie teruggezet te worden, het aangewezen en zelfs nodig is om voorlopig, en in afwachting van een definitieve weging, aan de functie van directeur Ruimte/Grondgebiedzaken een salarisschaal toe te kennen;
Overwegende dat door het college van burgemeester en schepenen volgende vereisten worden gevraagd van de titularis van deze functie : gezien de techniciteit van de functie die de functiehouder een ingenieur te zijn, aangezien de functiehouder zal dienen op te treden als de vervanger van de (adjunct) algemeen directeur bij diens afwezigheid dient de titularis van de functie te beschikken over een diploma bestuurswetenschappen afgeleverd door een bestuursschool, van de titularis wordt verder een aantoonbare dienstanciënniteit van minstens 10 jaar gevraagd als leidinggevende over een entiteit van minimaal 50 personen;
Overwegende dat het lokaal bestuur vandaag beroep dient te doen op (dure) consultants om een aantal taken uit te voeren die door de directeur ruimte/grondgebiedzaken kunnen worden uitgevoerd, dat de dagprijzen van deze consultants de 1000 € per dag overschrijden;
Overwegende dat hiermee rekening houdend een voorlopige inschaling, in afwachting van definitieve weging, op niveau A10a-A10b billijk lijkt;
Overwegende dat de toegekende salarisschaal ook dient verankerd te worden in een aantal artikels uit de rechtspositieregeling, zoals opgesomd in het dictum;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Aan de functie van directeur Ruimte/Grondgebiedzaken wordt de salarisschaal A10a-A10b gekoppeld, dit wordt aldus opgenomen in de gemeentelijke personeelsformatie en zonodig het organogram.
Artikel 2. - In de huidige rechtspositieregeling worden volgende artikels als volgt aangevuld :
Bij artikel 115 : het woord 'Ax' wordt vervangen door 'Ax,Ay en Az'
Bij artikel 115 : In fine wordt toegevoegd : A10a-A10b: van A10a naar A10b na 9 jaar schaalanciënniteit in A10a.
Bij artikel 125 : het woord 'Ax (A4a-A4b)' wordt vervangen door 'Ax,Ay en Az ( A4a-A4b ; A10a-A10b)'
Bij artikel 165 § 1 : In fine wordt een lijn toegevoegd bevattend respectievelijk 'verdere hogere graad' ; 'Ay en Az' ; 'A10a-A10b'
Artikel 3. - Aan de personeelsdiensten wordt opdracht gegeven gecoördineerde versies van de bedoelde documenten op te maken.
Artikel 4. - Dit besluit wordt ter kennis gegeven aan de financieel directeur, de algemeen directeur, de personeelsdienst en de diensten van de provinciegouverneur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstelling multidisciplinair ontwerpteam voor integrale architectuuropdrachten met als voorwerp nieuwbouwwerken GBS De Kiem te Sint-Katherina-Lombeek” een bestek met nr. td/ow/2021/010 werd opgesteld door de Dienst Ruimte;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 240.000,00 excl. btw of € 290.400,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-2.1.5/0800-01/2210000;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. td/ow/2021/010 en de raming voor de opdracht “Aanstelling multidisciplinair ontwerpteam voor integrale architectuuropdrachten met als voorwerp nieuwbouwwerken GBS De Kiem te Sint-Kahterina-Lombeek”, opgesteld door de Dienst Ruimte. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 240.000,00 excl. btw of € 290.400,00 incl. 21% btw.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-2.1.5/0800-01/2210000.
Artikel 5. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 6. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) d.d. 27 april 2016;
Gelet op de draadloze internettoegang voor werknemers en bezoekers, ter beschikking gesteld door het Lokaal Bestuur Ternat;
Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is een Wi-Fi reglement op te stellen;
Overwegende dat de dienst ICT, in samenwerking met VERA, een ontwerp van een Wi-Fi reglement opstelde;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 oktober 2021;
Artikel 1. - De raad keurt het Wi-Fi reglement in de bijlage goed.
