Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 30 juni 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 333 tweede lid van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de berichtgeving van de provinciegouverneur d.d. 26 juli 2022;
Overwegende dat een burger op 14 juli 2022 een klacht indiende bij de provinciegouverneur ingevolge een ontvangen GAS-boete n.a.v. het verkeerd innemen van een parkeerplaats.
Overwegende dat de provinciegouverneur niet bevoegd is een uitspraak te doen over de toepassing van het GAS-reglement en de gemeenten autonoom kiezen onder welke vorm het parkeren wordt gehandhaafd.
Overwegende dat de provinciegouverneur op geen enkele wijze bepaalde maatregelen of een ander beleid kan afdwingen wordt geen verder gevolg gegeven aan de klacht.
Op voorstel van de heer provinciegouverneur;
Enig artikel. - De gemeenteraad neemt kennis van het bovenvermelde besluit van de provinciegouverneur.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op artikel 135, par. 2, 2e lid. 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de omzendbrief van 4 mei 1988 houdende reclame op straatnaamborden;
Gelet op de algemene onderrichtingen van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Gelet op de nota (werkdocument) van VVSG betreffende straatnaamgeving en huisnummering;
Gelet op de omzendbrief van 4 november 2020 van FOD Binnenlandse Zaken met richtlijnen en aanbevelingen (subsectie 1 - straatnamen) voor het vaststellen van een adres en huisnummer;
Overwegende dat voor een logische en duidelijke nummering van deze nieuwe woningen het beter is om de straat te voorzien van een afzonderlijke nieuwe straatnaam;
Gelet op het openbaar onderzoek dat liep van 13/06/2022 tot en met 12/07/2022;
Gelet op het feit dat er geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op het advies van der erfgoedcommissie van 23 februari 2021 welke voorstelt om deze straat de naam 'Maria de Lichterveldelaan' te geven;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2022 tot voorlopige toekenning van de straatnaam 'Maria de Lichterveldelaan';
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 april 2022 tot voorlopige aanvaarding van de straatnaam 'Maria de Lichterveldelaan';
Artikel 1. - De definitieve aanvaarding van de straatnaam 'Maria de Lichterveldelaan' toegekend aan een nieuwe straat gelegen tussen de Assesteenweg (toegang tot de weg/verkaveling), Peter Benoitstraat en Neerveldlaan te 1740 Ternat goed te keuren.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken instanties.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 15 april 2018 betreffende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het bestuursdecreet d.d. 7 december 2018, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat er steeds nood is aan vernieuwing of vervanging van ICT-materiaal en het lokaal bestuur daarvoor steeds de nodige overheidsopdrachten dient uit te schrijven;
Overwegende dat de provincie Vlaams-Brabant fungeert als aankoopcentrale voor de levering, installatie en onderhoud van LAN, WLAN & security/netwerkinfrastructuur;
Overwegende dat het enorme voordelen biedt om in te schrijven op deze raamovereenkomst:
- het lokaal bestuur kan gebruik maken van de expertise;
- het lokaal bestuur hoeft zelf geen procedure te voeren, wat een besparing van tijd en geld oplevert;
- de prijzen zijn door schaal- en/of volume-effecten scherp;
- het lokaal bestuur kan vrijblijvend deelnemen aangezien de contracten geen exclusiviteit inhouden;
Overwegende dat de nodige kredieten voor deze uitgave zijn voorzien in de meerjarenplanning;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De raad keurt de toetreding tot het raamcontract met ref. INF/SYS/netwerk2020 van de provincie Vlaams-Brabant i.v.m. levering, installatie en onderhoud van LAN, WLAN & security/netwerkinfrastructuur goed. De provincie Vlaams-Brabant fungeert als aankoopcentrale. De opdracht werd gegund aan de firma Simac N.V. (Zone Guldendelle, A. De Coninckstraat 5 te 3070, Kortenberg). De bestekvoorwaarden en wijze van gunning worden goedgekeurd.
Artikel 2. - De heer M. Vanderhasselt, burgemeester en mevrouw S. De Mulder, algemeen directeur, worden gemachtigd om namens het lokaal bestuur te ondertekenen.
