Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Gelet op de mail d.d. 27 april 2022 van een buurtbewoner waarbij een aanpassing van de inplanting van de parkeervakken in de Bosstraat wordt gevraagd;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat het gemeentebestuur in haar meerjarenplan voorziet om de huidige verkeerssignalisatie onder de loep te nemen en deze af te stemmen op de noden van vandaag;
Overwegende dat hierbij de herziening van de voorrangsregeling hoort;
Overwegende dat een uitbreiding van de parkeervakken in de Bosstraat mogelijk is door het verplaatsen van de halte van busmaatschappij De Lijn;
Overwegende dat geschrankte parkeervakken meer bijdragen tot het verlagen van de snelheid dan parkeervakken in één lijn en aldus veiliger zijn;
Overwegende dat op een buurtoverleg d.d. 18 augustus 2022 een consensus werd bereikt over de inplanting van de parkeervakken.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 mei 2022;
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bosstraat te 1742 Ternat goed.
Artikel 2. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Heidestraat tot Bosstraat 4 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 3. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 4. - Op de Bosstraat 3 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 5. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 6. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 7. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 8. - Op de Bosstraat 27 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.
Artikel 9. - Op de Bosstraat ter hoogte van rechtover huisnummer 26 geldt: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden E9a. De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en met x-borden Xc.
Artikel 10. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 11. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 12. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 13. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 14. - Op de Bosstraat ter hoogte van de spoorwegbrug geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een drempel.
Artikel 15. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 16. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 17. - Op de Notestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 18. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 19. - Op de Klimopstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 20. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klimopstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 21. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 22. - Op de Dahlialaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 23. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 24. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.
Artikel 25. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden links af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a.
Artikel 26. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en Tarwehof wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 27. - Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 28. - Op het Tarwehof ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 29. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met het Tarwehof geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 30. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 123 en 139 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.
Artikel 31. - Op de Bosstraat van huisnummer 123 tot huisnummer 141, behalve ter hoogte van de afgebakende plaatsen, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 32. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 33. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 34. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 149 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 35. - Op de Nieuwbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 36. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 167 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.
Artikel 37. - Op de Bosstraat van huisnummer 167 tot huisnummer 185 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.
Artikel 38. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klaverstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 39. - Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 40. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Affligemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 41. - Op de Affligemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 42. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenbloemstraat en Spoorwegbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.
Artikel 43. - Op de Korenbloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 44. - Op de Spoorwegbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 45. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 180 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.
Artikel 46. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 196 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
Artikel 47. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.
Artikel 48. - Op de Meersstraat 176a ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Artikel 49. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.
Artikel 50. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.