Artikel 2. - Een afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst ICT.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet gemeentewegen ;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/168 ingediend door WOENST voor een perceel gelegen Kerkpleinweg te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 853p2, 853z, 853a2;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 83ca26dma gelegen Kerkpleinweg te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 853p2, 853z, 853a2;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts een beslissing kan nemen met betrekking tot deze bouwaanvraag nadat deze raad zich uitgesproken heeft over de zaak der wegen;
Overwegende dat de aanvrager een belofte van gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook heeft afgeleverd voor een strook grond langs de Kerkpleinweg, dat deze 'gewone' grondinname een minimum is dat in alle soortgelijke gevallen gevraagd wordt door het bestuur;
Overwegende dat in dit specifiek geval er evenwel nog een tweede aspect is, met name dat de aanvrager gebruik wil maken van de wegzate van voetweg nr. 34 om de parkeergelegenheden aan de achterkant van het project te bereiken, dat de wegzate van deze voetweg ( in volle eigendom van de gemeente ) een breedte van 1,80 m tot 2,2 m heeft, dat dit door de aanvrager verbreed zal worden tot minimaal 3,45 en breder, dat het aangewezen is voor de opwaardering van de voetweg 34 dat er een bijkomende wegzate door de aanvrager aan de gemeente wordt afgestaan zodat de breedte in eigendom van de gemeente over de volledige diepte van het perceel dan 3 meter wordt;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Overwegende dat wat de zaak der wegen betreft de gemeente akkoord kan gaan met de nieuwe rooilijn en verbreding van de weg als voorgesteld op het grafisch plan, dat op deze af te stane voetpadzate door de aanvrager een voetpad dient te worden aangelegd, dat dit dient te gebeuren conform het typebestek 250 ( actuele editie ) en volgens de verdere richtlijnen van de technische diensten van de gemeente; op de af te stane voetwegzate en ook op de zate al in eigendom van de gemeente dient er volgende dezelfde voorwaarden infrastructuur voor de zwakke weggebruiker aangelegd te worden die dan mee kan gebruikt worden voor de bewoners van de site die zich parkeren op de door de aanvrager aan te leggen infrastructuur;
Overwegende dat er drie bezwaarschriften werden ingediend die mede betrekking hebben op de zaak der wegen; dat in deze bezwaarschriften wordt gewezen op een beweerde gevaarlijke situatie die gecreëerd wordt door een samengebruik van de voetweg door enerzijds de zwakke weggebruiker die de doorsteek neemt naar de Processiestraat en verder naar de Meersstraat en anderzijds de bewoner van één der huizen naar de achter het project gelegen parkeerplaatsen; dat er kan geoordeeld worden dat het conflicteren van deze beide stroken doch zeer moet gerelativeerd worden : het autoverkeer zal immers zeer beperkt zijn, er zijn immers maar 12 parkeerplaatsen voorzien ( voor zes woningen - dus twee parkeerplaatsen per woning ) en er is geen doorgaand autoverkeer mogelijk, dit gekoppeld aan de twee 90 graden bochten die dienen genomen te worden bewijst dat de snelheid daar altijd zeer laag zal zijn. Verder is de zichtbaarheid van de verkeersgebruikers daar voldoende groot zodat er zich geen gevaarlijks situaties kunnen voordoen. Om deze redenen worden voor wat het aspect van verkeersveiligheid de bezwaren als ongegrond beschouwd. Het voorstel van de bezwaarindieners om de voetweg en de inrit gescheiden te houden gaat voorbij aan het het zuinigheidsprincipe en zorgt voor overdreven ruimteverspilling. Er kan geoordeeld worden dat de ontwikkeling kan beschouwd worden als een klein woonerfje waar een zestal gezinnen gaan bereikbaar zijn, het is niet ongebruikelijk dat in dergelijke kleinschalige initiatieven, waar doorgaand autoverkeer totaal onmogelijk is, er een totale vermenging is van alle weggebruikers : voetgangers, fietsers en gemotoriseerd plaatselijk bewoningsvervoer alwaar de snelheid zelfs kan beperkt worden tot 10 km per uur;
OP voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot het opleggen van de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 83ca26dma die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. 2021/168 ingediend door WOENST voor een perceel gelegen Kerkpleinweg te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 853p2, 853z, 853a2 om in te lijven in het openbaar domein. Verder dient de wegzate ter verbreding van de voetweg 34 tot 3 meter over de ganse diepte van het perceel eveneens afgestaan te worden.
Artikel 2. - De raad geeft een positief advies over de zaak der wegen, gezien de aanvrager op de afgestane grond volgens de richtlijnen van de technische diensten van de gemeente en conform de actuele editie van het typebestek 250 een voetpad en andere infrastructuur zal aanleggen; De inrit en bereikbaarheid van de parkeerplaatsen dient aangelegd onder de principes van een woonerf, alwaar de snelheid zeer beperkt wordt gehouden.