Artikel 3. - Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst ICT en de financiële dienst.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 22 november 2016 betreffende onderzoek tot MER en opmaak ruimtelijk zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 27 juni 2017 betreffende de principiële beslissing i.v.m. het opmaken van een RUP zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied, de goedkeuring van het bestek en aanstellen van een ontwerper;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 22 november 2019 betreffende onderzoek tot MER en de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied en in bufferzone;
Gelet op het collegebesluit d.d. 7 september 2017 betreffende het starten van de gunningsprocedure en waarna volgende firma’s uitgenodigd werden om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
- D+A Consult nv, Meiboom 26 te 1500 Halle;
- PLAN +, Assesteenweg 199 te 1750 Lennik;
- Peiler bvba, Kerkstraat 27 te 1742 Ternat;
- Sweco, Arenbergstraat 13 bus 1, 1000 Brussel;
Gelet op het feit dat de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) bepaalt dat de bevoegde planologische overheden moeten onderzoeken of planologische oplossingen kunnen geboden worden voor bestaande knelpunten op het vlak van ruimtelijke inplanting;
Gelet op afdeling 4, artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) waarin bepaald wordt dat de RUP's respectievelijk door de gemeenteraad dienen voorlopig vastgesteld te worden en door het college van burgemeester en schepenen onderworpen aan een openbaar onderzoek;
Gelet op de raadpleging publiek en adviesvraag van 15 november 2018 t.e.m. 15 januari 2019;
Gelet op de plenaire adviesronde afgerond op 15 november 2019;
Gelet op het gunstig advies d.d. 17 april 2019 van het team MER m.b.t. de plan-MER-plicht waarbij het team bevestigde dat de opmaak van een plan-MER niet noodzakelijk is voor de beide RUP’s;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Uitschrijven onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking voor het aanduiden van een ontwerper voor de opmaak van een RUP zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied en RUP Hof ten Berg' een bijzonder bestek werd opgesteld door de dienst grondgebiedzaken;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 23 oktober 2017 om 11u dienden te bereiken;
Overwegende dat slechts 1 offerte werd ontvangen van D+A Consult, Meiboom 26 te 1500 Halle voor het bedrag van €23.290,00 exclusief btw en €24.200,00 exclusief btw voor de opmaak MER;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 26.000€ (incl. BTW);
Overwegende dat de opdracht 'Uitschrijven onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking voor het aanduiden van een ontwerper voor de opmaak van een onderzoek tot MER en de opmaak van een ruimtelijke uitvoeringplan zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied en het ruimtelijk uitvoeringsplan Hof ten Berg' wordt gegund aan D+A Consult, Meiboom 26 te 1500 Halle voor een bedrag van €23.290,00 exclusief btw en €24.200,00 exclusief btw voor de eventuele opmaak MER;
Artikel 1. - Het ontwerp RUP zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied en het RUP Hof ten berg wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2. - Het college onderwerpt het ontwerp RUP aan een openbaar onderzoek.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de dienst ruimtelijke ordening. Het dossier wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, het Agentschap RWO en de Vlaamse Regering.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2022/13 ingediend door Intop - Axios (ns. Marc De Backer) voor een perceel gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 122L, 125E;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 49ca gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 122L, 125E;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 49ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK2022/13 ingediend door Intop - Axios (ns. Marc De Backer) voor een perceel gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 122L, 125E om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het artikel 8 van het gemeentewegendecreet, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeentewegendecreet;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 1/9/2009 en wijzigingen;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag nr. 134/2022 ( OMV_2022070932 ) ingediend door de VMSW, Havenlaan 88 bus 94 te 1000 Burssel, op 23 mei 2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 20 juni 2022 en betrekking op een terrein, gelegen Begonialaan, kadastraal bekend: afdeling 1 C nrs. 124A12, 124B12, 124G12, 124L17, 124R11, 124S11, 124T11, 124V11, 124W11, 124X11, 124Y11, 124Z11, 124E19 en 124F19;
Overwegende dat de aanvrager een overeenkomst voor overdracht van wegenis bij zijn dossier heeft gevoegd;
Overwegende dat het College van Burgemeester en Schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van bijkomende wegenis die het mogelijk maken van alle nutsleidingen, riolerings- en omgevingswerken te voorzien op deze percelen;
Gelet op de bijgevoegde plannen;
Gelet op de later overname in het openbaar domein volgens de aangeduide afbakening;
Overwegende dat deze wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken van openbaar nut zijn en het algemeen belang dienen.
Over te gaan tot wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken op een terrein, gelegen Begonialaan, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie C nrs. 124A12, 124B12, 124G12, 124L17, 124R11, 124S11, 124T11, 124V11, 124W11, 124X11, 124Y11, 124Z11, 124E19 en 124F19 te 1740 Ternat.
Artikel 1. - Akkoord te gaan tot de inrichting van de omgeving en wegenis door de VMSW, gelegen, Begonialaan, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie C nrs. 124A12, 124B12, 124G12, 124L17, 124R11, 124S11, 124T11, 124V11, 124W11, 124X11, 124Y11, 124Z11, 124E19 en 124F19 te 1740 Ternat zoals voorgesteld in de aanvraag tot omgevingsvergunning van 23 mei 2022, dewelke voor wat betreft het aspect van de zaak van de wegen hierbij bekrachtigd wordt.
Artikel 2. - De bijgevoegde plannen goed te keuren.
Artikel 3. - De overdracht van wegenis goed te keuren.
Artikel 4. - De VMSW te machtigen om mede namens de gemeente Ternat de aanleg van de omgeving en de wegenis te realiseren.
Artikel 5. - Het College van burgemeester en schepenen opdracht te geven dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de toelichting op de gemeenteraadscommissie van 16.augustus 2022;
Overwegende dat het bestuur een mastervisie wil ontwikkelen voor de herinrichting van het dorpscentrum van Sint-Katherina-Lombeek;
Overwegende dat zij hiervoor wil samenwerken met de Vlaamse Bouwmeester;
Overwegende dat zij hiervoor willen samenwerken met de projectontwikkelaar;
Overwegende dat de nodige budgetten voorzien zijn onder JBR: 2022/ACT-1.1.3/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1.3;
Budget voor ontwikkeling mastervisie: €80.000,00
Vergoeding: 3 ontwerpteams worden uitgenodigd om een offerte in te dienen tegen een vergoeding van €1.500,00 voor een geldige offerte.
Artikel 1. - De gemeenteraad gaat principieel akkoord om over te gaan tot de ontwikkeling van een mastervisie en uitvoeringsplan m.b.t. de herinrichting van het dorpscentrum van Sint-Katherina-Lombeek.
Artikel 2. - De gemeenteraad gaat principieel akkoord om deze mastervisie en uitvoeringsplan te ontwikkelen in samenwerking met de Vlaamse bouwmeester.
Artikel 3. - De gemeenteraad gaat principieel akkoord om deze mastervisie en uitvoeringsplan te ontwikkelen in samenwerking met de projectontwikkelaar die wil overgaan tot een woningbouwproject in het centrum van Sint-Katherina-Lombeek.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de directeur ruimte en de financieel directeur.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2022/14 ingediend door Intop-Axios voor een perceel gelegen Langestraat 61 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nr. 743a;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 33ca gelegen Langestraat 61 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nr. 743a;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 33ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK2022/14 ingediend door Intop-Axios voor een perceel gelegen Langestraat 61 te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nr. 743a om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 326 t.e.m. 335 van het decreet lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de organieke regels over de gemeenten, de OCMW’s en de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet Gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 37 van het Decreet houdende de Gemeentewegen houdende de verplichting tot de opmaak van een gemeentelijk wegenregister als gemeentelijk gegevensbestand voor het grondgebied van de gemeente;
Gelet op artikel 85 van het Decreet houdende de Gemeentewegen dat stelt dat alle gemeentelijke wegen en buurtwegen - in de zin van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen - vanaf 1 september 2019 voor de toepassing van dit decreet gemeentewegen zijn;
Gelet op de Trajectbegeleiding Lokale beleidsvorming Trage wegen door Trage wegen vzw goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 juni 2020;
Gelet op het jaarlijks voorstel van de Provincie Vlaams-Brabant tot een samenaankoop van naamborden voor de Trage wegen;
Gelet op de oproep van de Provincie Vlaams-Brabant d.d. 29 juli 2022 voor een samenaankoop in 2022;
Gelet dat er in 2021 via een samenaankoop met de Provincie Vlaams-Brabant borden besteld werden voor een eerste deel geselecteerde trage wegen;
Overwegende de beleidsdoelstelling Ruimte, opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, om van Ternat een gemeente te maken waar de leefomgeving kwaliteitsvol en duurzaam is geordend en georganiseerd;
Overwegende de beleidsdoelstelling Mobiliteit, opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, tot verbetering van de trage wegen;
Overwegende dat de trage wegen aan algemeen belang hebben gewonnen gezien de recente toename van fietsers en wandelaars;
Overwegende dat veilige verplaatsingen langs trage wegen zullen toenemen door de uitbouw en promotie van een trage wegenkaart;
Overwegende het belang van de zichtbaarheid en de bewegwijzering van de trage wegen voor de gebruiker;
Overwegende dat een uniform uitzicht de herkenbaarheid verhoogt over de gemeentegrenzen heen;
Overwegende dat het belangrijk is om de trage wegen in Vlaanderen intergemeentelijk te coördineren en samen te promoten;
Overwegende dat het voorstel van de Provincie ook geldt als er al naambordjes staan in de gemeente;
Overwegende dat de gemeente dient te zorgen voor de plaatsing en onderhoud van de borden;
Overwegende dat de benaming trage weg aangeeft dat deze bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;
Gelet op het voorstel van de Provincie Vlaams-Brabant om zowel de aankoop als de levering van de geselecteerde borden te betalen.
Artikel 1. - De gemeente Ternat sluit een samenwerkingsovereenkomst af met Provincie Vlaams-Brabant inzake de bebording van de geselecteerde trage wegen op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2. - Het volledige aanvraagdossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting d.d. 29 september 2022 en ingediend bij de Provincie op 30 september 2022.
Artikel 3. - Alle geselecteerde wegen worden op de borden aangeduid als trage weg, samen met de oude benaming, de naam van de gemeente, het logo van de gemeente en het logo van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 4. - De werkliedendienst krijgt opdracht tot plaatsing van de borden aan de geselecteerde trage wegen binnen de 6 maanden na de levering.
Artikel 5. - Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant, de vzw Trage Wegen, de milieudienst, de mobiliteitsdienst en de werkliedendienst.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Gelet op de mail d.d. 27 april 2022 van een buurtbewoner waarbij een aanpassing van de inplanting van de parkeervakken in de Bosstraat wordt gevraagd;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat het gemeentebestuur in haar meerjarenplan voorziet om de huidige verkeerssignalisatie onder de loep te nemen en deze af te stemmen op de noden van vandaag;
Overwegende dat hierbij de herziening van de voorrangsregeling hoort;
Overwegende dat een uitbreiding van de parkeervakken in de Bosstraat mogelijk is door het verplaatsen van de halte van busmaatschappij De Lijn;
Overwegende dat geschrankte parkeervakken meer bijdragen tot het verlagen van de snelheid dan parkeervakken in één lijn en aldus veiliger zijn;
Overwegende dat op een buurtoverleg d.d. 18 augustus 2022 een consensus werd bereikt over de inplanting van de parkeervakken.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 mei 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bosstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Heidestraat tot Bosstraat 4 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 4. - Op de Bosstraat 3 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 5. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 7. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Bosstraat 27 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 9. - Op de Bosstraat ter hoogte van rechtover huisnummer 26 geldt: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden E9a. De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en met x-borden Xc.
Artikel 10. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 11. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 12. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 13. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 14. - Op de Bosstraat ter hoogte van de spoorwegbrug geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een drempel.
Artikel 15. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 17. - Op de Notestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 19. - Op de Klimopstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 20. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klimopstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 21. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 22. - Op de Dahlialaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 23. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 24. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 25. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden links af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a.
Artikel 26. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en Tarwehof wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 27. - Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 28. - Op het Tarwehof ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 29. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met het Tarwehof geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 30. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 123 en 139 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Bosstraat van huisnummer 123 tot huisnummer 141, behalve ter hoogte van de afgebakende plaatsen, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 32. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 33. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 34. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 149 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Nieuwbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 36. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 167 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.
Artikel 37. - Op de Bosstraat van huisnummer 167 tot huisnummer 185 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klaverstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 39. - Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 40. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Affligemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 41. - Op de Affligemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 42. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenbloemstraat en Spoorwegbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 43. - Op de Korenbloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 44. - Op de Spoorwegbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 45. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 180 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 46. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 196 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 47. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.
Artikel 48. - Op de Meersstraat 176a ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 49. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Artikel 50. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de vraag van de vereniging der handelaars van Ternat;
Overwegende dat het initiatief de steun geniet van het gemeentebestuur en dat het gepast voorkomt eveneens financieel te ondersteunen met een bedrag van €3.000;
Overwegende dat in het budget 2022 op "rechtstreekse premies en subsidies aan ondernemingen - GBB_CBS/0500-00/6496100 - een bedrag van 10.000 werd voorzien;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Aan de handelsvereniging 'Be Local' wordt een nominatieve subsidie van €3.000 toegekend.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Hannes Verdoodt
gemeenteraadsvoorzitter