Gelet op artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de OCMW-raad d.d. 27 april 2023 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 78 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het feit dat het OCMW Ternat lid is van EthiasCo cvba;
Gelet op het feit dat het OCMW Ternat bij brief werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van EthiasCo cvba op donderdag 8 juni 2023 om 10u via een digitaal platform;
Overwegende dat de goed te keuren agenda van de jaarlijkse algemene vergadering volgende punten omvat:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat;
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur;
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité;
7. Mandaat van commissaris;
Overwegende dat alle agendapunten in aanmerking komen om te worden goedgekeurd;
Artikel 1. - De agenda van deze vergadering goed te keuren en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat;
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat;
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht;
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur;
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité;
7. Mandaat van commissaris;
Overwegende dat alle agendapunten in aanmerking komen om te worden goedgekeurd;
Artikel 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat, de heer Frans Holsters, die zal deelnemen aan de vergadering van EthiasCo cvba op donderdag 8 juni 2023 op te dragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer onmiddellijk kennis hiervan te geven aan het secretariaat van EthiasCo via email aan algemene.vergadering@ethias.be.
Gelet op het artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zijn latere wijzigingen en zijn uitvoeringsbesluiten Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Gelet op het Ministerieel besluit d.d. 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals aangepast tot op heden;
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening;
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;
Gelet op het positief advies van het MAT in vergadering d.d. 27 april 2023;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 11 mei 2023, voor advies is voorgelegd aan het Vast Bureau;
Overwegende dat de jaarrekening, in zitting van 11 mei 2023, ter kennisgeving is voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie;
Gehoord de uitgebreide toelichting tijdens deze gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat de jaarrekening dient vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De jaarrekening 2022 van het OCMW Ternat vast te stellen, met volgend resultaat:
Staat van het financieel evenwicht
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -1.926.691 | -1.776.583 |
a. Ontvangsten | 1.936.123 | 2.215.732 |
b. Uitgaven | 3.862.815 | 3.992.315 |
II. Investeringssaldo | -479.122 | -540.956 |
a. Ontvangsten | 95.000 | 245.000 |
b. Uitgaven | 574.122 | 785.956 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 2.405.813 | -2.317.539 |
IV Financieringssaldo | -55.138 | -55.138 |
a. Ontvangsten | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 55.138 | 55.138 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.460.951 | -2.372.677 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | -2.790.559 | -2.790.559 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | -5.251.510 | -5.163.235 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | -5.251.510 | -5.163.235 |
Autofinancieringsmarge | ||
I. Exploitatiesaldo | -1.926.691 | -1.776.583 |
II. Netto periodieke aflossingen | 55.138 | 55.138 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 55.138 | 55.138 |
III. Autofinancieringsmarge | -1.981.829 | -1.831.721 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa |
710.279 |
Schulden |
1.968.479 |
Vaste activa |
5.482.195 |
Nettoactief |
3.775.642 |
Totaal activa |
6.192.475 |
Totaal passiva |
5.744.122 |
Staat van opbrengsten en kosten 2022
Kosten |
4.585.102 |
Opbrengsten |
1.987.832 |
Operationeel tekort |
-2.649.188 |
Financieel overschot |
51.918 |
Tekort van het boekjaar |
-2.597.270 |
Artikel 2. - De jaarrekening 2022 van het OCMW Ternat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 74 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de huidige deontologische code voor lokale mandatarissen;
Gelet op het ontwerp van deontologische code, zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn een deontologische code moet aannemen;
Overwegende dat door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een moeten oprichten, zowel voor gemeente als OCMW;
Overwegende dat de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn volgende regels dient te bevatten over de deontologische commissie:
samenstelling,
werking en bevoegdheid;
Overwegende dat de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad moet bestaan;
Overwegende dat aan de hernieuwde deontologische code, zoals gevoegd in bijlage, "Naleving en handhaving van de deontologische code” werd toegevoegd;
Artikel 1. - De raad keurt de deontologische code voor lokale mandatarissen, inclusief de bijlagen en zoals gevoegd in bijlage van dit besluit, goed.
Artikel 2. - Dit besluit heft de eerder goedgekeurde deontologische code voor lokale mandatarissen op.
Artikel 3. - Aan ieder lid van de raad wordt een digitale kopie bezorgd van de deontologische code voor lokale mandatarissen.
Artikel 4. - Raadsleden dienen tegen 1 juli 2023 aan de algemeen directeur een overzicht te bezorgen van hun andere mandaten, ambten en/of beroepen.
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 161 van het decreet lokaal bestuur van d.d. 22 december 2017 betreffende het gezamenlijk opstellen van het organogram van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de gemeenteraad en de OCMW-raad;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeentelijke rechtspositieregeling zoals door de raad aangenomen op 29 december 2008 en zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 12 juni 2018 en het OCMW-raadsbesluit d.d. 19 juni 2018 betreffende de vaststelling van het kader voor het interne controlesysteem/ organisatiebeheersingssyteem volgens ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’;
Gelet op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité d.d. 9 februari 2023;
Gelet op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité d.d. 16 mei 2023;
Gelet op het vernieuwde organogram, zoals toegevoegd in bijlage;
Gelet op de wijzigingen zoals weergegeven in het personeelsplan, toegevoegd in bijlage;
Overwegende de voorgestelde structuur volgens de clusters : Ondersteuning-Omgeving, klimaat en mobiliteit-Grondgebiedzaken-Samenleven;
Overwegende de samenstelling van MAT: 2 decretale graden, 3 clustermanagers, HR-manager en beleidscoördinator;
Overwegende de interne opbouw van de clusters in verschillende afdelingen (met aan het hoofd een coördinator) en onderverdeeld in diensten (samengesteld uit zelfsturende teams of met aan het hoofd een teamleider);
Overwegende de weergave volgens voltijdse equivalenten in het organogram zonder rekening te houden met de huidige toestand (verminderingen van prestaties zijn te consulteren in het uitgebreide personeelsplan);
Overwegende dat onderstaande benamingen worden opgenomen in het vernieuwde organogram:
- Clustermanager
- Directeur
- Leidinggevende (afdelingshoofd) wordt coördinator, leidinggevende (diensthoofd) wordt teamleider
- Ploegleider wordt ploegbaas
- Deskundige/Expert zonder leidinggevende taken
- Administratief medewerker
- Technisch assistent
Overwegende dat de wijzingen in het personeelsplan in bijlage worden aangeduid in kleur;
Overwegende dat bovendien volgende wijzigingen aangebracht worden aan het personeelsplan:
Overwegende de goedkeuring van het laatste personeelsplan door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2023
Gelet op het positief advies van het MAT op 2 maart 2023 en 25 mei 2023;
Gelet op het CBS-MAT overleg van 9 maart 2023;
Gelet op het positief advies van het vast bureau in zitting van 16 maart 2023 en 16 mei 2023;
Gelet op het protocol voor akkoord van de vakorganisaties in bijlage;
Artikel 1. - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het organogram en de wijzigingen in het personeelsplan goed.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst personeel en de dienst financiën.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
Algemeen directeur
Hannes Verdoodt
OCMW-voorzitter