Artikel 3. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 4. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/203 ingediend door Bram Van Damme voor een perceel gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nr. 342l;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 9,53m² gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nr. 342l;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 9,53m² die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. 2021/203 ingediend door Bram Van Damme voor een perceel gelegen Doelstraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie A nr. 342l om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 september 2020 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen van 2 overkappingen scholen Wambeek” aan Lievens & Bert architecten, Van Cauwelaertstraat 155 te 1740 Ternat;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. HL-2021 02 werd opgesteld door de ontwerper, Lievens & Bert architecten, Van Cauwelaertstraat 155 te 1740 Ternat;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 66.756,40 excl. btw of € 70.761,78 incl. 6% btw (€ 4.005,38 Btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-2.1.5/0800-02/2210000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. td/ow/2021/009 en de raming voor de opdracht “Bouwen van 2 overkappingen scholen Wambeek”, opgesteld door de ontwerper, Lievens & Bert architecten, Van Cauwelaertstraat 155 te 1740 Ternat. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 66.756,40 excl. btw of € 70.761,78 incl. 6% btw (€ 4.005,38 Btw medecontractant).
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-2.1.5/0800-02/2210000.
Artikel 4. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende het steeds weerkerende probleem van laden en lossen op de rijweg ter hoogte van de Statiestraat 125 - 131;
Overwegende dat de bestaande laad- en loszone aan de Statiestraat 125 - 131 niet het nodige gebruiksgemak voor de handelaren had;
Overwegende dat het verplaatsen van de laadzone aan de Statiestraat 125 - 131 naar 117 - 121 een verbetering is qua inplanting;
Overwegende dat het invoeren van een bijkomende laad- en loszone aan de Statiestraat 2 - 4 de verkeersdoorstroming ten goede komt;
Overwegende dat het invoeren van een laad- en loszone met een zelfde tijdslot van maandag tot vrijdag, doch niet tijdens weekenddagen aangewezen is;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 september 2021;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Statiestraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Keizerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig
Artikel 3. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 1 geldt:
het parkeren is toegestaan;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type VIId
Artikel 4. - Op de Statiestraat van huisnummer 2 tot huisnummer 4 wordt volgende maatregelen ingevoerd;
het stilstaan en parkeren is verboden;
het verbod geldt voor volgende categorie van voertuigen: laad- en loszone van maandag tot vrijdag;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 20m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Artikel 5. - Op de Statiestraat van huisnummer 4 tot huisnummer 10 geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden wordt aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 6. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 1 tot 5 geldt:
het parkeren is toegestaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
Artikel 7. - Op de Statiestraat vanaf huisnummer 7 tot huisnummer 25 in de richting van de Assesteenweg geldt:
het stilstaan en parkeren verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 8. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 9. - Op de Statiestraat van het kruispunt met de Prieelstraat tot het kruispunt met de Kloosterweg langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 10. - Op de Statiestraat van huisnummer 10 tot huisnummer 14 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 11. - Op de Statiestraat van huisnummer 16 tot huisnummer 32 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 12. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 13. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Van Cauwelaertstraat en de Prieelstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 14. - Op de Prieelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersborden B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 15. - Op de Van Cauwelaertstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 16. - Op de Statiestraat ter hoogte van Heyselweg 7 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkering overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode
Artikel 17. - Op de Statiestraat van het kruispunt met de Van Cauwelaertstraat tot het kruispunt met de T'Serclaesstraat langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 18. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de T'Serclaesstraat en Kloosterweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 19. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Kloosterweg geldt:
op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de T'Serclausstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 20. - Op de Statiestraat van het kruispunt met de T'Serclaesstraat tot het kruispunt met de Dreef aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xd
Artikel 21. - Op de Statiestraat van huisnummer 46 tot 30 meter voor het kruispunt met de Dreef aan de kant van de pare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2
Artikel 22. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Dreef en de Van Nuffelstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau
Artikel 23. - Op de Statiestraat ter hoogte van de Dreef geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 24. - Op de Dreef ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 25. - Op de Statiestraat van huisnummer 37 tot het kruispunt met de Sterrelaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 26. - Op de Statiestraat van huisnummer 48 tot huisnummer 68 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Artikel 27. - Op de Van Overstraetenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 28. - Op de Statiestraat van huisnummer 82 tot huisnummer 98 geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 29. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 98 geldt:
op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 102 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen oversteekplaats art.76.3 van de wegcode
Artikel 30. - Op de Statiestraat van huisnummer 98 tot huisnummer 100 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
op de Statiestraat van huisnummer 104 tot huisnummer 116 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.
Artikel 31. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Sterrelaan geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 32. - Op de Statiestraat van huisnummer 43 tot huisnummer 51 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 33. - Op de Statiestraat van huisnummer 53 tot huisnummer 53a geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 34. - Op de Statiestraat van huisnummer 118 tot huisnummer 140 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 35. - Op de Statiestraat van huisnummer 55 tot 67 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeerborden worden aangevuld met x-borden Xa
Artikel 36. - Op de Statiestraat van huisnummer 142 tot huisnummer 146 geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 20 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Artikel 37. - Op de Statiestraat van huisnummer 146 tot huisnummer 172 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode
Artikel 38. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Neerveldlaan geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 39. - Op de Neerveldlaan ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 40. - Op de Statiestraat ter hoogte van de Neerveldlaan geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau
Artikel 41. - Op de Statiestraat van huisnummer 81 tot huisnummer 113 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 42. - Op de Lombeekweg ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 43. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Lombeekweg geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15
Artikel 44. - Op de Statiestraat ter hoogte van het NMBS-stationsplein geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau
Artikel 45. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 178 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 46. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 109 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 47. - Op de Statiestraat van het NMBS-stationsplein tot huisnummer 133 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd
Artikel 48. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 123 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 49. - Op de Statiestraat van huisnummer 133 tot huisnummer 135 wordt volgende maatregel ingevoerd:
de afgebakende plaats wordt voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer. Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.8 van de wegcode
Artikel 50. - Op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 135 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Artikel 51. - Op de Statiestraat van huisnummer 113 tot huisnummer 117 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Statiestraat van huisnummer 121 tot huisnummer 145 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autostrade en autowegen.
- wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.2 van de wegcode
Artikel 52. - Op de Statiestraat van huisnummer 117 tot huisnummer 121 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het verbod geldt voor volgende categorie van voertuigen: laad- en loszone van maandag tot vrijdag;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 20m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Artikel 53. - Op de Statiestraat van huisnummer 135 tot het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
Artikel 54. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode
Artikel 55. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
Artikel 56. - Op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Assesteenweg geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
Artikel 57. - Op de Statiestraat van het NMBS-stationsplein tot het kruispunt met de Assesteenweg aan de kant van de pare huisnummers geldt:
voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D10
Artikel 58. - Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Gemeentelijk aanvullend reglement met een vroegere datum
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat in de Terlindenstraat tussen de T'Serclaesstraat en de Petrus Van Cauwelaertstraat tijdelijk één richtingsverkeer werd ingevoerd om de verkeersveiligheid van de scholieren te bevorderen;
Overwegende dat de opmaak van een aanvullend reglement het één richtingsverkeer in de Terlindenstraat regulariseert en enkel betrekking heeft op het traject tussen de Sterrelaan en de Petrus Van Cauwelaertstraat;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 oktober 2021;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Terlindenstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Terlindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Sterrelaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen; De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door: - verkeersborden B1 - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Terlindenstraat van het kruispunt met de Petrus VanCauwelertstraat tot het kruispunt met de T'Serclaesstraat in de richting van de T'Serclaesstraat geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. Op de Terlindenstraat vanaf het kruispunt met de T'Serclaesstraat in de richting van de Petrus Van Cauwelaertstraat geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met één richtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Artikel 4. - Op de Terlindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Petrus Van Cauwelaertstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 5. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op artikel 42 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 9 december 2019, waarin de Vlaamse overheid de lokale overheden stimuleert om de 203O-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid;
Gelet op het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040, waarin gesteld wordt dat de provincie Vlaams-Brabant samen met gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30/01/2020 waarbij de gemeente de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant voor de opmaak van een gemeentelijk SECAP goedkeurde, evenals de principiële intekening op het Burgemeestersconvenant 2030;
Gelet op subactie 1.4.4.3 uit de meerjarenplanning tussen 'Voor Ternat' en 'CD&V': 'Het bestuur ondersteunt zijn burgers met advies rond benovatie en benovatietrajecten;
Gelet op de voorgaande samenwerkingsovereenkomsten over het project 'BENOvatietrajecten';
Overwegende dat de gemeenteraad van 20/02/2020 de goedkeuring gaf voor de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Ternat en Klimaatpunt vzw voor het uitvoeren van BENOvatietrajecten en Thermoscans voor de periode 2020 -2021;
Overwegende dat het hierdoor gepast is om ook voor de Benovatietrajecten op wijkniveau samen te werken met Klimaatpunt vzw;
Overwegende dat 30% van de energie in een woning verloren gaat via het dak, 20% via de muren, 15% via de ramen & deuren en 10% via de vloer en dat het doorlopen van een Benovatietraject zal leiden tot energiebesparende aanpassingen, dewelke automatisch leiden tot een verbeterde energieprestatie van de verwarming van de woning;
Overwegende dat het voorstel is om een wijkrenovatie project op te starten in de gemeente met als doel om 25 huishoudens te bereiken, waarbij we ons in de eerste plaats willen richten tot de bomen- en bloemenwijk van Ternat aangezien deze wijk een groot benovatiepotentieel bezit.
De inwoners van deze wijk zullen met een gerichte communicatie- en promotiecampagne gestimuleerd worden tot - en begeleid worden bij - een structureel duurzaam energieverbruik. Dit wordt in eerste plaats gerealiseerd door het isoleren en renoveren van bestaande particuliere woningen;
Overwegende dat er in het budget van 2021 een bedrag werd voorzien voor de opstart van het wijkbenovatietraject;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Het Lokaal Bestuur gaat principieel akkoord met de samenwerkingsovereenkomst in bijlage.
Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
Gelet op het verslag van het lokaal woonoverleg dd. 17 september 2021, als gevoegd in bijlage;
Gelet op de adviezen van de woonactoren :
- Het gemeenschappelijk advies van de SHM GMV en Providentia van 30 september 2021 ;
- Het advies van RSVK De Woonkoepel van 13 oktober 2021, beiden als gevoegd in bijlage ;
Gelet op de missietekst met de gemeentes uit de politiezones Dilbeek – AMOW – TARL als gevoegd in bijlage;
Gelet op het ingevulde adviesaanvraag formulier zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat er twee scenario's kunnen worden voorgesteld voor wat het werkingsbgebied betreft :
Scenario 1 : ( basisscenario )
Adviseert de heer minister om de gemeente Ternat tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Affligem, Asse, Dilbeek, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal en Wemmel als minimaal vertrekpunt.
Tussen deze gemeenten werd al een akkoord bereikt op een basis-visietekst.
De gemeente Ternat pleit er verder voor om dit werkingsgebied nog uit te breiden met een aantal Pajotse gemeenten die zulks zouden wensen, wij denken hier aan Bever, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik en/of Pepingen.
Scenario 2 : ( reservescenario )
De gemeenteraad adviseert de minister als ‘plan B’ om binnen de referentieregio, Halle-Vilvoorde, één enkele woonmaatschappij op te richten met volgende deelgebieden:
DEELGEBIED PAJOT
Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik, Pepingen
DEELGEBIED TARL
Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke, met name de bestaande interlokale vereniging wonen Noord-Pajottenland
DEELGEBIED AMOW
Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel
DEELGEBIED DILBEEK
Dilbeek
DEELGEBIED NOORD
Kapelle o/d Bos, Londerzeel, Meise, Grimbergen, Zemst, Kampenhout
DEELGEBIED LUCHTHAVEN
Vilvoorde, Machelen, Steenokkerzeel, Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem
DEELGEBIED ZENNE
Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Drogenbos, Linkebeek
Overwegende dat de verdeling van de stemrechten als volgt kan gebeuren :
Drie gelijk wegende criteria : aantal inwoners, aantal sociale woningen met inbegrip van SVK woningen en het nog te realiseren BSO ( dit is een maatstaf voor de bouwactiviteit die de sociale maatschappij in de volgende jaren dient te ontplooien in de gemeente, waar nog veel werk is => hoger stemrechtpercentage ! );
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Scenario 1 : ( basisscenario )
De gemeenteraad adviseert de heer minister om de gemeente Ternat tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Affligem, Asse, Dilbeek, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal en Wemmel als minimaal vertrekpunt.
Tussen deze gemeenten werd al een akkoord bereikt op een basis-visietekst.
De gemeente Ternat pleit er verder voor om dit werkingsgebied nog uit te breiden met een aantal Pajotse gemeenten die zulks zouden wensen. Wij denken hier aan Bever, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik en/of Pepingen.
Scenario 2 : ( reservescenario )
De gemeenteraad adviseert de minister als ‘plan B’ om binnen de referentieregio, Halle-Vilvoorde, één enkele woonmaatschappij op te richten met volgende deelgebieden:
DEELGEBIED PAJOT
Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik, Pepingen
DEELGEBIED TARL
Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke, met name de bestaande interlokale vereniging wonen Noord-Pajottenland
DEELGEBIED AMOW
Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel
DEELGEBIED DILBEEK
Dilbeek
DEELGEBIED NOORD
Kapelle o/d Bos, Londerzeel, Meise, Grimbergen, Zemst, Kampenhout
DEELGEBIED LUCHTHAVEN
Vilvoorde, Machelen, Steenokkerzeel, Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem
DEELGEBIED ZENNE
Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Drogenbos, Linkebeek
Artikel 2. - Een verdeling van de stemrechten binnen de nieuwe woonmaatschappij kan als volgt gebeuren :
Drie gelijk wegende criteria : aantal inwoners, aantal sociale woningen met inbegrip van SVK woningen en het nog te realiseren BSO ( dit is een maatstaf voor de bouwactiviteit die de sociale maatschappij in de volgende jaren dient te ontplooien in de gemeente, waar nog veel werk is => hoger stemrechtpercentage ! ).
Artikel 3. - Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur. Afschrift wordt toegestuurd aan de heer minister.
Gelet op artikel 21 van het gemeentedecreet;
BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid jou kan verwittigen in een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kan je rechtstreeks deze informatie krijgen via sms, een gesproken bericht via een vaste telefoonlijn of e-mail.
De werkwijze houdt in dat een burgemeester, gouverneur of minister Be-Alert activeert, om een bericht uit te sturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand. BE-Alert heeft voldoende capaciteit om een groot aantal inwoners, via verschillende kanalen tegelijkertijd op de hoogte te stellen.
Illustratief geef ik hieronder de kaart weer van Vlaanderen waarop we zien dat sinds de operationele lancering van het alarmeringssysteem zo goed als elke Vlaamse stad of gemeente (96%) gebruik maakt van deze voorziening. Ternat behoort vandaag nog steeds toe tot een van de 11 gemeenten in Vlaanderen welke niet zijn ingeschreven op dit systeem.
( zie bijlage )
Op voorstel van de fractie N-VA :
Geen enkele gemeente is vrijgesteld van een noodsituatie, zo ook Ternat niet. Om niet langer te wachten op een eigen tool of een intergemeentelijk alarmeringssysteem stelt N-VA Ternat voor aan de gemeenteraad om zich als gemeente in te schrijven op dit systeem voorzien door de federale overheid.
De N-VA fractie stelt aan de gemeenteraad voor om dit agendapunt goed te keuren.
Enig artikel. - Zich als gemeente Ternat te registreren bij BE-Alert.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
De publieke ruimte is voor de Ternattenaar de plek bij uitstek om elkaar te ontmoeten en daarbij is sportbeoefening en recreatie een van de middelen om te verbinden.
In Coronatijden won het gebruik van outdoor sporttoestellen snel aan populariteit. Ook in een context na de pandemie bieden dergelijke toestellen tal van voordelen voor wie wil bewegen. Het is gratis en je plant je bezoek wanneer je dat wil, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Je kunt het bovendien perfect combineren met een wandeling of een jogging. Zowel recreatieve als competitieve sporters kunnen zo het genot van buiten sporten (her)ontdekken.
De ‘strongbox’ gevestigd op de sportsite van ‘Outdoor Ternat’ te Wambeek bewees gedurende de pandemie dat er veel vraag is naar dergelijke vormen van buitensporten. Als we als gemeente een uitbreiding kunnen realiseren van meer outdoor fitnesstoestellen op andere locaties in Ternat, dan zal dit ongetwijfeld resulteren in een succesverhaal. Ik heb er vertrouwen in dat de sportende Ternattenaren veel gebruik zullen maken van deze nieuwe infrastructuur.
In de aankoop van dergelijk toestel stelt de N-VA fractie voor om een barenpark aan te kopen, welke door tal van sporters voor allerhande trainingen veelzijdig kan gebruikt worden. In bijlage vindt u een voorbeeld van dergelijk sporttoestel.
De kost van dergelijk toestel wordt geraamd op € 7.902,51 (incl. btw).
Op voorstel van Arno De Paepe, namens de fractie N-VA :
Om het publieke sportaanbod te verbreden in onze gemeente stelt de N-VA fractie voor aan de gemeenteraad om een investering goed om een eerste outdoor sporttoestel aan te kopen en te installeren op de sportsite van Ternat.
Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld de aankoop en installatie van een barenpark goed te keuren.
Enig artikel. - De aankoop en installatie van ene barenpark goed te keuren.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Mede op initiatief van de VVB plaatste de gemeente jaren geleden op alle invalswegen de borden “WELKOM in onze VLAAMSE gemeente”.
Door de jaren zijn deze borden ofwel verwaarloosd en vuil, ofwel verdwenen ofwel vervangen door tijdelijke (?) borden die niets met de boodschap te maken hebben.
De exemplaren op de Brusselstraat, Doelstraat, Bodegemstraat, Assesteenweg (grens met Roosdaal), Assesteenweg (afrit E40), Assesteenweg (rondpunt), Nieuwbaan en Sluisvijverstraat zijn nog aanwezig maar soms in slechte staat.
De borden op Langestraat en Essenestraat zijn verdwenen, op de Meersstraat en Kattestraat zijn ze nog in originele toestand (alleen de Vlaamse welkom)
Nochtans is en blijft Ternat een Vlaamse gemeente. We voelen, zien en horen allemaal dat deze boodschap niets ingeboet heeft aan actualiteit, integendeel onze gemeente is een rotvaart aan het verfransen en dus wordt het volgens ons tijd om de puntjes op de Vlaamse ‘i’ te zetten.
Het vervangen en vernieuwen van deze borden bvb met gebruik van de nieuwe huisstijl kan een eerste stap zijn om als gemeente deze boodschap opnieuw wat ‘fermer’ uit te dragen.
De kost van een 20-tal nieuwe kwalitatieve borden ramen we op maximaal 3.000 €.
Op voorstel van Sven De Paepe, namens de fractie N-VA :
Het college van burgemeester en schepenen neemt zich voor om:
Enig artikel. - De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om :
1°) Een vernieuwde inventaris van Ternatse invalswegen klein en groot op te maken, inclusief de bestaande locaties.
2°) Opgefriste nieuwe borden te laten ontwerpen en goedkeuren door gemeenteraad.
3°) Deze nieuwe borden te laten plaatsen volgens de hernieuwde inventaris.
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur;
Met het initiatief ‘Oog voor Lekkers’ willen de Vlaamse overheid en de Europese Unie gezonde voedingsgewoonten promoten bij kleuters, leerlingen van het lager onderwijs en leerlingen van het buitengewoon lager en secundair onderwijs, zowel op school als thuis.
Recent onderzoek (Voedselconsumptiepeiling 2014, Sciensano) toont aan dat kinderen vaak nog ongezonde keuzes maken en eerder grijpen naar koekjes, chocolade, snoep en gesuikerde dranken. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Oog voor Lekkers draagt haar steentje bij. Eén dag in de week smullen de leerlingen samen van een lekker gezond tussendoortje op school. Dat kan een stukje fruit/groente zijn en/of een fris glaasje melk. Voor scholen, leerkrachten en ouders - die sowieso een voorbeeldfunctie vervullen - is dit meteen ook het perfecte aanknopingspunt om met kinderen te praten over een gezond dagelijks eetpatroon.
De Vlaamse overheid voorziet voor alle Vlaamse basisscholen (kleuter, lager en buitengewoon) én buitengewoon secundaire scholen een Vlaams-Europese subsidie; gedurende 10 of 20 weken om fruit, groenten en/of melk aan te bieden.
Enig artikel. - Om ervoor te zorgen dat gezonde voeding in scholen gestimuleerd wordt, vraagt de gemeenteraad aan het college van Burgemeester en Schepenen:
1. De scholen in de gemeente te bevragen of er interesse is om in te stappen in het project ‘Oog voor Lekkers’.
2. De geïnteresseerde scholen in de gemeente maximaal te ondersteunen in de aanvraag van de subsidie. Zo kan de gemeente voorstellen dat de directies zich éénmalig via het e-loket registreren als professionele volmachthouder. Eens de gemeente geregistreerd is als professionele volmachthouder kan de directie van de school via het e-loket een volmacht toekennen om de erkenningsaanvraag en de steunaanvragen via het e-loket in te dienen.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter