De notulen van de digitale gemeenteraad van 27 mei 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op artikel 47 14 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel waarin de gemeente Ternat en Vzw FC Wambeek - Ternat ( rechtsopvolger van KSLK Ternat ) veroordeeld werden tot een schadevergoeding en een del van de gerechtskosten;
Gelet op onze akte van hoger beroep;
Overwegende dat er een dading kan afgesloten worden waarbij het gezag van gewijsde van het bestreden vonnis verdwijnt, dat de gemeente er zich toe engageert de gegraven gracht langs één kant te verhogen, dat de gemeente (voor 2/3) en de voetbalclub ( voor 1/3) overeenkomen samen de helft van de gerechtskosten te betalen;
Overwegende dat de gemeente overtuigd is in graad van beroep volledig vrijgesproken te worden van alle ten laste leggingen;
Overwegende dat het proces-economisch voordeliger is een hogervermelde dading af te sluiten, gezien de nog p te lopen juridische kosten hoger zullen zijn dan de pecuniaire waarde van de hierboven door de dading ons toebedeelde verplichtingen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Principieel akkoord een dading af te sluiten met de partijen in het geschil binnen het in de considerans beschreven kader. De definitieve teksten dienen aan de raad voorgelegd te worden.
Artikel 2. - Het college van burgemeester en schepenen te machtigen om in overleg met onze raadsman dit voorstel verder uit te werken.
Artikel 3. - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de dading voor het gemeentebestuur te ondertekenen.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 28.02.2021 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Overwegend dat de gemeente Ternat aangesloten is bij lntradura die werd opgericht op27 april 2017;
Overwegende dat lntradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief van 29 april 2021 tot de gewone algemene vergadering van lntradura van 16 juni 2021 met volgende agendapunten:
1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van L6 december 2020: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 18 of 21 december 2020 aan de deelnemers bezorgd.);
2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2020;
3. jaarrekening 2020 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2020, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 40);
4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art.40)
5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2020: goedkeuring (art. 40);
6. bestuur: kwijting aan bestuurders,
commissaris (art.40);
7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 45);
8. varia.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
De gemeenteraad bekrachtigd het op 10 juni 2021 genomen CBS besluit waarbij :
Artikel 1. - De agendapunten van de gewone algemene vergadering van lntradura dd. 16 juni 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van lntradura dd. 16 juni 2021 goed te keuren.
Artikel 3. - Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 41 7° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 219 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het auditrapport organisatieaudit bij Gemeente Ternat - 2006-041 dd. 18 december 2020;
Overwegende dat in aanbeveling 1 Audit Vlaanderen de raad meegaf het kader voor organisatiebeheersing, zoals vastgesteld door deze raad op 12 juni 2018, verder te verfijnen en aan te vullen;
Overwegende dat het managementteam er zich toe geëngageerd heeft dit tegen juni 2021 uit te voeren;
Overwegende dat dit geleid heeft tot een aanvulling als gevoegd in bijlage;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - De verfijning van het kader voor organisatiebeheersing, zoals gevoegd in bijlage, in aanvulling van ons raadsbesluit van 12 juni 2018, goed te keuren.
Gelet op artikel 219 in fine van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het kader voor organisatiebeheersing zoals door de raden goedgekeurd in juni 2018, aangevuld in zitting van heden;
Gelet op de bevindingen van de verschillende audits in het lokaal bestuur uitgevoerd de voorbij jaren;
Overwegende dat het kader voor organisatiebeheersing zoals door de raden goedgekeurd werden nu organisatiebreed uitgerold wordt;
Overwegende dat organisatiebreed een interne evaluatie van haar werking werd gedaan, hetgeen geleid heeft tot een aantal doelstellingen met hieraan acties gekoppeld, dat het resultaat hiervan zich in bijlage bevindt;
Overwegende dat de verschillende audits aanleiding hebben gegeven tot aandachtspunten, dat het aangewezen is deze in extenso te vermelden en aan te geven welke stappen zijn tot nu toe zijn ondernomen om aan de aandachtspunten tegemoet te komen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau;
Enig artikel. - Kennis te nemen van het verslag met bijlagen zoals opgesteld door de algemeen directeur.
Gelet op artikel 40 § 1 en 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de bestaande overeenkomsten voor het gemeentelijk gebruik van sportinfrastructuur toebehorend aan derden;
Overwegende dat er vanuit de sportclubs een stijgende vraag is om gemeentelijke sportinfrastructuur te kunnen gebruiken, dat het gemeentebestuur over niet voldoende eigen infrastructuur beschikt om aan de vraag tegemoet te komen;
Overwegende dat in de gemeente onder andere de school Sint Angela nog over eigen, aan de school verbonden, sportinfrastructuur ( zijnde een sporthal ) beschikt;
Overwegende dat zij bereid zij dat wij medegebruik zouden maken van deze sporthal buiten de schooluren ( na de schooltijd, op vrije dagen, weekends en vakanties ), dat zulks medegebruik op duurzame wijze de met gemeenschapsgelden ge(co-)financierde infrastructuur voor de lokale gemeenschap beschikbaar stelt;
Overwegende dat na de geplande renovatie van de sporthal de gemeente de beschikbare uren wenst in te vullen, dat daarvoor een overeenkomst dient onderhandeld te worden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
Artikel 1. - Principieel bereid te zijn een overeenkomst met de inrichtende macht van de school Sint Angela af te sluiten, waarbij het lokaal bestuur, ter voordele van haar sportclubs, kan beschikken, in medegebruik in de tijd, over de gerenoveerde sporthal;
Artikel 2. - Opdracht te geven aan de gemeentelijke diensten een overeenkomst te onderhandelen met Sint Angela die dit medegebruik regelt en deze overeenkomst ter goedkeuring op deze raad voor te leggen;
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te machtigen dit principieel besluit verder uit te werken.
Gelet op artikel 43 §2 12° van het gemeentedecreet
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Het vervangen van het asbestdak op de voetbalkantine aan Sparta den Bos.” een bestek met nr. SP/2021/001 werd opgesteld door de Sportdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000 excl. btw of € 48.400 incl. 21% btw (€ 8.400,00 Btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-1.2.5/0740-00/2210000;
Artikel 1. – Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. SP/2021/001 en de raming voor de opdracht “Het vervangen van het asbestdak op de voetbalkantine aan Sparta den Bos.”, opgesteld door de Sportdienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw (€ 8.400,00 Btw medecontractant).
Artikel 2. –De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-1.2.5/0740-00/2210000.
Artikel 3. – Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de dienst financiën en aan de sportdienst.
Gelet op artikel 40 § 1 en 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de inbreng van het sportcentrum in de sportdivisie van Farys;
Gelet op de nota van Farys als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat het aan te bevelen is om delegatie te geven aan het AGB Ternat om, maximaal conform de richtlijnen van Farys, het in de markt plaatsen van de concessie van het sportcafé samen met het plotercafé te verwezenlijken;
Enig artikel. - Het AGB Ternat wordt aangesteld als penhoudend bestuur voor het in de markt zetten van de concessie op het plotercafé en het sportcafé.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 §1 en §2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van Haviland als sanctionerend ambtenaar voor GAS 4;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 3 september 2020 betreffende de vervanging van de sanctionerend ambtenaar voor GAS 4:
Overwegende dat in voormelde raadsbesluiten mevrouw An Van den Stockt en mevrouw Line De Wolf werden aangeduid als sanctionerende ambtenaren voor GAS 4 (stilstaan en parkeren);
Overwegende dat mevrouw An Van den Stockt voor onbepaalde tijd zal afwezig zijn en er dient gezorgd te worden dat de continuïteit van de GAS-dienstverlening gegarandeerd blijft tijdens haar afwezigheid;
Overwegende dat Haviland mevrouw Jasmine De Wachter en de heer Wim Mommaerts aangeduid heeft als back-up sanctionerende ambtenaren;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1.- Mevrouw Jasmine De Wachter en de heer Wim Mommaerts worden aangesteld als back-up sanctionerende ambtenaren van Haviland voor GAS 4.
Artikel 2.- Een afschrift van deze beslissing zal, ter kennisgeving, worden toegestuurd aan Haviland, de voorzitter van het politiecollege en de Procureur des Konings.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk 2, afdeling 3, artikel 14;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, art. 62, par. 1, 10°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding inzonderheid hoofdstuk 3, artikel 15;
Gelet op het initiatief van scholen De Kiem om de huidige samenwerking met CLB GO! Dender te evalueren en bij te sturen;
Gelet op het aflopen van het huidig beleidscontract met CLB GO! Dender op 31 december 2020;
Overwegende dat de school de eerste actor is binnen de leerlingenbegeleiding en dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich moet nemen;
Overwegende dat de school hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uitwerkt, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat;
Overwegende dat de school de eindverantwoordelijke is van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en dat zij voor de uitvoering van haar taken ondersteund wordt door schoolexterne instanties;
Overwegende dat de school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB);
Overwegende dat het beleidscontract met het centrum voor leerlingenbegeleiding CLB GO! Dender goedgekeurd bij het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 werd opgezegd uiterlijk 31 december 2020 en er met ingang van 1 september 2021 een nieuwe samenwerking met een ander centrum voor leerlingenbegeleiding moet aangegaan worden;
Overwegende dat er in september 2021 samenwerkingsafspraken dienen opgemaakt te worden voor het schooljaar 2021-2022 met een centrum voor leerlingenbegeleiding;
Overwegende dat de visie en de werking van verschillende centra voor leerlingenbegeleiding onderzocht werden door de beide directeurs van De Kiem Ternat in samenwerking met de directeurs van de scholengemeenschap De Pajot;
Overwegende dat het centrum voor leerlingenbegeleiding CLB N-Brussel als sterkste kandidaat naar voor wordt geschoven door de directeurs van De Kiem Ternat;
Overwegende dat het overleg met de schoolraad over deze samenwerking is gebeurd op 16 november 2020 voor De Kiem Lombeek en op 18 november 2020 voor De Kiem Wambeek en beide schoolraden hierover een positief advies gaven;
Gelet op het overleg met de schoolraad De Kiem Lombeek over de samenwerking op 16 november 2020;
Gelet op het overleg met de schoolraad De Kiem Wambeek over de samenwerking op 18 november 2020;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt een samenwerking tussen de beide gemeentelijke basisscholen De Kiem en CLB N-Brussel goed;
Artikel 2. - Een vooreensluidend afschrift van dit besluit wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan de directeur van GBS De Kiem Lombeek en GBS De Kiem Wambeek.
Gelet op artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht, zoals gewijzigd tot op heden;
Gezien het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 17 april 1991 betreffende de organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 19 juli 2019 betreffende wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de kalender van de vakanties, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en de schorsing van de lessen voor elk schooljaar opnieuw dient vastgelegd te worden;
Gelet op het positief advies d.d. 7 juni 2021 van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek;
Gelet op het positief advies d.d. 7 juni 2021 van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek;
Gelet op het vakbondsoverleg d.d. 10 juni 2021 voor de gemeentescholen van Ternat;
Artikel 1. - Het college neemt kennis van de kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem voor het schooljaar 2021 - 2022 en agendeert dit op de gemeenteraad.
Artikel 2. - De kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek voor het schooljaar 2021 - 2022 wordt vastgelegd op de volgende dagen:
Hervatting lessen: woensdag 1 september 2021
Vrije dagen eerste trimester:
Vrije dagen tweede trimester:
Vrije dagen derde trimester:
Einde lessen: donderdag 30 juni 2022 om 11u50.
Artikel 3. - De kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek voor het schooljaar 2021 - 2022 wordt vastgelegd op de volgende dagen:
Hervatting lessen: woensdag 1 september 2021
Vrije dagen eerste trimester:
Vrije dagen tweede trimester:
Vrije dagen derde trimester:
Einde lessen: donderdag 30 juni 2022 om 11u50.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de directie van de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek en Wambeek, de personeelsdienst en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de BBC van 25 juni 2010 gewijzigd zoals tot op heden meer bepaald art. 16, 6de lid;
Gelet op de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019-4 van 3 mei 2019 betreffende het eenjarig meerjarenplan 2019 en de budgettering volgens de BBC;
Overwegende dat de in dit besluit opgenomen aanvragers vrijgesteld worden van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet;
Overwegende dat de gevraagde subsidie van 4.000 € moet dienen voor de organisatie van een statiekermis 2021 vervangende kinderkermis;
Overwegende dat bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, het organiserend comité de nodige verantwoordingsstukken dienen over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat het verder raadzaam is te stipuleren dat het in 2020 aan het jaarmarktcomité toegekende subsidiebedrag, wegens coronamaatregelen niet uitgegeven, ook kan gebruikt worden voor de organisatie van de jaarmarkt in 2021;
Overwegende dat in het budget 2021 op het artikel 2021/ACT-2.3.1/0719-02/6496130 een bedrag werd ingeschreven voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Aan het Statiekermiscomité wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van €4.000,00 voor de organisatie van een statiekermis 2021 vervangende kinderkermis op het marktplein.
Artikel 2. - De bij raadsbesluit van 24 september 2020 gegeven nominale subsidie mag eveneens aangewend worden voor de organisatie van de jaarmarkt 2021.
Artikel 3. - Het college van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 4. - Een voor éénsluidend afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financieel beheerder.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de BBC van 25 juni 2010 gewijzigd zoals tot op heden meer bepaald art. 16, 6de lid;
Gelet op de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/2 van 20 juli 2018 betreffende het eenjarig meerjarenplan 2019 en de budgettering volgens de BBC;
Overwegende dat de in dit besluit opgenomen aanvragers vrijgesteld worden van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet;
Overwegende dat de gevraagde subsidie van €5.000,00 moet dienen voor de organisatie van de 11-juli viering op het stationssplein;
Overwegende dat bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, het statiekermiscomité de nodige verantwoordingsstukken dienen over te maken aan ons bestuur;
Overwegende dat in budget 2021 op het artikel 2021/ACT-2.3.1/0719-02/6496130 een bedrag werd ingeschreven voor de subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Aan het kermiscomité wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van €5.000,00 voor de organisatie van de 11-juli viering.
Artikel 2. - Het college van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. - Een voor éénsluidend afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de financieel beheerder.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de vraag van de vzw La Mama Dora tot betoelaging van het evenement Rock Ternat;
Overwegende dat het initiatief de steun geniet van het gemeentebestuur en dat het gepast voorkomt eveneens financieel te ondersteunen met een bedrag van € 4.000;
Overwegende dat de in dit besluit opgenomen vzw vrijgesteld wordt van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid,1° van voornoemde wet;
Overwegende dat bij aanvraag tot uitbetaling van de subsidie, de vzw de nodige verantwoordingsstukken dient over te maken aan ons bestuur;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - Aan VZW La Mama Dora, Hazeleerstraat 45 - 9400 Okegem wordt een nominatieve subsidie van € 4.000 toegekend.
Artikel 2. - Het college van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Gelet op artikel 40 § 2 van het decreet lokaal bestuur en zijn uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het decreet buitenschoolse kinderopvang van 3 mei 2019;
Gelet op onze overeenkomst dd. 21 juni 2013 en zijn addenda;
Gelet op de ontwerptekst van overeenkomst als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat Infano, rechtsopvolger van de vzw CKO Breughelkindt, sinds jaar en dag de buitenschoolse kinderopvang organiseert op het grondgebied van Ternat en zijn deelgemeenten, dat Infano daarvoor in elke deelgemeente over infrastructuur beschikt;
Overwegende dat, minstens gedurende de transitieperiode uit het bovenvermeld decreet BOA, de houder is van 262 gesubsidieerde kinderopvangplaatsen op het grondgebied van Ternat en daarvoor van het agentschap opgroeien jaarlijks meer dan 700.000 € subsidies ontvangt;
Overwegende dat daardoor in de feiten Infano, minstens tijdens de transitieperiode, de enige mogelijke partners is voor Ternat om op een betaalbare manier buitenschoolse kinderopvang te organiseren;
Overwegende dat de bestaande overeenkomst aan actualisatie toe was en dat er een nieuwe onderhandeld werd door de diensten van de directie samenleven, dat deze gevoegd werd in bijlag en dat deze nieuwe overeenkomst ingaat, retroactief, op 1 januari dit jaar om te eindigen, behoudens verlengingen, na het einde van de decretale transitieperiode, einddatum vandaag voorzien voor 1 januari 2027;
Overwegende dat de nieuwe overeenkomst aan de gebruikers van BKO in Ternat garant staat voor een nog hogere kwaliteit, dat er nog meer ingezet wordt op onderling overleg tussen het lokaal bestuur Ternat, regisseur van de BKO, en Infano, feitelijke actor in het domein;
Overwegende dat de overeenkomst ook voor het lokaal bestuur financieel aantrekkelijk is;
Overwegende dat de nodige kredieten in de MJP zijn voorzien;
Artikel 1. - De overeenkomst als gevoegd in bijlage goed te keuren.
Artikel 2. - Het college te machtigen deze overeenkomst verder uit te voeren en in te vullen, inbegrepen de machtiging aan de burgemeester en de algemeen directeur deze overeenkomst namens het lokaal bestuur Ternat te ondertekenen.
Gelet op artikel 41 11 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op ons raadsbesluit van 24 september 2021 houdende de goedkeuring van het wegenistracé in de nieuwe bedrijvenzone Afrit 20;
Overwegende dat ons bovenvermeld raadsbesluit in artikel 4 bepaalde dat er nog een apart besluit diende genomen te worden omtrent de voorwaarden waarbij er gronden konden opgenomen worden in het openbaar domein;
Overwegende dat na onderhandeling er een ontwerp samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld die enerzijds bepaalt dat de wegenis, groenbuffer en waterbuffer zullen overgedragen worden aan het openbaar domein, waarbij de gemeente er zich toe engageert de wegenis te onderhouden en de gemeenschap van eigenaars de groenbuffer en de waterbuffer;
Overwegende dat de gemeente eigenaar zal worden als partij in een ruilverkaveling onder huidige eigenaars, dat dit zal gebeuren alvorens de wegenis wordt aangelegd, dat dit echter geenszins impliceert dat de gemeente dient in te staan voor enige financiering voor het aanleggen van wegenis, groen-, noch waterbuffer;
Overwegende dat de werkwijze van de POM, voor de aanleg van de wegenis, als volgt kan worden omschreven :
Overwegende dat de wegenis op kosten van de huidige eigenaars zal worden aangelegd door de POM, dat de POM zich als openbaar bestuur afhangende van onze voogdijoverheid, zijnde de provincie Vlaams Brabant, hiervoor engageert, dat de POM voor de toewijs van deze werken zal beschikken over harde financiële uitvoeringsgaranties, dat het daarom volstrekt overbodig is om bijkomend, zoals dat gebruikelijk is bij private verkavelaars, een bijkomende financiële borg van de POM ten voordele van de gemeente te vragen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Akkoord te gaan met het verkrijgen van de wegzate en de grond waarop de groen- en waterbuffer zal worden aangelegd, in afwachting van het aanleggen van de wegenis en buffers volgens de modaliteiten hierboven beschreven.
Artikel 2. - Akkoord te gaan met de meerpartijenovereenkomst als gevoegd in bijlage.
Artikel 3. - De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen namens de gemeente de ruilverkavelingsakte en de meerpartijenovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 4. - De hypotheekbewaarder gebeurlijk te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5. - Het college van burgemeester en schepenen te machtigen dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/55 ingediend door Bv Woenst voor een perceel gelegen Brusselstraat - Neeralfenestraat, 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie nrs. 109 x, 110 y, 109 w en 422 a;
Gelet op het feit dat er 8 publieke parkeerplaatsen gecreëerd worden;
Overwegende dat de oppervlakte 160 m² bedraagt en dat de parkeerplaatsen uitgevoerd worden in grasdallen;
Overwegende dat er een aansluiting is met de bestaande parking;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van een voetpad en/of fietspad en publieke parkeerplaatsen te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De parkeerplaatsen kosteloos over te dragen aan de gemeente om in te lijven bij het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de akte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/85 ingediend door NV F.D.B. voor percelen gelegen Assesteenweg 257, 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs 277 t, 277 p, 280 p, 276 l 3 en 277 s;
Overwegende dat hier 25 publieke parkeerplaatsen voorzien zijn langsheen de Terlindenstraat;
Gelet op de collegebeslissing dd. 10 juni 2021 waarin wordt gesteld dat: er gratis grondafstand, na aanleg, van parkeerplaatsen samen met de weg er naar toe dient te gebeuren en deze bij het openbaar domein ingelijfd worden;
Deze parkeerplaatsen dienen samen met de weg ernaar toe kosteloos overgedragen te worden aan de gemeente, teneinde deze in te lijven bij het publiek domein.
Artikel 1. - De 25 publieke parkeerplaatsen en wegenis ernaar toe kosteloos over te dragen aan de gemeente.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de akte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. 2021/107 ingediend door NV F.D.B. voor percelen gelegen Assesteenweg 247, 1740 Ternat , kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs 288 a, 288 b, 280 p, 280 l en 286 f;
Gelet op de aanvraag voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van 16 eengezinswoningen;
Gelet op het feit dat er wegenis wordt voorzien en publieke parkeerplaatsen;
Gelet op de collegebeslissing dd. 10 juni 2021 waarin wordt gesteld dat er gratis grondafstand na aanleg van parkeerplaatsen samen met de weg er naar toe dient te gebeuren en deze openbaar domein worden;
Dienen deze parkeerplaatsen samen met de weg ernaar toe kosteloos overgedragen te worden aan de gemeente, teneinde deze in te lijven bij het publiek domein.
Artikel 1. - De publieke parkeerplaatsen en wegenis kosteloos over te dragen aan de gemeente.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de akte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 § 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 1 september 2009 en wijzigingen;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening van 9 februari 2018;
Gelet op het prioriteitenkader als gevoegd in bijlage;
Gelet op de gemeenteraadscommissie van 10 juni 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Enig artikel. - Het prioritaire handhavingskader, als gevoegd in bijlage, vast te stellen.
Gelet op artikel 40 § 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de statuten van Haviland, dienstverlenende verenging;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst als gevoegd in bijlage;
Gelet op de gemeenteraadscommissie van 22 april 2021;
Overwegende dat het een absolute meerwaarde is voor de verbetering van onze omgevingskwaliteit om te kunnen beschikken over een kwaliteitskamer die omgevingsprojecten professioneel en onafhankelijk, met de juiste kennis en competenties kan beoordelen;
Overwegende dat dit objectief kan bereikt worden door aan te sluiten bij Haviland voor deze materie, zodanig dat desgevallend op deze diensten kan worden beroep gedaan.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De samenwerkingsovereenkomst als gevoegd in bijlage goed te keuren;
Artikel 2. - De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur te machtigen namens de gemeente Ternat deze overeenkomst te ondertekenen;
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten deze overeenkomst verder uit te voeren;
Artikel 4. - Een afschrift van deze te beslissing te bezorgen aan Haviland, aan de financieel directeur en aan het diensthoofd omgeving.
Het voorlopig rooilijnplan tot de wijziging van een deel van de gemeentewegen gekend als Terlindenstraat, T’ Serclaesstraat & Sempstweg, gekend als buurtweg 4; buurtweg 6 en voetweg 58 in de atlas van de gemeente Ternat, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 40-41 van het Decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Decreet van de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op de bepalingen van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de bijgevoegde plannen van landmeter-expert Lambrecht Christof (LAN 051165) d.d. 05-05-2021, namelijk:
- Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan Terlindenstraat, Sempstweg en ’T Serclaesstraat
- Een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen
- De topografische kaart
- De orthofoto
- De wegenkaart
- Het gewestplan
- Het kadasterplan
Gelet op de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen zoals weergegeven op het bijgevoegde grondinnameplan en tabel der grondinnemingen van landmeter expert Lambrecht Christof (LAN 051165) d.d. 06-04-2021;
Gelet op de bijgevoegde schattingsverslagen van de waardevermindering van landmeter – expert Bram Van Meulebroeck (LAN 06/1290) d.d. 11-05-2021, nl.
- inname 1 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 2 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 3 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 4 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 5 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 6 – ’T Serclaesstraat – Ternat
- inname 7 – ’T Serclaesstraat – Ternat;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat de wijziging van de gemeentewegen gekend als Terlindenstraat, ‘T Serclaesstraat & Sempstweg in de gemeente Ternat gekend als buurtweg 4; buurtweg 6 & voetweg 58 in ‘de atlas der buurtwegen’ aanvraagt omdat:
- De te wijzigen gemeentewegen voorzien zullen worden een gescheiden riolering aangelegd volgens ‘de code van de goede praktijk’ en de voorwaarden die de wetgeving en Vlaams Milieumaatschappij oplegt.
Zo dient er voor elk project gekeken te worden of er geen ruimte is om het regenwater in grachten te bufferen of af te voeren. Het grote voordeel van grachten ten opzichte van buizen is hun bufferend en (mogelijks) infiltrerend vermogen. Tegelijk wordt het regenwater lokaal en in het oppervlaktesysteem gehouden. Om de open grachten te kunnen aanleggen is een aanpassing van de rooilijn noodzakelijk.
- Een nieuw voetpad zal aangelegd worden die de verbinding realiseert tussen de Terlindenstraat en ’T Serclaesstraat. De aanpassing van de rooilijn is noodzakelijk omdat er anders het voetpad geen volwaardig voetpad over het volledige tracé kan aangelegd worden;
Overwegende dat de wijziging van de voorgenoemde gemeentewegen rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
Overwegende dat de wijziging ten dienste staat van het algemeen belang, nl.
- De inrichting van de wegenis en het uitbouwen van een vuilwater – en regenwaterinfrastructuur behoort tot de bevoegdheden van de gemeentelijke overheid en streeft het algemeen belang na.
- Het regenwater afvoeren via grachten in plaats van buizen waar dit mogelijk is, heeft als voordeel dat het regenwater via infiltratie in het oppervlaktesysteem blijft. In grachten kan ook veel water gebufferd worden wat een positieve invloed heeft op het wateroverlastprobleem.
- Het algemeen belang wordt verzorgd gezien een veilige, directe en comfortabele wandelverbinding gemaakt zal worden tussen de Terlindenstraat, de ’T Serclaesstraat en de nabijgelegen school; Voor huidige en toekomstige generaties levert dit voordelen op naar een meer duurzame mobiliteit.
Overwegende dat de eigenaars van de getroffen percelen persoonlijk aangeschreven zullen worden door het lokaal bestuur Ternat om hun in te lichten van de geplande wijzigen aan de gemeenteweg;
Artikel 1. – Voorlopig akkoord te gaan met de wijziging van de gemeentewegen Terlindenstraat, ’T Serclaesstraat & Sempstweg gekend als buurtweg 4; buurtweg 6 en voetweg 58 in de atlasgemeente Ternat zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2. - Het ontwerp rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast het openbaar onderzoek op te starten. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstellen projectmanager in het kader van de bouw van een school met sporthal” een bestek met nr. td/ow/2021/005 werd opgesteld door de Dienst Gebouwen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 120.000,00 excl. btw of € 145.200,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. td/ow/2021/005 en de raming voor de opdracht “Aanstellen projectmanager in het kader van de bouw van een school met sporthal”, opgesteld door de Dienst Gebouwen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 120.000,00 excl. btw of € 145.200,00 incl. 21% btw.
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op jaarbudgetrekening 2021/BD-02/ACT-2.1.5/0800-01/2210000.
Artikel 4. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen
om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 5. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 januari 2021 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “Onderhoudswerken voetpaden Affligemstraat” aan SWBO Bvba, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. td/ow/2021/006 werd opgesteld door de ontwerper, SWBO Bvba, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde;
Overwegende dat de uitgave van het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op € 461.707,40 excl. btw of € 558.665,95 incl. 21% btw (€ 96.958,55 Btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Ternat de procedure zal voeren en in naam van Farys bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021 en 2022, op jaarbudgetrekening 2021/BD-03//ACT-1.2.1/2240000;
Artikel 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. td/ow/2021/006 en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken voetpaden Affligemstraat”, opgesteld door de ontwerper, SWBO Bvba, Sint-Christianastraat 25 te 9200 Dendermonde. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van het gemeentelijk aandeel bedraagt € 461.707,40 excl. btw of € 558.665,95 incl. 21% btw (€ 96.958,55 Btw medecontractant).
Artikel 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3. - Gemeente Ternat wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Farys bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4. - In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5. - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 6. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 7. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 en 2022, op jaarbudgetrekening 2021/BD-03//ACT-1.2.1/2240000.
Artikel 8. - De heren M. Vanderhasselt, burgemeester en K. Vanholder, algemeen directeur, te machtigen
om namens de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 9. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat op het gemeentelijk depot de volgende voertuigen staan: Opel Meriva grijs, Volkswagen Transporter groen, Renault Clio blauw, Ford Mondeo donkerblauw, Nissan X-Trail donker grijs, Citroën Picasso blauw/grijs, Volkswagen Passat zwart;
Overwegende dat gevonden voertuigen die 6 maanden in het bezit zijn van de gemeente van rechtswege eigendom worden van de gemeente;
Overwegende dat het noodzakelijk is deze voertuigen wegens plaatsgebrek te verkopen;
Overwegende dat deze voertuigen dienen te worden verkocht volgens het systeem van de hoogste bieder;
Overwegende dat de takelkosten ten laste zijn van de koper;
Overwegende dat de overblijvende niet-verkochte voertuigen zullen worden afgevoerd door de schroothandelaar;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 juni 2021;
Artikel 1. - Er zal worden overgegaan tot de verkoop van volgende voertuigen: Opel Meriva grijs, Volkswagen Transporter groen, Renault Clio blauw, Ford Mondeo donkerblauw, Nissan X-Trail donker grijs, Citroën Picasso blauw/grijs, Volkswagen Passat zwart.
Artikel 2. - Voormelde voertuigen zullen worden verkocht aan de hoogste bieder. De takelkosten zijn ten laste van de koper.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van dit besluit: de openbaarmaking en organisatie van de verkoop.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de omgevingsambtenaar, de milieudienst en de financiële dienst.
Gelet op de grondwet, inzonderheid artikel 173;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het feit dat het verplicht is om asbest verpakt aan te bieden op het recyclagepark vanaf 01/01/2021;
Gelet op het feit dat er veel vragen komen hoe dit in zijn werk gaat en waar bewoners de juiste materialen kunnen aankopen;
Overwegende dat het proefproject in Kapelle-op-den-Bos duidelijk heeft aangetoond dat er effectieve interesse naar dergelijke materiaal is;
Overwegende dat Intradura een samenaankoop organiseert waar gemeente kunnen op intekenen;
Overwegende dat deze samenaankoop bestaat uit verschillende pakketten:
- PBM-kits: wegwerpoveral, handschoenen en masker
- Kleine asbestzak (80x120cm)
- Grote asbestzak (120x220cm);
Overwegende dat deze pakketten voornamelijk te koop worden aangeboden op het recyclagepark en dus door Intradura wordt georganiseerd;
Overwegende dat deze pakketten ook verkocht kunnen worden aan het onthaal van het gemeentehuis indien gewenst;
Overwegende de gemeente op deze manier bijdraagt aan de specifieke doelstellingen van het lokaal bestuur om op een veilige manier asbestafval te verwerken;
Overwegende dat OVAM een omzendbrief aan het voorbereiden is waarin de verplichting voor inwoners om asbesthoudend afval verpakt te vervoeren en aan te bieden op het recyclagepark zal worden opgenomen;
Overwegende het voorstel van Intradura om niet langer de omzendbrief van OVAM af te wachten en in haar werkingsgebied de aankopende verplichting in te voeren vanaf januari 2021;
Overwegende dat de aankoopprijs voor de gemeente voor deze verschillende pakketten de volgende is:
- PBM-kits: wegwerpoveral, handschoenen en masker = €202,50/doos/15 kits
- Kleine asbestzak (80x120cm) = €50,00/doos/100 zakken
- Grote asbestzak (120x220cm) = €37,50/doos/30 zakken;
Overwegende dat de verkoopprijs aan inwoners de volgende is:
- PBM-kits: wegwerpoveral, handschoenen en masker = €13,50
- Kleine asbestzak (80x120cm) = €0,50
- Grote asbestzak (120x220cm) = €1,25;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - Met ingang van 1 juni 2021 wordt een retributie geheven op het afleveren van asbestafvalverpakking op het recyclagepark of via ons gemeentelijk onthaal;
Artikel 2. - Vanaf 1 juni 2021 zullen volgende types van verpakking afgeleverd worden:
- Pakket veiligheidskledij (PBM-kit) : wegwerphandschoenen, een mondmasker, wegwerpoverall en een handleiding
- Kleine transparante asbestzak (80x120cm) voor kleine stukken asbest, leien, bloembakken...
- Een transparante plaatzak 120x220cm voor 2 à 3 golfplaten of andere grote asbestplaten
Artikel 3. - De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de asbestafvalverpakking en eisbaar bij de aankoop van deze asbestafvalverpakking;
Artikel 4. - Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
- Pakket veiligheidskledij (PBM-kit): € 13,50
- Kleine zak (80x120 cm): €0,50
- Grote zak (120x220cm): €1,25
Artikel 5. - De retributie voor het afleveren van de asbestafvalverpakking wordt betaald aan de betaalzuil van het recyclagepark of aan het gemeentelijk onthaal;
Artikel 6. - De inwoners worden op de hoogte gesteld via het Zomerblad Ternat, de website en sociale media.
Artikel 7. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan:
- de omgevingsambtenaar Jurgen Thiebaut
- Intradura, Hilde Faucconnier
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat het gemeentebestuur in haar meerjarenplan voorziet om de huidige verkeerssignalisatie onder de loep te nemen en deze af te stemmen op de noden van vandaag;
Overwegende dat hierbij de herziening van de voorrangsregeling hoort;
Gelet op het positief advies d.d. 3 maart 2021 van de mobiliteitsraad en d.d. 11 maart 2021 van de gemeenteraadscommissie betreffende de voorrangswegen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2021;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bosstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Heidestraat tot Bosstraat 4 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 4. - Op de Bosstraat 3 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 5. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 7. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Bosstraat 27 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 9. - Op de Bosstraat ter hoogte van rechtover huisnummer 26 geldt: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden E9a. De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en met x-borden Xc.
Artikel 10. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 11. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 12. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 13. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 14. - Op de Bosstraat ter hoogte van de spoorwegbrug geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een drempel.
Artikel 15. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 17. - Op de Notestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 19. - Op de Klimopstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 20. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klimopstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 21. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 22. - Op de Dahlialaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 23. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 24. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 25. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden links af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a.
Artikel 26. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en Tarwehof wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 27. - Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 28. - Op het Tarwehof ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 29. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met het Tarwehof geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 30. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 125, 127, 129, 131, tussen huisnummer 133 en 135, tussen huisnummer 137 en 139 en ter hoogte van huisnummer 141 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Bosstraat van huisnummer 125 tot huisnummer 141, behalve ter hoogte van de afgebakende plaatsen, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 32. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 33. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 34. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 149 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Nieuwbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en d e wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 36. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 167 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.
Artikel 37. - Op de Bosstraat van huisnummer 167 tot huisnummer 185 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klaverstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 39. - Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 40. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Affligemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 41. - Op de Affligemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 42. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenbloemstraat en Spoorwegbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 43. - Op de Korenbloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 44. - Op de Spoorwegbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 45. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 180 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 46. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 196 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 47. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.
Artikel 48. - Op de Meersstraat 176a ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 49. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het digitaal maken van de de bestaande situatie van de bebouwde kom een aanzet is om om bij de opmaak van het mobiliteitsplan een aantal aanpassingen aan de bebouwde kom door te voeren;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de bebouwde kom goed.
Artikel 2. - In het gebied van de deelgemeente Ternat begrensd door: Assesteenweg rotonde Industrielaan, Essenestraat 16, afrit E40 komende uit de richting Brussel, afrit E40 komende uit de richting Oostende, Donkerstraat 82, Groenstraat 69, Groenstraat 137, Brusselstraat 115, Bodegemstraat 62, Reukenstraat kruispunt Gemeentehuisstraat, P. Van Cauwelaertstraat 129, August De Feyterstraat 99, Terlindenstraat 44 en t' Serclaesstraat 25 geldt: de bebouwde kom in de deelgemeente Ternat wordt afgebakend. Het begin en het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F1a en F3a.
Artikel 3. - In het gebied van de deelgemeente Sint-Katherina-Lombeek begrensd door: Meersstraat 182, Sluisvijverstraat 18, Affligemstraat 125, Nieuwbaan 168, Hopstaat 75, Spoorwegbaan 1, Fossebaan 188, Kleemstraat 127, Sibbekensveldstraat kruispunt Eikveldstraat, Sint-Katherinastraat 61 en Assesteenweg 275 geldt: de bebouwde kom in de deelgemeente Sint-Katherina-Lombeek wordt afgebakend. Het begin en het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F1a en F3a.
Artikel 4.- In het gebied deelgemeente van de Wambeek begrensd door Langestraat 127, Pijpelarestraat 7, Fijnestraat 4, Massestraat 41, Doelstraat 52, Weverstraat 43, Klapscheutstraat kruispunt Drijvelingslos, Spiegelstraat 4 en Stenebrugstraat 69 geldt: de bebouwde kom in de deelgemeente Wambeek wordt afgebakend. Het begin en het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F1a en F3a.
Artikel 5. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het bestuursakkoord tussen CD&V en Voor Ternat;
Gelet op actie 3.1.1.1 uit de meerjarenplanning: 'Het Lokaal bestuur rolt een gemeentelijke geschenkbon uit i.s.m. lokale handelaars;
Gelet op het collegebesluit van 08/10/2020 omtrent de goedkeuring van de samenwerking met 'Cirklo light' voor de gemeentelijke cadeaubon;
Gelet op het collegebesluit van 27/05/2021 met betrekking tot de lancering van de cadeaubon en het hieraan koppelen van een promoactie ter waarde van €5;
Overwegende dat de toenemende digitaliseren leidt tot een almaar toenemende stijging in online shoppen, wat een rechtstreekst negatieve invloed heeft op de omzet van de lokale ondernemers;
Overwegende dat de coronacrisis een grote impact heeft gehad op de lokale middenstand;
Overwegende dat het wenselijk is, om de lokale economie tijdens deze zomermaanden een boost te geven;
Het Lokaal bestuur Ternat voorziet een bedrag van €3.000 ter ondersteuning van de lancering van de cadeaubon.
Op voorstel van het college van Burgemeester en Schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot de werking van de cadeaubon in bijlage goed.
Artikel 2. - Ter ondersteuning van de lancering van de Ternatse cadeaubon wordt door het Lokaal bestuur €5 toegekend bij de verkoop. Een bon van €25, krijgt hierdoor een waarde van €30. Deze actie is enkel van toepassing op de eerste 600 verkochte bonnen.
Artikel 3. - Per klant kan er maximum 1 bon met promoactie aangekocht worden.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de ambtenaar lokale economie en de financiële directeur.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter